Jan Guillou, skatten, samhället och samvetet
Jan Guilllou, 75, krävs på 360 000 kronor i skatt och skattetillägg. Orsaken är att stjärnförfattaren, enligt Skatteverket, vistas så mycket i sin författarbostad på Barkö i Roslagen att den ska förmånsbeskattas. – Det är en gränslös förolämpning att säga att jag inte bedriver arbete här, säger Jan Guillou.
https://www.expressen.se/dinapengar/guillou-kravs-pa-360-000-granslos-forolampning/
Rubriken ändrad 220903 från "Jan Guillou gnäller att han måste betala skatt" eftersom ämnet breddats.
- Redigerat 2023-11-30 09:35 av Fornöga
Han lär inte kunna uppväcka samma sympatier som Astrid Lindgren gjorde på sin tid. Guillou är ingen Pomperipossa, snarare pompös och pösig.
Enligt en skatteexpert så är Guillou chanslös mot Skatteverket.
Erik Wiger och Magnus Bodö, skattejurister på Skattebetalarna som skrivit en artikel om Guillous fall på Skattebetarnas hemsida, tror att författaren får det tufft att övertyga domstolarna att bolagets skrivarstuga inte går att använda som bostad, utan bara duger till att använda som arbetsplats.
– Det är en avsevärd pedagogisk utmaning när huset är på 174 kvadratmeter och innehåller kök, badrum, sovrum, sällskapsytor, garage samt inventarier, möbler, konstföremål med mera för miljontals kronor, säger Wiger. Han fortsätter:
– Enligt beslutet har bolaget dessutom betalat badrumsrenovering och försäkringspremie för en fastighet som bolaget inte äger, den ägs av Jan Guillou. Att övertyga domstolarna om att detta inte ger upphov till någon förmån blir svårt.
https://www.expressen.se/dinapengar/skatteexpert-jan-guillou-chanslos-mot-skatteverket/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
👍
#2 roflol.
"– Det är en avsevärd pedagogisk utmaning när huset är på 174 kvadratmeter och innehåller kök, badrum, sovrum, sällskapsytor, garage samt inventarier, möbler, konstföremål med mera för miljontals kronor, säger Wiger."
"Skrivarstuga" var det ja…
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#5 "Vänstern har rätt, så gott som alla andra politiker, ledarskribenter och kolumnistkollegor till höger har fel" - vilken överraskning att just han kommit fram till den slutsatsen…😎
#6 Jag tycker det är fräckt av gubben att nämna girighet när han själv inte vill betala skatt.
Det är helt omöjligt att ta Jan Guillou på allvar.
Nu är gubben igång igen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/X8RGGB/fnatt-inom-den-svenska-blabruna-roran
Ibland kommer han med bra åsikter.
Jan Guillou säger att han, om han hade varit medlem i Vänsterpartiet, hade känt sig övertygad om att partiet ”är de riktiga sossarna nu”.
– Men då måste man bli av med de där identitetsidioterna. Man måste förstå att man inte kan ursäkta muslimska reaktionära dårar i förorterna bara för att de är invandrare.
– Man måste ha en sorts likaprincip för alla, och man måste kasta alla de där som springer omkring och talar om hudfärg ut ur vårt parti.
– Går man i saluhallen nu är det massor av utbölingar som tydligen bor här. Men de gör sitt bästa för att härma fint beteende, säger Jan Guillou.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7d4PPB/guillou-och-schulman-smastadskanslan-ar-borta-pa-ostermalm
#11 Konstigt uttalande av en man som pratar om att ta emot folk med öppna armar.
#12: Han är så när det inte passar han.
#11 "Jan och Calle - de nya Östermalmstanterna"?😁
#14: 😁
#16 Han upplever det som "ett problem" att bland annat en journalist som företräder doku.nu "erbjuds plats på borgerliga ledarsidor", men verkar inte tycka illa vara om den redaktionella direktkoppling som finns mellan samma kvällstidning och intresseorganisationen Expo.
- Redigerat 2022-02-13 08:02 av [Göstage]
#17 Guillou visar sina "rätta färger" på ett närmast pinsamt sätt.
Vad han upplever som "ett problem" upplever jag som nyttig samhällsinformation.
