Annons:
Etiketterövrigtkrissituationkonflikter
Läst 374 ggr
[Göstage]
2022-02-28 14:52

Hur hjälpa Ukrainas folk?

Givmildheten är stor hos svenska folket, rapporterar DN, som i anslutning till artikeln även meddelar kontouppgifter till 90-certifierade biståndsorganisationer som har Ukrainainsamlingar för den som vill ge riktat bidrag.

Inte sedan tsunamikatastrofen har svenskarna skänkt så mycket pengar på kort tid som nu till Ukraina.
  • Redigerat 2022-03-05 17:17 av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
2022-02-28 14:53
#1

GP:s ledarsidas Adam Cwejman som är väl förtrogen med det polska samhället, skriver att det hjälporganisationerna främst efterfrågar vid flyktingmottagningen vid gränsen mot Ukraina är finansiellt stöd, förnödenheter av olika slag har man tillräckligt av.

(Cwejman tipsar i ledaren om seriösa lokala organisationer som verkar i området om man av någon anledning inte vill använda sig av godkända svenska hjälporganisationer.)

Hjälporganisationer på plats ber om finansiellt stöd, inte hjälpsändningar utan tydlig efterfrågan. Många undrar: Vad kan jag göra för att stödja det ukrainska
  • Redigerat 2022-02-28 15:10 av [Göstage]
[Göstage]
2022-02-28 14:55
#2

Givmildheten hos svenskarna för det krigsdrabbade ukrainska folket är som sagt stor, men auktoriserade biståndsorganisationer varnar för att det alltid i sammanhang som detta finns bedragare som försöker slå mynt av andras humanitet.

"På Giva Sverige, branschorganisationen för tryggt givande, uppskattar man engagemanget hos svenskarna men råder folk att tänka till innan man swishar iväg pengarna eller gör en överföring."---

"Vill man stötta ett privat initiativ bör man undersöka närmare vem som står bakom insamlingen.

– Vi rekommenderar att man klickar vidare och kolla upp om det finns en hemsida, några kontaktpersoner man kan höra av sig till och titta att de verkligen redogör för hur de använder sina pengar, säger Charlotte Rydh."

  • Redigerat 2022-02-28 15:05 av [Göstage]
Magrat
2022-02-28 15:15
#3

Vi har skänkt till Röda Korset, det är självklart att man hjälper till i denna fruktansvärda situation.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[regnar]
2022-02-28 17:18
#4

Ja fy f det finns en massa oseriösa aktörer där ute nu som utnyttjar situationen och det finner jag inga ord på.

Polen gör en sån fin insats samtidigt läste jag om att hotell drev upp priserna och att man erbjuder gratis skjuts eftersom bil är svår att få tag på sen begär man betalt av Ukrainarna fast gratis skjuts utlovats.

Det är så mycket fult som följer i krigens spår samtidigt som så mycket fint och hjälpande finns. Det är en djungel i vad som är seriöst och inte men om vi ser på röda korset och SOS barnbyar som exempel så är det seriösa aktörer där pengarna verkligen går dit som ska.

Expressen har den här länken.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-och-roda-korset-i-samarbete/

Själv har jag vart aktiv i SOS barnbyar i många många år och har fadderbarn på flera platser i världen och dom gör seriösa insatser det fick jag se när jag första gången kom till barnbyn i /Monrovia Liberia där jag hade mitt första fadderbarn på 90 talet.

Det gäller att ha uppsikt och vara försiktig och skänka dit där man verkligen vet är större organisationer som är etablerade allt annat ska förkastas och skänk inte en enda penny till något som du inte vet är på riktigt äkta kolla upp som bara fan uttryckligen sagt.

På ett dygn har svenska folket samlat in mer än 10 miljoner kronor till Röda korsets arbete i Ukraina. Nu går Expressen och Röda korset samman och startar en insamling där pengarna går öronmärks till organisationens arbete i landet. – Det handlar ju om en eskalerande konflikt med förödande humanitära konsekvenser och hjälpbehoven är fortfarande väldigt, väldigt stora, säger Per Westberg, insamlingschef på Röda korset.
[Göstage]
2022-02-28 19:52
#5

Även Aftonbladet samverkar med Röda korset.

Röda korset är på plats i Ukraina och kämpar för att rädda liv.
  • Redigerat 2022-02-28 19:53 av [Göstage]
[Göstage]
2022-02-28 22:51
#6

Nyheter Idag i samarbete med Timbro samlar in och transporterar efterfrågad fältutrustning till de ukrainska försvarsenheterna.

Kängor, varma kläder, knäskydd och strumpor. Det är några av de saker som behöver skickas omgående till fronten i Ukraina. Nu kan du hjälpa till att bidra genom ett samarbete mellan Nyheter Idag oc...
Annons:
[Göstage]
2022-03-02 08:08
#7

Hjälporganisationer lovordar den svenska viljan att hjälpa krigets offer- hundratals miljoner har redan insamlats.

Flera hjälporganisationer vittnar om att svenska privatpersoner och företag nu börjat skänka pengar i stor omfattning till behövande i Ukraina.Svenska ...
[Göstage]
2022-03-02 20:58
#8

Ytterligare tips i en nu stängd tråd.

Bra om tips om pågående seriösa insamlingar görs i denna tråd, så att allt finns på ett ställe.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
[Göstage]
2022-03-03 08:31
#9

Spontana hjälpleveranser är förståeliga och i grunden lovvärda, men i dagsläget kan de vara till mer skada än nytta, säger säger logistikprofessorn Gyöngyi Kovács till HBL. Bland annat kan de utgöra ett sanitärt problem.

"Det som behövs just nu är koordinerad hjälp i Ukraina, menar Kovács.

– Det är mycket mer effektivt att donera pengar till en etablerad humanitär organisation eftersom organisationerna då kan köpa sådana förnödenheter som motsvarar behovet."

Att donera pengar till en internationell humanitär organisation är det bästa man kan göra just nu för att hjälpa ukrainare, säger logistikprofessorn Gyöngyi Kovács, som ser många problem med privata hjälpinsatser.
hemul
2022-03-04 18:26
#10

MODERATOR! Kan du ta bort, dölja mitt inlägg om insamlingen som sponsras av Akelius, eller redigera bort länken, tack! De kan eventuellt vara bedrägeri.

Jag kollade adevo.com innan jag själv swishade och det såg OK ut, men någon larmade idag om att sajten var på kinesiska och när jag själv gick in såg jag samma sak, kinesiska o bilder på mobiltelefoner. Nu är huvudsidan (adevo.com) nedtagen för "redevelopment", men sidan länken leder till är uppe.

Förhoppningsvis är det OK och adevo.com blev olyckligt hackade av kineser. Jag ska ta reda på hur det förhåller sig, lite svårt efter 18 en fredag bara, men vänta med att använda länken så länge. Beklagar verkligen om jag gått på ett lurendrejeri och spritt det vidare.

  • Redigerat 2022-03-04 18:27 av hemul
[Göstage]
2022-03-04 18:51
#11

#10 Tråden borttagen. Kan väl tjäna som exempel på att man inte kan vara nog försiktig i valet av hjälporganisation.😉

Marinas Mix
2022-03-04 19:10
#12

Roger Akelius, är seriös i sitt donerande av pengar till diverse kriser.
Läste om denna insamling på HemHyra.
https://www.hemhyra.se/nyheter/roger-akelius-stiftelse-stottar-ukraina-jag-ar-glad-for-alla-miljoner-jag-blir-av-med/

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

I fredags var fastighetsmiljardären Roger Akelius i Göteborg och skulle åka till huset i Cypern med ett hyrt privatflygplan. Då ändrade han sig och drog... Läs mer
[Göstage]
2022-03-04 19:32
#13

#12 Ja, han är ju välkänd, men hittar du något samband mellan företaget a…. och Akelius?

  • Redigerat 2022-03-04 19:36 av [Göstage]
Annons:
Marinas Mix
2022-03-04 19:38
#14

#13 Nej, jag missade det andra inlägget om detta

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Göstage]
2022-03-05 06:00
#15

Hamstring har blivit en känslig fråga i de fall det visar sig att välmenande personer köper in varor som uppges vara en bristvara i Ukraina för att skicka dit på vinst och förlust, istället för att skänka pengar till hjälporganisationer som kan köpa varor direkt från lager och tillse att de når de nödställda.

"Micaéla är med i flera mammagrupper på Facebook, och har sett många privata initiativ, där folk samlar in barnartiklar för att skänka till flyktingar från Ukraina. Men när hon påpekar vad konsekvensen kan bli upplever hon att hon möts av mothugg och elaka kommentarer.

– Jag förstår att man ska hjälpa utsatta men inte på bekostnad av våra barn, säger Micaéla.

Hon har därför en uppmaning:

– Självklart ska man hjälpa till men då borde det organiseras på ett bättre sätt. Kanske kan man höra av sig direkt till leverantörerna i stället för att handla slut i butikerna."---

Om övrigt i ämnet hamstring, se tråden "Krisberedskap-2."

[Göstage]
2022-03-05 06:18
#16

Wolfgang Hansson i Aftonbladet:

"141 länder röstade för resolutionen som i "starkast möjliga ordalag fördömer Rysslands aggression mot Ukraina" och kräver att Ryssland förutom att man upphör med sina krigshandlingar "omedelbart, fullständigt och utan villkor" drar tillbaka alla sina militära styrkor.

35 länder lade visserligen ner sin röst men bara fem länder röstade mot.

Den klubben vill man inte tillhöra.

Förutom Ryssland var det Nordkorea, Syrien, Eritrea och Belarus."---

Givetvis borde Sverige se över alla biståndspengar som kommer dessa staters ledare till del, direkt eller indirekt, och omfördela dem till Ukraina.

FN har visat sig vara extremt tandlöst för att få slut på kriget i Ukraina. Men en omröstning med uppmaning till Rysslan
hemul
2022-03-05 11:01
#17

Ja, att Akelius backar Sverige för UNHCR är sant, har läst artiklar om det förut. Men det verkar mer och mer troligt att bedrägare utnyttjat detta för att sätta upp en fejksida. Annons i DN gjorde det ju ännu mer trovärdigt.

Har ivf kontaktat DN nu. Det visade sig att de fått ytterligare ett samtal om samma sak, så de skulle se vad de kunde hitta. Har även polisanmält. På måndag ska jag kontakta Sverige för UNHCR. Är 99 på att det är bedrägeri, men vill gärna vara 100. Om inte annat vill de säkert veta vad som pågår.

I min Swishhistorik står inget telefonnummer, däremot ett referensnummer och Order ID: Adevo. Polisen fick de uppgifterna. Överst, som rubrik, står det SVERIGE FÖR UNCHR INAMLINGSSTIFT. Så det ser ju OK ut om man inte tittar så noga.

[Göstage]
2022-03-05 14:17
#18

Stora hjälporganisatörer hintar om hur man kan göra störst insats som givare.

Många svenskar har engagerat sig för att hjälpa Ukrainas krigsoffer efter Rysslands invasion. Men många tänker inte på att gåvan de skänker inte alltid lever upp till kvalitetskriteriet eller möter de aktuella behoven.
[Göstage]
2022-03-05 14:18
#19

#18 Och det här skall man inte skänka.

Hjälp Ukrainas flyktingar – men sätt inte dig själv i fokus.
[Göstage]
2022-03-05 18:05
#20

Expressens ledarsida instämmer i avrådan från att länsa butikshyllor för att skänka det dit man inte kan ta emot det. Det budskapet borde ha gått fram vid det här laget, så vi kan förhoppningsvis härmed lämna den delen av ämnet.

"Städer längs den polska gränsen mot Ukraina vädjar nu om att inte skicka mer, eftersom de saknar möjlighet att ta emot och förvara mer än vad man redan fått.

FN:s kontor för humanitärt bistånd (OCHA) rekommenderar att biståndsorganisationer köper allt man kan på plats. Då stöttar man den lokala ekonomin, och får varor som de hjälpbehövande är vana vid att använda. Det går dessutom fortare än att vänta på att lastbilar med donationer ska rulla över kontinenten. Därför är det bäst att skänka pengar, snarare än att bidra med kläder, leksaker och blöjor.

Har man samlat in saker för att köra ned till gränsen, är det en smartare idé att hålla en loppis hemma och sedan skänka pengarna till en stor hjälporganisation.

Pengar är den bästa gåvan. Hur opersonlig den än kan kännas.

Det är fint att vilja göra något för Ukraina – men vi måste fråga oss: Erbjuder vi hjälp eller ger vi dem ett nytt problem?
  • Redigerat 2022-03-05 18:08 av [Göstage]
Annons:
[GIKmio]
2022-03-08 23:17
#21

Jag hade fullt med tior och femmor när jag handlade förra helgen så jag stoppade dom i en bössa. Personen som höll i bössan är präst och känd hos mig så jag vet att pengarna hamnar rätt.

Fornöga
2022-08-14 11:21
#22

"Den ukrainska underrättelsetjänsten avslöjar att Ryssland har satt upp en falsk insamlingsfond för Ukraina och planerar att viralt sprida den i sociala medier tillsammans med fejkade nyhetsartiklar", skriver Cornucopia i sin dagliga nyhetsförmedling från Ukrainakriget.

"Ser ni annonser för den falska fonden i sociala medier: Kommentera inte, klicka inte, länka inte, dela inte – all interaktion ökar synligheten. Anmäl istället annonsen till den sociala mediaplattformen som bedrägeri. Om det även är falska skärmdumpar från svenska medier om fonden, kontakta respektive mediakanal så kommer de förhoppningsvis bli förbannade och kontakta Facebook själva. De är alla stora kunder till FB som bör lyssna."---

Läs mer här.


Re:tired.

Antonovskijbron utanför Cherson bombades i natt igen utan att ryskt luftvärn kunde hindra detta. Den ukrainska underrättelsetjänsten meddelar att Ryssland sätter upp en falsk insamlingsfond för Ukraina och planerar att sprida denna i sociala medier för att misskreditera president Zelensky. Den rikti
  • Redigerat 2022-08-14 11:29 av Fornöga
Fornöga
2022-12-22 17:55
#23

Patrik Kronqvist i Expressen fylls av tillförsikt när han ser alla handlingskraftiga människor som gör en insats för Ukrainas folk. Han ger en del exempel, och fortsätter sedan:

"När jag läser om alla smarta initiativ får jag hopp, inte bara om Ukraina utan även om Sverige. 

Det heter ofta att vi har en dålig civil beredskap i landet. Och det stämmer så klart. Men beredskap handlar inte bara om att ha kommunala handlingsplaner och välfyllda lager. 

Det kanske viktigaste är att ha en kultur där människor vågar agera. Och kriget i Ukraina har visat att Sverige är fullt av handlingskraftiga personer som inte bara sitter och väntar på att Sida ska dela ut biståndspengar. De löser problem här och nu. Och de gör det tillsammans med andra."---

"När jag surfar runt bland de olika organisationerna slås jag plötsligt av en sak: Människorna på bilderna ser så glada ut. De jobbar för ett mål och de vet de gör skillnad.

Men om alla som kan skänker en julslant till någon av organisationerna är jag säker på att deras mungipor kan åka upp ännu lite längre."


Re:tired.

Sveriges beredskap är kanske inte så usel ändå. Svenskarna som hjälper folket i Ukraina visar på vår styrka.
  • Redigerat 2022-12-22 18:11 av Fornöga
Fornöga
2022-12-23 22:14
#24

Fint initiativ! 👍

Ej betalartikel i nuläget.


Re:tired.

Dan före dopparedan samlades över 200 ukrainska flyktingar på Hard Rock Café på Avenyn. Tillsammans med organisationen Help Ukraine Gothenburg bjöd restaurangen ett svenskt julbord för de som tvingats fly sina hem.
  • Redigerat 2022-12-23 22:15 av Fornöga
Fornöga
2023-02-25 08:59
#25

Är det rimligt att UNHCR:s Ukrainachef tjänar mer än landets statsminister, frågades i Kalla Fakta på TV4 i veckan.


Re:tired.

Högre lön än statsministern • Expertens uppmaning: Se över lönenivåerna
  • Redigerat 2023-02-25 09:00 av Fornöga
Fornöga
2023-02-25 09:03
#26

#25 Och den stora organisationens effektivitet på plats ifrågasätts av mindre biståndsgrupper.


Re:tired.

De stora hjälporganisationer, som UNHCR, är inte alls så synliga i Ukraina som de borde vara. Vår uppfattning är att de tyngs ner av byråkrati och inte kan agera snabbt nog, skriver Johan Petré, medgrundare av OperationAid.
Upp till toppen
Annons: