Debatt iFokus

Debatt

Etikettdebatt
Läst 1863 ggr
Niklas
2022-03-09 09:45
21

Att kommunicera på nätet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Smiley

Här är några saker som kan vara bra att tänka på för oss som skriver och läser mycket på nätet.

Utgå ifrån att allt som skrivs är skrivet med gott uppsåt

Få människor är avsiktligt elaka. Det kan verka så ibland, men det är oftast missförstånd som ligger bakom då. Alla har olika erfarenheter, kunskaper och bakgrundsinformation. Det är inte konstigt att vi missuppfattar varandra ibland.

Tala inte om för andra vad de menar/tycker/tänker/känner

Ingen tycker om att bli skriven på näsan vad de menar med något. Skriv i stället hur du uppfattar det de skriver. Exempelvis "jag uppfattar det du skriver som kränkande" i stället för "du är elak som skriver xxx". Det är stor skillnad på att berätta vad någon annan menar med det de skriver och att skriva hur du uppfattar det de skriver.

Fråga

Frågor är kraftfulla verktyg. Om det är något du inte förstår, eller något som verkar konstigt, fråga. Det är bättre att fråga "vad menar du när du skriver att jag är en idiot" än att skriva "idiot kan du vara själv". Framför någon en uppfattning du inte förstår är det lätt att fråga varför han eller hon har den uppfattningen.

Skilj på sak och person

Att någon skriver något du inte håller med om, betyder inte att de är dumma i huvudet. Alla har rätt till sin uppfattning. Acceptera det. Du är inte sämre än andra bara för att du inte tycker som de. De är inte sämre än du därför att de inte tycker som du.

Ge inte igen

Sjunk inte till samma nivå som någon du tycker beter sig illa. Lägg din energi på människor du gillar i stället.

Bli inte arg

Konstigt råd? Ja, det låter kanske så. Vem drabbas när du blir arg? I första hand du själv. Särskilt när du befinner dig på ett diskussionsforum där ingen hör dig skrika. Den ilskan är riktad mot drabbas sällan.

Är det roligt att bli arg? Nej, de flesta tycker säkert inte det, men det är inte så enkelt att bara sluta bli arg. Det kräver träning. Mycket träning. Ett första steg är att stanna till i tanken och inse att du håller på att bli arg. Öva på det. När du kommer så långt att du ser ilskan komma kan du börja bearbeta den. Inse att du själv är offret för din ilska (och alla andra obekväma känslor med för den delen). Låt ilskan rinna av dig. Är det verkligen värt besväret och olustkänslan att bli arg? Fokusera din energi på bättre saker.

Skriv inte när du är arg

Risken är stor att du kommer att ångra dig. Vänta gärna en natt. Om du måste skriva, gör det, men skicka det inte förrän du har lugnat ner dig och läst igenom texten noga.

Det finns ett ordspråk som lyder ungefär: "Håll tal när du är arg och du kommer att hålla det bästa tal du någonsin har ångrat."

Inse att du kanske inte var så tydlig som du borde

Även om något du skriver är fullkomligt tydligt för dig, kan det vara otydligt eller ha en annan innebörd för andra. Förtydliga om du märker att någon inte uppfattar vad du menar.

Det är mänskligt att göra fel

Jag begår misstag, du begår misstag och alla andra gör det. De flesta misstag går att rätta till. Be om ursäkt och var beredd att acceptera andras ursäkter när det behövs.

Se inte de här tipsen som lagar

:-) Du bestämmer själv om du vill följa dem eller inte, men fråga dig om det kan ligga någon sanning bakom dem. Ifrågasätt dem gärna.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2022-03-09 14:48 av Niklas
  • Redigerat 2022-03-09 18:27 av Draken
Maria
2022-03-09 10:00
9

Mycket bra text. Kloka ord.

/Maria

Syntium
2022-03-09 12:38
6

Word. Kunde inte sagt det bättre själv ;)

"I'm too old for this shit."

Draken
2022-03-09 14:46
7

Mycket bra skrivet. Lägger denna tråd på löpsedeln.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Draken
2022-03-09 14:50
7

Tog mig friheten att lägga till en bild också 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Niklas
2022-03-09 15:42
6

#4: Mycket bra frihetstagande!

Draken
2022-03-09 16:26
2

🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Calcifer
2022-03-09 23:16
10

Just det där med att bli arg tycker jag är viktigt. Oavsett om det är på internet eller ens bästis eller en släkting är det ju så lätt att bli arg som första känsla. Det är inget fel i sig. Man är tillåten sina känslor. Men online kan det vara bra att ta några andetag först innan man skriver ner dem. Men jag menar, alla vi som har/haft en stor familj - vem har inte sagt saker man inte menar bara av ren frustration?

Är jättebra om man online kan ta ett andetag och sedan skriva vad man vill säga.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Draken
2022-03-10 12:48
5

När jag känner att jag börjar komma i affekt, så går jag bort från datorn ett tag tills jag har lugnat ner mig, inte alltid, men 8 av 10 gånger har jag lyckats.

Jag har en ganska vass tunga och penna om jag blir uppretat . Och ibland kan jag skriva eller säga saker som jag inte borde ha gjort.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kamera0710
2022-03-11 12:28
7

Det kan också vara bra om debattörer inser att förstå i betydelsen begripa inte är detsamma som att visa förståelse eller ursäkta.

Draken
2022-03-11 14:44
2

#9: Helt rätt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kamera0710
2022-03-12 08:03
3

En annan sak, det pratas mycket om åsiktsförtryck, åsiktskorridoren och liknande. Det kan vara bra om man i så fall tar upp konkreta exempel och inte bara uttrycker sig svepande. Se skärmdumpen till exempel, länkar till tråden.

En del som själva ger sig in i diskussioner verkar mer eller mindre kränkta av att man i en debatt/diskussion får vara beredd på att bli motsagd och kritiserad.

https://skepticism.ifokus.se/discussion/1469292/sd-har-tagit-sig-friheten-att-dela-ut-flyggblad

Sajt om skepticism, vetenskap, evidens, ifrågasättande och nyfikenhet gentemot naturen.
  • Redigerat 2022-03-12 08:04 av kamera0710
kamera0710
2022-03-15 12:25
1

.

Draken
2022-03-15 15:01
3

Det finns rötägg i alla partier, vissa (som denna) är betydligt sämre än andra. Tyvärr så har många "rötägg" sökt sig till just SD pga av deras flyktingpolitik. Men de brukar också utesluta medlemmar som beter sig som den här ovan.

"»Delar man inte våra värderingar, bryter mot partiets nolltolerans mot rasism och extremism, eller på annat sätt beter sig på ett vis som inte är förenligt med ett medlemskap i partiet blir man föremål för uteslutning ur Sverigedemokraterna. Att hålla rent i leden är ett arbete som vi prioriterar högt. Någon statistikföring över antalet uteslutna för varje mandatperiod genomförs dock inte".«

https://www.dagensarena.se/innehall/sa-manga-har-uteslutits-ur-partierna-ett-parti-sticker-ut/

(Artikeln är från 2021)

Jag stödjer SD's flykting politik. Det är för mycket nu. Vi måste se till de som redan finns i landet och skicka hem de som bara ställer till problem. Det finns alldeles för många "rötägg" som det är.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Varje mandatperiod utesluts politiker från sina partier. Men trots att de är valda av folket, så är det svårt att få reda på hur många som tvingas lämna. Dagens Arena har sökt svar och Sverigedemokraterna sticker ut i statistiken. 
  • Redigerat 2022-03-15 15:06 av Draken
Cojimar
2022-05-24 16:14
2

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Falsk och vilseledande information kan användas för att försöka störa och styra det offentliga samtalet i Sverige. Målet är att påverka politiska beslut och vad människor tycker. Myndigheten för psykologiskt försvar skyddar Sveriges öppna och demokratiska samhälle. På den här sajten har vi samlat knep för att känna igen falsk och vilseledande information.  
Niklas
2022-05-25 10:00
1

Jag visste inte ens att vi hade fått en myndighet för psykologiskt försvar, men det är en bra idé. Tack för länken!

Cojimar
2022-05-25 10:10
2

#15 Nej, vem hinner med att botanisera bland alla nya myndigheter?😏

Trevligt att länken uppskattas!

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
[Toxin]
2022-05-25 11:53
1

#16 Behövs alla?

Cojimar
2022-05-25 12:03
2

#17 Vi får vänta på svar till dess man skapat Myndigheten för myndigheters avskaffande. Kanske efter valet? 😏

• Redigerat 2022-05-25 12:33 av Cojimar
[Toxin]
2022-05-25 13:37
1
Betänkandet avser inrättandet av en ny myndighet för att följa upp, analysera och utvärdera verksamheten inom totalförsvaret i syfte att tillhandahålla kvalificerade kunskapsunderlag till regeringen Kansliets förslag är att förbundet ställer sig bakom utredningens förslag om en ny myndighet, men att förbundet samtidigt föreslår att myndighetens uppdrag ska vidgas till att även omfatta den fredstida krisberedskapen i sin helhet.
Cojimar
2022-05-25 14:06
0

#19 Känner för en omyndighetsförklaring där. 🙄

CFIT
2022-06-02 21:22
2

"Utgå från att allt som skrivs är skrivet med gott uppsåt"
är något av det bästa jag läst här!❤❤
Gäller ju framförallt i livet vad gäller både tal och handling, men också på forum.

Så om vi alla bara kunde komma överens om detta grundfundament så skulle framförallt våra redan tillräckligt komplicerade liv bli så mycket mer begripliga.

Och vad gäller forum, så är det inte "hetska stämmningar", "dåliga attityder" eller "unkna människosyner" som dödar dem.
Det är tillrättalagd tillintetsägande förutsägbarhet som gör det.

Niklas
2022-06-03 15:03
3

#21: Det var därför vi gjorde det till en del av iFokus Skrivregler. 🙂

CFIT
2022-06-04 19:25
0

#22#❤!

kamera0710
2022-06-05 14:34
3

#21 Störs du av att ett forum är förutsägbart kanske du ska söka dig någon annanstans för att debattera.

CFIT
2022-06-07 21:40
5

#24: Ja du var då inte ett dugg förutsägbar. ☺

kamera0710
2022-07-10 14:23
1

Det här är bland det mest tröttsamma när det gäller diskussioner på nätet, tugget om att "meningsmotståndarna vill tysta mig". Att debattören är före detta SVT-journalist gör inte saken bättre.

https://twitter.com/JohanRomin/status/1544661402555654145

Draken
2022-07-12 11:07
8

#26: Tyvärr så är det ganska vanligt att man blir "tystad" eller fullkomligt utfryst och idiotförklarad om man inte har samma åsikt som alla andra. Det är synd tycker jag, för folk vågar inte skriva om de har en annan åsikt, och då blir det egentligen ingen debatt, utan det blir bara massa ryggdunk och förhärligande av varandra.

Jag är en sådan person som kan bli väldigt obekväm i diskussioner, eftersom jag vänder inte kappan efter vinden. Jag har mina egna åsikter och de står jag för. Jag har blivit både idiotförklarad och utfryst på vissa forum. Men inte så mycket här på iFokus faktiskt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-07-12 11:11 av Draken
CFIT
2022-07-13 03:08
2

Så skönt att jag aldrig försökt tysta någon! Tvärtom!

Tala mer!!!! Om ni vågar……☺❤

LiteAvVarje
2023-02-17 08:06
0

#7: Haha, det är inte bara ni som har/haft en stor familj som blivit arga lite för många gånger, och sagt sånt man inte borde ha sagt. 😉 Du syftade nog på just inom familjen, förresten. Många olika viljor och behov! 😉
Arg har jag blivit inte bara på familj/släkt, utan på alla möjliga personer som jag mött eller haft med att göra på olika sätt.

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

Karmatarerskanise
2023-03-08 22:48
4

När man får svar som upprepar ett ord man själv skrivit, men det istället för att riktas mot ett agerande som i mitt inlägg, riktas mot mig, blir orden väldigt avslöjande.

Du är desperat.
Ja det är ju en väldigt övertygande kommentar.

Har man ingen åsikt är det bättre att inte skriva. Självmål är mest sorgligt.

[Mia-45]
2023-03-09 09:49
4

Jag skulle vilja våga skriva mer om mina åsikter inom specifika ämnen men jag håller tyst.
Har varit med så länge här att jag vet hur det kan dra igång många gånger….tyvärr.
Man blir tystad, utfryst, påhoppad, kväst ja you name it.
Och när det kommit dithän så blir jag frusterad och kan skriva saker som liknas vid sandlåda. Fast jag egentligen inte vill bli sån.
Dels orkar jag heller inte diskutera dessa ämnen längre. Tar för mycket energi.

Fornöga
2023-03-09 10:13
3

Det paradoxala är att Debatt iFokus vill och skall ha högt i tak, det står till och med i sajtbeskrivningen, men att få törs(?) skriva här. Det måste innebära att rädslan grundas på något som finns på annat håll, kanske på andra sajter och vinkar om var man inte bör skriva?

Inför risken att Debatt iFokus blir till en arena för surdegar som har sitt upphov på annat håll finns det läge att säga ifrån. Personligen använder jag inte benämningen "batikhäxor", men det bör kunna passera så länge det inte riktas mot någon namngiven eller antydd person. När debatten däremot övergår i personliga vendettor så är det dags att lägga på locket, och det är vad skett i tråden "SD- ett hot mot Sverige". Hade den diskussionens början förlagts till någon av de redan befintliga trådarna om partiet hade det antagligen inte väckt samma rabalder som det nu blev.

Och ni som är rädda att framföra er åsikt borde kanske tänka på att det inte hjälper att hålla den rädslan inne- då har motdebattörerna segrat. Men innan vi skriver kan det finnas skäl att ta till sig det som sägs i den här trådens inledning.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

[Mia-45]
2023-03-09 10:19
3

Jag menade inte att jag var rädd för att uttrycka mina åsikter på just detta forum som Debatt. Det gäller överallt.
Och mitt batik-kärring-uttryck riktade sig absolut inte mot någon specifik person.

Klart man ska hålla ett forum högt i tak och det lyckas ni med här inne.
Ni gör ett kanonjobb 😍

• Redigerat 2023-03-09 10:20 av [Mia-45]
Karmatarerskanise
2023-03-09 10:20
3

Jag fortsätter skriva trots att mina inlägg anmäls och förstörs av samma människor alltid.

Man ska inte vara rädd.

