Coronaviruset och svensk sjukvård
Med tanke på situationen inom svensk sjukvård så skulle man få svårt att hantera ett utbrott av coronaviruset hos oss, skriver Expressens sjukvårdsreporter Anna Bäsén.
"Svensk sjukvård är hårt pressad och skulle få svårt att klara ett stort smittutbrott. ”Det blir ett inferno”, säger infektionsprofessor Björn Olsen."---
Samtidigt: "Enligt Anders Tegnell verkar det nya viruset vara mindre farligt än smittorna sars och mers. Det är personer med allvarliga grundsjukdomar, som Parkinsons eller cancer, som varit svårast utsatta.
Men enligt den nya studien var de flesta smittade tidigare friska, vilket även var fallet med sars. De flesta var män och medelåldern 49 år. Mindre än var tredje hade underliggande kroniska sjukdomar som diabetes, högt blodtryck eller hjärtsjukdom. "Björn Olsen, som forskat om just den här typen av smittor, tycker inte att gemene man behöver vara orolig i nuläget. Sverige kan få enstaka fall. Men viruset verkar vara ”ganska lågsmittsamt i samhället”.---
En summering skulle väl då kunna vara att ett utbrott av viruset här skulle bli en betungande "lök på laxen" för dagens ansträngda situation inom sjukvården, men att det här inte är det supervirus man varnat för kan komma förr eller senare. Var står våra politiker och sjukvården de ansvarar för om/när den pandemin kommer?
"Once a potential pathogen has been discovered, perhaps the greatest challenge is getting the authorities to take it seriously. According to Stephen Morse, an epidemiologist at Columbia University, this is even problematic with notorious viruses like Ebola; exotic new bunyaviruses wouldn’t stand a chance."---
“I think we are better able to respond to pandemics today than ever, but part of the problem is mobilising the resources and political will to take them seriously,” he says. “I feel the greatest problem is not so much the pathogen – it’s complacency.”---
https://www.bbc.com/future/article/20181101-the-mystery-viruses-far-worse-than-flu
- Redigerat 2021-04-29 17:49 av [Jimmy.L]
- Redigerat 2020-11-18 17:12 av [Göstage]
Dags att sadla om och byta yrke helt och hållet. Mässlingen har kommit tillbaka, TBC finns i landet, nu är det Coronaviruset …vad kommer här näst ???
Det vore fullständigt katastrof om viruset skulle etablera sig i Sverige, sjukvården skulle kollapsa totalt.
Jo, det är stor risk för det.
I Varberg har fem anställda på intensivvården vid Hallands sjukhus visat sig vara smittade av coronaviruset. Där tros dock den primära smittkällan vara en av dem själva- den först testade, som kommit från skidsemester i Österrike.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/fyra-nya-coronafall-bland-medarbetare-pa-intensiven
Andra vitala samhällsfunktioner kan också bli ansträngda - även polisen befarar bortfall bland sin personal och har en krisplan om/när det inträffar ett större manfall. Service till allmänheten (passärenden med mera) samt utredning av mängdbrott kommer att nedprioriteras i första hand vid stor sjukfrånvaro bland personalen.
"Polismyndigheten har under de senaste dagarna intensivt följt utvecklingen med spridningen av corona i Sverige. I polisyrkets natur ligger att personalen möter många människor varje dag och ibland tvingas till fysisk kontakt.
Det gör att polisen nu har tagit fram en krisplan som bygger på sjukskrivningar och karantän av 20 till 50 procent av personalstyrkan – och nu pågår ett intensivt arbete för att ändå kunna säkra tryggheten i Sverige med ett så stort polisbortfall."---
https://www.expressen.se/nyheter/polisens-plan-for-att-hantera-coronakrisen/
SARS och MERS var nog inte lika smittsamma som Corona.
Sjukvården är redan på väg at kollapsa. Resurserna räcker inte för att testa alla misstänkta fall.
#7 Nej, Tegnells tidigare uttalanden (#0) står nog inte så högt i kurs längre.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Brist på skyddsutrustning, brist på provtagningsmaterial och smittskyddsenheter som går på knäna. Svenska sjukhus är hårt pressade larmar Socialstyrelsen i en färsk rapport. “En allvarlig bristsituation på både kort och lång sikt för regionerna”, skriver myndigheten.
regionscheferna hgar försatt alla tre sjukhusen ( Sundsvall, Ö-vik och Sollefteå) i stabsläge.
Vi har högsta beredskap, men vad hjälper det när vi redan går på knäna pga personalbrist, hur ska vi få in vikarier där det inte finns några?
Vi har inte fått in smittan på Sundsvalls sjukhus ännu, vad jag vet (har varit ledig i ett par dagar). men däremot så har vi fått igenom totalt besöksförbud på alla avdelningar. Undantag görs endast för döende patienter.
Barn får ha mamma ELLER pappa hos sig, men inga besök utöver.
Den kinesiska hälsomyndigheten rapporterar åtta nya coronafall, skriver Reuters. Att jämföra med 15 nya fall i onsdags. Sju nya dödsfall rapporteras också.
#6 Även kollektivtrafikens personal är förstås en utsatt kategori.
"Handspriten är slut, det saknas desinficerande våtservetter och regeringen har förbjudit större sammankomster – men stadens kollektivtrafik måste gå ändå. Nu växer oron, och kritiken, bland dem som kör. – Chaufförer är redan en bristvara, blir vi sjuka så blir bussar och vagnar stående, säger en."---
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/oro-bland-anställda-i-kollektivtrafiken-kan-inte-skydda-oss-1.25307670 (ännu ej betalartikel)
#0ff Inte oväntat kommer nödrop från sjukvården:
"Skyddsmaterial som låses in, handsprit som tagit slut och en oro för att intensivvårdsplatser för äldre och riktigt sjuka snart kanske måste prioriteras bort till förmån för patienter med större chans att överleva. Så lyder några av farhågorna från sjukhuspersonalen på några av Sveriges största sjukhus. – Vi kommer inte att klara ett stort utbrott som det ser ut med platserna nu, säger Andreas Fischer, kirurg och ordförande för yrkesföreningen Sjukhusläkarna Stockholm."---
https://www.expressen.se/nyheter/ropet-inifran-varden-klarar-inte-stort-utbrott-/
Vår beredskap är god. 🥵🤦♂️
En BBC-artikel från 2018 om pandemier är verkligen träffsäker, såväl teorierna om trolig smittkälla för nästa pandemi (fladdermöss) som följderna. Flera delar av den senare prognosen har visat sig stämma - bara att hoppas att den inte slår in i sin helhet…
"Just as happened in 1918, as infections and mortalities increased, cities around the world would most likely collapse. Businesses and schools would shutter; public transportation would not run; electricity may switch off; and bodies would begin to pile up in the streets. Food would soon be in short supply, as would life-saving drugs that currently keep millions with diabetes, cardiac disease, immunosuppressive conditions and other life-threatening issues alive.
“If a pandemic causes disruption in the production and transportation of these drugs, we’ll see people dying in short order,” Osterholm says. “Collateral damage from a 1918-like pandemic could be dramatic.”---
https://www.bbc.com/future/article/20181120-what-if-a-deadly-influenza-pandemic-broke-out-today
#5 Ännu en externt smittad sjukvårdsanställd.
"En person som arbetar på en hälsocentral i Östersund har smittats av coronaviruset under en utlandsresa. Det bekräftar primärvårdschef Anna Granvärn på fredagen.
Personen ska ha jobbat på hälsocentralen under måndagen och tisdagen. Vid klockan 22 på tisdagen ska personen ha känt symptom. Efter en provtagningen konstaterades alltså att personen har coronaviruset."---
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/anstalld-i-primarvarden-i-ostersund-coronasmittad
31 nya coronafall i Skåne – rutiner ändras
"Detta innebär att provtagningsresurserna nu måste prioriteras till patienter som behöver läggas in på sjukhus samt till misstänkta fall bland personal inom vård- och omsorg", skriver Region Skåne i ett pressmeddelande.
Enligt de nya rutinerna ska misstänkt sjukdom hos i övrigt friska personer i första hand hanteras genom egenvård i hemmet och social distansering.
"Det är nu extra viktigt att man stannar hemma vid förkylningssymtom för att inte utsatta andra för smittrisk, samt att alla är noga med handhygienen", skriver man.
Till de som riskerar att bli svårt sjuka hör främst äldre personer med underliggande sjukdom. Yngre människor som smittas har oftast fått mycket lindriga symtom som påminner om en lättare förkylning.
https://www.hd.se/2020-03-13/31-nya-coronafall-i-skane-rutiner-andras
(Än så länge inte betalartikel.)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
I Italien har de kommit så långt att de inte har resurser för att behandla akutpatienter längre. Vem som har hjärtinfarkt, stroke osv. får ingen vård och dör.
I Iran vill man testa alla människor inom 24 timmar. Sverige och Österrike testar inte ens alla med symptom längre. Hur sjutton kan det komma sig att vi inte ens kan det som ett land som Iran kan?
#19 Tror du Iran testar alla? Dom har inte dom resurserna det råder stora brister på mediciner i det landet.
Iran vill står det ju, inte att Iran kan! Stor skillnad på att vilja och att kunna!
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
"Jobba hemifrån" är lösningen för många för tillfället, men det finns många yrkeskategorier som får ta stöten ute på "slagfältet". Nu måste samhället stå upp för dem, påminner Håkan Boström på GP i en ledare.
"Det är enbart genom samordning vi kan övervinna den här krisen. Det kräver inte minst erkänsla och respekt för de som genom sitt yrkesval kommer behöva utsätta sig för större påfrestningar", skriver han.
https://www.gp.se/ledare/samhället-måste-stå-upp-för-sina-hjältar-1.25351494
Ni är många kloka och pålästa här så jag undrar om någon vet vad de menar med "äldre". Var går gränsen?
Nu säjs det att "äldre" och personer i riskgrupper inte ska besöka apotek.
#23 Hittade den här inte helt dagsfärska definitionen av begreppet "äldre":
"Även vad som avses med äldre bör klargöras. Enligt WHO´s definition delas de äldre in i två kategorier varav den första kategorin är yngre äldre som är 65 år till 79 år och den andra är äldre äldre, dvs. personer 80 år och uppåt (Dehlin och Rundgren, 1995)."---
Gäller WHO:s klassning fortfarande så är då +65 "äldre". (Sedan finns ju i lättsammare sammanhang den gamla sanningen (?) att man inte är äldre än vad man känner sig…)
#24 Tack! Då är jag inte "äldre" än och kan alltså gå till apoteket. 😉
#1 Rovfisk…jag känner likadant.
Jag är glad att jag är sjukskriven under denna period.
Men hur blir det sen?
Och jag som jobbar på labbet med att ta prover kommer ju verkligen i närkontakt med folk.
Minns en stackars utvecklingsstörd flicka jag skulle ta prover på. Hon vart förkyld och nös rätt ut på mej så jag fick snor i ansiktet från henne.
Jag trodde jag skulle spy.
Några dagar senare blev jag mycket riktigt sjuk jag med.
#20 + 21
Det är ju det som förvånar mig. Om jag inte kan göra en sak, planerar jag det ju heller inte.
Läget i Iran är inte enligt vad som påstås i #19 så liknelser eller jämförelser med Sveriges agerande kan knappast vara relevanta. https://www.dn.se/ledare/livsfarliga-logner-om-corona-fran-tyrannerna-i-iran/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag blir väldigt brydd på mitt jobb. Jag är snuvig och hostig, men de tyckte att jag skulle komma till jobbet idag. jag har iofs inte blivit utsatt för coronasmitta vad jag vet, men patienterna lär nog kanske titta snett på mig misstänker jag.
#29 Märkligt att det är så olika regler. Vi ska vara hemma även om det bara är en förkylning.
#29 Krya på dig.
#29 Krya på dej.
Det är samma här men jag är sjukskriven sen innan som tur är.
Huvudvärk, muskelvärk, liten aning hosta, lite frossa. Tror bara det är en vanlig förkylning men jag håller mej hemma så gott det går.
#30 Det blev sagt på stormötet att vi skulle hålla oss hemma om vi var förkylda, men jag pratade med chefen och hon sa att jag skulle komma även fast jag var förkyld med hosta och snuva 😓
#31 Tack :)
#32 Krya på dig också. Vi får se vad mina kollegor säger när jag kommer till jobbet idag. Tror knappast att de vet om att chefen sa att jag skulle komma till jobbet.
#33 Verkar som att du har en dålig chef som inte rättar sig efter tagna beslut.
Din chef är helt ansvarslös. Inte ens med vanlig snuva ska man jobba inom sjukvården. Patienter blir ju smittade och de kommer inte att veta om det är en förkylning eller corona. För sjuka människor och speciellt gamla och sjuka kan en vanlig förkylning vara farlig. Min mor låg på sjukhus och blev smittad av en vanlig förkylning. Sen blev det en lunginflammation som hon dog av.
Socialstyrelsen ska köpa in skyddsutrustning och material för provtagning till regionerna. Men ingenting händer. – Det finns ingen utrustning kvar nu, säger en akutsjuksköterska till Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lA5mAo/larmet-inifran-varden-finns-ingen-skyddsutrustning
Jag vill INTE börja jobba. 😮
Frankrikes hälsominister varnar för att inflammationshämmande läkemedel typ "Ipren, Treo och Voltaren kan förvärra konsekvenserna av covid-19". Det gäller dock inte enbart corona utan generellt vid infektionssjukdomar, eftersom det dämpar kroppens eget immunförsvar.
http://www.news55.se/tt-nyheter/franskt-larm-ipren-kan-forvarra-covid-19/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Detta gör mig så förbannad. Jag har alltid varit orolig över Sveriges brist på krisberedskap, frånvaron av beredskapslager, just-in-time tänket i samhället, inget får lov att kosta och att vara förberedd, lite av en prepper, ses som suspekt. Och nu sitter vi där med skägget i brevlådan…
De gör egna visir – ska skydda mot Corona.
Med hjälp av overhead-papper och olika kombinationer av gummisnoddar, dubbelhäftande tejp eller resårband har personalen producerat fram flera hundra visir.
– Vi tillverkade 500 i fredags. Då var vi drygt 20 stycken som jobbade i omgångar. Sedan satt vi på lördagen från 9 till 13 och gjorde 500 till, säger Pernilla Lind.
#39 Tycker väl att det är mer förvånande att sjukvården fortfarande använder overheadapparater.
Alla såg ju detta komma utan chefer på myndigheterna på tiden att åtala dom.
Coronaepidemin kommer att kräva stora omprioriteringar i sjukvården och det är bråttom enligt Socialstyrelsen. Samtidigt är läget redan nu mycket ansträngt på många håll med rekordmånga överbeläggningar på landets sjukhus. Frågan är hur sjukvården ska klara ett ökat patienttryck.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/overbelaggningarna-pa-sjukhusen-har-fordubblats-sen-2013
#29ff Tyvärr verkar den inställningen finnas på fler håll i sjukvårdsadministrationen…😕
"All personal på Karolinska universitetssjukhuset förväntades arbeta även om de har symptom på coronaviruset. Det framgår i ett meddelande som låg uppe på Karolinskas intranät. – Man prioriterar bemanningen framför smittspridningen och det tycker jag är fel, säger en läkare på sjukhuset som Expressen talat med. Meddelandet har nu ändrats."---
https://www.expressen.se/nyheter/personalen-pa-karolinska-ska-jobba-aven-om-de-hostar/
#5 Ännu en intern smittkälla?
"En person på ett äldreboende i Mölndals kommun är smittad av coronaviruset. Samtliga boende på avdelningen har själva valt att hålla sig isolerade på sina rum efter beskedet."--- "Sannolikt har personen smittats av en anställd på boendet som i förra veckan bekräftades bära på smittan, enligt Anna Hiller, kommunikationschef på Mölndals kommun."---
Om coronaviruset får samma spridning som i Italien kommer mellan 500 och 1 000 patienter behöva intensivvård samtidigt i slutet av maj – bara i Stockholms län. Regionen har i dag 90 intensivvårdsplatser.
https://mitti.se/nyheter/scenariot-patienter-vardplatser/?omrade=hela-stockholm&view=app
Vi får väl hoppas att vi slipper det i varje fall.
Vi är ganska hårt ansatta redan nu som det är, och då har vi inte ens fått in smittan på sjukhuset ännu, och vi har "bara" 11 smittade i länet. Alla med lindriga symptom så de sitter i hemkarantän.
Vissa patienter är vettskrämda. Så fort de får lite hosta eller snuva så blir det panikattacker och dödsångest. Andningsbesvär ska vi inte tala om. 70% av våra patienter har Dyspné ( alltså andningssvärigheter) eftersom det är hjärt och lungpatienter 😕
Och inte blir det bättre av hur vi ser ut när vi går in till patienterna, ytterligare panik, då tror de VI har corona om vi hostar eller snufsar minsta lilla.
I Italien har de inte bara problemet att en massa läkare är smittade eller i karantän, utan de har inte tillräckligt med andningsapparater för att behandla alla akutpatienter. De måste välja mellan vem som blir behandlad och vem som inte blir behandlad. De som blir behandlade är de som har bäst chans att överleva. Jag läste att en läkare sa att om det kommer en patient som är över 80 och har stora andningsproblem, betraktas han redan som död. De behandlar i stället de som har bättre chanser att klara sig.
#46 Vill du ange källorna tillde historier som du läst!
#13 Spårvägen i Göteborg har fått dra in en linje på grund av personalbrist.
"Nu börjar kollektivtrafiken i Göteborg påverkas av läget med det nya coronaviruset. Västtrafik ser att allt färre åker kollektivt och i takt med att sjukskrivningarna bland spårvagnsförarna ökar ställs spårvagnslinje 13 in."---
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/västtrafik-resandet-har-helt-klart-reducerats-1.25481551 (ännu ej betalartikel)
#48 Vad menar du? Rovfisk delar ju med sig om hur det ser ut där hon jobbar?
#50 Ber om ursäkt slant på mobilen - syftar naturligtvis på informationen från #47.
Vad är det som Condor läser och vilka källor syftar hen på?
Vi kan gå till baka till #46 och läsa att patienter är vettskrämda. Är det inte ok att begära källor på inlägg som bara spär på paniken då tycker du?
#51 Jag tror inte på det övernaturliga och kan veta vilka källor Condor använder sig av då får du antingen fråga på lämplig sajt om någon kan berätta vad för källa han/hon har eller fråga Condor.
#52 Nu var det ju så att jag faktiskt frågade Condor och inte dig.
#53 Då skriver du en fråga till Condor i ett nytt inlägg istället för att tagga mig först!
Lägg av nu - du menar att du inte förstår?
#55 Börjar tröttna på hur du beter dig här nu uppmanar jag dig att sluta skriva här tills du inser att jag bestämmer här. Slutsnackat!
