En sjuk stad...
Ärligt talat vet jag inte om Östersund är en sjuk stad - eller t om Sveriges sjukaste stad (som överskriften till Jens text lyder). Dock - Jens är intressant och underhållande, även om ämnet är allvarligt, att lyssna till. I länken nedan berättar han om sin hemstad Östersund och hur staden förvandlats. Nu kan ju en del hävda att det är att "svartmåla" eller att sprida "true news". Visst - det intrycket kan man ju få ha (hmpff…den där Jens borde tystas ner) men under strecket så är det en intressant bild som träder fram.
Sveriges sjukaste stad:
https://jensganman.wordpress.com/2019/11/04/sveriges-sjukaste-stad/
Som uppväxt i Östersunds kommun undrar jag om det inte till stor del handlar om att mannaminnet är kort. Så här fridfullt var det i början av 90-talet, när några Svärjevänner stod åtalade för bland annat bankrån:
"Veckan innan hovrättsförhandlingen tvingades flera stora inrättningar i utrymma sina lokaler efter bombhot, bland annat Arlandas inrikesterminal, flera centrala varuhus i Stockholm och Midlanda flygplats i Sundsvall.
När rättegången drog i gång 8 januari, i ett kallt och vintrigt Östersund, så var säkerheten rigorös. Bombhundar genomsökte samtliga lokaler innan någon fick gå in i dem. Man utfärdade ett absolut bilförbud i hela kvarteret av rädsla för bilbomber och posterade ut en järnring av poliser med automatvapen och skottsäkra västar runt tingsrättens byggnad.
Även landshövdingens residens stängdes av och sjukhuset var satt i beredskap för den händelse att det skulle bryta ut våldsamheter.
Alla som ville besöka rättegången, varav flera öppet proklamerade sitt stöd för nazisterna, tvingades gå igenom metalldetektor och kroppsvisiteras av säkerhetspersonal. Till sist forslades de hårdbevakade nazisterna in i rättssalen genom en bakväg.
– Visst går det att frita männen om man verkligen vill. Allt är möjligt. Men då kommer det att ske under mycket stor blodspillan, sa rättens säkerhetsansvarige till ÖP före rättegången.
I slutändan kunde hovrätten arbeta utan avbrott och kom till slutsatsen att Klas Lunds sexåriga fängelsestraff skulle bestå medan hans kumpans straff sänktes från två år till sex månader.
Därmed var två av de mest dramatiska rättegångarna i länets historia avslutade.
Men för Klas Lund innebar den bara början.
När han kom ut ur fängelset, då med ett misslyckat flyktförsök bakom sig, grundande han och några av hans meningsfränder den Svenska motståndsrörelsen. En militant, nazistisk organisation som strävar efter att störta den svenska demokratin. En organisation som Klas Lund har varit ledare för ända från starten fram till sommaren 2014 och som säkerhetspolisen har stämplat som Sveriges största säkerhetspolitiska hot."
Ur en ÖP-artikel jag sparat, finns inte längre på nätet.
#1 Jens upplevelser går kanske inte takt med dina men det är upp till var & en att bedöma.
Personligen har jag inte varit i Östersund på många år, säkert 10 år sedan sist. Det var ett kort besök som jag inte kan dra någon slutsats av, men Jens upplever jag som en sansad person och ingen jag ifrågasätter. Däremot, det där med P4 (som Jens beskriver) instämmer jag i, mycket igenkänning där.
En annan fråga: Vad är en "Svärjevän"?
Ja vad är en "Svärjevän"? 🤔
Just beskrivningen Sverigevän användes av tre eller om det var fyra partiledare vid Almedalen förra året. Man får anta att Sverigevän är en person som vill Sverige väl.
Tittar man på synonymer så åsyftar svärjevän en nedsättande benämning som ibland används för anhängare till det politiska partiet Sverigedemokraterna.
Var faktiskt tvungen att googla på svärjevän.
Så vad ska man då kalla Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiets väljare vad sägs om "vi som stöttar terrorism och kriminella"?
#5 Vad sägs om "Sverigefiender"?
#6 Funkar.
Jag har bläddrat lite om sambandet mellan Klas Lund och Östersund, och jag har förvisso inte slösat någon energi på det, men som jag får det till så hade Lund och hans kumpaner begivit sig på rånarturné till Härjedalen och blivit gripna en tid därefter i Jämtland.
Att de då ställdes inför rätta i Östersund förefaller naturligt, och om inte sambandet är större än än så tycker jag att det är synd att lägga staden detta till last.
#8 Aha, så du menar att Klas Lund INTE härjade omkring på Östersunds gator? Förvånad jag blir…not.
Såvitt jag kan se hölls tingsrättsförhandlingarna i Svegs tingshus, de påföljande hovrättsförhandlingarna i Östersund, och brottet var ett rån mot Föreningssparbanken i Vemdalen. Själv tycks KL ha hört hemma i Stockholm (född på Lidingö).
#10 Inte verkar han ha gjort Östersunds gator osäkra. När rättegången hölls i Östersund förefaller säkerheten varit på topp = säkrare än så har nog aldrig Östersund varit :) Tänk vilka resurser Sverige hade på den tiden!
Nu för tiden släpps individer fria - trots att såväl Säpo som regeringen fastslagit att de utgör en säkerhetsrisk.
Klas Lund är väl ganska så osynlig idag sen han och flera andra hoppade av Nordiska Motståndsrörelsen och bildade Nordisk Styrka.
#12 Och som förhoppningsvis inte heller i denna dag kan förknippas med Östersund (annat än som fälld där för snart trettio år sedan).
Påpekas bara för att det annars blir möjlighet att förvandla tråden om Ganmans kåserande till en tråd om något annat, efter välkänt mönster.
#12 Ja har han varit där ens dom senaste åren?
Jens Ganmans observation av sin hembygd är intressant och säkerligen inte unik. Jag upplever samma sak kring städer som Malmö och Göteborg t ex.
#15 Har precis filosoferat om det i den här tråden.
En inblick i Östersunds undre värld.
https://samnytt.se/ensamkommande-flyktingbarn-domda-for-tortyrutpressning-utvisas-inte/