Jul, nyår- och corona
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sex veckor kvar till jul visserligen, men julhandeln är igång, snart är det Black Friday, ett vanligt år hade det vimlat av luciakandidater ute i bygderna och företagen hade bjudit sin personal och sina kunder på julbord. Men detta coronaår ser storhelgerna annorlunda ut - hur annorlunda återstår att se.
Kommer ditt jul- och nyårsfirande i år att skilja sig från andra år, och julhandlar du i vanlig utsträckning (om du nu brukar köpa klappar och julmat)?
Relaterade trådar:
https://debatt.ifokus.se/discussion/1485553/host-och-vinterferier-i-coronatider
https://debatt.ifokus.se/discussion/1478013/handlar-du-mer-pa-natet-efter-coronautbrottet
https://debatt.ifokus.se/discussion/1481083/dilemmat-fodelsedagsfest-i-coronatider
- Redigerat 2020-11-18 16:58 av [Jimmy.L]
- Redigerat 2020-11-18 15:52 av [Göstage]
Brukar handla på julmarknader, i år är så gott som alla inställda.
Julen blir lite ändrad med firade med nära familj.
Nyår brukar jag inte fira mer än god mat.
Agnes Wold är en ofta förekommande expert i spalterna, och inte oväntat har hon blivit tillfrågad om julfirande i stort och smått i år.
- Vi brukar ha julfest med jobbet, går det att genomföra i år?
”Det låter olämpligt, tycker jag. Om det nu är en pandemi, kan det inte vara så väldigt viktigt med just en julfest på jobbet. Det är inte värt att någon i värsta fall blir mycket svårt sjuk. Det kommer flera jular.”---
- Vad ska jag tänka på inför julen? Hur kan vi fira på ett säkert sätt, även tillsammans med äldre och personer i riskgrupp?
”Det är inte möjligt att sitta och äta och prata inomhus timme efter timme på ett säkert sätt. Om någon råkar vara smittad av coronan så innebär det risk att smittan överförs. Det är inte särskilt farligt för yngre personer, men kan vara farligt för 70+. De som är 70+ får själva bedöma vilka risker de vill ta. Naturligtvis är risken i det enskilda fallet liten, men den kan inte uteslutas. Om inte de andra personerna redan haft covid, förstås. En person som haft coronan kan anses vara immun och är inte smittsam.”---
https://www.expressen.se/gt/agnes-wold-sa-blir-vintern-med-corona/
Har haft dödsfall i de närmare kretsen, så det sedvanliga julfirandet är ändå inställt. Något resande till släkt och vänner på annan ort blir inte av, så det blir en extra stillsam jul och nyår. Men lite julmat skall det väl åtminstone kunna bli!
- Redigerat 2020-11-08 13:43 av [Göstage]
#0: Nja, näe. Iom en skilsmässa så kommer jag fira jul och nyår ensam vilket jag ser fram emot. Blir ingen regelrät julshopping men hade gärna passat på att gå på julmarknader om de hade funnits möjlighet (dvs varit coronafritt).
// Harley
Många julbords- och julshowsarrangörer har tvingats ställa om eller ställa in i år.
"Det klassiska julbordet är hotat i år på grund av corona.
En del har ställt in helt och andra krögare väljer att skippa buffén helt och serverar i stället julens läckerheter direkt vid borden.
Läget är fortfarande osäkert – vissa jularrangemang kan komma att ställas in.
– Om restriktionerna förlängs kan vi inte köra julbord och julshow, säger Carlos Foresti, platschef på Trädgår´n i Göteborg."---
https://www.expressen.se/gt/klassiska-julbordet-ar-hotat-i-coronakrisen/
Barnen och deras respektive kommer hem och firar jul. Så vi är samlade. Men jag jobbar över Nyår, så då vet jag inte hur det blir ;)
Skansen kör en julmarknad fast med långpromenad.
https://www.skansen.se/sv/jul-pa-skansen
Julborden brukar vara en pålitlig inkomstkälla för serveringarna och ett glädjeämne för personalen på företag som bjuder, men i år ser det inte att bli några vidlyftiga arrangemang.
"Så här års brukar det vanligtvis vara hårt tryck på bokningarna till julborden. Men pandemin har fått de flesta svenska företag och myndigheter att ändra sina planer.
En rundringning som SVT Nyheter har gjort visar att flertalet valt att inte ha något julbord eller julfirande alls för anställda i år.---
"Pandemin har gjort att restaurangerna tvingas till stora anpassningar, vilket medför ökade kostnader och minskade intäkter.
Förutom att 40 procent av borden har tagits bort och färre gäster släpps in ställs också flera bufféer upp, berättar Hanna Williamsson. (På Ulla Winbladh.)
– Det är ett gemensamt ansvar och vi gör vad vi kan. Men ansvaret ligger också hos dig som gäst. Är du sjuk eller har minsta symptom vill vi naturligtvis inte att du kommer till oss."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-foretag-staller-in-julborden-i-ar
- Redigerat 2020-11-08 14:09 av [Göstage]
Jag brukar alltid gå till Norra Bergets julmarknad med barnen. Men har inte hört något om den blir av eller blir inställd.
Okej, vad skall man då tänka på om man vill fira en någorlunda sedvanlig jul men ändå under trygga former? Här är några råd:

Mina föräldrar är 70+ så dom kommer att fira jul som vanligt med mina syskon och syskonbarn (som dom är med dagligen).
Jag kommer däremot inte att våga åka dit. Bor 20 mil och en tågresa bort. Även om jag skulle ta bilen och inte varit utsatt för corona på något sätt så kan man ju inte veta om man fick det precis dagen innan. Jag vågar inte utsätta mina föräldrar för det. Tyvärr är vi dock inte riktigt överens om saken. Så även om jag inte ser fram emot en jul helt ensam så kommer jag inte att ändra mig.
Kanske blir jag hemma ensam denna jul. Tåg upp till Jämtland där jag har släkten verkar tveksamt. Sedan kommer jag för första gången på flera år ha två lediga veckor över jul och nyår.
Julborden är en viktig inkomstkälla för många inom konferens- och restaurangnäringen, men coronapandemin gör att gästerna hoppar prinskorven, sillen och julmusten.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/julbordet-var-hoppet-ny-small-for-restaurangbranschen
Nästan lika traditionsenligt som julborden, lika sedvanligt är det med fylleslagsmålen efteråt. Återstår om de minskar lika mycket som julfesterna i år…😉
#16: Jag har varit med om julbord där det har hänt. En A-lagare inom företaget kom i slagsmål när han inte blev serverad mer sprit och försökte ta kollegans glas. Då for stolar och glas.
#17 Jag minns ett tillfälle i en fin festlokal där två vuxna män låg på golvet och slogs i ett svartsjukebråk…
En del blir ju tyvärr väldigt aggressiva när de fått i sig alkohol. På min uppväxtort i Jämtland hade jag en granne som var lugnet själv i nyktert tillstånd, men berusad var han raka motsatsen. Han borde nog ha undvikit alkohol helt.
Det blir inget officiellt nyårsfirande i Eskilstuna i år, det med anledning av coronapandemin.
Tidigare år har kommunen haft fyrverkerier och tal vid Kloster kyrka i centrala Eskilstuna, men så blir det alltså inte i år.
Ovisst läge för handeln inför julen.
"Coronapandemin kan föra med sig ett ras för julhandeln.Tuffa restriktioner gör att omsättningen riskerar att falla med tolv procent, enligt HUI Researchs årliga prognos. Men läget är svårbedömt.
– Vi kommer att se en helt ny typ av julhandel, säger vd Jonas Arnberg."---
"I samtliga scenarier räknar HUI Research med att dagligvaruhandeln kommer att stå stark. Även det är en konsekvens av pandemin.
– Precis som resten av året kommer julen 2020 präglas av hemmatrenden. Vi kommer sannolikt julpynta mer, baka fler lussebullar och laga våra egen julmat, säger Jonas Arnberg."
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0KK1xM/coronan-kan-bli-en-mardrom-for-julhandeln
- Redigerat 2020-11-10 08:22 av [Göstage]
#21: Som det ser ut nu i köpcentrum så tror jag inte dom tappar så mycket ändå.
Black Friday går i år av stapeln den 27 november, men handeln försöker nu stöpa om det till en Black Week, så många företag kör igång redan den 23 november. Men i år innebär pandemin problem för de fysiska butikerna.
"Den årliga konsumtionstrenden Black Friday, med sina myller av reajägare trängades vid köpcentrum i slutet av november, rimmar inte väl med Folkhälsomydighetens rekommendationer.
Svenska butiker tänker så att det knakar för att inte gå miste om denna guldgruva, rapporterar TT. Väktare, handsprit och långa öppettider ska minska risken att göra butikerna till smittohärdar.---
https://omni.se/butikernas-kassako-black-friday-hanger-lost-i-ar/a/aP2rM4
Ingen joyeux Noël i Frankrike?
"Ställ in julen. Det är det bistra budskapet från Julien Lenglet, sjukhusdirektör på Hôpital privé d'Antony i Paris södra utkanter.
- Jag skulle säga att vi måste ställa in jul och nyår, utan tvekan, säger han till radiokanalen RMC.
Lenglet varnar för att ett sedvanligt jul- och nyårsfirande i Frankrike skulle kunna leda till ett "gigantiskt" coronakluster, där smitta sprids hejvilt mellan generationer och utlöser en tredje våg av covid-19."---
- Redigerat 2020-11-10 11:42 av [Göstage]
jag tror inte det blir så populärt om man måste ställa in julen.
#26 Nej, det kanske är ett försök att stämma i bäcken, men fransmännen har ju redan vidtagit mer långtgående åtgärder. så…🤔
De senaste tre åren har Västerås stad arrangerat gemensamt nyårsfirande på Fiskartorget i centrala Västerås, med eld- och lasershow. Men i år ställs evenemanget in – på grund av coronapandemin.
– Vi ser inte att vi kan genomföra det på ett säkert sätt i år, säger arrangören Alf Westerdahl.
FHM avvaktar utvecklingen av smittspridningen innan man eventuellt gå ut med mer specifika råd inför årets julfirande, sades det på gårdagens pressträff.
"Under tisdagens presskonferens fick Folkhälsomyndigheten frågor kring julen som ligger drygt en månad fram i tiden, en högtid då många svenskar reser för att fira med släktingar och vänner i andra regioner.
Enhetschefen Sara Byfors förklarade att hon i dagsläget inte kan svara på om Folkhälsomyndigheten kommer att gå ut med särskilda råd kring julfirandet, men berättade samtidigt att svenskarna som brukar fira i stora sällskap nog får ställa in sig på att fira på ett annorlunda sätt.
– Formerna för julfirandet får man fundera över. Där tror vi väl ändå att man får sikta in sig på att det blir i litet mindre sällskap man får fira. Man får fundera över de råd och rekommendationerna som finns nu, att de fortsatt gäller över jul och nyår. De allmänna råden som gäller för hela landet, att man ska avstå sociala sammanhang som är lite större, kommer definitivt gälla över jul, säger Sara Byfors.---
Många vill gå på julbord i år men är samtidigt medvetna om smittorisken det kan innebära. SVT Västmanland frågade folk på stan hur de ser på julbord i coronatider.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/enkat-ska-du-ga-pa-julbord-i-ar
Danska drottningen tänker fira jul utan släkten i år. Helt ensam lär hon nog inte bli ändå, men det känns som en fin symbolhandling till alla som firar en en oönskat ensam jul.
https://www.expressen.se/kvallsposten/dystra-beskedet-om-drottningens-jul/
Avvaktande hållning hittills till julresor med tåg i år.
"Ovanligt få tågbiljetter är bokade kring julhelgen. De lokala allmänna råden som införts i många regioner har också minskat tågresandet. Det uppger tågbolagen SJ, MTRX och VY för Ekot.
- Bokningsläget är lugnt kan man säga, markant lägre än ett normalt år vid den här tiden, säger Joakim Sundh som är vd på MTRX."---
Om länken inte fungerar: högerklicka på SR och välj öppna länk i nytt fönster.
SVT inventerar förutsättningarna inför julen baserat på dagens situation.
Stämning av ovisshet för handeln inför julen.
"Ökad smittspridning och hårdare restriktioner på många håll i landet sätter käppar i hjulet för handeln när årets viktigaste period närmar sig. I flertalet regioner är rådet till allmänheten att inte vistas i butiker eller köpcentrum och företagen uppmanas hjälpa människor att leva upp till gällande restriktioner. Förlängs råden får det sannolikt en stor effekt på årets julhandel."---
"– Vi är ett lydigt folk och nu har vi fått en butiksskam, de som går i butiker känner sig dumma. Det här kommer att slå bredare eftersom det påverkar även mindre orter på ett annat sätt än i våras och köpcentrum kommer att tappa ännu mer. Vi ser att besöksfrekvensen i köpcentrum har fallit dramatiskt under den här tiden, säger Mikael Sandström."---
Med ökande smittspridning går det inte att äta julmat ute på krogen som vanligt den här vintern. En av restaurangerna i Blekinge som ställer in årets julbord är Kronolaxen i Mörrum.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/har-stalls-arets-julbord-in
#34 Handeln, med undantag av e-handeln, har låga förväntningar om att Black Friday och julhandeln skall kunna rädda årets negativa resultat, skriver TT.
2020 har för många varit dystert – och mycket talar för att avslutningen på året inte heller blir så värst festlig. På flera orter i landet ställs officiella nyårsfiranden in för att undvika folksamlingar och förhoppningsvis bromsa smittspridningen.
Men på Skansen håller man traditionen vid liv – åtminstone för tv-publiken.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-osakerhet-kring-officiella-nyarsfiranden
Undersköterskan Pernilla på Infektionskliniken vid Östra sjukhuset är så in i döden trött på obetänksamma butiksägare och kunder och befarar uppenbarligen att "Black Friday" blir en sådan, rent bokstavligen.
"Mitt under detta krisläge så ser vi hur butiker rustar för kommande Black Friday-reor. Ni om några är stor bidragande faktor till att gemene man ger sig ut, trängs på bussar och spårvagnar (ja Västtrafik ni får en rejäl känga ni med!), i jakten på ett kap i köphysterin. Snälla tänk lite längre än bara budget och intäkter. Det spelar ingen roll om ni tar in extra vakter och ökar avstånden i era butiker. Den dumma köparen tänker inte längre än näsan räcker, oavsett om den är dold i ett munskydd eller inte. De tänker endast ”Det händer inte mig! Jag ska bara…”. Sen knör han sig längre in i butiken.
Men vi är trötta på era Alfons Åberg-fasoner. Förr eller senare kommer våra vägar att mötas, inne på infektion till exempel. Jag och mina kollegor vill inte träffa er! Det är dags att skärpa till sig! Inte imorgon, inte nästa vecka eller nästa månad. Det är nu det gäller! För om vi ska ta oss igenom denna pandemi, så gäller det att alla ställer upp!"
Inget julbord på Liseberg och ett nattsvart år för nöjesparken.
"De skärpta restriktionerna blev ännu ett slag mot Liseberg. Nu meddelar nöjesparken att man ställer in de planerade julborden.
– Julborden var vår sista chans att ha någon form av verksamhet i år, säger vd Andreas Andersen i en kommentar."---
https://www.gp.se/ekonomi/liseberg-st%C3%A4ller-in-julborden-1.37331095
#39: Mycket tråkigt besked.
Torghandeln i Visby ställs in under adventshelgerna.
Beslutet har tagits av Visby Centrum i samråd med smittskyddsläkare Maria Amér.
Orsaken är det nya maxtaket på åtta personer för offentliga tillställningar och allmänna sammankomster som inte gör det möjligt att genomföra torghandeln.
Grönkålen brukar säljas till restauranger och storkök – men efter covidrekommendationerna står nu odlarna Mikael Jidenholm och hans sambo i Ugglarp utanför Falkenberg med 150 ton grönkål som inte går att sälja.
– Det bara tog stopp, säger Mikael Jidenholm.
#42 De får hoppas på pumpaeffekten. 😉
#43: Vi får sända dit hungriga veganer 😁👻
– Om du e-handlar, välj hemleverans för att undvika trängsel hos paketombuden, säger Ibrahim Baylan.
Karin Johansson från Svensk Handel uppmanar de som vill handla att sprida ut sina inköp för att undvika trängsel.
Se senaste åren har Göteborgs stadsmissions julklappsvagn åkt runt stan och med kändisars hjälp samlat in julkappar till behövande.
I år får man dock ställa in.
– Vi kan inte bidra till risk för ökad smittspridning, säger Åsa Vilu, områdeschef på Göteborgs Stadsmission.
https://www.expressen.se/gt/beskedet-de-staller-in-julklappsvagnen/
Vilken jul väntar Europas folk? Ja, även om det finns regionala skillnader då som nu, så verkar det gemensamma svaret blir att den blir olik det vi vant oss vid, konstaterar TT.
Oro bland butikspersonalen inför Black Friday.
"Snart står rea-skyltar i varje butik. Shoppingdagen Black Friday närmar sig med stormsteg. För butikspersonal i coronatider innebär det inte enbart trevliga möten med människor.
– Folk flåsar en i nacken och respekterar inte avståndet. Kunder tar inte hänsyn till oss, säger Naomi Holmgren, butikssäljare på Stadium outlet i Helsingborg."---
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/butiker-tillsatter-kovardar-infor-black-friday
Julen verkar körd om man skall tro medias expertpaneler. Men vi kan ha julgran- om vi vill. (Jag brukar aldrig ha någon.)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gWdQQA/julen-ar-kord--sa-ska-du-fira-i-stallet
#49: Tråkigt för många företagare.
#50 Ja- tråkigt för alla i stort sett.
Svårt att få amerikanerna att stanna hemma till Thanksgiving.
"I USA ska miljontals amerikaner fira helgdagen Thanksgiving den här veckan samtidigt som antalet coronafall stiger dramatiskt i landet. Och många oroar sig nu för att spridningen ska öka ännu mer under vad som brukar vara några av de mest intensiva resdagarna på året."---
"Men trots avrådan registrerades i fredags över en miljon amerikaner vid olika flygplatser, den näst högsta siffran sen Coronapandemin utbröt. Det är dock färre än hälften så många som förra året men hälsoexperter varnar för att det allvarliga läget med en dramatisk ökning av antal coronafall riskerar att förvärras om inte myndigheternas råd följs."---
"För smittspridningens, riskgruppernas och våra äldre släktingars skull finns det bara ett alternativ: skippa Black Friday, handla på nätet och undvik trängseln. Det sistnämnda lär för övrigt gälla hela vägen fram till jul", uppmanar Håkan Boström i GP.
