Debatt iFokus

Debatt

Etikettcorona
Läst 595 ggr
[Göstage]
2020-11-28 08:08
0

Covid-19 - här för att stanna?

Lika lite som världens samlade expertis kan förutse hur många "vågor" coronautbrottet kommer i, lika lite kan man enas om hur lång tid pandemin kommer att finnas hos oss i nuvarande form(er).

Hoppet har ställts på vaccinet, men ju närmare vi kommer massvaccinering av jordens folk, desto osäkrare verkar expertisen bli om hur det blir sedan.

Med risk för att det blir en dystopisk ton i tråden, här finns plats för vad vi tror, vad vi vet, men även vad vi hoppas på livet med eller efter covid-19.

• Redigerat 2020-11-28 08:22 av [Göstage]
  • Redigerat 2021-06-08 09:24 av Draken
[Göstage]
2020-11-28 08:10
0

Coronan - blir den en "evig" följeslagare som säsongsinfluensa? Ja, det finns förespråkare för den teorin.

"Experterna är eniga – det kommer dröja innan vi kan återgå till våra vanliga liv. Vissa beteendeförändringar och restriktioner kan dessutom bli bestående. Så vad innebär det nya normala efter corona? – Kanske blir viruset aningen snällare, men det är inte säkert att det blir så, säger smittskyddsprofessorn Jan Albert."---

"Enligt Jan Albert, professor i mikrobiologi och smittskydd vid Karolinska institutet, kommer vi att tvingas leva med viruset under överskådlig framtid.

– Viruset kommer inte försvinna, det är väldigt osannolikt."---

"Däremot kommer spridningshastigheten och konsekvenserna för samhället att minska över tid.

Kan man tänka sig att vissa grupper kommer att säsongsvaccinera sig mot corona i framtiden?

– Ja, det skulle jag tro, bland de grupper som vi vet är riskutsatta. I första hand är det ungefär samma personer som vaccinerar sig mot säsongsinfluensa i dag."---

https://www.expressen.se/nyheter/sa-forandras-vara-liv-om-corona-aldrig-forsvinner/

Experterna är eniga – det kommer dröja innan vi kan återgå till våra vanliga liv. Men hur blir våra liv om corona aldrig försvinner?
  • Redigerat 2020-11-28 08:12 av [Göstage]
[Göstage]
2020-11-28 08:15
0

"Vi kan behöva kämpa mot coronaviruset ända fram till 2025. Det menar en grupp framstående epidemiologer vid Harvard, som försökt förutspå pandemins förlopp", skriver Aftonbladet i en plusartikel.

Dåliga nyheter: Vi kan behöva kämpa mot coronaviruset ända fram till 2025. Det menar en grupp framstående epidemiologer vid Harvard, som försökt förutspå pandemins förlopp.
  • Redigerat 2020-11-28 08:15 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-11-28 08:24
1

Det vore illa.

[Hayabusa]
2020-11-28 08:28
1

Det låter aningen dystert…men, vem vet?

[Göstage]
2020-11-28 08:35
2

#4 "Framtiden verkar dyster när man grubblar över ett glas öl", som Hans Alfredson uttryckte det. Den verkar ännu dystrare utan den där ölen till hands…🤔

Sång ur 88-öresrevyn: http://bit.ly/88oresrevyn AB Svenska Ords revy med Hans Alfredson, Tage Danielsson och Gunnar Svensson från Skeppet i Stockholm, inspel...
  • Redigerat 2020-11-28 08:35 av [Göstage]
[Göstage]
2020-11-28 10:59
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skärmdump Twitter.

Moa Berglöf tillhör inte mina husgudar, men kanske har hon en poäng här?

annia1
2020-11-28 13:47
0

Det här som moa skriver på twitter som finns som bild i #6. Verkar som hon missförstått nåt nånstans.

Vad jag kommer ihåg så har ingen sagt att viruset skulle försvinna till sommaren och därmed vara borta för gott. Utan man räknade med att det skulle komma tillbaka till hösten och att det troligen kommer bli mer som säsongsinfluensan. Att återkomma varje år.

Sen vet jag inte vad hon menar med munskydden. I sverige har det inte funnits nån rekommendation att använda munskydd. Utan tvärtom sagts att de inte behövs.
Och de länder som har som krav att använda munskydd så är det ju inte för att få bort viruset utan för att minska spridningstakten.

Och nedstängningar hamnar ju då i samma kategori. Ingen sagt viruset försvinner med det utan dom är ju för att hålla nere smittspridningen.

.

• Redigerat 2020-11-28 13:50 av annia1
[Göstage]
2020-11-28 14:30
0

#7 Johan Giesecke, var en av experterna som förutspådde att smittan i stort skulle dö ut under sommaren. Så här lät det i mitten av mars:

"Den värsta spridningen av coronaviruset kan vara över redan om några månader, säger Johan Giesecke, tidigare statsepidemiolog och numera rådgivare åt WHO.

"– Tidigare trodde jag att detta skulle pågå länge, men nu tror jag att det kommer att gå fort, säger han till TT."---

https://omni.se/experten-andrar-sig-tror-pa-lindring-till-sommaren/a/WbAXAk

Många experter som Tegnell, Carlsson, Olsen och Britton har ju i stort sett en träffbild som omfattar hela tavlan - man kan hitta något som passar alla.

Samma sak med munskydden och nedstängningar- det vimlar av åsikter och teorier, vilket väl är fullt begripligt när det faktiskt inte finns en enda person på denna jord som sitter inne med facit.

