Debatt iFokus

Debatt

Etikettersamhälletdebatt
Läst 106 ggr
Marinas Mix
1

Nya SL-kortet?

Vad är meningen med det, om det inte går att ladda reskassa på det? Bara extrakostnader, som vi stackars resenärer får betala dyrt för

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/blatt-kort-blir-gront-nar-sl-infor-nytt-biljettsystem-i-host

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Från och med i morgon kommer SL successivt att börja byta ut de blå Accesskorten mot nya gröna åkkort. Anledningen är att det gamla kortsystemet blivit för gammalt.
[Jimmy.L]
1

#0: Reskassa ska väl gå att ladda?

Marinas Mix
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

_

Har du åkt kollektivt under pandemin? Kommer du resa annorlunda framöver? Vad tycker du om det nya SL-kortet? Se tittarnas svar i chatten nedan.
[Jimmy.L]
1

#2: Märkligt.

[Jimmy.L]
0
Marinas Mix
0

Det var ju bra information Tack Jimmy.

Några saker att fundera över. Hur har dem tänkt?

1. Kortet är kostnadsfritt nu till en början. Betyder det att vi kommer att få betala för att få våra blå kort utbytta längre fram när de utökat sortimentet på det gröna kortet

2. När kommer dem att fixa fler betalsätt för biljetterna. Det är ju inte alla som har möjlighet att köpa via SL-appen

_

[Jimmy.L]
0

#5: 1, Kortet kommer vara gratis att byta från det blåa (blåa kortet kostar 20 kr att köpa idag). Jag gissar det gröna kortet kommer kosta liknande om man ska skaffa fler kort.

2 Så fort som möjligt enligt SL mest troligt under nästa år.

[Jimmy.L]
1

Det nya, gröna SL-kortet blev en besvikelse för Berit, 72. "Det går inte att tanka på reskassa" säger hon. Nu i början kan det bara användas för periodbiljetter, som 30-dagarsbiljetten.

Det dröjer också till nästa år innan det blir möjligt med enkelresor på kortet. Och då fungerar det inte som med reskassan, där man laddar på en summa pengar som sedan dras, utan man får köpa ett antal enkelbiljetter.

https://www.mitti.se/nyheter/inga-enkelbiljetter-pa-nya-grona-sl-kortet/repuix!uSytBlRWMSrZmCMAGPw4g/

Först nästa år kan de tankas ner
Marinas Mix
0

sidan existerar inte jimmy :(

_

[Jimmy.L]
1

#8: Märker det, jag hoppas dom fixar länken.

[Jimmy.L]
2

Nu fungerar länken.