19 år sedan Fadime-mordet: ”Problemet med hedersvåld har blivit värre”
I dag har det gått 19 år sedan Fadime Sahindal mördades. Men inte mycket har hänt när det gäller att minska hedersvåld. Tvärtom, menar föreningen GAPF (Glöm Aldrig Pela & Fadime).
– Problemet har blivit värre, säger Omar Makram, sakkunnig på GAPF.
Läs hela artikeln här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/hedersrelaterat-vald-okar-problemet-har-bara-blivit-varre
Edit: Lägger till en bra debattartikel på Aftonbladet skriven av
Omar Makram, sakkunnig och projektledare, Riksorganisationen GAPF
Sabina Landstedt, stödsamordnare, Riksorganisationen GAPF
Sara Mohammad, grundare och ordförande, Riksorganisationen GAPF
Hedersvåldet frodas – och Sverige sviker
Jag var 15år när Fadime vart mördad och jag minns hur hårt den nyheten slog ner i Uppsala. 😢 Så här i efterhand tycker jag min skola verkligen missade en chans att informera och diskutera om den här problematiken.
Fadime var en så otroligt modig kvinna som det pratas alldeles för lite om.
Rekommenderar att se SVT-dokumentären Händelser som skakat Sverige | Mordet på Fadime 2002
// Harley
- Redigerat 2021-01-21 10:11 av Herveaux
Även om jag, och många med mig, ogillar denna kultur så måste vi inse att det är en del av det svenska samhället.
Vilket då inte är det samma som att jag/vi ska accepterar det. Tvärtom.
#1: Jag håller helt med dig.
// Harley
Ja, ämnet borde diskuteras mer, vilket också görs i nedanstående tråd.
- Redigerat 2021-01-21 10:46 av [Göstage]
#0: Det kommer troligtvis heller aldrig göras något åt detta. Det råder tyvärr religionsfrihet i det här landet 🤬
#4: Fadimes familj var kristna så det här är mer ett kulturellt problem än ett religiöst, men jag förstår dig.
Edit. Måste rätta mig själv. Fadime fick en kristen begravning men familjen var inte aktivt troende själva.
// Harley
- Redigerat 2021-01-21 11:33 av Herveaux
Kan ett offer för hedersvåld räkna med att få ett korrekt bemötande hos en handläggare som själv lever i hedersnormmiljö?Debatt på YouTube med bland andra Sofie Löwenmark och Magnus Ranstorp, arrangör GAPF.
"Vad händer när hedersutsatta möter anställda inom socialtjänst, skola och vård som själva lever med hedersnormer? Kan myndighetspersoner av religiösa skäl göra avsteg från lagstiftningen? Hur försöker islamister påverka myndighetsutövningen i Sverige? Vad betyder det för hedersutsatta?"
#0 Citat: "inte mycket har hänt när det gäller att minska hedersvåld. Tvärtom, menar föreningen GAPF."
Blir det ännu ett namn att foga till de tidigare offren?
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Tror det kan behövas lite självrannsakan i journalistkåren också om detta. Ena dagen kommer indignationsreportage om att myndigheterna gjort för lite. Nästa dag har myndigheterna i stället gått för hårt fram mot någon eller några.
Tror kort sagt att journalisterna behöver bli bättre på att inse hur svåra bedömningar det ofta handlar om.
#7 Under lång tid relativiserade politiker bort hedersvåld. Nej, det fanns inget våld som var kopplat till någon "invandrarkultur" osv. Istället handlade det om mäns våld mot kvinnor.
Gudrun Schyman:
”Fadime Sahindal som mördades av sin far föll inte offer för den kurdiska kulturen utan för den ordning där män förtrycker kvinnor, en ordning som finns överallt.”
- Redigerat 2022-05-23 18:42 av [Toxin]
Oísin Cantwell i Aftonbladet skriver rätt balanserat från häktningsförhandlingen mot modern.
"Ett kriminologiskt lika vanligt som ovanligt alternativ.
Ovanligt i den bemärkelsen att kvinnor bara står för cirka 10 procent av det dödliga våldet.
Vanligt i den bemärkelsen att kvinnor, mödrar, ofta är inblandade, rent av pådrivande, i hedersmord.
Det har gått 20 år sedan Fadime sköts ihjäl av sin egen far och på bänkarna i Nacka tingsrätt sitter det vanliga gänget journalister under det vanliga väntandet på att häktningsförhandlingen ska ta slut och att domstolen ska meddela beslut.
20 år, så mycket som har hänt, samtidigt så lite."---
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-05-24 16:57 av Cojimar
Aktuellt just nu: Fadimedagarna 2023.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-01-15 17:00 av Fornöga
2024 Fadimedagar återigen, för att hedra Fadime och uppmärksamma andra offer för hedersvåldet.
Årets tema: De bortförda och bortglömda barnen.
- Redigerat 2024-01-13 15:08 av Fornöga
Idag läggs ännu en krans på Fadime Sahimdals grav, som påminnelse om henne och hennes död detta datum för 22 år sedan.
Förfärligt!
#12 "Det har nu gått exakt 22 år sedan Fadime Sahindal mördades av sin pappa i Uppsala. Sedan dess har flera viktiga lagskärpningar gjorts på hedersområdet, men samhället ligger fortfarande efter i arbetet. Barn försvinner i Sverige. Ungdomar lever i skräck och vågar ofta inte berätta om sin situation", skriver fyra debattörer i GP med anledning av temat för årets Fadimedagar, de bortförda och bortglömda barnen.
- Redigerat 2024-01-21 10:46 av Fornöga
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Från gårdagens livesändning på YouTube.
I morgon är det 23 år sedan Fadime sköts ihjäl av sin far, och årets tema för Fadimedagarna är "I kulturrelativismens skugga frodas hedersförtrycket."
Ur programförklaringen: "Årets tema I kulturrelativismens skugga frodas hedersförtrycket belyser konsekvenserna av allt starkare kulturrelativistiska krafter som vill tysta samtalet om hedersrelaterat våld och förtryck. Vi ser hur hederskulturen som begrepp tystas ner i kulturrelativismens namn – med motiveringen att det skrämmer iväg de utsatta.
Det är inte GAPF:s erfarenhet. Därför presenterar vi i samband med Fadimedagarna förslag på åtgärder mot hedersrelaterat våld och förtryck efter mer än 20 års erfarenhet på området."
#16 Kurdo Baksi, författare och samhällsdebattör, kan fortfarande minnas chocken vid budet om Fadimes avrättning skriver han på Expressen debatt. Baksi skriver bland annat: "Tjugotre år efter mordet är hedersförtryck fortfarande ett utbrett och allvarligt problem i Sverige och världen. Enligt uppskattningar lever just nu drygt 240 000 personer i någon form av hedersförtryck bara i Sverige.
De drabbade nekas rätten att bestämma över sin kropp, sina kläder, sin karriär och sitt kärleksliv. Dessutom kommer allt fler rapporter om att hedersförtrycket går ned i åldrarna.
Och det är inte längre bara bara vissa föräldrar som vill att deras barn ska leva med hedersnormer. Nu kommer uppgifter om att det på vissa förskolor finns personal som bidrar till att upprätthålla hedersnormer. Det är skandalöst."---
Idag skulle Fadime Şahindal fyllt 50 år om hon hade fått leva. 🕯
Olika kulturer, olika värderingar.
#19 Alice Teodorescu Måwe (numera KD) skriver i en replik på Expressen kultur till Lawen Redar (S) att Socialdemokraterna saknar självinsikt, detta efter att Lawar påpekat att Fadime Sahindal varnade oss för integrationskrisen.
"Lawen Redar skriver att Fadime Sahindal varnade oss för integrationskrisen. Det är riktigt. Fadime och många andra modiga individer, inte sällan med utländsk bakgrund, gjorde under lång tid sitt yttersta för att påtala den kris som en storskalig invandring från kulturer med helt andra värderingar – i kombination med obefintliga krav enligt de låga förväntningarnas rasism – var på väg att försätta Sverige i.
Att dessa varningar hörsammades alldeles för sent är i hög grad Socialdemokraternas skuld. Inget parti var snabbare än S på att döma ut dem som vågade påtala de invandrades eget ansvar, eller den avgörande roll som värderingar och identifikation med det nya hemlandet Sverige spelar för en framgångsrik integration, som rasister. Att S nu, i trevande termer, avser göra bot för detta historiska misstag är välkommet, men partiet måste göra sin läxa i grunden."---
#21 Så är det.
”Vänsterpartiets program är tydligt och ställning för att hedersförtrycket är ett eget, specifikt problem. Problemet är att det fortfarande finns, hos många partimedlemmar, en föreställning om att ”hedersförtryck” inte existerar som ett eget problem utan bara beror på andra saker eller är en del av ett generellt patriarkalt förtryck. Men det patriarkala förtrycket, och dess yttersta konsekvens, hustrumisshandel, är inte allmänt accepterat i Sverige, det sker inte genom kollektiva familjeråd och misshandlaren hyllas inte av omgivningen.”
Gunnar Bergström, ledamot av Socialstyrelsen i Vallentuna
Skrivet 2015
#21: Bra skrivet av kloka Alice T M!
Smutskastarpartiet S har en mycket stor skuld i att Fadimes och andras varningar viftades bort under så många år. All realism i invandringsfrågan stämplades som rasism av S, MP och V. Och nu står vi här.
- Redigerat 2025-04-05 13:16 av [kommentar1]
Shahida- ytterligare ett namn att foga till Fadime, Pela med flera unga kvinnor som fått plikta med sitt liv i "hederns" namn.
Mer i ämnet i tråden "Hedersrelaterat våld och förtryck-2"
2026 24 år sedan idag- Glöm Aldrig Pela och Fadime.
Kommer inte ihåg årtalet, men jag tittade på Svenska Fall igår, ett avsnitt som heter Livsfarlig Kärlek, där en ung kille, ABBAS fick sätta livet till.
Det rubricerades i domen som hedersmord.
Är inte ett dugg förvånad då det känns som om vi har HUNDRADUBBLAT antalet muslimer, araber och afrikaner i Sverige de senaste 10 åren. Men detta borta trollvänstern ha insett om de skulle ge sig på att förstöra ett hyfsat välskött land vilket det var på 1900-talet.
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
Linnea Lindquist ("Rektor Linnea") på Expressens ledarsida uppmärksammar alarmerande uppgifter i Barnombudsmannens årsrapport.
"Enligt undersökningar lever cirka 240 000 unga i Sverige i hederns bojor. Det kan jämföras med att grundskolan har drygt en miljon elever. Bakom varje siffra finns en pojke eller en flicka, en tjej eller kille som inte har den frihet som jag och många med mig tar för givet.
Alla som arbetar i utsatta områden möter elever som begränsas i val av partner, fritidsintressen och drömmar om framtiden. Flickor lär sig tidigt att deras sexualitet tillhör familjens heder och därför måste kontrolleras. Kontrollen börjar ofta tidigt. Hela 67 procent av de utsatta uppger att familjens kontroll började redan i åldern 0–5 år, visar Barnombudsmannens årsrapport."---
"Vi måste sluta betrakta hedersrelaterat förtryck som något som är svårt och obehagligt att hantera. Det borde inte vara svårt att besluta sig för att skydda ett barn som lever under strikt kontroll. Det borde inte heller vara svårt att stå för att barns rättigheter gäller alla barn, alltid."---
"Alla som tar ställning och pratar öppet om hedersrelaterat våld och förtryck kommer att bli kallade rasister och islamofober. Det är en medveten strategi för att tysta oss som arbetar med de utsatta eleverna. Och nej, det gäller inte alla elever i utsatta områden. Men vi måste våga prata om det som gäller en del. Annars sviker vi alla som utsätts.
*Skolpersonal måste våga ställa sig på barnens sida".