Debatt iFokus

Debatt

Etikettersamhälletdebattterrorismutrikespolitikkonflikter
Läst 498 ggr
[Jimmy.L]
2020-01-22 08:48
2

Sverige och tryggheten

Värmländska Hammarö är den tryggaste och säkraste kommunen i landet, enligt en jämförelse av Sveriges kommuner och regioner, SKR, tillsammans med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

[https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7387205]

Rubriken ändrad från "Här är Sveriges tryggaste kommun" 230828 på grund av vidgat ämne. /Medis

Värmländska Hammarö är den tryggaste och säkraste kommunen i landet, enligt en jämförelse av Sveriges kommuner och regioner, SKR, tillsammans med ...
  • Redigerat 2023-08-28 07:51 av Fornöga
Herveaux
2020-01-22 09:10
2

Hm… Min kommun ligger i topp 5 och att vi nu (äntligen!) kommer få polis på plats på orten igen iaf en dag per vecka säger väl en del om hur "tryggt" det är även i de tryggare kommunerna… 😐

// Harley

Åsa S
2020-01-22 10:43
0

Hm.. min kommun är på plats 173 men nån polis ser vi sällan här de har visserligen nån på plats i kommunhuset 2tim mitt på dagen på onsdagar tror jag. Känner mig dock trygg jag här även på kvällarna

[Jimmy.L]
2020-09-30 20:25
0

Många flickor på Ekerö är oroliga för att antastas. Detta trots att få utsatts för brott i kommunen.

https://www.mitti.se/nyheter/manga-radda-for-overfall/reptiD!x6Yy1930sGJboIdTk6wjWw/

Fornöga
2023-08-28 07:53
1

2023

"Det finns en enda hållbar princip i Sverige: principlöshet. Det menade i alla fall den brittiske författaren och journalisten Roland Huntford," sade Katarina Barrling igår i en krönika på "God morgon världen", som kan höras/läsas i sin helhet här.

"Det Sverige Huntford såg var alltså ett land som fullkomligt saknade principer, och vars mentalitet påminde mer om Ryssland än om västerlandet. Där individualismen bara var skenbar – egentligen var det kollektivism och konformism som härskade. Ett land med en nattsvart tråd genom historien: kapitulation vid första möte med svårigheter."---

"Trygghet är ett intressant ord. När svenskar talar om trygghet, talar man i många andra länder om säkerhet. Men trygghet rymmer något mer än säkerhet. Säkerhet kan vara någonting objektivt, medan trygghet är en känsla. En känsla av att man är säker, men det är en säkerhet som också rymmer sådant som omsorg, pålitlighet och trofasthet.

Det är inte så länge sedan som de så kallade ”trygghetsfrågorna” handlade om socialförsäkringar och A-kassa, högst objektiva transfereringssystem som på svenska sammanfattas med det mer känsloladdade ordet ”trygghetssystem”.

När politiken i dag talar om trygghetsfrågor handlar det snarare om gatuvåld, sprängattentat och skottlossningar. En ”ökande otrygghet” ställer krav på nya trygghetssystem, men nu skall de byggas upp av polis och kriminalvård – även om ordet kriminalvård kan hänga löst, de tidigare så fasta principerna på rättspolitikens område är under omprövning."---

"Men nu är även vår trygghet i världen hotad. Och det är en fråga som mer än någon annan sammanfattar det akuta hotet: Koranbränningarna.

Utrikespolitik har blivit inrikespolitik. Och inrikespolitik har blivit utrikespolitik. Det är som ett ultrakänsligt plockepinn, där minsta rörelse kan få allt att rasa samman.

Koranbränningarna hotar Natomedlemskapet, och den ökade trygghet som det var tänkt att leda till. Men de har också lett till ett ökat terrorhot mot Sverige. Till råga på allt hotar Koranbränningarna också den mer allmänna sammanhållningen inom landet, med allt vad det kan komma att innebära för tryggheten.

Och mitt i allt detta gör sig några av de allra fastaste principerna också påminda. Yttrandefrihet möter rikets säkerhet. Ideal möter realpolitik. Och – frihet möter trygghet. Hur Sveriges slutgiltiga möte med de svårigheterna kommer att se ut, återstår att se."

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Hör Katarina Barrlings krönika från Godmorgon världen, eller läs den här nedan.
Fornöga
2023-10-11 09:22
2

Nationella trygghetsrådets årliga trygghetsundersökning är klar och kan läsas i pdf-format via deras hemsida.

Av årets rapport framgår bland annat att oron över brottsligheten i samhället har ökat med 7% sedan förra årets undersökning och att förtroendet för polisen visar en minskning efter att tidigare ha ökat under flera år.

Nationella trygghetsundersökningen (NTU) är en årligen återkommande nationell brottsoffer- och trygghetsundersökning. Underlaget består av ungefär 64 000 personer som genom post- och webbenkäter har svarat på frågor om utsatthet för brott, otrygghet och oro för brott, förtroende för rättsväsendet och erfarenheter av kontakter med rättsväsendet.
  • Redigerat 2023-10-11 09:22 av Fornöga
Fornöga
2023-10-20 07:31
2

Våldsfaran gör att konfirmanderna i Arvika inte får åka på sin planerade resa till Stockholm. Istället väljer man att besöka Oslo.

Våldsvågen i Sverige gör att Svenska kyrkan i Arvika ställer in resor till svenska storstäder, även den traditionella konfirmationsresan till Stockholm.I ...
  • Redigerat 2023-10-20 07:32 av Fornöga
Fornöga
2023-10-21 10:40
0

Stockholms trygghetsmätning visar inte på någon ökad otrygghet bland invånarna trots det eskalerande våldet.

