Debatt iFokus

Debatt

Läst 182 ggr
Wavelength
0

Straffmyndighetsåldern

Jag tycker att straffmyndighetsåldern ska vara minst 15 om inte högre. Hellre högre än lägre. Jag fattat inte hur folk vill sänka straffmyndighetsåldern som tex SD och Moderaterna eller att ens tänka på det. Det är fel att låsa in barn under 15 år spelar ingen roll ifall det är för mord eller stöld lixom. Jag tycker det är helt orimligt och det är fel och jag förstår inte hur andra människor kan supporta det. Vad är era tankar?

Wavelength
0

Fattar*

Sindri
3

Jag vet inte om det är rätt väg att gå, men myndigheterna är desperata i att försöka hindra de kriminella gängen att rekrytera underåriga till brott. De gör det dels för att få "springpojkar" men också för att snärja dessa och med utpressning få dem att begå allt grövre brott. Deras argument till springpojkarna är att de ändå inte får några straff så det är inte så farligt.
Visst känns det orimligt att en ung person som för egen vinning snattar smink eller snor en moppe skall få fängelse. Och varken fängelse eller ungdomsvård verkar fungera som avskräckning för de unga. I fängelset får man dessutom fler kriminella kontakter och lär sig nya knep och rent allmänt tror jag inte det är speciellt rehabiliterande. Alternativet till fängelse är ungdomsvård eller fosterhem. Jag tycker man har hört tillräckligt många skräckskildringar inifrån såna att man inte vill förorda det heller.
Jag tror att man räknar med att fängelsestraff även för minderåriga skall dra undan mattan lite för de som rekryterar barn till brott. Men är inte så säker på att det är rätt väg att gå. Men som det är nu är det hemskt, barn så unga som nio år har rekryterats som knarkleverantörer mm.
Önskar verkligen att man kom på ett riktigt smart sätt att få stopp på detta.
Har du själv något förslag eller några tankar?

[Göstage]
1

Diskussion om sänkt straffålder och unga kriminella har förekommit i andra trådar tidigare, bland annat i denna.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2021-12-28 10:40 av [Göstage]
Draken
2

#0: Tycker tvärt om att de skall sänka straffmyndighetsåldern.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Wavelength
0

#4: så du vill alltså då se 13 åringar på sis hem? Om straffmyndighetsåldern ska sänkas då måste sluten ungdomsvård och fängelse vara exkluderad från straffskalan enligt mig för det är bara fel att låsa in folk under 15 spelar ingen roll ifall det är för stöld eller mord

Wavelength
0

#2 Så klart ska vi göra ngt åt gängkriminaliteten. Istället för att sänka straffmyndighetsåldern borde gängkriminella få högre straff ifall de rekryterar unga människor

• Redigerat 2021-12-29 18:13 av Wavelength
Draken
5

#5: Jag kan mycket väl se 13-14 åringar på SIS hem. Har själv bekanta som har bönat och bett om att få sina barn inlåsta på SIS hem, för att få bort dem från gatorna, bort från knarket och kriminaliteten.

Är man gammal nog att begå brott eller hålla på med skumma knarkaffärer eller andra skumraskaffärer, så är man gammal nog att ta konsekvenserna också.

#6 Det hjälper inte att höja straffet för de gängkriminella enbart. Man måste ta tag i alla delar, från alla håll. Och om det innebär att straffmyndighetsåldern sänks, så skulle jag välkomna det utan att tveka.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Wavelength
0

#7: ifall socialtjänsten gjorde ett bättre jobb hade det aldrig behövs. 13 och 14 åringar bör inte inlåsas för att det är barnmisshandel i mina ögon. 15 ska minimigränsen vara. Jag vill inte att Sverige ska bli som USA eller Storbritannien och ifall socialtjänsten tar ansvar ska straffåldern inte sänkas för någon anledning. Tycker att det är bra att det finns en sådan hög gräns. Det kommer inte hjälpa att låsa in 13 åringar. Det förstör bara för de pga hur traumatiskt det faktist kan vara. Det kan förstöra de. Det är tufft nog för 15 åringar och den ifall straffåldern sänks så flyttar jag till Norge för att jag tänker inte bo i ett land som supportar barnmisshandel.

Wavelength
0

#7: De som du känner måste vara helt sjuka i huvudet. Hade aldrig förlåtit mina föräldrar ifall de gjorde så mot mig. Var de barnen kriminella eller?

Draken
2

#8: Det är inte socialtjänstens fel att barnen hamnar i kriminaliteten. Soc gör vad de kan med väldigt begränsade resurser.
Även Norge har skärp straffet för ungdomar.

#9 Jag är redan förlåten när pojken blev nykter och fick tillbaka tankeförmågan.
Ja jag ringde både polis och socialjour på min egen son då han virrade runt i ett bostadsområde i stan och var fullständigt paranoid och psykotisk.

Två av mina bekanta vars barn bar med i samma gäng gjorde likadant, de är också förlåtna.

Ja pojkarna var även kriminella. Och alla tre är inlåsta just nu, samt några stycken till som var med i samma "liga". Ligan blev sprängd i Oktober 2021.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-01-07 12:18 av Draken
[Urskog]
4

Begår man brott oavsett ålder så ska det beivras och ja ålder behöver sättas lägre än det är med tanke på den brottslighet som brett ut sig i lägre åldrar det ser jag inget konstigt med tvärtom hårdare handskar behövs långt mer ner i åldrar än det är idag.

Tragiskt men det är så sanningen ser ut.

Brott ska aldrig löna sig oavsett ålder det ska straffas hårt här och nu inga undantag oavsett ålder för brott är brott oavsett vilken ålder som utför brottet så ska det beivras till fullo och inga undantag.

Draken
2

#11: Jag håller med. Hade straffen varit hårdare för några år sedan, när min son hamnade i droger och kriminalitet hade vi förmodligen sluppit alla de problem som har blivit efter första gången han blev häktad. Han fick ett straff på 2 månader för narkotikabrott, brott mot knivlagen och misshandel.

Det är löjeväckande. Inga problem att begå brott då. Han sa det själv, han hade vilat upp sig ett par månader 😏

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-01-07 14:13 av Draken
Wavelength
0

#11: har inget emot högre straff för 15 till 18 åringar. Men jag tycker straffmyndighetsåldern ska vara 15 men ifall de valde att göra som Danmark att skärpa straffen för de 15 till 18 så hade jag varit okej med det