MP-ledamoten vill kartlägga ras
Nu går Leila Ali Elim ut och säger att hon vill att människor ska kartläggas efter ras och religion. Detta för att motverka rasism? Jag börjar bli rädd för MP som vill införa ett nytt slags rasbiologiskt institut som sossarna gjorde på 30 talet. Samtidigt kallar dom SD för rasister! Men undra vilka som är de verkliga rasisterna.
- Redigerat 2023-11-17 07:52 av Fornöga
Fina goda MP. 🥵
😮
Allt börjar med Vänsterpartiet.
Det var förra vintern som Daniel Riazat, Momodou Malcolm Jallow och Rossana Dinamarca drev igenom ett beslut på Vänsterpartiets kongress i Karlstad att V ska driva frågan om kartläggning av etnicitet – eller ”jämlikhetsdata” som trojkan valde att kalla det. I motionen skrev man att man ville kartlägga: ”etnisk tillhörighet, nationellt ursprung, hudfärg och religion eller annan trosuppfattning”.
Minns ni när polisen förde kartläggning över romer? Då blev det ett jävla liv.
"– Jag är väldigt positiv till att man för jämlikhetsdata på alla diskrimineringsgrunder och inte bara kön och ålder.
Det kan även vara religion till exempel?
– Det kan vara religion, etnicitet, det kan ha med funktionsnedsättning att göra, det kan ha med sexuell läggning att göra. Så det är alla grunder.
Om man hade en sådan här undersökning, vilka etniciteter skulle den innehålla?
– Jag tror inte att vi ska begränsa oss. Jag tror att Sverige har flera olika etniciteter och människor från många olika länder. Jag vet ju inte statistiken på vilka länder alla kommer ifrån. Men alla ska ju kunna registrera sin etnicitet, säger Leila Ali Elmi."
https://www.expressen.se/nyheter/mp-ledamoten-kartlagg-manniskor-efter-deras-r/
Nästa steg sharialagar? 🤐
Tycker att det låter som en extrem kartläggning i stil med Stasi. Sexuell läggning? Kön? Vad fylls registret på med - "vad röstar du på?"
Obehagligt.
Ann Heberlein bloggar om "rasism" med utgångspunkt från Leila Ali Elmi, som Heberlein anser "klockar in på punkt efter punkt" i fråga om rasistiska egenskaper.
"Jag tror inte att ”ras” implicerar essentiella egenskaper. Ändå beskylls jag titt som tätt för rasism, medan Leila Ali Elmi slipper dylika epitet. Hur kommer det sig?
”Rasist” används populärt som beteckning på en person som man av någon anledning ogillar. Om personen ifråga hyser rasistiska åsikter eller bekänner sig till en rasistisk ideologi är helt ovidkommande. Det du skriver och säger gör mig illa till mods– alltså är du rasist. Ungefär så fungerar retoriken inom den hysteriska, känslostyrda diskurs som bekänner sig till värdegrunder, mångkultur, identitetspolitik och kulturrelativism. Och nej, det är inte rasistiskt att ifrågasätta, kritisera, kanske till och med avfärda värdegrunder, mångkultur, identitetspolitik och kulturrelativism. Det är inte heller rasistiskt att ha synpunkter på migrationspolitiken, kritisera en bristfällig integration, kräva flyktingstopp, förbjuda böneutrop eller slöjor på barn."---
"Så kan barnäktenskap och månggifte försvaras, och könsstympning och hedersvåld ignoreras. Mångkulturideologin som är ett märkligt mischmasch av essentialism och kulturrelativistism hävdar att alla kulturer har ett unikt värde och är lika bra och att det därför är omöjligt att kritisera andra kulturers praktiker och värderingar. ”I deras kultur gifter man sig ung” kan man hävda och därför slippa ingripa när barn gifts bort till vuxna män. Det är en nedlåtande och paternalistisk inställning till individer som tillhör en annan kultur en den egna. Alla människor, oavsett kön och etnicitet, äger samma rättigheter och bör uppfylla samma skyldigheter. Att betrakta människor från andra kulturer som människor med färre möjligheter, rättigheter och skyldigheter än människor ur den egna gruppen är inget annat än rasism.
Den rasism som frodas i den kulturrelativistiska mångkultursideologin måste bekämpas. I Sverige har alla människor samma rättigheter och skyldigheter och ges samma möjlighet att genom flit, ambition och hårt arbete skapa sitt eget lov. Så resonerar en äkta antirasist, ty antirasismens början är att se varje människa som en unik individ, med rättigheter och skyldigheter, istället för som en anonym del av ett kollektiv."
https://annheberlein.com/2019/03/17/identitetspolitik-och-rasism-a-match-made-in-heaven/
#6 "Obehagligt" är bara förnamnet.
Säga vad man vill om svensk politik, men underhållande är det.
Etnonationalister såsom NMR brukar ju aldrig kunna förklara exakt hur de ska avgöra vilka som är genetiskt svenska när de propagerar för olika typer av etnisk särbehandling - aldrig kunde man tro att MP/V skulle komma med lösningen. Det kommer bara vara att beställa deras listor och börja pricka av… smidigt. Lite som vi gjorde med judar under 30 och 40-talet kanske?
Friskt kopplat är hälften brunnet!
MP/V visar ju nu sitt rätta ansikte man är för en framtida åsiktsregistrering. Nästa steg kan ju bli läger som i Sovjet eller nazistläger där dom gör sig av med alla med fel åsikter eller politiska motståndare.
#9 Som Buchenwald "under new management"? Jodå, Sovjet drev dessa läger fram till 1950.
#10 Och Nordkorea idag, förstå om dom kommer till makten och börjar med sina utrensningar av alla människor som röstat fel alla som röstat på SD och M sätts i läger för omskolning eller kula i nacken.
Minns den där debatten (som man väl trodde var avslocknad idag).
Här finns en äldre tråd i ämnet på en annan iFokussajt. Kan vara intressant att se hur diskussionen gick då.
Fick PM att man på en viss sajt försvarar detta.
Inte förvånad att dom vill kartlägga andra åsikter som dom inte gillar, Men det är klart dom har ju aldrig gillat demokrati,
Leila Ali Elmi.
Kom in i riksdagen tack vare klanröstning visste jag hade hört namnet förut.
- driver somaliska frågor.
https://www.expressen.se/gt/kampanjen-som-gav-riksdagsplats-riktad-mot-somalier-/
#14 Ja, henne har det inte gått att förtränga - dessvärre…😡
https://politik.ifokus.se/discussions/5b97c21c8e0e7430eb6d0234-personval-2018?discussions-1#3
https://politik.ifokus.se/discussions/53c51aa08e0e744b250004e8-det-fina-goda-hatet?discussions-1#86
Resultaten av kartläggning skulle också kunna visa saker som folk inte vill tro är sant och förstärka fördomar och göra att fler dras över samma kam trots att personerna skiljer sig och inte förtjänar det.
Jag har svårt att ens komma på en förbättring detta skulle leda till, positiv särbehandling är inte en förbättring. - Jag tror som sagt att det kommer leda till MER diskriminering. Kan också komma på flera farliga följder som kan hända beroende på vem som lyckas få tillgång till datan.
Jag har lite svårt för att beskriva det i ord, men jag har upplevt detta länge, ju mer jag har läst på om olika områden inom denna typ av kunskap (t.ex. sociologi) känns det lite som att en del försök till mer jämställdhet leder till motsatsen - jag säger inte att man inte ska söka förståelse men fördomar kan skapas på det sättet och de kan vara av allvarligare grad - svårare att ta sig ur, mer systematiskt, och så kan man referera tillbaka till data; som i sin tur kan ha tagits fram på väldigt dåligt och icke vetenskapligt sätt. Statistik är extra krångligt inom dessa områden och kan ha stora konsekvenser, både vad gäller resultatet och att all statistik kan få dåligt rykte och i sin tur legitim vetenskap (säger inte att allt inom t.ex. sociologi inte är legitimt men det är skrämmande enkelt att göra den icke legitim). Jag utbildade mig inom detta men mådde så dåligt av det till slut att jag var tvungen att hoppa av. Jag älskar vetenskap och tycker det är intressant och roligt att läsa olika beteendevetenskaper, sociologi, psykologi, filosofi, etik m.m. Men det är skrämmande att se hur folk försöker utnyttja områden som dessa för egna agendor, politiskt, ekonomiskt, urholka trovärdighet eller legitimitet av områden eller metoder och då i sin tur andra områden, vilket är ett hot mot vetenskap, vad som är sant eller falskt, vem som säger vad eller vem som får säga det m.m. Det är skrämmande och pinsamt att se bristande kunskaper om vetenskapliga metoder t.ex. vad det är som gör dem till legitima och vetenskapliga. Varför har folk svårt att förstå empiri år 2019 och så pass många i länder där man har tillgång till skola? Eller varför har så många svårt att acceptera empiri? Svårt att erkänna fel? eller att man inte vet allt? Det förstör mer för dom och kan förstöra för alla. Vetenskapen har inte alla svaren än, det finns många men eftersträva för fler svar och att rätta till svar som man upptäcker är felaktiga kommer alltid att finnas. Så om vetenskapen inte har svaret för något än behöver det inte betyda att det inte finns, men vi vet som sagt inte är och vetenskapen vill inte påstå saker utan att kunna backa upp dem. De saker som kanske finns, men inte som vetenskapen inte säger finns ÄNNU, skulle också kunna vara av en helt annan variant än vad man först trodde. Och att saker inte får sin chans att visa legitimitet och sanning som tidigare klassats som hokuspokus för att man förstör de legitima vetenskapliga metoderna som man skulle kunna för att utreda om det trots allt finns en legitimitet och kan liksom få det bestämt en gång för alla…
Adam Cwejman i GP tycker att man skall kalla Miljöpartistens förslag för vad det är.
"Det är rasstatisik. En form av data som, jämte kategoriseringen, av etnicitet bygger på direkt godtyckliga avgränsningar baserade på människans pigment och ursprung."---
"En stat som registrerar medborgares sexuella läggning, påstådda ras och etnicitet är en stat som inbjuder till att det används i politiken. Det blir en stat som måste avgränsa, kategorisera och ytterst vara ansvarig för att politik förs och utvecklas med den statliga databasen som grund. Hur kan en riksdagsledamot blanda ihop antirasism med statligt sanktionerad raspolitik?"
https://www.gp.se/ledare/släpp-raspolitiken-miljöpartiet-1.14060096
#13 De som inte är avstängda på sajten kan läsa inlägget här: https://likavillkor.ifokus.se/discussions/5c8fd40fce12c4440f00551e-forslaget-att-registrera-ras-skrammer-mig Tror inte att svaren i diskussionen hade varit desamma om förslaget hade kommit från något parti på högersidan.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#18 Sannolikt inte. Personligen anser jag att förslaget är galet på så många plan.
Ivar Arpi i Aftonbladetintervju:
"Det är de som är för upplysningen som kallas för reaktionärer i dag. Jag har exempelvis blivit kallad rasist för att jag inte tycker att man ska tillskriva människor olika egenskaper, rättigheter och åsikter på grund av deras hudfärg – det anses vara ”rasism” idag."---

Gunnar Hökmark på Expressen debatt om vänsterns rasistiska antivithetsideal.
"Det är slående att det nu blivit till en normalitet att på Twitter skriva att man ”hatar vita människor” och att ”vita är fega och sjuka”.
Denna nya rasism döljer sig under begreppet identitetspolitik men är inte något nytt. Det nya är acceptansen av allt fler debattinlägg som klassar ras och grupp. Den svenska journalistkåren som anser sig själv vara ett skydd mot rasism tycks allt för ofta, utan eftertanke och utan kritisk granskning, förmedla vidare identitetspolitikens fördummelser i tron att det handlar om något progressivt eller chict radikalt. I själva verket är tankarna på kollektiv skuld och arvsynd rasismens mest brutala kärna."---
"Identitetspolitiken står inte för något nytt utan är bara en simpel upprepning av det äldsta och sämsta i mänsklighetens historia. Kollektiv skuld, rasism och förakt för individen. Individen underordnad den kollektiva identiteten. Mer progressiv än så är den inte."
https://www.expressen.se/debatt/identitetspolitiken-ar-den-nya-rasismen/
#0 ff Även på Sveriges Radio härjar etnofiler:
"Att ägna sig åt att räkna huvuden för att korrigera personalsammansättningen medför två väldigt konkreta konsekvenser: Det måste tas fram etnisk statistik över Sveriges befolkning samt SR:s anställda. Båda saknas idag. Det är inte tillåtet med etniska register enligt svensk lag.
Det undertecknarna efterlyser är att de anställdas etniska härkomst och hudfärg ska vara en central beståndsdel i bedömningen av lämpligheten vid tjänstetillsättning. En följdfråga är hur de skulle hantera eventuell överrepresentation, sett till andel av befolkningen, av en grupp människor. Ska anställda ryka för att de bidrar till en "skrev representation"?---
"Och skulle Sveriges radio som första svenska statliga bolag börja föra statistik över anställdas etniska härkomst, ras och hudfärg så kommer en rad problem ur integritets- och klassificeringsperspektiv att uppenbara sig.
Den sortens rasfixerad ideologi som undertecknarna efterlyser kan slita isär ett samhälle, för att inte tala om en organisation eller arbetsplats. Förhoppningsvis har bolagsledningen vett nog att inse skillnaden mellan verklig rasism, och behovet av kraftfulla redskap för att bekämpa dessa fall, samt renodlad identitetspolitisk aktivism, vilket brevet är ett glasklart exempel på."
Adam Cwejman på GP:s ledarsida:"SR:s problem är aktivism, inte rasism."
- Redigerat 2020-09-29 07:52 av [Göstage]
En mycket farlig utveckling.
#23 Hör att andelen utrikes födda på SR är, redan idag, 26%. Hörde även att den gruppen anställda på SR skulle identifieras "mer finmaskigt"…dvs det måste vara en utrikes född av "rätt" karaktär.
Hade jag kunnat så hade jag sagt upp mitt abonnemang på Public Service.
Förre miljöpartistiska kommunalrådet Nils Karlsson på Dagens Samhälle:
"Jag sett partikamrater från när jag var politiskt aktiv dela antisemitiskt material på Facebook. Inte en gång men flera. Och inte bara en person. För att man tror att antisemitism är socialt accepterat. Ständigt denna antisemitism."---
https://www.dagenssamhalle.se/kronika/standigt-denna-antisemitism-34013
#0 MP var väl bara lite före sin tid. Adam Cwejman på GP:s ledarsida uppmärksammar hur "rätt ras" blivit en merit.
"På sin hemsida presenterar Klarna en lista med företag ägda av svarta människor som dessutom är kunder till bolaget. Listan finns, för att förenkla för personer att stödja företag som ägs av svarta.
Google har i sina sökfunktioner lagt till en funktion i Googles shoppingsökmotor som gör att personer "enkelt kan identifiera och köpa ifrån företag ägda av svarta via Google".
När affärer ägda av judar i Tyskland under slutet av 1930-talet började markeras med davidsstjärnor och "jude" var syftet att stämpla och frysa ut näringsidkare. Folk uppmanades att undvika företagare av judisk börd. För nazisterna spelade det nämligen roll om ägaren av ett företag råkade vara jude.
Avsikten bakom dagens tilltag från Google och Klarna är det diametralt motsatta. Det syftar till att bemyndiga, stärka och hjälpa bolag ägda av svarta - inte till att frysa ut dem. Som ett led i en antirasistisk strävan.
Men har verkligen företag som Google och Klarna funderat på vilket sätt att se på våra medmänniskor de bidrar till?"---
Den politiskt korrekta nyrasismen vinner mark, men rätten att definiera dig själv kan ingen ta ifrån dig. "Vi har – de allra flesta av oss – en inre kompass. Följ den", uppmanar Henrik Höjer på Kvartal.
"Det finns massor av människor som gått mot strömmen och tagit stora risker. Detta visar att vi är människor – med förmåga att ta initiativ, ha en moral, tänka själva och vara någonting annat än vår grupp, religion, sexuella läggning eller hudfärg. Vi är alla individer med ett ansvar inför oss själva, och inför själva historien.
De nya rastänkarna och identitetspolitikerna vill pressa in oss i våra hudfärger, kön och sexuella läggningar. Men strukturerna är inte allt. Innerst inne har vi, oavsett vår hudfärg och vårt kön, alla ett val och ett ansvar – och en skyldighet inför oss själva och mänskligheten att välja."---
"I progressiv förklädnad har idéerna om ras återkommit. Det borde skrämma livet ur oss."---
Nathan Sachar Betalartikel.
- Redigerat 2021-07-31 07:36 av [Göstage]

#0 ff Hon vara bara tidigt ute- utvecklingen leder därhän. Lars Åberg på Bulletin:
"En logisk fortsättning på det importerade rastänkandet bör alltså bli registrering av människors hudfärg och rastillhörighet. Det har vi inte haft i Sverige, men nu lanseras detta som jämlikhetsdata, en bussig byråkratterm som vill gjuta in identitetspolitiken i det statistiska fundamentet."---
#31 Adam Cwejman på GP:s ledarsida om identitetspolitikens rasbesatthet.
"Mångfaldsvurmens baksida är att människor kommer att fästa mer, inte mindre, vikt vid våra yttre attribut. Eftersom det är svårt att kvantifiera en människas olika egenskaper på ett enkelt vis (trots de många försöken!) så greppar vi efter det vi har; nationalitet, ursprung, etnicitet, hudfärg."---
"Ska man undvika att hamna i den rasbesatta diskurs som råder i länder som USA och Brasilien bör man därför spotta ut det identitetspolitiska betet innan det är försent."
2023 Varför är det så känsligt att tala om etnicitet i Sverige eller fråga någon från vilket land de kommer, när vi frågar personer med svenska dialekter samma sak utan att det tas illa upp? Den ängsligheten riskerar att konservera främlingsskap istället för att bidra till integration. Peter Esaiasson skriver om ämnet i en gästkolumn i GP.
"Handen på hjärtat ni som helst talar om annat: reflekterar ni inte ofta över den etniska bakgrunden hos personer ni stöter på, och undrar ni aldrig över personens etniska grupptillhörighet när ni läser om händelser i GP?"---
Fast det är väl även så att media bidrar till ängsligheten genom att utelämna grupptillhörigheter av olika slag, vilket istället kan bidra till spekulationer och ryktesspridning?
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#0 "Favorit" i repris. 🙄
#34: Kanske ska hudfärg och politisk åsikt in i passet oxå?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#35 Inget är omöjligt för en miljöpartist…😏
#36: Nej det verkar så - resurssnålt att återanvända gamla lösningar - kallas väl för återbruk …
- Redigerat 2023-11-11 12:14 av Pyttelite
#37 Japp, bli inte förvånad om Birger Schlaug blir nytt manligt språkrör.👴
#38: Hemska tanke!
#39 😊
Stenevi är en galenpanna.
Förslaget kommenteras på ledarsidan i NWT:
"Miljöpartiet vill komma till rätta med den strukturella rasismen genom att samla in så kallad jämlikhetsdata, som bland annat skall inkludera människors etnicitet och religion. Det är ett absurt förslag som väcker frågor."---
"Partiets intentioner må vara hur goda som helst, men förslaget är löjeväckande. Om det vore Sverigedemokraterna som lade fram det, hur hade Miljöpartiet reagerat då? Inser de inte vad det är de förespråkar? Sedan när blev det antirasistiskt att registrera människor utifrån rasmässiga kriterier? Vi lever sannerligen i en uppochnervänd värld."---