Corona, ta det lugnt!
Media vill sälja lösnummer, jaga upp oss läsare, dramatisera, men själv tar jag detta med ro. Det är som en influensa och som är ett stort hot mot svaga och redan sjuka människor som har sen tidigare en underliggande sjukdom som gör det här mycket allvarligare. Media förstorar upp detta och vi följer slaviskt med i deras dramatik, visst jag är rädd för att min mor ska bli sjuk i Corona för hon är döende i cancer. Men för oss andra som är fullt friska är det här viruset inte lika farligt, ska vi stänga och släcka ner hela världen pga Corona så är mitt svar NEJ. Men alla tycker vi olika.
- Redigerat 2020-11-18 16:56 av [Göstage]
Mycket kan man skylla media för, men det är trots allt inte de som förklarar undantagstillstånd/ inreseförbud i land efter land eller beslutar att låna ut 500 miljarder till näringslivet här hemma. Det skall till mer än braskande rubriker i tidningarna för att politiker och myndigheter skall ta till sådana åtgärder.
Enligt en undersökning i en annan tråd här som du kanske har sett är (var?) 53% inte oroade för Corona för egen del - jag hör till dem som inte oroas personligen, men konsekvenserna kommer att bli besvärliga för samhället under lång tid, det går det inte att blunda för.
Jag har slutat att blunda för verkligheten sedan en tid bakåt, Corona har förstorats upp och vårt moderna samhälle ger vika. Att ett virus kan påverka börsen tex är ju helt befängt, det visar på hur känsligt vårt moderna samhälle är, det var mycket som var bättre "förr". Som jag skrev så är Corona så uppförstorat och makthavare mm följer slaviskt media och blir själva en del av denna förstoring och det blir även en politisk "sak" av detta. Det är som när tex Trump gör ett uttalande som inte passar så störtdyker börserna runt om i världen…..
Ingen tvingar någon att tro på virusets farlighet, men alla tvingas leva med konsekvenserna av utbrottet. Sverige kritiseras ju faktiskt från många håll för att ha tagit för lätt på hotet - om det är "vi" som haft is i magen som har rätt eller de som agerar kraftfullare vet faktiskt ingen av oss idag. Det kan vara rätt drag om det bara visar sig bli en något allvarligare säsongsinfluensa hos oss (i bland annat Italien ser det annorlunda ut), men det kan också ha varit ett högt spel om det till exempel sker en negativ mutation. I så fall vilar ansvaret tungt på de som inte agerade i tid.
Nalle1976 emellanåt kan jag hålla med dig att det är mycket braskande rubriker. Och likt många andra så är jag inte orolig för att själv bli sjuk då de flesta som blir sjuka får ungefär som influensa.
Men det som är problemet med corona är som göstage säger effekterna av det. För det är ett nytt virus så det är ingen som har nån immunitet och finns inget vaccin. Vilket betyder att många fler blir sjuka och många fler kommer dö.
Dom som blir sjuka smittar som regel minst en till, men som regel är det två dom smittar som minst. Så för varje som blir sjuk så får du ytterligare två till så det blir väldigt många på kort tid.
Såg nån siffra att det finns 10 000 - 15 000 svenskar i italien för tillfället, om dom alla blir smittade så kommer det i sin tur betyda att du har minst 20 000 - 30 000 smittade/sjuka. Och då du har inkubationstid så är det sannolikt att dom hunnit hem till sverige så det blir då svenskar som blir smittade.
Vanliga influensa brukar ligga på ca 20 000 sjuka per år i sverige. Och antalet dödsfall ligger runt 300 per år. Och att det bara ligger där är ju för att vissa har en viss immunitet plus att man vaccinerar mot vanliga influensan.
Och då det är många fler som blir sjuka så får det konsekvenser för företag. Säg ett företag med 100 anställda om 50 blir sjuka och måste vara hemma (som man är när man har influensa) så får det företaget problem.
Och titta på vården. Om personalen blir sjuka i större utsträckning så är det väldigt många som inte kommer få vård dom behöver och det gäller all sorts vård inklusive cancerpatienter.
Och man kan ju titta på italien där det först bara fanns nåt fall sen exploderade det hela. Det är ju så det blir när ingen har immunitet och det inte finns nåt vaccin.
Så corona i sig är inte ett problem eftersom de flesta inte blir värre sjuka än influensa, men problemet är ju så många fler som kommer bli sjuka. Plus att det är många fler som kommer dö.
Sen hur många som faktiskt kommer drabbas här i sverige det är det ingen som kan säga idag utan det är nåt man får se i efterhand. Men tittar man på hur det varit hittills i andra länder så ska vi ha otrolig tur om vi inte ska komma upp till motsvarande siffror.
.
Göra ett tillägg. Med tanke på, i första hand, riskgrupperna som kan behöva intensivvård. Sjukhusen har bara ett begränsat antal såna platser, med tex respiratorer. Så blir det många som behöver intensivvård så kan läkarna ställas inför problemet att dom måste välja vilka människor ska få chansen att överleva och vilka ska inte få den chansen.
.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är förståeligt om vi, "allmänheten", reagerar på olika sätt inför den dramatik som vi hastigt men mindre lustigt fått på halsen - inte ens experterna vet ju hur de skall tackla situationen.