"Skarpnäck sticker ut som den stadsdel där den här otryggheten ökat. Från fem procent 2020 till 11 procent 2023.

Hässelby-Vällingby sticker ut åt andra hållet. Här upplever människor sig mindre otrygga 2023, 15 procent, jämfört med 18 procent 2020."---

Stockholms trygghetsmätning för 2023 är här.
Fornöga
2023-10-26 10:24
1

#7 Men i Uppsala är det oroligare- inte utan anledning…🤔

I Uppsala har andelen personer som oroar sig för brott ökat kraftigt.Förra året oroade sig 36 procent för våldet i stor utsträckning i polisområde Uppsala-Knivsta, ...
Fornöga
2023-10-26 10:28
0

Tråd med det näraliggande ämnet "Den otrygga boendemiljön" har avslutats och diskussionen fortsätter här.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
2023-10-27 15:32
1

Efter attacken mot Charlie Hebdo 2015 har det genomförts opinionsundersökningar av svenskarnas oro för terrorattentat, och den senaste från Aftonbladet/Demoskop visar att 58% oroar sig för sådana, vilket är det högsta som uppmätts. Den tidigare högsta var 55%, efter Drottninggatandådet 2017.

Samtidigt har tilltron för statens förmåga att förebygga terrordåd i Sverige sjunkit – från 38 procent i augusti till 32 procent nu.

Källa

Rekordmånga svenskar oroar sig för terrorattacker i Sverige. Samtidigt har tilltron till statens förmåga att förebygga attacker minskat. Det visar en undersökni
Fornöga
2024-10-16 09:44
1

2024 BRÅ har presenterat årets nationella trygghetsundersökning. Länk.

Nationella trygghetsundersökningen (NTU) är en årligen återkommande nationell brottsoffer- och trygghetsundersökning. Underlaget består av drygt 64 000 personer som genom post- och webbenkäter har svarat på frågor om utsatthet för brott, otrygghet och oro för brott, förtroende för rättsväsendet och erfarenheter av kontakter med rättsväsendet.
Fornöga
2024-10-16 09:45
1

Andelen som uppger att de utsatts för sexualbrott har minskat, medan utsatthet för försäljningsbedrägeri har ökat. Det visar Brottsförebyggande rådets trygghetsundersökning. – Det är en lägre andel som känner sig otrygga, säger Sanna Wallin, enhetsråd på Brå, i Morgonstudion.
Fornöga
2025-04-14 08:25
1

"Trygghet i vardagen" är ett uttryck som ofta hörs från våra politiker. Men att som många kommuner släcka ner gatubelysningen i tider då många drar sig för att röra sig ute under dygnets mörka timmar är inte trygghetsskapande.

"För det här handlar inte bara om ljus. Gatlampor är ingen perifer detalj i den kommunala verktygslådan. Belysning är ett av de mest vardagsnära löftena ett samhälle ger sina medborgare: tryggheten finns här. Sverige ska inte vara ett land där mörkret breder ut sig", skriver Kajsa Dovstad i en gästkolumn på GP:s ledarsida.

När trygghet ersätts med reflexväst är det inte bara ljuset som slocknar.
  • Redigerat 2025-04-14 08:25 av Fornöga
Fornöga
2025-04-14 09:00
1

#13 Det är inte bara på mindre orter som den fysiska otryggheten känns av. I Kista, för inte så länge sedan sett som "Sveriges Silicon Valley" drar företag bort i en strid ström, Ericson, IBM och många utbildningskluster hör till de som sökt sig bort, och en orsak till företagsflykten som framkommer är just tryggheten. Kista ligger nu i botten bland företagsparkerna i Stockholm vad gäller utnyttjade kontorsytor (Källa SR).

Vd:n på ett av de flyktande företagen beskriver stadsdelen som "en mörk och ödslig miljö där anställda känner sig otrygga på väg till tunnelbanan kvällstid."

Ännu ett företag väljer nu att lämna Kista. Tidigare har Ericsson meddelat att flyttar och nu följer Fujitsu efter.
Carmarino
2025-04-14 11:46
3

#14: Det är inget nytt. Kista var otryggt redan för 20-25 år sedan. Telia hade kontor där i början av seklet och en gång i månaden var jag där uppe och jobbade. Fick höra en hel del historier om vad som hände i väntan på tunnelbanetåg och på vägen dit och tillbaka.

Var med när kontoret skulle inredas och datorerna installeras. Vi jobbade till sent på kvällen (närmare midnatt) och trots att mitt hotell låg bara fem minuters promenad från kontoret så vägrade mina kollegor släppa iväg mig ensam. De bodde på hotell inne i stan, så jag fick följa med i deras taxi och blev avsläppt utanför mitt hotell.

En gång var det skottlossning inne i Kistagallerian, precis där jag brukade gå när jag hade ätit kvällsmat och skulle till hotellet. Som tur var så var jag inte i Kista då, men det kändes lite obehagligt ändå.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2025-04-20 13:24
2

#14 ff Mer om Kistas uppgång och fall här. ↕

• Redigerat 2025-04-20 13:24 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
2025-04-20 13:52
0

#16 Alla får sitt kvitto en dag, det är enbart en fråga om tid.

Fornöga
2025-06-06 16:53
2

Färsk statistiknyhet från SCB: "År 1980–1981 hade 20 procent av kvinnorna och 4 procent av männen avstått från att gå ut på kvällen. Över tid har andelen ökat bland både kvinnor och män och vid den senaste mätningen, 2024, hade 27 procent av kvinnorna och 9 procent av männen avstått från att gå ut."---