Debatt iFokus

Debatt

Etikettsamhället
Läst 253 ggr
[Hayabusa]
3

Studio Ett 17.12.2018

• Hör Ardavan Khoshnood, kriminolog vid Malmö universitet, Paul Barath, tidigare kriminell och ordförande i organisationen Kris, och Lars Åberg, författare.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=7115790

[Göstage]
1

Lyssnade på Studio 1 och det var vettiga synpunkter rakt igenom, att någon sedan skulle sätta columbi ägg på bordet var ju inte väntat - som Åberg (tror jag) sa så finns det ingen "Quick fix", han talade om ett spann på kanske tio år. 

För min del är jag mer pessimistisk än så - jag tror att det skulle förutsätta att vi i så fall slagit i botten nu och vänder uppåt. Men när det står tio till femton villiga kandidater att ersätta dem som lämnar den kriminella arenan för några år eller för alltid så talar det väl mesta för att tronföljden är säkrad i gängen för lång tid framåt. Ärligt talat befarar jag att "inget blir som förut" utan att vi är på rask väg mot ett samhälle som vi bara kan ana oss till.

[Hayabusa]
1

#1 Ja, det var bra & vettiga synpunkter som lades på bordet. Lars Åberg nämnde 15 år, men då i en "optimistisk anda" dvs om samhället tog krafttag med insatser fr o m nu, så att säga.