"Gangsterrap"
Vad tycker om om den här debatten kring "gangsterrap"?
// Staffan
- Redigerat 2022-01-18 10:28 av [Göstage]
- Redigerat 2023-08-24 22:19 av Fornöga
Gåt inte att spela just nu enligt felmeddelande, men inslaget finns även här (om det inte plockas bort).
#1 Sima lever upp till den gamla sanningen "bättre vara tyst och bli betraktad som en idiot än att öppna munnen och bevisa det".
- Redigerat 2021-01-28 09:45 av [Göstage]
Ja vi har följt detta ett tag nu, och vi har ju sätt vissa kopplingar mellan media och narkotika som rapartistens gäng säljer till.
Vari ligger lockelsen i rapfördärvet för medelklassetablissemanget, frågar sig Per Gudmundson på Bulletin.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sima får på moppo.
"Hur artister som romantiserar gängkriminalitet ska behandlas hade nog varit en mindre omstridd fråga om det var i proffstyckarnas egna bostadsområden som skotten avlossades", tror Fredrik Kärrholm.
Artisten Yasin Abdullahi Mahamoud sitter häktad misstänkt för inblandning i kidnappningen av en annan känd artist.
På Instagram skriver han till sina fans:
”Lyssna, jag är inte perfekt och jag är långt ifrån någon förebild, men min musik har aldrig varit för de 'perfekta'”.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/yasin-fran-haktet-vissa-kommer-aldrig-forsta/
Nu får kulturknuttarna något nytt att gråta över.
#9: God nyhet 😁
En känd svensk rappare har anhållits misstänkt för grovt vapenbrott, enligt uppgifter till Expressen.
#11: Den kände, prisade rapartisten som tillsammans med en annan person greps och anhölls för grovt vapenbrott är nu släppt.
Två pistoler upptäcktes hemma hos artisten, enligt Expressens uppgifter.
Det är oklart om misstankarna kvarstår.
https://www.expressen.se/nyheter/artist-anholls-for-grovt-vapenbrott-nu-slappt/
"Hur kan en sådan här förhållandevis liten andel av befolkningen få så stor makt över oss andra?", undrar Paulina Brandberg på Bulletin om nätverkskriminaliteten och svarar själv med ett förslag- att samhället slutar vara de gängkriminellas marknadsförare, och hon tar "rappkulturen" som ett exempel.
"Vad kan vi då göra åt detta? Till att börja med bör vi till varje pris undvika att hjälpa gängen med deras marknadsföring. I detta sammanhang aktualiseras frågan om den så kallade gangsterrappen. När personer som har starka kopplingar till gäng som har ett flertal släckta liv på sitt samvete, skriver texter som går ut på att de kommer att fortsätta skjuta sina fiender, hur ska vi då förhålla oss till dessa texter?
Givetvis ska inte deras texter censureras om de håller sig inom yttrandefrihetens ramar. Vi måste dock ändå kunna ifrågasätta lämpligheten av att gängens skrämselbudskap hyllas av ledarskribenter, nomineras till musikpriser och marknadsförs genom tv-dokumentärer, om detta medför att gängens makt ökar ytterligare. Vissa debattörer har hävdat att det inte spelar någon roll om musiken framförs av personer som i verkligheten agerar precis som i låttexterna – när de framförs i musikform ska de alltid uppfattas som fiktiva. Hur dessa debattörer uppfattar texterna spelar dock inte någon avgörande roll så länge det samtidigt finns personer i de kriminella artisternas omgivning som ser det tonsatta skrämselbudskapet som allvarligt menat. Gängens makt kommer då att öka – i synnerhet om dessa artister får tillgång till stora plattformar att sprida budskapet på."
- Redigerat 2021-02-21 08:20 av [Göstage]
Polisen tänkte stoppa en prisad rappares bil – men föraren flydde i 200 km/h.
Senare hittades sportbilen parkerad vid E18 i Västerås.
Utanför stod rapparen, som blev misstänkt för ringa narkotikabrott.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/vAw1wp/kand-svensk-rappare-misstankt-efter-biljakt
"Sex svenska rappare kopplas till kriminella nätverk", skriver Aftonbladet i en artikel som tyvärr är plusbelagd.
- Redigerat 2021-03-14 10:11 av [Göstage]
Mats Skogkär skriver om Yasin, hans "kultur" och hans vapendragare i media.
Instämmer med Åkesson: P3 är en skitkanal.
#17: Otroligt, ger ju signaler att brott lönar sig.
#17 ff Priset till Yasin ger reaktion även på regeringsnivå.
#19: Så sjukt att en radiokanal hyllar en kriminell.
#17 ff För en gångs skull är jag beredd att obetingat hålla med Annika Strandhäll:
Även tidigare socialförsäkringsminister Annika Strandhäll (S) har reagerat. På Twitter delar hon Torbjörn Hallös tweet och skriver: ”Faktiskt helt obegripligt.”
I en kommentar till Aftonbladet fortsätter Strandhäll:
”Som uppväxt i och med familj i Bergsjön tycker jag det som varit mest olyckligt i debatten kring Yasin är hur han beskrivits som en representant för unga i förorten och arbetarklassen.”
Vidare skriver Strandhäll:
”Det är respektlöst och fördomsfullt mot den enormt stora majoritet vanliga hederliga människor som är både livrädda och förbannade över att ha den grova gängkriminaliteten och vad den för med sig för deras barn och vardag in på knuten i förorten”, skriver hon i ett sms till Aftonbladet och fortsätter:
”Jag vet inte vilka kriterier P3 har när de nominerar artisterna i olika kategorier eller vart de drar gränsen. Jag kan bara konstatera konsekvensen och tycker det är en relevant diskussion hur man hanterar artister som är dömda eller misstänkta för grova brott”.---
#21: Ja det håller jag med om.
TV-dokumentären om Yasin - ännu ett utslag av vänsterns gullande med "rätt sorts" kriminella?
- Redigerat 2021-03-21 19:50 av [Göstage]
Fyra kända artister har gripits misstänkta för en grov misshandel i Stockholm under lördagsnatten.
De ska ha kommit i bråk med andra artister i samband med en efterfest.
En man ska ha slagits blodig på trottoaren under tumultet.
#24 Ok, då undrar man vilken kategori de som nomineras i? Årets Slagsmål?
#25: Dom ville väl inte vara sämre än Yasin?
Polisen Martin Marmgren sällar sig till kritikerna mot Yasins musikpris.
#24: Nu har alla släppts på fri fot.
– Men utredningen fortsätter, säger Robin Simonsson på Åklagarmyndighetens presstjänst
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/9O8pX5/artisterna-slappta-efter-braket-pa-kandisfesten
I helgen tilldelades Yasin pris som Sveriges bästa artist på P3 Guldgalan.
I dag väntas han åtalas för stämpling till människorov – misstänkt för att vara inblandad i en brutal kidnappning av en annan artist.
Bland de misstänkta gärningsmännen finns även de utpekade ledarna för de kriminella Rissne- och Vårbynätverken.
#29 "P3 Skuld" håller tummarna…
#31😁👍
P3 hör hemma i papperskorgen…..
#34:
Jupp
Skulle bli en stor papperskorg det där. Jag erbjuder mig gärna att tömma papperskorgen klick 🙂
#35 Jimmie har första tjing på det jobbet! 😉
#36:
Attans 👀
😂
Gunnar Bergström, författare av boken ”Kriminalitet som Livsstil 4.0” på Aftonbladet debatt om P3, Yasin och Priset:
"Det finns en avgörande skillnad i fallet Yasin Byn som jag tycker debattörerna hittills helt bortsett från. Det är det faktum att han i sin musik gör reklam för sin (och andras) kriminalitet. Han gör själv ingen skillnad mellan sin person och sin musik.
Hur skulle redaktionen för P3 Guld ställa sig till en välgjord, konstnärligt betydande musik som hyllade rasism? Som förespråkade fascism? Det här är alltså en del av det budskap som fick pris på galan"---
"Att vända utvecklingen bort från utanförskap och kriminalitet kräver en stor social upprustning av samhällets insatser i dessa områden och samtidigt ett bestämt bemötande av den kriminella livsstil som fått breda ut sig i många år, och som med hjälp av gangsterrappen och dess försvarare, fått megafoner."
Jag har nu anmält SVT2, P3 och SVT Play till granskningsnämnden gällande denna sändning."
Inblandning i den brutala kidnappningen.
En annan framgångsrik rappare är åtalad för samma brott.
I brev som polisen stoppat ber rapparen en gängledare kidnappa eller hota en Medarbetare på P3 för att få sin musik spelad oftare i kanalen.
Han skriver:
”(Min) musik ska spelas en gång varje 3 timmar min manager kan inte sånt här. Ibland man måste tvinga dom”¨
Breven som rapparen skickade från häktet fick aldrig något rättsligt efterspel. Kriminalinspektör Torsten Alm menar att polisen resonerade kring skrivelserna och valde att inte vidta några åtgärder.
– Han har blivit tillfrågad om det här brevet. Då sa han att det bara var ett skämt. När jag läste det där och då tolkade jag det inte som något skämt, säger Alm och fortsätter:
– Han hade i så fall blivit misstänkt för olaga hot utan att någon blivit hotad. Eftersom brevet fastnade hos oss har brottet inte skett. Då kommer vi inte längre.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/rapparens-brev-hota-p3-att-spela-mina-latar/
- Redigerat 2021-03-25 15:15 av [Jimmy.L]
Yasin Mahamoud vann årets artist och årets hiphop/rnb på årets P3 Guldgala.
Men endast en timme före sändning ändrade galan kring utdelningen av priset.
P3 valde att klippa bort när programledaren läste upp vinnaren och ersatte det i stället med en speakerröst, rapporterar Medierna i P1.
– Såhär i efterhand så tycker inte jag att det blev bra, säger Anna-Karin Larsson, områdeschef för musiken på P3.
https://www.expressen.se/nyheter/sa-blixtandrades-p3-guld-en-timme-fore-yasins-pris/
Frej Larsson frias för hot mot tjänsteman, meddelar Högsta domstolen.
Artisten fälldes i hovrätten efter att ha hotat en polis med låten ”Då ska hon skjutas” som lades upp på Spotify.
https://www.expressen.se/nyheter/frej-larsson-frias-for-hot-mot-tjansteman/?referrer=todays-news
#42: Men när han själv drabbas då tjurar han.
#44 Oh, en stark kandidat för att nomineras till P3 Guld 2022.
"Hyckleri på kultursidorna" - döms "MeToomän" efter en annan måttstock än kriminella rappare?
- Redigerat 2021-04-10 09:48 av [Göstage]
Yasin är nominerad i klassen "årets textförfattare" på Grammisgalan.
#47: Sjukt.
Låt om amerikanskt gängmord internationell storsäljare.
"De senaste månaderna har jag ägnat tre texter åt att försvara beslutet att nominera och tilldela rapparen Yasin priser, men nu vet jag faktiskt inte om jag vill göra det längre.
Det finns kritiska principer, och det finns verklighet", skriver Victor Malm på Expressen kultur efter att ha läst Diamant Salihus reportagebok ”Tills alla dör”.
#50: Tänk att en bok gör att vissa ska fatta att han är kriminell. 🙄
#51 Ja, det är väl någon form av självromantiserande plus grupptryck i branschen som gör att de har skygglappar.
Man kan ju göra tankeexperimentet att den "rockstjärna" som nyligen fällts för sexuellt övergrepp på barn hade varit en storhet av Yasins format, hade han också varit välkommen att ta emot pris av P3 och Grammisjuryn trots kriminaliteten? Knappast.
Av detta kan man dra slutsatsen att endera är rappandet mer värt än hårdrock som konstform betraktat, eller också går gränsen för vad en musiker kan tillåtas ha som försyndelse mellan att pedofili är uteslutet men gängvåld inklusive mord är tolerabelt. Någonstans står lögnen i kulissen…
Så sant, Åsa Linderborg! 👍
"Radion står på. P1 annonserar ett samtal om gangsterrap, är den månne ”den nya arbetarlitteraturen”?
Äh, skjut mig i huvudet.
Arbetarlitteratur handlar om arbete. Om pliktkänsla, yrkesstolthet och skötsamhetsideal. Att man är smärtsamt medveten om sin plats i produktionen och därmed också om sin plats i samhället.
Gangsterrap handlar om dem som försörjer sig på annat: knark, rån, indrivning och bedrägeri.
Att kalla gangsterrap för arbetarlitteratur är ett hån mot alla som går till jobbet eller som kämpar för att få ett."---
- Redigerat 2021-05-04 10:30 av [Göstage]
#53 Japp, Åsa har helt rätt.
#53: Kloka ord.
I morgon börjar kidnappningsmålet med inblandade rappare.
Under torsdagsförmiddagen har rapartisten Yasin Mahamoud hörts i tingsrätten, i det uppmärksammade målet som rör misstänkt människorov av en annan framgångsrik rappare.
"Jag har inte vetat något om de här planerna, inte någonting", säger Yasin i rätten.
https://sverigesradio.se/artikel/rapparen-yasin-i-ratten-jag-har-inte-vetat-nagot-om-planerna
Rapparen Yasin Mahamoud ska stanna kvar i häktet i väntan på dom. Han står åtalad misstänkt för stämpling till människorov alternativt förberedelse till människorov efter kidnappningen av en annan känd artist i april förra året.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/rapparen-yasin-kvar-i-haektet.pq_eiTEWX
Under kvällens Grammisgala har de två brottsmisstänkta rapparna Yasin och Haval chans att vinna i flera kategorier. Om det blir fallet väntar en tuff situation för kulturvärlden, menar Joachim Voss Sundell, redaktör på Kulturnyheterna.
– Om Yasin eller Haval prisas på Grammisgalan och sedan döms i rättegången så kommer kulturvärlden behöva ta bladet från munnen i den här frågan, säger han.
#59 Nu har han vunnit i den första kategorin, "Årets hiphop". De ger honom nog ett par till.
- Redigerat 2021-06-03 20:59 av [Göstage]
#60: Sanslöst att ge pris till kriminella.
#61 Ja, det är en skam för skiv- och nöjesindustrin.
”Stockholm syndrome”. Det är titeln på den amerikanske rapstjärnan ASAP Rockys egen dokumentärfilm om sommaren 2019 då han satt häktad i Stockholm efter ett bråk efter en spelning.
https://www.svt.se/kultur/asap-rocky-slapper-film-om-sverigehaktningen
#63 Kan nog luta åt en guldbagge där.
#64: 😁😱
I nästan tre månader satt rapparen Yasin Mahamoud häktad misstänkt för inblandning i ett mord i Rinkeby i nordvästra Stockholm på nyårsafton 2019.
Han åtalades dock aldrig och får nu 100 000 kronor i ersättning för lidande, enligt ett beslut av Justitiekanslern.
Yasin sitter just nu häktad misstänkt för delaktighet i planerna på att kidnappa en annan känd rappare.
https://sverigesradio.se/artikel/yasin-far-100-000-kronor-i-skadestand
#66:
Herre min skapare.
Sverige måste nog vara det enda landet i världen där man får betalt av staten för att vara kriminell.
Rapartisten Yasin Mahamoud, som står åtalad för inblandning i kidnappningsförsöket på en annan känd artist, ska fortsatt vara häktad i väntan på dom.
#68 #66 Lär kanske bli ytterligare skadestånd då?🙄
Är Yasins advokat för skattebetalarnas pengar involverad i hans artistaffärer ? Ivar Arpi undrar.
"I en arbetsredogörelse måste advokaten specificera vad man tar betalt för. Just den här gången var det en del ganska uppseendeväckande saker som stack ut. Bland annat har Frida Wallin pratat telefon, smsat med, mejlat med och träffat Yasins musikmanager sammanlagt 20 gånger. Det har skett från 1 januari, då Wallin blev förordnad advokat, till och med 28 april. Kostnaden för detta är svår att räkna ut, eftersom mötena med musikmanagern ofta har bakats in i andra poster. Totalt ligger advokatnotan på nästan 440 000 kronor för 300 timmars arbete, vilket ger en timlön på 1460 kronor."
Att en musikartists advokat behöver prata med den dennes manager någon gång är kanske inte konstigt, men 20 gånger?"---
"Jag pratar med Ida Arnell, en annan av kammaråklagare som är inkopplad på fallet. Enligt henne är det ytterst sällsynt att man ser mer än någon enstaka kontakt mellan advokat och arbetsgivare under pågående utredning. Men här handlar det alltså om 20 fall. Dessutom reagerar Arnell på att Yasins advokat fakturerat för mediekontakter. Mer vill hon inte säga innan yttrandet är skrivet."---
- Redigerat 2021-06-11 08:35 av [Göstage]
Artisterna har toppat listorna – samtidigt har polisen spanat på dem.
Razzior har genomförts mot flera kända rappare som anklagas för att glorifiera en kriminell livsstil.
– Det har förekommit misstänkt skarpa vapen i musikvideor, säger åklagare Anna Lilje.
Flera olika spaningsgrupper och specialenheter inom Stockholmspolisen har deltagit i insatsen som Aftonbladet nu kan avslöja.
Arbetet inleddes förra våren och har pågått i det tysta, parallellt med att artisterna producerat och släppt låtar.
"Automatgeväret som dödade tolvåriga Adriana i Botkyrka förra året användes i en musikvideo som publicerades på nätet kort efter mordet, rapporterar SvD (betalartikel).
I videomaterialet från filminspelningen ser man hur ett vapen avlossas från en bil.
– Både mordvapnet och flyktbilen har använts i videon, säger vice chefsåklagare Anna Svedin som leder förundersökningen till tidningen", skriver Omni.
Har förgäves sökt nyheten på P3 och SR Kultur, utan framgång.
"Kavla upp" slår två flugor i en smäll när de backar upp en våldsrappare och en XR-profil i en och samma annons.
Ett stort antal domar har utfärdats i det så kallade Vårbymålet, bland annat dömdes de två "rapartisterna" Yasin och Haval. Sannolikt blir det väl överklagande, men P3 kanske får börja kolla besökstiderna redan nu, så att de kan fortsätta rå om sina favoriter.
Yasin döms för förberedelse till människorov till fängelse i 10 månader.
Haval döms för medhjälp till människorov och medhjälp till rån till fängelse i två och ett halvt år.
#74: Frågan nu är hur SR kommer göra, kommer en kriminell fortsatt få pris.
#75 De har ju satt Yasin mitt i Byn, så de kommer att fortsätta att spela honom, och delar säkert gärna ut pris till honom igen...🤔
#76: Sjukt att man stöttar kriminella.
#72 Rapvideon är bevisning i målet mot tre åtalade för synnerligen grovt vapenbrott i anslutning till dödsskjutningen av 12-åriga Adriana.
- Redigerat 2021-07-15 11:16 av [Göstage]
- Redigerat 2021-07-15 14:43 av [Göstage]
Johan Westerholm på Ledarsidorna tar upp Sveriges Radios vid det här laget välkända dubbelmoral kring gangsterrapparna.
"Ingenting kan slå igenom mer för en rapp-artist än att bli presenterad i SR P3 ”Din gata” eller ett pris på Grammis-galan. Det ger respekt och en bekräftelse på att även det officiella Sverige och majoritetskulturen accepterar, och till och med beundrar, de värderingar och den livssstil som framförs av artister som David Jassy, Yasin Mahamoud och Haval Khalil."---
"Publicitet är för många av dessa artister som glider över gränserna mellan sin roll som artist och som del av en gängkriminell miljö den form av respekt som dessa vill att omvärlden visar dem. Och ingenting kan slå igenom mer än att dels bli presenterad i SR P3 ”Din gata” eller ett pris på Grammis-galan.
Det ger respekt och en bekräftelse på att även det officiella Sverige och majoritetskulturen accepterar, och till och med beundrar och romantiserar, de värderingar och den livssstil som framförs av artister som David Jassy , Yasin Mahamoud, 1.Cuz och Haval Khalil.
En livsstil som omfattar bland annat människorov och andra grandens mord (dråp) vilket ger livstids fängelse enligt amerikansk lagstiftning."
- Redigerat 2021-07-16 08:45 av [Göstage]
Mats Skogkär på Bulletin tar också upp Sveriges Radios förhållningssätt till gangsterrapkulturen (om man nu skall kalla det för "kultur).
"Skulle någon artist uttrycka sig på ett sätt som kan tolkas som transfobiskt, rasistiskt eller sexistiskt ska ingen bli förvånad om vederbörande spelats för sista gången i Sveriges Radio, åtminstone för överskådlig tid.
Principen att skilja på personen och verket har i och för sig mycket som talar för sig.
Det är bara det att hela poängen med gangsterrapp är autencitet, äkthet, att personen är en del av verket, en del av den verklighet som beskrivs. Gangsterrapparen är gangster. Som i Yasins fall. En kriminell aktör som också begår de brott han rappar om."---
"Det är det livet, ett liv utanför lagen, kryddat med champagne, droger, exklusiva kläder och smycken, som Yasin skildrar.
Skildringar som Sveriges Radio tanklöst hyllar.
#72 Och en sommarmorgon ligger en tolvårig flicka döende utanför McDonalds i Norsborg."
#81: Så sant.
#74 Yasin Mahamoud och Haval Khalil har överklagat sina domar.
#83: Det var väntat.
#83:
Nu får de skadestånd på minst 150 k, minst.
Känns som det är en rapartist?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xq5Amx/uppgifter-kand-svensk-artist-gripen-pa-arlanda
#86 Ja, det ligger nära tillhands.
#86: Rapparen är en av de mest spelade i landet och har haft flera hitlåtar. Sedan den 30 augusti har han varit anhållen i sin frånvaro – misstänkt för rån tillsammans med två andra personer.
Det misstänkta rånet inträffade i Kista den 18 augusti. Två män i 20-årsåldern sitter redan häktade för inblandning i brottet, men artisten kunde gripas först på måndagen på Arlanda.
https://www.expressen.se/nyheter/kand-svensk-artist-begars-haktad-for-ran/?referrer=todays-news
#88: Salah Abdulle, även kallad Dree Low, greps på Arlanda i måndags. I dag onsdag vid lunchtid häktades han vid Solna tingsrätt.
Den 27-årige Abdulle är en svensk rappare, bördig från Somalia, som slog igenom 2018 med albumet ”No hasta mañana”. 2020 vann han ”Årets hiphop/r’n’b” på P3 Guldgalan.
2019 uttalade han sig i den lokala tidningen Stockholm Direkt/Mitt om hur viktigt det är att vara en förebild för de unga i förorten.
#89: Den kände artist som misstänks för rån överklagade på torsdagen häktningen och krävde att bli försatt på fri fot. I överklagan skriver hans försvarare bland annat att artisten riskerar att förlora pengar på grund av uppmärksamheten i media.
Svea hovrätt avslog överklagandet på fredagen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ranmisstankt-artist-overklagar-vill-bli-forsatt-pa-fri-fot
En av Sveriges mest framgångsrika rappare greps i helgen på ett hotell i Stockholm.
Vid gripandet ska artisten ha försökt ta en polismans tjänstevapen, enligt uppgifter.
Han blev då skjuten med elpistol.
#91 Som ur en video.. :)
#92:
Blir garanterad nominerad i nån TV4-gala 😎
#93: Priset till bästa skakning går till…
#93 P3 Guld var ju ute i god tid (#89) enligt devisen "bäst att ge dem pris idag- i morgon kanske dom sitter inne".
Förebilderna för det här packet finns ju på andra sidan Atlanten, och nu har en av de fulaste fiskarna där fastnat i rättvisans garn.
- Redigerat 2021-09-28 07:47 av [Göstage]
Strax efter halv två under natten mot lördagen larmades polisen om ett bråk på krogen Nosh and Chow vid Stureplan i Stockholm.
När polisen kom till platsen fann de en man i 25-årsåldern knivhuggen och han fördes allvarligt skadad till sjukhus.
Polisen har inlett en förundersökning och totalt är fyra personer är gripna.
Två av de gripna är kända rappare, enligt en källa med insyn i polisutredningen.
https://www.expressen.se/nyheter/ung-man-knivhuggen-pa-stockholmskrog/?referrer=todays-news
#96 Släppta, men misstankarna kvarstår.
De rappar om droger, skjutningar och fängelsestraff.
Deras låtar toppar listorna – år efter år.
Samtidigt sitter nu fem kända rappare själva i fängelse, i häkte eller är misstänkta för brott.
– Flera av rapparna omger sig med killar i den kriminella miljön som kommer från samma bostadsområde, säger journalisten och författaren Diamant Salihu.
https://www.expressen.se/nyheter/rapparna-toppar-listorna-men-lamnar-inte-gangen/
Socioekonomiska faktorer, utanförskap och Stureplan…vilken motsägelsefull kombo.
I en uppmärksammad skjutning i Flemingsberg i somras kom två små syskon i skottlinjen och skadades. Nu har en rappare "med miljontals spelningar på YouTube och Spotify" häktats för brott i samband med skottlossningen, dock ej själva skjutningen. Rapparen är tidigare dömd för allvarliga brott.
- Redigerat 2021-10-11 19:29 av [Göstage]
Den amerikanska rapparen Tyga, 31, har gripits av polisen, misstänkt för grov misshandel.
Enligt TMZ ska han ha misshandlat sin exflickvän Camaryn Swanson, 22.
”Jag skäms för att det blev så här, men jag måste stå upp för mig själv”, skriver hon på Instagram.
https://www.expressen.se/noje/rapstjarnan-gripen--for-grov-misshandel/
#101 All publicitet tycks sälja i den där branschen, så nu gör han väl ett ryck uppåt på Spotify…
#102: Jag fattar inte hur tjejer dras till sådana killar.
#103:
Dålig självbild, lågbegåvade, taskig barndom etc.
#103 ff Kan tänka mig att en annan förklaring stavas p-e-n-g-a-r.
Nils Kurt Erik Erik Einar Grönberg, 19, mer känd under artistnamnet Einár, dödades vid en skjutning i Hammarby sjöstad igår kväll. Ingen är gripen för dådet.
#106 Det finns en del skrivet om Einár i en tidigare tråd här.
"Vid sidan av succékarriären umgicks han med kriminella och den senaste månaden var han inblandad i två polisingripanden i samband med festkvällar.
Förra året blev Einár kidnappad av Vårbynätverket och artisten Haval – och två veckor tidigare misslyckades Yasins kidnappningsplan."---
En inblick i en miljö som man nog måste vara kriminell eller P3-anställd för att känna samhörighet med...
#0 ff En rappare skjuts till döds, och då skriver Jonna Sima att "detta måste bli en vändpunkt" och att "Det måste bli ett stopp på det här meningslösa skjutandet och dödandet nu."
Kära Jonna, det har var den fyrtiotredje dödsskjutningen i år. Varför måste just denna innebära en vändpunkt? Du har ju försvarat den här kulturen tidigare!
- Redigerat 2021-10-22 12:52 av [Göstage]
#0 #109 
- Redigerat 2021-10-22 13:00 av [Göstage]
Samnytt har tagit del av videoklipp som uppges vara filmade i samband med att 19-årige Nils Grönberg, mer känd som gangsterrapparen Einár, sköts ihjäl i Hammarby sjöstad i Stockholm. Två maskerade män skyltar med vapen och spelar bland annat Einárs musik där han rappar om en fiende som ”ligger kastad som en VOI” (reds. anm. elsparkcykel).
https://samnytt.se/video-gang-firar-einar-dod-med-vapen-ligger-kastad-som-en-voi/
Einár var en udda fågel i rapgenren, skriver Johan Westerholm på Ledarsidorna i en kommentar till avrättningen.
"Källor till Ledarsidorna med insikt och dessvärre med en rad negativa erfarenheter från de miljöerna menar att det bara ur det perspektivet var en tidsfråga innan något skulle ske. Einar utmanade starka krafter bara genom sin person. Vit. Medelklassbakgrund. Det räcker långt i fel riktning.
Det finns, menar Ledarsidornas källor, en form av rasism i detta musikkluster som annars domineras av personer med utrikesfödd bakgrund.
Den svenska rapen är, till skillnad från dess ursprung den amerikanska, dessutom i huvudsak våldsbejakande idag. Den svenska har till skillnad från den amerikanska inte utvecklats i samma utsträckning där den amerikanska motsvarande genren dels utvecklats i sina melodier, dels i sitt innehåll."---
"Det som kan sägas förstärka detta kluster är kanske främst SR P3 fascination av denna musik. Programformatet ”Din Gata” fokuserar på denna musik och detta kluster vilket leder till en i det närmaste kultförklaring av inte bara musiken utan även det medföljande klustret.
Artisterna får hög status i det kulturella finrum som Public Service representerar under dygnets ljusa timmar, under dygnets mörkare timmar upprätthåller dessa kluster hög status i de kriminella miljöerna. Detta skapar en kultur i många fall där individer mer eller mindre görs osårbara – de kan glida över gränserna mellan det kulturella finrummet och de mörkare delarna av samhället utan att ifrågasättas utan tvärtom, hyllas och mötas med respekt var de än dyker upp."---
- Redigerat 2021-10-23 08:40 av [Göstage]
Nina Solomin på Fokus undrar vari lockelsen med rappandet består för ungdomen, och på vilka bevekelsegrunder musikbranschen uppmuntrar utövarna av musikformen med en uppsjö av priser och positiv särbehandling trots att man vet vad som döljer bakom putsen.
"Jag vill inte moralisera, men är uppriktigt nyfiken på vad i vårt samhälle som gör att raptexter om våld, knark och kriminalitet är så populärt. Jag undrar också om det hänger ihop med att den verklighet som beskrivs til syvende och sidst är hyfsat abstrakt för välmående medelklasskids."---
"Den är helt enkelt inte lika abstrakt längre, för någon. Och det finns en risk att kriminaliteten kommer att bli än mer påtaglig, för alla. Eventuellt kan detta komma att påverka viljan att dela ut priser till artister som tillhör kriminella nätverk."
Mohamed Omar på DGS ger en bild av etablissemangets beundran för "gangsterrappkulturen".
Gangsterrapparen Einár växte upp i den svenniga Enskededalen i Stockholm. Han ändrade uttalet på sitt mellannamn – som han gjorde till artistnamn – från Einar till det blatteklingande Eynaar.
Dessa pojkar, som i folkmun ibland kallas ”hobbyblattar”, är en i USA sedan länge känd typ, där kallad ”wigger” (white nr). Och det är inte det enda fenomenet i Det Nya Sverige som har föregåtts av amerikanska motsvarigheter: orten har ju sin förebild i ”the hood”, de svarta storstadsgettona. Och på samma sätt som svennighet är töntigt i Sverige så är ”whiteness” mesigt i USA."---
"Föräldrarna till dessa ”wiggers”, de ”gammelsvenska” byråkraterna i sina monokulturella villakvarter, hyser ofta själva någon slags beundran för ortengrabbarna. Särskilt fascinerad är man av ortens förnämsta skalder, gangsterrapparna, vilka skildrar den hårda verkligheten i dessa utsatta områden. Det är, menar man, stor konst: rimmade berättelser som ”man bör lyssna till” eftersom de hjälper oss att förstå ”vad de har varit med om".
Den vita byråkratklassen, och särskilt den ideologiproducerande delen (kultur, media, utbildning), präglad som den är av 68-vänsterns tredje världen-romantik, tycks se förorterna som små fattiga u-länder i behov av bistånd på svensk mark."---
"Politikerväldet och det välfärdsindustriella komplexets kadrer och byråkrater tolererar inte att man talar nedsättande om ortengrabbarna. Nej, de är offer som det är synd om och den töntiga och bleksiktiga svennemedelklassen ska hålla käften och betala för ett allt större bistånd till dessa ”u-länder på svensk mark”. För att administrera biståndet krävs så klart ett ständigt växande välfärdsindustriellt komplex fyllt av avlönade goda samariter eller ”biståndsarbetare”.
Medelklassare som ifrågasätter ordningen riskerar att stämplas som ”rasister”.---
- Redigerat 2021-10-24 09:01 av [Göstage]
"Gangsterrap är destruktivt skräp", tycker Richard Sörman på Riks och förklarar varför han anser det här.
#115: Håller med.
Blir väl OfT nu men det här är riktig rap-music och inte en massa hora och knolla trams.
Rapparen Einár sköts till döds i vad som beskrivs som ”en ren avrättning”.
Enligt uppgifter till Aftonbladet ska skytten ha avlossat ett vapen med höger hand.
Polisen ska även ha fått uppgifter om en beskjutning dagen före mordet.
I mediepodden ”Lägg ut!” diskuteras mordet på Einár – och mediernas bevakning av gängen och artisterna.
Expressens kulturskribent Victor Malm gör avbön – och slår fast att kulturjournalistiken misslyckats.
– Att Sveriges största artist mördas kastar strålkastarna rakt på oss, däribland jag, som hårt argumenterade för att separera liv och verk. Vi förhastade oss och använde oss av gamla principer som inte alls går att försvara.
– Sveriges Radio och SVT har okritiskt låtit kriminella göra reklam för gäng och kriminell verksamhet som stärkt deras och gängens kapital. Att de spelar artisterna är en sak, men det har inte getts sammanhang och det har gjorts publiceringar utan motfrågor, säger Alselind.
https://www.expressen.se/nyheter/avbonen-efter-mordet-gar-inte-att-forsvara/
Den framgångsrike rapparen står åtalad för att ha rånat en kiosk i Akalla i somras.
På måndagen förhörs han i rättegången.
Sedan tidigare har de två butiksbiträdena som utsattes för det misstänkta rånet dragit tillbaka sina berättelser.
Nils ”Einár” Grönberg var med två andra rappare när han blev ihjälskjuten i Hammarby sjöstad.
Dagen före hade samma två rappare blivit beskjutna när de var i en musikstudio i Sätra.
Vid studion hittade polisen flera tomhylsor, enligt Expressens uppgifter.
https://www.expressen.se/nyheter/rapparna-blevbeskjutna-sen-mordades-einar/
Sveriges Radio har fått kritik för att legitimera grov kriminalitet genom en okritisk inställning till kriminella rapartister.
Nu meddelar SR att P3 Guld-juryns medlemmar framöver inte ska få jobba med P3:s nyheter eller musikjournalistik.
Däremot kommer gangsterrap att fortsätta spelas lika mycket som tidigare i P3.
– Vi spelar musik som vi vet att vår publik behöver höra, säger Sveriges Radions musikchef Anna-Karin Larsson i ”Nordegren och Epstein” i P1.
https://www.expressen.se/nyheter/sr-fortsatter-spela-men-andrar-juryn-pa-p3-guld/
#122 "Musik som vi vet att vår publik behöver höra" och vi fortsätter att spela "musik som vi tycker är relevant och bra för vår publik" - svensk pekpinneradio förnekar sig inte…🤮
- Redigerat 2021-10-26 09:03 av [Göstage]
Gangsterromantiken i "rappkulturen" är enligt Johan Westerholm på Ledarsidorna ett "exempel på hur en form av destabilisering av samhället växer fram. En växelverkan mellan statligt finansierad folkbildning, finkulturens oförmåga att se orsakssamband eller ta ansvar och kraven på autencitet i skildringen av ”orten” har skapat en instabilitet."---
"Mordet på Einár är en verklig händelse, men också ett skådespel där journalister och politiker hjälper till att utforma manus," skriver Anna Björklund på Fokus.
"På denna högst reella scen hjälper journalister och mediehus till att etablera karaktärer och skapa dynamiken. Svenska Dagbladet publicerade ett flera sidor långt reportage om “Dödspatrullen”, gängets eget namn på sig själva, förstås noga valt (Polisen har i stället andra namn). Sveriges Radios P3 upphöjer och prisbelönar den nya svenska gangsterrapen i rädsla att inte verka leva i samtiden. SVT har sänt dokumentärer om kända förövare där deras kriminalitet bara förstärker idolporträtten.
Politikerna som gläfser om att “knäcka gängen” ger samtidigt energi till berättelsen. De vuxna är också indragna, till och med statsministern har koll på vem som är vem av killarna i keps. Duktiga föräldrar vill vara öppna för nya konstformer, eller iallafall inte verka helt frånåkta. De läser på kultursidorna att det är skillnad på verk och person och det låter som en ganska bekväm lösning."---
En lönsam och blodig synergieffekt…🤔
#125:
Vi får inte glömma bort Löfvens dragning till att figurera på selfies med dömda våldtäktsmän. Gubben har väl tröttnat då det skjuts för lite och därför valt rapmusiken.
Nils Kurt Erik Einar Grönberg blev bara 19 år.
Mina tankar går till hans familj och jag kan inte föreställa mig sorgen de bär på.
Men vi måste göra upp med rapparens mörker.
Efter mordet på Nils ”Einár” Grönberg punktmarkerar polisen nu de inblandade i ett knivbråk på nattklubben Nosh and Chow:
En rappare som greps tillsammans med Einár för dådet, hans släkting och mannen som knivhöggs.
Totalt finns sex personer – varav tre rappare – på polisens fokuslista.
Två av rapparna var både med vid mordet i Hammarby sjöstad och utsattes för skottlossning vid en musikstudio dagen före mordet.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/rappare-punktmarkeras--av-polisen-efter-mordet-/
Sverigedemokraterna vill att Brottsförebyggande rådet (Brå) utreder gangsterrappens skadeverkningar, rapporterar Göteborgs-Posten. Partiet öppnar för att stoppa public service från att spela gangsterrap i radio.
https://www.svt.se/kultur/sd-vill-stoppa-gangsterrap-fran-att-spelas-i-radio
#129 Hur illa jag än tycker om gangsterrapmusiken vet jag inte om den bör stoppas, då blir det bedömningsfrågor om vad som är gangsterrap och inte.
Vi som varit med ett tag minns när Cornelis var "dödskallemärkt" i radioarkivet. Och som Dan Korn skriver i GP idag:
"Sveriges Radio undviker fortfarande oftast att spela artister som Johnny Bode och Eddie Meduza, provokatörer ur det förgångna, som ses som en del av ”oss”. Gangsterrapp kan man dock hylla, trots att texterna och artisterna är minst lika provocerande."---
Någon form av censur förekommer alltså redan- det har ju inte heller drällt av låtar med Ultima Thule till exempel.
Men nej, inget stopp, men P3 kunde åtminstone slopa prisutdelningar till gangstermusiken på sin galor.
#130: Har man koppling till gängen så tycker jag man bör stoppa personen.
Henrik Jönsson: "MORDET PÅ EINÁR - om Gangsterkultur och Tystnadskultur."
"Gangsterrapparen Einár har mördats. Är detta resultatet av en våldsförhärligande musikgenre som bör bekämpas – eller säger det något helt annat och mycket allvarligare om det svenska samhället?
Är gangsterrapen historiskt unik i sin våldsamhet? Varför blev denna musikgenre plötsligt så populär i Sverige? – och vad säger detta om “det svenska tillståndet”?
Innehållsförteckning:
00:00 - Intro
02:23 - Mordet på Einár
06:01 - Mord & visor
09:06 - Det onämnbara svenska tillståndet
19:23 - Rap Battle
21:42 - Outro
- Redigerat 2021-10-30 08:06 av [Göstage]
Falkenbergsrapparen Muhamed Ali Koshi nya låt är en reaktion mot glamoriseringen av gansterrapen.
Han är kritisk mot den utveckling som han säger har resulterat i att rapparen Einár dödades.
https://sverigesradio.se/artikel/kritik-mot-romantisering-av-gangsterrap-einars-dod-ar-allas-ansvar
Att ge spaltreklam för en gangsterrappkarriär men förringa vederbörandes inblandning i ett synnerligt vidrigt brottmål, hur är det då ställt med journalistetiken? NiD frågar (ännu ej plusartikel).
"Vad Expressen refererar till som ett ”övergrepp” är en mycket grov gruppvåldtäkt på Järvafältet som begicks i juni 2014.
Upp till sju personer våldtog då en tonårig flicka, bland annat genom att köra upp en pistol i henne så att hon fick kraftiga blödningar och skador. Sachit dömdes i december samma år till två år och sex månaders fängelse för grov våldtäkt och ringa vapenbrott. Sachit har bytt namn sedan dess, år 2014 var hans namn Abdulmahdi Baker Hedi."---
"Expressen framhåller även att Sachit börjat rappa, och låter honom lägga ut texten om varför han har hög trovärdighet inom gangsterrap tack vare Dödspatrullens ”meriter”. Samtidigt hånar han de rappare som kopplas till Shottaz, Dödspatrullens motståndare i Rinkebykonflikten.
– Jag är den enda gangserrapparen från vår gruppering. Det finns ingen från vår sida som gjort musik, det är bara andra sidan och att de kallar sig för gangsterrappare… Yasin…. Alex Ceesay. Vad har de gjort? De har inte meriterna som Dödspatrullen, säger Sachit.
När Expressens redaktionspodd ”Lägg ut” tar upp artikeln presenterar Sachit som ”rappare och medlem i Dödspatrullen”.---
- Redigerat 2021-10-31 07:52 av [Göstage]
#134 Många har reagerat på den aktuella artikeln.

#120: På måndag väntas domen efter ett misstänkt rån i en butik i Järvaområdet. Övervakningsbilder visar hur en av Sveriges mest strömmade rapartister plockar på sig varor i butiken. I utredningen beskriver lokala poliser artisten som en ”drivande person” i det kriminella nätverket Husby hyenor. Förutom att de har kopplingar till grova brott tar sig nätverket rätt på andras bekostnad också i vardagen, skriver poliserna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polisrapport-husbynatverk-satter-skrack-i-vardagslivet
#136 Det är fan helt sjukt.
Ivar Arpi om kulturetablissemanget och deras hyllande av rappande gangstrar.
"Hur kan det komma sig att kulturjournalistiken haft ett så insmickrande tonfall, när kopplingarna till grov kriminalitet varit uppenbara länge?
Om man betraktar samhället som genomsyrat av maktstrukturer, där de mest förfördelade ser brottsligheten som en av få utvägar, då blir brottslingen ett offer snarare än förövare. Då blir också brottslingen ett slags sanningssägare. De längst ned i samhällshierarkin betraktas som mest genuina, mest äkta."---
"Att ställa sig i opposition till majoritetssamhället ses som mer äkta, eftersom det är från det som strukturerna utgår från. En gangster kan då ses som en Robin Hood, när skulden för brottsligheten alltid förläggs till “systemet”. Då blir samma personer som terroriserar bostadsområden på något märkligt vis också hjältar. Det är ju inte deras fel, inte egentligen."---
"När något som uppfattas som barbari uppträder inom den egna gruppen, mitt i majoritetsbefolkningen, är det dock nolltolerans som gäller. I det finns ingen autenticitet, utan bara toxicitet. Skinheadkulturen med sin musik, med Ultima Thule i spetsen, fick givetvis inte spelas i public service. Här fanns ju kopplingar till nationalism och invandringsmotstånd, och nynazism och rasism. Men inte ens raggarkulturen har man låtit få utrymme. Eddie Meduza gick inte för sig, men Yasin har däremot fått pris av P3 Guld. Säga vad man vill om Eddie Meduza, men någon inblandning i grov gängkriminalitet stod han inte för."---
Den rappande Akallarånaren döms till ett års fängelse av tingsrätten. Lär förstås överklagas, men det gör honom väl redan lite extra spännande för svansen på P3 med flera.
- Redigerat 2021-11-01 11:08 av [Göstage]
#140: Billigt straff….
Martin Marmgren arbetar som områdespolis i Järva och är aktiv politiker i MP. Han uppmanar nu på debattplats i Aftonbladet kulturskribenter och gangsterrappens hang arounds att sluta glorifiera våldsbudskapet.
"Vi behöver bara få till en samhällsdebatt som gör att musikchefer och journalister inte betraktar gangsterrap som häftig rebellisk underklasspoesi utan ser musiken för vad den är – glorifiering av och verktyg för extremt grov kriminalitet. Och den drabbar brutalt och hänsynslöst riktiga människor i främst sämre bemedlade bostadsområden."
#142: Exakt.
I Hammarby sjöstad har polisen genomfört dykningar nära platsen där Nils "Einár" Grönberg blev skjuten. Nu bekräftar polisen att det har med mordet att göra och att de slagit fast en huvudinriktning i utredningen. "Det finns individer vi tittar närmare på", säger polisen Daniel Wikdahl.
https://www.mitti.se/nyheter/polisen-dyker-efter-spar-av-einars-mordare/repukc!XMyy77ygrWuSZ5bL4tVyw/

Twitterundran.
Under torsdagen hölls överläggningar i det så kallade Vårbymålet.
Av de totalt 13 personer som varit föremål för åtalspunkterna är tio häktade – alla blir kvar i häktet, däribland rapparen Yasin Mahamoud.
https://www.expressen.se/nyheter/rapparen-yasin--blir-kvar-i-haktet/?referrer=todays-news
Musikbranschen fortsätter att förära dömda rappare med priser. Senast i raden är Dree Low.
"9 av de 24 svenska artisterna på Spotifys topp 50 lista har brottmålsdomar mot sig. Samtliga är rapartister." (Undrar är om någon av de 15 ostraffade är rapartist.)
Den danska polisen har under dagen meddelat att den 19-årige rapparen Milan Rahim som knivhöggs i söndags nu har dött, skriver danska TV2.
Dådet skedde i söndags vid 16-tiden i köpenhamnsförorten Taastrup.
Den 19-årige Milan Rahim gjorde musik under artistnamnet Milan och har släppt flera låtar. Totalt har hans musik spelats över en halv miljon gånger på musiktjänsten Spotify.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/19-aarig-rappare-knivhuggen-till-doeds.lnCDUKoKC

#140: En av Sveriges största rappare som tidigare i november dömdes till ett års fängelse för rån överklagar nu domen till hovrätten i vädjan om att bli friad.
https://sverigesradio.se/artikel/rapparen-overklagar-random-vill-bli-friad
Nya kulturministern har snabbt anpassat sig till sosselöftestaktiken. Att "inte utesluta" att hotretoriken i gangsterrappen "kan behöva utredas" innebär att den stenen knappast kommer att bli vänd på innan valet.
P3 Guld-galan i januari är inställd, så rapparna får väl dubbla priser 2023.
#152 Kulturministern har gjort sin andra pudel på två dagar. (Den andra gällde "den kriminella sporten".)
#154: Sanslöst.
Aha?🎧🎶
- Redigerat 2021-12-04 20:26 av [Göstage]
Bitte Assarmo i DGS häpnar inför den "succé" som en vänsterpartistisk politikers rappande från talarstolen påstås ha gjort enligt media.
"Det är något oerhört osunt över kvinnor som bär sig åt som Catarina Wahlgren. De saknar värdighet och stil men inte bara det – de saknar dessutom fullständigt moralisk kompass. Och med tanke på jublet som uppstod efter Wahlgrens lilla uppträdande verkar det vara smittsamt."
Einár hade ett pris på sitt huvud när han mördades, enligt flera källor till Aftonbladet.
Ett kriminellt nätverk skulle betala en miljon för att se artisten död.
Men de sista timmarna i den unge rapparens liv visar att han troligtvis inte hade någon aning om vad som skulle ske den kvällen.

Undran på Twitter.
Det finns många sätt att skaffa sig mediauppmärksamhet. Det här är ett av de sämre i dessa tider.
#160: Vilken pajas.
Inte alla inom musikbranschen som får så mycket uppmärksamhet efter att precis ha släppt en debutsingel.
- Redigerat 2021-12-25 21:03 av [Göstage]
#146 Yasin släppt ur häktet, där han suttit misstänkt för kidnappningsplaner mot Einár (innan denne mördades).
- Redigerat 2021-12-28 12:55 av [Göstage]
#163: Skadestånd att vänta då.
P3 en ungdomskanal? Knappast, skriver Ola Wong i Expressen. "Kidsen" som lyssnar är i vad som förr kallades mogen ålder.
"SR:s linje har varit att de spelar musik för musikens skull, men som Expressen rapporterat har spelningarna av kända dömda gangsterrappare gått ner dramatiskt.
Samtidigt är diskussionen märklig eftersom den på något sätt utgår ifrån att P3 är relevant för ungdomar. Det är kanalen naturligtvis inte.
Snittåldern för P3:s lyssnare är 41 år. Bara 7 procent är i åldern 12–19 år."---
"De utskällda P3-guld-galorna där rapparna Yasin, Dree Low och Einár fick pris hade så låg lyssning att det inte går att bryta ut åldersstatistik.
Debattören Ivar Arpi satte fingret på något när han skrev en essä för Kvartal Kultur med rubriken ”Gangsterrap är våldsporr för medelklassen”: P3-lyssnaren är inte kidsen i Rinkeby, det är en medelålders konsult på Södermalm belånad över öronen som lever på att sälja agil meningslöshet, medan klockan tickar ner till hämtning på förskolan. Ingen lockas in i gängkriminalitet av att han får höra gangsterap på radion.
P3 låtsas inte längre själva vara den unga kanalen. Målet är nu att rikta sig till en publik som är intresserad av musikjournalistik och samhällsfrågor, oavsett ålder."---
- Redigerat 2022-01-15 10:08 av [Göstage]
#0 Jonna Sima…🙄
- Redigerat 2022-01-18 10:30 av [Göstage]
#167 Mohamed Omar kommenterar Simas ledare.
"De som rånas då? De som förnedras? Alla som är rädda för gängen? De skötsamma ungdomarna som går till skolan för att lära sig saker men får sina lektioner förstörda av ”kaoz”.
Jonna tycks vara döv för deras rop på hjälp."
- Redigerat 2022-01-20 09:11 av [Göstage]
#168 Även Rebecca på Riks reagerar.
- Redigerat 2022-01-22 13:45 av [Göstage]
#169… och regerar.😁
En känd svensk rapartist har häktats vid Skaraborgs tingsrätt, misstänkt för grov fridskränkning på flera platser i Sverige och Spanien. Han är känd från gängmiljön.
- Redigerat 2022-01-24 14:19 av [Göstage]
Patrik Engellau på DGS bekantar sig med "rappkulturen".
Åtalade för gängmord i Husby har förekommit i musikvideo med rapparen Dree Low (som nyligen meddelade att han lägger ner sin artistkarriär).
#146 Yasins straff från tingsrätten stod fast i hovrätten. Han har dock avtjänat det redan, men han går åtminstone miste om det skadestånd han väl hade fått om han frikänts... 🙄 Även domen mot Kahlil kvarstår.
- Redigerat 2022-02-18 12:17 av [Göstage]
#63 ASAP Rocky har gripits i Los Angeles, misstänkt för inblandning i en skjutning.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Ännu en som lever upp till epitetet.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Media har svårt att hinna hålla takten i allt rapporterande om dessa kriminella "artister"...
Ny fängelsedom mot en gangsterrappare, konstaterar Expressen. I nuläget ej betalartikel.
"Rapparen Adel Dostani har varit en av gangsterrapvågens största artister.
Vid sidan av musiken har han varit del av det kriminella Husbynätverket, enligt polisens gängkartläggningar.
Han blev beskjuten när bästa vännen Nils ”Einár” Grönberg mördades – och nu väntar ett nytt fängelsestraff.
Adel Dostani döms till två års fängelse för att ha slagit sin flickvän och hennes syster blodiga."---
Dan Korn på Bulletin faller i funderingar inför en bild av en gängtillhörig rappare och vår statsminister. Visste SÄPO vem det var, eller såg de honom som "en vemsomhelst"?
"Det finns gott om wannabees som går klädda som om de vore gängkriminella, fast de inte är det. Men då måste man fråga sig varför den kriminella livsstilen är åtråvärd för en del. Och varför visar nöjesreportrar och kulturfolk en sådan devot beundran för rapmusiken, trots dess tydliga budskap, som förhärligar våld, droger och en allt annat än feministisk kvinnosyn? Varför kommer rappare undan med sådant som skulle ha stämplats av samma människor som oacceptabelt, om någon annan sagt det?"---
#179 Är det verkligen sant? Det är inte en fejkad bild?
Otroligt märkligt om det är äkta.
PS Tänk er en annan politiker som poserar med person som kan anses kontroversiell.
Jösses, galet värre!
#180 Det verkar inte bättre. 🙄
#181 Måste säga att det känns närmast overkligt.
#182 ”För i bakvänt land, där kan allt gå an,
där är de lika knasiga och knäppa alle man.”
Alf Pröysen
- Redigerat 2022-06-13 11:37 av Cojimar
Musikförläggarna skall sluta att dela ut pris till brottsmisstänkta artister. Någon mer som slås av samma tanke som jag? 😉
- Redigerat 2022-06-29 17:01 av Cojimar
#95 R Kelly fick trettio år. Vad hade han fått i Sverige - en grammis?
#185 Nja, jag gissar att hade fått en "Sabuni", men med rätt identitetsflaggning så hade han blivit hyllad i P3. Han har nog fel värdegrund helt enkelt.
Lasse Anrell (minns någon honom?) konstaterar att det inte bara är unga förortskids som är ute för att tjäna en hacka på sitt samhällsförakt- även farbröderna i Nationalteatern (minns någon dem?) skränar som de fordomdags gjorde, nu när de är ute på ännu en avskedsturné.
"Har ni lyssnat Nationalteatern på länge? Gör det. Eller snarare; gör i n t e det.
Det är verkligen som om ingenting har hänt.
Texterna är sällsynt illa valda den här kvällen i mitten av april. De handlar om att poliser är idioter och våldsamma och äckliga. Kapitalets våldsapparat som vi kallade dem en gång. Helst ska man slå dem lite.
Det är som en normal rap-låt 2022. Med Yasin eller Einar och Asap Rocky.
De handlar om att det är skittufft att bo i utsatta områden och sälja knark och skaffa vapen och allra coolast är det att sitta i fängelse för att man gjort nåt tufft och kriminellt.
Allra tuffast är att hinna undan när ”bängen trålar” – det betyder på normal 70-talssvenska att polisen gör en lite razzia för att gripa knarklangare eller kvinnomisshandlare.
Att inte någon ung rappare samplat Nationalteaterns låtar rätt upp och ner och bara moderniserat renässans-soundet är obegripligt…"
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2022-08-13 11:34 av Fornöga
#187 Oh, Anrell! Det var ett tag sedan 😊
Nä, men han har ju rätt i det han skriver.
Det är ett märkligt fenomen att det är ”rätt & riktigt” vara samhällsfrånvänd.
Verklighetsförnekare.
Fyra personer har häktats för grovt vapenbrott sedan de poserat med ett vapen i en musikvideo. Huvudpersonen i videon är en rappare, och de gripna har anknytning till kriminella nätverk.
Även Finland berikas nu av denna folkliga kultur.
https://www.hbl.fi/artikel/26060142-2cc6-4ca5-9c3c-261c0e7cbbd0
Upprördhet bland gängkriminella rappare och deras dyrkare på kultur- och nöjessidor att vänta när P3 Guld tar bort prisklassen "Årets hiphop". Yassin Byn låter meddela från sin cell att han kastat gamla utmärkelser från galan i papperskorgen.
#191: Så bra. Det är där den hör hemma.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Oh, P3…det var länge sedan jag rattade in P3.
Kan man säga att de där ”hitte-på-rapparna” sköt sig själv i foten?
Att kategorierna ”Årets pop”, ”Årets rock/metal”, ”Årets dans” också strukits gick hiphopparna förbi. GP kultur har inte oväntat satt den blå saftblandaren på taket, men konstaterar nu även de att fler kategorier tagits bort.
"Förändringen av P3 Guld har väckt starka reaktioner i sociala medier. Jireel med flera reagerade med ilska, eftersom deras första slutsats var att all hiphop och r’n’b strukits från galan. Efter att ha läst mer noga insåg Jireel att förändringen gällde fler kategorier – och att ingen genre helt uteslutits. Han är dock alltjämt irriterad på att missförståndet alls gick att göra.
"Han säger sig ha kontaktat ”P3 din gata” och krävt att de tar bort det inlägg han missförstod. I stället vill han se ett nytt inlägg där det mer tydligt framgår vad som gäller."--- 😁
"Också nyheten i sig, alltså att priskategorierna tas bort, har upprört svenska rappare, något Aftonbladet var först med att rapportera om. Onlinemagasinet Dopest skriver att P3’s beslut kan ”ses som ytterligare ett i en lång rad av försök att minska hiphopens synlighet och trovärdighet. Speciellt efter den inflammerade mediedebatten om hiphop och kriminalitet som på senare år blossat upp på nytt.”
Förutom Jireel rasar även Yasin över ändringarna av P3 Guld."---
Det är väl samma förklaring till årets 42 dödsskjutningar också: "är det något du inte fattar så skjut"…
- Redigerat 2022-11-29 16:48 av Fornöga
#194: En snowflake tydligen. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#134 Det var den ökände gangsterrapparen och gängkriminelle Mehdi ”Dumle” Sachit som sköts ihjäl med flera skott i Rinkeby på juldagens morgon, skriver bl.a. Nyheter Idag. Sachit uppges ha varit delaktig i mordet hösten 2021 på rapparen Einár.
- Redigerat 2022-12-26 09:04 av Fornöga
#196 De dör som de lever.
- Redigerat 2022-12-26 12:02 av [Hayabusa-0001]
#197 Och njuter när de skjuter. 🤔
"En känd rappare" är en av flera som har gripits för en sprängning som tros ha varit riktad en annan rappare i natt. Grabbarna tycks hålla takten... 🙄
- Redigerat 2023-01-02 10:15 av Fornöga
Äldre tråd, för den som vill gå längre tillbaka.
- Redigerat 2023-01-05 08:43 av Fornöga
"Gängkopplade artister hyllas och prisas. Genom musiken har de kunnat provocera fram mer skjutvapenvåld. Vi lät gangsterkulturen hållas och vi måste ställa oss frågan vart det leder oss nu", skriver åklagaren Lisa dos Santos på Expressen debatt.
- Redigerat 2023-01-05 08:43 av Fornöga
På DN kulturs hemsida efterlyses gangsterrappen som representant för svensk kultur på den svenska spotifymenyn inför Sveriges EU-ordförandeskap de närmaste månaderna.
"Inför ordförandeskapet i EU har regeringen skapat Spotify-listan ”Songs from Sweden”. Hur ska Kristerssons gäng kunna formulera en kulturkanon när de inte ens kan sätta ihop en lista som visar den svenska musikens bredd", undrar Sara Martinsson på sagda redaktion.
"De senaste årens största artist, Einár, saknas exempelvis. Så gör för övrigt hela den för samtida svensk musik så inflytelserika gangsterrappen", skriver Martinsson vidare, och bekräftar sig själv ovetandes vad som sägs av åklagaren i #201.
Apropå P3 Guld: "Är det inte det ena så är det andra", sa flickan...🙄
#203 Jag visste det!
#203: Hennes kommentar är talande:
"Oopsie, hade ingen aning. Tyckte mina kläder såg coola ut bara"
Det har tagit tid, men nu tycks P3 tagit sitt förnuft till fånga och skurit ner på gangsterrapspelandet på kanalen- åtminstone kring en artist. SVT skriver:
"SR:s beslut om att dramatiskt dra ner på spelandet av den brottsdömde rapparen Yasins låtar välkomnas av SD:s rättspolitiske talesperson Tobias Andersson. Och Expressens tidigare kulturchef Karin Olsson tror att tiden är förbi för kriminellt kopplad gangsterrap i det mediala rampljuset.
– Jag tror alla känner ett djupt äckel inför de här brotten som vissa kända rappare har kopplats till, säger hon."---
#206 Charmen försvann när man insåg att de sköt och sprängde på riktigt.
#207 (Och #0 m.fl.) Absolut! Och att Jonna Sima gör ett (sista?) krampaktigt försök på Aftonbladets ledarsida att försvara sin gamla protegé känns bara såå väntat:🙄 "Kritiken ska i både Yasins och Andrev Waldens fall inte riktas mot deras iakttagelser. Vreden borde istället sikta mot politiken och de strukturer som gjort att alldeles för många är rädda att falla i dagens Sverige. Från väldigt olika höjd."
- Redigerat 2023-03-03 23:57 av Fornöga
Det fanns en tid när kåkfarare sjöng "Där björkarna susa" istället för gangsterrap. 🙄
#209: Den tiden längtar jag tillbaka till 🙂
Kia Svaetichin: I en isolerad verklighet kan man toppa listorna på Spotify samtidigt som man är involverad i gängkriminalitet
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#209 Dåtidens kassaskåpsprängare. Dom begick brott men skadade inte sina medmänniskor..
#211 Citat: "Emil Arvidson undrar vad det är som inte får plats i texterna. Stora knarkaffärer, mord och blodiga konflikter men ingen skriver låtar om vad det egentligen är som finansierar gängkriminaliteten. Telefonbedrägerier och brott mot välfärdssystemen är det som till stor del finansierar gängen visar en stor undersökning som den svenska polisen gjorde i slutet av förra året.
Emil Arvidson skriver: ”Har det kommit några fantastiska svenska raplåtar om att blåsa äldre damer, skicka in fejkade sjukintyg eller fiffla med deklarationen, så har i alla fall jag missat dem.”---
- Redigerat 2023-04-29 09:51 av Fornöga
En stor del av svensk gangsterrap är rätt kass, minst sagt. Kvaliteten är usel överlag.
#214 Enda låtraden jag kan (och enda värd att kunna?) är Latin Kings: "Snubben trodde han va cool, för han hade en pistol." Kom på skiva för trettio år sedan.
Vad har hänt sedan dess? "Absolutely nothing", som låtskrivarna Barrett Strong / Norman Whitfield uttryckte det i "War" (1969):
"It ain't nothing but a heart-breaker
(War) It's got one friend that's The Undertaker
Oh, war, has shattered many a young man's dreams
Made him disabled, bitter and mean
Life is much too short and precious
To spend fighting wars each day
War can't give life
It can only take it away, oh"---
- Redigerat 2023-04-29 11:49 av Fornöga
#215 Marshall Bruce Mathers var stor på 90-talet när jag gick på gymnasiet och efter det. Förmodligen den största rapparen någonsin.. Känd som Eminem. Ingen musikstil jag lyssnat på, men antar att det finns en del seriösa artister bland rötäggen också.. Vet bara att Eminem var stor och vet inget om hans budskap i texterna
#215 & #216 Latin Klngs är/var på en helt annan nivå än det som produceras i Sverige idag.
Eminem likaså eller varför inte Beastie Boys? Går inte att jämföra och eftersom det är relativt enkelt, jämfört med förr, blir det som läggs ut på Youtube eller Spotify ofta skräp i just genren gangsterrap.
#217 Fick uppfattningen att Eminem var "rumsren".. Hade förmodligen texter om dålig uppväxt, och en vilja om att förändra samhället, men inget hot mot poliser och att med våld ta över samhället. Han spelades på nattklubbarna. Inte på dansgolvet kanske , men i högtalarna bland minglet .
#218 Eminem har inget gemensamt med svensk gangsterrap.
Svenska gangsterrappare har allt mer fått rollen som härolder för den gruppering de tillhör. Genom att använda sociala medier som tribun eldar de på sin sidas krigare och häcklar motståndarsidan. Den slutsatsen kan man dra av iakttagelser framförda bland annat av Martin Lazar, kommunpolis i Botkyrka till SVT Nyheter.
- Redigerat 2023-05-01 08:59 av Fornöga
#220 Ligger nog en hel del i det.
Svenskinflytande i grannlandet?
En rappare med miljontals spelningar på Spotify och med bokade konserter under sommaren och hösten åtalades på torsdagen, misstänkt för en rad brott – bland annat för involverande av underårig i brottslighet, uppger Expressen.
- Redigerat 2023-08-24 22:18 av Fornöga