Då är smått bedrägligt att skapa falska förhoppningar. Den poängen ger jag fortfarande Berglöv, även om jag inte instämmer helt med henne. Heller.

• Redigerat 2020-11-28 14:33 av [Göstage]
[Månglädje]
2020-11-28 17:41
2

Det är bara att hoppas att det här eländet får ett jäkla slut. Nu svor jag igen på sajten och varför jo det här är något som berör oss alla och det måste få ett jäkla slut 😠 corona ska utrotas 😠

Dock tror jag vi är långt från det och att vi får leva med det här i många år, 2025 kanske eller inte ???

Jag vet inte hur ni tänker och kanske kommer jag in på konspirationer men någon har planterat det här satans viruset i syfte att döda mänskligheten 😡

[Jimmy.L]
2020-11-28 18:26
1

#9: Ja vi lär tyvärr leva med detta virus länge.

annia1
2020-11-28 20:50
0

Göstage #8 i och för sig så är det rätt att spridningen skulle minska under sommaren. Men han säger inte att det ska dö ut.

Det giesecke säger i den artikel du länkar till är att värsta spridningen skulle vara över och även använder ordet lindring. Vilket stämmer. Sommaren blev lugnare, vilket flera experter sa att det skulle bli. Så om man bara tittar fram till sommaren så stämmer det som sagts.
Sen måste man ju titta på vad experter både i sverige och andra länder sa i början, hur hösten skulle bli. Och där sas det att man räknade med att det skulle komma tillbaka.

Sen måste man ju även titta på när det skrevs. Det var i början av mars och då var det bara i början. Och då var det ingen som visste nånting om viruset utan hela världen gissade.

Och det du säger att ingen har facit. Så är det fortfarande, att ingen vet. Det man gissar på idag är att om vaccinen som kommer är effektiva så kommer det börja lugna ner sig mot hösten nästa år. Att man säger hösten är ju för att det är ju bara riskgrupperna som till en början får vaccin, alla andra (om det stämmer som sagt hittills) kommer få vaccin närmare hösten nästa år.

Om man sen tittar på att det finns (som du säger) olika åsikter (och hela tiden funnits olika) så är ju frågan mer vem man väljer att tro på. Det är väl mer där tror jag det blir fel om man bara litar till nån som säger att det kommer försvinna för gott, eller om man tar in alla olika åsikter.

Heike #9 ja vi kommer få leva med detta virus och det för överskådlig tid. Men med vaccin och att det kommer mutera så räknar dom med att det kommer bli som säsongsinfluensa. Det senaste jag sett är att dom räknar med att vi ska kunna återgå till något som liknar det liv hade före nån gång under 2022. Men det kommer bero på vaccinet. Om det verkligen gör nytta.

.

• Redigerat 2020-11-28 20:53 av annia1
[Göstage]
2020-11-28 21:44
0

#11 Jag tycker att Moa Berglöv faktiskt har rätt i att man inte botar pandeminedstämdhet genom att skapa falska förhoppningar. Det jag skriver är att jag tycker att hon har en poäng - det är min åsikt, om hennes åsikt.

Vilka källor hon i sin tur stöder sig på i sina exempel framgår ju inte av hennes tweet, så jag googlade lite på egen hand - hon kan ha grundat det hon skriver på helt andra andra källor.

Jag valde alltså själv exemplet Giesecke. Säger en WHO-rådgivare att han tror att det kan vara över på några månader så riskerar det att föda falska förhoppningar hos läsaren, oavsett om han yttrat det i mars eller på höstkanten.

Sedan går det ju inte att lägga munkavle på experterna, men de har ett stort ansvar som jag upplever att de inte alltid axlar. Jag har gett exempel i andra trådar på såväl prognoser som visat sig ha viss träffsäkerhet som sådana som fallit platt till marken (se tråden "Litar du på Folkhälsomyndigheten?").

Även vi som skriver i vårt lilla universum har ett ansvar i att styrka med länkar om vi för några uppgifter vidare. Du hänvisar till exempel rätt svepande med "dom" (eller "man") på flera ställen i ditt senaste inlägg- vilka är dessa "dom" och "man"?

• Redigerat 2020-11-28 21:48 av [Göstage]
[Göstage]
2020-11-29 20:32
0

Även om vaccineringen kommer igång enligt förhoppningarna tidigt 2021 kommer pandemin att vara närvarande.

"– Pandemin kommer inte att försvinna bara för att vi får ett vaccin. Vi tar höjd för att fortsätta jobba med olika typer av olika åtgärder, säger regeringskansliets krissamordnare Elisabeth Backteman som också är statssekreterare hos inrikesminister Mikael Damberg (S), till DN.

Hon uppmanar nu svenskarna att ha ”fysisk och mental beredskap” att leva med viruset under hela nästa år."---

"Tidningen frågar Elisabeth Backteman hur långt fram de blickar, ett år eller fler?

– Jag tror att det är rimligt som Johan Carlson och statsministern sagt att man behöver ha både en fysisk och mental beredskap att hantera pandemin under hela 2021 på alla nivåer i samhället, svarar hon.