Pyttelite, det står på så många sidor att jag inte vet om det var den här sidan som jag läste det på, men härhar du en:
"Wenn jemand zwischen 80 und 95 Jahre alt ist und große Atemprobleme hat, führen wir in der Regel die Behandlung nicht fort“, sagte der Arzt der auflagenstarken italienischen Tageszeitung"
"Coronavirus in Italien: Arzt mit dramatischen Aussagen - „Diese Personen werden bereits als tot angesehen"
Desutom nämnde Österrikes statsminister detta i ett tal till befolkningen, där han rättfärdigar åtgärderna, att dessa patienter är tvugna att ta avsked från deras kära per telefon. Han sa att han inte säger det för att sprida skräck, utan för att det är sanning och att han inte vill ha det så i Österrike.
Pyttelite, du är så totalt ovetande och dum att jag bara kan tycka synd om dig. Därför ställde jag ändå in länken, fast jag svarade dig i ett annat inlägg att jag struntar i vad du tror eller inte tror av det som jag berättar, eftersom jag betraktar dig som ett troll som söker sig till forum och diskussioner med folk som inte tänker som du, för att strida med dom.
På tyska sidor står det en del om situationen i Italien. Vi som bor nära Italien, dvs bara några hundra kilometer därifrån matas ständigt med nyheter om läget och kaoset i Italien, både genom media på nätet och genom nyheterna på TV.
Här är t.e.x en artikel om läget i Italien: https://www.bild.de/news/ausland/news-ausland/italienische-aerzte-ueber-corona-die-patienten-sterben-bei-vollem-bewusstsein-69369864.bild.html
I Österrike börjar det att bli allvarligt. Först var en anestesist på ett sjukhus i Salzburg smittad och nu är det 2 anestesister på AKH Wien, ett av Europas största sjukhus.
Det visade sig att de var på en anestesikongress med ungefär 80 deltagare och har tydligen smittat sig där. Säkert är det fler som smittades och tog med smittan till deras sjukhus.
Bara i Wien är 3 sjukhus smittade och runt om i hela Österrike är det säkert över 10 sjukhus. I Wien är över 100 medarbetare (läkare och annat vårdpersonal) i karantän.
#51 😂😂 Åh herregud, men snälla Pyttelite. 😂😂
Jag behöver inga källor på vad jag själv ser dagligen. Du bör ha fått med dig var jag jobbar någonstans, det är skrivet lite varstans i forumet.
Patienterna och även anhöriga är vettskrämda. Jag jobbar med hjärt -och lungpatienter, de patienter jag har på min avdelning är de människor som ligger absolut risigast till om det skulle bli allmän spridning av sjukdomen.
Din kommentar i #51 är så fruktansvärt korkat att jag inte ens ids svara på den .
#60 Rovfisk, tack för dina insiderapporter från svensk sjukvård just nu. Bra jobbat, i dubbel bemärkelse! 👍
#61 Tack 🙂
Det är tre sjukhus i regionen, alla 3 är belagd med besöksförbud och är försatts i stabsläge. Vi får dagliga rapporter om hur det ser ut i länet, inte så mycket från resten av landet eller andra länder, men vi får djuptgående information om hur det ser ut hos oss, hur vi skall skydda oss som personal och hur vi skall skydda våra patienter. Paniken är den samma på alla 3 sjukhus, panik och dödsångest från våra hjärt och lungpatienter.
Jag jobbar med dessa människor dagligen, oräkneliga är de timmar jag ( och även mina arbetskamrater ) har suttit "vak" hos patienter med dödsångest och dessutom försökt vara lugna och hjälpa deras anhöriga med den ångest de känner över sina nära och kära. Pr. telefon dessutom. De får inte ens vara där hos sin mamma, pappa, mormor, farfar eller vem det nu är som ligger inne. De är helt maktlösa.
Jag skulle nog också bli ganska panikslagen om det var någon av mina föräldrar eller närmaste som låg inne på en högriskavdelning, och inte kunnat göra ett endaste dyft för att underlätta eller vara till stöd.
Jimmy.L ledsen att jag lackade ur , men ibland är det bara för mycket korkade kommentarer .
Jag jobbar 100% i vanliga fall, men med tanke på alla utbeordringar och extrapass vi tar på oss, så är jag uppe i 150 %. jag vet vad jag ser varje dag, och jag vägrar att behöva försvara mig, eller uppge "källor" på något jag själv går igenom varje dag.
Visst kan jag filma och spela in vad patienter och anhöriga säger och gör, även vad mina arbetskollegor säger och gör, om jag vill förlora jobbet, och det tänker jag inte göra bara för att vissa kräver att de vill se "källor" .
Läger ser ut att förvärras de närmaste dagarna.😕
"De närmaste dagarna räknar Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge och Solna att antalet svårt sjuka patienter kommer att öka kraftigt, uppger Dagens Nyheter. För att möta efterfrågan på vård har sjukhuset satt upp ett stort tält utanför entrén till Nya Karolinska i Solna, redo att ta emot patienter."---
"Enligt sjukhuschefen, islänningen Björn Zoëga, hade sjukhuset på tisdagseftermiddagen fyra patienter på intensivvårdsavdelningen och ytterligare 22 coronasmittade i isolering. Varför sjukhuset väntar sig ett stort antal patienter just till helgen kan statsepidemiologen Anders Tegnell inte svara på. – Jag vet inte vad sjukhuset grundar det på, mer än att vi nu befinner oss på en kurva som är på väg uppåt och att vi av den anledningen kan förvänta oss att antalet smittade och sjuka kommer att öka kraftigt den närmaste tiden, säger han till TT."---
#63 Som vanligt ingen kommunikation mellan vården och myndigheterna. Huvudet tänker på en sak medans armar och ben gör något helt annat.
#63 Anders Tegnell sade i samband med dagens presskonferens att det är en feltolkning att det väntas en anstormning av insjuknade just den här helgen. Uppgift står alltså mot uppgift- rätt eller fel får vi se om några dagar.
#64 Ja, det här är ju ett exempel på att de borde prata sig samman bättre…
Och så ber myndigheterna att man ska se upp för desinformation när dom själva inte klarar av att komma med information som stämmer.
När detta är över vill jag att man rensar bland chefer hos myndigheterna.
Efter Tegnells dementi kom den här nyheten…
"Antalet inlagda coronapatienter på storsjukhusen beräknas öka kraftigt de kommande dagarna. Det uppger både Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm och Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. Karolinskas presschef Kim Sjölund säger att de befinner sig i uppåtgående kurva. – Av den anledningen kan vi förvänta oss att antalet smittade och sjuka kommer att öka kraftigt den närmaste tiden."---
https://www.expressen.se/nyheter/cheferna-spar-corona-boom-pa-sjukhusen-tsunamivag/
Det enda som är "tydligt" är väl att det föreligger en spricka mellan myndigheten och sjukvården. Visserligen är de överens om att fallen kommer att öka kraftigt, men Tegnell verkar inte vänta sig någon anstormning av fall till helgen. 🤔
Kommunikation existerar inte.
Nope. Telefonen är inte uppfunnen ännu.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#69 😃
#70 😂
De senaste dagarna har Akademiska sjukhuset börjat använda andningsmasker, skyddsglasögon och visir från vanliga byggvaruhus – som tvättas av och återanvänds. – De är i många fall säkrare och bekvämare än engångsartiklarna, säger Erik Salaneck, infektionsläkare.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ackis-fiffiga-losning-svetsvisir-och-gasmasker
Dom använder tydligen skyddsmask 90 som faktisk är bekväm att använda.
Coronakrisen visar varför regionerna inte ska ansvara för sjukvården
Frågan som hela tiden måste ligga till grund för vilka försiktighetsåtgärder som sätts in är vad som krävs för att garantera att sjukvården inte kollapsar. För alla dessa brister är redan ett faktum. Det går inte att ändra – på kort sikt.
Men när krisen är över kommer vi ha lärt oss mycket. Regionpolitikerna skakar obekymrat av sig ansvaret för att de struntade i lager, de talar om att det är ”en trend” – och billigare – att köpa in det man behöver för tillfället men inte mer. Uppenbarligen känner de inte något större ansvar för att situationen nu kan eskalera till följd av att sjukvårdspersonal riskerar att insjukna när den behövs som mest.
Än en gång har regionpolitikerna visat att det finns vissa kritiska uppgifter som staten behöver ta ansvar för. Och att vården är en sådan.
Vi får väl se vad som händer när situationen stabiliserar sig. Även på riksplanet är politiker glada för att fokusera på det som ger snabba röster och bortse från det som kostar. Men kanske svensken har vaknat och insett att krisberedskap kostar och är rätt skönt att ha.
Under onsdag kväll var antalet coronasmittade patienter som hittills fått intensivvård över 30 enligt svenska intensivvårdsregistret, uppger SVT.
Det finns i landet 523 intensivvårdsplatser, varav Stockholm har cirka 90 platser, vilket kan ökas till 180 (samma källa). Oklart om de intensivvårdstält som försvaret har upprättat inär inräknade i de befintliga platserna.
#74 Ny uppdatering:
"Samtidigt ökar antalet patienter som är i behov av intensivvård i landet, och på torsdagen var antalet 38 enligt svenska intensivvårdsregistret. Stockholm har cirka 90 intensivvårdsplatser som kan utökas till 180.
Statistik från svenska intensivvårdsregistret visar att medelåldern för de patienter som vårdats på intensiven runt om i landet är 62,2 år. Den yngsta är 27 år gammal och den äldsta år 84. Bara fem av de drabbade är kvinnor."---
#75 Intressant, då stämmer uppgifterna från Italien.
Verkar vara som andra influenser att det är oftast de äldre som drabbas hårdast. Men konstigt att det verkar vara män i huvudsak som drabbas 🤔
När bristen på sjukvårdsmateriel började bli uppenbar samlade kemisterna på Stockholms universitet in skyddsutrustning och handsprit i pumpflaskor som skickades till Danderyds sjukhus. Snart var tillverkningen av egen handsprit igång.
#6ff Ännu så länge är sjukskrivningarna i poliskåren inte så betungade, men man förbereder sig för förvärrat läge.
"Sedan en vecka har polisen upprättat en nationell särskild händelse på grund av pandemin. Enligt en hemlig pandemiplan, för händelser som coronasmittan, planerar polisen nu vad som ska prioriteras. – Upp emot halva polisstyrkan kan komma att vara sjukskriven eller borta från arbetet, enligt vår plan, säger den nationella kommenderingschefen Per Engström till SVT Nyheter."---
Vårdförbundet larmar: ”Säkerheten är hotad”
Bristen på skyddsutrustning hotar både säkerheten för vårdpersonal och patienter och Vårdförbundet vill nu dra i nödbromsen. Flera av förbundets skyddsombud överväger nu att ett så kallat "skyddsombudsstopp", som skulle innebära att hela avdelningar kan stängas i enlighet med arbetsmiljölagen.
Detta skulle få ödesdigra konsekvenser i det här läget, enligt Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro.
Krisberedskap, krisberedskap, krisberedskap…
Bristen på intensivvård kan ställa sjukvårdspersonal inför svåra prioriteringar mellan svårt sjuka patienter. Nya riktlinjer från Socialstyrelsen ska fungera som stöd vid svåra etiska avvägningar. – Det finns en gräns när vi måste välja vem som ska få intensivvård, säger professor Lars Sandman som arbetar med Socialstyrelsens uppdrag.
Han säger att allmänheten troligtvis inte är medveten om de medicinska prioriteringar som redan görs.
– Nu kan vi ge intensivvård till alla. Om fyra-fem veckor kanske vi inte längre har den möjligheten. Då är det viktigt att kunna förklara för patienter och deras närstående varför en viss patient inte kan få intensivvård och att kunna hänvisa till riktlinjer.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/finns-en-grans-nar-vi-maste-valja-vem-som-ska-fa-intensivvard/
#47 "De måste välja mellan vem som blir behandlad och vem som inte blir behandlad. De som blir behandlade är de som har bäst chans att överleva. Jag läste att en läkare sa att om det kommer en patient som är över 80 och har stora andningsproblem, betraktas han redan som död. De behandlar i stället de som har bättre chanser att klara sig. "
Naturlig följd när man inte längre har lyxen med de resurser som krävs för att prioritera de allvarligaste fallen.
#78 Från den länkade artikeln;
"– Flera universitet förbereder för att kunna producera handsprit. Man jagar sina regioner och försöker komma i kontakt med Socialstyrelsen för att få ett ok att sätta igång. Ett gemensamt ok för lärosätena skulle verkligen göra skillnad, säger forskningsingenjör Hanna Gustavsson."
Är det fler än jag som tar sig för pannan? Givetvis ett utomordentligt initiativ, men inte ens i vad som måste kallas kris så vågar man alltså "bara göra" utan måste ha godkännande från någon byråkrat på en statlig myndighet. Inte undra på att saker är så ineffektiva. Symtomatiskt för Sverige.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#82 Jo att ge sjukvården fria händer vore bättre.
Sahlgrenska har i ett pressmeddelande lämnat en prognos.
”Förloppet beräknas nå sin topp runt 1 april. Prognosen är att sjukhuset då har cirka 290 inneliggande patienter i slutenvård, samt cirka 75 IVA-patienter som insjuknat i covid-19.”---
”I dag på förmiddagen hade sjukhuset 29 inneliggande patienter, varav 7 i respirator på IVA. Förloppet beräknas vara relativt snabbt. I slutet av nästa vecka beräknas sjukhuset ha upp till 200 patienter i slutenvård och cirka 40 i behov av IVA-platser.”
https://www.expressen.se/gt/prognosen-hundratals-coronasjuka-inlagda-pa-sahlgrenska/
Totalt i VG-regionen vårdas f.n. tolv i respirator.
Skyddsutrustning i Stockholm kan ta slut inom några timmar
En del skyddsmaterial för vårdpersonal kan ta slut inom några timmar i Stockholmsområdet. Det uppger hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson, som nu också kommenterar planerna att låta Stockholmsmässan i Älvsjö bli ett fältsjukhus.
…
Bland vårdens mest akuta utmaningar just nu framhåller Björn Eriksson bristen på skyddutrustning för personalen som möter coronasmittade, till exempel munskydd, visir och platsförkläden.
– Viss utrustning hotar att ta slut ganska snart.
Är det dagar eller veckor?
-Viss utrustning kan ta slut inom bara några timmar.
För att citera ovanstående: "Förloppet beräknas nå sin topp runt 1 april." Och redan idag, en och en halv vecka, verkar det som att skyddsutrustningen för personalen håller på att ta slut. Krisberedskap, jag blir bara trött…
#63ff Den befarade dramatiska ökningen av smittade som skulle komma till storstadssjukhusen i helgen verkar inte ha blivit av. Såväl Stockholm som Göteborg rapporterar en måttlig ökning fram till lunchtid idag, enligt SR.
Den konvoj med 40 lastbilar lastade med fältsjukhustält som skulle anlända i Uppsala i dag har vänt om. I stället kommer samtlig utrustning köras till Stockholmsmässan i Älvsjö.
– Socialstyrelsen har begärt av försvarsmakten att styra om utrustningen från Ärna i Uppsala till Älvsjömässan, säger Jesper Tengroth, chef för medieavdelningen på Försvarsmakten.
Från aftonbladet live
#87 Jättebra initiativ av försvarsmakten att bygga fältsjukhus tycker jag. Stora tummen upp 👍
Två personer på äldreboendet Väderkvarnen i Stockholm har konstaterats smittade av coronaviruset. Personerna hålls isolerade och personalen vårdar utrustade med hemmagjorda ansiktsvisir. – Vi har inte fullt ut den utrustning vi behöver, säger enhetschef Ann-Marie Henriksson.
Region Stockholm frångår Folkhälsomyndighetens rekommendationer gällande vilken skyddsutrustning som ska bäras av vårdpersonal som behandar corona-patienter. Myndigheten rekommenderar långärmade skyddsrockar. Regionens nya riktlinjer säger att kortärmade rockar är nog. Nu riktar flera inom vården kritik mot de nya beslutet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/vardpersonal-uppmanas-jobba-i-kortarmat-trots-corona
I normala fall får vi ju inte ha långärmat. Men de rockar vi använder vid isoleringar är ju i plast, och man klär av sig inne på patientsalen. När vi kommer ut tvättar och spritar vi händer och armar.
Anna König Jerlmyr, gruppledare för Moderaterna, beskriver att det är akut brist på sjukhusmaterial i Stockholm. Hon säger bland annat:
– Vi har fortsatt brist på sjukvårdsmateriel och i vissa verksamheter är detta akut. Det finns ingen uthållighet i leveranserna. Det material som finns täcker inte behoven.
🤔
Samtidigt säger man under presskonferensen på eftermiddagen att man säkrat sjukvårdsmaterial alltså hur ska man kunna lita på myndigheterna när det kommer olika besked.
Kommunerna larmar om akut brist på skyddsutrustning för personal som ska vårda coronasmittade. – Vi har nog så att vi klarar oss till lunch imorgon ungefär, säger Katarina Löfberg, enhetschef på Liljegården i Örsundsbro.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/larmet-fran-aldreomsorgen-klarar-ett-dygn-till
Svensk sjukvård kan vara ett steg närmare svaret på om en befolkning kan utveckla flockimmunitet mot det nya coronaviruset. Genom att analysera blodet från patienter som har haft covid-19 har forskare på Sahlgrenska universitetssjukhuset kunnat se att patienterna utvecklat antikroppar mot viruset. – Förhoppningen är att de också har utvecklat immunitet mot viruset, säger forskaren Jan-Åke Liljeqvist.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-ett-steg-narmare-antikroppstester-for-nya-coronaviruset
#94 Det går framåt med forskningen och det känns jätteskönt, men det kommer ta tid :)
Vården kan behöva välja bort även patienter som har goda utsikter att klara sig. Det säger Lars Sandman, professor i hälso- och sjukvårdsetik vid Linköpings universitet, som lett arbetet med att ta fram nya riktlinjer för prioriteringar inom vården.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-patienter-kommer-att-valjas-bort
Så här ser sjukvårdspersonal ut som måste bära skyddsmasker 13 timmar om dagen:

Scania har tillsammans med Karolinska sjukhuset satt ihop en inköpscentral där de tillsammans söker av marknaden efter skyddsutrustning. I onsdags landade ett plan från Kina lastat med 55 000 munskydd, 5000 visir och 2000 skyddsglasögon.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/flygplan-fran-kina-kommer-lastat-med-skyddsutrustning
Det råder brist på skyddsutrustning i Sverige. inte minst inom sjukvården, som vittnar om att anställda insjuknat efter att ha smittats av Coronaviruset. Trots det kan landet gå miste om sjukvårdsmateriel – på grund av byråkrati.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/kritiken-byrakrati-gor-att-sverige-gar-miste-om-sjukvardsmateriel
Långselebon Maria Marquez har tydliga symptom på covid-19 och skickades med ambulans från hälsocentralen till Sollefteå sjukhus. Hon bedömdes inte vara tillräckligt sjuk för att vårdas på sjukhusets "corona-avdelning", och på den vanliga akuten var hon inte välkommen då hon sannolikt bär på coronaviruset.
Mitt i det sorgliga att så många inom vårdyrkena smittas så är det i alla fall lite tröst att vissa dystra prognoser inte besannats - ännu…
"Region Östergötland hade kalkylerat med att cirka hälften av de vårdanställda i länet skulle vara sjuka nu på grund av coronaepedemin. Men den dystra prognosen har än så länge inte slagit in. På personalavdelning hos Region Östergötland gläds man över att inte alls så många vårdanställda har blivit sjuka. – Det gläder mig självklart. Vi hade räknat med att 40-50 procent av vårdpersonalen skulle vara sjuka eller vårda sjukt barn denna veckan. Även om det ser olika ut mellan arbetsplatserna så ligger frånvaron i snitt på cirka 13-17 procent, säger HR-direktören i Region Östergötland, Zilla Jonsson."---
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/regionen-glads-farre-sjuka-i-varden-an-befarat
Jag har själv varit hemma från jobbet i drygt 2 veckor, har inte haft coronasymptom, men fick en stämbands katarr så jag tappade rösten totalt. Nu är rösten och halsen nästan helt återställd, så planen är att jag skall tillbaka till jobbet på Onsdag nästa vecka.
Jag får dock dagliga uppddateringar via SMS ( jag har helt underbara chefer och smittskyddsansvariga på mitt jobb) och än så länge är det bara en av personalen på min avdelning som har blivit smittad, och det är 4 patienter på hela sjukhuset som har testats positiv för Corona, 2 ligger hos oss då det är hjärtpatienter, och de måste vara uppkopplade med hjärtövervakning.
Sjukhuset har ju satsat ganska hårt på att vi skall få en rush av coronapatienter. Så just nu finns det 4 avdelningar som är gjort iordning, just för dessa patienter, och akuten (som ligger vägg i vägg med oss) har satt upp ett tält på utsidan där ALLA patienter, utan undantag, får passera innan de ens kommer in på sjukhuset. Vi har två isoleringsrum, med sluss, som ligger just ut mot baksidan där akutmottaget ligger, så akuten har rekvirerat dessa 2 rum från oss för att göra olika tester och blodprov på de patienter som har misstänkt Covid19. Där har d även (i det ena rummet) en portabel röntgenapparat så man kan ta en lungrtg utan att behöva gå in på sjkukhuset.
Jag tycker de har gjort det riktigt bra, de skall ha en stor eloge på hur snabbt de har reagerat och agerat.
"Nej, jag kommer att bli smittad av mina barn - inte här", säger Sofia Lindström, specialistsjuksköterska på Akademiska sjukhuset i Uppsala, i "en sjuksköterskas dagbok" på SVT Nyheter.
#103 tror faktiskt risken är större att jag smittas av barnen än på jobbet
Svenska myndigheter säger nej till att köpa flera miljoner skyddsmasker, plastförkläden, visir, handskar med mera från Kina, trots att materialet är packat och klart för leverans nästa vecka. Skälet är att skyddsmaskerna inte håller högsta säkerhetsklassen. Personal inom sjukvården i Stockholm menar att detta är ett helt felaktigt beslut.
Under måndagen gästade den tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke Morgonstudion för att prata hur Sverige hanterar kampen om viruset. Han tror att toppen på coronasmittade i Stockholm kommer att nås om tre veckor.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/giesecke-det-kommer-bli-mycket-varre-for-sjukvarden
#106 Lite OT: jag gillar Giesecke skarpt, men tycker att det är rätt märkligt att han som varande +70 bjuds in till nyhetsredaktioner som uppmanar andra sjuttioplusare att hålla sig hemma. Det borde gå att intervjua honom på annat vis.
#107 Jo det är konstigt.
Om pandemin i Sverige blir som i Italien så kommer sjukvården att behöva nästan tre gånger så många vårdplatser för coronasjuka som man hittills har räknat med. Det visar en ny prognos från Folkhälsomyndigheten. – Vi får hoppas att det inte blir så illa i hela Sverige, säger analyschef Lisa Brouwers.
#109 Ja, det får vi verkligen hoppas att det inte blir! 😮
#109 Usch. Hoppas vi inte får den situationen här i Sverige.
Region Stockholm tar nu emot covid-19 patienter från region Sörmland. Stockholm erbjuder Sörmland 5-7 intensivvårdsplatser och 15 slutenvårdsplatser. Främst är det Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge, och Södertälje sjukhus som kommer att ta emot patienterna. Detta meddelar region Stockholm i ett pressmeddelande.
En avdelning på Linköpings universitetssjukhus har testat samtliga cirka 50 anställda för covid-19 och hälften var smittade. Några hade inga symtom, utan hemskickades till synes friska.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7448282
#113 Ytterligare information om Linköpings universitetssjukhus.
Annika Dejmek, professor emerita i patologi på SUS Malmö och Lunds universitet varnar på Aftonbladet debatt för att antalet avlidna i pandemin kan vara betydligt högre än vad som hittills framgått, eftersom personer avlidna i hemmet inte ingår i befintlig statistik. Överdödligheten kommer inte att framgå förrän SCB nästa år släpper sin statistik över avlidna i landet.
Efter erfarenheterna från Italien varnar hon för att personer inom vården som själva är friska men som har smittade anhöriga inte tas ur tjänst.
"För att tala klartext: Ingen som dör i Covid-19 hemma kommer att ingå i dödstatistiken, eftersom deras Covid-19-sjukdom aldrig har verifierats. Även om den läkare som utfärdar dödsbevis och skriver dödsorsaksintyg faktiskt skulle misstänka att dödsfallet orsakats av coronaviruset, kommer det aldrig att kunna bevisas.
Som gammal patolog är jag väl förtrogen med förfarandet vid dödsfall utanför sjukhus. I Sverige avlider ett ”normalt” år cirka 20 procent i hemmet."---
"Ännu så länge är antalet avlidna i dokumenterad Sars-cov-2-infektion inte så stort att mörkertalet skulle gå att upptäcka i SCB:s register över avlidna, vars preliminära siffror sträcker sig till den 31 mars men när antalet avlidna med bekräftad Covid-19 stiger kommer antalet döda i obekräftad Covid-19 att avspeglas i en total överdödlighet jämfört med tidigare år.
Den höga dödligheten i Italien anses bland annat bero på täta kontakter mellan gamla och unga, som kan vara smittade med mycket lindriga symptom eller vara helt symptomfria. Folkhälsomyndigheten borde inte vara okunnig om att symptomfria smittbärare kan sprida SARS-CoV-2. Enligt en artikel i Science har 79 procent av de smittade blivit smittade av symptomfria bärare.
Hur stort kan mörkertalet vara? En fingervisning får man i en studie från den hårdast drabbade regionen i Italien, provinsen Bergamo. Där fann man att utöver de officiellt cirka 2 000 Covid-19-döda i mars dog 2 400 personer fler än tidigare år i sina hem, med en annan diagnos än Covid-19. Och då måste man betänka att Italien har cirka fyra gånger fler sjukhussängar per invånare än Sverige, och gjorde fler test per invånare."---
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wPG4eA/langt-fler-svenskar-kan-ha-dott-av-corona
Fortsätter pandemin och ökar i nuvarande omfattning kommer läkarbristen att bli påtaglig, eftersom frånvaron av läkare som kan tjänstgöra är stor och ökande.
"Läkarförbundet i Jönköpings län menar att det kan bli problematiskt med personalstyrkan av läkare om allt fler människor skulle behöva vårdas för det nya coronaviruset, covid-19. Nästan dubbelt så många läkare är hemma i dag än i normala fall."---
"Läkare som behöver stanna hemma på grund av sjukdom eller som är hemma med sjuka barn ökar i länet, enligt Läkarförbundet. – Det är en stor grupp som är hemma i dag, den ligger dubbelt upp jämfört med vad den brukar göra, säger Bengt Hultberg."---
Sjukvårdspersonalens utsatthet framgår av rapporter från Italien.
"I Italien stiger dödstalen i Coronaepidemin, även bland sjukvårdspersonalen. 105 läkare och 28 sjuksköterskor har dött sen de smittats av Coronaviruset. – Det är något som inte fungerar i strategin när det gäller skyddet av sjukvårdspersonalen, säger talespersonen för italienska sjuksköterskeförbundet Fnopi, Tonino Aceti till Rai. Utöver 105 läkare så har även 28 sjuksköterskor och minst fem andra sjukvårdare dött under Coronaepidemin under den senaste månaden i Italien."---
En läkare i Malmö frågar lite lätt uppgivet:
När applåderna har tystnat, kommer ni att lyssna på oss vårdanställda då?
Vi har signalerat länge, skrikit våra halsar hesa och protesterat mot ständiga nedskärningar och verklighetsfrånvända offentliga upphandlingar. Vi har klagat över styrsystem så som new public management, administrationsbördor in absurdum, undersköterskor och sjuksköterskor som inte orkar arbeta kvar under urusla arbetsvillkor, svaga löneutvecklingar och vidareutbildningar som inte betalar sig.
Varje gång vi larmat om att patientsäkerheten varit hotad har ni, helt utan skam i kroppen och på bästa sändningstid, hävdat motsatsen. Vareviga gång massuppsägningar av våra undersköterske- och sjuksköterskekollegor sker så har ni tittat åt andra hållet, för att sedan akut plåstra om det blödande såret genom att slösa skattemiljoner på att erbjuda samma tjänster genom bemanningsbyråer.
Kära statsminister, riksdags- och regionpolitiker. Det kommer att komma en tid även efter covid-19.
Istället för hjältebeskrivningar och applåder vill jag, och många med mig som arbetar inom den svenska hälso- och sjukvården, bara en sak – att ni en gång för alla lyssnar på oss. Det är ni oss skyldiga.
https://www.hd.se/2020-04-10/nar-appladerna-har-tystnat-kommer-ni-att-lyssna-pa-oss-vardanstallda-da
(Än så länge inte betalartikel.)
Kaotisk, orolig och extremt påfrestande. Så ser vardagen ut för många anställda inom intensivsjukvården i Stockholm. – Det är som en mardrömsvärld. Vi räcker inte till hur vi än sliter och har inte en chans att upprätthålla en anständig vård, säger Anna Helmersson, intensivvårdssjuksköterska på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/larmet-fran-iva-mardromsvarld/
#119 Ja, man kan nog inte till fullo föreställa sig hur de har det just nu….😕
#120 Är så sjukt hur sjukvården har behandlas under många år av vänstern.
En hemtjänstanställd i Skellefteå har avlidit till följd av coronasmitta. Personen arbetade i ett område där det fanns en bekräftat smittad brukare.
En person anställd hos Region Uppsala har avlidit i covid-19. Enligt obekräftade uppgifter arbetade den anställda inom vården, men det har inte bekräftats av Region Uppsala, som hänvisar till integritetsskäl.
Pressad sjukvårdspersonal vädjar till allmänheten att undvika sociala sammanhang. Samtidigt har chefer inom sjukvården i Halmstad lagt upp bilder på Facebook där de står och festar på krogen. – Det var korkat, säger en verksamhetschef.
https://www.expressen.se/kvallsposten/har-festar-sjukvardschefer-och-gor-narr-av-coronaraden/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sveriges vanligaste yrke? Undersköterska i sjukvård, äldrevård & hemtjänst. Ett yrke där Sverige "pressat" in många nyanlända. Nyanlända som bor trångt och ofta i boende med 2-3 generationer. Att språket (det svenska) många gånger är bristfälligt det vet vi men även att info om Covid-19 kanske inte är på topp. Ja…hur kom smittan in på äldreboende?
Förutom att Markus Allard i sin helhet är intressant att lyssna på, så börja från 54:00:
Sjukvårdspersonalens heroiska insatser kan inte nog understrykas. Elitfotbollsspelaren Kamal Mustafa är en av dem som inte kan lovorda dem tillräckligt.
"Han låg på intensiven och var minuter från att behöva sövas ner. Efter flera veckors kamp berättar nu förre Blåvitt-talangen Kamal Mustafa, 28, om hur covid-19 var nära att knäcka honom och hur han fasade för sitt liv. – Jag tänkte "nu klarar jag inte mer", säger Mustafa, som fortfarande får syrgas, från sjuksängen."---
"Räddningen mitt i allt elände? Sjukvårdspersonalen. Deras kunnande. Deras stöttning. – Alla som jobbar inom sjukvården är hjältar. Allihop! Folk ser inte allt de gör. Det som de har fått gå igenom med mig och med alla andra, det är otroligt. Är det någon annan som får något pris än dem, då är det helt sjukt. Allt det som de gör här … Över telefonen kan man höra hur han blir berörd. Han påtalar gång på gång hur han vill att deras insats ska nämnas i texten.
– Det finns inte ord för hur mycket jag vill tacka dem. De har kommit in och suttit med mig på kvällarna när jag har varit rädd, bara pratat med mig för att de har märkt att jag gått in i väggen mentalt. Då har de suttit med mig, i sin dräkt och svettats. I flera timmar. De har hällt kallt vatten på mig när jag har svettats, de har gett mig försiktig massage för att bota smärtan i ryggen. De har gjort allt för mig, säger Kamal som nu är såpass kry att han kan stå upp igen, dock med viss hjälp."---
Läst på Kvartal:
"Vad gick fel, undrar en undersköterska på ett äldreboende i Stockholm som här berättar om en hårt prövad personals vardag."---
"När smittan var konstaterad på avdelningen förändrades den i ett slag ifrån att vara inriktad på dagliga aktiviteter och en stark social gemenskap till att isolera och passivisera de gamla. De ska vara på sina rum, men vi får självklart inte låsa in dem. I stället går vi vårdbiträden som vakter och försöker sjasa in dem på sina rum. Det känns hemskt. De vill ju vara sociala. Vi i personalen är isolerade från övriga avdelningar – vi får inte ens hjälp att möblera om för att anpassa rummen till ett ökat vårdbehov."---
"Sedan en tid råder besöksförbud på avdelningen, och anhöriga kan inte hälsa på. Många anhöriga lämnar istället blommor och presenter till de sina utanför entrén. Egentligen har jag inte tid att hämta gåvorna, men det förmår jag inte säga. Varje gång vi lämnar avdelningen ska skyddskläderna tas av och händer och armar rengöras. Vi får inte ta hissen av smittoskäl, så det blir trapporna. Inne på avdelningen samma procedur igen med rengöring, för att sedan leta efter vaser att ställa blommorna i.
Anhöriga reagerar olika på karantänen. En är aggressiv och vill veta vem den skyldige smittspridaren är, en annan ringer flera gånger om dagen och vill prata med sin dementa pappa. Jag försöker förklara att vi gör allt för att deras anhöriga ska bli friska, men att det tar lång tid att mata och sköta de sjuka. Svåraste samtalet hittills är att framföra en sista hälsning från anhöriga. Hur vidarebefordrar man en kärlekshälsning med munskydd och visir?"---
"Nu i skrivande stund är jag hemma sedan över en vecka och sjukskriven, liksom så många av mina kollegor. Jag har feber, har tappat smakkänslan och hostar – det är typiska symtom för covid-19. Det verkar nästan omöjligt att inte bli smittad. Vem bär ansvaret för det?"
https://kvartal.se/artiklar/vem-bar-ansvaret-nar-gamla-dor-i-aldrevarden/
Vi fick ett inte så roligt besked av våra chefer igår på APT. Det har kommit från högre håll att en av våra grupper (den är stängt sedan länge eftersom det är en öppen sal med 7 sängplatser där vi oftast har Intoxer)
Denna grupp skall nu byggas om till en "Step-down" avdelning . En step-down avdelning innebär att alla Covidpatienter som har måsta haft IVA-vård i respirator skall slussas dit så fort de blir extuberade.
Naturligtvis ifrågesatte vi, hur i helskotta de tänkte där ? De kan väl inte slussa in massa covidpatienter på en hjärtavdelning ?
Jodå, det går så bra så, dessutom så är vår personal de som har högst kompetens att kunna stötta IVA personalen som kommer sköta den huvudsakliga bemanningen. Vi kommer vara tvungen att kliva in och stötta upp eftersom det är personalbrist.
Diskutionerna gick skyhöga på mötet vill jag lova. Vi frågade om vi har möjlighet att lägga i nm klagomål till högre instanser, men det skulle inte vara lönt, detta beslut ligger inte på verksamhetschefs, klinikschefs bord, det är regionschefen som har beslutat detta.
Vi frågade också när de skulle börja bygga om gruppen, ja typ nu fick vi besked om. När vi kom ut från mötet så var byggarna på plats. Planen är att de skall vara klara på Måndag eller Tisdag till veckan.
😓
#127 Kanske läge att bjuda in regionchefen att prya en dag när det är färdigställt? ☝️
Intressant artikel om Socialstyrelsen som inte var beredda.
https://www.expressen.se/nyheter/johanna-sandwall-vi-var-inte-forberedda/
#128 Jo, det skulle vara något. Men det kommer ju aldrig att hända. Det är lätt att sitta på pedistalen och nbestämma hur det skall vara och hur det skall göras, men tänka till, eller gå en dag på golvet, näh serru det går inte. Det är ABSOLUT inte deras jobb ….Ja, vi har faktiskt ställt frågan direkt till dem genom våra chefer.
#130 Som väntat med andra ord. Men det är en bra markering att frågan har ställts av er - hoppas att den gått fram.
Malcom Kyeyune uttrycker oro i en krönika på Dagens Samhälle för att vårdpersonalen alltmer skall kasta in handduken i trötthet över svikande tjänstemän och politiker.
"Jag pratade nyligen med en chef på ett av landets större sjukhus. Denna var oroad. Inte bara på grund av bristen på skyddsutrustning, dålig förberedelse i allmänhet och så vidare, utan även för risken att delar av vårdpersonalen helt ska sluta att gå till jobbet, med alla de menliga konsekvenser det skulle kunna få.
Varför skulle de då sluta att göra det? Ja, inte på grund av överdriven själviskhet, utan som en följdeffekt av den totala brist på vägledning och politiskt ledarskap som varit endemiskt i Sverige långt innan covid-19 ens funderade på att göra hoppet från fladdermus till människa."---
"Om det inte finns skyddsmasker: säg det i så fall! Ljug inte för personalen, försök inte få det till att dessa saker inte längre ”behövs”. Ansvarsflykt, lögner och undvikande beteende kan vi syssla med senare, efter att dammet lagt sig och krisen är över. Just nu är det för farligt att syssla med sådant; när moralen hos en tjänstemannakår nått botten väntar potentiellt farliga konsekvenser. Detta är en eld man inte bör leka med."
https://www.dagenssamhalle.se/kronika/tank-om-vardpersonalen-slutar-ga-till-jobbet-32252
#131 Kommer förmodligen att sprätta av som vatten på gåsen.
När det gäller hemtjänst så är det många som nu planerar att ställa om så att de personer som får hemtjänst ska slippa träffa så många olika personer, för att minska risken för smitta. Dock kommer det att bli svårt att göra det enligt cheferna.
Förstår inte varför de inte upptäcker det förrän nu. Vet inte hur länge personal och anhöriga har skrikit sig hesa om att det inte är bra att de gamla (för det är oftast äldre människor som har hemtjänst) har så många olika personer som hjälper dem.
Min mor fick hemtjänst för åtta år sedan, och redan då hade det påtalats under många år. Det var nya personer hela tiden, och de flesta pratade inte så bra svenska. För min mor, som var gravt hörselskadad, innebar det att hon hade svårt att förstå vad de sa, och de uppfattade henne som en grinig rasist när hon blev frustrerad över att inte kunna förstå och göra sig förstådd.