Det är precis sådant som jag vill ska komma upp på bordet och inte ske i det fördolda.
Inbillar sig Guillou att han ensam ska få sätta agendan och narrativet? Jag får intrycket av att det är precis det han vill, berätta "hur det ligger till" och sedan ska "vi andra" säga "Oh, Jan…du har rätt, nu ser jag sanningen. Tack!" och rätta in oss i ledet?
#16 #14 "Östermalmstanten" häcklas på sociala medier. (Han får säkert medhåll av de sina också.)
- Redigerat 2022-02-13 12:42 av [Göstage]
#19: Hans egen mamma blev intervjuad 2003 redan då varnade hon för sonens fantasier.
#20 Ja, Guillou har ett intressant CV, och hans ursinne mot Expressen och SÄPO har en lång historia.
Typiskt Guillou att använda sig av uttrycket "kampgrupp" eftersom det associerar till tyskans "Kampfgruppe" = Nazityskland.
Dålig stil, men typiskt för honom, och han ägnar sig mest åt personangrepp och grälsjuka istället för att ta sakfrågan på allvar. Men det är väl inte tillräckligt roligt för honom.
#22 Kanske även ett försök att flytta fokus när Putin är på marsch? 🤔
#16 ff Christer El-Mochantaf i GT/Expressen är förvisso kollega med Sofie Löwenmark på Expressen, men det är säkert inte bara därför han irriteras över arrogansen från Den Allvetande i hans utsiktstorn på Östermalm.
"Jag häpnar.
Den rike författaren skriver sina rader från en mångmiljonvåning på Sveriges dyraste gata på Östermalm. Nu ifragasätter han i Sveriges största tidning hur en journalist kan veta hur det ser ut i samhället.
Det låter på Guillou som att Löwenmark beskrivit invånarna på Uranus.
Hade Jan Guillou doppat sina tår i verkligheten någon gång hade han också sett samma sak som vi andra."---
"Att sitta på Östermalm och låtsas som det regnar kommer inte att hjälpa."
- Redigerat 2022-02-13 17:43 av [Göstage]
#24: Så bra skrivet.
"Gå och lägg dig Janne- du är trött". Ja, så kanske man kan tolka Bitte Assarmos krönika på DGS.
#26: Ja han borde ägna sig till att pyssla med annat.
Magnus Ranstorps artikel på Axess 2019 äger fortfarande aktualitet. Läs hela här.
"Ett antal samhällsdebattörer har starkt medverkat i att försvåra arbetet med terrorbekämpning. Ofta har de falskt påstått att Säkerhetspolisen grundlöst bedrivit ”en häxjakt mot muslimer (som kollektiv)”. Föga överraskande är Jan Guillou en av de mest framstående debattörerna.
Under hela 2000-talet har Guillou beskrivit terrorbekämpning som övergrepp mot muslimer som kollektiv och en raslagstiftning eller ”särlagstiftning riktad mot alla som heter Mohammed”.---
Expressens ledarsida ser allvaret i hur vissa egocentriker med hög svansföring löper mörka krafters ärenden.
"Afghanistan, Somalia, Irak och Syrien är bara några av de länder dit personer från Sverige de senaste 30 åren rest för att sprida död i olika islamistiska grupperingars namn.
Länge var dock intresset för ämnet märkligt lågt bland journalister och politiker. När det överhuvudtaget diskuterades riktades udden ofta mot de få som trots allt försökte motarbeta islamisterna.
Säkerhetspolisen påstods ha fått muslimdille och modiga personer som journalisten Amun Abdullahi, ledarskribenten Per Gudmundson och politikern Nalin Pekgul avfärdades som extremister – inte sällan stod Jan Guillou för påhoppen.
Det sjuka debattklimatet bidrog förmodligen till att svenska politiker inte tog problemet på allvar i tid. När resorna till Islamiska staten tog fart saknades det – till skillnad från i flera grannländer – lagstiftning för att förhindra och beivra dem."---
"Den forne IB-avslöjaren på Fib/Kulturfront tycker till exempel att det är ytterst suspekt att en journalist på en mindre redaktion kan vara först med stora avslöjanden.
Men skrattet fastnar i halsen när man inser hur länge personer som Jan Guillou fått lov att styra det offentliga samtalet om den våldsbejakande islamismen.
