SVT: Ung och utsatt
Hanna levde med dagliga hot och våld under flera år men vägrade vika ner sig. Sofia var med om ett sexuellt övergrepp och blev chockad av sin egen reaktion. William blev rånad av fyra killar men känner att det kunde ha slutat ännu värre. Hot, sexualbrott och rån är några av de vanligaste brotten som unga upplever idag.
Tuvaliee, 12, överfölls av ett gäng minderåriga när hon var på väg hem från fritidsgården i Sätra (Gävle).
"Gänget anklagade Tuvaliee Wall för att ha använt rasistiska tillmälen på appen TikTok.
– Det har jag inte gjort. Och så var de arga, säger Tuvaliee.
Barnen i gänget, ungefär tio totalt, är samtliga under tolv år gamla enligt polisen i Gävle.
– När vi skulle gå hem följde de efter oss. De kastade sten, skrek hora. De skrek att de skulle knulla mig och min mamma.
Hon bad dem sluta, men gänget fortsatte och våldet eskalerade. En kille sparkade henne i ryggen, berättar Tuvaliee."---
https://www.expressen.se/nyheter/tuvaliee-12-overfallen-och-stenad-av-barngang/
En flicka som såg vad som hände tog bilder, och Tuvaliee kunde identifiera några av dem. Fallet ligger nu hos Socialtjänsten för utredning.
Dagsbild från Hovås, en välbärgad primärort i sydvästra Göteborg:
"Jag hör mig själv säga till min 15-åring att ta det försiktigt, och inte ta mopeden till Ica i Hovås ett par kilometer norrut. Där har det under det senaste decenniet byggts upp ett centrum med höghus, butiker och kontor. Skogar och ängar har blivit bostäder åt tusentals människor. Staden har hittat dit.---
Jag ber mitt barn att åka till Hemköp någon kilometer söderut i stället. Där borta, på andra sidan gränsen, i Kungsbacka kommun, är det fortfarande tryggt. Tryggare i alla fall. Samtidigt skäms jag lite för min oro. Kanske överdriver jag?---
"När jag pratar med en barndomsvän om hur vår stad och vår stadsdel, den som vi återvänt till för att låta våra barn växa upp i, förändrats, låter hon uppgiven. Hon berättar om hur de säger till sin tonåring att tänka på vad han har på sig så att han inte ska bli rånad. Om hur hon och hennes man verkligen inte vill att sonen åker in till stan eller åker kollektivt på kvällstid.
– Det ska bli skönt då han tar körkort. Så att han kan köra själv."---
- Redigerat 2020-09-27 13:40 av [Göstage]
Stockholmspolisen har under veckan fått in flera anmälningar om försäljning av livsfarlig sprit. Minst fyra ungdomar har blivit allvarligt sjuka med synrubbningar, kramper och svårigheter att andas.
Fulspriten har sålts på Instagram och Snapchat.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/polisen-varnar-foer-fulsprit-bland-unga.PD7ajrPIB
Ett minderårigt offer som blev av med sina skor och fick sitt ID-kort fotograferat av flera äldre tonåringar kan inte anses utsatt för rån, menar Göta hovrätt, eftersom det inte utövades något fysiskt våld mot offret.
Så blir du rånad, se då till att du även blir misshandlad.🙄
- Redigerat 2021-08-13 11:31 av [Göstage]
#4: Vansinnigt 🤬
11-åriga Adrian blev nerslagen och rånad på sin elsparkcykel av två äldre killar i Tullinge. Siffror från Brottsförebyggande rådet visar att Polisregion Stockholm är det polisområde i hela landet som har procentuellt flest unga som utsätts för rån, enligt SR.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.