Sverige och elpriserna
Det här kan ses som en fortsättning på tråden "Är det verkligen elpriset som är problemet" med ny rubrik för ett vidgat perspektiv på elprismarknaden.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
På grund av Irankriget är situationen på elprismarknaden lite svåranalyserad även av de som ses som experter på området.
"– Man kan konstatera att marknaden förväntar sig ungefär 10 procent högre elpris under andra kvartalet nu än vad man gjorde i slutet på februari innan Irankriget, säger Christian Holtz på elkonsultbyrån Merlin & Metis", enligt TT(/Expressen).
"Ett rusande gaspris gör i första hand elproduktionen dyrare på kontinenten. Men eftersom elmarknaderna sitter ihop stiger elkostnaderna även i Sverige, främst i södra halvan av landet. Och räknat i kronor får en prisuppgång på 10 procent större genomslag i elområdena 3 och 4 (Svealand och Götaland)."---
För egen del har jag, som boende i hyresrätt, klarat mig bra ifråga om elräkningarna de senaste åren.
- Redigerat 2026-03-10 10:51 av kamera0710
Uppsnappat på YouTube: "Varför är elpriserna så höga?", diskussionsprogram (58 min.) på Hot Spot/ Världen Idag den 21 februari, alltså före den nu på grund av Irankriget tillspetsade situationen på elmarknaden. Det kan kanske därigenom ses som delvis inaktuellt.
Introtext: "De senaste åren har vi fått se elpriser som vi inte är vana vid i Sverige. Ett av vår nations största tillgångar, det låga elpriset, har eroderat framför våra ögon. För många privatpersoner och företag har detta fått mycket stora konsekvenser. Vilka är de olika komponenterna som bidrar till de höga elpriserna? Och vad kan vi göra åt det? Det samtalar vi om i veckans Hotspot.
Gäst i programmet är Mats Nilsson, docent i miljöekonomi och elmarknadsanalytiker."---
Jag har inte sett programmet själv men lägger ut en länk för eventuellt intresserade.
- Redigerat 2026-03-10 11:35 av Fornöga
#2: Jag också, även om elräkningen är nästan dubbelt så hög nu som under pandemin.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2 #4 Jag bor också i hyreslägenhet och upplever ingen chockverken vad hushållselen anbelangar. Men det är klart att höjda olje-/elpriser gör sig påminda på annat sätt, som på varupriser bland annat. (Även där är jag lyckligt lottad med mitt mindre hushåll, men barnfamiljerna lär märka av effekterna.)
- Redigerat 2026-03-10 11:48 av Fornöga
#5: Märkte det på bensinpriset. Passade på och tankade i torsdags, när priset låg på 16:09 kr/liter. Idag är det 16:59 kr/liter.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Hittade en så otroligt bra artikel under (förra) elkrisen. Nu har jag förstås tappat bort länken. Den gick ivf igenom hela historien vad gäller el i Sverige. Påmindes om att el förut sågs som samhällsnytta utan vinstkrav. Klart som korvspad att det blir skillnad på priserna!
Med risk att låta som värsta kommunisten, det var bättre när staten ägde infrasturkturen. Ta bara SJ. Var ju rena drömmen förr - och prisvärt - jämfört med den röra och de priser vi har nu. Men får vara glad om tågen går nån gång på de illa underhållna järnvägarna. Och cykeln fick man ta med för en mycket rimlig kostnad. Påburen och avburen blev den också, åkte i särkild vagn. Att polletera cykeln hette det. Minns inte vad det kostade, men tog ofta med cykeln när jag åkte hem över helgen när jag pluggade. Hade jag knappst gjort om det inte varit jättebilligt. Och man kunde åka på cykelsemester var som helst i landet. Polleterade cykeln bara.
Oops! Nu blev det mer om järnvägen än om elen, men det hänger ihop!
- Redigerat 2026-03-10 23:32 av hemul
Men de märkliga effekttarifferna stoppas.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-stoppar-kritiserad-effektavgift-pa-el
Svag vårflod och oron i Mellanöstern får elpriserna att rusa.
Källa.
"Efter en dyr vinter hoppades många att elpriserna skulle sjunka, vilket de brukar göra under våren. Men nu ligger de tvärt om högre än för ett år sedan – och flera experter är eniga om att prisbilden väntas hålla i över sommaren", skriver SVT Nyheter.
Det här blir intressant att följa min senaste räkning var på 2500 det svider inte alls medan det under vintertid kan ligga på mellan 20-30 tusen men så är det att ha en stor gård det ser olika ut så vad den här sommaren bjuder på återstår att se men jag går inte under jag är trygg.
Jag känner ingen som helst oro för elpriset men många gör och regeringens elstöd är ett jäkla hån mot hushållen så här ska det inte vara dom lägger pengar på en massa annat skit så som Natomötet 85 jäkla miljoner en bra investering tycker vår Stadsminister 😳 hur skamsen får man bli när landet blöder och behöver deras resurser och hjälp.
Det är pinsamt och mer därtill ord jag väljer bort att säga 😡
#11: För min del var aprils elräkning lägre än på rätt länge. Både medelspotpris och rörliga kostnader var lägre än i mars. Sedan är ju förstås april en dag kortare än mars, men tror inte det gör en skillnad på 50 kronor, vilket var skillnaden mellan aprilfakturan och marsfakturan (495 mot 445 kr). Januarifakturan var på 615 kr och februarifakturan 568 kr. Så rätt stor skillnad.
I höstas införde elleverantören en effektavgift som innebar att det skulle löna sig att som privatförbrukare förlägga tvättande med mera till efter kl. 18.00 vardagar eller hela dygnet helger. Detta för att det skulle bli en jämnare belastning på elnätet till gagn för industrier med mera. I praktiken innebar det en avgiftshöjning även vid normal förbrukning övrig tid.
I våras stoppade regeringen de obligatoriska effektavgifterna, nu skriver energibolaget att det inte gav önskad spridning och att det är anledningen att man från den 1 september återgår till fast avgift hela dygnet, i avvaktan på att regeringen och Energimarknadsinspektionen skall se över elnätstarifferna och ta fram nya föreskrifter.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-stoppar-kritiserad-effektavgift-pa-el
- Redigerat 2026-07-24 10:56 av Fornöga
#14: För oss lägenhetsinnehavare gjorde det inte så stor skillnad på elräkningen när på dygnet vi tvättade eller gjorde annat som förbrukade el. Det var nog mest villaägare som tjänade på det.
Det infördes, tack och lov, inte här.
Bor man i eget hus kan man ju ha timpris och dra nytta av de lägre nattaxorna. I lägenhet går det ju inte att börja tvätta och dammsuga på nätterna.
#16: Tror inte det genomfördes här heller. De skulle ha gjort det vid årsskiftet, men sedan kom informationen om att det inte skulle göras.
Det enda som meningsfullt påverkar elpriser är uppvärmning och att värma varmvatten.
Bor man i lägenhet ingår oftast båda dom sakerna.
Och bor man i villa är det svårt att göra stora förändringar i sin uppvärmning utan stora investeringar.
Men kan bara konstatera att solceller och batteri är en fungerande lösning. Märkt det ännu tydligare när mitt batteri inte fungerade korrekt under några dagar. Snittpriset gick från runt 7 öre/kwh till 90 öre/kwh trots att alla andra förutsättningar vara likvärdiga. (Nätavgifterna ej inräknat)
I snitt har jag sänkt mitt snittpris med drygt 1 kr/kwh tack vare batteri och solceller.
Att köra elbil kostar mig runt 2 kr/mil inkl alla avgifter och nätavgifter.
Så har man viljan och förutsättningarna kan man göra mycket för att sänka kostnad för el och drivmedel.
Men samhället borde underlätta ännu mer för ännu fler med lägre ekonomiska förutsättningar att ställa om.
Nu finns en orättvisa att det är enklast för dom med pengar att investera för att spara pengar.
Mvh // Johan
#18: Och bor man i lägenhet är det oftast väldigt svårt att ha en elbil. Det är ytterst sällan det finns möjlighet att ladda bilen i närheten av bostaden. Åtminstone i lite äldre bostadsområden, som i princip aldrig är försedda med laddstolpar.
- Redigerat 2026-07-26 16:25 av Carmarino
#19: Stämmer, mestadels.
De ekonomiska incitamenten för elbil om man inte har egen laddare försvinner nästan helt.
Att enbart ladda publikt är inte svårt (*), men jobbigare än att ladda hemma, och kostnaden är likvärdig med fossila drivmedel.
*) Med reservation att det säkert ser olika ut i olika delar av landet.
Mvh // Johan
"Elpriserna i juli var dubbelt så höga som förra året. Nu kan en dyr höst vänta, med flera tusen kronor mer för hushållen" skriver xpressen.
"Om det blir en normalkall vinter kan elpriset trots det stiga med 20 till 30 procent.
– Bara för att Hormuzkrisen ekar kvar och skuggar oss under vintern. Om vi kommer tillbaka till hur det var före mars så kommer det att synas först i elpriserna hösten 2027.
De som drabbas värst under hösten och vintern är hushållen i norra Sverige. Det beror på att Sverige i dag exporterar allt mer el till Finland. Norra Sverige betalar i dag finska elpriser till följd av det.
– Norrlänningarna är de största förlorarna. Redan i höst kan priset bli 50 öre, jämfört med 15 öre förra hösten, så det är stora ökningar."
(Lite konstigt med tanke på att det brukar sägas att Finland är självförsörjande på el tack vare kärnkraftsutbyggnaden.)
#21: Hade varit glad om elpriset här var bara 50 öre. 😉
#23: Hade -7 öre / kWh i Skåne.. :)
Batteri och solceller fungerar. Om men bor så man kan installera det, och har den ekonomiska möjligheten.
Mvh // Johan
#24: Det går tyvärr inte att installera något när man bor i hyreslägenhet. Vi får vara nöjda om priset understiger en krona här i syd.
Fast mina elräkningar brukar ligga på lite drygt 500 kr per månad. Det har dock hänt att de börjat närma sig 600 kr, men det var ett tag sedan. Å andra sidan har det också hänt att de varit under 500 kr. Lite oftare som det hänt faktiskt.
#25: Ja, att bo i lägenhet är nästan bästa elpris-besparingen man kan göra. Slippa betala för uppvärmning och varmvatten liksom..
Miljövänner borde egentligen förespråka lägenheter och stad mycket mer än dom gör. Så mycket mer effektivare, mindre behov av bil och långa transporter. Lägenhet och stad är klimatsmart.
Mvh // Johan
#26: Ja, det är mycket som ingår som man inte tänker på. Fast det finns ju undantag hos vissa hyresvärdar förstås. För min del ingår både varmvatten och uppvärmning - och elementen stängs inte av på sommaren. Så är det en kall sommar kickar termostaten igång. 👍😊