Debatt iFokus

Debatt

Etikettekonomi
Läst 1291 ggr
[Göstage]
2022-01-10 09:44
0

”Endast kort” – allt vanligare i handeln-2

Fortsättning på tidigare ämnestråd.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2022-01-10 09:55 av [Göstage]
[Göstage]
2022-01-10 09:46
0

Riksbanken vill införa digital e-krona.

Kontanterna håller på att försvinna och nu arbetar Riksbanken med en digital så kallad e-krona.”Den nya e-kronan blir som ett statligt Swish och ska gå ...
[Göstage]
2022-01-11 20:00
2

Pensionärerna som demonstrerar på Mynttorget mot det kontantlösa samhället får stöd från experthåll, bland annat på Riksbanken.

Klassiska sedlar och mynt blir allt ovanligare och det är inte överallt det går att betala med kontanter längre. Men nu varnar flera experter för riskerna med det alltför kontantlösa samhället.
[Göstage]
2022-01-13 07:58
0

"Kontanter ratas – vad händer när bankapparna kraschar? Stängda butiker, svårigheter att få tag i mat och medicin, ilska och frustration", skriver GP i inledningen till en artikel som dessvärre är betalbelagd.

Stängda butiker, svårigheter att få tag i mat och medicin, ilska och frustration. Svenskarna använder allt mindre kontanter, och skulle våra digitala betalsystem
Draken
2022-01-14 14:10
3

Jag tycker det är vansinne att butikerna inte tar emot kontanter.

Än så länge så tar iaf, tack och lov, både Willys, Stora Coop och Ica Maxi mot kontanter här. Flera andra butiker gör det också, men man ser fler och fler butiker som har skyltar i fönstren, "använd gärna kort eller swish vid betalning" eller "vi tar ej emot kontanter".

Jag undviker, om möjligt, dessa butiker.Jag vill inte stå där som ett fån med en full kundvagn om apparna kraschar.

Nordea, som maken har, har ofta haft problem med swish på sistone.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-01-14 14:11 av Draken
kamera0710
2022-01-14 16:29
1

Enligt ett inslag i Rapport för några dagar sedan är det redan nu tveksamt om den mängd kontanter som finns räcker vid ett krisläge. Och om jag minns rätt trycks inte svenska sedlar inom landet.

[Jimmy.L]
2022-01-27 10:46
1

Det finns ingen möjlighet att betala räkningar med kontanter i Torsby, det drabbade ett äldre par som skulle betala en elräkning.

Barbro Peterson ryckte in som hjälpande ängel och betalade räkningen åt paret.

https://sverigesradio.se/artikel/omojligt-att-betala-rakning-med-kontanter-i-torsby

Det finns ingen möjlighet att betala räkningar med kontanter i Torsby, det drabbade ett äldre par som skulle betala en elräkning.Barbro Peterson ryckte ...
[Jimmy.L]
2022-02-13 08:49
0

Skulle det sitta fint med några sedlar i plånboken? Då gäller det att ha tålamod. Vill man ha cash vid Odenplan kan väntan bli lång.
https://www.mitti.se/nyheter/lang-vantan-pa-sedlar-vid-odenplan/repvbl!hKq5gknb0W0fzQm8skLWIA/

Hårdvaluta. Tuff jakt på kontanter i Vasastan
[Jimmy.L]
2022-02-15 18:02
1

Ica har tekniska problem som gör att det inte går att betala med kort eller Swish i butikerna.

Det går inte heller att komma åt företagets hemsida.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/it-haveri-pa-ica

Ica har tekniska problem som gör att det inte går att betala med kort eller Swish i butikerna. Det går inte heller att komma åt företagets hemsida.
[Göstage]
2022-02-15 19:05
2

#8 Ännu en påminnelse om att det kan vara bra att ha en liten kontantdepå i byrålådan.

[Jimmy.L]
2022-02-15 19:15
1

#9: Precis.

kamera0710
2022-02-16 15:12
0

Än så länge går det för egen del bra att ha framförhållning genom att ta ut kontanter i bankomat regelbundet. Men på flera mindre orter är det ju mer bekymmer också med det.

[Göstage]
2022-02-17 07:39
1

Björn Eriksson, ordförande i Kontantupproret, skriver i en debattartikel i NWT att säkerhetsläget sätter kontantfrågan i ett nytt ljus. Ju fler som vägrar att ta emot kontanter, desto mindre hjälper det att följa MSB rekommendation om att ha kontanter hemma som en reserv.

"Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har flera gånger gått ut med rekommendationer om att alla bör ha en summa kontanter hemma, för att kunna köpa det nödvändigaste ifall de digitala betalsystemen slås ut. Denna rekommendation vilar på en förutsättning – att kontanterna finns kvar som betalmedel i Sverige.

"De senaste åren har kontantanvändningen sjunkit kraftigt i Sverige. Vi är det land i världen där lägst andel av alla köp sker kontant. Även om medvetenheten om kontantproblemet har ökat så går trenden fortsatt nedåt eftersom allt fler butiker och serviceställen inte tar emot kontanter. Vid en viss punkt blir kontanterna i praktiken oanvändbara. MSB:s rekommendation om att ha en summa kontanter hemma fyller då ingen funktion.

En ansvarsfull och förutseende politik vore i detta läge att garantera att kontanterna finns kvar som betalmedel. Utan kontanter blir vi sårbara vid ett framtida angrepp mot våra digitala system. Med kontanter kan vi åtminstone handla basvaror. Kontanterna har med andra ord en viktig funktion för vår beredskap och vår motståndskraft."---

En ansvarsfull och förutseende politik vore i detta läge att garantera att kontanterna finns kvar som betalmedel. Utan kontanter blir vi sårbara vid ett framtida angrepp mot våra digitala system, skriver Björn Eriksson.
  • Redigerat 2022-02-17 07:39 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2022-02-18 18:32
0

Det nätfel som teleoperatören Telia har haft sen klockan sex under fredagsmorgonen och som påverkat kortbetalning på flera bensinstationer i hela Sverige, ska vid 11-tiden vara löst.
https://sverigesradio.se/artikel/it-strul-hos-flera-bensinstationer-gar-inte-att-tanka-med-kort

Det nätfel som teleoperatören Telia har haft sen klockan sex under fredagsmorgonen och som påverkat kortbetalning på flera bensinstationer i hela Sverige, ...
[Göstage]
2022-02-20 17:23
1

"Försvaret av kontanter är ett försvar av demokratin", menar Robert Mathiasson i veckans krönika på Nyheter Idag och pekar på hur myndigheterna i Kanada just nu spärrar kontona för oppositionella personer.

"En ny sång på repressionens spellista är att kanadensiska staten tillsammans med storfinansens banker och försäkringsinstitutioner nu även drar in redan betalade försäkringar och fryser de protesterandes bankkonton. Mitt i den smällkalla kanadensiska vintern blockeras människors bankkonton. Elräkningar, hyror och banklån kan inte betalas. Mat, blöjor och kläder kan inte inhandlas. Familjer riskerar att hamna på gatan. Liv slås sönder. Och pengainsamlingar för att stödja de protesterande blockeras likaså."---

"När jag och andra varnat för just detta, har vi utmålats som paranoida konspirationsteoretiker. Verkligheten i Kanada visar att vi hade rätt. Våra varningar utspelar sig just nu i realtid. Och man behöver inte stödja de kanadensiska protesterna för att inse faran. Samma maktmedel kan användas mot vem som helst som inte behagar regimen och vilka som sitter vid rodret för regimen kan som bekant också ändras."---

Avskaffandet av kontanter är en politisk fråga, inte en teknisk fråga. Vill du veta hur hotet ser ut? Titta på Kanada, där stat och storfinans fryser bankkonton för att kväsa protester mot regimen....
kamera0710
2022-02-20 17:29
3

Man kan ju tycka att pandemin borde vara en väckarklocka för teknikoptimisterna och en påminnelse om ett modernt samhälles sårbarhet. Men jag har inte sett mycket insikter om hur sårbart ett kontantfritt samhälle kan komma att bli från de som vill ha bort kontanterna helt.

kamera0710
2022-02-28 17:04
1

Undrar hur bra det fungerar med kontantfria betalningar i Ukraina nu? Vad tror exempelvis Björn Ulvaeus och andra ivriga förespråkare?

