Etikettdebatt
Läst 575 ggr
Jimmy.L
2018-10-04, 08:19

Han hotas när han kritiserar klansamhället

Svensksomaliern Abdi-Noor Mohamed vill sprida kunskap om klansamhället i Somalia och den omställning många somalier möter när de kommer till Sverige . Han tycker att det finns gott om missförstånd kring hur klanerna fungerar men har själv utsatts för hot när han kritiserat klansamhället.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/abdi-noor-berattar-om-resa-mellan-tva-kulturer

Hayabusa
2018-10-04, 08:43

Kulturkrocken…hur löser vi det dilemmat? Att titta bort hjälper inte.

Jimmy.L
2018-10-04, 08:45

Jodå det ämnet är tabubelagt inte kan man kritisera klansamhället i media och forum. 🤫

Hayabusa
2018-10-04, 09:03

#2 Denna är värd att lyssna på:

Göstage
2020-10-29, 12:18

Adam Cwejman relaterar till ett fall med hot mot en annan klanoppositionell:

"Vet du vem jag är? Jag bestämmer här, det är jag som är staten och ingen säger nej till mig. Jag kör över sådana som dig. Jag ska slakta dig, din familj, och bränna ner dina företag".

Orden är "Abu Nizars" och citeras i journalisten Johanna Bäckström Lernebys bok "Familjen" som utkom tidigare i år. Enligt uppgifter som lämnades till Polisen yttrade överhuvudet för Angeredsfamiljen, som i boken kallas för Abu Nizar, dessa ord till Ahmad, en företagare från Vänersborg. Ahmad, som också egentligen heter något annat, gjorde då något ovanligt. Han kontaktade polisen. De genomförde kvickt ett förhör med Ahmad.

Inte sällan brukar personer som utpressas efter lite eftertanke ta tillbaka sina vittnesmål. Främst av rädsla. Men också för att de upplever att polisen helt enkelt inte kan skydda dem. Att vittna ger inget i en värld som inte styrs som resten av Sverige utan av en klan. Ahmads vittnesmål ger därför en sällsynt inblick i hur utpressningen går till."---

https://www.gp.se/ledare/statens-revansch-mot-klanerna-1.36243124

Mer om klansamhället här.

Stolt medis på Kust & hav iFokus samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Upp till toppen