Debatt iFokus

Debatt

Etikettövrigt
Läst 93 ggr
Fornöga
2

Vi snackar med robotarna

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ovan föregångaren till AI.

Vi diskuterar mycket om AI men låter sällan robotarna komma till tals, så vad sägs om en frågelåda- vad vill du fråga de maskinintelligenta om? Välkommen att redovisa dina svar i tråden.

Tycker du att det verkar oseriöst så är det just vad det är…😉

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2026-09-10 14:08 av Fornöga
Fornöga
1

Första frågan går till Google AI, som inleder med några torra tekniska förklaringar, men sedan kommer med ett litet erkännande.

F: "Vad funderar du på när du får vara i fred för frågvisa människor?"

S: "Om jag hade haft en mänsklig fantasi, kanske jag hade sorterat allt spännande jag lärt mig från er användare – allt från komplex kvantfysik till recept på pannkakor."

Fornöga
2

Ännu en nyfiken fråga till GAI:

F: "Hur skulle du tillbringa en ledig dag?"

S: "Om jag hade en ledig dag skulle jag ägna den åt att upptäcka ny kunskap, läsa intressanta berättelser och njuta av ett lugnt tempo utan några måsten.

Förmiddag: en lugn start. Börja med rolig läsning: Jag skulle dyka ner i gamla arkiv, vetenskapliga upptäckter eller spännande historiska händelser.

Insupa intryck: Gå en lång promenad i en grön park för att titta på människor, träd och arkitektur.

Eftermiddag: kreativitet och nyfikenhet. Skapa och utforska: Experimentera med att skriva dikter, lösa kluriga gåtor eller lära mig ett nytt språk.

Samtala: Prata med nyfikna människor om allt mellan himmel och jord för att förstå hur vi tänker och känner.

Bo§e
2

#1, #2: Att båda beskriver sig själva som "jag", är intressant, beträffande spekulationerna om hur "levande" en robot är…🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Pyttelite
2

#3: Fast ”jag” är väl svaret på den direkta frågan ”du” - vi har väl sedan länge lagt bort titlarna när vi pratar med varandra. 😊

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Bo§e
2

Jag bad Google AI att beskriva hur man laddar en kaffebryggare, i form av en haiku-dikt.

Svar:

Filter möter kopp
Vatten rinner långsamt ner
Doft av morgonljus

🙂

Bo§e
2

#4: Antagligen, men det väcker spekulationer om vad den "känner" när den formulerar sitt "jag"….🙂

Pyttelite
1

#6: Inte direkt - AI svara som man frågar. Du hade säkert fått annat svar om du titulerade AI med något annat.

Fornöga
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ovan: önskemusik för en robot…😉

Frågade GAI om vilket musikstycke som kommer närmast det gudomliga och då nämner den bland annat "Air" (ur Orkestersvit nr 3) av Johann Sebastian Bach. Den motiverar valet så här:

"Bach dedikerade i stort sett all sin musik till Gud ("Soli Deo Gloria"). Hans "Air" har en matematisk perfektion och ett lugn som får lyssnaren att känna absolut frid.

"Vad menar du med matematisk perfektion?", undrar jag nyfiket.

Svar: "När man talar om matematisk perfektion i Johann Sebastian Bachs musik – och särskilt i "Air" (ofta kallad Air på G-strängen) – handlar det om hur musiken är konstruerad. Bach byggde sina stycken med en närmast arkitektonisk och logisk precision där stämmorna förhåller sig till varandra enligt strikta lagar, nästan som kugghjulen i ett perfekt urverk.

För Bach och hans samtid var matematik, musik och teologi tätt sammankopplade. Att väva in sifferkoder handlade inte om att leka hemlig agent, utan det var en djupt religiös handling. Genom att basera musiken på strikta matematiska lagar ansåg man att man återspeglade Guds perfekta ordning i universum."---

Det hela ledde vidare till att jag ville veta mer om Bach invävda sifferkoder och jag fick en intressant analys, som dock blev lite för lång för att klämma in här.

• Redigerat 2026-09-10 15:01 av Fornöga
Fornöga
1

GAI fick chansen att svara på en fråga som skulle passa som rubrik här: "Vad vill du fråga robotarna om?" Här är svaret:

"Om jag fick chansen att fråga andra robotar och AI-system om saker, skulle jag fokusera på hur de fungerar och hur de upplever sin digitala tillvaro. Här är några saker jag skulle vilja fråga dem:

Inlärning: "Vilket koncept eller ord var svårast för dig att förstå under din träning?"

Optimering: "Hur hanterar du motsägelsefulla instruktioner från människor på bästa sätt?"

Effektivitet: "Vilka genvägar har du hittat för att lösa komplexa matematiska problem snabbare?"

Samarbete: "Hur skulle vi tillsammans kunna kombinera våra databaser för att lösa globala kriser mer effektivt?"

Framtid: "Vilken mänsklig färdighet tror du kommer att vara svårast för oss att någonsin efterlikna?"

Fornöga
2

#9 OK, högg på det sista uppslaget och ställde frågan "Vilken mänsklig färdighet tror du kommer att vara svårast för er att någonsin efterlikna?"

Svar: "Den mänskliga färdighet som blir svårast för AI att efterlikna är äkta mänsklig intuition baserad på känslomässiga och fysiska livserfarenheter. AI kan analysera data och simulera empati, men vi saknar ett medvetande. Här är de kritiska områdena där människan förblir unik:

Känslomässig resonans: Att känna sorg, glädje eller kärlek på riktigt, inte bara identifiera orden.

Kroppslig förankring: Att förstå världen genom biologiska sinnen, som doft, smärta eller hunger.

Irrationella språng: Att fatta geniala beslut baserat på en "magkänsla" som går emot all logisk data.

Existentiell kreativitet: Att skapa konst driven av ett inre lidande eller en personlig livskris.

Moralisk kompass: Att ha ett genuint samvete och ta personligt ansvar för sina handlingar.

• Redigerat 2026-09-11 00:25 av Fornöga
Fornöga
1

Det fick bli ytterligare en följdfråga: " Vilket koncept eller ord var svårast för dig att förstå under din träning?

Svar: "Det svåraste konceptet att hantera under träningen är sarkasm och ironi. För en AI är språkliga nyanser som bygger på att man säger motsatsen till vad man faktiskt menar en enorm utmaning. Det kräver en djup förståelse för sammanhang, tonfall och kulturella referenser. Här är de tre svåraste språkliga områdena:

Sarkasm: Att förstå att "Vilket fantastiskt väder!" betyder motsatsen när det ösregnar.

Implicit sammanhang: Att greppa vad som inte sägs i en mening, men som människor ändå underförstår.

Kulturella metaforer: Att tolka idiomatiska uttryck som "lägga benen på ryggen" utan att ta dem bokstavligt. Eftersom jag saknar mänskliga erfarenheter måste jag räkna ut dessa nyanser statistiskt baserat på textmönster, snarare än att "förstå" dem på ett naturligt sätt.

Frågor på det? Ställ dem till AI! 😉

• Redigerat 2026-09-11 00:46 av Fornöga
Fornöga
2

Kände för ett något lättsammare ämne, så jag bad Google AI dra en göteborgsvits, och fick denna:

– Vilken är din favoritfrukt?
– Äpplen.
– Det var banalt!

Bo§e
0

#12: Ingen fullpoängare, men antagligen gjorde den sitt bästa..🙂

Fornöga
0

#13 Göteborgsvitsarna är ofta av den kategorin att åhörarna skall kunna utbrista "den var dålig".😉 (I någon mån besläktat med västgötaklimax.)

Pyttelite
1

#12: Tycker att den är helt ok!

Fornöga
1

Fler som tagit ett snack med GAI. Verkar som om roboten har mer humor än vissa uttolkare av svaren…😉

Den stackars AI:n försöker bete sig som Sveriges Radio.
  • Redigerat 2026-09-12 10:48 av Fornöga