Blir "hen" en språklig parentes?
Kommer "dom" i singulär formatt ersätta "hen" som personligt pronomen? Anders Svensson på Språktidningen utvecklar tankegången i en kulturkrönika i DN (ej betalspärr i nuläget).
"Dom har använts i svenskan åtminstone sedan 1300-talet. Men det nya bruket, där dom används om en person, är tydligt inspirerat av engelskan."---
"När hen etablerade sig för tio år sedan var det den första nykomlingen bland svenska pronomen sedan 1600-talet. Debatten spred sig till en rad andra länder. I Storbritannien och USA bidrog hen till att väcka liv i frågan om ett könsneutralt pronomen i engelskan."---
"Hen används främst som ett smidighetspronomen. Det kan ersätta konstruktioner som han eller hon och vederbörande. Genomslaget har lakat ur den normbrytande laddning som hen tidigare hade. Pronomenet är numera så etablerat att det förlorat en hel del av sitt signalvärde.
"Det är här det singulara dom kommer in. Kanske är det på väg att bli ett pronomen för transpersoner och andra som inte identifierar sig som han, hen eller hon.
Den här gången ligger sprängkraften i böjningen. Ingen höjer på ögonbrynen åt dom är glada om flera personer. Men dom är glad om en person känns nog nytt och okonventionellt för de flesta. Och det är förstås meningen."
- Redigerat 2021-11-07 10:08 av [Göstage]
"Pronomenet är numera så etablerat att det förlorat en hel del av sitt signalvärde."
Det är nog precis DÄR som det skaver hos de rättrådiga.
"Dom är en glad person" låter väldigt fel i mina öron om det rör sig om 1 specifik individ. Spontant är min känsla (jo, jag vet…känsla) är att det leder till missförstånd.
Men det är väl bara så det är.
Jag har lite svårt att tänka mig att säga "dom vann matlagningstävlingen" när man inte vill avslöja vem (eller ens könet) på den som vann. Samtidigt får man kanske ta inlägget på allvar, dels för att det är en språkauktoritet som står för det, och dels för att det är en influens från engelskan, varifrån vi får så mycket språkligt arvegods.
#2 Ja, jösses.
"Hur gick det idag?"
"Helt OK, fast dom uppförde sig lite gränsöverskridande"
"Aha, hela gruppen eller bara dom?"
"Dom."
"Hmmm…individen vars namn är Dom, hela gruppen eller en enskild individ med genus dom ?"
"Jag sa dom."
Är det inte bättre att varje individ får ett art.nr. eller en QR-kod?
Att säga "dom" om en person känns konstigt och förvirrande.
#4 Ja, och jag känner för övrigt något liknande inför användandet av "en personal" i stället för "en anställd".
- Redigerat 2021-11-07 11:10 av [Göstage]
#5 Ja, och säger man fel då jävlar.
"Flera tidningar har nyligen beskrivit ett ärende där en elev upplevde sig språkligt kränkt", skriver språkprofessorn Lars-Gunnar Andersson i sin spalt (ej prenumerantlåst i nuläget) i GP om fallet med eleven vars föräldrar vill skall tilltalas med "hen".
"Det hela är väldigt konstigt. Jag vill varken bli tilltalad med han, hon eller hen, utan med du. Antingen tilltalar man mig med du eller så säger man Lars-Gunnar. Så har det varit i drygt 50 år."---
"Det märkliga i hela den här historien är att man inte klargör skillnaden mellan tilltal och omtal. Vid tilltal används du och i plural ni, pronomen i andra person. Vid omtal används pronomen i tredje person, alltså han, hon, hen och i plural de."---
"Att med kränkthet som argument tvinga lärare att använda pronomenet hen är en olustig form av språkligt förtryck. Att ett sådant språkliga tvång dessutom skulle sanktioneras av myndigheterna förefaller ytterligt märkligt."