Debatt iFokus

Debatt

Läst 227 ggr
[Rose-girl]
4

Vilken valrysare igår!!

Vilken valrysare det var igår, så jämt att det fortfarande inte är helt säkert vilket regeringsalternativ som vinner.
Jag vet vilket regeringsalternativ jag hoppas på, men det är så jämt att förtidsrösterna och utlandsrösterna kan avgöra valet som jag ser det.

I kommunen där jag bor kommer det nu att bli maktskifte och det ser vi fram emot en mer ansvarsfull politik både vad gäller den ekonomiska politiken och att förbättra i övrigt.

johan
12

Personligen är jag bedrövad över att så många tror att man kan lösa problem genom att bara önska att det var som förr. Trump och SD verkar ju vara ha ett enda trick, som fungerar skrämmande väl: Låt oss gå tillbaka till en tid som inte finns längre. Låt oss lösa energikrisen genom att inte stänga redan nedmonterade stängda kärnkraftverk, låt oss lösa klimatkrisen genom att helt strunta i den, låt oss lösa allt annat genom att drömma om 80-talet och tro att invandrarna är roten till alla problem.

Det enda man kan hoppas på är väl att efter en mandatperiod med nostalgikramarna så inser man att det var ett misstag.

Det räckte inte med att föreslå hårdare straff och inga P-avgifter.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-09-12 08:47 av johan
Lona
5

#1: Exakt!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Hayabusa-0001]
5

#1 Med andra ord: Du är besviken på landets väljare? Om svaret är "ja", vad vill du göra åt det?

Fornöga
6

När det regerande partiet ville förvandla valrörelsen till ett "vi eller dom" så är det nog bara att stå sitt kast, om nu valresultatet blir som det lutar åt. Eftervalsanalysen lär bli intensiv hos Socialdemokraterna.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Team Magdalena Andersson gick till val med hotet om SD och en jättestor påse pengar – men utan någon egentlig politik. SD blev den stora vinnaren.
[Hayabusa-0001]
6

#4 Förlorar man matchen så är det lätt att skylla på publiken, domaren eller något annat.
Har sagt det förut - skyll inte på väljarna för det är att förkasta demokratin. Det är varje partis uppgift att vinna väljarnas förtroende, inte tvärtom.

Fornöga
4

#3 Strandhäll tänkte högt i den frågan redan före valet.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Socialdemokraterna har glidit från att utmåla oppositionen som illegitim till att, en vecka före valet, ifrågasätta VÄLJARNA.
  • Redigerat 2022-09-12 09:03 av Fornöga
johan
9

#3: Ja. Det är priset man betalar för att ha demokrati. Halva befolkningen tycker i princip alltid att andra halvan har fel.

Vad jag vill göra åt det.. Bra fråga. Åt demokrati vill jag inte göra något. Det är det bäst fungerande vi hittills kommit på.

Men åt att jag tycker folk röstat "fel".. Kort sammanfattat skulle jag väl vilja att man tänkte långsiktigt. Alltså LÅNGSIKTIGT. Jag pratar om även bortom sin egen livstid. Jag skulle vilja att man blev bättre på att blicka bakåt och jämföra situationer med historien och fundera över om lösning någonsin varit att försöka stoppa förändring.

Nostalgi fungerar ju inte, eftersom hjärnan bara minns dom positiva delarna av det. I alla tider har missnöjda gnällt över exakt samma sak. Enda årtiondet är Palme landsförädare, 30 år senare är han en symbol för när Sverige var bra.

Lösning på olje-krisen på 70-talet var inte att gnälla över höga bensinpriser och önska att det var som 60-talet. Lösning var att minska sitt oljeberoende och att ta fram bättre teknik för att hitta olja och att gå över till gas, kärnkraft och i förlängningen förnybara energikällor.

Lösningen på dagens problem kommer vara optimeringar och ny teknik. Inte stagnation.

Mvh // Johan

[Hayabusa-0001]
3

#7 Jag förstår din hållning, men frågan är hur du ska få röstberättigade upp på det som enligt din mening är "rätt spår"?

johan
6

#8: Nej det är svårt.

Och det är ju inte bara dom som röstar. Det är ju även partierna dom röstar på.

Överlag tror jag största utmaningen är att få människor att acceptera förändring och att framåt är enda sättet att förbättra. Och att se till faktiskt gott istället för skenet av gott. Och att ha en evidensbaserad syn på besluten.

Miljöfrågan är det största för mig. Men jag är ändå förbannad på att så många partier i hela EU försatt oss i energikrisen på grund av teknofobi mot kärnkraft. Och bakåtsträvare som blockera utbyggnad av ny produktion.

Jag tror inte majoriteten av SD's väljare är rasistiska as som de ofta framställs som. Däremot tror jag dom har en ännu mer naiv tro på att det blir bättre av att försöka backa eller blicka bakåt och att dom är rädda för den tsunami av förändring av status quo som sker och måste ske just nu. Alla har drag av detta, men jag upplever att det är värre ju längre höger ut man kommer.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-09-12 10:45 av johan
[Hayabusa-0001]
1

#9 Ska du förändra något så är väljarna, inte främst partiet. Utan väljare är partiet inget alls. Frågan är hur "ombildningen" ska gå till? Och är det demokrati?

Draken
2

Jo gårdagens valvaka var en rysare.

Jag hoppas att det landar på ett regeringsskifte som siffrorna indikerar i dagsläget. Men man vet ingenting före innan utlands och poströsterna kommer in.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

johan
5

#10: Utan ett parti med visioner så har väljarna inget att rösta på. Så det går inte att ha det ena utan det andra.

