Debatt iFokus

Debatt

Etikettpolitikerna
Läst 1282 ggr
Herveaux
8

Emot omskärelse = rasist?

Om detta redan tagits upp på sajten får gärna Admin hänvisa dit och låsa tråden. 

Ja, tydligen enligt Centerns partistyrelse så kommer det tolkas så. 
Är du emot omskärelse på pojkar är du också emot religionerna där detta förekommer. 🥵

– Omskärelse är grunden för två världsreligioner. Ett förbud kommer att tolkas som att vi går emot dessa folkgrupper som redan har det svårt och att vi är emot judendom och islam, sade han.

Tackolov fanns det fler i partiet som har hjärnan inkopplad (iaf i den här frågan…) och gick emot ledningens linje. 

– Det är ett övergrepp på en annan människa, sade ungdomsförbundets Aron Larsson från Jönköping.

Läs hela artikeln här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/centern-vill-forbjuda-omskarelse-pa-pojkar

// Harley

Sindri
8

Är inte det, precis som kvinnlig omskärelse, något som funnits i kulturen innan religionen, men precis som med våra hedniska högtider såg religionen till att snabbt inlemma det i den.

Något som jag alltid undrat över är, hur det är att helga guds skapelse att så radikalt ändra på det som gud skapat. Är inte det ett underkännande av guds verk?

[Jimmy.L]
9

Jag ser gärna ett förbud mot manlig omskärelse.

Lona
7

Ja, visserligen är kvinnlig omskärelse ofta betydligt mer omfattande (och av betydligt värre skäl), men om det - med rätta! - inte tillåts så förstår jag inte varför manlig omskärelse ska vara ok? Religion eller inte, det är inte ok att stympa barn! Vill man sen på något sätt konfirmera sin tro så får man väl göra det i vuxen ålder. 😏 Kanske delvis OT men det mesta är väl tillåtet att diskutera här på Debatt: en så trångsynt gud att han kräver stympning för att man ska få tillhöra hans religion, rike och himmel är i mina ögon inte mycket värd. Det gäller för all del den kristna guden också, eller åtminstone en del av de kristna. Må småbarn brinna i helvetet för att deras föräldrar inte har döpt dem och låt för all del mig följa med eftersom jag frånsagt mig kristendomen som tro.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
7

Att skrika "rasism" stup i kvarten urvattnar dessutom begreppet. Vad ska vi då ta till när det ÄR rasism? "Megarasism"?🤔 Det är otroligt viktigt att rasism uppmärksammas och motarbetas men skrik inte "Vargen kommer!" när det inte behövs!

Herveaux
1

#3 Håller helt med dig. Oavsett religion eller vilken annan anledning man kommer med för att stympa ett barn är inte okej någonstans i min värld. 
(Medicinska skäl är såklart en helt annan femma.)

Jag är heller inte religiös, det närmaste jag kommer är väl att jag tycker LaVey satanismen har många kloka ord att dela med sig av, så jag har väl min plats garanterad i ett varm ställe när jordelivet tar slut. 😈

// Harley

Herveaux
6

Aaand here we go…

Judiska centralrådet kallar Centerns beslut om omskärelse för intolerant och främlingsfientligt.
– Om det realiseras innebär det att det inte går att leva som varken muslim eller jude i Sverige, säger Aron Verständig, ordförande i rådet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgJPeg/judiska-centralradet-om-c-beslut-intolerant

Ursäkta språket här, men jag måste bara få citera maken: "Varför kan man inte utöva sin tro om man har mer skinn på k*ken?!".
Jaa, du älsklingen, det undrar jag också.🤔

// Harley

Lona
4

#6, Det blir bara kvinnliga judar i fortsättningen i Sverige då…?🤔

Draken
2

Skulle aldrig falla mig in att stympa varken pojkarna eller flickorna. Det är övergrepp, som gränsar till misshandel, i varje fall i mina ögon. Nu har jag stora barn, så de drabbas väl inte direkt, men jag lär ju få barnbarn nån gång, och om mina barn ens tänker tanken att stympa mina barnbarn, om detta går igenom nu då, så lär jag dänga upp dem ordentligt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Carmarino
2

Läste ett uttalande från någon talesperson, som är för omskärelse, där han sa att det inte var de omskurna själv som klagade. Nej, det kanske inte är så konstigt eftersom de inte har mycket att säga till om som spädbarn. Det enda de kan göra då är att skrika av sina lungors fulla kraft, men det är det ingen som tar hänsyn till.

När de sedan blir gamla nog att själva säga något så är det inte direkt någon idé att klaga. Plus att de förmodligen har blivit itutade hela livet att är man pojke så ska man bli omskuren, så de ser det som naturligt och det enda rätta.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sindri
2

Läste för några år sedan om en förening i Kanada med män som blivit omskurna som pojkar och som vill ha sin förhud tillbaka. Om man som vuxen känner att man vill ha sitt speciella förbund med Gud/Allah så kan man väl göra det då. Ungefär som att kristna kan konfirmera sitt dop och sin tillhörighet med konfirmationen.
https://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/2009/08/21/det-blir-dyrt-att-aterstalla-forhuden/

Man kan ju på sätt och vis också säga att dopet är ett (andligt) övergrepp eftersom barnet inte kan välja själv, och det finns det kanske ett visst fog för, men det innebär inte på långa vägar sådant som att stympa en kropp, och inte medför det smärta heller eller andra men för livet. (Även om en del skriker som stuckna grisar….😃)

[Jimmy.L]
1

Annie Lööf gillar inte sitt partis ställningstagande i frågan.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/annie-loof-c-beklagar-omskarelsebeslutet

kamera0710
0

På politik var det en ganska lång diskussion om detta för några år sedan.

https://politik.ifokus.se/discussions/5721e21fce12c44ede001a20-omskarelse-av-spadbarn-pga-religion

Citerade då denna magstarka kommentar av religionshistorikern Eli Göndör, som verkar helt ointresserad av barnens rättigheter i sammanhanget.

"Över 90 procent av Sveriges judar vill omskära sina nyfödda pojkar åtta dagar efter födseln. En del judar, både kvinnor och män, vill gå till könssegregerade synagogor. Den judiska skolan stärker barnens judiska identitet genom att lära dem religiösa ritualer som att tända sabbatsljus eller be. En del vill äta kosherslaktat kött. För en del är Israel viktigt. Hänger ni med? Antisemitismens kärna finns i oviljan att acceptera den judiska särarten."

http://www.dagen.se/kronikor/eli-gondor-vem-ar-inte-emot-antisemitism-1.1073350

Herveaux
1

#10 …fast för ett par år sedan var även hon för ett förbud. Hoppsan.🤐
Annie Lööf beklagade att Centerpartiets stämma fattade beslut om att verka för ett förbud mot omskärelse på pojkar. Tidigare har hon själv motionerat om ett förbud i riksdagen. – Det är inga andra kroppsstympningar som i dag accepteras, så varför ska stympning av pojkars könsorgan accepteras?, skrev hon bland annat.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/OpPL43/loof-kravde-forbud-mot-manlig-omskarelse

// Harley

[Göstage]
4

#10 #13 Jag har egentligen ingen åsikt i frågan, men däremot finner jag det lite pikant att centern plötsligt får vinkar om "sitt trettiotal". Det får gärna vara deras tur att få en släng av brunsmetningen som omväxling… 😉

"Även om Annie Lööf själv motionerade i riksdagen i samma ärende för lite drygt tio år sedan, har hon vid det här laget begripit varför förbud av det här slaget är problematiskt. Det var, som Dan Korn skrev i Expressen häromdagen, faktiskt exakt så här det började på 30-talet, när judars rättigheter plockades ned, bit för bit. Det var på den tiden centerpartister stod i riksdagens talarstol och berättade att de var stolta att vara antisemiter."---

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/annie-loofs-upplaxningar-och-den-gudomliga-rattvisan/

Herveaux
3

#14 Jaså där ser man. 🤓 Hoppsan igen då, Annie.
Hon är ju verkligen en av dom som kastar brunfärg på Jimmie och SD så fort det finns tillfälle. 
Jag måste gräva mer i partiernas förflutna och se vad man kan hitta för obekväma skelett i garderoberna.

// Harley

[Hayabusa]
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#15 Kan rekommendera Aron Flams serie "(Det här är) En Svensk Tiger".

Lona
2

#15, Brunt, brunt, brunt… Ett smutsigt förflutet som få vill kännas vid idag.

Herveaux
2

#16 Tackar! *laddar popcornskålen*

// Harley

Herveaux
2

_Så är det att leva som omskuren man
I den senaste tidens debatt har redan många argument både för och emot stympning lyfts fram. Men i de flesta fall har debatten skett mellan personer som saknar egen erfarenhet av att leva med en stympad penis. Vi, som båda är omskurna, vill därför presentera vår syn på att leva med en stympad penis.
_
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/kJ1zmX/sa-ar-det-att-leva-som-omskuren-man

// Harley

Aniara14
3

#19 Vilken jättebra artikel! Bland det bästa jag läst i ämnet på länge.

Jag såg en judisk omskärelseceremoni på TV för ett tag sen, och det var verkligen ingen trevlig upplevelse. Ett så litet spädbarn, nästan nyfött, och så en hel drös med vuxna som hjälps åt att dels hålla fast den lille stackarn, och dels babbla, sjunga och skratta så högljutt som möjligt så det inte skulle höras att barnet skrek som en galning. 🤮 😡

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Göstage]
2

Högprofilerad centerpartist kliver av.

"På Centerpartiets stämma i september i år fattade ombuden ett beslut om att partiet ska jobba för ett förbud av omskärelse av pojkar. Partiledningen vände sig mot beslutet och varnade för att det kommer att uppfattas som att partiet vill förbjuda judendomen och islam.

En av de ombud som argumenterade för ett förbud var Dana Pourkomeylian. – Det är ingen tillfällighet att jag står här och ber er att låta barn få vara barn. Att barn själva ska få bestämma över sin religionsfrihet, sa hon på stämman, enligt SVT. På fredagen meddelade Pourkomeylian att hon lämnar CUF på grund av intern oenighet."---

https://www.expressen.se/nyheter/dana-pourkomeylian-lamnar-cuf-efter-debatten-om-omskarelse/