Pandemins nästa våg?
I maj förra året ställdes frågan om pandemins andra våg existerade en andra våg, och den frågan är väl besvarad med ett "ja" vid det här laget.
Efter en tids minskad smittspridning finns det nu tecken på att den ökar igen, och en oroande faktor är de mutationer som tillkommit, varav flera räknas som snabbspridare. Samtidigt har ju vaccinationerna kommit igång, men det verkar vara en kapplöpning med tiden om de hinner tillräckligt långt innan smittspridningen tar fart igen. Frågan nu är alltså om det väntar en tredje våg.
Trådrubriken "Pandemins tredje våg - en realitet?" ändrad den 220226 då vi ju vid det här laget genomlidit såväl en tredje som en fjärde våg.
- Redigerat 2022-02-26 09:40 av [Göstage]
Folkhälsomyndigheten ser tecken på att den tredje vågen kan vara på väg.
- Redigerat 2021-02-17 07:50 av [Göstage]
Gissar att Pandemin kommer att skölja över oss i ett antal vågor innan det är över.
#2 Ja, jag "räddar över" ett inlägg från tråden om den andra vågen från den 22 november förra året:
"En tredje coronavåg väntas i Europa under tidiga 2021, varnar WHO-toppen David Nabarro enligt Reuters."---
"– Nu har vi den andra vågen. Om de inte bygger upp nödvändig infrastruktur så kommer vi ha en tredje våg nästa år, säger han."---
https://www.omni.se/whotoppen-tredje-vag-i-europa-2021-om-inget-gors/a/aPOeEA
Min kommentar då var att det "kanske är lika bra att ställa in sig på den där mytiska sjunde vågen?", och det lakoniska konstaterandet har kanske fortfarande ett visst fog för sig…
- Redigerat 2021-02-17 08:09 av [Göstage]
#3 Det varar hela 2021 ut - minst.
Skulle den tredje vågen hemsöka oss vill regeringen kunna tillämpa pandemilagen meddelade socialministern på en pressträff idag.
- Redigerat 2021-02-17 09:37 av [Göstage]
#5 Finns nog inte så mkt annat att välja på.
#6 Nej, det kommer väl att gå rutin i det här, ända till dess vi fått ett fullgott vaccinationsskydd (som inte kullkastas av nya mutationer).
Skall man försöka se något som helst "positivt" i det hela är det väl att Sverige allt mindre skiljer sig från omvärlden i fråga om att tillgripa restriktionsvapnet, även om det fortfarande finns luckor.
- Redigerat 2021-02-17 09:44 av [Göstage]
"Tredje vågen en glödbädd som snabbt kan flamma upp", säger FHM:s Johan Carlsson.
Blir britcov startblock på tredje sträckan? FHM verkar inte hålla det som uteslutet.
- Redigerat 2021-02-18 18:40 av [Göstage]
För något år sedan var alarmismen om pandemin förbehållen oss amatörer. Idag talar experterna öppet om liknande dystra framtidsscenarier- få håller skenet uppe, och ingen kallar det längre alarmism. Säger väl en del om läget...
- Redigerat 2021-02-20 22:10 av [Göstage]
Angela Merkel uppges vara övertygad om att den tredje vågen har nått Tyskland.
Hälsodirektören i Västra Götaland befarar att en tredje våg skulle kunna bli den värsta hittills, trots positiva rapporter om vaccinationsresultaten. Mutationerna är en osäkerhetsfaktor, menar hon.
- Redigerat 2021-02-25 13:52 av [Göstage]
Oron för en tredje våg fick regeringen att ytterligare skärpa coronarestriktionerna.
Men nu befarar Joacim Rocklöv, professor och epidemiolog, att den redan är här.
– Man kan på sätt och vis säga att tredje vågen är här, det har ju vänt, säger Rocklöv.
#13 Ja, tyvärr tyder mycket på det, samtidigt som det åtminstone för oss som står utanför sjukvårdens kaos just nu känns som om vi befinner oss i lugnet i stormens öga.
I Region Gävleborg tvivlar man inte längre.
Kryptiska besked från FHM om den tredje vågen.
#16: Med tanke på att man stängt ner allt nu så hoppas jag att det blir en kort våg.