[Jimmy.L]
2022-02-28 18:31
1

Under pandemin märktes en efterfrågan på kontanter, och i tider av oro ökar folks efterfrågan på kontanter.
https://sverigesradio.se/artikel/ett-par-tusen-kan-vara-bra-att-ha-i-byraladan

Under pandemin märktes en efterfrågan på kontanter, och i tider av oro ökar folks efterfrågan på kontanter.Catharina Hellström Engström är processledare ...
[Göstage]
2022-03-01 15:44
1

#17 Uttaget av kontanter ökade i helgen, högst sannolikt till följd av kriget och rekommendation från MSB om att ha en "valutareserv" hemma.

Uttagen i bankomater ökade tydligt den gångna helgen. En orsak  tros vara oron på grund av kriget i Ukraina, och att fler vill ha kontanter hemma.
  • Redigerat 2022-03-01 15:44 av [Göstage]
kamera0710
2022-03-01 17:05
2

Ja, det som händer nu kanske kan vara en minst lika stor påminnelse som pandemin om ett modernt samhälles sårbarhet.

[Göstage]
2022-03-02 08:39
3

Tobakshandlaren Lars är även postombud, och han hamnade i ett moment 22 mellan bankens krav på kontantfritt och Postnords krav på kontanthantering. Men nu har banken ändrat sig.

Lars Tidéns moment 22 – slits mellan Postnord och storbanken
[Jimmy.L]
2022-03-02 10:09
0

Bankomaten i Ockelbo fick under måndagen problem och Ockelboborna kunde inte ta ut pengar.

Det tillsammans med avsaknaden av bankkontor i orten gjorde att de blev tvungna att resa till Sandviken eller Gävle för att få ut pengar.

https://sverigesradio.se/artikel/ockelboborna-utan-kontanter-bankomaten-fungerar-inte

Bankomaten i Ockelbo fick under måndagen problem och Ockelboborna kunde inte ta ut pengar. Det tillsammans med avsaknaden av bankkontor i orten gjorde ...
Draken
2022-03-03 10:32
1

Brukar se till att jag alltid har kontanter hemma utifallatt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-03-03 10:32 av Draken
Marinas Mix
2022-03-08 07:12
0

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

I slutet av maj ska alla kommunala p-automater vara utbytta till nya moderna apparater. Och då kommer det inte längre gå att betala med kontanter.
[Jimmy.L]
2022-03-08 07:13
0

#23: Tråkigt.

kamera0710
2022-03-27 12:01
3

På norra Mörkö utanför Södertälje går det fortfarande bra att betala parkering med kontanter. Blev lite överraskad av detta när jag var där i går.

I Södertälje kommuns p-automater gäller kort eller app.

Draken
2022-03-27 12:18
0

Här i stan är de flesta automater kontantfria.

Det finns någon enstaka som fortafarande tar kontanter.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-03-27 12:18 av Draken
Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Jag skaffade mitt första kreditkort, ett Master Charge (nuvarande Master Card) i slutet av 1970-talet när jag skulle åka på min första USA-resa en månad, fast det blev ett par år. Hade hört rykten att det var "totalt omöjligt" att hyra bil i USA utan att ha ett kreditkort.

Nu många år senare så är jag väldigt förvånad att det över huvud taget finns kontanter. Sedan jag kom hem från USA i början av 1980-talet så har jag kört med kort till 100%! DÄREMOT - jag är väldigt förvånad på att staten genom Sveriges Riksbank lägger ner EN MASSA MILJARDER SVENSKA KRONOR på att trycka upp nya sedlar som dom gjorde för några år sedan. Ingen använder ju knappt sedlar idag!!??? Möjligen kriminella för att gömma undan oskattade penningtvättade pengar. Eller snarare INNAN de blivit tvättade.

Visst, jag har ju uppmärksammat de problem som uppstår när det ex blir elavbrott. Men i det fallet hjälper ju inte kontanter nämnvärt mycket eftersom allt går just på elektricitet. Alltifrån butikernas kassor till bensinstationernas bensinpumpar.

Men visst är sedlarna fina att titta på och samla på för den som är numismatiker.

Btw, är för övrigt datoranvändare och äger inte ens en sk smartphone. Enl mig är en smartphone ett objekt som gör individen dummare för varje dag i motsats till en dator som gör individen intelligentare för varje dag! :-)

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Cojimar
2022-04-20 08:52
0

Ny TV-serie, "Samhällskollaps" i sex delar börjar på SVT1 ikväll. Första avsnittet kan ses på SVT Play redan nu och fram till den 19 april 2024. Här handlar det om en attack mot betalsystemet.

"SVT testar Sveriges krisberedskap genom olika simuleringar som centrala befattningshavare ställs inför att hantera. Detta avsnitt simulerar en hackerattack mot betalsystemet. Medverkar gör bland andra f.d. statsminister Carl Bildt, Camilla Asp, MSB, Hans Lindberg, Bankföreningen och Per Geijer, Svensk handel. Programledare: Felix Herngren och Camilla Kvartoft."

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Detta avsnitt simulerar en massiv hackerattack mot betalsystemet. Felix och Camilla beredskapshandlar och Camilla besöker en riktig prepper. Medverkande: f.d. statsminister Carl Bildt, Camilla Asp, MSB, Hans Lindberg, Bankföreningen, Per Geijer, Svensk handel, Jan Olsson, Polisen, Christina Wejshammar, Riksbanken och Peter Wolodarski, Dagens Nyheter. Del 1 av 6.
  • Redigerat 2022-04-20 09:05 av Cojimar
Maria
2022-04-20 08:58
1

#27 Hur förklarar du ditt sista stycke?

En mobil är ju som en liten dator.

/Maria

Emo
2022-04-20 15:24
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#28 Ett mycket intressant program och mycket lärorikt för många, som litar på att allt alltid kommer att fungera.

Så här ser det ut hos mig nu.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

• Redigerat 2022-04-20 15:26 av Emo
Draken
2022-04-20 17:38
3

Nu många år senare så är jag väldigt förvånad att det över huvud taget finns kontanter. Sedan jag kom hem från USA i början av 1980-talet så har jag kört med kort till 100%! DÄREMOT - jag är väldigt förvånad på att staten genom Sveriges Riksbank lägger ner EN MASSA MILJARDER SVENSKA KRONOR på att trycka upp nya sedlar som dom gjorde för några år sedan. Ingen använder ju knappt sedlar idag!!??? Möjligen kriminella för att gömma undan oskattade penningtvättade pengar. Eller snarare INNAN de blivit tvättade.

Här har du lite förutfattade meningar tycker jag. Jag har ALLTID sedlar hemma, så har också de flesta av mina kompisar och även de vuxna barnen. För inte att tala om mina föräldrar, syskon och övrig släkt som är av det äldre gardet.

Vad jag vet så är varken jag eller någon av dessa kriminella.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Maria
2022-04-20 17:56
0

Jag har inte haft kontanter på flera år. Jag vet knappt vilka mynt eller sedlar vi har faktiskt.
Ingen jag känner använder kontanter heller.

/Maria

Marinas Mix
2022-04-20 19:53
3

På loppisen idag var det tvärtom. Deras kassaapparat var kaputt, så de kunde inte ta betalt med kort, utan det var bara kontanter som gällde.

_

Cojimar
2022-04-21 08:00
1

#28 ff Medan myndigheterna är sysselsatta med att försöka åtgärda den (i det här fallet fiktiva) cyberattacken och lindra effekten för allmänheten bör vi som medborgare vara beredda att klara oss på egen hand, var ett budskap från programmets myndighetspanel.

"Om Sverige faktiskt skulle hamna i en situation där delar av banksystemet slås ut rekommenderar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) att man ska ha minst 2000 kronor i kontanter hemma.

– Gärna i olika valörer. Det kan ju vara så att det inte finns någon växel heller, så man slipper betala 500 kronor för en liter mjölk", säger MSB:s överdirektör Camilla Asp.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

I SVT:s nya program Samhällskollaps sätts olika beslutsfattare i påhittade scenarion. I första programmet simulerar man att alla digitala betalningar är utslagna av hackare som kräver en lösensumma på 400 miljoner kronor i kryptovaluta.  – I ett sådant här läge är det självklart att regeringen samlar alla aktörer, om inte annat för att se till att de får eld i baken allihopa, säger Carl Bildt, som i simuleringen agerar som Sveriges statsminister.
Emo
2022-04-29 10:26
1

Hur fiktiv är dagens händelse?

Det finns fördelar med kontanter!

