Med hopp om en bra nystart.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har inte varit medlem här tidigare. Har funderat på det men stämningen har verkat väldigt hätsk bitvis så har dragit mig för det. Personligen tänker jag att man borde kunna diskutera sakfrågor utan att gå till personangrepp.
Med åldern har jag också ändrat åsikt om enbart text som kommunikationsmedel: det är väldigt mycket nyanser som försvinner, som "motståndaren" lägger till beroende på dens sinnestämmning. Tonfall, motpartens intentioner och så vidare. En fråga som från frågeställarens håll är neutral och i syfte att förstå resonemanget bättre kan tolkas som påhopp och att man vill sätta dit en. Jag är långt ifrån perfekt men jag vill försöka utgå från att lära mig av andra snarare än att slå andra i huvudet med min åsikt för att jag har rätt. Alla tycker de har rätt, det bör man kunna respektera.
Hittade den här videon också. Tyckte den var väldigt bra.
"I'm too old for this shit."
- Redigerat 2022-03-09 18:31 av Draken
Välkommen skall du vara.
Jag kommer att jobba för att siten skall bli en trevlig diskussionssite, att man kan känna sig trygg i diskussionerna och våga ha en åsikt.
Jag vill ha bort den stämpeln som siten har fått, och jag vill rikta den mer mot alla ämnen, politiska lika väl som icke politiska, inte bara några enstaka.
För att siten skall bli som jag vill ha den, så behövs det hjälp från er medlemmar, att ni vågar gå in i diskussionerna. Att ni vågar starta egna trådar, och veta att ni inte blir uthängda eller idiotförklarade.
Jag vill ha en site som är högt i tak, där man kan diskutera precis allt på olika nivåer.
- Redigerat 2022-03-09 14:24 av Draken
Lycka till Draken som ny Sajtvärd 😎
#1: Lovvärt initiativ! 👍
Lycka till Debatt behövs 🙂
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
Största problemet idag för sidor med forumformat kanske inte är vad som sägs eller vilka som säger det, utan att det (med en lätt överdrift) inte längre sägs något överhuvudtaget. Tycker att länkat inlägg på en annan iF-sajt är värd en bredare uppmärksamhet.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#5 Ja, jag tycker också det är tråkigt att det inte är mer aktivitet på iFokus överlag men jag antar att folk hittar sina hörn med likasinnade på kanske discord eller facebook-grupper.
Det jag personligen gillar med iFokus är att det är sån blandning, det är inte bara akvariefisk eller bokcirklar (två exempel på sidor jag gillar) utan man hittar och lär sig så mycket annat. Började för några månader sen lägga energi på min egna sajt Skrivlust men det känns lite tröstlöst, som att man ropar ut i tomma intet. Inte helt, det är några stammisar men vet inte om det kommer så mycket nya medlemmar.
Sen har jag en känsla av att aktiviteten minskade mycket efter den stora omgörningen häromåret. Bara en känsla, kan ha varit på nedgång innan dess men, ja.
"I'm too old for this shit."
#6: Facebook har spårat ur nu tycker jag. Det är jätteotrevlig stämning, och många "nya" inom olika intressegrupper försvinner för att aldrig mer komma tillbaka, eftersom de blir bemött på ett särdeles otrevligt sätt.
Det är det jag gillar med iFokus. Man är inte alltid överens om allt, men det mesta går att lösa.
Visst blir de diskussioner, pajkastning, och ibland hårda ord på siterna och mellan medlemmar och värdar/medarbetare, även värdar mot värdar. Men om man sköter det på en vuxen nivå, så borde det kunna lösas.
Man ska inte behöva ha samma åsikter om allt, men jag tycker det är viktigt att man respekterar detta och kan föra en vuxen dialog.
Apropå i fokus-sajter där man "ropar ut i tomma intet" har det kanske blivit för många olika "delsajter"?
#8: Det har jag också reflekterat över (och det har diskuterats mellan olika sajtvärdar), tyvärr går det inte att på ett enkelt sätt slå ihop tex alla hästsajter eller dylikt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#8: Det är lite för många "delsiter" de är oftast inaktiva och nya medlemmar ledsnar när det tar lång tid att få svar, om man får svar överhuvudtaget.
Jag har försökt att "flytta över" medlemmar från delsiter som jag har tagit över men det är svårt.
#10 Ser att det finns följande delsajter bara om katter: Katter, Hittekatter, Huskatter, Utekatter, Rexkatter
Hundsiter är lika illa
Vallhundar, Blandrashundar, brukshundar +- typ ett 20 tal till. För inte att prata om alla rasbundna siter.
Vi försöker styra om delsiterna till huvudsiten Hundar.
En God Jul medlemmar emellan och en särskild hälsning till admin, som fortfarande håller debatten öppen.

- Redigerat 2022-12-24 09:47 av Fornöga
God Jul!
Väl jobbat, Draken, och en eloge till dig, Gösta-Cojimar-Fornöga-något-mer som är så aktiv här inne! 😀👍😘 🎅
#14 Tack för hälsningen Lona! Ja, jag är nog tillsammans med Hayabusa och Kamera sisten kvar från Debattens uppstart. För min del är jag väl på tröskeln på väg ut, men det finns fortfarande några rottrådar som behöver näring. Därav min omtanke om Draken- skulle hon ledsna återstår bara en enkelriktad "debatt" på iFokus. Men för dagen- Pax Dei, treuga Dei. 😉
P.S. Jag har aldrig gjort någon hemlighet om mina nickbyten. De har skett av olika orsaker- senast var det en automatuteslutning.
- Redigerat 2022-12-24 17:09 av Fornöga
#14: Tack så mycket 😊
Vill också passa på att skicka ett stort tack till Fornöga och Hayabusa, som håller igång när jag inte har tid eller ork. Ni är guld värda 💖
#14, 15 och 16
Tack själv 👍🏼🎅🏻
Känns som om vi avhandlat väldig många ämne de senaste åren.
Tills vidare kämpar vi på.
#15: Oj, det var mer med en glimt i ögat jag skrev några av dina olika nick, jag vet ju varför du har bytt några av gångerna. 😀😘
#18 Okej, andra som påpekat det har saknat den där glimten. 😉
Är signaturen CFIT avstängd här på sajten?
#20 Ja.