Däremot hade min far en och samma person när han hade hemtjänst - men det var i början av 1980-talet. Hon var dessutom där i två timmar, och hann till och med med att sitta ner och fika och prata med min far en stund. Det var det han såg fram emot och uppskattade mest.
Förhoppningsvis kan den här pandemin leda till åtminstone något gott, nämligen att de styrande förstår att det behövs mer personal i vården, både på sjukhus och i hemvården. Sedan hoppas jag också att de styrande inser att denna personal är värd vettiga arbetsförhållanden och en rejäl löneförhöjning, istället för att tvingas stressa sig sjuka för minimilöner.
#134 Hoppas att de kan tänka till efter detta, så de inser att vården, vare sig det är sjukvården,frivården,äldrevården eller psykiatrin, behöver de pengar som finns plus lite till.
Vi orkar inte så mycket mer nu, inte någon utav oss. Jag jobbar heltid, men bara på några dagar har jag jobbat övertidspass, så jag är uppe i 140 % känns det som, och ska dessutom jobba helgen.
Jag älskar mitt jobb och jag trivs jättebra. Jag har helt underbara arbetskollegor, men gränsen, åtminstone min gräns, är nådd. jag orkar inte. Det enda jag gör just nu är att jobba, äta och sova känns det som.
#136 Ja, vi får leva på hoppet att det inte "glöms bort" när det akuta skedet är över. Tyvärr har ju de styrande varit både döva och blinda alltför länge, trots att samtliga som arbetar inom vården i princip har skrikit med megafoner i många år. (Räknar inte cheferna inom vården dit, för de har varit lika blinda och döva de med.)
Det är också väldigt märkligt att det tas för givet att vårdpersonalen kan jobba dygnet runt utan varken mat eller sömn dag ut och dag in, vecka efter vecka. Tror inte det är många som inte redan är i princip slutkörda - och de flesta har nog varit det sedan innan coronautbrottet - så risken för en totalkrasch är enormt stor.
Några tänkvärda tankar om äldreomsorgen.
https://www.nsk.se/2020/04/17/det-uppstar-kaos-var-smittan-an-kommer-in/
https://www.nsk.se/2020/04/17/corona-blottar-bristerna-inom-aldreomsorgen-2/
https://www.nsk.se/2020/04/17/kommunal-munskydd-racker-inte/
Vårdpersonal i Stockholm larmar om att patienter i behov av intensivvård prioriteras bort – trots att det finns lediga platser. Nu inleder IVO en tillsyn på Karolinska universitetssjukhuset.
Semesterperioden har gjort läget ansträngt inom vården i många år, och i år riskerar det att bli värre än någonsin (även om utlandssemester knappast blir möjlig denna sommar).
"Den rådande coronapandemin har satt sjukvården i ett ansträngt läge. Därför har arbetsgivaren föreslagit att man kan förlänga semesterperioden till och med oktober. Förhandlingar pågår just nu mellan Sveriges kommuner och regioner (SKR) och alla berörda fackförbund, däribland Vårdförbundet som kräver att deras medlemmar ska få rätt till semester i sommar."---
Sjukvården uppmärksammar att allmänheten drar sig för att kontakta sjukvården även vid akuta sjukdomar i skuggan av coronavården.
"Antalet personer som söker vård för hjärtinfarkt sjunker drastiskt. Jämfört med samma period 2015 till 2019 så har det i år skett en minskning med 25 procent i hela Sverige. I region Stockholm är minskningen 40 procent. – Den dominerande dödsorsaken även under coronaepidemin i Sverige kommer att vara hjärt- kärlsjukdom, säger överläkare Rickard Linder."---
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/40-procent-farre-soker-vard-for-hjartinfarkt
"Är du akut sjuk – sök vård. Nu uppmanar både Sahlgrenska och Närhälsan sina patienter att uppsöka vård när de är sjuka. "Vi har full beredskap att ta hand om patienter med akuta sjukdomar och tillstånd", försäkrar Per-Olof Hansson, chefläkaren på Sahlgrenska Universitetssjukhuset."---
"– Vi tror att det beror på att man undviker att söka primärvården på grund av rädsla för att blir smittad eller att man inte vill belasta sjukvården. Men dröjer man för länge så kan prognosen för en eventuell cancersjukdom försämras, så har man symtom som man är orolig för ska man söka vård och det gäller givetvis alla former av cancer, säger Charlotte Widell, verksamhetschef för Lungmedicin.
Uppmaningen är att alltid rådfråga läkare innan man väljer att avstå ett besök. Om man avstår sitt besök är det viktigt att avboka. Inom mammografi har 30 procent fler uteblivit från sitt besök, jämfört med 5 procent före coronapandemin."---
#140 det är fruktansvärt. Vi får in patienter (EJ corona) som skulle ha haft vård för flera dagar sedan, men de vågar/vill inte söka vård, många känner att vi i personalen inte har tid eller ork med andra än coronapatienterna, och så skall det ju absolut inte vara :(
#141 Tror tyvärr det är vanligt att känna så. Känner själv att jag helst undviker att kontakta sjukvården nu, för att inte öka arbetsbördan ännu mer. Fast om jag hade fått något som hade känts riktigt allvarligt så hade jag nog gjort det ändå.
Många resonerar som du, och jag tycker det är så fel att man ska ens behöva känna så. Jag tycker det är tragiskt 😕
#143 Fast så har jag känt tidigare också, eftersom det varit ansträngt så länge. Nu är ju mina krämpor av den arten att de kommer och går, och eftersom man tydligen bara får ta ett symptom i taget så hade det kostat en förmögenhet att få kollat upp alla. Plus att de naturligtvis inte hade visat sig när jag väl hade fått en tid för undersökning. 
För övrigt så har jag mest positiva erfarenheter av sjukvården. Har fått tid för undersökning så gott som direkt de gånger jag har behövt det, så jag klagar inte.
"Gigantisk vårdskuld väntar efter corona", skriver Dagens Samhälle i en betalartikel. Omkring 7 000 operationer ställs in i varje vecka i hela landet.
"Sjukvården kommer att starta i en brant uppförsbacke när coronakrisen är över. Just nu ställs tusentals operationer in varje vecka i Sverige. ”Alla regioner kommer att sitta i samma båt” säger Mia Frisk, regionstyrelsens ordförande Jönköping."---
Märkligt att regeringen inte kommer med mer pengar till sjukvården.
"En sjuksköterska i Stockholm är död. Sjuksköterskan, som var i 40-årsåldern, ska ha arbetat med att vårda covid-19-sjuka. Enligt uppgifter testades hon positivt i fredags. I går dog hon", meddelar Aftonbladet.
För en vecka sedan fick sjuksköterskan Sofia väldigt ont i händerna. Hon förstod ganska snart att smärtorna orsakats av någon kemikalie, och senare fick hon höra att andra kollegor fått liknande symptom av handsprit.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sjukskoterskan-det-borjade-sticka-och-pulsera-i-fingrarna
Trots att strömmen av patienter till Karolinskas IVA-avdelningar börjat mattas lite är läget fortsatt ansträngt. Personalen börjar bli sliten efter flera arbetsintensiva veckor samtidigt som allt fler stockholmsbor tar sig ut i vårvärmen. – Beroende på hur folk beter sig i samhället så påverkar det någon vecka senare belastningen inom intensivvården, säger Björn Persson verksamhetschef på NKS i Solna.
Ytterligare en avdelning för Covid patienter skall öppnas på vårat sjukhus nu i dagarna. Det är en "step-down" avdelning för covidpatienter som kommer ut ur respirator, men som måste övervakas ett tag till. Denna avdelning skall öppnas på vår avdelning där vi har en stor öppen sal med 7 sängplatser. De skall bygga om den och sätta upp väggar. Det skall också byggas en sluss med frånluftsventilation i anknytning till avdelningen.
Detta är ju bra iofs, men vi är tvungen att kliva in och täcka upp vissa pass, då IVA's personal som skall ha den huvudsakliga bemanningen, inte räcker till för att täcka upp alla pass.
Det beskedet var vi inte så lycklig över att få, eftersom det läggs ytterligare ansvar på oss, och vi är redan ganska hårt belastade genom Coronan.😓
#134 "Förhoppningsvis kan den här pandemin leda till åtminstone något gott, nämligen att de styrande förstår att det behövs mer personal i vården, både på sjukhus och i hemvården. Sedan hoppas jag också att de styrande inser att denna personal är värd vettiga arbetsförhållanden och en rejäl löneförhöjning, istället för att tvingas stressa sig sjuka för minimilöner."
Man kan givetvis alltid hoppas, men jag ser inga tecken på att det kommer bli någon förändring till det bättre. Dessutom tror jag själva förhoppningen är missriktad, det är inte "de styrande" som ska ändra på sig, det är folk i största allmänhet som behöver vakna och inse att man måste börja både ta eget ansvar och dessutom utkräva ansvar av de makthavare vi själva valt att förlita oss på.
Svensken är så hopplöst auktoritets-troende (jag vet, en av mina käpphästar) och tror i princip på vad man säger åt dem verkar det som. Löfvens siffror har väl aldrig sett bättre ut? Det får i alla fall mig att fullständigt tappa tron på att vi (dvs. folket) är kapabla att få till någon skillnad.
Omkring var femte Medarbetare på Danderyds sjukhus har haft corona, visar antikroppsprov.
"I hela landet bjuder restauranger och stora börsbolag på gratis måltider för att hylla de som står längst fram i kampen mot coronapandemin – sjukvårdspersonalen. Men gåvorna kan bli oväntat dyra – mottagaren ska nämligen skatta för dem. Och besluta om undantag från regeln, det kan bara riksdagen göra."---
https://www.gp.se/ekonomi/gratisluncher-kan-bli-skattechock-för-sjuksköterskor-1.27575118
Skulle inte förvåna om staten eftertaxerar dem…😕
Ja man blir inte förvånad om så sker. 😡
#153ff Expressens ledarsida tar upp den hotande skattechocken för de vårdanställda.
https://www.expressen.se/ledare/vardhjaltarna-ska-inte-skatta-for-gavorna-fran-folket/
(Det har tillkommit en egen tråd om ämnet.)
Hoppas att det drivs igenom att det inte ska beskattas. Men det är väl att hoppas på för mycket 😓
Folkhälsomyndigheten har tidigare gått ut med att antalet intensivpatienter minskar. Men specialistläkaren Ingrid Stubelius ställer sig kritisk till uttalandet. – Jag vill tydliggöra att situationen inte ser ut så för oss ännu. Vi jobbar mer än vad vi ska och brukar, säger hon.
Konstant feber i nio veckor. Luftvägsproblem, skakningar och kognitiva störningar. Läkaren har diagnostiserat 35-åriga Isabel Josephson med covid-19, men anser att hon behöver provtagning för att kontrollera värden och organstatus. Problemet är att alla vårdinstanser vägrar att ta emot henne – av rädsla för smitta.
Helt jävla sjukt 😡 Kan inte akuten där ta emot henne då ? De har ju annan-/ bättre skyddsutrustning än vårdcentralerna har ?
"Blekingesjukhuset opererar runt 200 patienter med lokalbedövning eller ryggbedövning i stället för att söva dem, rapporterar P4 Blekinge. I vanliga fall skulle patienterna sövts med läkemedlet Propofol som det råder stor brist på", skriver TT.
Sverker Olofsson skriver i en krönika:
Detta bör vi minnas efter pandemin
Svenska folkets förtroende för sjukvården växer under coronakrisen. Den borde inte behöva växa. Förtroendet borde vara skyhögt före, under och efter krisen. Kan det vara så att min generation har en annan syn på vår gemensamma sjukvård, och en annan erfarenhet än de som kommer efter?
-----
Känner ni någon, eller har ni hört talas om någon som intensivvårdats för covid-19 i den privata sjukvården? Inte det! Har ni hört om någon privat sjukförsäkring som täcker en allvarlig sjukdom som till exempel covid-19? Inte det heller!
Nej, naturligtvis inte. Det finns inga pengar att tjäna på komplicerade och vårdkrävande sjukdomar. När det gäller covid-19 är det dessutom gamlingarna som drabbas hårdast och dom är inte intressanta för försäkringsbolag och privat sjukvård. Dom är olönsamma och dom ger dålig PR hur fort höfterna än blir utbytta.
När pandemin är över hoppas jag att minnet håller och kunskapen finns kvar. Då bör vi minnas hur skickligt den allmänna sjukvården har fungerat och hur uppoffrande personalen har jobbat. Vi skall också minnas hur korkade vi var när vi litade på att privata intressen skulle hålla hög kvalité på beredskapen vad gäller mediciner och skyddsutrustning.
http://www.news55.se/kronikor/detta-bor-vi-minnas-efter-pandemin/
#160 Det är i huvudsak IVA som får ha Propolfol på lager just nu. Vi (kardiologen) brukar ha, men nu måste vi låna av dem om vi skall elkonvertera. Vi gör heller inga planerade elkonverteringar i dagsläget, endast akuta.
#161 Sverker Olofsson, vilket stolpskott han är. Covid-19 skulle alltså vara en "komplicerad sjukdom" vars vård inte skulle kunna täckas av privata sjukförsäkringar? Dummheter!
Covid-19 verkar ju snarare vara extremt lätt-hanterat som sjukdom om man har resurser, är pragmatisk och är villig att sätta in dem på rätt sätt. Att det är gamla som råkar värst ut beror ju bara på att de redan är fullständigt vanvårdade (utav den fantastiska svenska sjukvård som Sverker lovsjunger) och troligen lider av allehanda enkla bristsjukdommar. Och när de väl drar på sig smittan (åter igen, tack vare den fantastiska svenska vården som kapitalt misslyckats med att effektivt separera smittan från riskgrupperna) får de inte komma under kompetent vård av riktiga läkare utan är helt i händerna på de dödliga riktlinjer äldervården fått som bara verkar gå ut på att avskriva dem som hopplösa fall.
Privat [finnansierad] sjukvård har ju istället alla incitament i världen att hålla sina försäkringstagarna friska för att på så vis undvika vad Sverker verkar tro är avancerad och dyr skjukvård - skyddsutrystning, hygien, syrgas, imunförsvarsbyggande kost och vitaminer är ju inte direkt superavancerade grejjer.
Nej, det där är socialistiskt, regimdyrkande dravel. När pandemin är över bör vi istället för att "minnas" någon uppdiktad verklighet ta reda på vad haveriet berodde på och ställa ansvariga till svars. Men det lär väll inte hända.
Många ur allmänheten verkar tro att den personal som hanterar coronapatienterna funnits stand by för den uppgiften. Så är det inte, påminner en överläkare på Sahlgrenskas intensivvård. För personalen väntar nu ett "skuldberg" av sådana ingrepp och behandlingar som fått läggas på hög, samtidigt som coronafallen riskerar att blossa upp i större omfattning igen om vi inte lever efter myndigheternas råd och krav.
"Coronapandemin är långt ifrån över för sjukvården. En av faktorerna som har gjort att vi har klarat av virustoppen i april och maj var att andra intensivvårdsfall minskade. Därför är det mycket oroväckande och provocerande att människor struntar i restriktionerna och börjar utsätta sig för risker igen - vilket kommer innebära en ökad belastning för intensivvården och dess slutkörda medarbetare".---
"Vi vädjar också direkt till svenskarna att fortsätta visa solidaritet med sina medmänniskor och Medarbetare inom sjukvården och har en riktigt lugn och skön sommar. Trängs inte på stranden och krogen, drick inte för mycket, bråka inte med varandra eller polisen. Ta det lugnt i trafiken, utöva inga risksporter, lägg inte om taket."
"Annars riskerar belastningen på intensivvården att öka igen. Och tacken till medarbetarna inom anestesi- och intensivvård för att ha ställt upp i ett nationellt nödläge kommer att bli, att alla inte kommer att få den semestervila man behöver och gjort sig så synnerligen förtjänt av. Dessutom har en massiv ”skuld” byggts upp med uteblivna planerade operationer som kommer att behöva betalas igen någon gång under hösten och vintern. Det är tyvärr inte allmänt känt att de Medarbetare som har att klara den uppgiften är desamma som nu är slutkörda efter den värsta Corona-krisen. Det finns därför en överhängande risk att dessa nyckelmedarbetare av hänsyn till familj, socialt liv, egen ork och hälsa kommer att söka sig bort från dessa verksamheter, om sjukvårdens ledning och samhället i stort inte visar respekt för deras uppoffringar."
https://www.gp.se/debatt/provocerande-att-folk-tror-att-pandemin-%C3%A4r-%C3%B6ver-1.30684621
Ja folk verkar ha gått till det normala igen.
"I mitten av maj hade över 10 300 människor inom vård och omsorg testat positivt för coronaviruset i Sverige, visar siffror som Folkhälsomyndigheten sammanställt åt TT.
Det motsvarar närmare hälften av alla bekräftade fall under utbrottets första tre månader."---
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/10-300-coronafall-bland-vardpersonal-i-sverige
Siffror som skänker perspektiv.
"Vårdpersonal har hyllats för sina insatser både i Sverige och utomlands. Men när applåderna tystnat riskerar de som stått vid frontlinjen att drabbas av flera stressrelaterade sjukdomar – bland dem PTSD. Det säger stressforskaren Alexander Wilczek, och jämför vårdpersonalens situation med krigsveteraners.
– De har gått igenom en extrem ansträngning som riskerar sätta djupa spår, säger han."---
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/psykisk-ohalsa-hos-vardpersonal-i-sparen-av-corona
Bra att det uppmärksammas.
Dyster påföljd för många coronapatienter och de som skall vårda dem.
"Primärvården måste förbereda sig på att ta emot ett stort antal patienter med komplexa och långvariga efterverkningar av covid-19. Det skriver en grupp forskare och läkare i ett debattinlägg (betalartikel i DN). De hänvisar bland annat till en fallstudie där patienten har dagliga besvär ännu 125 dagar efter insjuknandet."---
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakare-flodvag-av-langtidssjuka-vantar
"Långvariga symtom efter covid-19 hos personer som inte behövt vårdas på sjukhus har blivit ytterligare en sak att försöka ta reda på mer om för forskare och läkare under pandemin.
– Ont i bröstet, andnöd, ont i huvudet, värk i leder…"---
Kanske har jag blivit en smula hypokondrisk, men de där symptomen känner jag igen…🤔
de har börjat testa oss personal för antikroppar nu. Jag bölev testad i Måndags, och jag har inga antikroppar, alltså har jag inte haft Covid19. Vilket är helt otroligt, med tanke på att jag har jobbat med covidpatienter i 3 månader nu. Men man ser ju nu att om man använder rätt skydd, så klarar man sig :)
👍
Region Kronoberg har gjort en uppföljning av 49 patienter som avlidit med coronadiagnos på länets två sjukhus. I ett pressmeddelande konstaterar man bland annat:
"I granskningen ingår 49 personer som avlidit med covid-19 på länets två sjukhus. 27 män och 22 kvinnor. Sju avled på intensivvårdsavdelning och medelåldern hos samtliga var 82,5 år. Hos 45 procent bedöms covid-19 vara den helt dominerande dödsorsaken och i 41 % bidragande till dödsfallet.
Journalgranskningen visar att alla patienter utom en hade samsjuklighet, det vill säga minst två sjukdomar utöver covid-19. Det förelåg skörhet hos en majoritet av patienterna och samtliga bedömdes utifrån behandlingsstrategi vilket medförde begränsningar i åtgärder."---
https://www.regionkronoberg.se/nyheter/coronavard-pa-sjukhus-har-getts-pa-ratt-niva/
"Sjukvårdspersonal har pressats till det yttersta på flera håll i världen i takt med den ökade spridningen av coronaviruset.
Samtidigt som de hyllats för sina insatser har de också fått utstå hat. Annette Kennedy, ordförande för internationella sjuksköterskeorganisationen ICN som företräder 20 miljoner sjuksköterskor runtom i världen, berättar för nyhetsbyrån TT att sjuksköterskor blir spottade på och angripna.
– De spottar och angriper sjuksköterskor på ett våldsamt fysiskt sätt i länder över hela världen. Vi har sett det i Afrika, Latinamerika, Europa och Nordamerika. Det är ganska vanligt, säger hon."---
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/larmet-folk-spottar-pa-sjukskoterskor/
Hoppas verkligen inte detta är eller blir "ganska vanligt" i vårt land…
#173: Ibland undrar jag om folk är helt hjärndöda.
Utmattning, posttraumatiskt stressyndrom och covid-19.
Efter sju tuffa månader med coronasmittan larmar vårdpersonalen om att de är slutkörda.
Över 4 700 har skadats på jobbet. Hundratals slutar. Sjukfallen är fortfarande fler än normalt, visar Expressens kartläggning.
– Det är tufft. Folk är trötta, slitna. Många har inte haft någon riktig semester. Jag är orolig för en andra våg, Jens Odsvall, undersköterska på Södersjukhuset.
https://www.expressen.se/nyheter/larmet-fran-varden-vi-orkar-inte-mer-/
Nu syns effekterna av coronapandemin för sjukvårdens personal i anmälningarna om arbetssjukdom som strömmar in.
Under de första sex månaderna av året har 8 596 anmälningar kommit in till Arbetsmiljöverket, vilket är en ökning med 60 procent jämfört med samma period förra året. För branschgruppen vård och omsorg har 4 930 anmälningar inkommit, en ökning med 219 procent.
"Coronapandemin har lett till en kraftig minskning av antalet operationer, rapporterar TV4 Nyheterna.
75 000 färre operationer gjordes i Sverige under mitten av mars fram till nu, jämfört med samma period förra året.
"De inställda operationerna har gjort att väntetiderna nu är långa, med 144 000 personer i operationskön, vilket är 30 000 fler än innan pandemin."----
Och medan man knappt hunnit mer än börja beta av vårdskulden ökar smittspridningen på nytt… 😒
- Redigerat 2020-10-24 07:05 av [Göstage]
Trots tidigare erfarenheter verkar det hopplöst att förhindra smittspridning inom vård och omsorg.
"I Kronoberg har sammanlagt 136 nya coronafall konstaterats och tre har avlidit under helgen.
Anledningen tros vara en påtaglig smittspridning inom sjukvården.
– Det förekommer även spridning i omsorgen i vissa kommuner, sa smittskyddsläkaren Christian Blomkvist i regionens lägesrapport i fredags.---
https://www.expressen.se/kvallsposten/smittspridning-pa-sjukhus-tre-nya-dodsfall-i-kronoberg/
Personal på operationsavdelningen på Södertälje sjukhus har konstaterats coronasmittade. Och det går inte att utesluta att smittan i sin tur förts vidare till patienter, uppger sjukhuset.
Personalen på kirurgkliniken i Västerås måste bära både ansiktsmask och visir hela arbetspasset från och med nu. Det efter ett coronautbrott på avdelningen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/covid-19-smitta-pa-sjukhuset
Dessvärre får nog alltfler sjukhus återgå till de rutiner man tvingades leva med under vårvintern. 😢
#181: Jo tyvärr.
Folk slappnar av mer nu än i våras.
En undersköterska vid hemtjänsten i Göteborg vägrade hålla sig hemma efter att ha insjuknat i covid-19.
Trots att chefen gång på gång förbjöd honom dök han ändå upp på arbetsplatsen.
– Det är en oerhört allvarlig händelse, säger Birgitta Thielen, sektorchef med ansvar för äldreomsorgen i Majorna-Linné.
Enligt staden rör det sig om ett brott mot smittskyddslagen, men någon anmälan har inte gjorts.
https://www.expressen.se/gt/covid-19-sjuk-skoterska-kom-tillbaka-till-jobbet/
Läkemedel, metoder och timing. Så har sjukvården lärt sig att mer effektivt behandla covid-19.
– Vi har definitivt blivit bättre, säger professorn och överläkaren Magnus Gisslén.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-har-sjukvarden-blivit-battre-pa-att-behandla-covid-19
Nu införs återigen besöksförbud på alla tre sjukhus i länet, Eksjö, Värnamo och Jönköping.
"Vi vill verkligen säkra att vi har säkra miljöer så våra patienter kan vara säkra på att det inte finns någon smitta på sjukhuset", säger sjukhusdirektör Mats Bojestig.
"Smittspridningen ökar i samtliga regioner i landet. Nu varnar flera länsstyrelser i rapporter till regeringen om att bristen på skyddsmaterial kan vara på väg tillbaka i vinter", skriver Aftonbladet.
Här är länsstyrelsernas rapporter från hela landet.
Ej betalartikel i nuläget.
#186: Skrämmande hur man struntar i att bygga upp lagren under sommaren.
#185: Besöksförbudet hävdes endast för en kort period hos oss tror jag. Vi vädjade till cheferna att de skulle prata med sjukhusledningen om vi inte kunde få ha kvar det. Våra patienter är väldigt dåliga och väldig mottagliga för alla möjliga smittor. Vi fick igenom det :)
En avdelning på Oskarshamns sjukhus har intagningsstopp på grund av coronasmitta bland både personal och patienter.
Region Uppsala befarar att det kommer att bli en kraftig ökning av antal sjukhusinläggningar på grund av covid-19 de närmaste veckorna.
- Redigerat 2020-11-04 15:16 av [Jimmy.L]
På Södertälje sjukhus bävar man nu för den väntade anstormningen av coronapatienter - och detta innan personalen kunnat återhämta sig från förra pärsen…
"– Vi kommer få en kraftig anstormning av patienter om några dagar, säger David Hellgren Svae, överläkare på IVA som vittnar om att personalen ännu inte återhämtat sig mentalt från våren och att det nu är den stora utmaningen.
Men samtidigt som sjukhuset är på tå och mer försiktiga än någonsin upplever IVA-personalen att man inte tar den nya coronavågen på samma allvar som i våras.
– Det är en besvikelse eftersom vi sliter här. Vi vädjar till samhället att se till att följa rekommendationerna och inte bli smittade eller smitta andra, säger David Hellgren Svae.
Rapporterna från sjukvårdens personal runt om i landet visar anspänning inför den uppgift som verkar bli alltmer ofrånkomlig.
"Fia Börjesson är specialsjuksköterska på Södersjukhusets intensivvårdsavdelning och beskriver läget som alltmer ansträngt.
– Vi känner av den här ökningen. Vi känner av att det mullrar lite under marken, säger hon i SVT:s Morgonstudion.
Även om situationen är betydligt bättre än den var i våras är det många av Fia Börjessons kollegor som befarar att Sverige nu befinner sig i upptakten av en ny våg.
– Just nu har vi ett platsläge som är okej. Men oron ligger i att vi ska fylla våra platser och att vi ska ha personal, material och ork till det här. Vi kan reaktivera hur vi jobbade i våras, det är skönt att ha i ryggen. Men oron finns där ändå."---
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/iva-skoterskan-fia-hall-ut-lite-till
Den palliativa behandlingen av coronapatienter är i mycket ett oskrivet kort enligt forskare, endast en känd pågående forskning pågår. Doseringen av morfin till patienterna är ett omdebatterat ämne inom vården.
"– Vad ska vi göra? Ska vi inte ge någon behandling alls? Eller ska vi tänka så gott vi kan och försöka använda det som vi känner till?" (från behandling vid andra sjukdomar), frågar sig en läkare.
SR: "Morfin bör användas med försiktighet vid livets slut för covid-sjuka"
"Patienter som hamnar på sjukhus på grund av covid-19 i dag har betydligt bättre chans att klara sig, jämfört med i våras. I takt med att sjukvården lärt sig hantera sjukdomen, har dödligheten minskat kraftigt", rapporterar TT. 👍
- Redigerat 2020-11-07 08:40 av [Göstage]
#194: Lite ljus i tunneln.
#195 Ja, det behövs sannerligen!
Sahlgrenska universitetssjukhuset återupprättar sin särskilda avdelning för intensivvård av coronapatienter, skriver SVT Nyheter Väst.
Anledningen är att antalet patienter i behov av intensivvård återigen ökar.
https://www.expressen.se/gt/iva-avdelning-for-coronasjuka-oppnas-igen-pa-sahlgrenska/
#191: Oroande utveckling.
I juni fick 70-åriga Christina Pettersson i Björkenäs hög feber och svårt att andas, men hon nekades coronatest på sin vårdcentral vid två tillfällen.
Hon och dottern är kritisk till det eftersom Christina dagen efter sitt andra besök fick åka ambulans till sjukhuset och läggas i respirator i elva dygn.
Ingemar Lilja, chef på vårdcentralen i Jämjö säger att personalen gjorde rätt eftersom det bara var vårdpersonal och personer som vårdades på sjukhus som skulle testas vid den tidpunkten.
Sjukhusen i regionen är beredda på den branta ökningen av antalet covid-smittade som behöver intensivvård. För närvarande ser man inget behov av att be Försvarsmakten stötta med sitt IVA-tält.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/allt-hardare-tryck-pa-covid-varden-i-vastra-gotaland
Från och med klockan 13.00 idag, den 9 november, går Södertälje Sjukhus upp i stabsläge. Det skriver sjukhuset i ett pressmeddelande.
På måndagsmorgonen hade sjukhuset 30 patienter inlagda med covid-19, varav 4 på iva. Ytterligare 14 patienter väntar på provsvar för covid-19.
- Redigerat 2020-11-09 14:06 av [Jimmy.L]
"I SOM-undersökningen om coronaviruset svarade 88 procent att de har förtroende för sjukvården. Detta är en ökning med tjugo procentenheter sedan hösten 2019. Svensk sjukvård har aldrig tidigare fått så höga bedömningar och toppar förtroendelistan i undersökningen", visar en undersökning som SOM-institutet på Göteborgs Universitet gjort bland 6000 slumpvis utvalda personer från befolkningsregistret.
- Redigerat 2020-11-11 12:03 av [Göstage]
Södertälje sjukhus har gått upp i förstärkningsläge till följd av det ökande antalet patienter i behov av vård för covid-19.
Vårdavdelningar och IVA förstärks nu med fler platser och personal. All planerad vård pausas med omedelbar verkan.
Äta lunch ute på stan, hämta mat eller gå i butiker – det är exempel på tillfällen när vårdanställda inte får bära arbetskläder. SVT Nyheter Skåne har undersökt saken vid sjukhuset i Malmö och kan konstatera att flera vårdanställda inte följer Socialstyrelsens hygienregler.
Region Jönköping
I nuläget finns det 56 vårdplatser varav sex IVA-platser för covidpatienter i länet. Men regionen har beredskap för att skala upp till 90 platser totalt för covidvården.
För närvarande finns endast en plats på Sundsvalls sjukhus för covid-19 patienter som kräver intensivvård.
Närmsta veckan kommer eventuella covid-19 patienter att transporteras till Sollefteå sjukhus för fortsatt intensivvård.
Antalet smittade ökar dramatiskt och även antalet covid-patienter på sjukhusen har gått upp.
Det riskerar att leda till personalbrist inom intensivvården.
– Med befintlig personal är det närmast omöjligt, säger Olaf Gräbel på Östra sjukhuset i Göteborg.
https://www.expressen.se/gt/intensiva-jakten-pa-mer-iva-personal/
Uppsala slår larm.
Under helgen vårdas sex ytterligare patienter med covid-19 på intensiv- eller intermediärvårdsavdelning på Akademiska sjukhuset. Ytterligare åtta dödsfall har också rapporterats in.
– Om ett par veckor kan vi ha en situation som är värre än den vi hade i våras. säger hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/larmet-fran-regionen-sjukvarden-gar-pa-knana
Fler och fler patienter med covid-19 behöver sjukhusvård. För att möta behovet kan det från och med på fredag öppna en ny avdelning på sjukhuset i Västerås – endast för covidpatienter.
15 vårdas nu på sjukhus i Region Västernorrland, varav 2 på IVA. Sjukhusen går nu upp i stabsläge.
Det var detta min läkare var rädd för, det var därför han absolut ville sjukskriva mig.
Under tisdagen vårdades 42 personer för covid-19 på Södertälje sjukhus, varav sex personer på Iva. Det betyder att avdelningen för tillfället är full, men antalet platser varierar från dag till dag samtidigt som man samarbetar med andra sjukhus.
I måndags skickade ICA Supermarket i Edsberg en skåpbil fylld av frukt, energibars och yoghurt med mera till personalen på Danderyds sjukhus. Det var butikens fjärde sändning, den här gången till kirurgavdelningen.
För att klara det ökade behovet av intensivvård på grund av coronapandemin beordrar nu Karolinska universitetssjukhuset i Solna och Huddinge personalen på IVA att återigen jobba längre arbetspass på 12,5 timmar.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7602102
Personal på Karolinska sjukhuset i Huddinge larmar om platsbrist, skriver SvD.
De menar att det är tydligt att andra vågen är här.
– Platsbristen berövar människor en sista chans att överleva, säger överläkaren Boris Kan till tidningen.
https://www.expressen.se/nyheter/personal-pa-karolinska-larmar-om-platsbrist/
Sjukvårdens personal verkar få jobbiga storhelger i år.😢
"Peter Dahm, verksamhetschef för intensivvården på SU i Göteborg, säger till GP att kurvan är ”skrämmande lik” som den från i våras.
– Fortsätter den måste vi ta höjd för att vi kan få en topp runt jul och nyår. Har vi dessutom den vanliga influensan kan det bli riktigt tufft, säger han till tidningen."---
Expressens nyhetsrulle om Corona. GP-artikeln är betalspärrad.
- Redigerat 2020-11-19 10:56 av [Göstage]
Nu införs stabsläge för all sjukhusvård i region Stockholm. Det gjordes klart på regionens presskonferens under torsdagskvällen.
– Antalet avlidna ser inte ut att minska – tvärtom, säger Björn Eriksson, hälso-och sjukvårdsdirektör.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stabslage-infors-i-all-stockholmsvard
Patienter med och utan covid-19 blandas på akutmottagningen på Södersjukhuset i Stockholm.
Det menar flera personer som Aftonbladet varit i kontakt med.
– Det var katastrof. Det låg gamla och sköra människor i samma sal som de som hostade hela natten, säger Sara, 46.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3lVnG/patienter-slar-larm-coronasjuka-blandas-med-andra-pa-akuten
- Redigerat 2020-11-20 08:13 av [Jimmy.L]
#217 Usch! 😒
#218: Södersjukhuset är sämst i sthlm för både personal och patienter.
Den kraftiga ökningen av antalet covid-19-smittade gör att vården vid Sunderby sjukhus i Luleå är hårt belastad. Därför har omfördelning av patienter påbörjats mellan sjukhusen under fredagseftermiddagen.
På Södersjukhuset är det nästan lika många inlagda patienter i dag som det var i våras, när coronapandemin nådde sin första topp.
– Det är en allvarlig situation och det oroar oss, säger Södersjukhusets chefläkare Anne Kierkegaard.
En kartläggning som SVT har gjort visar att sjuksköterskorna i Sverige jobbade nästan 2,2 miljoner timmar övertid under årets första åtta månader.
– Så här höga siffror har vi inte sett någon gång innan. Vi gick in i den här pandemin med en brist på våra yrken och de som är kvar och inte blev sjuka har fått jobba mycket mer, säger Sineva Ribeiro, ordförande för Vårdförbundet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjukskoterskorna-jobbade-mer-an-tva-miljoner-timmar-overtid
Det är tydligen panik på personal på vårat sjukhus. Många smittade oi personalen och de som är hemma pga att de är i riskgrupp.
Trots hög arbetsbelastning och stress menar flera i vårdpersonalen att det finns mycket positivt att ta med sig från pandemin.
– Vi har blivit experter på något som vi knappt fått utbildning i, säger Erika Cras, sjusköterska på Östra sjukhuset i Göteborg.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vardpersonal-berattar-sa-har-covid-andrat-livet/
Vårdutbildade som nu jobbar med något annat uppmanas ta tjänstledigt för att hjälpa sjukhusen i Region Uppsala hantera coronapandemin.
Sjukhusen närmar sig vårens belastningsgrad – samtidigt som den ordinarie verksamheten fortsätter.
– Det är så oerhört tung belastning, säger biträdande smittskyddsläkare Anna Gillman.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eKGB6l/krisen-fortsatter--uppsala-vadjar-till-vardutbildade
En månad kvar till julafton idag, och sjukvårdens personal i bl.a. Skåne bävar för att julen sammanfaller med toppen på andra vågen.
25 personer i personalen på Kungälvs sjukhus har har bekräftats vara smittade med coronaviruset och nu har sjukhuset infört intagningstopp.
Patienterna drabbas när planerade vårdbesök och operationer ställs in.
Det skriver Kungälvs-Posten.
https://www.expressen.se/gt/covid-utbrott-pa-sjukhus-25-i-personalen-smittade/
Uppgivenheten inom sjukvården ligger på många håll i öppen dager, och det fullt förståeligt.
"Den andra coronavågen har ännu inte nått sin topp, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell.
Men redan nu är vårdpersonal under kraftig press – och på Karolinska påminner de nya 12,5-timmarspassen om krisen i våras.
Flera befarar dessutom att personalflykten fortsätter.
– Man brukar säga att vårdpersonalen går på knäna, men vi kryper just nu. Vi är jätteuppgivna, säger Carina Lenngren, förhandlingsansvarig för Kommunal på Karolinska universitetssjukhuset."---
https://www.expressen.se/nyheter/personalen-befaras-sluta-nar-andra-vagen-ar-har-/
#226 Enligt FHM:s scenario i form av en matematisk modell peakar smittan om 14 dagar och börjar dämpas kring årssiftet. (Källa pressträff idag.)
- Redigerat 2020-11-26 13:51 av [Göstage]
Jag själv är sjukskriven året ut pga av att jag ligger i riskzon. Men jag får rapporter från jobbet dagligen , och de går på knäna.
12 i personalen är hemma med misstänkt eller konstaterat corona, 6 patienter ligger med konstaterat corona och 2 misstänkta.
Under våren rapporterade undersköterskan Therese Mechlenburg inifrån Vrinnevisjukhuset i Norrköping om hur arbetet bakom kulisserna gick till. Hon beskrev ett högt tempo med korta viloperioder däremellan. I höst har Region Östergötland sagt ifrån angående ”Videodagboken” – de anser att den tar för mycket arbetstid.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/iva-bemannas-ater-dygnet-runt-sjukvardspersonal-i-tarar
Skaraborgs sjukhus är värre drabbat av coronapandemins andra våg än övriga av länets sjukhus. Just nu vårdas fler patienter än i våras på sjukhuset och en större andel kvinnor hamnar på IVA.
– Det är viktigt att förstå att det är folk mitt i livet som blir svårt sjuka, absolut inte enbart äldre, säger Erik Backhaus, överläkare och processchef på infektionskliniken.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fler-coronapatienter-pa-skaraborgs-sjukhus-an-i-varas
22 personer med bekräftad covid-19 vårdas på Visby lasarett, varav två på Iva, enligt Region Gotlands lägesrapport på måndagen.
Det är det högsta antalet inlagda covid-patienter på ön sedan pandemins början.
Samtidigt har ytterligare 93 fall av covid-19 konstaterats på Gotland sedan i fredags.
Från ett 40-tal positiva tester per vecka i somras till 700 i november.
Nu vädjar Region Kronoberg om hjälp för att minska trycket.
– Ökningen har varit ofantlig senaste veckan, säger Louise Lyser på primärvårdens hälsoenhet.
https://www.expressen.se/kvallsposten/vardcentralerna-larmar-om-trycket-ofantligt/
Antalet akutbesök inom sjukvården har minskat under coronapandemin.
"Mellan mars och september sökte sig 159 000 färre patienter till landets akutmottagningar. Det motsvarar en minskning på 16 procent, jämfört med motsvarande period 2019.
– Den största minskningen skedde under pandemins första månader, säger Thea Enhörning, utredare på Socialstyrelsen, till TT.
Myndigheten tror att nedgången kan förklaras av beteendeförändringar, det vill säga att människor valt att inte söka vård på grund av oro för att bli smittad."---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AlRlxA/farre-akutbesok-under-pandemin
#235: Ja folk vill ogärna bli smittade då drar man sig från att besöka akuten om det inte är allvarligt.
Magnus Ohlsson låg på intensivvårdsavdelningen på Akademiska sjukhuset i Uppsala och i efterhand liknar han avdelningen vid en krigszon.
Centralintensiven är stängd på grund av ombyggnader och IVA-vården äger rum i reservlokaler där patienterna ligger i en enda stor sal.
"Vi försöker skilja vakna och nedsövda patienter men det är svårt i reservlokalerna", säger IVA-läkaren Mikael Taavo.
För första gången under pandemin var 99 procent av intensivvårdsplatserna i Region Stockholm fyllda under tisdagen.
Under onsdagen fanns det cirka 5–7 platser kvar.
”Det är mycket ansträngt men det finns kapacitet och utökning pågår” uppger Region Stockholm för Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R91Kg8/fa-iva-platser-kvar-i-region-stockholm-mycket-anstrangt
Vården har pressats hårt under coronaåret 2020. Nu varnar facket för att fler lämnar yrket under pandemins andra våg.
– Personalen orkar helt enkelt inte, säger Josefine Lundqvist, sjuksköterska och fackligt ombud för Vårdförbundet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-har-34-av-50-skoterskor-sagt-upp-sig
Man minns ju hur företag och privatpersoner körde ut mat och annat till sjukvårdspersonalen i våras, och hur de var våra hjältar. Nu står de där igen och är bara trötta och ledsna, och hyllningskörerna hörs inte längre av. Det är en stor sorg, alltihop…
#240: Ja, med all diskussion om vaccinet så har folk slutat med att hålla avståndet och använda handsprit.
”Vi är beredda att hjälpa Sverige om vi kan”. I Finland finns en snabb beredskap att bistå Sverige med coronapatienters vård. Detta förutsatt att landets eget läge är under kontroll. Och för tillfället bedömer man att det är det.
https://www.svd.se/finland-redo-att-hjalpa-sverige-med-coronavard
#242: Även norska myndighetsföreträdare säger att man är beredda att hjälpa Sverige om en förfrågan skulle komma.
- Sverige har inte bett oss om bistånd. Men om svenska myndigheter skulle vända sig till oss för att be om hjälp skulle vi ha en positiv hållning till det, säger Maria Jahrmann Bjerke, statssekreterare i det norska hälso- och omsorgsdepartementet, till NRK.
Källa SVT
Läget i vården är det svåraste i modern tid.
Det säger Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Stockholm, till Aftonbladet.
Nu ber han andra myndigheter att ställa upp med sjukvårdsutbildad personal.
– Ingen har upplevt något liknande, säger han
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QmrXoP/vardtoppen-storsta-belastningen-pa-varden-i-modern-tid
Sveriges regioner har nu aktiverat en nationell eskaleringsplan för covid-19. Det betyder att även regioner som hittills inte utökat sin intensivvårdskapacitet ska göra det, och att regionerna ska hjälpa varandra vid behov.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regionernas-nationella-eskaleringsplan-ar-aktiverad
#245: En av våra grupper (vi har 5 på avdelningen) är nu öppnad som Covid-IVA. Den har 8 vårdplatser, men det finns utrymme att eventuellt utöka platserna med 3 eller 4 platser.
Vi har även 4 isoleringsrum med slussar på avdelningen, de får inte beläggas annat än med Covidpatienter. Det finns även 5 enkelrum förutom sluss-salarna, de beläggs i nuläget med patienter som , av någon anledning, behöver isoleras. men skulle det bli nödvändígt, då kommer även dessa rum bli Covidsalar.
Kapaciteten i Region Stockholms intensivvård har slagit igenom taket.
I helgen var beläggningen på akutsjukhusen 101 procent, skriver DN.
Tröskeln för vilka patienter som får intensivvård höjs nu.
lla universitetssjukhus i Sverige utom Norrlands universitetssjukhus har i dag brist på sjukvårdspersonal, det framgår av uppgifter som sjukhusen lämnat till Ekot.
Universitetssjukhusen i Göteborg, Skåne, Stockholm, Örebro och Uppsala beskriver behovet av mer personal som stort.
”Läget just nu är nästan svårare än i våras”, säger Anna Wadenhov, HR direktör på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7624307
Svårt sjuka barn drabbas i sjukvårdens covidanstormning, larmar barnläkare och -kirurger.
#249: Sjukt hur man missköter vården.
Region Stockholm vill ställa in all planerad ej akut sjukvård till sista januari. Beslut tas i eftermiddag.
- Redigerat 2020-12-15 11:58 av [Göstage]
Nära 1,5 miljon – det är det totala antalet timmar övertid och mertid som läkare, sjuksköterskor och undersköterskor jobbat under årets första tio månader på sex av landets sju universitetssjukhus.
Det är sjuksköterskor som står för flest övertids- och mertidstimmar.
"Det handlar om att det är en brist på våra yrken", säger Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7625385
Till skillnad från många andra länder misslyckades Sverige med att hålla övrig sjukvård igång under det tidiga pandemiutbrottet, vilket resulterade i en jättelik vårdskuld. Och nu växer den igen.
Det går inte att diskutera den stora smittspridningen i Sverige utan att komma in på vår integrationspolitik. De sämst integrerade grupperna utlandsfödda har drabbats värre än infödda svenskar, och språkförbistringar inom vården har medfört komplikationer när inte tillräckligt svenskspråkiga har ålagts arbetsuppgifter som de inte förstått.
Markus Uvell i en gästledare i GP:
"I debatten om den svenska coronakrisen har ett perspektiv hamnat i skymundan, trots att det berör något centralt i det moderna Sverige: Kopplingen mellan de många dödsfallen, invandringen och vår misslyckande integrationspolitik."---
"Många anställda i äldreomsorgen har utländsk bakgrund, ofta från grupper med mycket utbredd smitta. Många talar också dålig svenska. Kommunal larmade redan 2018 om att många anställs trots att de inte förstår svenska. ”Det finns inga som helst begränsningar på hur lite svenska man kan kunna”, som en fackligt förtroendevald uttryckte saken i Kommunalarbetaren.
Det är förstås i sig ett stort problem om sköra äldre inte lyckas göra sig förstådda. Men språkproblemen har också gjort att basala hygienrutiner inte följts, vilket exempelvis Coronakommissionen konstaterar i sitt första delbetänkande.
De äldre tas alltså om hand av personer som har språkligt svårt att förstå instruktioner om till exempel hygien och skyddsutrustning."---
"Stora grupper lever i Sverige utan att någonsin bli en del av vårt samhälle. De förstår varken språket, kulturen eller vad som förväntas av dem. Och majoritetssamhället ställer få krav. Tvärtom sänks trösklarna maximalt, som om brist på krav vore ett uttryck för omtanke.
Problemet är inte nytt men coronakrisen gör situationen akut. Det kommer fler pandemier och nästa kan ha mångdubbelt högre dödlighet. Hur många fler ska behöva dö innan vi inser att den som bor i Sverige också måste vara en del av vårt samhälle?
#254: Ja det är fakta.
Trycket på sjukvården i Kronoberg fortsätter att vara stort. På måndagen redovisar regionen att 56 personer är inlagda på sjukhus med covid-19, vilket är en ny rekordnotering.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/ny-rekordnotering-56-pa-sjukhus-med-covid-19-i-kronoberg
Coronapandemins andravåg har slagit hårt mot NU-sjukvården som nu har tiotals fler covid-patienter än under toppen i våras.
När jul- och nyårshelgerna nalkas är läget pressat då man har ett stort sjukdomsbortfall hos personalen.
– Nu när man ska vara hemma med minsta symptom så blir det ett stort bortfall, om det inte fanns så många innan och då är det ännu färre nu. Jag känner mig uppgiven, säger Anna Tjus, huvudskyddsombud.
https://www.expressen.se/gt/coronautbrott-pa-sjukhuset-personal-och-patienter-sjuka/
Stora delar av personalen på intensivvårdsavdelningen på sjukhuset i Sollefteå har insjuknat i covid-19.
Smittspridningen fortsätter öka och trycket på vården är på många håll högre än någonsin.
För Södra Älvsborgs sjukhus innebär det ett akut behov av personal – även de utan utbildning, det skriver P4 Sjuhärad.
– Det är många uppgifter man kan hjälpa till med även om man inte är vårdutbildad, säger Joakim Höstner, biträdande sjukhusdirektör, till radiokanalen.
https://www.expressen.se/gt/sjukhusets-larm-vi-behover-mer-personal/
På grund av det ansträngda läget inom vården och en hög sjukfrånvaro hos vårdpersonalen aktiveras nu krislägesavtalet i Region Stockholm igen. Krislägesavtalet har tidigare gällt i regionen men löpte ut i augusti när smittspridningen gick ned.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/krislagesavtalet-foreslas-aktiveras-i-region-stockholm
#260 Krislägesavtalet har aktiverats även i Västra Götaland och Gävleborg. Förmodligen blir det väl som i våras, att alla regioner krisaktiverar. Möjligen med undantag av Norrbotten, som verkar ha positiv utveckling - åtminstone för tillfället.
"Du som ställt upp för alla, jobbat stenhårt som undersköterska för att du och dina barn skall ha det bra. När vården frågade efter folk som var villiga att hjälpa till i covidvården ställde du dig genast till förfogande. Någon riktig semester fick du inte 2020. Nu är du själv sjuk i covid och vi vet inte hur sjuk du kommer att bli. Du är min hjälte min kära dotter", skriver pappan Nils Persson på GP debatt.
Rörande…😢
Anhopningen av nyinsjuknade gör att sjukhus tvingas skriva ut ännu ej färdigbehandlade coronapatienter för att bereda plats, vilket ökar risken för att vi kommer att få se ännu fler fall av långtidscovid.
"Tre personer dog på intensivvårdsavdelningen vid Södersjukhuset (Sös) i Stockholm under julhelgen.
– Nej, tyvärr såg jag inget julmirakel, konstaterar Charlotta Dickman i telefonen.
Även en ung människa dog, berättar hon.
– Nej vi ser inget hopp. Inget ljus i tunneln. Vi vet att det kommer om några månader, med tanke på vaccinet. Men vi kommer sannolikt att ha det så här i många veckor till.
Nu sitter hon på tunnelbanan, på väg hem genom stan från ett avslutat arbetspass. In i vagnen kliver människor med påsar fyllda av kap från mellandagsrean.
– Jag vet ju att några av dem kommer att ligga hos oss om några veckor. Några kommer dö. Om inte de själva, så någon annan de smittar. Man tappar hoppet, när man själv jobbat på bristningsgränsen sedan i våras."---
https://bulletin.nu/nyheter/all/plagsam-julhelg-pa-intensiven-ser-inget-hopp
"The darkest hour is just before dawn", irländskt ordspråk.
- Redigerat 2020-12-29 07:53 av [Göstage]
Gillar sjukvården motto, hade bara önskat att alla andra kunde ta det på allvar också .
"Stanna hemma för vår skull, vi går till jobbet för din skull"
- Redigerat 2020-12-30 18:37 av Draken
"– I våras trodde vi att det var hemskt, men det är inget mot hur det är nu", säger undersköterskan Anna på intensivvårdsavdelningen på Skaraborgs sjukhus i Skövde. "Och vi har absolut inte nått någon topp än."
#265 Inte heller i Skåne ser man något slut på den eskalerande utvecklingen.
Sjukvårdens frontsoldater i kriget mot corona känner sig svikna av rikspolitikerna.
Läget på Skånes universitetssjukhus, Sus, är så ansträngt att ledningen planerar för att använda matsalar för vård av covidpatienter, det skriver Sydsvenskan.
Av Skånes runt 600 coronapatienter vårdas två tredjedelar på Sus i Lund och Malmö och hittills har redan runt 20 vårdavdelningar gjorts om för att hantera behovet.
#268 Förfärlig utveckling…
#269: Ja och inga tecken på minskning.
Nu ser Södertälje sjukhus en liten minskning i patientinflödet, men trots det har sjukhuset förberett sig på en ökning i antal patienter.
– Det finns en risk att antalet patienter ökar igen om en till två veckor, då man kan ha umgåtts mer än vad man ska göra under jul och nyår, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/manga-patienter-under-jul-och-nyar
Regionledningen rekommenderar nu munskydd i alla vårdlokaler i Region Västra Götaland, oavsett om man är personal, besökare eller patient. Entrévärdar skall dela ut munskydden. På Sahlgrenska universitetssjukhuset skriver man att alla ska bära munskydd, något de benämner som "en stark rekommendation".
Under torsdagen öppnades en akutavdelning för covid-patienter på Sophiahemmet. Den nya avdelningen tar emot 16 patienter.
– Vi har gjort om en postoperativ enhet på vår ryggkirurgiavdelning där vi kommer ta emot covid-patienter från regionens akutsjukhus, säger Per Svedmark, vd för Ryggkirurgiskt Centrum som ligger på Sophiahemmet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/privat-vardgivare-staller-om-till-covidvard
Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg har nu samma nivåer av intensivvårdspatienter med covid-19 som i våras.
Under året har också personal lämnat och ekvationen att nu möta patienternas vårdbehov blir allt svårare.
– Det är jätteansträngt. Det är problem med att hitta bemanning med det behovet som är i regionen och Göteborg, säger Marina Henriksson, avdelningschef för iva på Sahlgrenska.
https://www.expressen.se/gt/iva-chefen-om-laget-ar-jatteanstrangt/
Sjuksköterskestudenten Emelie Plessen, 32, jobbar extra på intensivvårdsavdelningen i Lund.
Hon beskriver en arbetsbelastning som blir allt högre – samtidigt som över hälften av medlemmarna i Läkarförbundet uppger att de inte hinner återhämta sig.
– Oron över att personalen ska bli sjuka eller inte orka mer är påtaglig, skriver Emelie Plessen till Kvällsposten.
https://www.expressen.se/kvallsposten/hogt-tryck-pa-intensiven-emelie-32-om-stressen/
Sjukvårdspersonal som inte låter vaccinera sig bör byta anställning, menar Moderaterna.
#275: Tror det är samma oro över hela landet. Hos oss har vi 12 Undersköterskor och 15 sjuksköterskor som är sjuka eller sjukskrivna pga stress och utmattning.
#276 Oväntat många inom sjuk- och äldrevården verkar tveksamma till att låta sig vaccineras.
#278: Märkligt att man vill hellre stänga ner samhället.
Men om alla skulle resonera som du, hur kan vi då få stopp på pandemin?
– Vi får väl hålla oss ifrån varandra och stänga ner samhället.
Hur kan man gilla som läget är nu?
Allt fler tillbudsanmälningar kopplade till Covid-19 inkommer till till Arbetsmiljöverket, skriver TT. De flesta anmälningarna avser arbetsplatser inom vård och omsorg.
Under jul- och nyårshelgerna dubblerades antalet intensivvårdsplatser på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg på grund av det hårda trycket. Men under den senaste veckan har man sett en liten minskning av antalet nyinskrivna patienter.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vi-skriver-ut-fler-an-vi-skriver-in
#281 Ja, just nu känns det som om det går åt rätt håll. Det som oroar är den där "tredje vågen" i februari som bland annat FHM och danska statsministern förvarnat om.
#282: Absolut..
Läkemedelsverket har fått in en anmälan från Akademiska sjukhuset om att en respirator plötsligt slutade ge andningsstöd åt en svårt sjuk covidpatient. Patientens syremättnad hann sjunka till 53 procent innan respiratorn fick kopplas ur och personalen behövde gå över till handventilering.
#276 ff Politisk oenighet om hur man skall få vaccineringstvekande sjukvårdspersonal att ta sprutorna, rapporterar SR.
. I kriget mot coronaviruset påverkas alla delar av Sverige, även regioner där smittoläget är lugnare.
Under en dag fick Aftonbladet följa vården på iva i Umeå, där patienterna kämpar för sina liv – och där personalen fortfarande förbereder sig på ett värre läge.
– Det värsta är ovissheten. Kommer det vi gör att räcka? säger sjuksköterskan Shemir Quni, 35.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7Kq0E4/iva-personalen-tar-hojd-for-varre-lage-ingen-forstar-hur-sjuk-man-ka
Allt fler +80 överlever intensivvård idag jämfört med i våras.
#287: En liten framgång.
På två avdelningar på Södra Älvsborgs sjukhus har flera i personalen insjuknat i covid-19.
Enligt Joakim Höstner, chef för särskild sjukvårdsledning på SÄS inträffade det senaste utbrottet under helgen.
Trots utbrotten finns "inga tecken på att patienter har smittats eller att smittan rört sig mellan patienter och personal", enligt Joakim Höstner.
https://sverigesradio.se/artikel/utbrott-pa-sas-personal-pa-tva-avdelningar-har-insjuknat
Rekordfå anmälda fall av vinterkräksjuka tyder på att coronarestriktionerna efterlevs, vilket även inverkar på spridningen av vinterkräksjukan, skriver Vetenskapsradion.
#276 ff Skånskt dilemma (som man uppenbarligen delar med andra.)
"Vårdanställda som vägrar ta vaccin fortsätter att oroa de ansvariga i Skåne. I en rapport till regeringen frågar sig länsstyrelsen i Skåne hur viljan att vaccinera sig ska kunna öka.
Motståndet är störst i äldrevården, enligt regionens vaccinsamordnare Maria Landgren.
– På vissa äldreboenden är det väldigt många som tackar ja, på andra ligger det runt 50–60 procent. Vi får hela tiden jobba med informationen. Om man inte tar vaccinet denna vecka finns ju möjligheten att ta det nästa vecka, om en månad eller två, säger hon."---
- Redigerat 2021-01-28 17:32 av [Göstage]
Gravida kvinnor och nyblivna mödrar oroar sig betydligt mer för coronaviruset än andra grupper, visar, en studie från Göteborgs universitet. Ett föga överraskande resultat.
#292: Jag har förstått det som att gravida kvinnor inte skall utsättas för viruset ? På min avdelning får de inte ens gå in på covidsalarna.
#293 Undersökningen avser gravida kvinnors samt nyblivna föräldrars oro för viruset. Föräldragrupper ställs in, partnern får inte vara med vid ultraljudsundersökning och förlossning och så vidare. Undersökningen avser inte gravida sjukvårdsanställda specifikt, utan gravida i allmänhet.
- Redigerat 2021-01-30 20:31 av [Göstage]
#294: Ok. Då har jag missförstått lite ;) Trodde det bara gällde gravida inom vården.
Men vad tragiskt att pappan inte får vara med på förlossningen, det, om nåt, borde de väl kunde göra undantag för.
#295 Det skiljer sig mellan regionerna, symptomfri partner kan få närvara med vissa förbehåll.
"Till följd av pandemin råder nya regler och rekommendationer vid landets sjukhus. Huruvida man får ta med sig en partner till ultraljud, annan relaterad förlossningsvård eller vid själva förlossning skiljer sig mellan olika regioner.
I region Stockholm får partner utan sjukdomssymptom följa med till länets alla förlossningskliniker och BB. Däremot är det inte tillåtet att lämna rummet under vistelsen och ni får inte komma och gå från avdelningen."--[-](https://www.kry.se/din-halsa/graviditet-och-forlossning-i-coronatider/
Olika rutiner för extraersättning till personalen mellan regionerna.
Corona kunde blivit Peters död – hyllar vårdpersonalen
Nu öppnas covid-iva igen på Norrlands universitetssjukhus
Totalt får Universitetssjukhuset i Umeå då 14 IVA-platser.
https://sverigesradio.se/artikel/nu-oppnas-covid-iva-igen-pa-norrlands-universitetssjukhus
#299: Än så länge har vi det ganslka lungt enligt mina arbetskollegor, men vi har rustat för det värsta. Får se hur detta kommer gå. Jag går tillbaka till jobbet den 22 februari.
Just nu vårdas 42 personer med covid-19 på sjukhus i länet, vilket är det högsta antalet någonsin i Västerbotten.
Även Lycksele lasarett har under fredagen gått upp i förstärkningsläge med anledning av den höga belastningen på vården, därmed har alla länets sjukhus gått upp i förstärkningsläge i veckan.
https://sverigesradio.se/artikel/coronalaget-i-vasterbotten-rekordmanga-i-behov-av-sjukvard
De senaste veckornas nedåtgående trend med färre inlagda patienter som vårdas för covid-19 på Södertälje sjukhus, ser ut att ha planat ut. Det visar färska siffror från sjukhuset.
Men den senaste veckans siffror visar en svag ökning av att antalet smittade, från nio stycken förra veckan till elva. Två patienter intensivvårdas just nu vilket är en minskning med en person och även antalet med misstänkt covid har minskat från 14 till åtta.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/sa-manga-vardas-for-covid-19-pa-sodertalje-sjukhus
Tveksamhet till Astra Zenecas vaccin bland vårdpersonal i Västsverige.
"Vaccinationen av äldre och vård- och omsorgspersonal i Mölndals stad pågår för fullt. Samtidigt uppges att mellan 500 och 600 doser av 2 000 som staden beställt ratats av vårdpersonalen.
Mölndal stad hade beställt 2 000 doser av covid-19-vaccin som skulle ges till samtlig personal inom vård- och omsorg. Men enligt Göteborgs-Posten ratade en fjärdedel av personalen vaccinationen. En orsak ska ha varit för att det rört sig om Astra Zenecas vaccin.
– Vi hade 500-600 doser som ingen ville ha, säger Karin Blomqvist, medicinskt ansvarig sjuksköterska, till tidningen."---
https://molndalsposten.se/nyheter/vardpersonal-ratade-astra-zenecas-vaccin/
Ej prenumerantspärr i nuläget.
Antalet personer som vårdas på sjukhus i Sörmland med covid-19 ökar.
Under onsdagen vårdas 31 personer på sjukhus varav fyra får intensivvård, under tisdagen vårdades 26 personer på länets sjukhus.
Ingen person har avlidit på sjukhus i Sörmland med covid-19 under det senaste dygnet, enligt Region Sörmland.
https://sverigesradio.se/artikel/ny-statistik-okning-av-coronapatienter-pa-lanets-sjukhus
#303 Även i Borås är sjukvårdspersonal tveksamma till Astra Zenecas vaccin.
Trots pandemin var det faktiskt färre patienter som fick intensivvård 2020 än året innan, men de vårdades längre.
Intensivvårdssköterskan Sofia Lindström säger till SVT:
"Hos oss hade vi ju bara covidpatienter. Alla hade samma diagnos, vilket var en väldigt stor skillnad från hur det är i vanliga fall."---
Man frågar sig ju lite oroligt var alla andra intensivvårdspatienter tog vägen…🤔
- Redigerat 2021-02-20 09:30 av [Göstage]
Antalet patienter med bekräftad covid-19 minskar på Södertälje sjukhus, det visar färska siffror som publicerades under måndagen. Totalt sex patienter med bekräftad smitta vårdas på sjukhuset i nuläget.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/sa-manga-vardas-for-covid-pa-sodertalje-sjukhus
"Vi är inte samma människor idag som vi var då" - intensivvårdssköterska som varit med under hela pandemin berättar.
En omsorgsanställd i Hässleholms kommun gick till jobbet trots att hon hade symptom på coronaviruset.
På arbetsplatsen blev hon ombedd att vända hem. Nu har kvinnan fått en skriftlig varning av arbetsgivaren.
https://www.expressen.se/kvallsposten/gick-till-jobbet-med--flera-coronasymptom/
Flera Eksjöbor som SVT har talat med reagerar med oro på att Eksjö har sämre överlevnad på covid-IVA jämfört med Jönköping och Värnamo. Samtidigt utrycker de förtroende för personalens insatser och Höglandssjukhusets vård.
En vikarie inom omsorgen för funktionsnedsatta i Västervik gick till jobbet – trots ett positivt coronatest. Nu polisanmäler kommunen vikarien.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/jobbade-trots-positivt-coronatest-polisanmals-av-kommunen
En anställd på ett boende i Lerum uppmanades att jobba färdigt sitt nattpass trots att hon i början av passet fått besked om att hennes coronatest var positivt.
#312: Ouch. Där kan man snacka om gravt tjänstefel, det är absolut INTE ok att förstsätta jobba. Hon skulle ha blivit hemskickad direkt vid första uppvisandet av symptom, eller direkt efter att ha testats.
På avdelningen vårdades enbart sköra äldre patienter utan misstanke om att vara coronasmittade.
Men ändå drabbades 26 patienter av viruset varav sex avled till följd av covid-19.
Nu har Mölndals sjukhus gjort en Lex Maria-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg.
https://www.expressen.se/gt/covid-smitta-spreds-pa--sjukhus-sex-patienter-dog/?referrer=todays-news
#314 Otäckt…
- Redigerat 2021-03-07 16:58 av [Göstage]
#314: Riktigt obehagligt.
Högst iva-tryck i landet och aktiverat krisavtal. Att situationen skulle vara värre nu än i våras i Västerbotten är inget personalen på intensiven i Umeå kunde föreställa sig.
– Det här är ingen lek, det är människor som kämpar varenda minut för sitt liv, för att orka andas, säger intensivvårdssjuksköterskan Cecilia Reinikainen Diamant.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/folj-med-in-pa-intensiven
#217 Bra med varje påminnelse om vad det är frågan om.
Under andra vågen av pandemin har antalet personer som behövt intensivvård i Sörmland minskat kraftigt. Men behovet består och arbetet inne på avdelningen är ofta tungt.
– Man står upp hela tiden, man hinner aldrig sitta, säger undersköterskan Stina Asp Larsson.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/har-vardas-de-som-drabbats-hardast-av-viruset
Smittspridningen i Norrbotten är så pass allvarlig att Sunderby sjukhus i Luleå har öppnat upp ett covid-IVA med tillgång till minst sex nya platser med respiratorer.
– Jag hoppas verkligen att det räcker, säger överläkaren Katarina Lindgren.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/sex-nya-platser-pa-covid-iva-i-sunderbyn
Idag den 11 mars är det ett år sedan den första patienten med covid-19 lades in för intensivvård i Västmanland och den vågen med svårt sjuka coronapatienter beskrivs av personalen på intensivvården i Västerås som mycket tuff och full av brister.
”Vi hade inte respiratorer så det räckte så vi fick hjälp av Köpings sjukhus och vi fick hämta från militärförråd”, säger sjuksköterskan Carina Wendlegård.
https://sverigesradio.se/artikel/sjukskoterska-det-var-som-att-jobba-i-en-krigszon
Stockholmarna har mindre förtroende för hur vården hanterat coronapandemin än i övriga Sverige. Men är å andra sidan mer positiva till digital vård.
https://www.mitti.se/nyheter/manga-stockholmare-misstror-coronavarden/repucc!e2sMQyyLWHaqkRyciZbQw/
Vid lunchtid på söndagen vårdades 70 covidpatienter på Östergötlands sjukhus, det är två fler än på lördagen vid samma tid.
12 av dem får intensivvård, vilket också är två fler än dagen innan.
Och nu är det tre dygn sedan en person i länet avled till följd av pandemin. Den totala dödssiffran ligger därför kvar på 595.
https://sverigesradio.se/artikel/antalet-covidpatienter-pa-sjukhusen-fortsatter-att-oka
Skador som uppkommit i samband med användning av skyddsutrustning har ökat kraftigt sedan förra året. Det visar statistik från Arbetsmiljöverket, rapporterar TV4 Nyheterna
Stor ökning i förtroende för sjukvården i den årliga Förtroendebarometern.
Nu larmar facket Kommunal om en ohållbar arbetssituation för region Värmlands iva-undersköterskor, där både personalens hälsa och patientsäkerheten anses vara i riskzon.
Det har redan vid tidigare storhelger varit svårt för vårdanställda att ta ut semester och annan ledighet, något som nu också är ett faktum i samband med påsken och den ökande inläggningssituationen. Hälften av 44 akutsjukhus har vid en förfrågan från SR svarat att de tvingats avslå ledighetsansökningar under påsken.
Hårt belastad personal säger att kompensation i form av helgersättning inte känns särskilt uppmuntrande eftersom man har behov av att komma ifrån och vara med familj och vänner.
#294 ff Coronarestriktionerna på BB gör större skada än nytta, anser barnmorskorna på Varbergs sjukhus.
Region Uppsala har nu fler intensivvårdade covidpatienter än någon gång under höstens andravåg.
Nu tvingas regionen skicka intensivvårdspatienter till andra regioner, skriver Upsala Nya Tidning.
– Det är jättejobbigt att vi är i det här läget igen. Det är absolut inte önskvärt men absolut nödvändigt att flytta patienter, säger hälso- och sjukvårdsdirektören Mikael Köhler till tidningen.
Trycket på sjukvården i Dalarna ökar kraftig och platser håller på att ta slut då allt fler insjuknar i covid-19. Oron är stor bland personalen vid Falu lasarett.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/har-kampar-vardpersonal-i-dalarna-mot-coronaviruset-igen
#329: Biverkning av korridorfesterna på universitetet kanske ?
#330 Vi har också märkt av en ökning bland allt ynhre patienter som behöver sjukhusvård pga Covid. Dock har vi det ganska lungt just nu. Vi har bara 7 Isolerade på min avdelning för tilfället.
Statistiken på SVT med antalet inlagda på IVA runt om i landet som tidigare låg på "Coronaviruset 10" har övergått hit. Avläsning görs dagligen ungefär 09.30.
Avläst i morse:
Inga stora förändringar på IVA idag efter påskhelgen, upp två sedan igår till 347. Kan nog bli större ökningar i veckan.
Flest inlagda: Region Stockholm 85 (-1), Region Västra Götaland 57 (-3), Region Uppsala 22 (+1), Region Östergötland 21 (+2), Region Skåne 20 (-1) Dalarna 20 (+2), Sörmland 19 (+1).
Gotland nu ensamma om 1 inlagd.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Antalet coronapatienter ökade kraftigt på sjukhusen i Skåne under påsken.
Det är ett fortsatt svårt läge för sjukvården i Sörmland och under tisdagen vårdas 72 personer med konstaterad covid-19 på sjukhusen i länet varav 19 får intensivvård.
Region Sörmland förbereder sig nu för att öppna fler intensivvårdsplatser.
https://sverigesradio.se/artikel/sjukvardsledaren-vi-riggar-for-att-oppna-fler-iva-platser
#332 Som befarat högre ökningstakt på IVA idag jämfört med gårdagen. 347 då har blivit 362 nu.
Flest inlagda: Region Stockholm 90 (+5), Region Västra Götaland 64 (+7), Region Uppsala 23 (+1), Region Östergötland 23 (+2), Region Skåne 21 (+1), Dalarna 20. Därefter ett skutt ner till tre regioner med vardera 17 inlagda.
Gotland fortfarande ensamma om att endast ha en inlagd IVA-patient med covid-19.
#335: Det stiger kraftigt nu tyvärr.
#336: Det var väl egentligen väntat eftersom iom påsken. Folk kan ju inte låta bli att trängas framförallt på skidorterna.
Covidpatienter fortsätter att öka på Södertälje sjukhus och läget är särskilt ansträngt på intensiven.
Regionen befinner sig i den tredje vågens topp och då intensivvårdsbehovet är stort utökar nu Södertälje sjukhus intensivvårdsplatserna.
https://sverigesradio.se/artikel/iva-platserna-utokas-okning-av-covidpatienter
#335 Inte samma kraftiga höjning på IVA-patienter idag som igår vid samma tid - plus 2 nu till 364. Återrapporteringstillfällena i de två största regionerna spelar förstås stor roll, det som händer där påverkar totalen stort genom de höga antal det ofta är frågan om.
Flest inlagda: Region Stockholm 85 (-5), Västra Götaland 65 (+1), Skåne 22 (+1), Uppsala 22 (-1), Östergötland 21 (-2), Dalarna 20, Örebro 20 (+3). Närmast därefter två regioner på 16.
Gotland fortfarande ensamma om att endast ha en inlagd IVA-patient med covid-19.
Högsta smittsiffran på länge i Skåne senaste dygnet med över tusen smittade. Har kanske att göra med återupptagna provtagningar och -analyser efter påsken? Samtidigt har antalet inlagda på sjukhus inklusive IVA minskat.
#339 Antalet inlagda fortsätter att stiga på IVA, och 375 (+11) inlagda är vad jag kan se flest sedan den 10 januari. Kanske är det påsken som nu börjar göra avtryck i antalen?
Risk för att vi under innevarande månad kommer upp i över 400 totalt, och över 100 i Stockholm. Hoppas förstås att jag har fel i min farhåga…
Flest inlagda: Region Stockholm 94 (+9), Västra Götaland 69 (+4), Uppsala 22, Östergötland 21, Skåne 20 (-2), Örebro 20 och Dalarna 18 (-2).
Minst antal inlagda har Gotland och Jämtland med två vardera.
- Redigerat 2021-04-09 09:24 av [Göstage]
Sthlm 98 st på IVA mycket lilla…
#342 Ja, den gradvisa stegringen verkar förbi, nu rasar det nog iväg…🤔
- Redigerat 2021-04-09 09:59 av [Göstage]
#342: Ouch. Det är inte bra 😔
#341 Redan idag når Stockholm tyvärr 100 inlagda på IVA. Totalt lite mellandag, back 3 idag till 372.
Flest inlagda: Region Stockholm 100 (+6), Västra Götaland 65 (-4), Uppsala 25 (+3), Östergötland 21, därefter Gävleborg (+2?), Skåne (-1) och Örebro (-1), alla 19.
Gotland nu ensamma om 2 inlagda.
#345 Oförändrad total på IVA sedan igår, 372 patienter.
Flest inlagda: Region Stockholm 101 (+1), Västra Götaland 62 (-3), Uppsala 25, Östergötland 20 (-1), Skåne 20 (+1), Örebro 19 och Sörmland 19 (+1?).
Gotland och Jämtland minst antal inlagda med 2 vardera.
#346: Sthlm över 100 det har inte hänt sen första vågen förra året.
#347 Nej, det har stigit snabbt. För en månad sedan idag var det 49, så det har alltså skett en dryg fördubbling sedan dess.
#347: Det är så man blir lite orolig. Nu bor inte jag i Stockholm, men det kan lika gärna krypa upp hitåt.
Hade hoppats på att vaccinationerna skulle ha kommit såpass långt att man skulle slippa denna kraftiga ökningen.
#346 Kraftig IVA-ökning sedan igår, och nu närmar sig 400-strecket - 391 inlagda nu på morgonen (+19 sedan igår), så många tror jag inte det varit sedan 7 januari.
Flest inlagda: Region Stockholm 102 (+1), Västra Götaland 62, Uppsala 28 (+3), Östergötland 24 (+4), Skåne 22 (+2), Örebro 19 och Sörmland 18 (-1).
Gotland och Jämtland fortfarande minst antal inlagda med 2 vardera..
- Redigerat 2021-04-12 09:26 av [Göstage]
#350 Vår jämförelse bekräftas på Expressens "Corona just nu."
"Antalet patienter som vårdas på intensiven på grund av covid-19 ökar ytterligare och är nu fler än under den så kallade andra vågen i januari.
Enligt intensivvårdsregistret vårdas för närvarande 392 patienter på en intensivvårdsavdelning (Iva) i Sverige just nu på grund av covid-19."---
Vi läste av 391 på morgonen den 7 januari.
#350 "-Vi har ett mycket allvarligt läge vid våra akutsjukhus och främst gäller det intensivvården. Nu har vi 105 patienter med covid-19 som är i behov av intensivvård. Så många patienter med covid-19 i intensivvård har vi inte haft sedan slutet av maj förra året", säger Johan Bratt tf hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Stockholm i en dagslägesrapport från regionen.
- Redigerat 2021-04-12 18:34 av [Göstage]
#350 Lugnare stegringstakt i antalet IVA-patienter idag jämfört med motsvarande tid igår, idag plus två till 393.
Flest inlagda: Region Stockholm 104 (+2), Västra Götaland 62, Uppsala 26 (-2), Östergötland 23 (-1), Skåne 20 (-2), Örebro 19.
Västra Götaland står för tredje dygnet stilla på 62. Risk för att det kan komma en större "klumpsumma" uppåt där snart.
"Bubbelregionerna" efter de med flest inlagda verkar generellt minska lite, kanske ett litet positivt tecken ändå?
Gotland och Jämtland fortfarande minst antal inlagda med 2 vardera.
#353 Sakta men dessvärre säkert kryper antalet inlagda covidpatienter mot 400-strecket - idag är det 397 mot 393 igår.
Flest inlagda: Region Stockholm 103 (-1), Västra Götaland 61 (-1), Uppsala 27 (+1), Örebro 22 (+3), Östergötland 21 (-2). Skåne är numera på en sjätte position med 18 (-2).
Gotland nu ensamma med minst antal inlagda med sina 2 registrerade.
- Redigerat 2021-04-14 09:28 av [Göstage]
#354 Samtidigt som smittotalen i Region Skåne fortsätter att öka ligger intagna på IVA på en fortsatt låg och sjunkande nivå.
En positiv tolkning är att vi ser ett tecken på att vaccinationen av riskgrupperna har givit effekt, den negativa att en ökning av IVA-talen är att vänta inom kort. Jag väljer alternativ ett…
- Redigerat 2021-04-14 11:23 av [Göstage]
Sjukhusen i Norrbotten är nästan fullbelagda med patienter på grund av den höga smittspridningen av covid-19. Nu vänder sig Region Norrbotten till Västerbotten för att få hjälp.
Det finns för få intensivvårdsplatser på Akademiska sjukhuset och patienter måste ofta flyttas – både inom sjukhuset men också till andra sjukhus. Något som är påfrestande både för patienter, anhöriga och personal.
Läget är ansträngt inom vården i Örebro län just nu. I tisdags noterades en topp vad gäller antalet sjukhusvårdade covidpatienter, och för varje dag måste fler vårdplatser skakas fram för att kunna ta emot alla personer som behöver en vårdplats.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/folj-med-in-pa-covidavdelningen
#354 Dagsbilden på IVA påminner lite om hur det var den 7 januari i år, med färre än tio kvar till 400-strecket, då det plötsligt snabbt började gå åt andra hållet. Kanske kan man hoppas på något liknande nu - gårdagens 397 har idag sjunkit till 380! Vändningen efter påsk som vi kalkylerat med kan vara här…
Flest inlagda: Region Stockholm 101 (-2), Västra Götaland 55 (-6), Uppsala 27, Örebro 19 (-3), Gävleborg 19 (+?) , Skåne 18, Östergötland 18 (-3).
Gotland kvar som ensamma med endast 2 inlagda.
- Redigerat 2021-04-15 09:20 av [Göstage]
#359: Hoppas det vänder ner nu.
#360 Ja, det verkar sjunka i flertalet regioner, så det kan vara en vändning. Vaccinet och våren kanske samverkar? 😉
#359 ff En viss rekyl blev det när RVG åter fyllde på med sex patienter - vi vet ju vid det här laget att den regionen är rätt oförutsägbar i sina återrapporteringar av någon anledning - kanske personell och/eller demografisk.
- Redigerat 2021-04-15 11:14 av [Göstage]
Vårdbehovet är stort och förväntas öka till en nivå som vi inte sett sedan förra våren, det skriver regeringskansliet i en ny rapport som SVT tagit del av. Samtidigt kommer larm om sliten, trött och utmattat sjukvårdspersonal.
– Det har gått ett år och vi börjar gå på våra reserver. Det är på gränsen, säger Rafael Kawati, sektionschef för intensivvård på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/personalen-pa-iva-under-hard-press
#359 Uppenbarligen var jag lite väl optimistisk i min tolkning av gårdagens minskning till 380 IVA-patienter: idag har det gått i rakt motsatt riktning och sprängt 400-vallen- plus 21 idag till 401. En kalldusch!🤔
Flest inlagda: Region Stockholm 103 (+2), Västra Götaland 62 (+7), Uppsala 27, Dalarna 20 (+?), Skåne 20 (+2).
Gotland fortfarande ensamma om 2 inlagda.
"Andelen som behöver intensivvård i Region Stockholm ökar. Av de som läggs in på sjukhus med covid-19 behöver 16,9 procent läggas in på Iva.
Det är något som oroar tf hälso- och sjukvårdsdirektör Johan Bratt.
– Vad som oroar mig är att andelen av de som behöver intensivvård, jämfört med det totala antalet som behöver sjukhusvård, ökar, säger Bratt."
Källa Expressens direktrapportering om coronaviruset.
- Redigerat 2021-04-16 13:41 av [Göstage]
Just nu finns det bara två lediga iva-platser kvar i hela Region Halland och läget är kritiskt.
Nu är budskapet till de andra regionerna att Halland inte kan hjälpa till med fler iva-patienter.
– Sjukvården är pressad i hela Sverige, säger Christina Svärd, områdeschef i Region Halland.
– Det händer alltid saker under dagen. Räknar man optimistiskt kan det finnas fyra tillgängliga platser under eftermiddagen, med överbeläggningsplatser, säger områdeschef Christina Svärd
https://www.expressen.se/gt/iva-i-halland-nastan--fullt-kritiskt-lage-/
Brittsmittan stor orsak till det stigande antalet IVA-patienter?
R-talet är nu över 1 och stigande, vilket inte är någon god nyhet i ett läge då en stor majoritet av befolkningen ännu inte är vaccinerade, och då brittsmittan sprider sig snabbare och tenderar smitta fler yngre människor.
Maria Rotzén Östlund, smittskyddsläkare i regionen, var försiktigt optimistisk gällande smittspridningen i Stockholm.
– För första gången nu sedan i januari kan vi notera en enskild vecka som visar ett litet minskat antal av bekräftade covid-19-fall. Under vecka 14, alltså förra veckan, hade vi en knapp fyraprocentig nedgång än förra veckan.
– Vi har någon form av platå. Men för att verkligen tro på en trend vill vi se en stadig nedgång i fyra veckor.
#364 IVA-siffrorna åter på rätt sida om 400-strecket (-6 till 395) och Stockholm bra sänkning till under 100, vilket förstås är positivt. Men särskilt stabilt känns det inte…
Flest inlagda: Region Stockholm 95 (-8), Västra Götaland 59 (-3), Uppsala 27, Dalarna 21 (+1), Skåne 20. Därefter Örebro också 20, Östergötland 19 och Gävleborg 18.
Gotland har nu minskat till en inlagd, vilket de är ensamma om i landet.
#370: Ja flera kommuner i Stockholm rapporterar om lite minskning av nya fall.
#370 Ytterligare ett dygn med marginell minskning på IVA, minus fyra till 391.
Flest inlagda: Region Stockholm 93 (-2), Västra Götaland 58 (-1), Uppsala 27, Dalarna 22 (+1), Skåne 22 (+2). Därefter Örebro 20, Östergötland 19 och Gävleborg 19 (+1).
Gotland fortsatt ensamma bland de 21 regionerna med blott en inlagd covidpatient på IVA.
- Redigerat 2021-04-18 09:08 av [Göstage]
Att patienter måste nödförflyttats mellan regioner på grund av överbeläggningar på intensivvårdsavdelningarna innebär alltid en risk, konstateras från intensivvårdsregistret.
"Sir har som målsättning att iva-byten på grund av resursbrist ska ligga under 2 procent. Pandemin har ställt allt på ända; nu ligger regionernas medelvärde nära 11 procent."---
"Det har varierat över tid vilka regioner som bett mest om hjälp, på grund av att smittspridningen slagit ojämnt över Sverige.
– Kalmar, Värmland och Gotland är kanske de regioner som samlat under hela pandemin haft det lindrigast, säger Göran Karlström."---
- Redigerat 2021-04-18 10:52 av [Göstage]
Den tredje coronavågen är här, och på intensiven på Nya Karolinska i Solna kämpar personalen med att hjälpa patienter som drabbats hårt av covid-19. Här liksom på många andra iva-avdelningar i länet är läget hårt pressat och antalet inlagda covidpatienter har på kort tid ökat.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/iva-pa-karolinska-larmar-om-personalbrist
#372 Dessvärre har IVA-talen skjutit iväg igen och är nu uppe i 413, en ökning med hela 22 patienter på ett dygn.
Flest inlagda: Region Stockholm 96 (+3), Västra Götaland 67 (+9), Uppsala 28 (+1), Skåne 26 (+4), Dalarna 23 (+1), Östergötland 22 (+3), Gävleborg 22 (+3) och Örebro 20.
Gotland fortsatt ensamma bland de 21 regionerna med blott en inlagd covidpatient på IVA, närmaste regioner har 4.
- Redigerat 2021-04-19 09:19 av [Göstage]
Efter helgen vårdas totalt 161 patienter på Akademiska sjukhuset och Lasarettet i Enköping. Av dem får 32 personer intensivvård och sjukhusen har nått sin maxkapacitet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/rekordmanga-vardas-pa-sjukhus-32-pa-iva
#359 Funderar fortfarande lite över vad det var för effekt som inträffade i torsdags, när antalet inlagda på IVA "i ett nafs" rasade från 397 till 381. Var det någon form av "lugnet före stormen", innan de påskinsjuknade började dyka upp? 🤔
#377: Möjligt.
Som vi redan konstaterat fortsätter antalet patienter på IVA att öka, och läget är inte värst i storstadsområdena, utan i Mellansverige. Uppsala-Örebro, Dalarna och Gävleborg.
Illustration från SVT/IVA.
#375 I stort sett oförändrat läge på IVA efter gårdagens kraftiga höjning - en ner idag till 412.
Flest inlagda: Region Stockholm 93 (-3), Västra Götaland 68 (+1), Uppsala 28, Skåne 26, Östergötland 23 (+1), Dalarna 22 (-1), Örebro 22 (+2), Gävleborg 21 (-1)
Gotland är ensamma bland de 21 regionerna om att ha två inlagda covidpatienter på IVA, vilket dock är en upp sedan igår..
Toppen på pandemin är inte inom sikte, och flera hårt ansträngda regioner planerar nu för utökad överflyttning av IVA-patienter till andra regioner med tomma platser.
Karolinska universitetssjukhuset lämnar under tisdagen förstärkningsläget och återgår till stabsläge, som är en lägre beredskapsnivå.
Sjukhuset skriver i ett pressmeddelande att antalet patienter med covid-19 på Karolinska under en tid har varit stabil.
https://sverigesradio.se/artikel/karolinska-lamnar-forstarkningslaget
#380 Små totala förändringar i talen för de IVA-inlagda - upp två idag sedan samma tid igår till 414. Dock ganska stora ändringar både uppåt och nedåt bland regionerna.
Flest inlagda: Region Stockholm 96 (+3), Västra Götaland 67 (-1), Östergötland 29 (+6), Skåne 26 (+1), Uppsala 24 (-4), Örebro 20 (-2), Dalarna 19 (-3), Gävleborg 19 (-2).
Gotland är fortfarande ensamma bland de 21 regionerna om att ha två inlagda covidpatienter på IVA.
- Redigerat 2021-04-21 09:13 av [Göstage]
Ser väl ut som vi befarat på IVA, och smittalen kan nog stiga hela april månad ut, något som vi väl också varit inne på.
"Just nu ligger Sverige över den andra vågens topp när det gäller coronapatienter på iva-avdelningarna, enligt Socialstyrelsen.
– Där pekar grafen rakt uppåt. Och vad vi tror nu är att det kommer fortsätta peka uppåt under april månad, säger generaldirektören Olivia Wigzell på en pressträff.---
"Det är nu färre personer över 70 år som är inlagda på sjukhusen, medan de yngre åldersgrupperna utgör en större andel."
– Så ingen är förskonad för risken för allvarlig sjukdom i covid, säger Olivia Wigzell."
#383 Tydlig minskning bland coronainlagda sedan igår - ned nio till 405. Östergötland gick upp sex igår och ned lika många idag, vilket får en att misstänka felrapportering igår.
Flest inlagda: Region Stockholm 92 (-4), Västra Götaland 65 (-2), Skåne 27 (+1), Uppsala 27 (+3), Östergötland 23 (-6), Örebro 20, Gävleborg 19, Dalarna 18 (-1).
Gotland fortsatt lägst av 21 regionerna med två inlagda covidpatienter på IVA.
Just nu är det ett extremt ansträngt läge på alla tre sjukhus i länet på grund av det stora antalet covidpatienter som dagligen kommer in till sjukhusen för vård. Det har gjort att annan viktig vård behöver ställas in och snart är sjukhusen överfulla.
– Vi närmar oss ett katastrofläge, säger Petra Lindstedt områdesdirektör länssjukvårdsområde somatik.
Sjukvårdsledningen inom Region Gotland har beslutat att höja beredskapsnivån och går upp i stabsläge.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/region-gotland-gar-upp-i-stabslage
#385 Ner sex på IVA idag och på rätt sida om 400, om än knappt: 399.
Flest inlagda: Region Stockholm 95 (+3), Västra Götaland 65, Skåne 27 (+1), Uppsala 27 (-1). Därefter ett hopp ner till 21, där fyra regioner ligger i spannet 21-17, men vi kan nog lämna dem- åtminstone tills vidare.
Minst inlagda har Gotland (+1) och Västmanland (-1) med tre patienter vardera.
Under pandemins första och andra våg ställde många privata vårdgivare upp med personal till akutsjukhusen. Men inte under tredje vågen, trots att covidpersonalen nu går på knäna.
Flera anställda som jobbar inom vården får hudproblem på grund av långvarig användning av munskydd. SVT Nyheter Skåne har pratat med några vårdanställda som vittnar om olika typer av hudbesvär som orsakas av munskydd.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/munskydd-orsakar-hudbesvar-for-sjukvardpersonal
På Södra Älvsborgs sjukhus vårdas på fredagen 74 patienter för covid-19.
Det är bara en patient ifrån den tidigare toppnoteringen på 75 patienter, under andra vågen i januari.
– Det kommer bli värre innan det blir bättre, säger Joakim Höstner, chef för särskild sjukhusledning, till Borås Tidning.
https://www.expressen.se/gt/enormt-coronatryck-pa-sas-en-patient-fran-toppnotering/
Läget i Sörmland igår kl 16.50:
" 83 patienter med konstaterad covid-19 vårdas inneliggande på sjukhus i Region Sörmland.
Av dessa får 18 patienter intensivvård.
Tre patienter vårdas i andra län."
#388 Åter en liten minskning på IVA idag jämfört med föregående dygn, nu är det 395 (-4).
Flest inlagda: Region Stockholm 89 (-6), Västra Götaland 65, Skåne 28 (+1), Uppsala 27. (Därefter ett hopp ner till 19 för tre regioner, följda av en region med 18.)
Stockholm pendlar upp och ner (plus tre igår, minus sex idag), RVG ligger still (lokala rapporteringsrutiner?), medan Skåne ökar något hela tiden.
Minst inlagda har fortfarande Gotland och Västmanland med tre patienter vardera.
- Redigerat 2021-04-24 09:17 av [Göstage]
#393 Den långsamma minskningen på IVA håller i sig - totalen ner fem sedan igår till 390.
Flest inlagda: Region Stockholm 90 (+1), Västra Götaland 64 (-1), Skåne 28, Uppsala 27. (Därefter ett hopp ner till 19 för Sörmland och Örebro.)
Minst inlagda har Gotland, nu ensamma om tre IVA-patienter.
I november 2020 drabbades Danderyds sjukhus av ett utbrott av covid-19 på en avdelning. 80-årige Gunnar Plahn var en av tio patienter som misstänks ha smittats under utbrottet. Han avled till följd av sjukdomen. Nu har hans dotter Helén anmält fallet till patientnämnden.
#394 Fortsatt försiktig minskning av antalet IVA-vårdade, från 390 till 387.
Flest inlagda: Region Stockholm 92 (+2), Västra Götaland 63 (-1), Skåne 30 (+2), Uppsala 27.
Minst antal inlagda har Gotland, fortfarande ensamt om tre IVA-patienter.
- Redigerat 2021-04-26 09:11 av [Göstage]
Ju fler som vårdas på intensiven på grund av covid-19, desto mindre är chansen att komma levande därifrån.
– Att 'platta till kurvan' är alltså inte ett teoretiskt resonemang utan har betydelse för liv och hälsa för riktiga personer, säger Thomas Lindén på Socialstyrelsen.
https://www.expressen.se/nyheter/trycker-pa-iva-avgor-hur-manga-som-dor/?referrer=todays-news
#396 Från 390 i förrgår till 387 igår och tillbaka till 390 idag - verkar som om det är lite platåläge på IVA nu, och det är svårt att förutse varthän det bär. Hjärtat säger att kulmen är passerad, men rapporterna utifrån regionerna talar ett annat språk…🤔
Flest inlagda: Region Stockholm 95 (+3), Västra Götaland 66 (+3), Skåne 27 (-3), Uppsala 25 (-2). Närmast därefter följer Sörmland på 20, medan övriga som nosat på 20-strecket nu är nere runt 15.
Minst antal inlagda har Gotland, fortfarande ensamt om tre IVA-patienter.
- Redigerat 2021-04-27 09:07 av [Göstage]
#398: Förhoppningsvis är det på väg ner.
En privatläkare i Stockholm har internt förringat faran med covid-19 och kallat regionens riktlinjer för trams. Nu har både patienter och kollegor anmält läkaren till Inspektionen för vård och omsorg.
#400 Bra att det blivit anmält.
- Redigerat 2021-04-28 06:28 av [Göstage]
Covidpatienter löper större risk att utsättas för vårdskador på IVA än andra intensivvårdade visar en färsk rapport från SKR. Rapportförfattaren ser detta som ett tecken på att Sverige sina intentioner till trots inte lyckats att platta till den så omtalade kurvan.
- Redigerat 2021-04-28 06:29 av [Göstage]
Larmrapporterna från vissa regioner duggar tätt, men det finns även försök att moderera bilden.
"Region Skåne larmar i ett pressmeddelande om att andelen coronapatienter som kräver avancerad vård har blivit större på sjukhusen.
Rasmus Havmöller, chefsläkare i Region Skåne, konstaterar dock att det fluktuerar upp och ner och kan ha flera förklaringar.
– Jag vill understryka att vi inte har någon bild av att unga friska skåningar helt plötsligt behöver intensivvård, säger han."---
- Redigerat 2021-04-28 08:48 av [Göstage]
#398 Fortsatt balans i siffrorna för IVA-vårdade, 390 liksom igår.
Flest inlagda i antal räknat: Region Stockholm 98 (+3), Västra Götaland 64 (-2), Skåne 27, Uppsala 24 (-1) .
Minst antal inlagda har nu Västmanland med två patienter, Gotland har fortfarande tre.
#400: Det är fruktansvärt 😲
Antalet inneliggande covidpatienter på sjukhusen i RVG fortsätter att minska, dock ej på IVA, där antalet håller sig ganska konstant.
#404 Kanske går det så sakta åt rätt håll med antalet covidpatienter inlagda på IVA; ner 5 till 385 idag.
Flest inlagda i antal räknat: Region Stockholm 96 (-2), Västra Götaland 65 (+1), Skåne 22 (-5), Uppsala 22 (-2). (Östergötland 20, Örebro 19, Sörmland 18.)
Minst antal inlagda sedan igår har Västmanland med två patienter, Gotland har fortfarande tre.
- Redigerat 2021-04-29 09:14 av [Göstage]