Debatt iFokus

Debatt

Läst 124 ggr
Marinas Mix
2

Göra boendekarriär?

Ja varför inte. Kan man göra karriär inom diverse annat, så varför inte bostäder.

För egen del föredrar jag hyresrätt, man ringer bara bostadsbolaget om något går sönder, så kommer de och fixar(om man har en bra värd alltså)
De flesta hyresvärdarna tar i med hårdhandskarna mot dem som hyr ut svart (och oftast får andrahandshyresgästen betala överhyra)

Nu läste jag just denna artikel om ägarlägenheter. Citat ur artikeln: "Innehavaren till en ägarlägenhet får, till skillnad från en bostadsrättsinnehavare, överlåta sin lägenhet till vem som helst och även fritt hyra ut den. "

Dock tror jag inte att ägarlägenheter är rätt väg att gå i dagens bostadsbrist. Bättre att få ner kostnaden för nybyggda lägenheter, så alla kan få råd att komma in på bostadsmarknaden.

https://www.dn.se/sthlm/m-oppna-for-agarlagenheter-i-hyreshus/

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Ägarlägenheter kan ge mer blandat boende i utanförskapsområden, menar Carl-Oscar Bohlin, bostadspolitisk talesperson
[Hayabusa]
1

"Innehavaren till en ägarlägenhet får, till skillnad från en bostadsrättsinnehavare, överlåta sin lägenhet till vem som helst och även fritt hyra ut den. "

Nu har jag förvisso inte satt mig in i frågeställningen, men spontat låter det som att öppna upp för en osund situation. I en perfekt värld där alla efterlever regler och lagar så skulle det kanske fungera, men så ser inte världen ut.

Marinas Mix
0

#1 Precis, det är ju som upplagt för att folk som har råd, skaffar sig flera lägenheter och sedan hyr ut/överlåter mot överhyra/ överlåtelseavgift och bidrar till en sämre situation för dem som inte har någon egen bostad.

_

[Hayabusa]
0

#2 Vi ser ju redan idag en, troligen, stor svart marknad med uthyrning av bostäder. Personligen tror jag att nämnda system hade spätt på den situationen.
För övrigt har jag ingen lösning på bostadssituationen.

[Jimmy.L]
0

#0: Håller med dig.

Marinas Mix
1

Läste om TelgeBostäder som blöder en massa pengar på de ny producerade lägenheterna på Stockholmsberget.
När en 1:a på 34 kvadrat kostar 7 838 kr i månaden, så undrar man ju vem som har råd/lust att lägga så mycket på hyran. När man kan få en 2 på 56kvadrat för ca 5600, beroende på område.
Likadant med den där renoveringen som pågår i Fornhöjden, där hyrorna höjs så mycket att folk inte kan flytta tillbaka efter renoveringen

_

[Hayabusa]
1

#5 En 1:a för nästan 8.000:- i månaden, det är inte direkt prisvärt.

Bostadsmarknaden har utvecklats på ett sätt som åtminstone inte jag kunde förutse. På 90-talet var situationen en helt annan, i min hemmakommun slumpades bostadsrätter bort för 1:- eftersom de inte blev sålda. Min mor köpte 1998 en bostadsrätt för 50.000:- , 2016 såldes den för 1,4 miljoner. Galen utveckling. Man ska komma ihåg att staten "cashade in" en hel del på den försäljningen, så det finns ett flertal parametrar att ta med i beräkningen.

På 90-talet var det inte särskilt svårt att hitta en hyresrätt, det fanns ett hyggligt utbud utan några direkta köer. Samtidigt får man komma ihåg att vi är c:a 20% fler människor landet.

• Redigerat 2021-05-18 10:16 av [Hayabusa]
[Jimmy.L]
0

#6: Billigt ju. I Sthlm kan en etta kosta allt från 10.000- 17.000 i månaden.

Fornöga
2

2025 Bostadskarriäristerna idag kan glädjas respektive sörja över att bostadspriserna sjunker på vissa håll, beroende på om man är köpare eller säljare förstås. Samtidigt har en koll på befintliga grannar innan inflyttning kanske aldrig varit större- allt detta till följd av våldsvågen.

Källa.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

De upprepade våldsvågorna speglar sig i vissa delar av Stockholms bostadsmarknad där priserna ligger stilla eller sjunker. – Är det visning och människor kommer dit och ser polisavspärrningar och en sprängd port så kommer det ställas många frågor, säger Oskar Öholm, vd för Mäklarsamfundet, till Sveriges radio SR.