"Regeringskansliet har dock en pandemiplanering som stäcker sig fram till våren 2022 där samtliga tio departement är involverade med smittscenarion."---

https://www.expressen.se/nyheter/regeringens-krischef-vi-far-leva-med-viruset-hela-2021/

Regeringens krissamordnare, Elisabeth Backteman, flaggar för att svenska folket ska ha ”fysisk och mental beredskap” att leva med viruset under 2021.
[Jimmy.L]
2020-11-29 20:44
0

#13: Är nog många företag som kommer gå omkull, Nöjesparker så som Gröna Lund klarar inte ett år till utan besökare.

[Göstage]
2020-11-29 20:51
1

#14 Nej tyvärr blir det nog svårt för många företag, och krisstödspengarna lär inte räcka hur länge som helst.

[Jimmy.L]
2020-11-29 20:54
1

#15: Ja det blir intressant att se hur regeringen kommer att göra.

[VSK]
2020-11-29 23:59
1

Tror Corona-19 till Corona-76 eller vad man nu skall kalla alla mutationer för kommer bli långlivade.

[Hayabusa]
2020-11-30 08:44
0

2021 blir vårt Stalingrad.

[Göstage]
2020-11-30 09:58
0

"Covid-19 kommer falla i glömska snabbt efter att pandemin har lagt sig, tror historikern och författaren Peter Englund. Men den kommer eventuellt få andra, praktiska följder.

– Det kommer inte finnas kvar som en mörk skugga över vår existens, säger han i Min sanning."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/corona-kommer-glommas-snabbt-enligt-historikern

Återstår nog att se! Själv tror jag att det kommer att dröja innan mänskligheten får tillbaka det kollektiva självförtroendet igen.

Covid-19 kommer falla i glömska snabbt efter att pandemin har lagt sig, tror historikern och författaren Peter Englund. Men den kommer eventuellt få andra, praktiska följder.  – Det kommer inte finnas kvar som en mörk skugga över vår existens, säger han i Min sanning.
  • Redigerat 2020-11-30 09:59 av [Göstage]
[Göstage]
2020-12-01 20:46
0

Tyskland förbereder sig för en coronavinter.

"Tysklands coronarestriktioner kan förlängas fram till början av våren 2021 om landet inte får bukt med smittspridningen innan dess, säger ekonomiminister Peter Altmaier till Die Welt enligt Reuters."---

https://www.fplus.se/tysk-minister-vi-kan-ha-restriktioner-fram-till-i-var/a/OQgVRE

[Göstage]
2020-12-12 20:57
1

Enda sättet att ta oss ur den här mardrömmen i rimlig tid är att tillräckligt många låter vaccinera sig, enligt några forskare och läkare.

"Farshid Jalalvand är forskare inom klinisk mikrobiologi vid Lunds universitet. Han har tidigare pratat om vaccin och oron folk känner. Han menar att om allt för många inte vill ta ett vaccin, så kan det dröja flera år innan vår tillvaro förändras från hur den ser ut nu.

– Det kan leda till restriktioner i tre till fyra år till, tills vi når flockimmunitet, men har förlorat flera människoliv på vägen, sa han då.

Cherin Kamil, på infektionskliniken i Västerås, har till sist en uppmaning till alla de som tvekar:

– Ta vaccinet så snart du blir erbjuden och se det som en gåva. Det kommer ta oss ur den här mardrömmen. Vi har avstått från så mycket under året och vi vill återgå till det liv vi hade före pandemin.

https://www.expressen.se/nyheter/vadjan-ta-ditt-ansvar-ta-vaccin/

Det finns bara en sak som verkligen kan sätta stopp för smittan: Vaccinen. Det säger Cherin Kamil, verksamhetschef på infektionskliniken i Västerås.
[Göstage]
2020-12-26 07:47
0

"Belgiens Tegnell" tonar ner risken för att de nya virusvarianterna skall krångla sig förbi vaccinskyddet och tror på en normaliserad samhällssituation till hösten.

Håll ut till i vår, sedan börjar det ljusna. Det spår Belgiens Anders Tegnell – som tonar ner risken med nya virusmutationer. – De kommande tre, fyra månaderna
[Göstage]
2020-12-29 22:18
0

WHO säger att corona riskerar att bli en endemi som kommer att fortsätta att mutera och som mänskligheten får lära sig att leva med. Inget talar för att viruset är "The Big One", sannolikt hotar än värre farsoter.

Coronaviruset är här för att stanna. WHO förutspår att viruset kommer utvecklas till en endemi och att nya pandemier är att vänta.
  • Redigerat 2020-12-29 22:47 av [Göstage]
[Göstage]
2021-01-04 10:38
0

Pandemier - "det nya normala"? BBC belyser.

After Covid-19 should we expect more pandemics in the future?
[Göstage]
2021-01-08 22:16
1

Visst är det fantastiskt att världens ledare och forskare på denna korta tid har lyckats ta fram vaccin mot covid-19 och redan börjat sätta det bruk?

Något som däremot är skrämmande är att ingen att världens visa män (med undantag för ett fåtal olyckskorpar) kunde förutse vad som skulle komma, och att man fortfarande efter ett år inte har annat än hypoteser om utvecklingen av viruset. Vad som finns är förhoppningar om att vaccinet kommer att hejda pandemins framfart, men det finns inga garantier för det, ej heller något svar på om mänskligheten kommer att tvingas ta vacciner mot covid-19 med jämna mellanrum under överskådlig framtid. Visst kan det, som vi redan varit inne på, föda dystopiska tankar?