Cojimar
2022-04-29 10:44
1

Många Swedbank-kunder vittnar om att det står minus på kontot – trots att de inte gjort av med pengar. Storbanken medde
Cojimar
2022-04-30 08:56
0

Problem med nätförbindelsen till banken? MSB tipsar om vad man inte skall göra vid sådana tillfällen.

Sugen på att kolla saldot gång efter annan när det strular med internetbanken? Försök att avstå, enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) – Sajten kanske överbelastas och vi förvärrar problemen, säger Jonas Milton, utredare på MSB:s avdelning för krisberedskap och civilt försvar.
Draken
2022-04-30 11:26
0

Både Swedbank och Nordea har tydligen haft problem nu under veckan.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kamera0710
2022-04-30 11:56
0

Har inte märkt något vid mina kortbetalningar, jag som är Nordea-kund.

Draken
2022-04-30 12:05
0

Jag har ingen av bankerna så jag vet inte rikigt vad felet bestod av eller om det vara alla banktjänster eller bara några.

Vet bara att kompisen var rosenrasande igår när hon skulle swisha till dottern. Varken Nordea eller Swedbanks swish fungerade.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kamera0710
2022-04-30 12:07
0

#40 Ok, jag har inte swish.

Cojimar
2022-05-02 12:56
1

Erik Blix i Beredskapspodden på SR (21 min.)

"Närmare 90 % av alla transaktioner i Sverige görs med kort och om det systemet slås ut behövs alternativ. Erik reder ut hur mycket kontanter som ska finnas i madrassen, i vilka valörer och dessutom vilka andra sätt du kan säkra att du har möjlighet att betala i ett läge av utslagna betalsystem. Utan pengar = ingen mat, medicin eller bränsle."---

När kortbetalningarna kraschar krävs andra lösningar för att få tag på livsviktiga varor. Men räcker det med kontanter?
Cojimar
2022-05-02 14:05
1

Carmarino
2022-05-02 18:45
2

Det finns väldigt många människor i Sverige som inte har ekonomisk möjlighet att ha ett par tusen kronor liggande "i beredskap".

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-05-03 06:55
1

#44 Ja, dessvärre. Och om betalsystemet ligger nere kommer de inte åt det lilla kapital de har på banken heller.

I det TV-program om krishantering som sändes på TV nyligen hade experterna inga "quick fix" vid betalhaveri - där var ett förslag att handlarna skulle låta stamkunder handla på "krita", med en bok som man hade i brukshandeln förr i världen. Låter inte särskilt troligt att det skulle fungera mer än i ett fåtal fall.

Andra krisspel har också försökt sig på alternativa lösningar, men faktum kvarstår: vi kan tvingas lita till oss själva eller till ideella instanser om ett större haveri i betalsystemet skulle inträffa.

Ett annat problem med att tvingas ha några tusen hemma är att rånrisken ökar, men å andra sidan drar sig kriminella inte heller från att tvinga till sig kort och koder.

Ett forskningsprojekt vid Högskolan i Skövde i samarbete med Linköpings universitet, Mittuniversitetet och Combitech. Finansierat av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Carmarino
2022-05-03 07:59
1

#45: Ja, och gömmer man undan pengarna, så att eventuella rånare inte ska hitta dem, är risken stor att man själv också glömmer var det där "perfekta gömstället" finns. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-05-03 08:07
1

När jag sökte runt lite fann jag denna nyhet från 2020: "29 procent av svenskarna svarar att de endast har strösedlar och mynt upp till ett värde på max 1 000 kronor. Samtidigt uppger hela 28 procent att de har 20 000 kronor eller mer i kontanter och ett fåtal av dessa har så mycket som miljonbelopp i kontanter. Det visar sig dessutom att män håller hårdare i kontanterna än kvinnor."--[-]

#46 Madrassen räknas väl som en av våra storbanker? 😊

Sverige rör sig mot att bli ett kontantfritt samhälle – men vi är inte där riktigt än. Enligt
  • Redigerat 2022-05-03 08:08 av Cojimar
Carmarino
2022-05-03 08:09
1

#47: Skulle inte få in några pengar i min madrass utan att skära sönder den. Det är en tempurmadrass nämligen. 🙂

Cojimar
2022-05-03 08:14
2

#48 Tänk dig då de som har vattenmadrasser! 😲😊

Carmarino
2022-05-03 08:32
4

#49: Då blir det flytande växelkurs. 😄

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Flytande_v%C3%A4xelkurs

Cojimar
2022-05-03 08:53
0

#50 😁

Cojimar
2022-05-05 09:55
0

Fortsatta problem för Swedbankkunder.

I förra veckan var det flera Swedbank-kunder som drabbades av att det visade minus på sina bankkonton. Grundproblemet är löst, men flera kunder är fortsatt drabbade av det stora haveriet. – Om en kund menar att hens saldo inte visas korrekt så uppmanar vi den personen att kontakta oss genom att ringa kundcenter eller att skriva i inloggat läge i internetbanken eller appen, säger Ralf Bagner, pressansvarig på Swedbank.
  • Redigerat 2022-05-05 09:55 av Cojimar
Draken
2022-05-05 12:51
2

#52: Det retar kunderna till max fick jag erfara. En kompis ringde oss igår mitt på dagen och behövde hjälp att betala en räkning som var försenad. Han försökte först gå in på banken direkt eftersom han hade kontanter, men det gick inte alls. Så han ringde och frågade om inte vi (vi har länsförsäkringar) kunde betala räkningen åt honom om vi fick de kontanter han hade .

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Cojimar
2022-05-05 20:25
1

Betalningar även med andra bankkort krånglar nu, bland annat på ICA. (Samma problem hade ICA här i måndags, då det endast gick att betala med kontanter.)

Flera larmar om att det inte går att betala med deras bankkort. Problemet verkar gälla specifikt för kunder hos Swedbank, enligt betalningsleverantören Nets. Samtidigt berättar flera läsare för Expressen att de inte kan göra kortbetalningar – oavsett vilken bank de använder.
Cojimar
2022-05-06 08:29
3

Jöran Rubensson, tidigare ordförande i Sveriges pensionärers riksförbund, SPRF, uppmärksammar på Expressen debatt de återkommande problemen med kortbetalningarna och appar och varnar åter för det kontantfria samhällets faror.

Rubrikerna om bankhaverier och ickefungerande appar har varit många den senaste tiden. Riksdagen borde sätta ned foten och besluta att kontanter måste accepteras som betalningsmedel, skriver Jöran Rubensson.
Cojimar
2022-05-07 10:48
3

Bitte Assarmo på DGS: "Kontantfria” butiker är ett otyg som inte alls borde få finnas, särskilt inte i ett land där myndigheterna mer eller mindre kräver att medborgarna ska ha kontanter hemma."---

Allt medan fler och fler banker och butiker slopar kontanter och kallar sig ”kontantfria” (som om kontanter skulle vara ett jätteproblem och alla blir friare och lyckligare utan dem) kommer krav från myndigheterna på att varje svensk bör ha en summa kontanter hemma. Men vad ska vi ha dem till om vi inte får handla…
  • Redigerat 2022-05-07 10:49 av Cojimar
Cojimar
2022-05-16 12:16
1

Susanna Kierkegaard på Aftonbladets ledarsida uppmärksammar ett debattinlägg från Finansinspektionens generaldirektör om bankernas och finanssektorns sårbarhet.

"Ett fåtal privata företag och banker avgör om du kan betala dina räkningar. Eller ens köpa frukost på 7-eleven, som en Swedbank-kund med tomt konto sa till Aftonbladet.

”Om Rysslands cyberkrigare bestämmer sig för att attackera består landets främsta försvarslinje av bankernas it-avdelningar”, skrev Andreas Cervenka.

Nu börjar det röra på sig i frågan. För ett par dagar sedan skrev Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen ett inlägg på DN Debatt om faran med bankerna och finanssektorns sårbara it-system. Han konstaterade att Sverige har en ”cybersäkerhetsskuld” och kom med sex förslag på sätt att förbättra situationen."---

Det är inte särskilt roligt att betala räkningar. Men det är förstås bättre än alternativet. Bara de senaste månaderna h
kamera0710
2022-05-16 17:23
0

Bland butiksägare jag träffat i jobbet har en del sagt att de valt kontantfritt på grund av rånrisken. Det kan jag ha full förståelse för.

Cojimar
2022-05-17 11:03
0

#36 ff Finansinspektionen granskar "slukhålet" som uppstod i kundkonton hos Swedbank 28-29 april.

Finansinspektionen, FI, har bestämt sig för att inleda en granskning av incidenten då pengar plötsligt försvann tillfälligt från Swedbankkunders konton den 28 och 29 april, och kontona visade felaktiga saldon.
  • Redigerat 2022-05-17 11:04 av Cojimar
Cojimar
2022-05-19 08:34
1

Har krisen fått oss att "återupptäcka" kontanterna, åtminstone som trygghetsförsäkring? DN skriver:

"Krigsutbrottet i Ukraina kan ha fått svenskarna att tänka om. I Riksbankens statistik över kontanter i cirkulation syns en tydlig uppgång från slutet i februari när Ryssland invaderade Ukraina.

Inte sedan tidigt 2016 har mängden kontanter i cirkulation överstigit 61 miljarder kronor, men från den 28 februari till den sista mars ökade summan från 57 miljarder till knapp 62 miljarder kronor.

Företaget Bankomat, som är ledande inom kontanthantering i Sverige, kunde i sin statistik se att det under början av mars togs ut mer kontanter än vanligt, och att beloppen var dubbelt så stora som de brukar."

– Trolig anledning är kriget i Ukraina och den ökade krismedvetenheten som kom med det. Sedan dessa dagar gick det ner och efter lite mindre än två veckor var vi tillbaka till nivåer som var mer jämförbara med samma period förra året, säger Jenny Danielsson, kommunikationsansvarig på Bankomat.

Även MSB noterade de ökade kontantuttagen och drar samma slutsats."---

"Myndigheten rekommenderar i sin broschyr att man ska ha kontanter hemma för att vara redo för kris eller krig, men den anger inte någon summa eftersom alla har olika förutsättningar och behov.---

"– Vi rekommenderar också att man även har mindre valörer hemma så att man inte bara går och tar ut femhundringar, tillägger han.

Stora volymer av små valörer kan vara svårt att få tag på, särskilt om många bunkrar på samma gång. Därför tycker Jonas Milton att man i stället med jämna mellanrum bör handla med kontanter, även i ett normalläge.

– Då underhåller man butikernas förmåga att ta emot kontanter och den logistik som behövs för kontanthantering och du kan även få tillgång till växel i mindre valörer som du kan spara, säger han."---

Mängden kontanter i cirkulation har inte varit så här hög sedan 2016. MSB tolkar det som att folk höjer beredskapen hemma.
kamera0710
2022-05-19 11:50
1

Ja, tur att vi inte "hunnit" till det kontantlösa samhälle som en del förespråkar.

Cojimar
2022-06-06 10:58
0

"I dag genomförs 80 procent av alla transaktioner i butik med kort. Om infrastrukturen kring de digitala kortköpen slås ut så behövs kontanter. Men i regeringens beredskapsreform sägs ingenting om hur staten ska vägleda privata företag i deras beredskapsarbete", skriver Nina Wenning, vd Bankomat på GP debatt.

I dag genomförs 80 procent av alla transaktioner i butik med kort. Om infrastrukturen kring de digitala kortköpen slås ut så behövs kontanter. Men i regeringens
[Toxin]
2022-06-06 11:04
0

#62 Bra frågeställning men det förefaller inte finnas någon enkel lösning.
Det analoga samhället känns långt bort från dagens digitala särhälle.

Cojimar
2022-06-06 11:08
1

#63 Ja, risken är att vi inte saknar kon förrän båset är tomt. 🤔

[Toxin]
2022-06-06 11:10
0

#64 Kanske behövs ett helt nytt system som kan fungera som "Back-up" även i morgondagens samhälle?

Cojimar
2022-06-06 11:15
0

#65 Myndigheten för Skydd och Beredskap bör ha något att fundera över där, som över annat som nu poppar upp i vår osäkra tid.

Cojimar
2022-06-24 21:55
0

Flera IC A-butiker slutar att acceptera Swishöverföringar som betalning eller åtminstone sätta beloppstak. Detta efter återkommande bedrägerier, skriver SvD i en betalartikel.

Att swisha har blivit en självklarhet. Men på sociala medier sprids fejkade versioner av betalappen – som gör det möjligt att lura butiker. Flera Ica-handlare har nu satt stopp för Swish.
  • Redigerat 2022-06-24 21:55 av Cojimar
kamera0710
2022-07-02 10:05
2

Betalade i går boende med kort via nätet. När jag kom fram valde jag att också hyra lakan. Kortläsaren krånglade, men personalen upplyste om att de kan dra beloppet direkt ändå, eftersom de har kortnummret efter första betalningen.

Detta skedde utan någon elektronisk bekräftelse. Det låter inte så säkert, om någon vill stjäla andras pengar.

[Toxin]
2022-07-02 11:18
3

Företag/näringsidkare (eller motsvarande) som sparar köpares kortuppgifter = risk för skumraskaffär.

Det allmänna rådet är att hålla hårt i kortets uppgifter.

kamera0710
2022-07-02 11:38
1

Vid bokning av boende är det ju i många fall elektronisk förskottsbetalning som gäller om man alls ska kunna boka. Men man får ju undvika att ha stora summor på kontot som är kopplat till kortet. Men nog kan jag tycka att någon bekräftelse borde krävas innan pengar kan dras.

[Toxin]
2022-07-02 12:38
2

Några handfasta tips:

Tillåt inte webbsidan eller appen du handlar genom att spara dina person- och kortuppgifter för att underlätta inför nästa köp.

Om näthandeln använder en betalningsförmedlare som sköter kortbetalningarna åt dem, som till exempel Klarna, Dibs eller Paypal, så har de ofta säkrare lösningar. Det blir därmed svårare för bedragare att komma åt dina kortuppgifter genom ett dataintrång.

Källa: Polisen
Texten är rakt av hämtad därifrån.

kamera0710
2022-07-02 13:07
1

Tack för tipsen.

Noterar också att det nu sällan krävs kod vid kortbetalning över disk. Lätt med andra ord att shoppa loss med ett stulet kort, så länge det inte är spärrat.

kamera0710
2022-07-04 10:15
0

Har nu checkat ut från boendet i Funäsdalen. Det var inga pengar dragna för sängkläder. Får en räkning eftersom kortbetalning fortfarande inte fungerar för boendet, men för serveringen.

Marinas Mix
2022-07-04 12:06
1

#72 Om du handlar för under 500 kr, funkar det utan kod, men endast 10 inköp, sedan måste du ange koden för ett inköp även om det är under 500kr. Därefter har du ytterligare tio kodlösa köp under 500 kr. Så funkar det i alla fall med mitt kort.

_

[Toxin]
2022-07-04 12:26
0

#74 Stämmer, tror att de flesta banker har samma eller liknande system.
Däremot, om kortets uppgifter är sparade i ett företags kundregister så är det en avsevärt större risk.

Draken
2022-07-04 13:06
0

Vi har ett extra konto som vi använder endast vid betalning online, oavsett vad det gäller. Dit för vi endast de pengar som kommer gå åt i bokningen.

Däremot så använder vi ju korten när vi handlar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
2022-07-31 09:23
1

"Staten måste ta ansvar för ett betalningssystem som fungerar även i kriser", skriver Expressen på ledarplats. "Åtta av tio svenskar vill att kontanter ska finnas kvar, enligt en Sifoundersökning i förra veckan."---

"Om Sverige ska ha ett stabilt betalningssystem som fungerar även i kriser måste staten ta ansvar för att man både kan ta ut kontanter och betala med dem i hela landet.

Sedan ett år är bankerna tvingade enligt lag att erbjuda både uttag och insättningar i hela Sverige. Men om butiker inte accepterar kontanta betalningar spelar lagändringen mindre roll."---

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Staten måste ta ansvar för ett betalningssystem som fungerar även i kriser.
  • Redigerat 2022-07-31 09:24 av Fornöga
Fornöga
2022-08-01 13:43
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kontantupprorets initiativskapare Björn Eriksson anser att det är Vladimir Putin som indirekt och sig själv ovetande fått fler svenskar att inse faran med det kontantlösa samhället. Ökningen av ifrågasättare är störst i kategorin 18-29 år.

Åtta av tio svenskar vill fortsätta kunna betala med kontanter även i framtiden, visar en ny Sifoundersökning. I februari i år, innan Rysslands invasion av Ukraina,
  • Redigerat 2022-08-01 13:55 av Fornöga
Öland 4ever (oland4ever.com)
0

#27: Att jämföra en smartphone med en dator är nog inte riktigt sant…. hahaha…

Visst, det sitter en CPU, OS och en SSD-liknande enhet i en smartphone men säkerheten är alldeles för låg i en smartphone.
Det är den enda anledningen till att smartphoneanvändare av "misstag" får sina bankkonton tömda.
Visst, även att dator, stationär eller laptop, kan råka ut för attacker men säkerheten av skyhögt mycket bättre i en dator än i en smartphone. Det är väl just av den anledningen som de professionella användarna använder datorer och inte smartphones för sina avancerade operationer.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Fornöga
2022-08-16 07:11
0

Sista möjligheten att betala sina räkningar över disk försvinner när staten lägger ner Kassagirot i det kommande månadsskiftet. Motiveringen är olönsamhet.

Kassagiro, som gjort det möjligt att betala räkningar kontant, läggs ner i september, eftersom tjänsten inte längre är lönsam.Nedläggningen drabbar främst ...
  • Redigerat 2022-08-16 07:11 av Fornöga
Carmarino
2022-08-16 08:18
2

#80: Ytterligare ett sätt att sparka på dem som redan ligger. Beslutet drabbar bara dem som redan har väldigt svårt att klara det digitaliserade samhället.

Fornöga
2022-08-16 08:22
3

#81 Ja, och inte minst blir man beklämd när det är staten som uppträder så kallhamrat. De brukar vara kvicka att påpeka när banker och näringsliv inte lever upp till sina förpliktelser, men uppträder inte ett dyft bättre själva.

• Redigerat 2022-08-16 08:23 av Fornöga
Fornöga
2022-08-16 08:31
1

#81 Risken finns att bankerna lägger ner Privatgirot, med samma motivering som staten.

Carmarino
2022-08-16 08:33
0

#83: Ja, det är väl bara en tidsfråga.

Fornöga
2022-09-28 10:38
0

En övning som Länsstyrelserna i de fyra Norrlandslänen gjort visar att det finns en risk att både banker och butiker slutar att fungera om betalsystemen slås ut vid en stor kris.

Vid en samhällskris är risken stor att våra betalsystem slås ut, visar en övning som Länsstyrelserna i de fyra Norrlandslänen gjort.Övningen visade att ...
Fornöga
2022-10-14 09:28
1

Björn Eriksson, outtröttlig ordförande för Kontantupproret. skriver på NWT debatt om samhällets svek mot de äldre när man försvårat användandet av kontanter. Många äldre behärskar inte de nya betalningssystemen eller skulle föredra att kunna använda kontanter även om de hankar sig fram med alternativen.

"Kontanter kan förvisso stjälas – så är det. Men frågan är vad som är värst, att tjuven tar ett antal hundra- eller tusenlappar eller att en bedragare tömmer hela kontot?", frågar Eriksson.

"Den lavinartade ökningen av bedrägerier mot äldre är oacceptabel. Det hjälper inte med upplysning och informationskampanjer, sådant har vi hört till leda. Problemet är att äldre tvingas in i en digital värld mot deras vilja. De känner en osäkerhet inför tekniken och det är något som bedragarna utnyttjar.

Våra äldre måste få använda kontanter. Bankerna borde åter börja hantera kontanter och butikerna sluta med ”kontantfritt”. Så kan vi få ner mängden bedrägerier och de äldre och deras anhöriga slipper oroa sig för att pengarna plötsligt en dag är förvunna."

Antalet bedrägerier skjuter i höjden. Om det var möjligt för äldre att i stället använda kontanter skulle dessa brott minska, skriver Björn Eriksson.
  • Redigerat 2022-10-14 09:39 av Fornöga
Emo
2022-10-14 09:34
1

Tråkigt att så få begriper det.

Jag undrar om det beror på vårt numera ålderssegregerade samhälle.

Förr umgicks barn med de äldre och lärde sig mycket av dem (och om dem).

Fornöga
2022-10-14 09:44
1

#87 Kanske en äldreminister skulle kunna uppmärksamma situationen för den kategori som kommit i kläm i utvecklingen? S/MP har uppenbarligen inte brytt sig.

• Redigerat 2022-10-14 09:46 av Fornöga
Fornöga
2022-12-05 19:06
1

Betala räkningar kontant? Glöm det- något som man kan "tacka" Maud Olofsson för, påminner Patrik Kronqvist i Expressen.

"I och med Kassagirots nedläggning har den målsättningen fullständigt havererat. Inte ens i storstäder som Göteborg och Malmö går det längre att betala räkningar kontant. Det finns inte ens någon aktör som staten kan betala för att öka tillgången på betaltjänster, konstaterar Länsstyrelserna uppgivet.

Förlorarna finns bland de allra mest resurssvaga grupperna i samhället: Nyanlända, äldre och personer som går på försörjningsstöd. Staten kastade ut dem på en marknad som helt enkelt inte fungerar."---

Tiotusentals människor har stora svårigheter att få ut sin pension eller ens betala en räkning. Maud Olofsson, C, kastade ut samhällets svagaste.
kamera0710
2022-12-05 20:22
2

#89 Toppen också vid en allvarlig störning i de digitala systemen.

Fornöga
2022-12-15 09:00
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hotspot tar på sin YT-plattform upp ämnet det kontantlösa samhället i ett timslångt inslag.

"Vilka är argumenten för behålla kontanterna som betalningsmedel? Hur känsligt för sabotage är vårt monetära system? Och hur värnar vi om den enskildes integritet i en allt mer digital tid? Det är frågor som vi samtalar om i veckans Hotspot, som bland annat handlar om bankomater, cybersäkerhet och e-kronor.

Gäst i programmet är Björn Eriksson som har varit rikspolischef, Interpol-chef och generaltulldirektör och som i dag är ordförande för riksidrottsförbundet och intresseföreningen Kontantupproret."

Carmarino
2022-12-15 09:18
4

Med tanke på alla bedrägerier som sker numera så verkar det inte vara så särskilt mycket säkrare med kontantlös betalning än med kontanter längre.

Draken
2022-12-16 14:20
1

Endast kort står det på skylten, men vad gör man om man inte kan betala med kortet ?

Den frågan kom upp här i veckan, då många kortterminaler, både Nordea, handelsbanken och Swedbank dök.

Vi ser alltid till att ha kontanter liggande utifall.

Särskillt nu när julhandeln går in för allvar när alla får pengar till veckan lär det bli kaos.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kamera0710
2022-12-17 07:42
1

Tyvärr verkar det bli allt färre vanliga konsumenter också som använder kontanter. Själv använder jag dem regelbundet, för att de inte ska "dö ut". För vi ser ju återkommande att det är sårbart med elektronisk betalning.

Antar att artikeln är bakom betalvägg.

"Kontanterna försvinner alltmer. Riksbankens senaste betalningsundersökning visar att kontantanvändningen minskar stadigt. 2020 hade nästan hälften av svenskarna använt kontanter de senaste 30 dagarna, men 2022 är andelen bara runt 30 procent. I stället är det Swish eller kort som gäller.

Enligt Riksbanken har swishandet ersatt kontanterna, drygt 80 procent av dem som Riksbanken frågat svarar att de har använt Swish den senaste månaden, jämfört med 52 procent 2016. Framför allt används Swish för betalningar mellan privatpersoner eller vid köp på internet, inte så mycket för köp i butiker."

"Bara 8 procent svarar i årets undersökning att de använt kontanter vid sitt senaste köp, 2010 var andelen 40 procent.

Även äldre har i högre utsträckning slutat med kontantanvändningen – sedan 2020 har de äldsta tillfrågade (65–84 år) som säger sig ha använt kontanter vid sitt senaste köp minskat rejält. Från cirka 16 procent till cirka 9 procent. Riksbanken tror att de kan hänga ihop med pandemin, då många blev mer vana vid digitala betalningar."

"Fast övergången till digitala betalningar skapar också problem för många. De som saknar tillgång till digitala betalningssätt har svårt att betala räkningar eller lösa in utbetalningar, enligt Riksbanken.

'Riksbanken anser att regering och riksdag måste säkerställa att alla kan betala räkningar och att utbetalningar från myndigheter kan användas av mottagaren', skriver Riksbanken i ett pressmeddelande.

Möjligheten att betala kontant är inte minst viktigt i krislägen, enligt Riksbanken.

'För att öka motståndskraften i betalningssystemet behöver man skapa möjligheter att betala med kort eller ta ut kontanter vid störningar i elförsörjningen eller datakommunikationen. Flera aktörer på betalningsmarknaden arbetar med denna fråga och det är viktigt att detta arbete prioriteras', skriver Riksbanken."

https://www.dn.se/ekonomi/riksbanken-svart-att-betala-kontant/

Svenskarna överger kontanterna alltmer, och det gäller även äldre personer.Bara 8 procent betalade med mynt och sedlar vid sitt senaste köp, enligt
annia1
2022-12-17 20:35
2

Draknästets_Reptiler #93 jag hörde inget om att bankerna hade problem i början på veckan. Däremot så hade ica problem med sitt system i tisdags och det gällde ica i hela sverige.
Ibland gick det att betala med kort, men mesta tiden gick det inte så det var kontanter som gällde.

Så den som ville handla på ica fick ta sig till en bankomat eller handla i annan butik.

Jag var in på coop, apotek och systemet och det fungerade som vanligt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3Mak7/driftstorning-pa-ica-paverkar-kortbetalningar-i-butik

Vad jag kommer ihåg så varade störningen längre än det som står i artikeln.

Jag hade kontanter så jag kunde betala mitt eget, brukar alltid ha några 100 i plånboken. Men fick gå till automaten och ta ut så jag kunde betala mammas.

.

Ica drabbades under dagen av en intern driftstörning som påverkade kortbetalningar i butik. Vid 15-tiden var problemet
  • Redigerat 2022-12-17 20:36 av annia1
Fornöga
2022-12-29 08:05
1

Karin Pihl på GP:s ledarsida skriver att betala med kort förvisso har många fördelar, men: "Det kontantfria samhället har många nackdelar. En av dem är uppenbar. När IT-systemen, som är en förutsättning för att det ska gå att betala med kort, ligger nere står vi handfallna. Detsamma gäller vid ett omfattande strömavbrott. Det finns med andra ord en anledning till att myndigheterna uppmanar oss att ha en viss summa i kontanter hemma, som en del av krisberedskapen."---

"Kontantfritt är dock inte bara ett problem vid en kris," konstaterar Pihl vidare, och nämner att korthanteringen gör att den som i ett destruktivt förhållande vill kontrollera partnerns förehavanden via kortregistreringar får ett hjälpmedel, eller att den som lider av konstant köpbegär och "tänker bort" utgifterna när det inte sker fysiskt med reda pengar lättare hamnar i skuldfällan.

Sverige är ett av världens mest kontantfria samhällen. Är det så konstigt att skuldberget ökar när pengar är något helt abstrakt? År 2022 är det nog många svenskar
Fornöga
2023-01-15 13:32
2

Gick förbi en butik i centrum idag som satt upp en lapp i skyltfönstret där man förklarar att man gärna tar kontanter. Kanske ett argument som kan locka kunder?

Fornöga
2023-02-13 08:30
1

Två lundensiska akademiker ser på det kontantlösa samhällets avigsidor ur socioekonomisk synvinkel på Aftonbladet debatt:

"Medan handeln och tjänstesektorn övergår till kontantfria betalningar pågår en diskussion om de fysiska pengarnas vara och icke-vara.

I en global jämförelse är kontantanvändningen rekordlåg i Sverige och för de flesta går det smidigt och snabbt att betala med kort eller Swish. Men inte för alla.

Det är känt att vissa grupper inte är bekväma i detta nya betalningslandskap. Ofta nämns svårigheter för äldre och funktionsnedsatta att orientera sig i det nya.

Men det finns också de som står helt utanför: de som av ekonomiska och sociala skäl är beroende av kontanter.

Den tydligaste indikatorn på kontantberoende är nämligen varken ålder eller funktionsnedsättning, utan fattigdom. När det i praktiken blir omöjligt att betala med kontanter, så lämnas de ekonomiskt sämst ställda därhän.

Att det är en oacceptabel konsekvens borde vara självklart."---

Forskare: Vi tar ifrån människor deras enda sätt att betala
kamera0710
2023-02-13 11:55
2

Ska man vara lite spydig undrar jag om det behövs krig eller så i Sverige, om de mest hårdnackade motståndarna till kontanter ska ändra sig. Eller om de borde göra ett studiebesök nu i Ukraina och fråga hur det går där för den som enbart vill förlita sig på elektronisk betalning?

Fornöga
2023-02-23 10:06
1

Efter att i det längsta föredragit att ta vägen via bankomaten för att ta ut kontanter har jag börjat resignera och betala med kort i butikskassorna. Jag måste dock säga att det känns rörigt, trots att jag varken är direkt okunnig i vardagsteknik eller utvecklingsnegativ. Ser också att jag har många olycksbröder och -systrar i kassakön som är lika frågande inför korthanteringen som jag är.

"Du måste dra kortet där", "nej dra inte kortet, lägg det där", slå in din kod", "nej slå inte koden", "du måste ange belopp", "skriv inte beloppet", "tryck på den gröna knappen", "rör inga knappar" o.s.v.- budskapen varierar från kassa till kassa och läsare till läsare. Många kassörer har ett himmelskt tålamod, men det finns även de som gör kortovana kunder nervösa. Funderar nu på att börja ta omvägen via bankomaten igen…🤔

• Redigerat 2023-02-23 10:21 av Fornöga
Marinas Mix
2023-02-23 12:47
0

Är det en vara man tar på öppet köp, tar det lååång tid att få tillbaka pengarna på kontot om man betalar med kort och bestämmer sig för att lämna tillbaka varan.

_

kamera0710
2023-03-21 12:19
3

Glädjande läsning! Och dåligt om myndigheter inte kollar upp vilken lagstiftning som gäller!

"JO kritiserar Skatteverket för att inte ta emot kontanter för en ansökningsavgift. Det strider mot riksbankslagen, enligt ett pressmeddelande.

'Alla i samhället behöver kunna göra betalningar, även de som inte kan eller inte vill göra detta elektroniskt. Jag rädd för att många myndigheter inte har klart för sig vilken långtgående skyldighet de har att ta emot kontanter som betalning', säger chefs-JO Erik Nymansson och hänvisar till lagen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Moa3nK/jo-kritiserar-skatteverket-for-kontantloshet

JO kritiserar Skatteverket för att inte ta emot kontanter för en ansökningsavgift. Det strider mot riksbankslagen, enlig
Draken
2023-03-22 09:58
1

#102: Jag tycker det har gått lite för långt med den elektroniska världen om jag skal vara ärlig.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Carmarino
2023-03-24 10:30
0

2018 förutspådde två forskare att Sveriges butiker skulle sluta ta emot kontanter idag.

Vid första påseendet tycks forskarnas kvalificerade gissning inte ha gått hem. Men Niklas Arvidsson tycker inte att de var helt galet ute.

– Vi kom ändå ganska nära skulle jag säga. Det datum vi räknade fram baserade sig på att 18 procent då betalade med kontanter i handeln, säger han.

– Med den nedåtgående trenden skulle den andelen vara nere i sju procent nu och då skulle de ekonomiska förutsättningarna vara sådana att det inte var lönsamt längre och handlare borde därmed inte acceptera kontanter av ekonomiska skäl. Det var vår definition.

Och när det gäller andelen kontantbetalning i butik så stämmer prognosen nästan exakt. Enligt Riksbankens beräkningar låg antalet som betalar med kontanter på åtta procent förra året och det betyder att det bör vara nere på 7,5 procent nu enligt Niklas Arvidsson.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.777307/nu-ar-datumet-for-kontantdoden-har--vi-kom-ganska-nara-anda

I dag är dagen då Sveriges butiker skulle ha slutat ta emot kontanter för att det var olönsamt. Det förutspådde forskare 2018. Men Niklas Arvidsson tycker att de hamnade ganska rätt i sina beräkningar även om de flesta fortfarande tar emot kontanter.
Fornöga
2023-03-24 10:45
0

#104 I föregående tråd (inlägg 55, 190212) fanns den här länken, där Arvidsson bjöd på en annan spådom: 😏

"Handlarna avgör när kontanterna försvinner från det svenska samhället. Det menar Niklas Arvidsson, docent och lektor i industriell dynamik, som gjort en stor studie kring kontantanvändning. – Hälften av Sveriges handlare kan tänka sig sluta hantera kontanter 2025, säger Niklas Arvidsson."---

Handlarna avgör när kontanterna försvinner från det svenska samhället. Det menar Niklas Arvidsson, docent och lektor i industriell dynamik, som gjort en stor studie kring kontantanvändning. – Hälften av Sveriges handlare kan tänka sig sluta hantera kontanter 2025, säger Niklas Arvidsson.
  • Redigerat 2023-03-24 10:46 av Fornöga
Carmarino
2023-03-24 12:09
1

#105: Ja, det är nog ingen som vet när kontanterna försvinner - om de nu gör det. Jag tror snarare att vi kommer att backa lite och se till att det går att använda kontanter mer än vi gör nu.

Emo
2023-03-24 12:21
1

"Hälften av Sveriges handlare kan tänka sig sluta hantera kontanter 2025, säger Niklas"

-och en del av resten vill ha råd att fortsätta med sina små egna företag.

Fornöga
2023-04-05 23:57
3

Expressens ledarsida tycker att Anna Kinberg Batra dragit rätt slutsatser i sin betalningsutredning.

"Anna Kinberg Batra vill nu skärpa riksdagens mål till att alla i Sverige ska ha möjlighet att göra betalningar till rimliga kostnader ”oavsett betalningssätt”.
Med andra ord; vi ska kunna använda sedlar och mynt. Och staten ska vara den yttersta garanten för att det fungerar."---

"Och kontanter behövs inte bara för att resurssvaga ska klara vardagen – de är viktiga även ur beredskapssynpunkt. I skriften ”Om krisen eller kriget kommer” uppmanas svenskar att ha en packe sedlar hemma, för säkerhets skull. Då måste de ju kunna användas.

Det är hög tid för staten att komma in i matchen. Ulf Kristersson bör lyssna på sin företrädare, Anna Kinberg Batra."

Staten har rullat tummarna medan kontanterna har försvunnit. Nu måste politikernas långa semester från ansvar vara över.
Fornöga
2023-04-23 10:52
2

I takt med att swishandet ökar stängs bankomaterna. Nu syns uttrycket "bankomatdöden" i rubrikerna, och situationen oroar många som har bankomaten som enda uttagskälla sedan bankerna centraliserats och försvunnit från tätortskärnorna.

Den senaste tiden har elva bankomater försvunnit i Göteborg. Förklaring är att fler väljer att swisha och betala med kort än att vifta med kontanter.
  • Redigerat 2023-04-23 10:53 av Fornöga
Draken
2023-04-25 10:26
2

#109: Jag förstår inte varför vi inte kan få behålla våra bankomater och våra kontanter.

Vad gör vi den dagen hela systemet rasar och ingenting fungerar ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
2023-05-16 10:17
1

Svensk kontantnobb på export? Premiumartikel.

Kontanter bör i regel godkännas som betalningsmedel, men så är inte alltid fallet. Det fick Solveig Kuutamo märka på Ikea.
Fornöga
2023-05-20 07:55
1

I Lima går man mot strömmen och har blivit med uttagsautomat. 👍

Lima har fått sin första uttagsautomat. Det är helt mot trenden i övriga landet där automater läggs ner på många håll. – Det är en del som vägrar använda kort här, säger Mikael Karelius.
Fornöga
2023-07-13 07:56
2

Om man bortser från att debattören Karin Stålhandske är vd för värdetransportören Loomis och därigenom förvisso part i målet så är hennes inlägg på GP debatt ändå värt att begrunda.

"Härom veckan skulle jag handla i en av våra större butikskedjor. Till min besvikelse möts jag av ett bestämt nej när jag vill betala mina varor med kontanter: ”Vi är kontantfria”. Det märkliga är att samma kedja i sin hållbarhetsrapport betonar vikten av social hållbarhet och inkludering.

"Social hållbarhet handlar då också om att få betala på det sätt man önskar och inte exkluderas på grund av korttvång. Om det saknas möjlighet att använda kontanter, lämnas runt en miljon svenskar utanför, de som av olika skäl inte kan eller vill använda kort eller digitala betalningar."---

"Sverige borde följa Danmarks exempel med en lag som innebär att alla bemannade butiker är skyldiga att ta emot kontanter. I Norge finns en liknande lag och där har regeringen nyligen lagt ett förslag på att skärpa efterlevnaden av den.

Våra grannländer förstår att kontanter är nödvändiga. Nu måste regering och riksdag ta sitt ansvar för att kontanterna ska finnas kvar. Social hållbarhet och inkludering kan inte bara vara tomma ord."

Social hållbarhet och inkludering är begrepp som många använder i dag, däribland de flesta av våra stora butikskedjor. Trots deras ambitiösa hållbarhetsrapporter
Fornöga
2023-07-14 07:18
1

Kortbedrägerierna ökar nu, utan att bedragarna behöver ha tillgång till de fysiska korten, men de måste husera utanför EU:s plattformar.

SR skriver: "Hittills i år har över 45 000 anmälningar om kortbedrägerier utan fysiskt kort kommit in till polisen och 35 åtal väckts-" svindlande siffror, i dubbel bemärkelse om de stämmer.

Efter att kortbedrägerierna minskat i flera år har nu bedragarna lärt sig runda systemet, sedan i höstas sker det fler sådana brott, säger Lotta Mauritzson, ...
Carmarino
2023-07-23 10:28
2

Björn Eriksson, ordförande Kontantupproret, skriver:

Regeringen måste börja ta kortbedrägerierna på allvar

Antalet kortbedrägerier skjuter i höjden. När första kvartalet i år summeras ser vi en ökning på hela 87 procent, från drygt 11 000 till 21 000. Ofta är det människor i sårbara situationer, som äldre, ensamma eller kärlekslängtande som drabbas.

Grundproblemet är att vi medborgare har tvingats in i en digital värld. Ingen har undgått att den digitala ”utvecklingen” har pushats på av bankerna. Att det digitala kraftigt minskar kostnaderna för bankerna när kunderna själva utför allt jobb talar de tystare om.

Ett viktigt argument som bankerna har använt för de digitala betalmedlen är att minska den ekonomiska brottsligheten. Nu kan vi ju se tydligt att det argumentet inte håller. Allt har egentligen bara handlat om att få bort kontanterna. Bankerna tjänar på detta sätt stora pengar och får samtidigt ett starkt övertag över sina kunder.

https://www.gp.se/debatt/regeringen-m%C3%A5ste-b%C3%B6rja-ta-kortbedr%C3%A4gerierna-p%C3%A5-allvar-1.100491179
(Än så länge inte betalartikel.)

Antalet kortbedrägerier skjuter i höjden. När första kvartalet i år summeras ser vi en ökning på hela 87 procent, från drygt 11 000 till 21 000. Ofta är det
Fornöga
2023-07-27 09:33
1

Slitna sedlar, ett nytt argument för handeln att vägra kontantbetalning?

Ibland får man väldigt slitna sedlar i retur när man betalar kontant men de kan man glömma att betala med på Lidl, skriver signaturen Marie-Louise. Jag tillhör
Fornöga
2023-08-04 08:31
2

Nyblivna kaféägare i Helsingborg återinförde kontantbetalning. "Alla skall kunna handla", tycker de.

Källa.

När Kristofer Godevski och hans fru nyligen tog över ett kafé i Helsingborg hade det varit kontantfritt i flera år. Men för några veckor sedan valde de att gå mot strömmen och återinföra kontantbetalning, något som har väckt positiva reaktioner hos kunderna.
kamera0710
2023-08-04 08:43
2

På semestern var jag in på en slöjdmässa, på den lilla orten Hoting. Där satt ett anslag vid den gemensamma kassan om att de föredrog kontantbetalning. Det överraskade mig, för det är väl oftast störst bekymmer med kontanthantering utanför storstäderna.

Emo
2023-08-04 10:01
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta skrämmer bort nya kunder.
Kunder från förr kommer för att uppleva gamla tider.

Fornöga
2023-08-06 09:10
1

En artikel om helikopterburna värdetransporter i Stockholms skärgård visar att för att hålla skärgården levande är kontanthantering en viktig beståndsdel.

http://www.skargarden.se/vardefulla-transporter-gor-skargarden-tillganglig/

• Redigerat 2023-08-06 09:10 av Fornöga
Fornöga
2023-08-14 06:54
2

Ronnys liv utanför den digitaliserade ekonomin.

Att betala med kontanter blir alltmer sällsynt. Men det är det enda alternativet för Ronny Stark från Ronneby – vilket leder till stora bekymmer. – Var och en måste få välja att ha egen kontroll över sina pengar, säger han.
Fornöga
2023-09-19 08:41
2

"I Sverige införs nu det kontantlösa samhället på bred front. På senare tid har dock baksidorna av denna utveckling blivit tydliga. Kriget i Ukraina var kanske den starkaste väckarklockan. Vilken beredskap har vi om de digitala systemen slås ut?" skriver Kontantupprorets ordförande Björn Eriksson på GP debatt.

"--- i Sverige har utfasningen av kontanter snarast hejats på. Butiker kan bara sätta upp en lapp vid kassan att de inte tar kontanter. Enkelt och smidigt, ”ingått avtal” kallas det av jurister. Att det samtidigt innebär att människor diskrimineras anses mindre viktigt."---

I Sverige införs nu det kontantlösa samhället på bred front. På senare tid har dock baksidorna av denna utveckling blivit tydliga. Kriget i Ukraina var kanske
Carmarino
2023-09-19 08:51
3

#122: Det förvånar mig inte att så många företag slutar med kontanter. Min bror och svägerska har ett företag och de tar fortfarande kontanter, men det har orsakat ett litet helsike med banken de hade.

De blev i princip avstängda och anklagade för penningtvätt. Så de fick byta bank till en som hade lite mer förståelse för hur det är att vara företagare.

kamera0710
2023-09-19 11:59
1

Jag fortsätter i det lilla kampen för kontanterna, genom att regelbundet betala med dem. Lite oväntat är att jag inte på länge mött några reaktioner när jag använder dem.

Minns annars innan jag skaffat kort och betalade en bilreparation med kontanter. En ung tjej i receptionen lät nästan personligt förolämpad och utbrast: "Men säg inte att du tänker förstöra min dag genom att komma med KONTANTER!!!"

Fornöga
2023-09-21 16:59
1

NK slutar att ta emot kontanter, med motiveringen att gängkriminella handlat för svarta pengar i deras varuhus.

NK:s varuhus i Stockholm och Göteborg kommer bli kontantfria inom ett par månader. ”En viktig faktor bakom beslutet är att gängkriminella inte längre ska ...
  • Redigerat 2023-09-21 17:00 av Fornöga
Carmarino
2023-09-22 13:44
3

I Perstorp går man i motsatt riktning.

Till våren öppnar Sparbanken Göinge ett nytt bankkontor i Perstorps centrum och fyller ett tomrum på orten.

Sparbanken Göinge har idag kontor i Farstorp, Glimåkra, Röke och Vinslöv. Alla kontor har en bred service från kontanthantering och bankfack, rådgivning och försäkringar. Detsamma kommer kontoret i Perstorp ha.

På många sätt går satsningen mot strömmen i en samtid där banktjänster sköts allt mer digitalt. Mikael Bosson trycker på vikten av att kunden själv får välja hur de vill ta kontakt med sin bank.

– Ju mer digitala vi blir desto viktigare är den personliga kontakten när man väl behöver den.

https://www.hd.se/2023-09-22/perstorp-far-bankkontor-igen-med-kontanter
(Betalspärrad artikel.)

Till våren öppnar Sparbanken Göinge ett nytt bankkontor i Perstorps centrum och fyller ett tomrum på orten.– Vi tycker…
Emo
2023-09-22 15:57
1

De har nog märkt hur många kunder, som tagit sig hit. Då vill de också ha fler kunder. Service är bra. Grannen visste det och har dragit hit många.

Fornöga
2023-09-22 16:42
1

#125 "– Det här blir ett slag i luften. För varför görs inte samma sak för att motverka kortbedrägerier? De här människorna kommer hitta ett sätt att handla ändå", säger kontantupprorets starke man Björn Eriksson till Aftonbladet angående NK-beslutet.

Nordiska Kompaniet, NK, slutar med kontanter för att kriminella inte ska kunna handla med svarta pengar. Samtidigt drabbas hela den kontanttrogna gruppen. – De
  • Redigerat 2023-09-22 16:43 av Fornöga
Fornöga
2023-09-24 08:04
2

#125 ff Finansmarknadsministern tycker att det är fel väg att gå om samhället tvingas bli kontantfritt på de kriminellas villkor. Samtidigt har vi ju vant oss vid att ett argument mot kontanthanteringen är rånrisken mot butiker och värdetransporter, så de har redan påverkat utvecklingen. 🤔

Efter att NK beslutat att göra sina varuhus kontantfria, bland annat för att minska risken för att gängkriminella handlar där, kommenterar regeringen nu ...
Fornöga
2023-10-28 11:17
2

#125 ff Den verkliga förklaringen till att NK slutar med kontanter? 😉

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
  • Redigerat 2023-10-28 11:17 av Fornöga
Fornöga
2024-01-12 13:49
1

En utredning har tillsatts som ska vara klar 31 december 2024 med syfte att säkra möjligheten att handla för hushållet nödvändiga varor kontant.

"Regeringen vill stärka möjligheten att handla med kontanter. Det gäller särskilt för livsnödvändiga varor som mat och drivmedel", skriver TT.

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
  • Redigerat 2024-01-12 13:50 av Fornöga
Fornöga
2024-01-13 07:42
1

#131 Från Riks:

"Regeringen tillsätter en utredning som kommer se över att personer ska kunna betala med kontanter för livsnödvändiga varor. Finansmarknadsminister Niklas Wykman påpekar bland annat vikten av ett robust betalningssystem, särskilt med tanke på de potentiella konsekvenserna av att förlita sig på digital kontanthantering under krigstider."

Regeringen tillsätter en utredning som kommer se över att personer ska kunna betala med kontanter för livsnödvändiga varor. Finansmarknadsminister Niklas Wyk...
kamera0710
2024-01-13 07:45
2

Tyvärr behövs det nog bland många ett krisläge för att de ska inse sårbarheten med enbart elektronisk betalning.

Fornöga
2024-01-13 18:13
2

#131 ff Kontantupproret gläds åt beskedet.

Regeringen tillsätter en utredning om möjligheten att betala med kontanter för livsnödvändiga varor. Björn Eriksson är ordförande i Kontantupproret ...
  • Redigerat 2024-01-13 18:13 av Fornöga
Fornöga
2024-01-18 14:11
2

"131 ff "Samtidigt som ÖB uppmanar svenska folket till mental krigsförberedelse vägrar allt fler näringsidkare att ta emot kontanter, och andra tar ytterligare ett steg och börjar fasa ut också betalkorten till förmån för egna appar. När ett eventuellt krig slår ut mobilnätet riskerar ekonomin att tvärstanna," skriver Per BM Landin på Bulletin debatt (ej betallåst i nuläget).

Samtidigt som ÖB uppmanar svenska folket till mental krigsförberedelse vägrar allt fler näringsidkare att ta emot kontanter, och andra tar ytterligare ett steg och börjar fasa ut också betalkorten till förmån för egna appar. När ett eventuellt krig slår ut mobilnätet riskerar ekonomin att tvärstanna, skriver Per BM Landin.
  • Redigerat 2024-01-18 14:12 av Fornöga
Fornöga
2024-01-24 14:59
2

#131 ff "Vi har alla ett ansvar för Sveriges beredskap. Vi måste alla fråga oss vilken roll vi spelar i kris eller krig. Det var det tydliga budskapet från Folk och Försvars rikskonferens i Sälen. Det gäller såväl näringsidkare och privatpersoner. Genom att hålla liv i de kontanta betalningarna gör vi Sverige till ett robustare och tillgängligare samhälle. Det behöver vi faktiskt inte vänta på någon utredning för att inse," skriver Amanda Wollstad i en krnöika på Svensk Tidskrift.

När företag väljer att sluta ta emot kontanter trycker de ofta på hur mycket smidigare kortbetalningar är för kunderna. Det är en sanning med modifikation. För den bemedlade medelklassen med fast anställning och ordning på ekonomin är kort enkelt. För andra är de ouppnåeliga.
  • Redigerat 2024-01-24 14:59 av Fornöga
Fornöga
2024-01-31 11:01
1

"Riksbanken & Kontanterna." Youtubern Ulf Bejerstrand kollar vad som gäller (Speltid 48 min.)

Introtext: "Att Riksdagen är full av folk utan livserfarenhet och tidlösa värderingar har ju blivit vår nya verklighet att leva under. Dessutom med stor påverkan från dom som borde ha NOLL inflytande, dom som sitter på den stora privata skattkistan.

Frågar Riksbanken om varför inget spikas i ämnet!!!"

Att Riksdagen är full av folk utan livserfarenhet och tidlösa värderingar har ju blivit vår nya verklighet att leva under. Dessutom med stor påverkan från do...
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.