"Ombildningen" får väl gå till som all annan förändring i samhället. Eller menar du att all förändring är anti-demokratisk? Var det anti-demokratiskt att tillåta samkönade äktenskap trots att det var ett kraftigt motstånd under mycket lång tid? Eller att låta hela myndiga befolkningen rösta?

Förstår inte riktigt vad du försöker säga tror jag.

Förändringar kommer knappast självmant hos var och en utan någon som helst yttra påverkan. Vänner, samhälle, politik, media, omvärld, kultur. Allt påverkar vad du tycker.

Mvh // Johan

[Hayabusa-0001]
2

#12 Förändringar är en konstant.
Nej, jag är inte emot förändringar även om det inte alltid blir bättre, men förändringar är oundvikligt.

Du saknar ett parti med visioner?
Verkligen, men då är det partiets arbete att vinna över de väljare man behöver. Annars går det inte.
Återigen, utan väljare är ett parti inget.
Se på Nyans - hade de existerat utan en potentiell väljarkår? Knappast.

• Redigerat 2022-09-12 11:50 av [Hayabusa-0001]
johan
2

#13: "Bättre" / "Sämre" beror så klart helt och hållet på vad man optimerat för.

Låt oss ta ett exempel. Tyska Miljöpartiet får man väl anse största orsaken till att Tyskland la ner majoriteten av sin kärnkraft och istället blev Putins bitch när dom köpte hans gas. Det kommer sannolikt ses som första halvan av 2000-talets största misstag.

Samtidigt gjorde detta att Tyskland och Europa kraftigt ökade massproduktion av solceller så dom på 30 år minskat över 90 % i pris och blivit mer effektiva.

Deras beslut är alltså både så dumt att man trillar av stolen och något vi är många som verkligen gynnas av nu.

Tycker också det är en påminnelse om världen i allmänhet. Saker kan vara både bra och dåligt samtidigt och det är betraktaren som väljer amplifierar det bra eller dåliga.

Och att kortsiktiga beslut får långsiktiga konsekvenser.

Mvh // Johan

[Hayabusa-0001]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Artikel som kan vara väl värd att läsa. OBS! Den är inte riktad specifikt till signatur Johan.

[Hayabusa-0001]
1

För att återknyta till #9:

Är du besviken på omvärlden, rent generellt?

johan
1

#16: Besviken är nog alldeles för kraftigt ord. Men jag kan absolut känna en frustration över att förändring som för mig är uppenbar kommer ske, tar längre tid än det behöver ta.

Däremot inte sagt att jag tror förändring är bra för förändringens skull. Men det finns områden som jag tycker är så uppenbara att jag inte fattar varför folk stretar mot.

Internet i början av 90-talet, mobiltelefoni, elektrifierade transporter och förnybar energi är väl några områden där jag känner/känt sådan frustration.

Generellt tycker jag mänskligheten är fantastisk. Så det är absolut inte att jag tycker att jag vet allt och alla andra är korkade. Snarare att det finns så många som är så grymt smarta att det är irriterande att dom inte lyssnas på mer.

Mvh // Johan

[Hayabusa-0001]
2

#17 ”Snarare att det finns så många som är så grymt smarta att det är irriterande att dom inte lyssnas på mer.”

Där har du ditt dilemma.

[Hayabusa-0001]
3

Den bittra förlusten, ack dessa idioter till väljare….

https://nyheteridag.se/bittra-vanstertarar-over-blagult-overtag/

Avdelning: Var det fel låt som vann i Mellon?

Även om valet ännu inte har avgjorts tar många på vänsterkanten ut förlusten i förskott och öser galla över Sverigedemokraterna, Liberalerna och väljarna i upprörda inlägg på Twitter. Det superjämn...
johan
2

#19: Innan du kastar för stora stenar i glashuset (som visserligen delvis är berättigade), tycker jag du ska fundera på hur högern pratar om MP och C.

Mvh // Johan

[Hayabusa-0001]
0

#20 Det är inte jag som kastar stenar, vare sig stora eller små.

PS Jag vill poängtera att jag inte röstade särdeles höger.

johan
0

Ok. :)

Inte jag heller. Och inte särdeles vänster heller.

Mvh // Johan

kamera0710
0

#22 Kan (åter) rekommendera boken "Högerpopulismen dissekerad", om framgångarna för norska fremskrittspartiet. Det den tar upp är lika relevant inom svensk politik.

Dock har väl fremskrittspartiet sjunkit sedan den skrevs 2008, sedan de suttit i regeringsställning.

"I sin kritikerrosade bok om det norska Fremskrittspartiet vänder Magnus Marsdal blicken från de politiska fraserna mot det nutida samhället. Norge framträder som en dubbelexponering: å ena sidan ett land som uppfattar sig självt som ett modernt och expansivt informationssamhälle med hög välfärd, å andra sidan ett samhälle där villkoren för stora grupper hela tiden försämras. Ett land som har många beröringspunkter med Sverige. Marsdals bok är därför även en analytisk ingång till den svenska högerpopulism som växer sig allt starkare. "Varje gång en besserwisser från universitetet offentligt talar om hur dumma Frp:arna är, får de 10 000 nya väljare", säger han."

https://www.bokus.com/bok/9789197650724/hogerpopulismen-dissekerad-hemligheten-bakom-fremskrittspartiet-framgangar/

Köp Högerpopulismen dissekerad : hemligheten bakom fremskrittspartiet framgångar av Magnus E Marsdal. Skickas inom 7-10 vardagar. Fri frakt över 199 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
  • Redigerat 2022-09-12 16:07 av kamera0710
Draken
1

#19: Det har väl alltid östs galla över SD, det är ingenting nytt 😉

Men ännu är inte valet avgjord, det kan, tyvärr, tippa över på Röd/grön igen. Det vet man inte förrän alla utlandsröster är räknade.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis