Kristianstad: flera personer uppges skottskadade
Från Polisens hemsida:
"03 augusti 15:44, Skottlossning, Kristianstad Näsby. Polisens regionledningscentral får flera samtal om höga smällar.
Polisens regionledningscentral får flertalet uppringare om höga smällar från området Näsby. Patruller skickas till platsen.
Under framkörning kommer ytterligare uppgifter om att en skottlossning har skett.
Polisen är på plats med en större resurs och flera personer är anträffade på olika platser i området med förmodade skottskador. Ambulanssjukvård är begärd till platserna. Polisen har inga uppgifter att lämna om skadeläge, i denna del hänvisas till sjukvården.
Händelsen uppdateras när det finns ytterligare information att lämna."
- Redigerat 2021-08-03 16:25 av [Göstage]
Pågående polisinsats rapporterar Aftonbladet:
"En stor polisinsats pågår i Kristianstad efter en misstänkt skjutning. Vid 15.40 fick polisen flera samtal om att allmänhet hört flera höga smällar.
– Vi larmade ut flera polispatruller till området. Då hittades flera personer med förmodade skottskador. De har hittats på olika platser, inte alltför långt ifrån varandra, säger Richard Lundqvist, presstalesperson på polisen region Syd."---
Även igår kväll rapporterades det om skottlossning i Kristianstad. Någon skadad påträffades inte då.
Otäckt
#3 Ja, skottlossning mitt på ljusa dagen i ett bostadsområde och nära ett köpcentrum är riktigt illa! Tre personer skall ha förts till sjukhus enligt senaste uppgifter.
#4: Trygga Sverige 🙄
Tre personer skadades allvarligt i skottlossningarna i Kristianstad, två män i 20- och 30-årsåldern samt en kvinna i 60-årsåldern. Den senare enligt ännu inte bekräftade uppgifter en utomstående som kom i vägen för kulorna.
Tre tonåringar har anhållits, skäligen misstänkta för mordförsök.
De boende sprang med barnvagnar, tog skydd i butiker och såg blodet.
Skottlossningen som skadade tre mitt i centrum markerar en helt ny våldsnivå kring Gamlegården.
– Jag tänkte bara: måtte hon överleva, säger en kollega till den skadade kvinnan i 60-årsåldern.
Här i området finns också den unge mannen som drömmer tillbaka till när ”alla var fotbollsstjärnor” – och en 14-åring som nu börjar tvivla på polisdrömmen.
https://www.expressen.se/kvallsposten/ilskan-efter-skotten-riskerade-mitt-liv/
#6 De tre anhållna har släppts, enligt åklagarmyndigheten.
- Redigerat 2021-08-05 15:21 av [Göstage]
Två tonåringar, 15 och 16 år gamla, vårdas på sjukhus med kritiska skador efter en ny skjutning i stadsdelscentrummiljö på dagtid, den här gången i Berga i Linköping.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x41WAX/tva-tonarspojkar-skadade-i-skottlossning
I övrigt om skjutningar, se denna tråd.
- Redigerat 2021-08-06 07:09 av [Göstage]
#9 En av dem har avlidit.
”Gun” hade just postat ett brev när hon hamnade mitt i den uppmärksammade skottlossningen i Kristianstad för tre veckor sedan.
Hon träffades av tre skott – mitt på dagen utanför köpcentret vid hennes bostad.
– Jag var på fel plats vid fel tidpunkt, säger hon själv.
Tre veckor senare är hon hemma från sjukhuset och polisen har fått flera ytterligare skjutningar att utreda.
Men för ”Gun” – som egentligen heter något annat – har den långa resan tillbaks till livet bara börjat.
- Redigerat 2021-08-25 20:12 av [Jimmy.L]
#10 Ännu en dödsskjutning mitt på dagen i Linköping, den här gången sköts en man med gängkoppling inne på en restaurang i stadsdelen Skäggetorp. Allmänheten flydde i panik under skjutningen.