Priset för det betalar vi fortfarande."
- Redigerat 2022-02-14 19:56 av [Göstage]
Gång på gång återuppfinner sig Guillou tillsammans med en lång rad andra profiler inom olika professioner som islamisternas nyttiga idioter. Varför inte lika gärna kandidera för partiet Nyans i höstens val?, undrar Ann Charlott Altstadt på Bulletin.
"Jag antog att hans tvärsäkra omdömen i böcker och artiklar byggde på research, och att han faktiskt läst förundersökningsmaterialet inför rättegångarna. Men det visade sig, precis som i fallet med krönikan om Doku och Sofie Löwenmark, att Guillou inte behöver nedlåta sig med sådant som faktiskt journalistiskt arbete. Sant eller falskt avgörs helt enkelt av vad som bestämts vara ideologiskt rätt eller fel.
Jag gissar också att Guillou faktisk inte tagit sig ut på nätet ännu. Han är helt enkelt inte uppkopplad och känner varken till detaljerna, innehållet eller omfattningen av den massiva påverkanskampanjen mot Sverige och svenska myndigheter – som ju Doku och Sofia Löwenmark var först att larma om och beskriva. Hårresande osanna uppgifter sprids över världen av nyhetskanaler och islamistiska influencers, youtubers och imamer. Också det lilla partiet Nyans deltar i förtalskampanjen som en del av sin valrörelse."---
#30: Guillou får hård kritik med all rätt.
#31 Ja, och det obehagliga är att det nog bara sporrar egocentrikern.
#32: Ja vi får se vad gubben har kokat ihop till helgen, antagligen kommer han försvara sin text.
#33 Säkert! Fast svaret dröjer nog ytterligare en vecka - han publicerar sina krönikor var fjortonde dag.
Guillou är fortfarande sur på Säpo och svenska staten.
#35: Glöm inte att han är även bitter på nyrika som flyttar in på Östermalm.
#36 Jag läser inte hans krönikor eller texter med någon större övertygelse.
Gillar inte hans attityd av vara ”den som vet hur det ligger till”. Elitistisk snobbattityd.
#37: Jag skulle gärna vilja se Guillou min när assyrier/syrianer spelar trumma i hans trappuppgång och spelar hög musik natten lång under bröllop.
När det gäller hans aversion mot Expressen har jag i alla fall all förståelse i världen. Hade nog reagerat likadant om en tidning hävdat att jag planerade eldöverfall på en judisk barnkoloni i samarbete med nazisten Assar Oredsson.
#39: Fast han angriper journalister på Expressen nu som gör sitt jobb att gräva!
Guillou har spelat ut sin roll (om han nu ens haft någon).
#41 Ja, de stora elefanterna Janne och GW har nog dansat färdigt (även om G W kanske är rätt ute i sin Arvikahypotes.)
Böcker säljer de väl i alla fall bra fortfarande, både Guillou och GW.
#43 Jodå, men i opinionsbildandet är de nog inte längre samma alfahannar. Böckerna är väl numera i huvudsak av memoarkaraktär, kanske av naturliga skäl.
- Redigerat 2022-02-16 12:25 av [Göstage]
#43: Han borde hålla sig till böcker och låta journalister sköta grävande.
Att Guillou gjort sig en förmögenhet på att sälja böcker ger honom inte rätt att vara en översittare med dålig attityd.
Fast det är väl just det han tycker själv, att det ger honom rätt att sparka på alla som han ogillar. Sjukt osympatisk gubbe.
- Redigerat 2022-02-16 16:02 av [Hayabusa]
Det där med den stöddiga attityden tar han upp i sin bok "Ordets makt och vanmakt". Enligt hans egna ord började det med hans debatter med Per Ahlmark.
I den boken är det dock en stor dos självironi, vilket man kanske inte väntar sig. Jag kan rekommendera den, för den berättar också om det svenska samhället på ett intressant sätt. Sedan ska man så klart vara källkritisk.
#47: Han tar islamister som hotar Sverige med terrorism i försvar. Hur hjärntvättad kan man bli?
Räcker inte terrordådet på Drottninggatan åt Guillou?
#47 Att hans översittarattityd skulle härröra från någon debatt med Per Ahlmark?
Det är ju enbart en usel bortförklaring, ”jag beter mig som en bully och osympatisk mobbare eftersom jag hade en debatt med en politiker för en massa år sedan”. Pinsamt knas.
Nej, man får ju skämmas för gubben.
Skulle aldrig få för mig att läsa någon av hans böcker. Vänsterislamist, översittare och ”mansplainer” av pinsam karaktär.
Själv tycker jag att det är intressant att då och då läsa böcker av personer som jag står långt från politiskt/åsiktsmässigt.
I en del av dessa böcker har författarna själva lyft det nyttiga med det.
#50: Säkert intressant, men i media hör han inte hemma speciellt när han försvarar hot.
#50 Säkert, men det finns gränser och den går vid Guillou.
Vilket inte har så mycket med hans politiska ståndpunkt att göra som hans attityd. Han är nedsättande, oförskämd och vet hur allt ligger till ”bara för att han vet”. Dömer och avrättar vem han så önskar, för han är egenmäktig.
Man kan ju läsa hans böcker för att få den insikten om honom, men varför? En vidrig gubbe som inte behöver läsas mer än nödvändigt.
Vad det gäller situationen om Sverige, LVU och muslimer så finns det gott om info (från olika håll) om hur fel ute Guillou är. Förvånad? Nej.
- Redigerat 2022-02-16 18:39 av [Hayabusa]
#33 ff Nu har Guillous replik kommit (ännu ej betallåst), och den lär inte gjuta olja på debattvågorna…😏
#53 Oh, va´han ältar oförrätter :)
För övrigt anser jag att AB ska sätta ett rejält (betal-)lås på Guillou.
#53: Hans NATO-hat är vidrigt men Putins lakejer försvarar Ryssland som vanligt.
#55 Den gamle Maoisten är ju vad han är :)
#53 Ranstorp om senaste Jannebannbullan.

Dokus ordförande Magnus Sandelin går i svaromål på vad han kallar kampanjen mot dem från Aftonbladet.
"När fantasierna för tredje gången publicerades i tidningen häromveckan, återigen formulerade som fakta i en kolumn signerad Jan Guillou, så började det allt mer likna en kampanj. Trots att världen står i brand och man skulle kunna tänka sig en rad betydligt mer angelägna ämnesval när man har tillgång till en krönikespalt i Aftonbladet så väljer Guillou att fortsätta smutskastningen mot Doku och Sofie Löwenmark. Han tycks lida av en mycket osund besatthet av att kleta lögner på oss.
Men det mest upprörande är trots allt att Aftonbladet upplåter sin plattform till den här kampanjen. Guillous taktik tycks vara att upprepa lögnen tillräckligt många gånger så att den framstår som en sanning, och det sker med tidningens goda minne."---
#58 Guillou har fastnat i ett narrativ av besatthet. Som en fix idé eller konspiration som han utan större trovärdighet sprider. Aftonbladet? Tja, är det inte som en skvallerblaska?
#59 Aftonbladets ledarsida framförallt är riktigt osmaklig och krönikörerna på nyhetsplats genomgående högdraget vänsteröverklassiga. Guillou, Cantwell och Kadhammar ser på omvärlden med en förnäm nässnörpning…
- Redigerat 2022-03-06 09:59 av [Göstage]
Nu är det synd om Guillou igen. Han har brutit lårbenshalsen, men nu har han ett stort dilemma:
De smärtstillande tabletterna vållar honom också vissa bekymmer.
– De är så pass starka att de inte fungerar tillsammans med middagsvin. Man får avväga det där: Hur mycket smärta tål man för att kunna dricka vin till maten? Och hur länge måste man hålla upp med vinet innan man inför natten kan ta de där läskiga pillren?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#62 Att tillhöra bourgeoisin har sina avigsidor… 🙄😁
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#63 Äh, han var väl bara full. Igen.
#0 Nog bara en tidsfråga innan han kopplar in Hamilton...😏
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
”Domstolen ger således grönt ljus till Skatteverkets beslut att höja författarens skattepliktiga inkomst samt att ta ut skattetillägg eftersom oriktig uppgift har lämnats genom att förmånerna inte har tagits upp i deklarationerna”, skriver Skattebetalarnas Förening.”
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Evangelium enligt Jan: pengar är lycka.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#67 Den förmögne kommunisten är tröttsam.
#68 Han heter väl "melonen" numera, enligt det gamla skämtet "grön utanpå och röd inuti?" Hur som helst har han kommit ut som Miljöpartist, vilket han uppenbarligen anser vara en Stor Nyhet.
#69 En oskön snubbe, som vissa skulle uttrycka sig😉
Antingen driver han med omvärlden, alternativt är ironisk, eller så tar han sig själv på oerhört stort allvar.
Herr Oerhört Viktig 🥸
Skulle inte säga att Guillou är grön, han verkar ganska bilfrälst.
Han kanske bara är en bussig farsa som vill ge grabben ett handtag- hans son är ju aktiv miljöpartist i huvudstaden.
Den så kallade "goda sidan" är nu starkt engagerade i att sprida misstankar om att Jimmie Åkesson på trumpskt manér inte skall acceptera valresultatet. Johan Hakelius i Expressen vänder på frågan, och undrar vad Jan Guillou och andra ljusets riddare skall göra om Per, Märta och Magdalena mister makten. Då har ju Demokratin störtats- kommer man att finna sig i detta?
#69 "Det här valet, förklarade nyligen Jan Guillou i den andra tidningen, är en ”folkomröstning om demokratin”. Jan Guillou är originell, för att inte säga paradoxal, på många sätt, men inte i just detta. Så här i slutspurten av valrörelsen har många av dem som vill att Magdalena Andersson behåller jobbet, övertygat sig själva om att alternativet är fascism.
Det är Magdalena eller Pinochet, Magdalena eller Franco, Magdalena eller Mussolini, Magdalena eller Hitler.
Därför tänker Jan rösta på Miljöpartiet, trots att han inte är särskilt förtjust i vad det står för. Själva demokratin står på spel."---
"De tror verkligen att det enda som står mellan Sverige och avgrunden är de själva.
Ett ödesval, även om nästan alla partier tycker nästan likadant. Våra barns framtid står och faller med att Per Bolund får sitta kvar i riksdagen.
Men tänk nu om det blir så att Magdalena förlorar. Hur ska Jan och de andra kunna ta ett sådant resultat? Det innebär ju att demokratin har förlorat folkomröstningen. Ska de bara acceptera det? Ska de stå och se på, medan fascismen tar över?
Det är en intressant fråga. Har man lagt allt i potten kan man inte bara fiska upp det igen.
Det besvärliga är vad de ska göra, för det är förstås egentligen inte en statskupp som hotar demokratin, även om det kan låta så. Det finns inga tecken på att Jimmie Åkesson tänker sätta eld på riksdagshuset eller låta sina skyddsstyrkor besätta Radiohuset. Nej, det är ett demokratiskt val som hotar demokratin."---
Vi får väl se om det efter en seger för Kristersson dyker upp en pöbel liknande den vid Kapitolium. Och om den rentav leds av en Guillou med buffelhorn på huvudet.
#74 Ja, han har nog en del sådana troféer på salsväggarna och marmorgolven.
#74 Det blir nog ett j-a liv på vänsterkanten.
Lutar mer åt att han höll för hög hastighet än en cyklist.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KnvVP7/jan-guillou-i-olycka-pa-ostermalm
#77 Där hade trofésamlingen kunnat få ett intressant nytillskott. 😉
#78: Jag gissar det inte fanns någon cyklist utan han körde för fort, lite märkligt att det inte heller finns en polisanmälan när Expressen kollade med polisen.
– När jag ser honom i ögonvrån kastar jag ratten åt andra hållet, för att inte träffa den där fartkanonen. Då vidgas min sväng så att jag kör upp på en refug vid övergångsstället, och till följd av det kastas bilen som en katapult in i två bilar. Cyklisten försvinner sedan som en svart fläck.
#79 Låter som en jakthistoria från Fagerhult.
#69 ff Kampanjandet i Östhammar för MP i Riksdagsvalet gick väl så där.

*"– Det är en kuslig tanke att var fjärde person jag möter när jag äter lunch i Östhammar skulle kunna ingå i en pöbel," säger Jan Guillou i en betalartikel i Expressen. Verkar som om Foodo.. har en blivande kund i Östhammar.
- Redigerat 2022-09-13 18:13 av Fornöga
#81 Tanken på att möta Guillou är kusligare.
#82 Ja, kanske inte så bra för aptiten?
Jag har mött honom vid en boksignering, det var inte så kusligt.
Du är inte lite våghalsig du! 😱
Nej, nu skall vi vara snälla- det var synd att det inte gick bättre för MP i Östhammar. 🤣
#83 En otäck gubbe.
#85 Eller om andra är onödigt fega!!??
#87 Själv skulle jag absolut våga stå i kö för att få en boksignering, men jag vet inte varför- det var många år sedan jag läste någon av hans böcker. Hamilton och Arn läste jag med behållning.
- Redigerat 2022-09-13 18:59 av Fornöga
#88 Det var inget köande. Det gick lika smidigt som min förtidsröstning.
Nu stundar en gruppresa när "intelligentian" flyr landet med Guillou som reseledare. Johan Hakelius känner vinddraget.
"Inflationen, elransoneringen, kriget, skjutningarna och till det ännu en stor kris som vår nya regering måste hantera: det stora uttåget.
Jan Guillou står först i kön bland dem som lovat att gå i exil vid ett regeringsskifte. Och att döma av de senaste veckornas skriverier på kultursidor, kolumnplatser och i kamptidskrifter står nationen inför en braindrain – jag använder begreppet en aning generöst – utan like."---
- Redigerat 2022-09-17 08:55 av Fornöga
#90 En sång för vår Elit 😉
#0 ff Inte ens ett obegränsat självförtroende och uppbackning av stjärnadvokat hjälpte Guillou: först dömde förvaltningsrätten till Skatteverkets fördel och nu går även kammarrätten på Skatteverkets linje. Bara att pytsa upp 362.000- om han inte överklagar vidare förstås…🙄
#92: Han skulle ju flytta utomlands vid regeringsskifte. Han bara lovar och lovar…
#93 Med sitt norska påbrå kanske han gör gemensam sak med de norska skatteflyktingarna? 😏
2014, förra gången Jan Guillou blev föremål för en granskande bok, lyckades han stoppa ett stort förlag från att ge ut verket, men det nådde sina läsare ändå genom ett mindre förlag.
Nu är det dags för ännu en kritisk granskning, och enligt uppgift sker den med hans egna fräna stil. Dick Erixon i Samtiden tycker att det är en välkommen bok.
(Jag har själv inte läst boken.)
Bakgrund till att Norstedts inte gav ut Frigyes bok om Guillou 2014.
https://www.dagensmedia.se/alla-nyheter/nyheter/paul-frigyes-jag-funderar-over-min-identitet/
Recension av ovannämnda bok i dagens Aftonbladet. Recensenten är dock från Expressen, eftersom Guillou är Medarbetare i Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/9zVon9/victor-malm-om-ola-holmgrens-riksfilistern
I dag är det exakt 50 år sedan Jan Guillou och journalistkollegan Peter Bratt, samt deras källa i IB-affären, Håkan Isaksson, greps.
En ny bok om IB-affären kom för några veckor sedan. Har börjat lyssna på den som ljudbok, därför blev jag uppmärksammad på detta.
En nyhet för mig i denna bok är att IB också hade sina "tentakler" i flera medieföretag och att det kan ha påverkat det grundlagsskyddade källskyddet.
https://www.bokus.com/bok/9789180503358/spionjakt-i-folkhemmet-ett-halvsekel-med-ib-affaren/
”Så det var aldrig meningen att förbjuda bevakning av politiska extremrörelser, som sjuttiotalsvänstern ofta hävdade, utan att styra upp hur det görs. På samma sätt som det idag förs en debatt om hur dagens Säpo bevakar våldsbejakandehögerextremister och islamister.
Det tycker jag hade varit en viktig sak för en nutida bok om IB att reda ut och det missar Lodenius.”
#99 Det där skulle jag säga tas upp i boken. Skulle också säga att recensenten är lite för svepande i sin kritik.
Lodenius är en vänsterperson vilket möjligen färgar av sig i hennes böcker.
Inte välkommen till Kanada.
#103 Nä, men oj…
Att Jan Guillou, som 2011 förbjöds inresa till USA, nu nekats detsamma till Kanada har inte gått obemärkt förbi. Johan Westerholm på Ledarsidorna skriver (ännu ej plusartikel) att det inte borde komma som en överraskning för den gamle revolutionsromantikern.
"Jan Guillou bör kunna anses vara en del av den revolutionsromantik som utvecklades underr 1960-talet. En revolutionskamp där terrorism och befrielsekamp inte alltid kunde separeras från varandra. Där Algeriets och de forna koloniernas kamp samt inte minst ANC:s motstånd mot apartheidstaten Sydafrika blandades upp med rena terroristorganisationer som PFLP, DFLP och det som sedan blev PLO.
Jan Guillou var medlem i den palestinska terroriströrelsen DFLP under slutet av 1960-talet, vid samma tid som han värvades av KGB i Sverige. Han berättade själv i tidningen Lektyr 1969 hur han deltog som kommandosoldat i förberedandet i ett angrepp mot Israel.
DFLP(Democratic Front for the Liberation of Palestine), är en tidigare marxist-leninistisk, numera mer allmänt socialistisk, palestinsk politisk och militär organisation, grundad 1969 som en utbrytning från PFLP (Folkfronten för Palestinas befrielse). DFLP:s beväpnade gren deltog i Hamas terrorangrepp mot staten Israel den 7 oktober.
Guillou, som i rörelsen hade täcknamnet Abu Iad, var engagerad bland annat i spaning och telefonavlyssning. Han uppmanade också DFLP att mordhota den svenske agenten Gunnar Ekberg. “Även om jag vill att ni skall göra det klart för honom att han kommer att bli skjuten om han inte samarbetar, vill jag inte att han skall skjutas”, skrev Guillou i ett brev till DFLP vilket Världen Idag kunde rapportera om 2002.
Guillous insats för att i romanform driva opinion för PLO och senare al Fatah och Hamas sak kan inte överskattas. "---
#105 Det är så det är. Inte underligt att blir ratad.

#103 ff Ett nationellt trauma.
- Redigerat 2023-12-05 10:08 av Fornöga
#103 ff Anna Gullberg på Expressen gör sin journalistiska plikt och kollar varför Janne inte får komma in i Kanada. (Det blir nog snart premiumartikel, så jag citerar några stycken.)
"Guillou själv använder hela sin spalt i Aftonbladet för att göra sitt uteblivna turistvisum till en principiell fråga, ett hot mot journalistiken rentav. ”Detta nya problem i relationerna mellan Kanada och Sverige, hittills icke uppmärksammat, är därmed en politisk fråga som borde diskuteras offentligt” skriver han."---
Gullberg frågar (förstås) Jannes gamle hatkärlek GW. Är det något gammalt jaktbrott som spökar?
"– Men det var ju jävligt länge sedan det hände. Jag har svårt att tro att det skulle påverka ett visum? Det är nog snarare det här med Palestina! De jävlas med honom. Han har ju varit förknippad med Palestina jävligt länge så i USA blir han inte insläppt. Han får väl inte ens passera över landet."---
Jag skriver nu också ett öppet brev till Kanadas ambassadör Hans Excellens Jason La Torre:
Snälla Jason, varför släpper du inte in Janne?"
Det kravet står en enad nation bakom- tror Janne…😉
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
.
””När Ryssland vill trappa ned konfliktnivåerna uppfattas det som hot.” Informerades jag om i av alla tidskrifter Folket i Bild/Kulturfront nr 2 i år.”
https://www.alliansfriheten.se/jan-guillou-om-folket-i-bild-och-kriget-i-ukraina/
”Den 24 februari 2022 tystnade den falangen snabbt. Återkom med argumentation efter denna modell. ”Rysslands angrepp är ett vidrigt angrepp mot folkrätten. Men… Därefter resonemang med svajig logik med slutsatsen att det mest ändå var Ukrainas eget fel. Och Natos. Jan Guillou oroade sig endast för kriget skulle ge Nato-anhängare vind i seglen. (Se slutet av Guillos krönika!)”
https://www.opulens.se/opinion/kronikor/ryssland-ska-ut-ur-ukraina/