Så här sade Matti Sällberg, prefekt vid institutionen för laboratoriemedicin, i maj i år angående forskningen för att ta fram nästa generation coronavaccin, efter de som nu är ute på marknaden:

"Nästa gång det blir en coronaviruspandemi—och det kommer att hända igen—har man då ett effektivt vaccin att tillgå och behöver inte jaga efter en ny variant. Det här viruset kommer vi att få leva med. Det är en konsekvens av kollisionen mellan det gamla jordbrukssamhället, där man lever nära och handlar med djur, och vår globaliserade värld, där man kan resa jorden runt på 72 timmar. Det är en perfekt storm för ett virus att frodas i."

Världen har mer eller mindre satts på paus i väntan på ett vaccin mot det nya coronaviruset. Men vaccinutvecklaren Matti Sällberg känner ingen press. ”Jag är realist,” säger han. ”Vi kan inte skynda på mer än vad vi gör. Det finns andra som är snabbare och därför tänker vi långsiktigt och fokuserar på att hitta ett vaccin som kan skydda mot flera coronavirus, även sådana som kan dyka upp i framtiden.” sars-cov-2 coronavirus covid-19
[Göstage]
2021-01-13 08:08
0

Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet, tror att vi i takt med vaccineringens framskridande kan börja leva normalt igen till sommaren.

Det är frågan som alla ställer: När kan vi börja leva som vanligt igen? Osäkerheten är stor men i takt med att vaccinet rullas ut är experterna hoppfulla.
[Göstage]
2021-01-13 13:50
0

Omöjligt att svara på när livet kan återgå till det normala, säger Anders Tegnell.

I Sverige pågår vaccineringen mot covid-19 runtom i landets regioner. Men frågan när livet kan återgå till det normala förblir fortfarande obesvarad. – Det är helt omöjligt att svara på idag, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
[Göstage]
2021-02-08 09:56
0

Thomas Hedner, professor i klinisk farmakologi vid Sahlgrenska Sjukhuset i Göteborg, ger på DGS en lägesbild om virusspridning, mutationer och vacciner och avslutar:

"Även om många avgörande framsteg har gjorts, så återstår många frågor och problem att lösa. Vi är många som hoppas att ”corona-situationen” kommer att normaliseras med tiden, men troligt är vi måste lära oss att leva med SARS-CoV-2-viruset i samhället, precis som vi har gjort med TBC, influensa, HIV och andra infektionssjukdomar i århundraden. Vi får helt enkelt gå stegvis fram och lösa problemen efter hand, på det sätt som man traditionellt har gjort inom medicinen vid tidigare pandemier."

https://detgodasamhallet.com/2021/02/07/gastskribent-thomas-hedner-vacciner-mutationer-och-virusspridning/#more-39559

Nyheterna om olika vacciner och de olika vaccinationskampanjerna dominerar idag media. Kommer vaccinerna att få corona-pandemin på reträtt? Kommer de att minska dödlighet och sjuklighet i COVID-19? Kan vi hoppas på att de löser de ”lock-down” problemen i samhället? Förhoppningarna finns, men alla experter är inte överens om utvecklingen under första halvåret 2021. Många har…
[Jimmy.L]
2021-02-08 10:03
0

#28: Jo exakt.

[Göstage]
2021-02-23 08:01
1

Olika bud om framtiden med corona.

"– Det är fullt möjligt att trycka ner smittan så den i princip försvinner, säger Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar.

Andra tror att vi kommer tvingas lära oss leva med covid-19.

– Att helt hålla borta den här typen av sjukdom för alltid är omöjligt, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."---

"Många forskare delar Anders Tegnells bild. I en enkät bland 119 immunologer, infektionsforskare och virologer från 23 länder som Nature har publicerat svarade 89 procent att det är mycket eller ganska troligt att Sars-Cov-2 blir en så kallad endemi, som fortsätter spridas i begränsade områden och befolkningsgrupper. Även WHO förutspår att vi kommer tvingas lära oss leva med covid-19."---

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/olsen-fullt-mojligt-att-stoppa-coronaviruset/

Med en nollvision för coronaviruset kan vi återgå till ett mer öppet samhälle, anser förespråkarna för strategin ”zero covid”.
[Göstage]
2021-02-25 16:53
0

Medicinprofessorerna Thomas Hedner och Olle Isaksson skriver på Kvartal att de tror att covid-19 i muterande form kommer att vara mänsklighetens följeslagare under oöverskådlig tid, och att det gäller att kunna hantera detta faktum.

"Olika framtidsstudier och scenarioanalyser har pekat på risken för återkommande lokala virusutbrott, som under en tid framöver riskerar att utlösa nya och temporära lockdownåtgärder. Det är därför osannolikt att samhället kommer att återgå till ett normaltillstånd utan en kombination av åtgärder som fungerande vacciner, effektiva metoder för omgivningssanering, liksom effektivt personligt skydd mot spridning av virus. Vad som också är intressant att notera är att vaccinutvecklingen på området i stor utsträckning kommer från nya aktörer och universitetsforskare som med ny teknologi spelat en viktig roll i utvecklingskedjan mot verksamma vacciner."---

*"Det finns stora förhoppningar att smittan drastiskt ska minska i samhället efter den omfattande vaccinering vi nu står inför. Men det kan sannolikt vara orealistiska förhoppningar. Som utvecklingen ser ut nu, är det mer troligt att viruset kommer att genomgå upprepade mutationer och anpassningar som gör att det kommer finnas kvar i samhället. Vi kan ha ambitionen ”Zero covid”15 även om vi inte lyckas eliminera viruset i samhället.

Mänskligheten får helt enkelt hantera denna nya situation, och leva med den, precis på det sätt vi tidigare lyckats hantera och nu lever med många andra allvarliga infektionssjukdomar som till exempel TBC, influensa och hiv.

https://kvartal.se/artiklar/kommer-vaccinerna-att-stoppa-pandemin/

Det finns anledning att vara orolig för de många mutationer som nu sprids. Frågan är om vaccinerna kan stoppa dem?
[Göstage]
2021-02-28 10:27
1

"Jag börjar mer och mer tänka i ett fem- åtta- och tioårsperspektiv, och det kommer även Europa i allt högre grad tvingas göra", säger Danmarks statsminister Mette Frederiksen angående vårt fortsatta förhållningssätt till covid-19.

Hon menar att EU-länderna nu måste gardera sig emot nya förseningar i vaccinleveranserna under en fortsatt tillvaro med coronan - som att tillse att det byggs nya fabriker för en tryggad fortsatt leverans.

Inlägget finns även i tråden "Hur ser framtiden ut", eftersom det är ett parallellämne.

Statsministeren mener, at EU-landene bør gøre mere for at bygge vaccinefabrikker, der kan sikre borgerne vacciner i fremtiden.
  • Redigerat 2021-02-28 10:27 av [Göstage]
[Göstage]
2021-02-28 10:31
1

För att slå fast det direkt: coronaviruset muterar ständigt.
"Varje gång viruset lämnar en cell muterar det och vissa varianter tar över marknaden, ungefär som Darwinism där några är mer anpassade för att överleva", sade professor Björn Olsen till TT i december.1 "Coronaviruset har redan muterat flera gånger sedan det upptäcktes i Kina för ett år sedan, kanske så mycket som 10 000 gånger, men inte på något drastiskt sätt som förändrat dess funktion."---

Dock: inga dramatiska mutationer upptäcktes hos viruset förrän i december, då den första brittiska brittiska virusmutationen konstaterades. Sedan har de kommit snabbt med jämna mellanrum: det sydafrikanska och det brasilianska samt bristolmutationen, för att nämna några. Så endera har man blivit bättre på att särskilja variationer av viruset, eller också har utvecklingen tagit en ny och mer svårkontrollerbar vändning. Framtiden lär visa vilket svar som är det rätta.

1:https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Kvmag/virusmutation-kan-dyka-upp-var-som-helst

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2021-02-28 11:02 av [Göstage]
[Göstage]
2021-03-24 13:32
1

Britterna kan, trots vaccinet, få vara beredda att bära munskydd och hålla social distans i flera år framöver, säger Mary Ramsay, ansvarig för immunisering på Public Health England.

Restriktioner som munskydd och social distans kan komma att fortsätta gälla i åratal även efter att den brittiska befolkningen har vaccinerats mot covid-19. Det säger Mary Ramsay, ansvarig för immunisering på Public Health England. Medborgarna har vant sig vid restriktionerna, säger Mary Ramsay till BBC: "People have got used to those lower-level restrictions now, and…
[Göstage]
2021-03-29 08:25
1

"– Vi tror att inte att covid-19 är en sjukdom som vi kommer bli av med helt och hållet", säger Sara Byfors, enhetschef på Folkhälsomyndigheten i en intervju i DN (ej betalbelagd i skrivande stund). Men när vaccinationsprogrammet väl är genomfört har FHM ett trestegsscenario där man går från nivå tre till ett för att återgå till ett öppnare samhälle igen. Nivåerna presenteras i en utförlig beskrivning i artikeln.

"– Vaccinationerna kommer göra att vi rör oss från nivå tre ner till nivå ett. Men det finns fortfarande inte full kunskap om hur vaccineringen skyddar mot smittspridning och vi vet heller inte när olika grupper är färdigvaccinerade, säger Sara Byfors.

För att nå den lägsta nivån krävs det att få smittas i samhället och att landets sjukhus har ett lågt antal inneliggande covidpatienter. Men inte heller då lär det bli aktuellt med fullsatta arenor eller konserthus eftersom kravet på att hålla avstånd kommer att finnas kvar."---

"Sannolikt kommer rekommendationen att fortsätta jobba hemifrån att finnas kvar en längre tid eftersom det minskar risken för trängsel både i kollektivtrafiken och på arbetsplatserna.

– Fram till sommaren kommer det att ligga kvar, sen får vi se hur läget är framåt hösten. Det kan mjukas upp lite och bli lite mer som det var tidigt i höstas när man kunde jobba hemifrån en del, till exempel genom att gå växelvis på arbetsplatsen."---

Alternativ artikel om DN:s artikel blir låst.

Folkhälsomyndighetens plan när smittan går ner: Så kan Sverige öppna igen
  • Redigerat 2021-03-29 08:28 av [Göstage]
[Göstage]
2021-04-11 16:14
1

"Vi kommer nog få leva med det här viruset i många, många år framöver", säger Niklas Arnberg, professor i mikrobiologi vid Umeå universitet i söndagens Helgstudion på SVT.

"När vi kan börja leva som vanligt är jättesvårt att säga. Kanske i värsta fall tills vi har utvecklat nya antivirala medel mot det här och det kan dröja ett, två eller tre år", tror Arnberg.

Det behöver forskas fram fler smittbromsande, antivirala läkemedel för att kunna tackla framtida pandemier snabbare än coronapandemin, säger Niklas Arnberg, professor i mikrobiologi vid Umeå universitet. – Vi kommer nog få leva med det här viruset i många, många år framöver, säger han.
  • Redigerat 2021-04-11 16:14 av [Göstage]
[Göstage]
2021-04-30 07:48
0

"Tegnell: ”Inte säker på att vi någonsin kommer leva som innan”---

Uppåt värre...🤔

Så blir det nya ”normalläget”
  • Redigerat 2021-04-30 07:49 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-04-30 08:02
0

#37: Det ger ju fel signaler till dom som tröttnar på restriktioner.

[Göstage]
2021-04-30 08:07
1

#38 #37 Ja, den risken är uppenbar: "varför skall man hålla igen när det ändå inte finns något slut på eländet?" (Jag ser det inte så, men det kan ju smyga sig in även undermedvetet.) Sedan är det väl så att Tegnells uttalanden spretar en hel del, kanske behöver vi snart en Tegnellolog för att tolka dem?

Statsepidemiolog Anders Tegnell tror att många restriktioner som införts under pandemin kommer att lyftas när befolkningen vaccinerats. Han vill samtidigt se en vaksamhet inför nya situationer. – Det finns saker som vi kanske vill behålla. Vi har ju vant oss att jobba hemifrån väldigt mycket, säger han i SVT:s Aktuellt.
  • Redigerat 2021-04-30 08:08 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-04-30 08:11
0

#39: Jo precis.

[Göstage]
2021-05-06 06:23
1

"Coronaviruset kanske aldrig kommer att utrotas. Men ett liv med covid-19 behöver inte innebära nedstängning, avstånd och död", påminner Amina Manzoor i Expressen.

"Vi kan inte vaccinera bort viruset helt, men i stället för den breda spridningen i hela samhället som vi har nu kanske det kommer att ske lokala utbrott i områden och grupper med låg immunitet. Därför kan vi behöva vissa åtgärder för att minska smittspridning även när en stor andel är vaccinerade, men förhoppningsvis inte lika kraftiga.

Nya virusvarianter gör utvecklingen på sikt mer osäker. Kanske behöver vi uppdaterade vaccindoser, kanske kommer viruset att bli mindre allvarligt, mer som ett förkylningsvirus. Covid-19 må vara en del av vår verklighet för en lång tid framöver, men tack vare vaccin kan vi få tillbaka våra liv."

Draken
2021-06-08 09:24
0

#41: Det blir väl som med influensorna. Det går i vågor, som med säsongsinfluensa, vinterkräksjukan mfl.

Jag tror att vi kommer måsta fylla på vaccinet varje år. Men det gör vi ju nu med influensa A och B också, så det lär ju inte bli någon större skillnad.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Göstage]
2021-06-10 15:05
0

Törs vi hoppas på att det värsta är över nu? Här är en tråd att tycka till i!

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
[Göstage]
2021-06-11 09:02
0

"Vi måste lära oss att leva med viruset", skriver medicinjournalisten Amina Manzoor i sin bok "Pandemier". Ett utdrag ur boken kan läsas och höras här.

Medicin­journa­listen Amina Manzoor har skrivit en bok om hur vi kan lära oss att leva med det nya coronaviruset – så som vi gjort med virus från tidigare ­pandemier. Här är ett utdrag ur boken.
  • Redigerat 2021-06-11 09:03 av [Göstage]
[Göstage]
2021-07-14 07:34
0

Dansk virolog tror att vi får dras med covid-19 i någon form i åtminstone ett decennium.

"Smittspridningen ökar i Danmark. I måndags konstaterades 848 nya smittade, den högsta siffran på över en månad."---

Samtidigt varnar experter för att covid-19 är här för att stanna. Trots det är det inte aktuellt med skärpta restriktioner.

– Vi kommer få vänja oss vid återkommande utbrott under de närmaste tio åren, säger Søren Riis Paludan, som är professor i virologi vid Århus universitet, till Berlingske."---

Flest antal smittade på över en månad: ”Vi kommer få vänja oss”
Draken
2021-07-14 12:23
0

#45: Tror faktiskt hon har rätt. Men förhoppningsvis kommer det bli lindrigare iom vaccinationerna.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
2021-08-20 09:27
0

"Det här viruset är här för att stanna och kommer alltid att finnas kvar", säger professor lkka Julkunen till HBL.

– Pandemin är inte över, vare sig ur ett finskt eller ett globalt perspektiv, säger strategidirektör Liisa-Maria Voipio-Pulkki då Social- och hälsovårdsministeriet höll presskonferens på torsdagen.
Draken
2021-08-20 13:57
0

#47: Skall jag vara helt ärlig, så tror jag faktiskt han har rätt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
2021-08-25 08:21
1

Sverige borde ta intryck av den danska regeringens inställning till Covid-19 och börja betrakta Covid-19 som en säsongsinfluensa, anser Adam Cwejman på GP:s ledarsida. Om vaccinationsprogrammet genomförs enligt planerna skall det vara möjligt även om smittofallen ökar under hösten, enligt den tankegången.

"Den 23 augusti förklarade Danmarks statsminister, socialdemokraten Mette Frederiksen, att med hösten väntar inte några stora nedstängningar. Men, inskärpte hon, trots att tre fjärdedelar av hela befolkningen är vaccinerad är det många under 40 år som inte vaccinerat sig. Men detta ska inte föranleda nya restriktioner. I stället uppmanar hon alla att ta sina vaccindoser."---

"Den danska modellen är alltså att framöver acceptera att Covid-19 är en del av livet och att vi genom vaccinationer ska kunna leva obehindrat. Viruset inlemmas i de risker som varje människa naturligt lever med. Vi kan helt enkelt inte förvänta oss att leva riskfritt. Det är inget liv."---

"Händer inget extraordinärt som helt omintetgör 2021 års vaccinationsprogram är det faktiskt dags att acceptera att Covid-19 är en del av våra liv och att dessa liv måste få utrymme att levas fullt ut på det sätt som vi gjorde innan 2020."

Sverige borde ta intryck av den danska regeringens inställning till Covid-19 Sommaren har i många länder, däribland i Sverige, inneburit ett gradvis lättande
Draken
2021-08-25 12:36
0

#49: Ganska logisk tankegång, eftersom den ter sig som en säsongsinfluensa.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
2021-08-27 10:44
0

#49 Från den 10 september klassas covid-19 inte längre som en samhällskritisk sjukdom i Danmark.

Från den 10 september klassas covid-19 inte längre som en samhällskritisk sjukdom i Danmark. Ett stort antal av landets restriktioner försvinner därför. Danska
  • Redigerat 2021-08-27 10:45 av [Göstage]
[Göstage]
2021-09-09 11:15
0

#49 m.fl. "Allt talar för att sars-cov-2 kommer att bli kvar, som ett återkommande säsongsvirus. Flockimmunitet kommer att bli mycket svår eller till och med omöjlig att uppnå", skriver Lennart Svensson, Åke Lundkvist och Anders Widell på DN debatt.

Dagens vacciner kommer dock att ge skydd mot svår och lätt sjukdom orsakade av de i dag kända virusvarianterna."---

Tre virusforskare: Dagens vacciner kommer dock att ge skydd mot svår och lätt sjukdom orsakade av de i dag kända virusvarianterna.
  • Redigerat 2021-09-09 11:17 av [Göstage]
[Göstage]
2021-09-20 19:14
1

#49 ff FHI i Norge följer i Danmarks spår och jämställer coronaviruset med influensa.

Återstår att se om de öppnar gränsen mot Sverige då - för de spärrar den ju inte vid vanlig influensa…

Etter halvannet år med unntakstilstand, beveger Norge seg inn i et nytt paradigme der coronaviruset ikke lenger er farligere enn andre luftveisinfeksjoner.
  • Redigerat 2021-09-20 19:17 av [Göstage]
Draken
2021-09-21 12:18
0

Med tanke på hur det har sett ut med coronan, så var det väl egentligen rätt klart redan när andra vågen satte in, att den var säsongsbetonad. Den försvann ju nästan helt under sommaren, för att återkomma med full kraft framåt Oktober.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
2021-11-22 09:14
0

Så här i fjärde vågen är det för en gångs skull möjligt att hålla med Ingvar Persson på Aftonbladets ledarsida.

"Vi kommer inte att bli av med covid-19. I stället måste vi lära oss att leva med sjukdomen. Det är lika bra att erkänna det för oss själva."---

"Insikten att vi kommer att leva med viruset förstärker också det vi borde ha lärt oss de senaste två åren. Att samhället måste ha en mycket större krisberedskap förstås. Och att den ekonomiska politiken måste stå redo att sätta in aktiva krisåtgärder.

Men den viktigaste slutsatsen är att de som arbetar i vården och omsorgen måste få resurser att göra sitt arbete. Att komma ihåg det när coronaviruset blivit en del av vardagen är den viktigaste läxan efter de senaste två åren."

Ett ljus i mörkret sa Stefan Löfven när han förra julen kunde berätta att Sverige börjat vaccinera de äldsta mot covid-1
  • Redigerat 2021-11-22 09:42 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-11-22 09:24
0
[Göstage]
2021-11-23 07:22
0

#52 ff Ännu är vi inte där, men tecken tyder på att coronaviruset är på väg att ta formen av säsongbundenhet.

"Seppo Meri, professor i immunologi vid Helsingfors universitet, säger att coronapandemin redan visar tecken på att ordna in sig i ett mönster som påminner om säsongsinfluensans.

– Än så länge följer coronaviruset inga riktigt tydliga säsonger, men tecken tyder på ett säsongsartat mönster. Just nu kan vi se att smittan globalt rör sig i ungefär fyra månaders cykler.

Meri räknar upp de tydliga topparna sedan coronaviruset sars-cov-2 dök upp i slutet av 2019.

– Vi hade en våg av smitta i april 2020, en ny i augusti samma år, en tredje i december 2020 och januari 2021, ytterligare en i april 2021 och den senaste i augusti i år. Så jag förutspår att vi ser följande topp kring jul. De här svängningarna ser man globalt, och med undantag för augusti 2020 har mönstret varit rätt likadant också i Finland."---

Regelbundet drar luftvägsinfektioner in i samhället. Som en tidvattensvåg flödar de in för att sedan dra sig tillbaka igen. Normala år följer säsongsinfluensan en sådan rytmik, men coronaviruset sars-cov-2 saknar tills vidare ett exakt taktsinne.
  • Redigerat 2021-11-23 07:23 av [Göstage]
Draken
2021-11-23 12:50
2

#57: Jag har sagt det sedan andra vågen drog in. Coronan beter sig som säsongsinfluensan och vinterkräksjukan gör. Den kommer i vågor.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
2021-11-28 20:45
0

Även om experter brukar kunna peka i olika riktningar verkar ingen förutspå ett "slutdatum" för corona lika lite som för ett år sedan, när tråden startades (#1).

