Debatt iFokus

Debatt

Etikettekonomi
Läst 309 ggr
Hiddeniten
0

Vem hjälper J?

Min vän J har förvaltare, som har alla tre delarna i förvaltarskapet. Nu är det ju en extraordinär situation med coronaviruset, som härjar.
Nu är J sjuk och ska hålla sig hemma. Alltså faller det på förvaltaren att se till att J får hem mat.
Men på grund av covid-19, situationen,  sitter förvaltaren fast i i sitt hem då förvaltaren tillhör en riskgrupp.
I mitt tycke är det ändå förvaltarens uppgift att lösa hur J ska få hem mat.
J:s förvaltare har bett J kolla med dem vännerna J har om någon kan gå och handla åt J och tala om för dem J frågar att de får J:s maestrokort och pinkod, för att kunna gå och handla
Att förvaltaren säger att J ska lämna ut kort och pinkod är förvånansvärt.
J ska inte behöva ringa runt och fråga vem som ska hjälpa hen. 
J har frågat mig om jag kan gå och handla åt hen, men jag tillhör själv en riskgrupp och kan därför inte.
Jag stöttat förståss J i att samtala med sin förvaltare och hoppas att förvaltaren kommer på någon bra lösning tillslut

Men nog ligger ansvar hos förvaltaren att ringa runt och komma fram till en bra lösning? Eller har jag helt fel?

Michaela-N
2

Nej, en förvaltare ska inte behöva göra praktiska hushållstjänster så som att handla. Det låter på J som att han är i behov av en personlig assistent om han inte kan handla själv.

Karmatarerskanise
2

Varför skulle J inte behöva ringa runt och fråga? Det får alla andra som sitter i karantän och bor ensamma göra. Det är inte förvaltarens ansvar. Det förvaltaren skulle kunna vara snäll och göra är att beställa mat för hemleverans åt J.

Kvackis
0

Nej förvaltaren har inte den skyldigheten.

Kram Kvackis ❤️

Hiddeniten
0

Om J skulle vara i behov av en personlig assistent, så faller ju det inom förvaltarens uppdrag att ordna detta, efter vad jag har läst.

J klarar att handla själv så  länge J är frisk, det som är just nu är ingen kronisk sjukdom utan handlar om att J har åkt på en förkylning/influensa(förhoppningsvis inte corona).

Draken
1

Förvaltaren har ingen skyldighet att gå och handla, om inte J kan handla själv, även om det bara är tillfälligt, så får h*n ringa till, i första hand, anhöriga. Finns inga så är det  kommunen, misstänker att kommunen har en krisplan utifall att, även för personer som inte har hemtjänst normalt. Det har de här i varje fall.

Det finns ju även internet, de flesta butiker har ju hemleveranser nu i coronatider, åtminstone de större varuhusen, det är också en möjlighet att tänka på.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis