Värna ranelidskan- och alla andra dialekter!
En kvinna i publiken bad författaren och föredragshållaren Björn Ranelid "prata svenska" när talade i en kyrka den gångna helgen.
"Från och med den stunden gäller att jag aldrig stillatigande kommer att tolerera att någon trampar på mitt talspråk och därmed på mig som människa och person. Det är slut med det nu", meddelar Ranelid.
Även om det i det här fallet kanske rörde sig om en enstaka snorkig häcklare så tycker jag att han gör rätt i att uppmärksamma det verbala påhoppet. Vi borde vara rädda om våra dialekter, tycker jag (inklusive det talspråk författaren själv kallar "Ranelidskan"). Vad tycker du?
Definitivt!
Kvinnan tycks vara den enda som inte förstod vad han sa.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Ja, jag har inga problem att förstå Ranelid - "tyvärr" skulle jag nästan vilja säga, vid de tillfällen han är som mest snårig. Fast det senare har inget med dialekt att göra…😉
#3 Precis. Visst finns det dialekter som är oerhört svåra att förstå, även för de som är "lokala". Men det är något vi får leva med. Ranelids skånska är, enligt min mening, inte överdrivet grov och svår att förstå.
Vi har ofta en viss förmåga att bunta ihop ett antal regionala dialekter i en, som när man pratar om "värmländska". Den som kommer från Värmland vet att det är en stor skillnad på dialekterna i landskapet- mellan Årjäng, Ekshärad respektive Bofors skiljer det en hel del! Och det är väl samma sak i Skåne?
#5 Absolut är det så. Min skånska skiljer sig markant från den som pratas i södra delarna av Skåne. Vissa skånska dialekter är oerhört svåra förstå även för mig. Sedan har vi alla nysvenskar som skapar egna dialekter. I en stad som Malmö hittar du oändligt många varianter av skånsk dialekt.
#6 Ja, när det gäller "nysvenskan" så är det kanske mer olika former av brytningar än egentliga dialekter?
#7 Ja, det blir en blandning av flera olika språk, brytningar och dialekter.
#5 Apropå Jesper Rönndahl så har han nu utsetts till "Årets skåning" 2019. Han tror att dialekten är en del av receptet för hans popularitet, inte bara rödgult utan även blågult.
_"Sedan åtta år tillbaka bor Jesper Rönndahl i Stockholm, men i sommar kommer han till Skåne för att ta emot sitt pris, men också för att semestra på sina smultronställen.
_
– Skåne är hemma för mig. Det finns så mycket bra på liten yta där. Det är det bästa.
_Den mjuka skånska dialekten som han fick med modersmjölken i födelseorten Veberöd tror han är en del av hans framgångsrecept som komiker.
_
– Jag har aldrig medvetet slipat bort någonting på den. Jag tror att för resten av världen är skånska lite av en humordialekt. Man låter lite mindre farlig och lite mer skojig. Det tror jag är en fördel för mig, säger Jesper Rönndahl."---
https://www.expressen.se/kvallsposten/klart-jesper-ronndahl-ar-arets-skaning-2019/
(Apropå den där "skånska lättsamheten" tycker jag att den även finns hos Johan Glans.)
Jan Guillou ägnar sig i Aftonbladet åt den typ av hets mot folkgrupp som är comme il faut i PK-riket.
"… den skånska dialekten är obehagligt överrepresenterad i SVT. Till och med Stockholmsnytt framförs nu på detta idiom. Det är ett oskick och dessutom diskriminering av behagligare dialekter som västerbottniska, värmländska, dalmål, halländska eller småländska. Jag tyar inte längre!"
Dessutom finns det dialekter och etnolekter, en skillnad att beakta.
#10 Guillou gör en halvpudel, men kan inte avhålla sig från att sprida andra fördomar om skåningar. Visst,han raljerar väl, men det känns mest fånigt.
"… det enda som generellt kan sägas om skåningar är att de kör sämre bil och är mer benägna för främlingsfientlighet än andra svenskar. Likväl har somliga av mina bästa vänner genom åren varit skåningar."
#12 Det är omöjligt att Guillou på allvar. En riktig fåntratt.
#13 Ja, han har blivit en parodi på sig själv. Nu när Aftonbladet måste spara pengar kanske man kan hoppas…? 😎
#14 Jag har svårt att föreställa mig att ens Aftonbladet ger Guillou betalt…
#12 Såvitt jag vet bor hans svägerska i Skåne. Hon är dock inte infödd skåning, men har bott här ca 45 år. Hon har skinn på näsan så jag hoppas hon läser lusen av honom vid tillfälle. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Många har efterfrågat möjligheten att få de lokala nyheterna textade – och nyligen infördes en sådan funktion, baserad på artificiell intelligens.
Men det har visat sig att datorn inte alltid förstår vad som sägs. Inte minst skapar vissa dialekter, som skånska, problem. Tittare har hört av sig och undrat vad textarna egentligen håller på med – och varför det ska vaccineras mot ”korven 19”.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/svt-s-automatiska-textningsfunktion
"Babben" - tvåspråkig på svenska.
"Tungrots-r:et" breder ut sig i Sverige och kommer på sikt att bli dominerande i landet, förkunnade min realskolelärare för dryga sextio år sedan. Men tji tycks han ha fått- utvecklingen verkar vara den motsatta i de södra delarna av landet.
https://sverigesradio.se/artikel/skaningar-skorrar-mer-sallan
https://sverigesradio.se/artikel/forskare-om-tungspets-r-det-blir-mycket-vanligare--2
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-01-04 09:37 av Fornöga
#19 Förändring är konstant, även den skånska dialekten. I Malmö dör den ut totalt.
#20 Kanske påskyndar nytillskottet av invandrarspråk den utvecklingen?
#21 Tveklöst.
#19 ff Forskningsunderlaget verkar dock litet ("ett tjugotal" ungdomar) för en rapport som fått så stort genomslag i media.
- Redigerat 2023-01-17 08:54 av Fornöga
Att förstå varandra kan gå med glans.