Debatt iFokus

Debatt

Etikettersamhälletdebattövrigt
Läst 73 ggr
[Göstage]
3

Vänstersommar i P1?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I år verkar Sommar i P1 ha tagit ett stort steg åt vänster. Vad som tidigare varit en antydning ser nu vara ett öppet ställningstagande. Nu är inte säsongen slut ännu, och jag har heller inte hört så många sommarpratare, men presentationsartiklarna talar sitt tydliga språk. Anser jag.

Vad ska man ha debattprogram till när man kan presentera sin oemotsagda uppfattning under 90 minuter?

(Visst har det funnits liknande partsinlagor tidigare, men inte i sådant antal som i år. Och Ghzales program kan nog dra på sig lika många anmälningar till Radionämnden som Athena Farrokhzads version av Sommar i P1 2014.)

Athena Farrokhzads version av Sommar i P1 hade på onsdagsförmiddagen anmälts 17 gånger till Granskningsnämnden och anmälningar fortsätter trilla in.
  • Redigerat 2021-07-26 13:57 av [Göstage]
[Göstage]
2

Patrik Engellau på DGS verkar också ana något slags kvotering bland sommarpratarna:

"När jag motvilligt lyssnar på säsongens sommarpratare i P 1 får jag en känsla av att ett antal deltagare kvoterats in i programmet för att de känt sig diskriminerade av Sverige eller i varje fall att den påstått systematiska rasism de utsatts för av etniska svenskar gett dem särskilda meriter vid uttagningen av sommarpratare. Även detta, om det nu ingår i den svenska mångkulturpolitiken, är enligt min mening skadligt, särskilt för den förmodat mobbade som ofta förhindras komma till insikt om hur världen fungerar."---

När den här bloggen startades för ungefär sju år sedan blev jag kontaktad av en kvinna med diffusa litterära ambitioner. Hon var 24 år och invandrare. Hon hade tillbringat någon studietid på Stockholms universitet. Hon ville skriva debattartiklar men om det inte fanns utrymme för debattartiklar kunde hon skriva något annat för hon var en…