Han anser att inte minst de stora kedjorna borde visa bättre omdöme, och att affärerna får stöttas för utebliven detaljhandel.
Restaurang efter restaurang verkar ställa in sina julbord nu. Få kör julbord som vanligt.
#54 Däremot kan de som satsat på catering av jultallrikar och julbordsrätter ligga bättre till.
#55: Nog få som beställer take away tror jag.
#57: Jag har sätt många restauranger som erbjuder julbord take away på sociala medier givetvis även leverans med.
#58 Ja, man försöker förstås göra det bästa av en svår situation.
Även om det inte blir ett traditionellt julbord så försöker många restauranger erbjuda någon typ av julmiddag. Det visar en rundringning som SVT Nyheter Öst har gjort.
Norrköpings kommun ställer in både luciakröning och luciatåg i år på grund av den pågående coronapandemin. Luciakandidaterna får en ny möjlighet nästa år i stället.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/norrkoping-staller-in-arets-luciafirande
#61 "Ingen dager synes än"…🤷♂️
Det blir ett annorlunda nyårsfirande på Skansen i år, men traditionen lever.
"Trots pandemin lever traditionen om att fira in det nya året med att läsa Tennysons dikt ”Nyårsklockan” från Sollidens scen vidare. I år är det skådespelaren Sofia Helin som får uppdraget.
"– Det är ett speciellt år att få göra det här. Jag känner mig hedrad, säger hon."---
https://www.svt.se/kultur/nu-avslojas-vem-som-far-ringa-in-2021
- Redigerat 2020-11-26 08:49 av [Göstage]
"Alla väntar på besked om hur julen kan firas i år. Går det att resa till släkten eller fjällen? Folkhälsomyndigheten siktar på att ge besked nästa vecka.", skriver TT.
- Redigerat 2020-11-26 13:27 av [Göstage]
Vad jag hört från släkten i Jämtland är det en hel del avbokningar på hotell och skidanläggningar de kommande månaderna.
Frau Merkel vill att skidanläggningar i Europa stängs ner.
"Dazu gehöre auch, private Reisetätigkeiten möglichst einzuschränken. Das gelte vor allem für Ski-Urlaube. Die Bundeskanzlerin forderte, alle europäischen Ski-Gebiete zu schließen. Das könnten schwierige Gespräche werden, man werde vermutlich "in Europa keine einheitlichen Regelungen treffen können." "
Nästa vecka väntas alltså närmare riktlinjer från myndigheterna inför resandet till jul och nyår.
"Juridiskt är det inte möjligt att förbjuda resor, men flera regioner avråder i dag från onödiga resor. Det FHM nu arbetar utifrån är en mildare form av föreskrift och råd.
Eftersom folk antas vilja resa i jul, är det mer hållbart att se till att resandet kan ske på ett så planerat och säkert sätt som möjligt, går resonemanget.---
#67: Nog klokt att göra så.
När Young Cathedral Voices från Uppsala domkyrka inte kunde åka till Polen för att lussa på svenska ambassaden, spelade de in en konsert istället. Och då kom någon på idén att använda stjärngossarnas strutar som munskydd.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/strutkoren-vacker-uppmarksamhet-i-sociala-medier
#63 "Ring ut det här förbannade året" - för en gångs skull kan man hålla med Cantwell…
- Redigerat 2020-11-27 17:37 av [Göstage]
Black Friday kan läggas till handlingarna - vad den kostat kommer att synas i inläggningsstatistiken på coronasalarna om en dryg vecka.
#71: Idiotiskt.
Waxholms hotell tar till ett kreativt grepp för att anpassa sig till de nya coronarestriktionerna. Istället för att fira på traditionellt vis bjuder man in till ett alternativt nyårsfirande genom att erbjuda tre paket med tema Australien, Thailand respektive Dubai. Gästerna kan därmed skåla in det nya året redan klockan 12, 18 eller 21.
http://www.skargarden.se/alternativt-nyarsfirande-vantar-pa-waxholms-hotell/
#73 "Nöden är uppfinningarnas moder"…😉
#42 #43 Slutet gott, allting gott…😊
"150 ton grönkål såg ut att gå om intet, i och med att julborden ställs in under coronapandemin. Mikael Jidenholm, som driver lantbruk utanför Ugglarp, gjorde ett upprop på sociala medier för att ”rädda grönkålen”. Gensvaret blev enligt honom enormt."---
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/efter-uppropet-folk-strommar-till-for-att-kopa-gronkal
- Redigerat 2020-11-28 17:42 av [Göstage]
#71 #72 Verkar som om maningarna inför Black Friday om att undvika trängsel nonchalerats på många håll.
#76: Man undrar vad folk tänker med.
Fjällen och Kanarieöarna står i fokus för svenskarnas jul- och nyårsresande i år. Men en skenande smittspridning och nya restriktioner har gjort läget osäkert.
– Det har kommit in en del avbokningar, säger Johan Erikson vid länsstyrelsen i Dalarna.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hit-reser-vi-over-jul-och-nyar
Forskaren Marcus Buggert rekommenderar de som vill fira jul med släkt och vänner man inte umgås med till vardags att att först placera sig i frivillig karantän i tio dagar.
"Och med julhelgen som kryper närmre finns det fortfarande frågetecken kring hur och om man kan fira med släkt och vänner, speciellt med de som tillhör en riskgrupp. Marcus Buggert tror att ett julfirande med släkten ändå är möjligt – men då gäller det att ta till säkerhetsåtgärder.
– Jag skulle rekommendera alla där ute att sätta sig i en 10 dagars karantän innan jul, säger han."---
https://www.svt.se/nyheter/sa-ska-du-tanka-kring-dina-antikroppar
Folk kan inte tänka överhuvudtaget just nu känns det som :(
I dag skulle den traditionella tomteparaden gått i Skara, men den är inställd på grund av coronapandemin. Men vi på SVT Nyheter Väst bjuder dig här på en virtuell version av tomteparaden med några höjdpunkter från paraden från 00- och 10-talen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skaras-tomteparaden-installd-men-se-den-har
#81 Då blev Bert ledig i dag.🤔
Nu återvänder miljoner amerikaner hem från sitt Thanksgivingfirande. Anthony Fauci, en av den amerikanska regeringens rådivare i hälsofrågor, säger att "vi kan vara mycket säkra på ökning i antalet smittade de kommande veckorna", rapporterar DR
- Redigerat 2020-11-30 13:38 av [Göstage]
FHM skulle presentera råd inför jul- och nyår nu på torsdag, men nu meddelar man att det är uppskjutet till nästa vecka.
#84: Samma sak som i våras, 💀
Inte ens jultomtar undkommer coronapandemin. Men på Ålborg Zoo har man hittat en uppskattad lösning.
Barnen får hälsa på sin favorit – som sitter i en stor plastkula.
– Jag är väldigt stolt. Det är häftigt att vi fick en idé som är så annorlunda och nytänkande, säger Henrik Johansen, vd för Ålborg Zoo, till TV2.
https://www.expressen.se/kvallsposten/fina-losningen-sa-far-barnen-traffa-tomten/
#86 Kul-igt! 😊
Regeringen i Norge förordar att man vid två tillfällen under jul och nyår kan ha tio gäster utöver det befintliga hushållet. Övriga dagar under helgerna kan man ta emot max fem gäster.
På grund av den hårt ansträngda personalsituationen i stadens förskolor ber Stockholm stads skolborgarråd Isabel Smedberg-Palmqvist (L) att de föräldrar som kan ska låta sina barn stanna hemma under jul- och nyårsledigheten.
- Redigerat 2020-12-03 11:16 av [Göstage]
#89: Nog smart att inte låta barnen gå till förskolan om man själv är ledig.
Trängsel i matbutikerna inför julen måste till varje pris undvikas. Svensk dagligvaruhandel och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap vill att svenskarna ger sig ut i god tid när julskinkan och köttbullarna ska inhandlas.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppmaningen-handla-julmaten-tidigt-och-frys-in
Samtidigt som Italien med 933 avlidna noterat sitt högsta dödstal på ett dygn kommer stränga besked om italienarnas storhelger.
Mellan 21 december och 7 januari får man inte lämna sina regioner, och för julafton och nyårsafton gäller att man inte lämna sin hemort.
Utöver det har redan tidigare meddelats att inga julmarknader är tillåtna, och att skidanläggningarna skall hållas stängda, det senare gäller till den 10 januari.
Totalt har 58.000 italienare mist livet hittills i pandemin.
De positiva tecken som börjat synas i coronastatistiken i bland annat huvudstadsregionen riskerar att brytas om regionens innevånare släpper på säkerhetstänket i julveckorna, säger Johan Bratt, chefläkare Region Stockholm.
Anledning att vara försiktig med presentkort som julklapp i dessa pandemitider med många företagskonkurser, påminner TT.
#94: Ja det gäller att se upp nu för presentkort.
Gott Nytt År 😁🍾🍺🍻🥂
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fyrverkerishow-efter-brand-i-rysk-butik
#96 С новым годом! 😊
På grund av pandemin, som gör att de allra flesta nu tillbringar mer tid hemma och kanske inte kan åka i väg på firande, har julgransförsäljningen skjutit i höjden flera veckor innan dopparedagen.
– Det är fler granar och tidigare försäljning. Det är otroligt bråda dagar, säger Robertho Settergren som sålt granar i närmare 25 år.
https://www.expressen.se/gt/granforsaljningen-skjuter-i-hojden-under-pandemin/
"Stefan Löfven kallar till pressträff tillsammans med Isabella Lövin, Lena Hallengren och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson klockan 13.30.
Enligt uppgifter till Aftonbladet kommer pressträffen att handla om råd inför julen."
Källa Aftonbladet coronanyheter.
- Redigerat 2020-12-08 12:46 av [Göstage]
Knökfulla bussar med julfirande hemvändare.
Det är en reell risk enligt bolaget FlixBus, som spår att många kommer att boka sin julresa i sista minuten.
Även SJ ser att bokningarna avviker rejält inför pandemi-julen 2020.
– Vi väntar precis som resten av samhället på råden som ska komma, säger Simon Hermansson, presskommunikatör på SJ.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BlrbkE/resebolag-om-coronaparadox-infor-jul-kan-bli-precis-det-fhm-vill-und
Folkhälsomyndighetens riktlinjer för helgfirandet presenterades idag, och följande framkom:
Normen med åtta personer i umgängeskretsen kvarstår
Res smittsäkert med minsta möjliga kollektiva resande
Undvik trängsel i jul- och mellandagshandeln
Traditioner i nya former med säkerhetsavstånd till tomte och kring julbord
- Redigerat 2020-12-08 14:44 av [Göstage]
#101: Nog få som kommer följa det.
#102 Det blir nog så att de försiktiga kommer att fortsätta att vara det, medan de som egentligen borde ta till sig budskapet inte tycker att det gäller dem. Som vanligt.
"Inga stora jul- och nyårsfester, inga hemvändarfester och inget onödigt resande."---
- Man ska umgås i sin lilla krets. Det är dem man bor med, är du ensamhushåll kan man umgås med några få andra, säger Folkhälsomyndighetens chefsjurist Bitte Bråstad på frågan om hur man ska förhålla till olika hushåll och antal i umgänget under julfirandet."---
https://www.hbl.fi/artikel/sverige-vi-firar-en-forsiktig-jul/
Hur man lyckas med maningarna får vi facit på de första veckorna 2021…
Hemvändare vill fira jul i Luleå och Norrbotten. Trots rådande pandemi är hela 92 procent av de bokningsbara tågplatserna upptagna fram till ”dan före dopparedan”.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/hogt-tryck-pa-nattagen-mot-lulea-92-av-platserna-bokade
#105: Många vill åka hem under julen via flyg även under coronatider. Vilket har resulterat i att SAS satt in extraflyg från Kallax flygplats under perioden mellan den 16 december till den 10 januari.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/trots-coronarestriktioner-hogt-tryck-pa-flygplanen
Den kraftigt tilltagande smittspridningen i Helsingborg innebär ännu ett bakslag för hotellnäringen.
– Många avbokar nu. De är rädda för att komma hit, säger Annelie Riippa på the Vault hotel.
Efter några mardrömsmånader hade många krogar satt hoppet till julbordet – men nyligen krossades drömmen om ett uppsving.
Många bokar nu av på grund av de nya restriktioner för att stoppa coronan.
– Vi har ett dramatiskt tapp, säger Michael Frie på Långedrag värdshus.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/yRz9lJ/nattsvart-for-krogar-som-serverar-julbord
Nu blottas sprickan i Dalarna.
Regiondirektör Anders Friberg tycker det är ”fantastiskt” med 80 000 fjällturister i jul – samtidigt varnar smittskyddsläkaren för en invasion.
Och nu ryter också boende ifrån:
– Kom inte hit, säger Titti Lundin, 65, som bor i Särna, nära Idre.
https://www.expressen.se/nyheter/sprickan-i-dalarna-om-fjallturisterna/
Sörmlands smittskyddsläkare förespråkar en strikt hållning:
– Umgås inte med andra, säger Signar Mäkitalo.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/smittskyddslakaren-infor-julen-umgas-inte-med-andra
#109 Ja, jobb och inkomster kontra risken för stor smittspridning. Jag är glad att jag inte är den som måste fatta beslut.
Julen är en klassisk hemvändarhelg då Destination Gotland generellt väntar sig en anstormning av Gotlandsresenärer. Men julen 2020 blir annorlunda – bokningsläget inför julen har gått ned med drygt 40 procent.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/gotlandsresorna-minskar-kraftigt-infor-julhelgen
På onsdag kommer UD att uppdatera sina reserekommendationer. Några större förändringar om vilka länder som berörs är inte att vänta.
Däremot kommer ett större fokus att hamna på individens förmåga att ta eget ansvar.
Det säger utrikesminister Ann Linde (S) i Ekots lördagsinervju.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7623300
Den årliga julmarknaden ställdes in, och det såg ut som att orten skulle bli utan Luciatåg. Men istället blev det ett annorlunda luciatåg – på hästryggen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/annorlunda-lussande-i-trekanten
Göran Anderssons kameler på Orust har blivit arbetslösa när evenemang och levande julkrubbor ställs in.
#115 Och åsnorna som styr landet tar julledigt.
Vid den här tiden på året brukar tågbiljetterna för julhelgens resor ta slut.
Så är inte fallet i år.
"På sträckan Stockholm-Sundsvall-Umeå är vi inte ens uppe i hälften (antalet bokningar reds.anm) om man jämför med hur det såg ut förra året", säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.
#114: Vilket bra initiativ. Helt underbart att se :)
Regeringen och Folkhälsomyndigheten vill att butikerna avstår från årets mellandagsrea.
- Redigerat 2020-12-18 16:55 av [Göstage]

#119 Med tanke på att affärer ändå behöver tjäna pengar så borde dom lägga om upplägget lite.
Fullt pris i affären men handlar man online så får man "mellandagsrea-pris.
Folk älskar att fynda så tror att på det sättet handlar nog fler hemifrån.
Skulle önska att fler affärer hade onlineköp.
#120: Många mindre butiker har ingen e-handel.

#120 Därför jag skrev "Skulle önska att fler affärer hade online köp"
Hindrar ju dock inte att dom som har det testar. Om alternativet är ingen rea alls och mindre intäkter.
#122: Förstår, men vissa butiker köper upp partier med saker som är i begränsad parti det blir lite knepigt då. Ullared är väl sådan butik och likvärdiga lågpriskedjor där kunden måste komma till butiken. Tanken är god.

#122 Med risk för att jag missuppfattat nåt. Men varför måste man komma till butiken?
Menar du att det är andra saker som inte brukar finnas och måste läggas ut separat? Jag tänker mer att det öppnar en dörr för extrajobb. Att samtidigt som nya varor kommer in läggs dom ut direkt och börjar säljas ett visst klockslag. Är man ute efter fynd så kollar man på sidan. När jag bodde i Usa kom det kuponger, ett jättehäfte, i tidningen varje söndag. Då handlade precis alla.
Nu tänkte jag väl mer på "vanliga" affärer, typ kläd, elektronik osv. Att dom får extrapris pga att dom handlar på nätet istället för att åka till affären.
Ställen som Jysk t.ex har ju stor omsättning både på nätet och i butik. Om vissa varor var på rea på nätet men inte i affären kunde man ju få fler att stanna hemma. Själv har jag inte varit i en annan affär utöver min lokala Ica sen i våras.
#124: Lågprisbutiker och outletbutiker bygger allt på att man ska åka dit och handla fåtal varor som dom har köpt in. Det går inte sälja en tröja på nätet samtidigt som en kund stoppar den tröjan i korgen. Dom har inget lager som HM och alla andra nätbutiker har.
Det är betydligt färre som har bokat färdtjänst på jul i år än i fjol, det visar siffror från regionen.
Hittills är 157 resor bokade jämfört med 662 på julafton förra året.
"Jag skulle säga att det är hundra procent covidrelaterat", säger Pär-Åke Jansson, chef över särskild kollektivtrafik på Region Dalarna.

#125 Då förstod jag vad du menade:)
Många församlingar har ställt in sina julottor eller sänder dem lokalt i digital form. SVT:s julotta sänds dock, den kommer från Åmåls kyrka och är inspelad i förhand.
#128: Trevligt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#129 Jag brukar själv sova förbi julottan, men säkert uppskattat av de kyrksamma.
#130: Ja det inget jag heller tittar på men som du säger trevligt för dom.
Grythyttans Gästgivaregård har efter att de skärpta restriktionerna för att minska smittspridningen som presenterades under fredagen beslutat att ställa in sitt traditionsenliga nyårsfirande. Verksamheten kommer från och med nyårsafton att hålla stängt till efter trettonhelgen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/grythyttans-gastgivaregard-staller-in-anrikt-nyarsfirande
"Hemleverans av färdiga julmatskassar till skåningarna har ökat mellan 30 och 80 procent i år, enligt leverantörer som P4 Malmöhus har pratat med."
#133: Mindre julskinka tycks gå åt i affärer har jag sätt.
#134 Ja, uppfostringskampanjen verkar ge resultat.
- Redigerat 2020-12-21 11:26 av [Göstage]
Inför julhelgen har hotellen på länets skidorter drabbats av massavbokningar. I Edsåsdalen har exempelvis 80 procent av bokningarna till jul försvunnit och i Vålådalen omkring 60 procent. Hör hur vd för Vålådalens fjällanläggning, Jonas Ågren, kommenterar det hela i videon ovan.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/massavbokningar-pa-fjallhotellen-i-jul
Ställ in reorna och skjut upp julen till påsk.
Det är konstnären och fotografen Elisabeth Ohlson Wallins uppmaning – efter att ha blivit så sjuk att hon fått syrgas dygnet runt för att kunna andas.
– När man har varit där på sjukhuset och ser hur förrädiskt det här viruset är då tänker jag att nej, gå inte ut, strunta i den här julen, fira den i påsk istället, säger hon.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/dlJg7z/elisabeth-ohlson-wallins-varning-fran-sjukhussangen
Nu slår mellandagsreorna upp portarna.
Bådar (kanske) inte gott. Vi får se hur många fall sjukvården har om ett par veckor.
#138: Är inget jag kommer göra..
#139: Vi har ökat beredskapen på sjukhuset, för att vara säkrade när folket blir sjuka efter mellandagsreorna. På min avdelning är det tillsatt 4 extra undersköterskor och 2 extra sjuksköterskor. Det är vikarieanställningar fram till, i första hand, början på Februari, behövs vikariaten förlängas, så blir de förlängt.

#141 När man läser det låter det som ett dåligt skämt.
Alla har väl läst "höjd beredskap pga krig" någon gång. Det är ju fullt logiskt.
Men "höjd beredskap pga mellandags-rea"??
Det tar livet till en helt ny nivå.
#142 Ja, vi har fått en parallell verklighet…🤔
Vår populära men lite trånga fiskhandel har inför helgerna tvingats till köbildning med nummerlappar ute på gatan och med en "inkastare" som ropar upp vilka nummer som kan gå in i butiken. Senast jag passerade stod ett tjugotal kunder och väntade ute på gatan.
#144: Läst om andra fiskaffärer som infört samma sak eller med kölappar.
Som så mycket annat i år blir även nyårsfirandet annorlunda. I listan nedan kan du se hur kommunerna i SVT Öst:s område gör på nyår.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/annorlunda-nyar-sa-gor-din-kommun
I min kommun anordnar man inget centralt nyårsfirande, men det stora evenemanget i Göteborg, GP:s fyrverkeri, är inställt sedan länge. Istället ordnar man ett "digitalt fyrverkeri" bestående av läsarhälsningar.
- Redigerat 2020-12-26 07:44 av [Göstage]
#147: Nog inställt i alla kommuner.
Pratade med min mor nu på morgonen. Enligt henne hade flera som ringt in till "Ring så spelar vi" sagt att de gärna vill fortsätta att fira jul som de gjort i år. De tyckte det var väldigt trevligt med lite mer avslappnat firande, vid en eld utomhus och liknande. Inget ont som inte har något gott med sig brukar man ju säga…
#142: Håller med, det är sinnessjukt. Jag har jobbat inom vården i över 20 år, och jag har väl aldrig varit med om att en chef har sagt att vi måste öka beredskapen pga. mellandagsreorna. Det är så fruktansvärt osannolikt, fast ändå så är det så :(
Men vi räknar med att vi skall få en ökad tillströmning av patienter kring en vecka efter mellandagsreorna. Och då behövs det folk. Vi som jobbar nu, går på knäna, vi kommer inte klara en ökad tillströmning av patienter om vi inte får mer hjälp.
Var på stan ute och handlade för en stund sedan och det var rätt så tomt på gatorna, inte ens en politiker så långt ögat nådde.
Enda stället som det var någon kö var vid fiskaffären, där folk skulle hämta ut sina förbeställda humrar. Att systembolaget har öppet idag verkar inte ha trängt fram- det var tomt framför de fyra öppna kassorna, så jag gick in och köpte två öl bara för att förbättra deras dagskassa.
- Redigerat 2020-12-31 11:07 av [Göstage]
#151: Var lång kö utanför systembolaget igår här vid handelsplatsen.
#152 Ja, för f-n…det är bara att köra på.
#83 "Vi kan vara mycket säkra på ökning i antalet smittade de kommande veckorna", sade Anthony Fauci inför Thanksgiving. Nu är man där: i Los Angeles kämpar sjukvårdspersonal och myndigheter med följden av Thanksgiving - jul och nyår kommer att sätta sina spår lite senare.
Ambulanspersonalen tvingas att bedöma vilka patienter som har någon chans att överleva - de svagaste måste lämnas åt sitt öde. Mer än 353.000 människor har fram till idag avlidit i USA efter att ha insjuknat i Covid-19.
- Redigerat 2021-01-05 20:55 av [Göstage]
Smittspridningen har ökat kraftigt i Blekinge efter julhelgen, och är nu högre än riksgenomsnittet.
– Det är i nivå med hur det var i många länder i Europa när det var som mest nattsvart, säger smittskyddsläkare Bengt Wittesjö.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/smittskyddslakaren-folk-har-umgatts-for-mycket-i-jul
#0 Sex veckor kvar till ännu en jul, och tyvärr riskerar en del saker att gå i repris. "Nu nalkas tiden med julfester och adventsfiranden. Extra efterlängtat efter pandemin – men samtidigt har Europa drabbats av en fjärde våg av covidsmitta", konstaterar Expressens ledarsida. Yngre har övertagit rollen som smittspridare, samtidigt som effekten av de två första doserna vaccin börjar avta för de grupper som fått dem först.
"Från Danmark rapporteras att pandemin beter sig på ett delvis nytt sätt: Barn och unga driver smittan, även om de inte blir så sjuka.
Det är dåliga nyheter för alla som vill fira jul med äldre släktingar."---
"Under åtminstone ett par månader finns det alltså mycket goda skäl att vara extra varsam, för att inte riskera att äldre drabbas och avlider.
Det är inte bara kallt väder som kan skynda på smittspridningen. Inför julen går svenskarna mer i butiker, reser med kollektivtrafiken, hälsar på släktingar och vänner. Med tanke på att körsång har visat sig vara rena droppsmitteduschen riskerar julkonserter att bli superspridarevent.
Coronahanteringen har präglats av senfärdighet, skrev Coronakommissionen. Istället för att vänta in att sjukhusen larmar – tänk om regeringen och FHM kunde agera proaktivt så att vi slipper en fjärde våg?"---
- Redigerat 2021-11-11 22:57 av [Göstage]
#156 FHM varnar för utlandsresande i jul. Hoppas att inte varningen även i år utsträcks till att omfatta resor inom landet också. Sara Byfors på FHM:
"Den som planerat en utlandsresa till jul kan även behöva tänka om, varnar hon.
"– Om man tittar runt om i Europa, och på den utveckling som har skett, så får man vara beredd att ändra sina planer. Och vara väldigt försiktig med att resa om man får symtom och vara beredd att ställa in då, oavsett hur utvecklingen är – just för att undvika att smittan sprids vidare."
#157: Tyvärr lär folk resa ändå.
#158 Åtminstone ”De Goda”…
#158 #159 Hoppas vi kommer att slippa nyheter om svenskar (med eller utan citationstecken) som sitter på sina hotellrum och kräver att bli hämtade.
#160 Oh, bara vänta.
#160: Resandet har ökat, märks tydligt på pendeltåget i sthlm som går via Arlanda. Många med resväskor.
Av dom som reser hit så möter jag mycket franska turister på Skansen, en och annan finsk familj som kommit med färjorna med. Asiater dyker upp ibland med
Grupper med tyska Kryssningsresenärer stötte jag på i aug - sep
Förra helgen träffade jag på några danskar vilket kändes högst ovanligt. Norska turister har jag inte mött sen sommaren 2019.
Österrike är en populär destination för skidsemester under storhelgerna, men landet tillhör nu de nationer där smittan sprids snabbast och nya restriktioner är att vänta nästa vecka.

"Portförbud för ovaccinerade, coronapass för att gå på stan och munskyddstvång. Det går mot ännu en coronajul i Europa", konstaterar NRK när de kollar läget i olika europeiska länder inför julen.
Smittskyddsläkaren Anna Skogstam i Region Värmland skriver i ett pressmeddelande om covidläget i regionen även några rader om julförberedelserna, att "generellt är huvudregeln att vara försiktig med stora sällskap även privat och att ha beredskap att ställa in."
- Redigerat 2021-11-26 11:12 av [Göstage]
#163 Ett misstänkt omicronfall har upptäckts i Tyrolen, vilket förstås är en kalldusch i inledningen av vinterturismsäsongen.
#166: Jag fattar inte att folk gör om misstaget att åka dit.
Norska FHI har inte utfärdat några restriktioner ifråga om resande utomlands i jul.
"Men om man skådar sig runt i Europa så införs det väldigt många restriktioner med kort varsel, så i valet mellan nöje och trygghet så kanske det bästa är att bli hemma för att slippa överraskningar i form av restriktioner, men det är inget vi har givit någon generell rekommendation om", säger man på en pressträff.
Helsedirektören tillägger att utlandsresor för speciellt de äldre kan vara krävande i rådande läge.
#168 FHM säger ungefär som sina norska kollegor om julen sett ur dagsläget:
"Som vi också har sagt, ska man ut och resa ska måste man förstå att vi är mitt i en pandemi. Blickar man ut inte minst i Europa har vi en omfattande smittspridning. Det kan innebära att olika åtgärder kan slå till rätt så snabbt i den här pandemin. Man ska vaccinera sig, förhålla sig och lyssna in vilka regelverk som gäller i andra länder, säger Karin Tegmark Wisell."---
"– Vi har ju redan nu gått ut med begränsningar vad gäller offentliga tillställningar och allmänna sammankomster. Det kommer påverka julfirandet i viss mån. I och med skickar vi en tydlig signal om att stora tillställningar och sammankomster kan innebära risker om man har individer som inte är vaccinerade i sammankomsterna, säger Karin Tegmark Wisell, och fortsätter:
– Är man inte vaccinerad måste man tänka efter hur man ska fira jul. Då ska man inte umgås med riskgrupper, det har vi varit tydliga med. Sedan ska man tänka efter och se till att alla som deltar i julfirandet är friska."---
Smittsituationen i Stockholm oroar inför julen.
"Den senaste veckan har 3 403 smittofall konstaterats i Stockholm.
Det är nära 30 procent fler jämfört med förra veckans lägesrapport, skriver regionen på sin hemsida.
– Det väcker oro nu inför julmånaden, då vi kanske oftare träffar andra än vi brukar. Det är särskilt viktigt att den som inte har vaccinerats med båda doserna håller avstånd till andra och särskilt till de som är över 70 år eller tillhör en riskgrupp, säger Johan Bratt, chefläkare i Region Stockholm, i ett pressmeddelande."--
-
"Jag är mest trött på skiten"- konstaterande från Helsingfors inför insikten om en andra coronajul, och nog kan man instämma i den sucken...
- Redigerat 2021-12-17 09:14 av [Göstage]
"Smittsäkert julresande" - finns det verkligen?
- Redigerat 2021-12-19 11:14 av [Göstage]
Ännu en pandemijul - det var ju det här världen hade hoppats slippa...
SJ går för halv maskin och SAS håller sig på marken. Ingen bra reshelg att vänta...🤔
- Redigerat 2021-12-21 21:28 av [Göstage]
#174: Det kommer bli trångt på ombord på många tåg och flyg.
Har biljett på nattåget till Östersund i morgon kväll. Är in i h-e kluven om det är klokast att ställa in, även om biljetterna inte är ombokningsbara.
#177: Har du egen tågkupe?
#178 Nej, sedan är det ju hemresan också. Risk att att vagnen är full.
#179: Ja då förstår jag.
#174 ff Resekaoset verkar tyvärr hålla i sig.
Har bestämt mig för att åka upp till Östersund i kväll. Ser att det fortfarande finns lediga bäddar på tåget, man kanske har turen att vi blir få i sovkupén.
Tåget jag åker ner med på måndag har också lediga platser.
Kommer att "lyxa till det", och slänger med ett sidenlakanset. Det är så spartanskt i SJ:s liggvagnar. (När jag reste till Abisko med Vy var det ett fullständigt lakanset, vilket gör att man sover så mycket bättre. Att sova bort restiden är perfekt.)
Världen i den andra coronajulens tecken.
Tåg och flyg verkar fungera för dagen. Hittills.
#184: På grund av ett elfel står tågtrafiken still mellan Göteborg och Malmö. Det finns ingen prognos när tågen kan börja rulla igen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/stopp-i-tagtrafiken-mellan-goteborg-och-malmo-6
#185 Kunde väl tro att det inte skulle vara så länge…😏
2023 Trodde nog att den här tråden hade lagts till handlingarna för gott, men nu visar det sig att vi riskerar att få en topp för flera grasserande smittor under jul- och nyårshelgerna.
Statsepidemiolog Magnus Gisslén avråder inte generellt från att fira helgerna tillsammans, så länge man umgås under sunt förnuft.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)