Debatt iFokus

Debatt

Etikettsamhället
Läst 93 ggr
[Göstage]
2022-02-22 09:55
2

Direktreklam - ja tack?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ingressen: reklaminslag från Postnord 2009.

Jag har sedan många år en lapp på brevinkastet om "nej tack" till reklam, och glädjande nog respekteras det väldigt bra (av alla utom hyresvärden, som delar ut reklam för olika leverantörer av kök och balkonginglasning som "boendeinformation"). Rent allmänt verkar det som om direktreklamen ersatts av andra metoder, främst på nätet förstås.

I Danmark vill flera tunga organisationer gå ett steg längre, så att det blir den som vill ha reklam skall ange detta med en dekal vid sin postlåda eller brevinkast, saknas dekalen skall reklam inte delas ut. Kanske något att tänka på även här?

Edit: rubriken "direktreklam- nej tack!" ändrad till "direktreklam-ja tack?" Se #6.

Nyt forslag om, at man aktivt skal sige ja til at modtage trykte reklamer, kan betyde, at ugeaviser ikke vil kunne blive delt ud til alle, frygter direktør i Sjællandske Medier.
  • Redigerat 2022-02-22 10:52 av [Göstage]
Zadeira
2022-02-22 10:01
1

När jag bodde hemma tyckte jag det var nåt avslappnande med att läsa reklambladet, men insåg orimligheten i att alla hushåll har reklam de ändå inte behöver eller bryr sig om. Onödigt är minst sagt ordet. Flyttade hemifrån och då satt det redan en sådan lapp om "ingen reklam" på dörren, och jag har aldrig saknat reklamen. Kollar ändå de reklamer jag är intresserad av på nätet.

[Jimmy.L]
2022-02-22 10:33
1

Jag får reklam i brevinkastet, med tanke på jag har flertalet livsmedelskedjor i närheten är det skönt att kolla vad som erbjuds.

[Göstage]
2022-02-22 10:38
0

#2 Då skulle du med andra ord få användning för en "ja-dekal" om det blev aktuellt i Sverige. 📭🛒

Marinas Mix
2022-02-22 10:44
2

Jag har valt att inte ta emot reklam i brevlådan.
Däremot prenumererar jag på veckobladen från flera olika butiker, så dem kommer via mailen.
Något som är supersmidigt är att jag i en av affärerna kan göra inköpslistan på datorn hemma och sedan dyker den upp i scannern när jag är i butiken. Sparar en hel del papper på det viset.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Jimmy.L]
2022-02-22 10:45
0

#3: Absolut.

[Göstage]
2022-02-22 10:46
0

Edit: har ändrat rubriken "direktreklam- nej tack!" till "direktreklam-ja tack?", eftersom det bättre speglar vad det danska förslaget går ut på.

• Redigerat 2022-02-22 10:47 av [Göstage]
[Hayabusa]
2022-02-22 10:57
1

#4 Har ingen reklam i min fysiska brevlåda men får erbjudande från "min" butik (som mail).

Öland 4ever (oland4ever.com)
2

Min uppfattning är att den reklam som hamnar i min fysiska brevlåda är helt ok. Snarare - reklam jag uppskattar.

Däremot all jävla reklam som kommer till mina emailadresser är klart jävla störande! Så därför är det extremt lite email jag verkligen öppnar utan det mesta går rakt i papperskorgen eller spamboxen. De seriösa mailen brukar jag så gott som alltid se genom vad avsändaren skriver i meddelanderaden. Skriver inte avsändaren något seriöst i meddelanderaden så åker det raka vägen i papperskorgen.

Sedan har vi all reklam på alla websidor man besöker. Klart störande!
Jag ska nämna en enda sidan som är otroligt bra men som är totalförstörd genom all reklam. Sidan är Bygga Hus Forum och reklaminläggen ligger mellan var FEMTE inlägg!!!????
Man kommer inte ens in på sidan utan att acceptera deras cookies!!!
Trist att de totalförstört en SUPERBRA sida!

Btw, äger ingen smartphone så den reklamen slipper jag i vart fall.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Byggahus.se - Oberoende portal på konsumentens sida - För den som funderar på att bygga eller renovera
  • Redigerat 2022-02-22 11:13 av Öland 4ever (oland4ever.com)
Fornöga
2025-01-08 09:34
2

2025 Håkan Boström pläderar på GP:s ledarsida för förbud mot försäljning och marknadsföring av varor över telefon, och striktare hållning mot reklamflödet i samhället, som på bussar, hållplatser med mera. (Även om i det senare fallet reklamföretagen ofta står för skötsel och underhåll av busskurerna mot att få annonsera).

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Reklam är en del av yttrandefriheten – men den personliga integriteten kräver samtidigt att vi ska kunna värja oss emot den.