Debatt iFokus

Debatt

Läst 199 ggr
[Lotofs]
1

Bidragsfusk?

Misstänker en äldre granne för bidragsfusk. Han har bott här i ett år och stått som ensamboende enligt webben, men det har han inte varit. Pensionsmyndigheten har ingen sida där man (anonymt) kan framföra misstankar om bostadstilläggsfusk.

Hur hade ni gjort om ni misstänkt era grannar för någon form av bidragsfusk?

Niklas
1

Kan du inte anmäla till Försäkringskassan?

» Tipsa om felaktiga utbetalningar eller bidragsbrott - Försäkringskassan

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Magrat
8

Fråga grannen annars? Kan väl vara särbo eller vad som? Kommunikation kommer man långt med.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Maria
5

#2 Jag håller med. Att prata med varandra kommer man långt med.

/Maria

Calcifer
5

Det finns ju olika regler kring hur man delar boende med någon, behöver inte alls vara så att det handlar om fusk. Jag skulle också prata med grannen först och främst. Det sista man bör vilja är ju att någon som kanske sitter i en redan utsatt situation (som får bidrag t:ex) får en massa strul och dylikt över något som varit ett missförstånd. Grannen kan ju förlora hur mycket som helst över en falsk anmälan om det vill sig illa (t:ex att de drar in bidrag medan en utredning görs). Jag som själv inte kan överleva utan bidrag skulle hamna i riskzonen för hemlöshet om någon gjorde något för att riskera bidraget.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
5

Jag skulle nog aldrig misstänka mina grannar för jag skulle aldrig få för mig att googla på dom.

/Maria

Caeli
3

Förstår inte riktigt vad du grundar dina misstankar på? Är det endast det faktum att någon mer bor på adressen och som inte är skriven där? Kan ju röra sig om särbo, barn, tillfälligt inneboende eller någon som har skyddad identitet. Då syns inte personen när du "googlar".

Jag hade INTE tagit kontakt och frågat. Du riskerar att få en granne som blir djupt kränkt - kanske med all rätt. Alla lever inte på bidrag!

Lona
3

Vet du ens att han får bostadstillägg - och hur vet du i så fall det? Om han fuskar så har han väl knappast talat om det?
Jag är en av dem som säkert kan se ut som "bidragsfuskare" om man inte vet situationen utan bara googlar, eller för den delen spionerar på mig.
Och ja, jag skulle känna mig rätt kränkt om en av mina grannar anmälde mig för bidragsfusk. Så som jag har kämpat för att få de bidrag jag har all rätt till, det skulle kännas som en rejäl smäll på käften om någon som inte alls har med saken att göra började rota i det.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Lotofs]
2

#1 Tänker att det är två olika instanser. Försäkringskassan har inte hand om bostadstillägg till pensionärer, vad jag vet.

#2 #3 Har en del dåliga erfarenheter av att försöka prata med vissa, till och med utsatts för hot för att jag försökt få tillgång till min egen parkeringsplats, bara ett exempel.

#4 Vill inte heller riskera något - därav min fråga.

#5 Säkert? Har själv blivit googlad. Trevligast blev det när en i gatan en dag ringde på med en bukett blommor i handen och sa "Grattis på födelsedagen!". Ja, han hade googlat.

#6 De talar mycket dålig svenska. Så har svårt tro att det rör sej om skyddad identitet. Men kan ju vara så. Särbo? Kanske, men ser dom jämt tillsammans här. Barn? Nej, sambon är i personens egen ålder.

#7 Läs att jag skrev misstänker. Skulle du själv skryta med brottslighet? Nu har jag heller inte uttalat att någon "ser ut" som en bidragstagare (hur man då skulle se ut?). Bra att du har rätt till bidrag och inte missbrukar det och utnyttjar samhället 👍.

Min fråga nu blir: hur ska man komma tillrätta med det stora fusket i Sverige med de olika bidragen? Som Niklas visade ovan kan man anmäla till Fk, t.ex. Visst, det blir ett angivarsamhälle, men jag personligen tycker att vi alla till mans nånstans måste börja bry oss.

Maria
4

#8 Att "bry sig" har för mig en helt annan innebörd än att i smyg kolla upp andra.

/Maria

[Lotofs]
1

#9 Nu finns en del uppgifter att få på nätet. Så ditt ordval "i smyg eller spionage för den delen" passar inte in, enligt mej. Jag bryr mej inte för om du googlar nån eller inte, du gör som du vill. Jag har inga problem med att bli googlad. Vad jag däremot upplever som ett hot är att HELA personnumret skrivs ut på nätet vilket gör att riskerar bli utsatt för bedrägeri.

Så, Maria, hur tycker du vi kan göra…. var min fråga.

Maria
1

#10 Vad är frågan?
Hur vi ska göra med att personnumret finns på nätet?

/Maria

• Redigerat 2022-04-01 07:53 av Maria
[Lotofs]
0

#11 Ingen kommentar.

Lona
1

Jo, det är Försäkringskassan som har hand om bostadstillägg även för pensionärer. 🙂
Jag håller ju på sätt och vis med dig, vad ska vi göra åt bidragsfusk? Samtidigt är jag lite rädd för en "angivarstat" där folk mer eller mindre spionerar på varandra (menar inte att du gör det, en mer allmän reflektion) för att rapportera till "Storebror". Svårt det där!

Vad jag menade med om du vet angående bostadstillägg - har han ens det? Långt ifrån alla pensionärer har det.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2022-04-01 09:31 av Lona
[Lotofs]
0

Hej, Lona! Ser i flödet att du kommenterat men hittar det inte i tråden. Hoppas den dyker upp!

[Kattenlava]
3

Det här är en svår och känslig fråga och man ska vara helt säker på sin sak innan man anger någon så det inte blir falska anklagelser för det kan stå oss dyrt så som fängelse i högst två år och är det ringa brott böter eller sex månader i fängelse.

Ingen av oss vill bli falskt anklagade för något och blir vi det har vi lagen på vår sida så var försiktig., se 15 kap. 6 § brottsbalken .

Det gäller att verkligen veta och vara säker på att det verkligen rör sig om fusk och idag finns också så många olika boendeformer och anledningar till varför fler uppehåller sig i en bostad.

Magrat
2

Och om det nu är två personer så kanske de inte ens behöver bostadstillägg?

Min pappa har en devis som jag oftast försöker leva efter; "Sköt dig själv och skit i andra." Blir oftast mindre gråa hår då.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Lotofs]
1

#13 Ja, det blir lätt ett angivarsamhälle, samtidigt som myndigheter, Fk och polis t.ex, behöver få reda på fusk/bedrägerier. Jag har inget bra förslag själv. Det tråkiga med all brottslighet är att det drabbar oskyldiga och skattebetalarna. Vill poängtera att jag definitivt inte är emot bidrag där det behövs, endast fusket som drabbar oss alla andra.

Vet ej om han har bostadstillägg, men stående som ensamboende trots att han inte verkar vara det, gör iaf mej misstänksam. Bor dessutom också i en trea som inte är så billig.

[Lotofs]
0

#16 Skita i andra kan man också göra. Men personligen vill jag inte ha ett fusksamhälle, därmed inte sagt att jag skulle anmäla. Då hade jag kunnat gjort det utan att fråga här hur ni skulle göra.

[Lotofs]
0

Märker att tråden blir svår att överblicka, så jag fortsätter bara läsa sen. Min ståndpunkt framgår.

Men svara gärna på frågorna jag ställde: hur ni skulle göra och hur man kan komma tillrätta med bidragsfusk.

Maria
2

#19 Känner att jag inte kan göra något personligen mer än att ex göra min röst höjd i valet av parti.

/Maria

Draken
2

Håller med övriga. Prata med grannen öga mot öga istället för att anmäla på indicier.

Som tidigare skrivet, han kan ha vänner som kommer över och hälsar på, han kan ha en särbo eller någon som bara hjälper honom med olika saker. Anmäla kan man göra om man är helt 100% säker på att det finns belägg för en anmälan, och dessutom tycker jag inte att om man går så pass långt som till anmälan, då skall man stå för det man säger och gör och inte lämna en anonym anmälan.

Sen har jag mycket svårt att förstå och rättfärdiga att man skall kolla upp sina grannar på Google.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis