Debatt iFokus

Debatt

Etikett: debatt
Läst 683 ggr
[Göstage]
4

"Styrd spontanitet" - ett spel för galleriet?

"Så kallad soft power hänger till viss del samman med känslo- och beteendesmitta, eftersom denna ”mjuka” makt handlar om att få andra att vilja samma sak som man själv vill. Ett indirekt sätt att använda mjuk makt är att förändra det emotionella klimatet, så att det blir trevligare."---

Pdf: "Gemensamma grunder för  samverkan och ledning vid samhällsstörningar" (MSB 2014)

Inövade handhjärtan och regisserade kärleksbombningar efter begångna terrordåd- är det bara ett spel för galleriet för att lugna upprörda medborgare? Ja, enligt uppgifter i Storbritannien verkar den typen av aktiviteter delvis styrda från centralt håll. Det lär finns ett uttryck för företeelsen - "styrd spontanitet".  Till detta kan väl då lämpligen fogas ett lämpligt mått av "soft power".

"Det som torgförs som spontana gräsrotsinitiativ, sociala mediekampanjer och torgmanifestationer i kölvattnet av islamistiska terrordåd kan i själva verket vara väl förberedda och regisserade av landets makthavare. Det indikerar enligt Middle East Eye uppgifter som kommit i dagen i Storbritannien. Det föregivna syftet är att desarmera medborgarnas ilska och förmå dem att i stället känna kärlek – handhjärtan i stället för knutna nävar, ”we shall overcome”-körer i stället för att krav på hårdare tag mot terrorn."---

"Begreppet för detta bland så kallade beredskapsplanerare – i Sverige bland annat Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – är ”styrd spontanitet”.---

https://samnytt.se/uppgifter-spontana-karleksmanifestationer-efter-terrordad-styrs-av-makthavarna/

Jag har själv närt en misstanke om någon form av samordning i sådana här sammanhang länge, en av de första gångerna jag tyckte att det verkade finnas något slags dirigentskap i kärleksbombningarna var efter moskébranden i Eskilstuna 2014 (som senare förmodades ha uppstått genom slarv eller lek med eld bland de närvarande i lokalen).

Tittar man på bilderna på utplacerade "spontana" hjärtan och andra symboler ser man att de nästan verkar ha satts upp av en dekoratör, och handstilen ser identisk ut på flera av meddelandena. Framgår på bilder i [denna](https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLJ5WK/karleksbombning-mot-attackerade-mosken ) och andra artiklar. 

Efter attentatet på Drottninggatan rördes vi över blombuketterna på polisbilarna och de många post-itlapparna på planken som sattes upp, men läser man artiklarna så framgår det att det kanske inte var fullt så spontant som det föreföll. En organisation tog i media på sig att ha organiserat kärleksbombningar, och vad vi vet vi om dem och deras eventuella samarbetspartner i den aktionen? Läs och fundera!

Med detta inte sagt att det inte förekom spontana blomsternedläggningar och lämnade meddelanden - de övervägde säkert. Men kanske en styrka  inspiratörer vid det laget gjort sitt jobb och ställt sig i bakgrunden?

Edit.

[Jimmy.L]
2

StreetGäris ny för mig men med lite googlande kommer det snabbt fram att det är en vänstergrupp med trolig koppling till den autonoma vänstern.

[Göstage]
1

#1 Ja, jag kom fram till samma resultat igår.

Egentligen är det inga "konstigheter". När Birgit Friggebo kände att stämningen blev lite tryckt i Rinkeby den där gången 1992 och därför tog upp "We shall overcome" så gjorde hon det säkert helt spontant, men det är samma mekanism - att "gjuta olja på vågorna" som det brukar heta.

När en grupp konfirmander tycker att det är spännande att bilda "en hemlig grupp" och kärleksbomba omgivningen förefaller det också spontant, men när det är ett  stift av Svenska kyrkan som lägger upp filmen på YouTube kanske vi närmar oss den organiserade formen?

När "kärleksmanifestationen Stockholm står enat" på Sergels Torg snabbt organiserades så var det inte Stockholms stad eller regeringen som var arrangörer, utan Damon Rasti och Nisha Besara. Jag skall inte spinna vidare på den tråden, bara tycka att det kan vara värt en minnesanteckning.

Slutligen anser jag att de engelska uppgifterna är intressanta om ett myndighetsstyrt lugnande handlingsprogram efter samhällningsstörningar som kan uppstå, inte minst efter terrorattentat. Det är förståeligt om samhället vill behålla initiativet, men känslan av folklig spontanitet  skall nog ses i kombination med strategin "styrd spontanitet" och "soft power" från myndigheter och diverse med dem allierade eller fristående intressegrupper.

[Jimmy.L]
2

Vänsterextremen har ju många grenar och vissa byter ständigt namn.

[Göstage]
2

#3 Ja, och efter mångårigt och lyckosamt infiltrationsarbete är de numera sammanvävda med maktapparaten.

[Jimmy.L]
2

Och tidningar.

[Göstage]
2

Ja, att en av arrangörerna av minneshögtiden varit chefredaktör på Dagens Arena (S),  politiskt sakkunnig på regeringskansliet på Göran Perssons tid, tidigare kolumnist på Aftonbladet och vid tiden för evenemanget på Sergels Torg kolumnist i Expressen visar väl på ett rätt tydligt sätt närheten.

[[eskils_]]
3

#0 Intressant frågeställning.

Vem har intresse av att en av terrordåd drabbad befolkning gör handhjärtan i stället för att knyta näven och kräva att de styrande politikerna vidtar åtgärder? Mest naturligt när man själv eller närstående blir drabbade är väl att försöka få bort våldet och hoten?

Kan bara se att två grupperingar har intresse av en sådan passivisering av befolkningen: 1) förövarna bakom våldet och 2) politiker som inte vill eller kan handskas med problemet.

#1 En av ledarna för Street Gäris, som spred kärleksmeddelanden runtom i staden efter terrorattentatet,  tycks vara denna, enligt Expressen-artikeln:

"Farida Massaoud al-Abani, född 16 september 1988 i Tagiura i Libyen, är en svensk politiker och partiledare för Feministiskt initiativ sedan 2019, tillsammans med Gita Nabavi. Hon har tidigare agerat som partiets talesperson i socialpolitik och asyl- och migrationspolitik. Wikipedia"

(Obs jag har absolut ingenting emot kärlek och sammanhållning bland stockholmarna, men lite jävlar anamma hade varit på sin plats också!)

[Göstage]
1

#7 Instämmer oreserverat i det.

[Göstage]
2

En annan  "spontanitet": vissa skolledningar och likasinnade tycks se grundlagen bara som ett staket man kan flytta på för att komma fram med ett kanske inte i alla led helt frivilligt demonstrationståg. Malcom Kyeyune på Dagens Samhälle:

"Man kan tycka vad man vill om klimatstrejker i allmänhet, det är inte poängen. Man måste dock säga att något allvarligt hänt när en skolledning, på eget bevåg, anordnar en politisk manifestation på skoltid och därefter i praktiken gör det obligatoriskt för eleverna att delta. Jag menar att detta uppenbarligen korsar en gräns. I den meningen ligger också själva roten till problemet, nämligen att det inte verkar uppenbart eller självklart för alla att dessa gränser finns. Det sitter inte djupt rotat i tjänstemän, offentliganställda eller i förvaltningen på samma sätt som det kanske gjorde i tidigare generationer."---

"Men vi verkar också ha glömt varför vi tyckte det var viktigt nog att skriva in i grundlagen att Sverige är ett land där ingen ska tvingas att delta i en ”sammankomst för opinionsbildning eller i demonstration eller annan meningsyttring”.---

"Det är inte bara farligt för ett samhälle att plocka bort de staket vars syfte hamnat i glömska, det är faktiskt också farligt att ens hamna i ett läge där det är möjligt att glömma bort anledningen till att staketen sattes upp. Tyvärr är nog detta ett problem som riskerar att bara bli värre i Sverige de närmaste åren."

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/bevara-antiken-i-skolan-och-staketen-i-samhallet-29501

[Göstage]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Christian von Essen hade just skrivit färdigt en bok där han med början 2018 samlat åsikter från ett antal utvalda svenskar om framtiden när coronan bröt ut. Inget annat att göra än att komplettera den med synen på tillvaron efter pandemin. Så här skriver TT:

"Där vittnar till exempel Bob Hansson i ett förord om hur den mörka tiden också känns spännande: eftersom den plötsligt ger oss möjligheten att reflektera kring andra sätt att leva. 

Christian von Essen tror att många nu kommer att lägga om sina liv.

– Jag tror att man börjar se över arbete och fritid. Jag har kompisar som har sålt lägenheten och flyttat till landet, för att börja jobba på distans. Det finns en acceptans för att det går att göra på andra sätt. Man kanske reser mindre, shoppar mindre. Det är jobbigt för de branscherna men för samhället i stort kan det vara en välkommen paus, säger han."---

"Visionerna om framtiden efter coronapandemin spretar. Hannes Sjöblad förutspår att vården nu har möjlighet att bli mer preventiv, Johan Kuylenstierna resonerar kring klimatomställningen, Viktoria Saxby funderar på jämställdhetsarbetet och Barakat Ghebrehawariat (min länk) tar upp strukturell rasism.

– Rasism och polarisering är strukturer som redan fanns där men som blottas ännu mer under den här krisen säger Christian von Essen, som tror att det därmed kan bli ett större fokus på de frågorna framöver."---

"Optimismen är gemensam i de flesta av texterna, och många argumenterar för att kriser till och med kan vara nyttiga, eftersom de föder nya visioner och affärsmodeller."---

https://www.vk.se/2020-06-25/bok-forutspar-framtiden-efter-corona

#2  Hallelulja, all together now - du också Birgit!😃

[Göstage]
2

Inte spontana utan snarare väldrillade markeringar på idrottsarenorna verkar inte gå hem i USA- 34% av den amerikanska sportpubliken uppger sig i en färsk gallupundersökning ha tappat i intresse för arenaidrotten efter av att den tagits i anspråk för diverse politiska manifestationer.

I en ny opinionsundersökning uppger en tredjedel av de tillfrågade amerikanerna (34%) att politiska manifestationer har gjort att de tittar mindre på sportevenemang. På senare tid har det blivit vanligt att sportevenemang används som plattformar för politiska manifestationer till stöd för till exempel "antirasism". Redaktionen
[Hayabusa]
2

#11 Personligen ogillar jag när idrott får en politisk inblandning.
Om det är något som blir ett inslag när jag går på hockey/fotboll, då skulle jag tappa intresset. Varför? Jo, på dessa arrangemang vill jag slippa politik (och mkt annat) för en stund. Vi har tillräckligt av den varan i vardagen ändå.

Fornöga
1

Spontan eller fejkad ilska? (Skulle lika gärna kunna ha varit P3.)🙄

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

En video där Gry Forssell intervjuar rapparen Alawee som sedan stormar ut har fått spridning på Tiktok. Mest för att fo
  • Redigerat 2023-01-26 13:17 av Fornöga