Niklas
2023-03-09 10:24
7

#32: Samtidigt ska man ha klart för sig att det kan vara mycket jobb att debattera. Är man dessutom känslomässigt berörd av diskussionen förstår jag att det kan kännas övermäktigt. Det gäller att vara påläst eller beredd att byta uppfattning (eller både och). Att ensam stå för en uppfattning i en debatt är inget fel, men det kräver en hel del skinn på näsan om man ska orka.

En viktig sak, som många nog glömmer när det blir intensivt, är att man kan lämna en diskussion innan den är slut. Känns det inte roligt längre är det bara att sluta diskutera där och hitta något roligare. Man behöver inte ens säga att man lämnar den. Genom att inte göra det lämnar man dessutom öppet för att återvända.

Karmatarerskanise
2023-03-09 10:29
0
Karmatarerskanise
2023-03-09 10:30
1
Fornöga
2023-03-09 10:30
4

#35 Tänkvärt! Vissa trådar blir utsträckta "i det oändliga" för att argumenten tryter snabbare än prestigen man upplever i att få sista ordet. När man ser att andra debattörer faller ifrån i en debatt så finns det nog skäl att fråga sig varför man framhärdar i att den driva den vidare "på tu man hand".

• Redigerat 2023-03-09 10:35 av Fornöga
Missfit
2023-03-09 10:34
4

#33 & #34: varför öht använda nedsättande uttryck om man vill bli seriöst lyssnad på? Det går över mitt förstånd. Jag vet inte om ni förstår att ord som batikkärring/häxa uppfattas generellt som nedlåtande. Och är man nedlåtande är det sällan man framstår som seriös. Det är iaf min uppfattning. Det finns SÅ många ord man kan använda sig av för att nå fram med sitt budskap utan att förnedra.

#35: mycket bra formulerat 👍

https://sv.m.wiktionary.org/wiki/batikh%C3%A4xa

Vänlighet & Respekt = vinnande koncept

Fornöga
2023-03-09 10:34
4

#36 #37 Ja, det händer ju saker både här och där! Jag upptäckte på tidigt stadium att det kan vara bra för själsfriden att strunta i det som man riskerar att reta sig på och helt enkelt vända ryggen till. Vi kan inte föra en debatt här om vad som uttrycks på annat håll, om det inte är av allmänt intresse- och det är det knappast i det här fallet.

• Redigerat 2023-03-09 10:43 av Fornöga
Karmatarerskanise
2023-03-09 10:37
1

#39: förnedra?
Hur förnedrar man extremister?

Missfit
2023-03-09 10:41
4

#41: jag förstår att du inte förstår och ska därför inte lägga mer energi på dig. Extremist är ett starkt ord som bör användas med försiktighet… åt samtliga politiska väderstreck.

Nu lockar jobbet mer. 🙂

Vänlighet & Respekt = vinnande koncept

Karmatarerskanise
2023-03-09 10:46
0

#42: och bör användas när det faktiskt är så.

Då förstår jag att du förstår att jag inte förstår, och det är helt ok.

Karmatarerskanise
2023-03-09 13:48
1

Det går tydligen inte att debattera någonstans numer. Att konstatera ett faktum och vara ironisk över att det ofta är orimligt men ändå så det är, det är personangrepp….

Trodde vi var vuxna människor som vet vad personangrepp är och som klarat att man pekar ut brister i resonemang och skämtar.

Fornöga
2023-10-29 14:09
4

Tråden "ålderspension och sjukersättning" är borttagen (t.v?). En liknande diskussion finns dock sedan tidigare i denna tråd.

• Redigerat 2023-10-29 14:09 av Fornöga
kamera0710
2024-06-22 11:55
2

På tal om att inte ge igen. Läkaren Henrik Widegren valde att göra en sång av diverse kommentarer han fått på sociala medier.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

• Redigerat 2024-06-22 11:55 av kamera0710
[Hayabusa-0001]
2024-06-24 08:47
3
Dekanen Santino Sanimir Resic svor och räckte långfinger till pro-palestinska aktivister som tagit sig in på universitetet och stört en ceremoni. Klippet spreds i sociala medier vilket lett till hot och trakasserier. Nu är han en av flera anställda på Lunds universitet som bär personlarm.
johan
2024-06-24 11:08
5

Vissas metod verkar alltid vara att bete sig illa, väcka arga reaktioner som filmas och publiceras nedklippt till att enbart visa utbrottet, inte vad som orsakade det.

Mvh // Johan

[Hayabusa-0001]
2024-06-24 12:17
1

#48 Så är det, där ser vi en förändring mot förr.
Det är idag så enkelt att skapa drev och kampanjer mot någon. Allt medan ”pöbeln” hejar på.

[trädkrona]
2024-06-27 13:01
2

Bra och tydliga regler! Men även på detta forum verkar de vara svåra att efterleva då här finns en ganska stor klunga människor som i trupp angriper de åsikter och den person som avviker.

Helt okej att ha olika åsikter, men det måste gå att yttra och samtala civiliserat om själva sakfrågan utan att det övergår till personangrepp bara för att man själv känner sig i underläge av att man inte kan besvara de (för en själv) okända åsikterna som man inte förstår.

Kan tycka att iFokus tyvärr liknar Facebook utifrån dessa tydliga gemenskaps grupper, som ska vara så inkluderande, för att det i dessa grupper under flera år har byggts upp en så stark identitet mot omvärlden som totalt verkar krackelera vid dessa stunder av andras åsikter. Som gör att man i horder nedvärderande kommenterar och får high fives för att riktigt tillintetgöra den som har yttrat sig. Som sen blir hackkyckling vid varje yttrad kommentar som får medhåll.

Och det värsta är att personerna själva inte förstår sitt beteende.
De anser bara att de besvarat det som sagts.

• Redigerat 2024-06-27 13:04 av [trädkrona]
Maria
2024-06-27 13:10
2

#50 Kan du ge exempel?

Jag tycker iFokus över lag är väldigt bra på att inte tillåta personangrepp.
De flesta värdar sköter det bra och är det sidor utan aktiv administration så hjälper andra till att rösta bort inlägg som bryter mot reglerna.

/Maria

[trädkrona]
2024-06-27 13:32
0

#51: Nej, det kan jag inte för jag vill inte hänga ut någon.

Maria
2024-06-27 13:34
1

#52 Då kan du ju kontakta administrationen på den sidan så att tråden rensas från personangrepp.

/Maria

[trädkrona]
2024-06-27 13:37
0

Hur kontaktar man dom?

Maria
2024-06-27 13:44
1

#54 Ex. På denna sidan trycker du på Debatt längst upp. Då får du olika alternativ och på "om sajten" står vem som är Sajtvärd och eventuella Medarbetare. Då kan du bara skicka PM.

/Maria

[trädkrona]
2024-06-27 14:08
1

#55:

Jaha, jag trodde du åsyftade administrationen för iFokus.

Att kontakta admins för berörda sidor kan bli klurigt då de själva har varit med i dreven. Annars hade jag kontaktat dom och inte behövt skriva ovannämnd kommentar.

• Redigerat 2024-06-27 14:09 av [trädkrona]
Calcifer
2024-06-27 14:10
3

#56: Så länge de inte bryter mot lagen eller någon av standardreglerna inom iFokus nätverk gör killarna bakom iFokus ingenting åt enskilda sajter. Tycker du att drev dras igång och hålls i även av admin eller mod så är det bästa att göra undvika just de sajterna. Men bryts det mot några lagar ska du såklart kontakta dem bakom iFokus.

[trädkrona]
2024-06-27 14:25
1

#57:

Då är ju risken att dessa drev kan drabba någon annan som bara har en annan åsikt.
Om jag skulle ha brutit mot gruppens lagar som förorsakat dessa drev så kan jag förstå åsikten att jag ska hålla mig undan. Men det enda jag gjorde var att yttra mina åsikter och vänligt bemöta dom som tyckte annorlunda.

De som ingick i dessa drev tyckte jag däremot bröt mot gruppens lagar med att agera på sina känslor och nedvärdera.
Kanske är det dom som ska hålla sig undan. 🙂

Hur kontaktar man admins bakom iFokus?

Calcifer
2024-06-27 14:30
3

#58: Niklas som startade denna tråd är en av dem, tex.

Alltså det jag menade var att om admin och mod inte bryter mot svensk lag, så är det inget som killarna bakom iFokus går in och nystar i. iFokus är ju enormt med massor av olika sajter, en del har ämnen där det lättare blir ganska hård ton pga vad som diskuteras, medan andra sajter är mer lättsamma i ton (typ olika filmsajter eller så).

[trädkrona]
2024-06-27 15:14
0

#59:

Vad innebär då svensk lag i detta fall?
Jo, att den som kommenterar har rätt till yttrandefrihet genom att den får yttra sin åsikt utan att få en tillrättavisning att åsikten skulle vara fel eller opassande som det i mitt fall skett där flera personer i en tråd gått till offensivt angrepp p.g.a. att man inte har förstått vad som legat bakom inläggets syfte.
Dessa typer av tillrättavisningar landar ju indirekt i att man vill tysta ner den som har denna annorlunda åsikt eller utgångspunkt och då är det inte längre yttrandefrihet.

Calcifer
2024-06-27 15:18
4

#60: Det är inte emot lagen att påpeka att man tycker någons åsikt är "fel", eller vad det nu är som skett. Det ska ju vara om de vill tysta din åsikt med hot eller liknande. Men att starkt ogilla någons åsikter är inte olagligt. Skulle någon tex posta ett homofobiskt inlägg så har jag noll problem med att hoppa in direkt och säga att det är hemskt och illa och fel. Det är inte olagligt. Att vara oense online är liksom en del av det. Visst kan det kännas jobbigt när det känns som om man står ensam på sin sida med sin åsikt medan "alla andra" är på andra sidan, men olagligt är det inte. Jag skulle snarare bara låta bli att prata med de inblandade och undvika de sajterna.

Maria
2024-06-27 15:19
4

#60 Jag tror jag vet vilken tråd du menar.
När det är så många som har en helt annan åsikt så innebär det inte att det är ett drev utan ren vanlig diskussion.

Då får man luta sig tillbaka och ta en funderare på om man verkligen har rätt och alla andra fel.

/Maria

[trädkrona]
2024-06-27 15:52
1

#61:

Jag är helt okej med att man inte håller med mig. Om man dessutom kan bemöta varandra med vänlighet och förståelse i att man just har dessa olika åsikter utan att frångå sakfrågan, så är det fint. Det är dock just det jag inte har upplevt.

Om ett inlägg vars syfte är att ställa grupper mot varann så har jag all förståelse för att man reagerar starkt.
Mitt syfte med mina inlägg har enbart handlat om att delge människor mitt synsätt på en viss sakfråga för att kanske skapa en vidare reflektion hos någon. Aldrig att ställa människor mot varann eller övertyga om vem som har mest rätt. Alla har rätt utifrån sina perspektiv.

• Redigerat 2024-06-27 15:52 av [trädkrona]
[trädkrona]
2024-06-27 15:55
0

#62:

En diskussion vidrör sakfrågan utan att gå till angrepp. Har inte upplevt att det har skett.

Calcifer
2024-06-27 15:58
4

#63: Fast du öppnar ALLTID för möjligheten till mothugg om du säger nåt på internet. Kan vara nåt extremt kontroversiellt eller helt oskyldigt. Jag hänger rätt mycket på reddit, där kan man bli nedröstad för att man säger "jag gillar film x". Det är ju störtlöjligt, men det är lite så det fungerar på internet. Även om du anser att det inte bör gå att ge mothugg så betyder det inte att det är så. Jag tycker det är otroligt korkat när folk röstar ner mitt inlägg för att min favoritfilm inte är densamma som någon annans men men. 🤷‍♀️

[trädkrona]
2024-06-27 16:09
0

#65:

Nej, men det beror ju på hur man gör det, som det inlägg vi kommenterar på berättar om hur man bör. 🙂

Maria
2024-06-27 16:10
3

#63 Du skriver att du vill skapa en vidare reflektion och det är ju vad du har fått.

Att uttrycka sig i skrift kan vara vanskligt.

/Maria

Calcifer
2024-06-27 16:11
4

#66: Javisst, men nu har du fått svar att bryter det inte mot svensk lag så är det ingen "högre upp" som kliver in och styr upp. Då är det bättre att bara lämna de sajter där man anser det finns problem. Jag skriver inte på alla sajter heller, det måste man inte. Är det någonstans man känner att det är jobbigt så går det fint att lämna.

Maria
2024-06-27 16:17
6

Om jag skriver "Du är korkad" så är det ett personqngrepp.

Om jag däremot skriver att 'jag tycker dina åsikter är korkade" så blir det mer vagt.

Här gäller det att antingen hoppa av diskussionen eller fortsätta och försöka göra sin röst hörd.
Får man inget gensvar så kanske man får ge upp eller t.om fundera på om man verkligen hade rätt när så många tycker tvärtom.

/Maria

Calcifer
2024-06-27 16:20
4

#69: Bra förklarat. Som du säger är det skillnad på "du är" och "dina åsikter är".

[trädkrona]
2024-06-27 16:21
2

#69:

Mitt syfte är inte att hävda att andra har fel. Bara förhoppningsvis vidga vyerna utifrån andras redan existerande ståndpunkt man anser är rätt. 🙂
Om man ska hålla på att tala om vem som har mest rätt och fel så blir det en evig kamp.

[Hayabusa-0001]
2024-06-27 16:31
3

Det är i det närmaste omöjligt att undvika dessa kollisioner vilket gör att varje sajt (alldeles oavsett media) blir per automatik likriktad. Det är så det funkar.

Maria
2024-06-27 18:45
6

#71 I det här fallet så var det flera som försökte vidga dina vyer. Är inte det OK menar du?
Är det bara dina vyer som ska vara gällande?

/Maria

Calcifer
2024-06-27 19:13
6

#71: Fast alla kommer inte hålla med dig om att deras vyer behöver vidgas. I många fall är jag glad att höra ett annat perspektiv, för visst kan det komma sig att jag ändrar åsikt när någon har bra argument. Men i andra fall kommer jag aldrig någonsin vad än någon annan säger att byta åsikt. Är det fel på mig i så fall menar du? Är jag bara tillåten att delta i diskussioner om jag byter min åsikt mot din? Det känns inte direkt logiskt.

[Hayabusa-0001]
2024-06-27 20:02
4

Det är precis det här som gör att sajter/forum/m.m. till slut likformas och befolkas uteslutande av personer som tycker lika. Övriga tröttnar, ger upp och hittar andra platser och personer att diskutera med.

[trädkrona]
2024-06-27 20:47
2

I min kommentar talade jag enbart för min inställning som gäller mig själv som ett svar på det du skrev om att ”andra har rätt och en själv fel”.
Om du anser att vissa har rätt och andra fel så får du tycka så.
Jag anser att alla har rätt och ingen fel. 😊 Jag vill inte vara i kamp med människor, så som andra människor på nätet gärna vill vara för att skapa drama och något att förströ sin tid på.

Förövrigt är det självklart att andra har lika mycket rätt att delge sitt perspektiv som vad jag har.

Calcifer
2024-06-27 20:51
5

#76: Fast sådär fungerar det verkligen inte ute i livet. Ibland har folk verkligen helt fel, och i andra helt rätt. Man kan försöka vara så objektiv som möjligt men förr eller senare så hittar man verkligen där det är en "rätt" sida och en "fel" sida.

Jag menar, om någon skrev att homofobi är bra och vi ska sälja mer barn till sexindustrin, menar du då att du inte kan säga nåt för att jag får tänka så och ha min åsikt och den är ju rätt enligt mig????

Vore hemskt isf.

[trädkrona]
2024-06-27 21:01
2

#74:

Nej, och det är helt okej. 😊
Som jag tidigare skrev så har jag inga problem med att människor har olika tycken. Det fina är när man kan samtala kring varandras åsikter under vänliga former.
Det är dock ytterst sällsynt på internetforum. Ofta går man till angrepp där man sätter sig själv i en hierarkisk position för att inte tappa greppet om tillvaron. Många hänger gärna på det dramat för att folk gillar när det händer något.

#77:
Du vet mycket väl vad jag menar, men drar det nu till extrema exempel.
Jag stoppar här nu. 🙏

Önskar Dig en fortsatt fin kväll! 🙂

Calcifer
2024-06-27 21:03
3

#78: Ok, så nu har du bestämt att jag inte får säga nåt mer. Vart fick du den rättigheten att bestämma vad jag får och inte får säga?

[trädkrona]
2024-06-27 21:08
2

#79:

Jag känner inte för att delta eftersom det har frångått sakfrågan, för länge sen.
Men du får gärna fortsätta hävda din åsikt.

Ha en fin kväll! 🙂

Calcifer
2024-06-27 21:10
7

#80: Poängen är att du anser att DU är den som får bestämma när och var och hur folk uttrycker sin åsikt. Så fungerar det inte online och kommer aldrig göra. Så länge du har den åsikten kommer du fortsätta att bli besviken online, och det är väl trist. Men fortsätt i den riktningen om det är vad som gör dig lycklig, antar jag. 🤷‍♀️

[Hayabusa-0001]
2024-06-27 22:07
4

Well…vad var det jag sa? 😉

Niklas
2024-06-28 14:56
6

#60: Ett förtydligande:

I Sverige råder yttrandefrihet. Enskilda sajter på iFokus, TV, tidningar och andra medier, har ingen skyldighet att tillhandahålla sina plattformar för alla som vill yttra en åsikt. De kan fritt bestämma vad som får yttras och inte, utan att de för den sakens skull bryter mot Sveriges yttrandefrihet.

I övrigt håller jag med om att det finns diskussioner på iFokus med en del av de problem du beskriver. Jag brukar hålla mina diskussioner på sajter som har ett klimat som passar mig. Det ger mig mer än tillräckligt att göra här. 🙂

[trädkrona]
2024-06-28 18:21
1

Ja, och samtidigt kan man fundera kring varför vissa åsikter inte får yttras. Om det verkligen bara skulle handla om att man anser att mottagen har fel.
Att det också kan handla om att den yttrade åsikten har väckt någonting inom en själv som man inte klarar att se, som därmed blir den utlösande faktorn till ett borttagande.
Men det värsta är att ett raderat inlägg inte kan radera den insikt som har väckts inom en själv.

Calcifer
2024-06-28 18:24
4

#84: Fast att tycka någons åsikt är fel och att man måste tysta dem är två skiljda saker. Jag tillåter såklart avvikande åsikter på mina sajter, det är inget problem jag kommer inte radera hit och dit. Men jag kan fortfarande tycka någons åsikt är fel.

Maria
2024-06-28 18:42
6

#84 Visst får åsikter yttras.
Du kan inte tolka in att din åsikt "väckt" något bara för att andra tycker annorlunda.

Du tolkar det på ett skruvat sätt som ett bevis på att du har kvitto på sanningen.

/Maria

Karmatarerskanise
2024-07-01 14:45
3

Nu vet jag inte vad som orsakade de senaste kommentarerna, men åsikterna i dom är verkligen komiska 😂😂

[Hayabusa-0001]
2024-07-01 15:29
2

De allra flesta gillar lika samt har svårt att förlika sig med en avvikande åsikt. Därför blir det som det blir.

Calcifer
2024-07-01 15:31
4

#88: Alla åsikter behöver dock inte förändras för att det ska vara givande. Jag ger mig inte in i alla diskussioner på nätet med en förväntan om att antingen ska de eller jag byta åsikt. Ibland räcker det med att man får nåt extra att tänka på en stund. Grundåsikten kan vara densamma, men kanske har man lite små-åsikter här och där som kan grena åt nya håll.

[Hayabusa-0001]
2024-07-01 15:35
0

#89 Det är inte heller vad jag skriver om utan varför ett forum/en sajt blir likriktat/likformat. Vilket du själv, i det du uppger, är ett bra bevis på.

• Redigerat 2024-07-01 15:37 av [Hayabusa-0001]
Calcifer
2024-07-01 15:43
2

#90: Beror nog på sajt/forum. Vissa gör det klart från dag 1 att de gillar nya åsikter, andra gör det klart att de inte gör det.

[Hayabusa-0001]
2024-07-01 15:47
0

#91 Principen gäller i regel även de du nämner. Varför? Därför att de som skriver blir innehållet i dess andemening.
Det ligger i sakens natur att det blir så, det är inte konstigt eller unikt.

[trädkrona]
2024-07-01 19:57
0

#89:

"Alla åsikter behöver dock inte förändras för att det ska vara givande. Jag ger mig inte in i alla diskussioner på nätet med en förväntan om att antingen ska de eller jag byta åsikt. Ibland räcker det med att man får nåt extra att tänka på en stund. Grundåsikten kan vara densamma, men kanske har man lite små-åsikter här och där som kan grena åt nya håll."

Jaa… 😃💁 Det var ju det jag pratade om hela tiden. 😃

kamera0710
2024-07-06 17:32
1

Man i 60-årsåldern har dömts för olaga hot mot Henrik Schyffert, på grund av en kommentar på facebook. Själv tycker han att "hans inlägg följer jargongen för hur det brukar se ut i kommentarsfält".

https://www.expressen.se/noje/man-doms-for-olaga-hot-mot-henrik-schyffert/

En man i 60-årsåldern döms till böter för olaga hot mot Henrik Schyffert. Hotet ska ha förmedlats i en kommentar på Facebook. Mannen nekar till brott. ”Det är krångligt, långsamt och jobbigt att polisanmäla folk som hotar dig på sociala medier men det är det enda sättet vi har”, skriver Schyffert i ett inlägg på Instagram.
  • Redigerat 2024-07-06 17:35 av kamera0710
[Hayabusa-0001]
2024-07-06 18:17
2

#94 Lutar mer åt ”hat och hot” än kommunikation.

Fornöga
2024-12-01 10:54
4

Dagens ord på vägen är från 2017 och handlar om politiker, men är kanske överförbar till andra sammanhang: "Alltför få är beredda att föra ett nyanserat och konstruktivt samtal, där man antingen försöker hitta gemensam grund eller respekterar att motparten tycker annorlunda. I stället har väljare vant sig vid positioneringar och utspel - en taktik som inte är konstruktiv och som inte heller gör politiken särskilt attraktiv."---

Länk.

"Pepparkakor gör oss snälla – eller åtminstone mindre griniga. Orsaken handlar om pepparkakans påverkan på vår mage." Vad sägs om en kaka till?😉

Med vetenskapligt stöd är det nu bevisat att pepparkakor gör oss snälla – eller åtminstone mindre griniga.
[Hayabusa-0001]
2024-12-01 11:00
3

😀👍🏼

[Hayabusa-0001]
2024-12-01 12:05
5

Dagens digitala pepparkaka ger jag till signatur Pyttelite 🤎

kamera0710
2026-04-04 07:54
1

Aron Flam åtalas för olaga hot, efter att på sociala medier kallat en kvinna "nazistfitta", uppmanat henne att ta livet av sig med mera.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/aron-flam-atalas-for--olaga-hot-och-ofredande/

Debattören och komikern Aron Flam har åtalats för olaga hot och ofredande. Han kallade lokalpolitikern Marie Åkesdotter (MP) för ”nazist, Hamasgroupie och judehatare” och skrev: ”Nu har jag din hemadress.” – Det var ju fruktansvärt, säger Åkesdotter till Expressen.
Fornöga
2026-04-04 09:06
4

Det finns orsak till att många väljer bort X och Facebook. Fast välmenande (?) medlemmar håller oss ju underrättade om de värsta avarterna där, vilket inte direkt uppmuntrar till eget läsande på de sajterna.

Som något sorts summering av tråden är min uppfattning att det Niklas skrev i trådstarten för fyra år sedan därefter har genomsyrat tonen i det som skrivs på Debatt iFokus.

• Redigerat 2026-04-04 09:08 av Fornöga
kamera0710
2026-04-04 09:49
2

Aron Flam skulle jag säga verkar vara uppskattad av vissa här på sajten. Därför tyckte jag att åtalet var värt att lyfta. VAR han skrev ser jag som mindre relevant.

• Redigerat 2026-04-04 09:51 av kamera0710
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.