Nya Karolinska
Jag vill ha rubriken "vad i hela jävla helvete" i caps egentligen men det är inte så informativt. Är kanske inte denna heller men jag är så upprörd att jag kommer inte på nåt bättre.
Läs.
"I'm too old for this shit."
Har inte Facebook så jag kan inte läsa. Vad står på?
// Harley
De skulle ha valt en annan operatör på den fria vårdmarknaden.
För undvikande av missförstånd: ironi. Läs gärna boken Konsulterna, se länken.
https://www.bokus.com/bok/9789180021531/konsulterna-kampen-om-karolinska/
#1 Men skit. Var en rätt lång text men ska försöka sammanfatta.
En person förolyckades i en bilolycka. En anhörig försöker ta reda på vad som hänt och ringer till sjukhuset. Där kan man inte bli kopplad till akuten utan anhörig får vänta i en telefonkö, ingen möjlighet att bli uppringd utan bara att vänta.
Väl framme så kan de inte se om det kommit in någon med trauma "men det betyder inte att den inte kommit in så ring om en halvtimme igen".
Polisen meddelar att personen har avlidit men de har såklart ingen information om behandling eller något sånt. Sjukhuset meddelar inte någon anhörig om dödsfallet. Anhörig ringer och ringer och kopplas vidare (det supermoderna sjukhuset har nämligen inga telefonsvarare) och får till slut kontakt med en kurator.
Kuratorn lämnar noteringar om att kirurgen ska ringa anhörig och ringer själv den anhöriga för att kolla om hen gjort det. Det har hen inte. Det är fredag em och kuratorn kan bara säga "håll ut till måndag".
Nya Karolinska skickar kroppen till rättsmedicin där de inte utför visningar så de anhöriga får inte se kroppen.
18:30 måndag ringer traumakirurgen och säger att "det föll bort" att kontakta de anhöriga.
Anhörig ber om att NK ska göra en utredning om detta och kuratorn gör också till slut en egen avikelseanmälan.
Över en månad senare avslås avvikelsen för att "eftersom det inte finns någon rutin på att kontakta anhöriga har ingen rutin brustit".
När man säger att alla behandlas lika i svensk sjukvård menar man väl lika illa?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-07-17 09:52 av Pyttelite
#4 Mer eller mindre.
#3: Anhörig ber om att NK ska göra en utredning om detta och kuratorn gör också till slut en egen avikelseanmälan. Över en månad senare avslås avvikelsen för att "eftersom det inte finns någon rutin på att kontakta anhöriga har ingen rutin brustit".
Det är mycket som är hårresande i denna berättelse men slutklämmen tar priset.
Alla kan göra fel även läkare och vårdpersonal men att inte ta en anmälan på allvar så att det iallafall kan bli bättre för andra är inte något som borgar för kvalitet.
#1 Jag har inte facebook men kan läsa inlägget på länken.
Önskar att jag kunde säga att jag är förvånad, men tyvärr är jag inte det minst förvånad. Upprörd däremot, det blir jag så det räcker och blir över. Att folk som ska jobba med människor i ofta svåra livskriser tycker att "det är nån annans problem"- det är ju det intrycket man får. Tyvärr är många läkare idag väldigt kliniska i sin kontakt med medmänniskor, de fokuserar så på själva skadan/sjukdomen att de glömmer att det är en människa bakom med känslor.
Två saker var extremt viktiga för mig när min mor till slut gick bort pga sin cancer.
- Hennes familj var där. Hennes make och tre av hennes barn (jag och min lillebror hade fått ta farväl av henne som var på tunga mediciner mot smärtor kvällen innan då hon sov) var med henne när det till slut var över.
- Hon hade vårdpersonal som svarade på frågor, noga såg till att hon var så bekväm som möjligt, såg till att syskon i skift kunde få låna ett vilorum för att få lite sömn om det behövdes, såg till att syskon och make hade fått i sig nåt att äta (sent på natten finns det ju ingenting som är öppet där man kan köpa nåt), var noga med att försäkra familjen om att mamma inte kände någon smärta, att även om hon var okontaktbar stundvis eller i timmar och att de inte kunde rädda henne, så var hon smärtfri och lugn och så stabil som man kan vara i slutskedet av sitt liv, osv.
Att veta att ens mamma kommer att dö inom högst någon dag är fruktansvärt, men hon var åtminstone på en trygg plats där hon blev omhändertagen. Även mitt i natten var sköterskor noga med att låta hennes familj veta att vi kommer på några minuter om ni behöver oss, oavsett om det har med er mamma att göra eller om ni behöver något själva. De såg inte bara till att mamma hade det bra, men de såg till att hennes anhöriga också hade det till den nivå man nu kan i just den situationen. Och familjen fick löpande information hela tiden angående läget. Mamma kom in på fredagkväll med ambulans och då var första bedömningen att det förmodligen handlade om vätskebrist och att efter helgen skulle hon kunna åka hem igen. Men så fort de fick mer information så delades den omedelbart med de anhöriga så att de i sin tur kunde kontakta de syskon som inte hunnit dit än, etc.
Jag läste hela inlägget på fb och jag blev så fruktansvärt illa berörd. Den person som omkom i olyckan var ju en PERSON. Med familj, vänner, ett liv, osv. Inte en situation som man hanterar och sen struntar i att följa upp för fem öre. Hela jag kokar av ilska, för jag tänker såklart på den enorma kontrast mellan vad personen nämnd på fbs familj gick igenom, och vad min familj gick igenom. Hemskt i båda fallen, men vi var aldrig utan information, vi behövde inte springa omkring på sjukhuset i timmar för att försöka hitta någon att fråga, och vi behövde aldrig sitta där i dagar och inte ha någon aning om vad som pågick. Och då fick vi ändå bara 24-timmars notis ungefär på att "nu är det ingenting mer vi kan göra, det handlar inte om veckor eller dagar, nu handlar det om timmar" då det gick väldigt fort på slutet. Men som sagt, både mamma, deras patient, och vi, patientens anhöriga, fick alltid ny information och uppdaterad information och kunde på 5-10 minuter ha någon att fråga om vi undrade över nåt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#3: Jag… Jag… Jag… hittar inga ord. 😯
Samtidigt känns det som att man är så avtrubbad att man inte blir chockerad längre. 😔
#7: Aha, jag får bara upp inloggningsrutan med texten Du måste logga in för att fortsätta.
// Harley
#7 och #9 kan det ha att göra med om man är på mobil eller dator? Ibland när jag trycker på fb-länkar på mobilen så vill den att jag ska installera appen
#10: Du har rätt. Från datorn kan jag inte läsa men från mobilen gick det bra.
// Harley
Det är hemskt att skillnaden i bemötande är så olika - varje fall är unikt för de det berör även om det är vardagsmat för vårdpersonal.
Det finns en hel del att göra och då handlar det om helhet och inte bara klinisk kvalitet.
Ändå skönt att få en positiv berättelse med mycket omsorg i en svår stund.
Men varför är det INTE REDAN RUTIN ATT KONTAKTA ANHÖRIGA?
Detta förbryllar mig mest i hela denna tragiska soppa.
#13: Det finns en massa snåriga regler som är kopplad till integritet.
Om du blir inlagd på sjukhus får du ge medgivande om anhöriga mfl får kontaktas.
Du har rätt att vistas på sjukhus utan att kreti och pleti ska bli informerade.
Ibland slår lager/regler kring integritet mycket fel.
- Redigerat 2022-07-17 10:55 av Pyttelite
#14 Jo det vet jag men detta var ju ett dödsfall, man kan ju inte direkt fråga då. Många har ju anhöriga listade på ICE (in case of emergency) i telefonen och gör det lätt att komma åt dessa.
#15: Det kanske inte ens fanns en telefon tillgänglig och kvarnen mal långsamt pga dödsfall.
- Redigerat 2022-07-17 11:38 av Pyttelite
#0: Man tror inte det är sant. Så här får det absolut inte gå till, hur stressigt det än är. Det skall alltid finnas någon som kan kontakta anhöriga vid olycksfall, och i synnerhet om det dessutom är en dödsolycka 🤬
#16 Men det är ju det som är grejen, de borde ha rutiner för det här.
"Eftersom det inte finns någon rutin på att kontakta anhöriga har ingen rutin brustit". Nej så kan man ju se det, eller så väljer man att se det som att man behöver se över och SKAFFA RUTINER för just detta?
#18: Jo men när ngn är död går det långsamt eftersom det blir uppståndelse om fel person dödförklaras.
Bloggbevakning har gjort ett inlägg om detta där man kan läsa originaltexten ifall man inte kommer åt på facebook.
https://nyheter24.se/bloggbevakning/2022/07/17/rutinerna-pa-nya-karolinska/#comment-3795208
#21: Tyvärr är det en av de sajterna där man får lägga 10-15 minuter på att bocka ur alla cookies. 😖
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#22 Jaså? Antar att det räcker med en gång, har inte det problemet. Borde finnas en "Avvisa alla" nånstans i alla fall.
#23: Nej, "Avvisa alla" finns inte på de sajter som har den här varianten. Har letat flera gånger. Det brukar komma tillbaka efter ett tag, särskilt på mobilen. Därför undviker jag sådana sajter.
Såvitt jag vet är det dessutom inte lagligt att ha den formen längre, men ändå är det många sajter som har kvar det. Ett tag hade även iFokus den, men det är tack och lov ändrat nu.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#23 Skumt, är inne där ibland, får inte frågan ofta alls så jag vet inte hur det är med den knappen.
Är nog nyheter24 som är sega. Den där reklamfilmen de tvingar på en är rätt irriterande också. Men, väldigt OT här nu 😊
Fyra dagar hann passera innan en läkare hörde av sig till Maria Ahlsdotter om hennes sambo Betsys hastiga dödsfall. Marias Facebook-inlägg om Nya Karolinskas hantering fick stor spridning och NKS svarade Maria – på Facebook. I sitt inlägg namngav de Maria med både för- och efternamn. Efter att Maria hörde av sig tog de bort namnet. – Jag känner mig helt bedrövad, säger Maria Ahlsdotter.
Läs mer här:
https://www.expressen.se/nyheter/maria-pekades-ut-av-sjukhuset-efter-kritik/
#18: Det finns rutiner, men hur väl de används kan man diskutera 😞
Ett exempel från några år sedan. Ett gasolkök exploderade, många skolbarn och ungdomar blev ordentligt skadade i smällen. Det blev full beredskap på akuten, vi ställde iordning traumarummen på mindre är 5 minuter. Ambulanserna skickades ut, 4 st. 2 andra skulle möta upp från utomliggande småbyar runt om. Hela den biten tog mindre än 10 minuter, så där fungerade allt tipptopp.
Men när det kom till att ringa anhöriga så gick det trögt. Styrsköterskan i traumateamet SKALL ringa anhöriga i ett fall som detta, vilket inte skedde. Det tog flera timmar innan föräldrarna fick veta något, och då var det skolpersonalen som ringde och meddelade. Så får det absolut INTE gå till.
Nej, då skämdes jag riktigt illa över att jobba inom sjukvården.