Tvärtom verkar man vara fortsatt övertygade om att viruset kommer att vara en följeslagare för lång tid framåt, förhoppningsvis i en mer tämjd form än idag.

En ny variant av coronaviruset har påträffats – och förmodligen inte den sista. Hur stor är risken för en elakare variant och hur länge kommer pandemin pågå?
  • Redigerat 2021-11-28 20:46 av [Göstage]
[Göstage]
2021-12-19 09:49
0

2024 blir året då covid-19 går från pandemi till endemi, enligt vad Pfizer förutspått på en konferens i veckan.

Covid-19 kommer att reduceras från dagens pandemistatus till en endemi 2024.Det uppgav ledare för läkemedelsbolaget och vaccintillverkaren Pfizer vid en ...
[Göstage]
2022-01-02 14:19
0

#60 Ett skutt ytterligare till 2025 - hur är läget då? Tre experter ger sin syn.

I mars 2025 är det fem år sedan coronapandemin fick spridning i Sverige. Hur kommer det se ut i samhället då? Har vi munskydd, nya vaccindoser, en annorlunda bostadssituation? Vi lät tre experter titta i spåkulan.
[Göstage]
2022-01-13 11:31
1

"USA:s ledande smittskyddsexpert Anthony Fauci säger att det amerikanska folket måste lära sig att leva med viruset covid −19.

– Det finns inte en chans att vi kommer att kunna utrota det, sade han vid en konferens", refererar SvD i en betalartikel.

USA:s ledande smittskyddsexpert Anthony Fauci säger att det amerikanska folket måste lära sig att leva med viruset covid −19. – Det finns inte en chans att vi kommer att kunna utrota det, sade han vid en konferens.
  • Redigerat 2022-01-13 11:31 av [Göstage]
[Göstage]
2022-01-13 22:36
1

Om covid-19 planar ut som man hoppas efter den smittopp man räknar med vid det kommande månadsskiftet kan det bli aktuellt att se över om covid därefter skall fortsättas att klassas som samhällsfarlig sjukdom i Sverige, sade Anders Tegnell i kvällens Aktuellt på SVT.

Statsepidemiolog Anders Tegnell anser att man efter den nuvarande smittovågen bör se över om covid-19 fortsatt bör klassas som en samhällsfarlig sjukdom.
[Göstage]
2022-01-18 12:27
0

En ledande tysk virolog tror att pandemin ebbar ut redan i år, medan vi kan tvingas leva med olika former av restriktioner under en längre tid.

Redan under 2022 kan Tyskland blåsa av pandemitillståndet, tror landets ledande virolog Christian Drosten. Trots det kommer vi att få leva med vissa restriktioner
[Jimmy.L]
2022-01-28 08:27
1

Sluta betrakta covid-19 som en samhällsfarlig sjukdom"

Det skriver bland andra överläkare Magnus Gisslén från Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg på DN Debatt och svingar därmed ännu en gång mot svenska pandemiåtgärder.

https://sverigesradio.se/artikel/overlakaren-minska-restriktionerna-covid-ar-har-for-att-stanna

"Sluta betrakta covid-19 som en samhällsfarlig sjukdom"Det skriver bland andra överläkare Magnus Gisslén från Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg ...
[Jimmy.L]
2022-01-31 16:18
1

Två år efter att covid-19 kom till Sverige är läget ett annat. Vaccin, kunskap och nya virusvarianter har gjort sjukdomen mindre allvarlig, och det diskuteras om pandemin är på väg in i nästa fas.

Men vad betyder det?

https://www.expressen.se/nyheter/kronikorer/amina-manzoor/snart-dags-att-tanka-pa-covid-19-som-influensa/?referrer=todays-news

Två år efter att covid-19 kom till Sverige är läget ett annat. Vaccin, kunskap och nya virusvarianter har gjort sjukdomen mindre allvarlig.
[Göstage]
2022-02-01 06:41
0

#66 Ja, kanske borde man göra det? Samtidigt tycker jag som lekman att under de två år som vi levt med pandemin så har vi underskattat den flera gånger. Att sänka garden sakta kan bli nödvändigt, att sänka den helt och för snabbt kan sluta med att vi får "ta räkning" på nytt. Att pandemin är på väg in en ny fas är i sig ett tecken på att den inte är stabil. Fasen därefter innebära något helt annat.

[Jimmy.L]
2022-02-01 06:47
0

#67: Någon gång måste vi lära oss att leva med viruset, vi har 2 år av restriktioner som gett oss ohälsa och dyrare varor.

[Göstage]
2022-02-01 06:49
1

#68 Ja, det är en balansakt.

[Göstage]
2022-02-01 17:29
0

#67 ff WHO läser förstås Debatt iFokus..😉

Medan flera länder planerar att slopa sina restriktioner varnar WHO idag för att för att ta ut någon seger i förskott. Dödstalen globalt sett är oroande ...
[Jimmy.L]
2022-02-01 17:35
0

#70: Tom Britton har stor familj.

[Göstage]
2022-02-01 17:38
0

#70 Ja, i morgon kommer väl någon annan på WHO och säger att det är lugnt och att vi kan snöra av oss handskarna…😏

• Redigerat 2022-02-01 17:43 av [Göstage]