På Södertälje sjukhus ser man en ökning av covidsmittade patienter. Förra veckan var sex personer inlagda – att jämföra med 23 personer nu på tisdagen. Två personer intensivvårdas.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/tredje-vagen-har-kommit-till-sodertalje
#18 Och liktydigt med flera andra rapporter vi sett idag: "Hon skriver vidare att det just nu är en större smittspridning ”i de något yngre åldersgrupperna”.---
- Redigerat 2021-03-02 16:30 av [Göstage]
#19: Jo precis.
I Stockholm upplever ledningen att den tredje vågen är ett faktum.
I samband med sportlovsveckorna har smittspridningen av covid-19 skenat i Västra Götaland.
Den allra största ökningen är i åldrarna 10-19 år.
– Under lov ökar risken att man träffar nya personer och kanske glömmer bort att följa alla rutiner. Det gäller inte bara på fjällresor utan även annars, säger Thomas Wahlberg, smittskyddsläkare i Västra Götalandsregionen.
https://www.expressen.se/gt/efter-sportlovet-smittan--okar-bland-tonaringarna/?referrer=todays-news
Smittspridningen fortsätter att öka i Sörmland och nu konstaterar Magnus Johansson, regional sjukvårdsledare, att en tredje våg nu är här.
– Jag skulle säga att vi har en ökning som är så pass stor att vi kan säga att tredje vågen är här, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/region-sormland-tredje-vagen-ar-har
Med nuvarande smittspridning kommer vaccineringsinsatserna inte vara tillräckliga för att förhindra att den tredje vågen kommer att kräva mer sjukvårdsresurser än den andra, påpekade Taha Alexandersson, ställföreträdande krisberedskapschef på Socialstyrelsen vid dagens pressträff.
Överläkaren Ola Wulf i Gällivare slår nu larm om en ny covidkris i Gällivare. Folk blir smittade på gymmet, på arbetsplatserna och många av de som kommer in har blivit smittade av barn och barnbarn.
– Toppen av isberget är här, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ny-covidkris-i-gallivare-toppen-av-isberget-ar-har
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ny-covidkris-i-gallivare-toppen-av-isberget-ar-har
#25 Sorgligt…
Verkar som om mutationerna är det som fört oss vidare in i den tredje vågen. Nu är det bara att hoppas att de gamla som hunnit få vaccinet därigenom blir skonade nu.
Södertälje sjukhus: Tredje vågens topp nås under påsken
Antalet covidpatienter har ökat med 25 procent under den senaste veckan, enligt Södertälje sjukhus. Och enligt prognosen kommer patienterna att fortsätta öka ett tag till innan det vänder.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/sjukhuset-tredje-vagens-topp-nas-under-pasken
På Akademiska sjukhuset i Uppsala har man inte haft sådan anhopning av IVA-patienter sedan i april.
"När överläkaren Magnus von Seth jämför början av denna våg jämfört med de två tidigare ser han flera skillnader.
– Vi lägger yngre patienter på intensiven. Och det går snabbare att gå från att vara i stort sett symptomfri till att bli svårt sjuk, säger han.
Vad beror det på?
– Det vet vi inte, men det kan vara den omfattande smittspridningen bland unga eller så har spridingen av de nya mutationerna gjort att man tidigare i sjukdomsförloppet blir svårt sjuk i lungorna.---
Tryckt stämning i regionerna, men Tegnell hoppas på att vågtoppen skall vara nådd under april.
Tredje vågen hemsöker Europa med nya restriktioner och nedstängningar i sin följd.
Är den tredje vågens utbrott så olikt de tidigare att man kan tala om "en ny pandemi", ett "covid-20?" Läkare i både Sverige och Norge vittnar om den snabba förändring man upplever.
- Redigerat 2021-03-26 20:55 av [Göstage]
#32: Mycket allvarligt.
#32 Ja, tyvärr är det så många samstämmiga rapporter från kunniga personer att man inte längre kan avfärda det. Den norske infektionsöverläkaren på den andra länken ovan säger:
"– Vi har sett människor i åldrarna 30 till 40 som nu är inlagda. Den här gruppen blev inte inlagd tidigare, och det finns ingen anledning att känna sig säker nu. Jag menar inte att skrämmas, men jag tror att människor måste ta hand om varandra nu, säger Rasmussen."---
Låter inte alls bra…
- Redigerat 2021-03-26 21:37 av [Göstage]
#32 ff Inte minst sjukvårdspersonalen närmast patienterna märker av förändringen.
