Debatt iFokus

Debatt

Etikettsamhället
Läst 215 ggr
[Jimmy.L]
1

Sharia-skilsmässa väcker vrede i Danmark

Ett fall i Odense, där en kvinna tvingats skriva på ett kontrakt för att få skilja sig, väcker upprörda känslor i Danmark. Flera partier kräver nu en ändrad lagstiftning.
I kontraktet, som bygger på sharialagar och utfärdats av en imam, står det att kvinnan måste betala drygt 100 000 danska kronor för att få skilja sig.

Hon lovar också att lära sina barn om Koranen, att lära dem arabiska och att be fem gånger om dagen.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/sharia-skilsmassa-vacker-vrede-i-danmark

[peterhan]
0

Ja då lär det väl bli aktuellt i Sverige om 5-10 år om dom får igenom de där.

[VSK]
2

#1:

Vilken optimist du är. Inget fel med det så klart. Själv så tror jag på max tre år.

[Jimmy.L]
0

#2: Förekommer redan bland assyrier / syrianer.

https://www.lt.se/artikel/skamregler-lagger-bransle-pa-hatet

[peterhan]
3

Konstigt att feminister godtar sån religion i Sverige, vart är tanterna Gudrun schyman och Mona sahlin, dom har ju gastat i evigheter om jämlikhet.

[VSK]
2

#4:

Det är vi många som undrar över men de har fullt upp med att utöva sin tysthetskultur.

[VSK]
0

#3:

Hoppsan Kerstin.

[peterhan]
1

Pratade men en kompis nyss, han hade hört att den var en Dansk kvinna det handlade om, ja för att förtydliga, ej en invandrarkvinna med Arabiska som modersmål!
Men jag vet inte om det stämmer, men läser tjejer i Sverige de här så vet dom ju kraven dom får om dom involverar sig.

Ary
3

#0: Det där borde ju ha varit olagligt redan!

[Jimmy.L]
1

#8: Man tycker det.

[peterhan]
3

Hittade den inte nu, men såg en bild från England på -80 talet och där gick invandrarna i vanliga kläder, sen var det en bild från 2000 talet och där gick dom i sina burkor och liknande, det är nog bara för att få genom mer av sin tro och inte behöva integrera sig.
och i Sverige är du ju enbart vidrigt hur fritt och kravlöst dom har det.
fick jag bossa lite här så borde "inte utan min dotter och The Stoning of Soraya M" vara med i skolan då båda är verklighetsbaserade filmer om islam.
jag menar inte att alla är så, men jag tror mertalet bara att dom gör det i de tysta.