Henrik Jönsson ägnar förstås veckans krönika åt coronapandemin och diskussionerna runt den.
Lite omvända förhållanden just nu: danskar kritiserar ju ofta, inte utan orsak, oss svenskar för att vara känsliga för alla störningar, medan de själva reagerar med "hygge och pyt". Men plötsligt verkar situationen vara den omvända - medan danskarna slår igen råder det åtminstone på ytan en mer avslappnad hållning till coronahotet i Sverige.
https://www.dr.dk/nyheder/udland/svenskerne-gaar-stadig-i-byen-vi-forstaar-ikke-den-danske-panik
En dansk journalist tycker inte att det rapporteras för mycket om viruset:
"Den debatten hade vi här för tre veckor sedan. Men säg mig, ser du panik ute i samhället? Det gör inte jag. Bekymrade medborgare - ja. Men bekymrade människor är inte huvudlösa höns."---
https://www.expressen.se/kvallsposten/sa-lever-danskarna-efter-att-corona-stangde-landet/
#7 Danmark med färre innevånare än Sverige har åtminstone för någon dag sedan ungefär samma antal drabbade som Sverige. Om de danska politikerna nu bedömer smittan så allvarlig att de förbjuder svenskar och tyskar att besöka deras land (om de inte jobbar där) så borde de väl "i humanismens namn" förbjuda sina egna medborgare att resa till Sverige och Tyskland och riskera sprida smitta, även om regeringarna i grannländerna (hittills) är välkomnande?
En resenär från Danmark blev först att föra smittan till Nya Zealands sydö för övrigt. (Källa)
Vad de olika regeringarna nu försöker göra är att förlänga perioden och därigenom minska trycket på vården. Istället för 10 000 på en vecka så hoppas man på 2 tusen i veckan under 5 veckor…för det är ju bara de allra svårast sjuka som behöver vård. Och kan man under tiden skydda riskgrupperna är mycket vunnet. Men att stoppa viruset är idag omöjligt. minst 3/4 av kommer med största sannolikhet ha blivit smittade inom ngr månader.
Det senaste statement från WHO är att viruset är 10-30 ggr dödligare än influensaviruset. Gällande smittsamheten har jag inte läst någonting, men med tanke på hur snabbt det sprider sig verkar det vara mer smittsamt än influensa.
Sen är det så att alla som får influensa blir så sjuka inom kort tid att de stannar i sängen och är inte ute och smittar. Influensa har kortare inkubationstid. Med Corona är det en annan sak, somliga är utan symptom, somliga har inte mer symptom än vid en förkylning och somliga blir ännu sjukare än av influensa. De som inte har symptom är ute och smittar, liksom de som bara känner sig lite förkylda. Men även de svårt sjuka är smittsamma innan det bryter ut längre tid än vid inluensa. Alla dessa är ute och smittar. Därför sprider det sig snabbare.
Jag läste också att 75 % av de som dör i Italien är män. Bara 25 % kvinnor.
Apropå Italien, läget där den 13 mars enligt Expressens Jennifer Wegerup.
"Det kommer att dröja ungefär en vecka innan man vet om de drastiska åtgärderna haft någon effekt. Totalt är de bekräftat smittade nu 14 955 – dock på en befolkning på 60 miljoner, ska man minnas. Ytterligare 250 personer har dött, hittills är det nu 1 266 avlidna.
Civilförsvaret bekräftar att medelåldern för dessa är över 80 år och de flesta mellan 80 och 89 år. Två personer under 40 har dött senaste dygnet: en man med en svår blodsjukdom och en kvinna med grav övervikt, diabetes och andra sjukdomar."---
https://www.expressen.se/nyheter/qs/mina-tre-veckor-i-virusets-centrum/
(Att så många gamlingar avlidit innebär förstås absolut inte att man kan skjuta in något "ändå bara" där.)
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#9 Från i morgon skärper Tyskland inpasseringsmöjligheterna från Danmark. Vad det innebär är inte helt klart ännu.
https://www.dr.dk/nyheder/udland/tyskland-lukker-graensen-til-danmark
#11 Sen när då?
Sydkorea har testat över 200 000 människor och också hittat många milda fall vilket gör att den totala dödligheten just nu beräknas vara 0.77 procent, vilket enligt ECDC kan vara en fingervisning om hur ett större utbrott skulle slå i Europa.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-strimmor-av-ljus-i-coronamorkret
I din länk från WHO står det att man enligt nuvarande uppgifter utgår ifrån att dödligheten för Coronona ligger vid 3-4%, medan dödligheten för influensan ligger vid 0,1%. Det betyder faktiskt att dödligheten för Corona skulle vara 30 ggr högre. På ett par andra sidor (inte WHO) läser jag att dödligheten för Corona ligger vid 1 - 1,5% vilket skulle betyda att för dessa siffor skulle dödligheten för Corona vara ungefär 10 ggr högre.
Mina källor är en expert som pratade på TV för ungefär 4-5 dagar som sa att sen utbrottet började har WHO ständigt korrigert siffrorna uppåt och ligger nu mellan 10 - 30 ggr. dödligare. Samma kunde man läsa i flera tidningar.
Jag bara meddelar vad som sägs i media, men tvingar ingen att ta till sig detta. Vad du tror, tycker, anser är totalt oviktigt för mig, för jag betrktar dig inte som en debattör, utan som ett troll. Du söker dig till forum och diskussioner där du hittar folk som inte tänker som du och sen söker du strid genom att tjafsa och mobba.
Men jag kan ge dig tipps på hur du själv kan kolla hur det står till, för WHO gör ju heller ingenting annat än att räkna ihop siffror, som de senare korrigerar igen. Du kan ju börja med att googla fram hur många som smittas av influensan och hur många av dessa som överlever/hur många som dör. Sen gör du samma sak med corona.
Eftersom siffrorna från Kina inte är pålitliga kan du ju ta länder i Europa som är mest drabbade, t.ex. Italien och Spanien. I Italien har det tills igår dött 1.809 människor och 2335 har blivit friska. Hur det kommer att gå för resten av de 20.603 vet vi förstås inte ännu, men för tilfället dör det 4-5 ggr mer människor än vad som blir friska.
Du kan ju börja med att försöka att räkna och tänka själv, så är du inte beroende av att låta andra tänka för dig och du kanske gör ett steg till att bli en myndig människa. Ciao!
Whos siffror verkar inte stämma, åtminstone kring antalet döda då det senaste rapporterade från bara Italien är högre siffror döda än vad who skriver har dött i hela världen. https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/amp/world-europe-51901976
Ja, WHO får nog ta och korrigera uppåt snart igen. Somliga gör felet att räkna ut %-satsen döda på hela antalet smittade. Det är förstås fel, för man vet ju inte hur många som kommer att dö eller bli friska av hela antalet. Räknar man hur många som dör i relation till hur många som blir friska får man kalla kårar. De globala siffrorna är inte pålitliga, för där avgör Kina den stora majoriteten och kineserna kan man inte lita på.
Österrike har "bara" lite över 1000 smittade och tills nu har 6 blivit friska och 3 dött.
Många av dem som blir friska får bestående skador på deras lungor.
Tycker situationen är så märklig, läget är något som inte ens de flitigaste konspirationsteoretiker kunnat förutspå. Epidemiologer säger att vi alla kommer att drabbas av viruset, och att det för flertalet av befolkningen bara kommer att kännas lätta symptom eller kanske inte ens märkas. För oss "gamlingar" kan det bli värre, och det talas om att medelåldringarna inte bör träffa sina gamla föräldrar de närmaste fyra månaderna på grund av smittorisken. Tror att en del äldre hellre dör än lämnas i "påtvingad självvald" isolering.
Samtidigt som man alltså vill förhindra spridningen till varje pris så tänker man sig att vi skall "flockimmuniseras", det vill säga man vill att smittan skall neutraliseras genom att vi varit sjuka. Men vet man med säkerhet att man blir immun efter att ha varit sjuk - åtminstone några fall verkar ha återinsjuknat efter att ha friskförklarats.
Det finns en förklaring till oron inför spridningen som jag oreserverat köper, nämligen att "sjukvården inte har resurser att ta emot alla samtidigt". Men hur rimmar det när det sägs eller (har sagts) att den här smittan inte är aggressivare i smittointensivitet än en vanlig förkylning när sjukvårdspersonal är inbyltade på ett sätt som vi inte sett sedan de första AIDS-fallen på sin tid?
Jag vill inte sälla mig till konspiratörerna, men nog känns det som om vi inte fått veta hela sanningen - eller är det så att experterna vet nästan lika lite som oss andra? Men man försätter inte världen i denna malpåse för nästan ingenting.
Och tänk om coronan är som "den stora kometen" - att den återkommer varv på varv?
"And now I'm feelin' better 'Cause I found out for sure."
Några verkar tro att detta är världens undergång. Är det som retar mig.
"Gamlingar måste det och måste det" - en av dessa beskäftiga kolumnister som poppar upp då och då försöker linda in sina förmaningar i lätt kåserade ton, men budskapet känns tydligt - "håll dig undan"!
Men tänk om gamla som buntas ihop under "boomer remover" helt enkelt har en fatalistisk syn på tillvaron - det är bättre att ha levt ända in i kaklet än att leva som död? Ingen skall tala om för mig att jag inte bör visa mig i affären, även om man tycker sig vilja mitt bästa. Så länge jag känner mig frisk är jag frisk, och blir jag riktigt sjuk söker jag mig till gläntan där de andra gamla elefanterna gått till ro. Värre än så behöver det inte vara!
https://www.expressen.se/kronikorer/irena-pozar/skarp-dig-nu-maste-du-offra-umgange-och-resor/
Tror att tanken på döden kanske känns värre för de anhöriga än för de äldre själv. Jag vill iallafall inte mista någon av mina nära och kära som är lite äldre, i allafall inte än. Vad är fyra månader hit eller dit tänker jag, när man efter det kan ha dem kvar i flera år till, om inte ödet vill något annat dvs. Det är min största rädsla, att förlora min familj.
Österrike har dödsfall nummer 4.
En 48 årig kvinna som befann sig i hemkarantän, som inte hade några sjukdomar. Är man en "gamling" med 48?
Tills nu 4 dödsfall och 8 friska i Österrike.
#24 Men du lovade ju att utegångsförbudet skulle stoppa smittspridning. 😭
Utegångsförbudet började ju först i går. Det kommer alltså att ta en tid tills en verkan sätts i gång. Det sker inte från en dag till en annan. Först kommer viruset att bryta ut hos de som redan är smittade och sen om folket hålls separerade från varandra under en längre tid kommer smittspridningen långsamt att börja avta.
Nu har vi utgångsförbud i 2 dagar. Vad förväntar du dig?
#26 #27 Funkade det i Italien?
Satt alla hemma?
Italien reagerade för sent. Men bättre att 90 % sitter hemma än 10 %.
Vi får väl hoppas att folket här är förnuftigare än i Italien.
Österrike kommer inte kunna sitta hemma och vänta ut corona. även om ni isolerar er i 3 månader är corona tillbaka dagen efter ni kliver utanför dörren.
Nu är det för sent att vänta ut Corona.
Det stämmer. Vi alla reagerade för sent. Redan när det bröt ut i Kina skulle länderna ha stängt av alla flyg från och till Kina.
Nu kan vi bara försöka att förhindra det värsta och hoppas på en medicin. Om det kommer tillbaka om 3 månader har vi kanske medicin. Men utan stränga åtgärder har vi om 3 månader ingen infrastruktur, inga läkare och ingen mat.
#33 Och lämnat sina medborgare att klara sig bäst dom vill?
Som jag tidigare nämnt finns det flyktingsmuggling, människohandel, drog och vapenhandel till Europa det finns inget 100% skalskydd. Förr eller senare skulle corona finnas i Europa.
För att hinna utveckla en medicin innan en massa människor i Europa dör är ju senare det bättre alternativet.
#35 Viruset hade ändå nått Europa.
Du bör nog se hur mycket gods som flygs mellan Europa och Kina för att inte tala om sjöfarten.
#22 Ett minne poppar upp i den gamla hjärnan. När jag flyttade till Göteborg var jag i artonårsåldern, och ett av mina första boenden var hos en äldre dam i ett av stadens fashionablaste kvarter.
Den snälla gamla damen var judinna, och hon led av traumatiska minnen som gjorde att hon var väldigt orolig. Hon hade en stor vakthund som hon inte längre orkade rasta, så jag förbarmade mig över den och jycken och jag blev jättekompisar.
En påsk kom damens barnbarn på besök, och jag förstod att han tyckte att det var tråkigt så jag tog med honom på bio för att han skulle komma ifrån lite. Grabben var inte så mycket yngre än jag, så vi gick inte på matiné utan en film som började vid sjutiden.
Som vi vandrade nedför Avenyen på väg till bion glider det upp en polisbil vid vår sida och rutan vevas ned av en grovhuggen konstapel som irriterat frågar vad vi gjorde ute så sent, och att vi omedelbart borde bege oss hem. Uppmaningen var inte vänligt framställd, och det verkade heller inte vara för att driva med oss inför kollegan, utan närmast en order.
Att märka är att Göteborg vid den tiden var annorlunda än idag, gatuvåld och gängkrig var ett okänt begrepp, bortsett från överförfriskade sjöbusar och andra slagskämpar som gjorde upp bakom något buskage. Givetvis struntade vi i uppmaningen och såg filmen och var helskinnade hemma vid niotiden.
Varför då denna långa historia? Jo, nu mer än femtio år senare skulle jag inte bli det minsta förvånad om en polisbil åter rullar upp vid min sida, och att någon ung konstapel upplyser mig om att jag som sjuttioplus borde se till att hålla mig hemma. "Allt går igen", som det heter…
Jo, men ju senare viruset når oss är bättre än ju tidigare viruset når oss. Nu är det förstås för sent, så nu måste man göra allt som finns för att spridningen ska se så långsamt som möjligt och att så få människor som möjligt insjuknas innan vi fått ett vaccin eller en medicin.
Jimmy, jag vet inte hur ofta jag har skrivit att de som behövs för att upprätthålla infrastrukturen ska inte stanna hemma. Då ingår också försörjningen av folket med det viktigaste.
Men vet du också att den största delen av dessa varor består av saker som inte behövs för grundförsörjningen, t.ex. elektronik som TV apparater, smartphones osv.
Dessutom står produktionen i Kina ändå stilla sen längre tid. Företag i Europa som behöver varor från Kina för deras egen produktion har problem med det.
Karin Pihl i GP drar en lans för de grå pantrarna:
"Det finns hjälp att få med det praktiska, men det finns en annan farsot som följer i coronavirusets spår: ensamheten. Minst var tionde person över 75 år är socialt isolerad, enligt SCB. Nu, när äldre uppmanas att hålla sig hemma och inte träffa barnbarn eller bekanta alls, riskerar ensamheten att växa ännu mer.
Även själen har sina behov. Så slå en extra signal till moster och farfar. Lär dina gamla föräldrar hur man använder videosamtal. Skicka ett mejl till en släkting du inte har träffat på länge."---
Och du som är äldre: tveka inte att be om hjälp, oavsett om det handlar om inköp av matvaror eller att fördriva tiden genom ett telefonsamtal. De som kan hjälpa har faktiskt en skyldighet att göra det."
https://www.gp.se/ledare/det-är-de-yngres-ansvar-att-hjälpa-de-äldre-1.25537081
Omtänksamheten är fin, samtidigt som att man plötsligt för första gången faktiskt känner sig gammal, åtminstone är man det i omgivningens ögon. Jag tror faktiskt en del vitala åldringar blir stressade av uppmaningarna att hålla sig inne.
Samtidigt ser vi Joe Biden, 78, och Bernie Sanders, 79, strida om att få bli demokraternas kandidat som USA:s president de kommande fyra åren. Tänk om man får en president som uppmanas att hålla sig hemma? Fast å andra sidan slipper de nog redan att gå ut och handla.
#20 "Brittiska forskare varnar för att tillståndet med isolering, nedstängningar och karantän i Storbritannien kan vara i upp till 18 månader till, skriver Daily Mail. Inte en omöjlighet i Sverige heller, enligt experter. – Det kommer krävas uppoffring av varje svensk och det kommer vara länge. Det här måste vi vara uthålliga inför, säger Fredrik Elgh, professor i virologi vid Umeå universitet och överläkare i klinisk virologi."---
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/varningen-risk-for-isolering-i-over-ett-ar/
Kanske lika bra att ta till sig att detta inte är en förstärkt säsongsinfluensa och rätta sig efter det - utan att känna panik eller resignera. Men fortfarande hoppas jag, om än allt mindre övertygad, att allt snabbt skall klinga av och att vi lättade kommer att tycka att vi överreagerat… 😕
”Det är inte den starkaste individen som överlever utan den som bäst anpassar sig till förändringar.” Charles Darwin (läses med viss distans till det aktuella läget).
#42 Frågan är om alla småföretagare - och även större företagare i längden - klarar av att "vara uthålliga" i 1,5 år. Många av dem är på konkursens rand redan nu, efter bara någon vecka.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Ledare i HD/Sydsvenskan:
Rädda kaféägaren från det egna köksbordet.
Sverige behöver även efter att pandemin ebbat ut entreprenörer som kan och törs driva verksamheter. Staten måste finna fler lösningar som håller så många småföretag flytande som möjligt. Utan för mycket administration – enmansföretag har inte egna juridiska och ekonomiska avdelningar.
Men staten kan inte rädda alla småföretag. Vi konsumenter måste fortsätta att köpa varor och tjänster när vi nu håller oss hemma. För annars kanske inte stamfiket finns kvar när vi får gå ut mer framåt sommaren eller hösten.
Även om man inte kan dricka sin krämiga cappuccino idag så kan man swisha över några tior till kaféet på hörnet. Man kan beställa take away, ta emot städhjälp och rentav gå och klippa sig om det är en liten frisersalong. Man kan skjuta fram bokningen för den kommande 50-årsfesten istället för att ställa in. Man kan handla kläder online från favoritboutiquen i närheten. Man kan be en extern föreläsare tala via videolänk för Medarbetare som sitter hemma framför sina skärmar istället för att avboka alla konsultmöten.
https://www.hd.se/2020-03-17/radda-kafagaren-fran-det-egna-koksbordet
(Än så länge inte betalartikel.)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Räkningen för kostnader för allt detta bör väl skickas till Kineserna när/om allt e över, alla dessa virusar som kommit därbortifrån genom tiderna, Asiaten, Hong-Kong, Svinflunsa m.m. Deras förbannat usla djurhållning vid marknader där d slaktas bland råttor, ormar, fladdermöss å allt va skit d kan vara, Alla länder förenen eder. "Gula Faran " talades d om förr, men d får man väl inte säja i nutid, men d gör ja ändå😉
#22ff Jennifer Wegerup verkar ha en klok mamma.

Egen bild
"Jag tänker på min snart 73-åriga mamma, ringer varje dag, men hon är lugn: ”Det vore ju fasansfullt om det var tvärtom, att barnen dog”.---
"Mamma säger att hon är mycket försiktig men påminner även hon om friheten, den dyrbara. Att sluta leva är också att dö. Hon vill gå med sin hund deras vanliga promenader bland påskliljorna och känna våren vakna, ännu en gång.
https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/att-sluta-leva-ar-ocksa-att-do/
D vore ju lite retfullt om man skulle lämna in p.g.a ett litet virus när d varit så nära många ggr under brutalare förhållanden.
#22ff Smög iväg och köpte hämtmat idag. Jag slog mig ner för att vänta på att ordern skulle expedieras, och på hämtbänken satt även två killar i femtonårsåldern. Lade inte märke till dem förrän en av dem började hosta kraftigt rakt ut, utan att vända sig bort eller använda armvecket. Kändes lite kymigt, men det är ju vi äldre som skall hålla oss inne…😮
#49 "Jag har ett meddelande till unga människor: ni är inte odödliga. Det här viruset kan sätta er på sjukhus i veckor – eller till och med döda er, sa WHO.s chef Tedros Adhanom Ghebreyesus. Detta mot bakgrund av att en av åtta personer som befinner sig på intensivvårdsavdelningen i Italien är under 50 år. – Även om inte ni blir sjuka, så kan de val ni gör vara skillnaden mellan liv och död för någon annan, sa han."---
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/varningen-till-unga-ni-ar-inte-ododliga/
Ungefär vad jag skulle ha sagt till den unge hostaren -som antagligen hade vanlig förkylning, men som ändå borde tänka sig för.
#49ff Tydligen vissa unga som sätter det i system, åtminstone i Tyskland. Om jag råkade ut för en som hostade med avsikt eller bara råkade hosta lär jag aldrig få veta…
https://www.expressen.se/nyheter/unga-virusrebeller-festar-och-hostar-pa-aldre/
#33 Håller fullständig med.
Jag fattar inte hur de tänkte när det beslutades att vi (Sverige) skulle ta den här vägen, flockimmunitet. Vi vet ju inte ens hur lång immunitet man kan förvänta sig.
Jag förstår att det kostar att stänga ner ett land. Men går det för oss som för italien, Spanien o.s.v. så är det där det kommer att sluta ivf, bara med fler sjuka och döda och med ett mer utdraget förlopp. Hade man stängt gränserna från början, testat verenda svensk som reste in från ett land där smittan fanns o.s.v. så hade man kunnat undvika det vi antagligen står inför nu.
Har en bekant i Hong Kong. Som många andra asiatiska länder var de snabba. De har haft drygt 300 smittade och bara 4 döda och de är grannar med Kina.
Om vår kära överhet tror att detta ska bli billigare och mindre omstörtande för samhället än att ta till drastiska metoder från början så tror jag att de tror väldigt fel.
Och man gör fortfarande i princip ingenting! Att man får samlas högst 500 personer är ju enbart löjligt.
Ivf här ska man nu stiga på bussen genom bakre dörren och ett plastband hindrar att man går fram till föraren. Så bra. Men vad görs för att skydda kassörskorna i mataffärererna? De har hundratals, kanske tusentals, människor som står rakt framför dem och andas dem i ansikten varje dag.
Postens utlämningsställen och andra platser där det kan vara lång kö - se till att alla har ett system med kölappar så folk slipper stå som packade sillar!
O.s.v. o.s.v. Finns ju massor av små förändringar som skulle kunna göra stor skillnad. Men nej. Vi väntar och ser vad som händer.
#49 "Folk började titta misstänksamt på varandra. Var det nu mitt corona moment var kommet? Vem av de här människorna skulle skicka mig i graven? Jag kom på mig själv med att vända bort huvudet och tömma mig själv på luft varje gång ordföranden hostade, som för att försöka lura viruset att inte komma in i mig", skriver Kristoffer Lieng på Kvartal. Känner igen det - jag hade ju mitt "corona moment" på Max…
Kanske någon annan här haft liknande upplevelser?
Jodå, sist jag handlade så hostade en man rejält i handen. Tror säker en del slipper förbi. Jag vände mig bort och gick åt motsatt håll. Jag undrade vilken sten han legat under de senaste veckorna.
Oavsett om vi hade vidtagit dessa åtgärder redan när det bröt ut i Kina, så hade den förr eller senare kommit hit iaf.
Vår köra regering verkar tro att de som söker asyl är immun mot smittan, för de släpps in ändå. Vet inte hur många de skulle "ta hem" från Iran t.ex
#50ff OS-simmaren Cameron van der Burgh, 31, har själv haft en tuff dust med coronaviruset och han vill varna unga för övermod.
"Han vill nu varna andra personer som är unga och friska. Bara för att man inte är i en riskgrupp innebär det inte att coronaviruset kan slå hårt mot en. ”Snälla, ta hand om er allihop. Sätt hälsan först. Coronaviruset är inget skämt!”---
https://www.expressen.se/sport/simning/varnar-unga-och-friska-det-varsta-jag-upplevt/
Rugbykommentatorn Nick Heath står utan jobb i coronatider. Hans lösning? Kommentera vardagen istället.
Va tror ni avsikten me att köra ekonomin i botten är???? D finns nog en baktanke me d.
Tror inte virus kan tänka va?
DN har tagit bort betalväggen under krisen. Kudos! Så nu kunde jag läsa den här veckogamla ledaren. Så bra att någon talar klartext!
https://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-stang-ned-sverige-for-att-skydda-sverige/
Har ni noterat att kvällsblaskorna gör precis tvärtom? De artiklar om corona som man verkligen vill läsa är plus eller vad de kallar det.
Peter Santesson, opinionschef på Demoskop och krönikör på Dagens Samhälle anser att det är dags för vissa att inse stundens allvar och ta det egna ansvaret.
"Under den gångna helgen har två bilder ruskat om mig. Ett fotografi taget i ett soligt Malmö visar en fullsatt uteservering med glada öldrickare. Som om det nu får det vara nog med corona, för man måste ju leva också. Äsch, om det var riskabelt på riktigt skulle väl krogen inte var öppen? Detta är väl bara på sin höjd lite olämpligt, bara lite ”riskabelt”, inte verkligen riskabelt?
Det andra fotografiet är taget utanför universitetssjukhuset i Huddinge. På den gamla helikopterplattan har fem kylcontainrar ställts på rad. Det kan bli fullt på bårhuset nu. Om inte det räcker för att plocka bort de där mentala citationstecknen runt verklighetsuppfattningen får man helt enkelt invänta vulkanutbrottet."
https://www.dagenssamhalle.se/kronika/nar-barhusen-laddar-ar-det-dags-att-ta-allvaret-31994
Andra gör bedömningen att man måste backa upp restaurangägarna för att det skall finnas "ett liv att komma tillbaka till" (om man fortfarande har något) på andra sidan pandemin. Vilken av åskådningarna som är "den rätta" beror förstås på vem man frågar.
#61 Ja, det är bra av DN att öppna sina coronasidor. Andra som slår sig för bröstet om sin betydelse för samhällsinformationen och går med håven använder coronan som lockbete för att få folk att köpa premium- och plusmedlemskap.
#63 Det är säkert därför de lägger informationen bakom betalvägg: "I det här läget är det helt avgörande att få tillgång till seriös och faktabaserad journalistik." (OBS! Kan innehålla spår av ironi.)
#64 😎😃
#64 😃
Österrike hade de senaste 24 timmar över 800 nya infektioner.
Tills nu har 28 människor dött och bara 9 blivit friska = dödlighet 67 %
Mer än 4.500 har blivit sjuka.
84 av dessa är barn. 12 av dem är under 5 år. 72 mellan 5 och 14 år.
#68 Fast dödligheten skall väl räknas på totalen? 🤔 28 döda på 4500 innebär att 4472 inte har dött.
Eftersom vi inte är spåtanter kan vi inte veta hur många av de 4.472 som kommer att dö och hur många av dessa som kommer att bli friska. Vi kan inte räkna med siffror som ännu inte finns till.
Om vi vänter 3-4 veckor till, ser vi hur många av dessa som kommer att dö. Men då kommer vi nog att ha över 100.000 smittade.
Javisst, men även den andra statistiken kommer att se annorlunda ut, annars kommer 67.000 av de 100.000 insjuknade som du kalkylerar med att dö. Är det en realistisk hypotes?
#60 Nä inte virus nej. Men andra baksluga kan.😉
Så vad är konspirationsteorin den här gången då? Att illasinnad makt spridit viruset med flit eller att effekten av det överdrivs? 😎
#73 Tja antingen eller, välj själv, d lär väl visa sej i sinom tid, Kanske.👍
En intressant (och pedagogisk) förklaring till varför engelska regeringen inte sätter landet i karantän. Filmen gjordes innan de ändrade strategi, men den passar ju in på svenska förhållanden - än så länge.
# 71
28 + 9 personer är förstås ett för litet antal personer för att kunna dra relevanta slutsatser. Men i Italien är det tusentals människor som antingen har blivit friska eller dött och senast jag räknade procenten var det 43 % som dog.
Sen är det naturligtvist siffror på antalet sjuka, dvs. de symptomlösa som inte testas ingår inte i statistiken och mörkertalet är okännt. Men jag läste att det uppskattas att 40 % är symptomlösa.
#63ff Sorgligt att alternativa medier måste ta hand om angelägen nyhetsförmedling när msm vill ha betalt för att dela med sig.
https://samnytt.se/aftonbladet-tar-betalt-for-att-lamna-ut-information-om-coronasymptom/
#77 Jag tycker det är fräckt av Aftonbladet.
Jag måtte en äldre herre i går inne vid min lokala ICA -Maxibutik som bar en enklare typ av ansiktsmask. Lite förvånande då man i media har tagit upp att enklare masker inte hjälper.
Vid mitt inköp av det nödvändiga igår såg jag en relativt ung kvinna med en avancerad andningsmask av den typ som brukar säljas i byggvaruaffärer. Fanns väl antagligen anledning i form av hälsoskäl, men synen kändes lite overklig.
#80 Jag är mer van att se människor från Asien bära andningsmask, dom stöter man på ibland i sthlm året runt.
#75 Jättebra. Den borde många se för att kunna förstå hur det är och hur vi vill att det ska vara under de förutsättningar som finns.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Vi använder munnskydd med visir så fort vi skall in till patienterna. Både för vår och patienternas skull.
Jag bär mask med ventil om jag rör mig där det kan finnas mycket folk.
På grund av min flygrädsla och min rätt dåligt utvecklade äventyrslystnad för egen del har jag hyst en viss beundran för dessa individer som beger sig ut i en osäker omvärld för att utan säkerhetslinor och utan fruktan kasta sig ut i djungeln, såväl storstadsdjungel som den äkta. På ett sätt har de visat den präktiga Moder Svea fingern med ett "kan själv".
Men så kom coronan, och nu ropas det från alla håll (nästan) på gamla Svea, "hallå, morsan, kom och hämta mig, det är din skyldighet". Klart att de kan begära det, men jag är inte fullt lika imponerad av deras självständighet och problemlösarförmåga längre. När det kom till kritan visade sig de vara beroende av den där säkerhetslinan, de också. Kanske var det i själva verket en navelsträng?
Edit.
#84 Som jag tidigare sagt folk tror UD är en resebyrå och som ska lösa allt genast.

Apropå #84 … (Twitterklipp)
Dödligheten i corona diskuteras tidigare i denna tråd (#11 och senare). Nu har FHM utvärderat dödligheten i covid-19 hittills i Stockholms län, men lämnar en brasklapp om att ett okänt antal coronaoffer döljer sig i den så kallade överdödligheten.
"Folkhälsomyndigheten har i ett urval studerat 1 667 personer i Stockholms län med bekräftad covid-19 som insjuknade den 21–30 mars. Samtidigt har man beräknat hur många obekräftade sjukdomsfall som kan ha funnits och gjort jämförelser med Skatteverkets dödsregister.
Studien visar att i gruppen 70 år och äldre var dödligheten 4,3 procent, medan den hos personer yngre än 70 år var 0,1 procent. Över hela gruppen blev siffran 0,6 procent."---
"Samtidigt visar den så kallade överdödligheten att det finns dödsfall som inte fångats upp i statistiken. Överdödlighet är det antal fler personer som avlider jämfört med ett förväntat normalvärde för årstiden, som baseras på data över dödsfallen de senaste fem åren. Under toppen vecka 15, som även var den vecka då flest personer ur Folkhälsomyndighetens urval avled, var överdödligheten 27 procent högre än antalet avlidna bekräftade fall.
En del av den "oförklarade" överdödligheten kan alltså sannolikt vara obekräftade covid-19-fall, vilket tyder att myndighetens siffra underskattar den faktiska dödligheten."---
Medelåldern på de avlidna i corona i Italien har stigit under våren, vilket väl innebär att man lyckats rädda allt fler yngre äldre. Däremot ser man en trend bland nya fall, där medelåldern sjunkit kraftigt, vilket väl kan ha att göra med ökat provtagande. Samtidigt innebär detta att dödligheten i viruset minskar, eftersom de nyinsjuknade har större motståndskraft mot viruset.
"Under våren har medelåldern bland de som avlidit i covid-19 i hårt drabbade Italien gradvis stigit, enligt ny data från ISS, Italiens motsvarighet till Folkhälsomyndigheten. De som avled före 4 maj var i genomsnitt 79,8 år – därefter har genomsnittsåldern stigit till 82,5.
Bland de nya diagnosticerade fallen tycks trenden däremot gå åt motsatt håll. Jämfört med utbrottets första period har medelåldern bland nya fall sjunkit radikalt – minst 6–7 år, enligt studien.
Det betyder alltså att de italienare som blir sjuka i dag i genomsnitt är betydligt yngre än de som insjuknade tidigare under våren, framför allt under den första svåra perioden i mars.
Studiens författare konstaterar att detta går hand i hand med dagens lägre dödlighet – ju yngre de sjuka är, desto större chans att tillfriskna."---
#50 "Jag har ett meddelande till unga människor: ni är inte odödliga."
När hennes 22-årige bror dog av coronaviruset i april trodde 16-åriga Ramina att det skulle bli en väckarklocka för svenska folket. Men…
"Jag tycker inte att det på det hela taget har skett någon förändring. Vi måste börja att bry oss om varandra", säger hon nu till norska VG. "Jag tycker att Sverige har gjort ett dåligt jobb."
Hennes far instämmer. "Allting löper på som vanligt", säger han. "Vi måste ta viruset på allvar."---
Brodern tros vara den yngste som dött i Sverige av smittan, och hans hade inga kända underliggande sjukdomar.
"En 30-årig man i Texas har avlidit efter att ha smittats av coronaviruset på en "covid-19-fest", rapporterar amerikanska medier. Fenomenet med fester där unga försöker bli smittade har rapporterats från flera håll i USA på sistone.
Mannen såg viruset som ett skämt, berättar Jane Appleby, chefläkare på det sjukhus i San Antonio i Texas, där han vårdades."---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/na881B/30-aring-dod-efter-covid-fest-i-texas
Ett begrepp som vi inte var familjära med fram till i vintras är "coronoja", rädsla för corona alltså, men nu har den många i sitt grepp - även ungdomar, trots att man kan uppleva att många av dem uppträder sorglöst i coronans närhet.
"I en opinionsundersökning Kantar gjort för NRK säger 69% av de unga mellan 18 och 25 år att de är rädda för att de själva eller någon av deras närmaste skall dö av corona.
64% av de unga säger att de var mer ensamma de tre månaderna Norge var coronanedstängt. Nästan hälften säger att de fortsatt är mer ensamma nu.
47% av de unga sade att de blivit mer rädda för framtiden. 31% uppgav att de ändrat sina framtidsplaner till följd av coronan.
En annan norsk undersökning visar att ungdomar som följer coronarestriktionerna betalar ett högt pris.
- Redigerat 2020-09-29 08:52 av [Göstage]
"Till skillnad från förtroendet för medier som samhällsinstitutioner, som gått upp både för radio/tv och dagspress, har svenskarnas förtroende för enskilda medier med rötter i det skrivna ordet minskat under pandemin. Samtliga aktörer inom morgon- och kvällspress noterar en nedgång i förtroendet", visar en undersökning som SOM-institutet på Göteborgs Universitet gjort bland 6000 slumpvis utvalda personer från befolkningsregistret.
Charlie, 29, varnar unga för att vara övermodiga inför coronahotet.
"Charlie Eriksson, 29, var inte speciellt orolig för covid-19 för egen del.
Efter att ha varit sjuk i fem veckor tänker han annorlunda.
– Om den kan göra såhär med mig, som är en ung, frisk och stark person vill jag inte ens tänka på hur det är att gå igenom den här sjukdomen med en underliggande sjukdom eller i äldre ålder, skriver han."---
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/charlie-29-varnar-unga-f%C3%B6r-corona-fr%C3%A5n-sjukhuss%C3%A4ngen-1.37726972 Ej betalartikel i skrivande stund.
#1 Det händer så mycket kring pandemin att man inte riktigt hinner med i sin världsbild. Som nyheten idag att i Oslo tillåts man nu bara ta emot två gäster på besök i sitt hem samtidigt. Inget som jag ifrågasätter, men så lite jag visste när jag svarade "inte alls rädd" på den första undersökningen om våra känslor inför corona, startad den 1 februari förra året...🤔