"Jag är gay och röstar på SD."
Tråden låst 230802, här är plats för fortsatt diskussion.
_"Så, here we go. Härmed kommer jag, för andra gången i mitt liv, ut ur garderoben. Jag är nämligen Sverigedemokrat, tillika homosexuell. Att vara homosexuell och Sverigedemokrat är alltså ingen given motsättning, även om det bevisligen ger upphov till viss kognitiv dissonans hos somliga.
__
Företrädesvis hos personer präglade av identitetspolitiska idéer om att vissa grupper av personer, mot bakgrund av etnicitet, religion eller sexuell läggning, borde tycka på ett visst sätt och sympatisera – eller inte sympatisera - med vissa partier.
__Det är emellertid inte alla som definierar sig själva utifrån dessa parametrar. Jag må vara homosexuell, men det är underordnat mycket annat i mitt liv. Det definierar inte mig som person och det är inte mot bakgrund av det jag väljer partipolitisk tillhörighet."
_Fredrik Thool, juriststuderande, Uppsala Universitet
Läs hela debatt artikeln här:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/70M8nW/jag-ar-homosexuell--och-rostar-pa-sd
// Harley
- Redigerat 2023-08-02 08:28 av Fornöga
Härligt att vi HBTQ-SD:are får lite luft i media. 😃👍
Det behövs - helt klart.
// Harley
👍
_Jag ska också tala om vad jag verkligen är orolig för. I mycket större utsträckning än för det som ofta målas upp som ”högerspöket”. Jag är orolig för min brorsdotters uppväxt i ett land som alltmer domineras av våld från en invandrad minoritet.
_
Så bra sagt.
👍
#0 Bra skrivet. Stora tummen upp :)
#3 jag har 3 döttrar, en på 25 och två mindre på 11 och 13 år. jag tycker inte alls om den vändningen det har tagit i Sverige, jag oroar mig dagligen för flickorna (de 2 yngsta) när de går till skolan. Man vet aldrig vad de kan råka ut för på vägen.
#0 Kan bara instämma, bra skrivet 👍
Det här var väldigt bra formulerat för det är ju så det är, avskräcka.
Hade jag för den delen ansett att Sverigedemokraterna var ett homofobiskt parti, hade jag förmodligen inte röstat på dem, men det anser jag inte att de är och jag har inga personliga erfarenheter av illa bemötande från Sverigedemokrater eller personer som röstar på dem. Det framstår snarare som en föreställning deras politiska motståndare måste upprätthålla för att avskräcka fler personer från att rösta på dem.
#4 jag har 3 döttrar, en på 25 och två mindre på 11 och 13 år. jag tycker inte alls om den vändningen det har tagit i Sverige, jag oroar mig dagligen för flickorna (de 2 yngsta) när de går till skolan. Man vet aldrig vad de kan råka ut för på vägen.
Kan förstå din oro där, har inga barn själv men mina vänner har i alla olika åldrar och det här kommer ofta på tal samt om hur mycket av det här som sker dagtid. Förr var det kvällar och nätter som dominerade idag sker det alla tider på dygnet och det är en tragisk utveckling som till varje pris måste stävjas från regeringshåll oavsett vilken tid på dygnet så ska vi alla kunna röra oss ute helt fritt utan att känna rädsla för att utsättas för brott men så ser inte vårt Sverige ut idag och vi blir alla frihetsberövade när vi inte kan röra oss fritt i vårt eget land ett land som en gång i tiden var tryggt en tid vi ska kräva tillbaka.
#6 Oftare och oftare har jag faktiskt skjutsat och hämtat barnen med bil när de skall till eller från skolan. Det är inte långt att gå, men det är mörkt på morronen när de ska iväg och det börjar bli mörkt på eftermiddagen när de skall gå hem.
Jag har aldrig skjutsat så mycket som jag gör nu, och det blir ju dyrt i längden också. Visst, jag kan gå och möta dem eller gå med dem på morronen, men jag känner mig inte helt trygg jag heller när det är mörkt. Dessutom så jobbar jag heltid. Jag har gått ibland när jag har varit ledig, men jag tar alltid med mig hunden.
Homosexuelle Adam som tidigare varnat för SD kan nu enligt en debattartikel i Aftonbladet tänka sig att rösta på SD när han nu på nära håll möter hatet i en traditionellt rödgrön förort. "Frågan är om homosexuella kan leva ett öppet liv med en rödgrön invandrings- och integrationspolitik", skriver han.
"Förr var jag rädd att Sverigedemokraterna skulle få makt i Sverige.
I dag är jag oroligare för hur partiet Nyans växer i förorterna med partiledaren Mikael Yüksel i spetsen som anser att imamer ska ha rätt att förespråka förbud mot homosexualitet.
Dessutom finns det gängmedlemmar i förorten som vill skada homosexuella enbart för att de ser en prideflagga på biblioteket.
Kan detta vara kopplat till att hatbrotten mot homosexuella har ökat? Kan man ens ställa frågan utan att bli utpekad som en islamofob av de rödgröna?"---
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Bra skrivet av Adam. 🏳️🌈
Min egen erfarenhet är att de som varit alltifrån otrevliga till riktigt vidriga mot mig pga att jag är HBTQ-person (bisexuell transkille) har i klar majoritet också varit öppna med att de sympatiserar med, röstar på eller är aktiva inom de röd-gröna-partierna.
// Harley
SVT:s serie ”SD-bögar” (som jag själv inte sett) verkar ha väckt en viss debatt, som spretar från kultursidenedlåtande till bekräftande instämmande från dem det berör. Luai Ahmed, författare och krönikör i Bulletin, anser på Expressen debatt att serien tassat förbi en stor anledning till att fler homosexuella ser SD som ett fullt rimligt partival.
"SD:s framgångar bland homosexuella beror naturligtvis på invandring från länder med homofob kultur där folk mördas för att de är bögar. Det borde ha varit seriens fokus.
Själv känner jag bögar som har ”vaknat från vänsterns propaganda mot SD” efter att de har blivit misshandlade på gatan eller trakasserade av invandrargäng.
Det finns gott om exempel på detta, och detta är själva kärnan i fenomenet ”SD-bögar”, en kärna serien knappt vidrör."---
"Bögar som flyr från sina förtryckare i Mellanöstern, för att upptäcka att samma förtryckare finns och relativiseras i Sverige."---
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-06-20 08:36 av Fornöga
Jag skulle kalla SD:s syn på homosexualitet/homosexuella för ambivalent.
#11 Fast det handlar nog mer om homosexuellas syn på SD.