Poliser samtalar om bl a rasprofilering
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mustafa & Hanif pratar om bl a rasprofilering. Är det något svensk polis har på sin agenda? Hur ser de på aktuella händelser som berör ordningsvakters & polis situationer? De tar även upp radikalisering, hur sker det och varför?
Ett intressant samtal som belyser ämnet från olika synvinklar. 1 timme och 40 minuter långt, men väl värt att lyssna på.
Vet inte om jag funnit rätt rubrik här, men jag ser väl åtminstone viss anknytning.
När fotbolls-EM spelades i Sverige 1992 var det en bild som kablades världen runt. Det var en svensk kvinnlig polis som med armen runt en skotsk supporter lät sig pussas på kinden av honom och med sitt minspel visade att hon var högst mottaglig för uppvaktningen. Det hela väckte stor uppmärksamhet, inte minst bland hennes kollegor - hur långt får man gå i sin dialog med supportrarna?
Den diskussionen återkommer till mig inför bilderna av den kvinnliga polis som med knuten näve gick ner på knä inför demonstranterna igår och lät sig fotograferas hållande en banderoll ned texten "White silence is violence". Uppgifterna går isär om hon tvingades till det eller frivilligt deltog i manifestationen. Oavsett vilket verkar hon inte ha förmått stå emot trycket, och det skulle inte förvåna om det kan vänta anmälan om tjänstefel mot henne, till exempel för underlåtenhet mot ingripandeskyldigheten (det förelåg ju brott mot coronarestriktionerna,)
Expressen talar om "polisens lugnande gest", men för mig påminner det snarare om något som skulle kunna tolkas som uppvigling - reaktionen blir ju omedelbart upphetsad.
En annat relaterad fråga (utan direkt anspelning på föregående ärende) är de så kallade dialogpolisernas roll. Hur långt får man gå för att skapa förståelse och ikläda sig rollen av "oberoende lyssnare" när det till exempel föreligger uppenbart ordningsstörande och ohörsamhet mot polismakten?
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/maj/med-dialog-som-verktyg/
Bra frågor. Personligen anser jag att Polis ska ha ett neutralt & korrekt uppförande där "puss & kram" förvisso inte behöver vara fel men inte vara det gängse sättet att agera. Polis är på plats för att se till att det är någorlunda ordning & reda, inte se mellan fingrarna.
#1 Skedde knäböjningen under "starkt hot" eller var det "en kontrollerad situation"? Inte ens polisen tycks veta.
_"Psykosocialt stöd ges bland annat till poliser som medverkade vid tillfället där en kvinnlig polis gick ner på knä med demonstranterna.
_
– Det var en väldigt speciell händelse som är väldigt oklar fortfarande. Det böljade från starkt hot och ett utsatt läge till lugnare scener och en helt kontrollerad situation, säger Passikivi."---
(Carolina Passikivi var uppdragets biträdande kommenderingschef.)
#4 Bitte Assarmo på DGS tar i varje fall ställning: "det värsta jag sett sedan den tidigare rikspolischefen Dan Eliasson grät över en mördare i TV-nyheterna för några år sen", skriver hon.

Hanif Bali på Twitter
Nu blir det demonstration i Malmö också…
"Polisen ger alltså demonstrationen i Malmö tillstånd ikväll, efter det som inträffade i Stockholm igår, när 50 tillåtna deltagare gav flera tusen deltagande. Helt makalöst. Helt jäkla makalöst."
Lennart Matikainen drar paralleller mellan den gråtande polisen och Elin Ersson.
#1ff Katerina Janouch drar paralleller mellan den kvinnliga polisen och offer för förnedringsbrott. Frågan är om hon gjorde det frivilligt eller tvingades till det. Det korrekta Sverige har redan valt det första alternativet, och hyllar det. Janouch:
"Hennes tilltag har hyllats av flera vänsterliberala debattörer, framför allt i mainstreammedierna, som även okritiskt köpt hela bilden av vad som just nu pågår, och som genom sin aningslösa hållning bidrar till samhällets sönderfall. För oss som vill leva i ett samhälle där polis främst ska försvara medborgare och oskadliggöra kriminella är gesten av en polis som kuvas av laglösa individer starkt oroväckande. Tankarna går till förnedringsrånade ungdomar som tvingas kyssa förövares fötter. Ungdomar som förövare pissar i munnen på. I mina ögon låter Sveriges poliskår genom dess representant på knä sig pissas i munnen."---
Relaterad tråd: https://debatt.ifokus.se/discussions/5e3d0d968e0e741793004745-ranare-urinerar-och-filmar-javla-svenne
Jag var i Göteborg när matcher spelades och stämningen var överlag på topp. Några undantag fanns naturligtvis, men just interaktionen mellan polis och mellan supportrar från de de olika länderna var bra. Vilket just bilden på den kvinnliga polisen och skotten blev en symbol för.
Sedan ska naturligtvis polis agera korrekt och neutralt. Inte minst viktigt då demonstranter och motdemonstranter står mot varandra. Då ska polisen dels agera korrekt, men även försvara de demonstrationsrätter vi har i landet oavsett om man delar demonstranternas åsikter eller ej.
#11 Den icke understrukna biten är i mina ögon den viktigaste…""så länge de följer de lagar vi ska värna" Att anse att de aktuella poliserna i USA agerat klandervärt är väl helt OK. Att polisen stöder demonstrationsrätten i Sverige är väl även det helt i sin ordning.
#11 Sannerligen intressant att se om Polis står på NMR´s sida…ärligt talat så är min åsikt att Polis ska ha en politiskt neutral hållning. De har en uppgift att genomföra som inte innefattar att ta politiskt ställning.
#13 Det har väl hänt att polisen skyddat små högerradikala, lagligt anmälda demonstrationer mot icke anmälda, betydligt större motdemonstrationer.
Och detta är helt i sin ordning eftersom polisen ska värna medborgarnas rätt att lagligt demonstrera.
#1ff En film på YouTube (som antagligen kommer att tas bort) visar koreografin inför polisens manifestation. Organiserat eller "något som bara råkade bli"?
https://samnytt.se/video-knabojande-polis-kan-ha-planerat-aktionen/
#16 Apropå "utsatt situation" - tur att de här poliserna inte stannade och började fundera över sin utrustning.
"1 ff Stränga restriktioner mot smittspridning i landet. Men när närmare 200 demonstranter samlas i Uddevalla till en icke tillståndsgiven manifestation väljer polisen att vara tillmötesgående.
"– Det är mycket barnfamiljer, strålande sol och protester för en bra sak, sade polisen Rasmus Sjögren."---
Den "bra saken" var en protest mot Israel. Återigen går polisen ner på knä, om än symboliskt- den här gången.
Katerina Janouch oroas av känslan att svensk polis nu hanterar skilda kategorier av demonstranter olika.
#19: Ja polisen tycks föra skillnad på folk och folk.
#20 Eftersom man verkar handla likartat på olika orter funderar man över om det finns någon generalorder från ledningshåll, eller om enskilda poliser helt plötsligt gripits av kollektiva värdegrundsrubbningar.
#21: Ja exakt och var är kritiken mot dessa demonstrationer. Känns som det är mer acceptabelt att demonstrera mot Israel än mot pandemilagen.
#22 Ja, jag har inte mycket till övers för coronademonstranterna, men de skall givetvis bemötas med samma värdighet som andra demonstranter, inte minst då de uppträtt fredligt till skillnad från vissa andra element.
#23: Precis.
Verkar inte vara så många som demonstrerar mot Hamas?
Det där med att antisemitism skulle ha något med invandring från mellanöstern att göra…ja, vad säger man om det?
#25: Var ju en i sthlm som hyllade Israel när han eller hon passerade demonstranter tidigare i veckan med elsparkcykel som blev nerslagen. Vågar man nämna att Israel har rätt att försvara sig?
#19 ff Mohamed Omar är inne på samma linje som Katerina Janouch med flera om polisens olika attityd beroende vilka som demonstrerar. Den långa artikeln är värd att läsas i sin helhet.
"Flera stökiga och aggressiva demonstrationer har ägt rum runtom i Sverige till stöd för ”den palestinska kampen”. I Stockholm marscherade hundratals och skrek Allahu akbar."---
"Under rådande coronarestriktioner borde de inte ha fått demonstrera alls. Att de fick genomföra sin opinionsyttring beror – det är jag ganska säker på – att polisen inte vill vara ”rasister”.
Det är alltså den svenska polisens ”antirasism” som gör det möjligt för dessa palestinier att samlas och uttrycka sina starka åsikter om Israel på Stockholms gator.
Demonstranterna åtnjuter detta privilegium på grund av sin egenskap som ”rasifierade”.
Vi har på senare tid sett hur andra demonstrationer i huvudstaden som protesterat mot coronarestriktionerna blivit bemötta med betydligt större stränghet av polisen.
Antirestriktionsdemonstrationerna har, att döma av bilderna jag sett, varit fredligare och lugnare än de antiisraeliska demonstrationerna. Ändå har polisen varit tuff och hårdhänt.
Hur kommer det sig att polisen agerar så olika? Vad hände med allas lika värde? Jag tror att de dubbla måttstockarna beror på att vårt samhälle genomsyras av något som jag kallar ”strukturell antirasism”.---
Kramen - svensk polis hemliga vapen?
Polisområde Göteborg City hyr in vänsterprofilerad värdegrundskonsult för att prata maskulinitetsnormer och intersektionalitet. Närvaroplikt, eftersom det sker på betald arbetstid.
- Redigerat 2021-10-07 15:30 av [Göstage]
#11 m.fl. Polis kallade en person för "white-trash-äckel" i samband med husrannsakan och åtalas nu för förolämpning alternativt tjänstefel.
- Redigerat 2021-12-12 16:41 av [Göstage]
Ivar Arpi om ett polisbefäl som tagit ställning:
"När Rasmus Paludan ville demonstrera i Borås fick han avslag. Såhär löd motiveringen:
" Polisen har med hänsyn till den hot och riskbedömning samt de allvarliga ordningsstörningar och våldsamma upplopp som inträffade under påskhelgen beslutat om avslag.
Men det var det som sades därefter som ledde till höjda ögonbryn. Kommenderingschefen Emelie Kullmyr meddelade även att:
Rasmus Paludan har en retorik som går ut på att skapa oordning och kaos. Vi behöver hjälpas åt att för att slå hål på den retoriken.
Är det rimligt att vi har polischefer som fattar beslut baserat på personliga åsikter? Ska polisen verkligen recensera dem som vill nyttja sina fri- och rättigheter? Och är detta en del av en bredare trend?---
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-05-06 10:37 av Cojimar
#32 Förvaltningsrätten underkänner skälen att avslå Paludans ansökan om demonstrationen i Borås. TT skriver:
"Även inför valborgshelgen hade Paludan sökt tillstånd på flera orter, men fick nej bland annat för en planerat manifestation i Borås den 29 april.
Polisen avslog hans ansökan med hänvisning till bland annat en hot- och riskbedömning som gjorts. Enligt förvaltningsrätten var polisens skäl att avslå Paludans ansökan dock inte tillräckliga.
”De omständigheter som Polismyndigheten har anfört för dess beslut är visserligen allvarliga, men utgör enligt förvaltningsrätten inte sådana exceptionella förhållanden som innebär att det förelåg skäl för att helt vägra det sökta tillståndet på denna grund”, skriver rätten i ett pressmeddelande."---
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#30 "Dagens polisledning behöver bytas ut- de slätar över problemen och går i S ledband", skriver SD på debattplats i Aftonbladet.
"Den tidigare rikspolischefen Dan Eliassons misslyckanden är i dag vida kända, men inte ens nu när en tidigare polis, Anders Thornberg, tillträtt tycks polisledningen förändras.
Vi ser fortfarande samma problematiska följsamhet från polisledningen i relation till det socialdemokratiska styret", skriver man.