#35 I likhet med många andra Expressenartiklar är den nu premiebelagd, så endast ingressen kan läsas.
- Redigerat 2021-03-28 16:07 av [Göstage]
Rochelle Walensky, chef för den amerikanska infektionsmyndigheten CDC lade ifrån sig manuskriptet och talade fritt ur hjärtat i en direktsänd pressträff från Vita Huset på måndagen. Hon sade sig befara att landet kan stå inför en fjärde våg med katastrofala följder.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kRVyAQ/amerikansk-helsetopp-frykter-fjerde-boelge-jeg-er-redd
- Redigerat 2021-03-29 19:44 av [Göstage]
#37 Även President Biden inskärpte på måndagen allvaret i situationen. Trots att 90% av alla vuxna amerikaner skall ha fått erbjudande senast den 19 april om vaccinering är situationen fortfarande hotande.
"Detta är dödligt allvar, vi ser hur virussituationen blir värre och inte bättre", sade han. Han beskrev situationen som en kapplöpning på liv och död."---
- Redigerat 2021-03-29 21:44 av [Göstage]
Frågetecknet i rubriken kan vi numera ta bort - den tredje vågen är en realitet idag. Trots positiva följder av den pågående vaccineringen så verkar ingen bortre gräns ännu synlig.
- Redigerat 2021-04-11 07:39 av [Göstage]
Den tredje vågen i Europa.
"Jag tror att den här tredje vågen vi ser nu är den sista. Förhoppningsvis kommer vaccinationerna att göra att infektionerna dör ut ganska fort, men vi vet inte om det är till midsommar, till mitten av sommaren eller till slutet", säger överläkaren Johan Styrud i en betalartikel i Dagens Nyheter.
#41 Även förra statsepidemiologen Annika Linde ansluter sig till tron att den tredje vågen kan vara den sista.
"– Det är nog den sista stora vågen nu, förutsatt att vaccinationsimmuniteten och den immunitet vi fått via sjukdom håller i sig. Men det finns en risk i att virusvarianterna, som i högre grad är resistenta mot våra antikroppar, kan få spridning. Och om de skulle sätta fart, då kan vi få flera stora vågor. "---
FHM:s generaldirektör Johan Carlson tror att den tredje vågen kulminerar om några veckor och att det sker en vändning vid månadsskiftet april-maj.
#43: Hoppas det.
Den så kallade tredje vågen ser ut att bli betydligt värre än den andra.
Även om antalet personer som dör med covid-19 har minskat kraftigt, tack vare vaccineringarna, fortsätter antalet patienter som vårdas inom intensivvården att öka och är nu fler än när det var som värst i vintras.
Sent på måndagseftermiddagen vårdades 416 patienter på grund av covid-19 på landets intensivvårdsavdelningar, att jämföra med cirka 390 i början av januari.
Bara de senaste dagarna har ett 20-tal patienter tillkommit.
– Det ser lite olika ut över landet, men på vissa håll är läget väldigt ansträngt just nu och vi ser inte att det har börjat vända neråt, säger Johnny Hillgren, intensivvårdsläkare och ansvarig för intensivvårdsregistret.
TT: Var är det värst just nu?
– Det är i mellansverige. Uppsala-Örebro, Dalarna och Gävleborg. (TT)
Källa Aftonbladets live
Antalet inlagda på IVA överstiger nu siffrorna när de var som högst under andra vågen, och inget tyder på att de kommer att minska under april månad.
"Socialstyrelsens prognoser som hämtats in från regionerna visar dessutom att de inte tror att smittoppen för den tredje vågen är nådd ännu.
– Vi behöver ta det här gemensamma ansvaret för att bryta den här oroande trenden, säger Olivia Wigzell, generaldirektör på Socialstyrelsen.
Åldersfördelningen har ändrats under de tre vågorna. Under tredje vågen har andelen yngre eller medelålders som blir inlagda på sjukhus ökat."---
#46: Och ändå ser vi minskad smittspridning, dom kom med liknande prognos förra året när vi såg sjunkande siffror.
I maj kan det komma en vändning, hoppas Tegnell.
Långsamt sjunkande smittspridning gör att vi kan börja se ljuset i tunneln, mycket tack vare vaccineringen. Det menar Johan Kaarme, hälso- och sjukvårdsdirektör i Gävleborg.
– Efter ytterligare en vecka med sjunkande tal kan vi konstatera att den tredje vågen är på väg ner, säger Johan Kaarme.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/tredje-vagen-pa-vag-att-avta
#49: Vågar man hoppas, eller skall man blicka framåt i skräck för en fjärde våg ?
jag jobbar än så länge bara 25% sedan min knäskada, men jag är på jobbet Måndag-Fredag i 2 timmar pr dag. Mina kollegor är helt slutkörda. Flera gånger har de suttit i personalrummet och bara gråtit av vanmakt. De orkar snart inte mer.
jag hoppas att mitt tillfrisknande skall gå fort framåt nu, så jag åtminstone kan underlätta några av bördena.
#50: Allt hänger på vaccinationer annars har vi 4e vågen i oktober.
#51: jo det är lite det jag är rädd för, det lär komma. Nu har de dessutom flyttat fram datumet där alla vuxna skall vara vaccinerade till September 😞
- Redigerat 2021-05-01 20:01 av Draken
#52: Ja det blir på håret…
Den tredje vågens smitta har ändrat karaktär enligt samstämmiga rapporter från en stor del av landets regioner, och man sätter det i samband med den brittiska mutationens uppdykande.
Idag blir allt fler yngre smittade, dock utan att det i allmänhet får så svåra konsekvenser som tidigare bland äldre och svagare patienter.
Nu är den tredje vågen på upphällningen. Det bedömer i alla fall två experter Expressen talat med, och de tror inte på någon fjärde våg i höst, eftersom vaccinationen då kommer att hålla smittspridningen nere. Ja, den som lever får se...
#55: Vaccinationerna är ju framskjutna, så alla vuxna skall vara vaccinerade i September är det nya budet.
Tror att det är för tidligt att uttala sig om en fjärde våg än. De trodde väl inte på en tredje våg heller har jag för mig.
I Västmanland vågar sig sjukvården nu på att börja summera den tredje vågen, som i deras region inte nådde upp till samma nivåer som den andra.
Man har varit mindre drabbade än grannregionerna, och har därför kunnat hjälpa till med att som avlastning ta emot patienter från dem, både på infektionsklinik och IVA.
Hoppas kan man, men vi får väl se hur det ser ut efter sommaren.
#58: Det kommer väl gå ner under sommaren, det gjorde det ju med första vågen också. men frågan är väl om vaccinationerna hinner ta ordentligt så vi kan avstyra en eventuell fjärde våg.
#59 Precis, förra sommaren kan man nog säga innehöll en missbedömning.
#60: Jag tyckte folk slappnade av väldigt mycket i augusti - september förra året, Var knappt man såg personer över 50 år i buss, pendeltåg i sthlm.
Även under 55 år reste knappt i kollektivtrafiken under sommaren men augusti -oktober upplevde jag mer folk som åkte.
#61 Stämmer, det fanns nog en bred övertygelse om att det i princip var över.
I år är jag av samma skäl försiktigt optimistisk, det kan bli bakslag.
#60 #61 Vi får hoppas att folk har lärt sig av tidigare misstag, och inte blir ännu "tuffare" nu när många är vaccinerade.
Smittspridningen i Södertälje har legat kvar på en lite högre nivå jämfört med i andra delar av regionen, men nu syns en avmattning även här enligt Södertälje sjukhus.
– Den tredje vågen håller på att ebba ut, det är vår förhoppning, säger chefläkaren Charlotta Sävblom.
Vi ser en klar nedgång här i Västernorrland också.
Antalet nya bekräftade fall av covid-19 minskar kraftigt i framför allt Södertälje, men även Salem och Nykvarn. Men än är det inte över, hör smittskyddsläkare Maria Rotzén Östlund om situationen i Södertälje och vad som krävs för att stoppa smittan till hösten.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/smittan-minskar-kraftigt-i-sodertalje-salem-och-nykvarn
Vågskvalpet har avtagit kraftigt, men ännu ligger inte ytan blank. Maria Ryberg-Mo, smittskyddsläkare för Region Halland, befarar att de positiva smittalen ska få allmänheten att ta för givet att man kan leva som före pandemin nu.
"– Om för många ändrar sitt beteende för mycket, och i hög utsträckning träffar fler människor, så finns risk att smittan ökar igen. Förutsättningarna för smittspridning finns kvar, det är inte så att faran är över."---
Thomas Wahlberg, smittskyddsläkare i Västra Götalandsregionen, instämmer i varningarna:
"– Det har talats mycket om lättnader, om hur många man kan vara på en fotbollsmatch eller på en konsert. Men om folk uppfattar det som att man kan leva som vanligt igen, då blir det problem. Smittan är inte borta ur samhället, pandemin pågår fortfarande. Det är visserligen många som är vaccinerade, men vi kan fortfarande få utbrott igen."---
"– Jag förstår att folk är otåliga och har längtat efter att göra massa roliga saker igen, men jag är bekymrad över den uppenbara risken att folk slappnar av för mycket och inte följer smittskyddsåtgärderna i tillräcklig grad, säger Maria Ryberg-Mo."---
#2 #3 #4 Sverige förbereder sig för den fjärde vågen.
#68: Är vi verkligen rustad för en fjärde våg ?
Jag tror tyvärr inte det.
- Redigerat 2021-11-18 12:18 av Draken
#69 Det återstår att se. Det finns inget att skylla på om så inte är fallet, man har ju fått en förvarning genom det som händer runt omkring oss.
#68 Ännu så länge har Sverige kommit lindrigt undan den fjärde vågen i europeisk jämförelse, men inte läge att sänka garden, varnar experter.
#71 Nog bäst att inta en försiktig hållning, det kan svänga snabbt. Är min känsla, åtminstone.
#72 Ja, så länge det inte finns något säkert skäl till att det är förhållandevis lugnt just nu så är det nog säkrast att ligga lågt. Men lyckas man bibehålla den här nivån så är det ett förstås ett framsteg för den svenska strategin.
Femte…
"I Frankrike har antal covid-fall ökat med 81 procent den senaste veckan, och den franska regeringen varnar nu för att smittan sprider sig i en alarmerande fart.
– Den femte vågen slår till med ljusets hastighet, säger regeringens talesperson Gabriel Attal, till nyhetsbyrån AFP."---
Magnus Gisslén överläkare på infektionskliniken på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg förutspår redan en femte våg nästa vinter. Han tror dock att vaccinationerna kommer att innebär att följderna inte behöver bli så omfattande som under de inledande vågorna.
Edit: Trådrubriken "Pandemins tredje våg - en realitet?" ändrad den 220226 då vi ju vid det här laget genomlidit såväl en tredje som en fjärde våg.
Tror inte att vi kommer bli av med coronan överhuvudtaget. Den kommer tyna bort under vår och sommar, bara för att öka igen under sommaren och delar av hösten.
#76 Ja, det ser ju så ut. Man får väl hoppas att det åtminstone inte kommer någon värre variant…🙄
Annika Dejmek, professor emerita i patologi vid Lunds universitet och pensionerad överläkare varnar på Expressen debatt för minskad vaksamhet på covidutvecklingen.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Denna pandemi kommer vi behöva dras med, precis som säsongsinfluensa.
2023
"Coronafallen har ökat med hundra procent på tre veckor. Nu höjs ett varningens finger inför helgens familjeträffar.
– Det ska kommas ihåg att pandemin inte är över ännu, säger Niklas Arnberg, professor i virologi på Umeå universitet", skriver Aftonbladet.
Antalet bekräftade covid-19-fall har under de tre senaste veckorna dubblerats.
Från 698 fall till 1 286 fall, enligt Folkhälsomyndighetens coronastatistik.
Men det är ingen oväntad ökning enligt statsepidemiologen Magnus Gisslén som medverkar i ett kommande avsnitt av Aftonbladet Daily.
– Det brukar alltid öka vid den här tiden på året, och nu när det är mycket luftvägsinfektioner och det är också utav dem som ganska många är covid vad det verkar, säger Magnus Gisslén till podden."---
Känns bekant på något vis. 🙄 Fast hittills verkar ju den här omgången rätt beskedlig.
#79 Som sagt…
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-11-02 21:14 av Fornöga
*"Här för att stanna", säger Tegnell om covid, en åsikt som som väl många har gett uttryck för vid det här laget. 🤔
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)