Ålderism - ett faktum?
PRO:s ordförande Christina Tallberg uppmärksammar att det idag är sjuttio år sedan deklarationen om de mänskliga rättigheterna antogs i FN. Ändå ser hon dagligen hur politiker och samhället bryter mot den i bemötande och behandling av äldre.
"Den 10 december för exakt 70 år sedan samlades FN:s generalförsamling för att anta en deklaration om mänskliga rättigheter. Ett historiskt beslut som klargjorde att diskriminering inte längre skulle tillåtas. Trots den historiska milstolpen fortgår diskrimineringen dagligen i Sverige. När jag som ordförande för PRO, Sveriges största pensionärsorganisation, konfronteras med flera av samhällets orättvisor tvingas jag konstatera att de mänskliga rättigheterna påtagligt försvagas när du blir äldre. Ålderism, alltså diskriminering av äldre, finns nästan överallt i vårt samhälle, även om många förnekar det."---
"För att bekämpa ålderismen krävs åtgärder på en mängd olika samhällsområden och den första är att ta deklarationen om mänskliga rättigheter på allvar. Efter 70 år är det dags att förbjuda åldersdiskriminering."
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/BJP5q0/aldre-diskrimineras-i-sverige--varje-dag
Andra äldretrådar:
Tvärstopp för extrapengar till äldreomsorgen
Inte plats för gamla att åldras ihop
- Redigerat 2020-11-18 16:26 av [Jimmy.L]
- Redigerat 2022-09-29 13:33 av Fornöga
Kan bara instämma i det.
Många kommuner bryter mot socialtjänstlagen som säger att alla som beviljats ett särskilt boende (kallas också vård- och omsorgsboende) ska få en bostad inom tre månader.
"Bristen på särskilt äldreboende är stor i 116 kommuner. I fem kommuner är väntetiden minst fem månader och många dör i kön. "Ofattbart", säger Karin M Ekström professor i ekonomi."---
"Trots mängder av lagbrott är det ytterst sällan som IVO, Inspektionen för vård om omsorg, straffar någon kommun med vite. –De flesta kommuner gör en extra åtgärd när tre månader har passerat. Ofta utökar de hemtjänsten till den som får vänta, säger Kaisu Kull, inspektör på IVO."---
"IVO: s och även Socialstyrelsens tandlöshet mot kommuner som bryter mot lagen har fått Karin M Ekström* att reagera. Hon vill inrätta en ny myndighet dit man kan vända sig med kritik. Ett slags konsumentverk för äldreomsorgen. – Det ska vara en myndighet som är beslutsför och kan utkräva ansvar för en hög kvalitativ äldreomsorg."---
*professor i ekonomi i Högskolan i Borås.
https://www.hemhyra.se/nyheter/gamla-dor-innan-de-far-boende/
Ann Heberlein tar på sin blogg upp den svenska ungdomskulten och vad hon upplever som ointresse för äldre människor och deras situation i samhället.
"Till de mindre smickrande dragen i vår kultur hör attityder till åldrande och äldre människor. I Sverige värderas äldre människors erfarenheter och kunskaper lågt. Det ger inga fördelar att ha levt ett långt liv. Tvärtom. I Sverige ses ungdom som en konkurrensfördel. Det finns en fixering vid ålder som tar sig uttryck i föreställningen att unga människor är mer kreativa, intressanta och nytänkande än äldre."---
"Det allvarliga problemet är att äldre människors liv och situation tillmäts så lite vikt. Vi har en ökad hemlöshet bland äldre människor – hur mycket uppmärksamhet får det? Det är oerhört svårt för äldre människor utan en attraktiv yrkesutbildning att ta sig in på arbetsmarknaden. Jag vågar påstå att äldre människor diskrimineras vid arbetsansökningar. Ofrivillig ensamhet är störst bland äldre – varför uppmärksammas inte det mer? Den psykiska ohälsan, liksom förskrivningen av antidepressiva och självmorden har ökat bland äldre det senaste decenniet. Inte heller det föranleder artikelserier eller politiska förslag.
Människor blir allt äldre och vi förväntas också arbeta längre. Då måste det vara möjligt för människor som passerat femtio att omskola sig, vidareutbilda sig och byta arbete. Livserfarenhet bör betraktas som den tillgång det är. Äldre människors problem, med ensamhet och hälsa, den fysiska och den psykiska, måste tas på allvar och vara föremål för debatter och diskussioner. Jag tror att vi hade haft ett bättre samhälle om äldre människor fick större plats i offentligheten, i media och i politik. Det där som kallas visdom kan inte forceras. Visdom växer långsamt och skördas sent."
https://annheberlein.com/2019/02/17/visdom-vaxer-langsamt-och-skordas-sent/
En liten egen fundering: är det detta ointresse för de äldre som gör att brott mot gamla i vårt land inte väcker mer uppmärksamhet?
Britta Svensson i Expressen skriver om ålderismen:
"Enligt World Values Survey är Sverige fjärde sämsta landet i världen på att respektera äldre. Bara lite mer än 20 procent av svenskarna ser på medmänniskor som är över 70 år med respekt. Det är uselt. Vi tillhör bottenskiktet, fyra från slutet i världen. Och vi vet ju alla att det är en sann beskrivning av verkligheten."---
"Enligt FN:s världshälsoorganisation WHO finns ”ageism” överallt, är den mest socialt normaliserade fördomen, och motarbetas inte aktivt på samma sätt som rasism eller sexism. Det gör det både socialt och politiskt gångbart att exkludera människor på grundval av ålder – och kanske till och med få applåder för det."---
"Vi måste börja fatta att det inte är roligt när det skojas om ålder. Man skojar inte om att någon på arbetsplatsen är kvinna, mörkhyad eller kommer från ett annat land. Det är inte det minsta lustigt att en person har fyllt 60. Snarare är det något att hylla.** Du vill ju också komma dit så småningom, eller hur?"**
Allt jag hör är snömos.
Konkret, vad skulle denna "ålderism" bestå av? Det hela låter väldigt likt det ständiga dravlet om rasism, feminism, patriarkat och högerextremism tycker jag. Att hänvisa till FN's mänskliga rättigheter för att komma till rätta med samhällets respektlöshet mot äldre (något som är kulturellt betingat) är nästan skrattretande.
De "mänskliga rättigheterna" har i Sverige blivit nästan synonymt med rätten till särrättigheter för sin egna grupp. Identitetspolitik när den är som bäst.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Allt jag hör är snömos.
Konkret, vad skulle denna "ålderism" bestå av? Det hela låter väldigt likt det ständiga dravlet om rasism, feminism, patriarkat och högerextremism tycker jag. Att hänvisa till FN's mänskliga rättigheter för att komma till rätta med samhällets respektlöshet mot äldre (något som är kulturellt betingat) är nästan skrattretande.
De "mänskliga rättigheterna" har i Sverige blivit nästan synonymt med rätten till särrättigheter för sin egna grupp. Identitetspolitik när den är som bäst.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Instämmer helt med Svensson i att ageism inte motarbetas aktivt på samma sätt som rasism eller sexism. Det är väl bland annat därför utsatta för åldringsbrott inte sällan bemöts med oengagemang, iskyla och förakt.
Att Sverige fjärde sämsta landet i världen på att respektera äldre tycker jag låter troligt, och det är sannolikt kulturellt betingat.
WHO om ageism - ett globalt problem inte bara ett svenskt fenomen. https://www.who.int/ageing/ageism/en/ https://www.who.int/ageing/features/workplace-ageism/en/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag tror att vi i den generation som jag tillhör- vi kallas visst "silverrävar" men betraktas nog mer som silverfiskar- körde fast så gick vi till de som var äldre då och frågade hur de skulle gjort i samma situation. Idag när de som är i beslutsposition vill ha konsulthjälp så går man hellre och frågar sina barn. Rimligt? Kanske det, jag vet inte. Kom bara att tänka på det när jag läste Patrik Lundbergs krönika i Expressen med rubriken "Inget annat folk är så besatt av ungdomen".
#9 Det beror nog helt på vad det handlar om (om det är tekniska prylar så är det mer logiskt), men ja det ligger något i det.
#4ff Ålderism eller inte, nu går Britta Svensson själv i pension, och jag vill i detta lilla forum skänka henne en OT-blomma för en sansad framtoning, aldrig med överord men för det mesta med något för läsaren att fundera vidare på.🌺
Tar med mig detta från hennes sista krönika: "Det som varit riktigt omskakande under mina år som journalist är när människor, inklusive andra kolleger, ljuger om sådant jag mycket väl känner till, för att jag har bevakat det minutiöst i mitt jobb."---
Björn Ulvaeus anser att ålderismen är ett faktum i Sverige. (Ännu inte betalbelagd artikel.)
https://www.dn.se/kultur-noje/bjorn-ulvaeus-dags-att-gora-upp-med-alderismen-i-sverige/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt hoppas på 79-årige Bernie Sanders i det amerikanska valet. Av de 27 riksdagsledamöterna i Sjöstedts egna parti är två över sextio, den äldsta är 64.
Källa: https://data.riksdagen.se/data/ledamoter/aldersfordelning2/
Britta Svensson, som för inte så länge sedan gått i pension från Expressen, dyker nu upp i Aftonbladet och drar en lans för oss gamlingar, förlåt - äldre.
Jag citerar ett längre textsjok ur krönikan, eftersom det är svårt att göra utdrag utan att mista helheten.
”Det var ett himla tjat om gamlingar”. ”Sluta tjata om gamlingarna, jag bryr mig bara om mina barn”. ”Det är lite som med influensan, den kräver massa offer varje år utan att någon bryr sig om det. Det är mest äldre människor”. ”Tänk på alla lägenheter som kommer att bli lediga när gamlingarna dör”. Ett axplock av alla de nedlåtande saker svenskar hävt ur sig den senaste veckan om dem som har dött, och som snart ska dö, ensamma med en läkare eller sjuksköterska i skyddsdräkt. Vart tog medkänslan med de äldre vägen?
Pröva att sätta in andra ord än ”gamling”, ord som beskriver hudfärg, nationalitet, tro eller sexuell läggning, och det blir helt omöjligt. Men att använda ordet ”gamling” anses vara lite roligt, lite rebelliskt så där. Men det är inte det. Det är kränkande. Sluta med det.
FN har manat världens länder att ta ställning mot det som kallas ”ageism”, på svenska ålderism, diskriminering av människor baserad på deras ålder. FN skriver att det handlar om fördomar som fråntar människor deras mänskliga rättigheter och hindrar social, ekonomisk och politisk inkludering.
Nu är det märkligt att höra samhällets högsta företrädare gång på gång beskriva äldre som ”dom”. ”Dom äldre”. Varför inte någon gång säga ”Ni som är äldre”? Man ska inte ”träffa sina gamla släktingar”, säger Anders Tegnell. Rikta er direkt till oss äldre i stället! World Values Survey visade 2014 att Sverige är det femte sämsta landet i världen på att respektera äldre. Bara 20 procent av svenskarna ser på människor över 70 med respekt.
Det är den åldersgruppen som nu sitter isolerade i sina hem. Det är dina medmänniskor det handlar om. Hjälp till om du kan."---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/WbAPd2/vart-tog-medkanslan-med-de-aldre-vagen
Ganska märkligt med en krönikör (Irena Pozar) som talar om "generationshat" men själv visar sig vara en av de främsta företrädarna för det. Men visst, om hon kör hem mat till mig så lovar jag att hålla mig inne. Jag kan hissa upp matleveransen i en korg från balkongen och lägga betalningen i korgen.
Ett tips. Läs boken "Kvinnor i väglöst land" av Lilian Ryd.
Det är den bästa bok jag någonsin läst (jag läser c:a 200 böcker om året). I den beskrivs ett samhälle där alla, även de små barnen behövs och vet att de behövs. Det var ett samhälle där alla generationer hade uppgifter att sköta och var värdefulla.
http://www.litteraturmagazinet.se/lilian-ryd/kvinnor-i-vaglost-land-nybyggarkvinnors-liv-och-arbete
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Enligt en opinionsundersökning rättar sig en stor del av de i äldre riskgruppen inte efter rekommendationerna att hålla sig inne- till stor del av praktiska skäl, som att de inte har någon som kan handla åt dem.
Blir det utegångsförbud "på allvar" nu, när myndigheterna nås av beskedet?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JoyVPj/manga-aldre-struntar-i-risken-att-bli-smittade
"You can go to extremes With impossible schemes You can laugh when your dreams Fall apart at the seams."
Leigh/Richards: "Young at heart"
Edit.
Johan Giesecke är en svensk läkare och professor emeritus vid Karolinska Institutet, institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik. Han är en populär gäst i olika nyhetssändningar och kan ses medverka i diverse paneler om corona - att han är 70 fyllda och därmed borde hålla sig hemma verkar ingen kräva. Nu kanske han retar en och annan som inte tål anblicken av äldre utomhus.
"I dessa coronatider kan många känna sig oroliga för att gå ut, och i stället välja att stanna hemma. Det är alltså något Johan Giesecke starkt avråder ifrån. – Det är väldigt många som sitter hemma och det ska ni inte göra. Ni ska gå ut och promenera i vårsolen. Ta frisk luft. Ta med en kompis och gå på en meters avstånd. Krama inte grannen. Ta med dig en termos och sätt dig på en parkbänk. Det är farligt för hälsan att sitta hemma också, säger han i Morgonstudion.
Gällande alarmismen och offentliga röster som säger att man måste hålla sig helt avskild svarar Johan Giesecke: – Men det måste man väl kunna om man är ute och går? Man får väl välja en park, runda folk och inte gå på dem."---
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/johan-gieseckes-coronarad-ga-ut-i-varsolen
En förklaring jag fått att (kan tyvärr inte bedöma ålder då allt från 14 till 45 år räknas som barn numer) de gamla pensionärerna som inte har pengar nog inte behöver kostas på då de redan levt ett långt och lyckligt liv.
Man hoppas innerligt att personen i fråga är ensam om detta fruktansvärda sätt att beskriva sin tacksamhet på. Med tanke på hur många fattigpensionärer vi har samt hur de blir behandlade så ser det ut som flera människor har stor brist på respekt och empati.
Ser man på, det går ju faktiskt att skriva utan att såra om varför det är viktigt att äldre respekterar uppmaningarna att undvika att utsätta sig för smittorisker.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/y3jv6a/det-ar-viruset-som-ar-fienden-inte-de-aldre
#20 Som sagt…
"Att ställa in har vi inte tänkt på alls utan vi tänker väl att de gamla får isolera sig, så kan vi åka.", säger halländska semesterfirare till Expressen. Det är ett häpnadsväckande uttalande."---
Orden träffar som en hård snöboll i veka livet på en del andra hallänningar som också går och är rädda - exempelvis för att deras gamla föräldrar inte skall överleva våren. Naiviteten hos skidåkarna känns bara alltför välbekant. "Självuppoffrande" resenärer, som tänker skippa after-skin men i övrigt ha det hälsosamt i fjällen, intervjuades på telefon från norra Italien av Svensk radio. Du kan ana vad som hände sedan. Du vet vad de släpade med sig hem."---
Håller ni med om att gamla människor har svårt att arbeta i grupp? Såg detta skrivet av någon (kanske) yngre, som troligen än en gång vill ha igång mer bråk här på iFokus.
Nej givetvis har inte äldre människor i gemen svårare än några andra att arbeta i grupp. Låter mest som en "tillåten" generalisering att slänga sig med för sådana som skryter om sitt "öppna hjärta" i andra sammanhang.
När många nyblivna pensionärer får frågan vad det ser fram emot i pensionärstillvaron blir svaret ofta att man nu när man får tid över vill man gå i studiecirklar, sjunga i kör, ägna sig åt föreningsliv och liknande aktiviteter. Den saken kommer det inte att bli möjligt att ägna sig åt under en tid framåt. Många studieförbund och föreningar kommer att märka av det.
#23 Nej det tycker jag inte.
#18 Risken med långvarigt karantänssittande för fysiskt aktiva och relativt aktiva äldre är att blodproppar och liknande kommer att öka. (Bland soffpotatisarna kommer ingen skillnad att märkas.) Dessutom kommer det psykiska välbefinnandet att försämras hos annars aktiva personer..
Därför är det viktigt att trots allt hålla fast vid motionspromenader och stavgång fast kanske på mindre frekventerade gångvägar och stigar. Dessutom finns det sätt att hålla kroppen igång även inomhus.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sa-raddar-du-vardagshalsan-i-coronakarantanen/
https://www.expressen.se/halsoliv/traning/experter-sa-far-du-in-rorelse-i-vardagen/
Tänkte faktiskt på detta då jag skulle hämta ut Fragmin (4x5) att det kommer gå åt för apoteket hade inte sprutor hemma så de kunde fylla mitt recept. Corona har ju gjort att man dragit ned på dosen med blodförtunnande för jag ville helt enkelt inte åka runt till olika apotek och kolla lagerstatus (lagerstatus går att se på nätet men det är inte tillförlitligt).
Huruvida jag skall räknas som fysiskt aktiv eller inte får andra avgöra. Att promenera i 1 dm djupt vatten med lera i ett par timmar samt göra dubbel Mollbergare med skruv är väl vardagsmat numera 😃
(Har ej läst dina länkar).
#27 Du räknas som terränggående maskin. 😃
Skämt åsido, förstår det bekymmersamma i saknade sprutor, och för den delen även för medicin för alla som inte får tag på den de behöver.
😃 (terränggående maskin).
Kan säga att det fattas massor mediciner och då pratar jag enbart om mina recept och behov. Vissa mediciner har varit restade i snart ett halvår. Detta beror på att det inte finns pengar kvar så därför så har man börjat köpa in billigare "kopior" men dess företag som tillverkar dessa mediciner hinner helt enkelt inte med. Är ju liksom inte bara att trycka på en knapp så fixar man ett lands behov pang bom. Kan ju vara flera länder med som tvingats göra likadant som Sverige gällande mediciner och tillverkare.
Lite Lanefeldt-feeling. Viktigt att kniiiiiiipa 😃
#31 😃
Lanefeldt är vid det här laget också i karantänsåldern (f.-46), men hon verkar hålla igång fortfarande. Så här såg det ut hösten 2018.
😂
#27ff Lite mer om läkemedelsbristen, kanske halvt OT, men den drabbar såväl äldre som sjukliga från andra ålderskategorier.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/darfor-finns-inga-lakemedelslager-i-coronakrisens-sverige/
#15ff "Trots att hon tillhör en riskgrupp och därför avråds från att gå ut, får Partillebon Kerstin Björkström ingen hjälp att handla mat. Nu har hon bett kommunen om hjälp.
Som alla personer över 70 år har Kerstin Björkström avråtts från att vistas där det är mycket folk, och ökad risk för att smittas av coronaviruset. Men isoleringen har lett till problem för Kerstin, som inte kan få någon hjälp att handla mat. – Man uppmanar ju oss att inte gå och handla om man är 70 plus, och jag är ju plus plus, kan man säga, berättar Kerstin."---
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/88-ariga-kerstin-far-ingen-hjalp-att-handla-mat
Säkert det samma i många kommuner. Det är lätt för vissa att tycka "stanna hemma-hur svårt kan det va´?" när man själv inte behöver lösa problemet.
För en del äldre har pandemiutbrottet kanske inneburit att de faktiskt har tätare kontakt med sina anhöriga än annars, om än "bara" via telefon, mejl eller rent av videolänk. Men varje år påträffas 180-200 personer som legat avlidna i sin bostad mer än en månad utan att ha saknats, enbart för Stockholm är siffran cirka 60 konstaterades i tidningarna inte så långt innan pandemin bröt ut.
I dessa coronatider är nog dessvärre risken stor att man med tiden kommer att hitta ännu fler äldre som avlidit i sina hem utan att det har uppdagas förrän långt senare, döda av corona, självvald livsavslutning, ihjälsvultna eller av annan orsak.
I många kommuner finns volontärer som håller kontakt med äldre, men ett problem är att dessa volontärer huvudsakligen själva är äldre och drabbas av coronan på olika sätt - sjukdom eller på grund av att man inte kommer ut till träffpunkter eller arbetsutrymmen.
I Gnesta har man löst det med telefonlistor, där man kontaktar sådana som är ensamma, inte bara för att erbjuda hjälp utan för att bara visa att man bryr sig om att de gamla inte ligger och tynar bort i sin ensamhet. Det finns givetvis på fler orter, men inte överallt.
När jag läste rubriken "Kerstin 92, tvingas betala 370 kronor för att få hem matkassen" trodde jag att hon råkat ut för någon av dessa nasare som försöker sko sig på coronapandemin. Men snikenheten visade sig finnas på annat håll - hennes hemkommun…
"Kerstin Hedman, 92 år gammal med hjärtproblem, vill slippa gå till affären och riskera att smittas av covid-19. Men Sundsvalls kommuns avgift för att hjälpa henne att handla gör att matkassen blir i princip dubbelt så dyr. – Då har jag inte råd att äta, säger hon.
92-åriga Kerstin Hedman i Sundsvall är i riskgruppen för coronaviruset med bland annat hjärtproblem. Hon håller sig undan i lägenheten men eftersom hon inte har några anhöriga som kan hjälpa henne blir det problem när hon ska handla. Hemtjänsten i Sundsvalls kommun kan hjälpa till men det blir dyrt. Den prognos hon fått för fyra tillfällen visar på en kostnad på 1475 kronor, cirka 370 kronor per matkasse. – Det blir dyra varor, konstaterar Kerstin."---
Fy faen så hemskt det är för många äldre med icke musikalisk plånbok i det här landet. Lika fy faen för de som har mage att ta så där mkt betalt för att leverera matkassen.
#37ff Sundsvall backar efter att media visade intresse.
#40 Ja, och många har erbjudit sig att hjälpa henne - gratis.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/manga-vill-hjalpa-kerstin-med-att-fa-hem-mat
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#36 Undernäring hotar gamla som inte orkar eller törs gå ut, rapporterar SVT.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ensamhet-under-hogtider-okar-risken-for-undernaring
Lotta Gröning synar i Expressen döden på äldreboendet.
"Jag kände hopp när regeringen och Anders Tegnell slog fast att Sveriges högsta prioritet är att skydda de äldre. Gång på gång upprepades budskapet tillsammans med att alla vi andra måste ta ansvar för att inte sprida smittan.
De äldre uppmanades att stanna hemma. Gamlingarna skulle ta ansvar, hette det. Men allt detta var mest tomma ord eftersom det uppenbarligen inte gällde de gamla som får hjälp genom äldreomsorgen. Om de lever på ett äldreboende eller är beroende av hemtjänst.
Sakta har sanningen kommit krypande – om staten som avsagt sig ansvaret för sjukvården i landet, om beredskapslagren som tömts och inte upprätthållits av regionerna. Om bristen på skyddsutrustning, sjukvårdsplatser, respiratorer och utbildad personal."---
"Lars Lindeberg som har många års erfarenhet av hemtjänsten i Stockholmsområdet intervjuades i Aktuellt för en tid sedan. Han slog fast det självklara, nämligen att personalens villkor bidrar till smittspridningen. – Jag kan inte riktigt förstå förvåningen över att det sprider sig. Vi har så dåligt utbildad personal utan skyddsmedel som dessutom är anställda på timme. De har ingen sjuklön, de kan inte vara hemma om de hostar, då har de inte råd att betala hyran, konstaterade Lars Lindberg."---
"De äldre ligger och dör ensamma i sina sängar. För att sedan läggas i liksäck och stängd kista. Tänkte vi oss döden så?" *
*"Döden tänkte jag mig så", Bo Setterlind. (Pdf)
Och ändå fortsätter man ta in tusentals okontrollerade nya människor varje månad i det här landet. Jag kan inte se det på annat sätt än att regeringen inte prioriterar de som är förtjänta av respekt.
#43 Personalen på äldreboenden lider med sina skyddslingar.
"Coronaviruset har tagit sig in på flera äldreboenden runt om i landet. Något som absolut inte fick hända. Folkhälsomyndigheten tror att nästan 40 procent av alla dödsfall kommer från just äldreboenden. Alexandra, 40, berättar att det kom som en chock när äldreboendet hon arbetar på fick in smittan – trots att viruset redan fanns på andra äldreboenden."--- – Det är vi som ska skydda och hjälpa de äldre men i stället är risken stor att det är vi som tar livet av dem. Hon säger att hon blir arg när hon får höra att skulden läggs på personalen för att de gått till jobbet trots symtom. – Tidigare fick vi jobba så länge vi inte hade hosta och feber. Sannolikt är det ju vi som fört in smittan, men de var de direktiven vi fick."---
"Alexandra säger att de flesta äldreboenden fortfarande har dålig beredskap. Det saknas till exempel ordentlig skyddsutrustning. Ena dagen ska de ha munskydd, andra dagar räcker det med att bära ett visir som de själva tillverkat. – Man tar inte oss på lika stort allvar som man gör med de i som jobbar inom sjukvården. Det är olyckligt att se att vi är bortglömda."--- "Just nu tycker hon att situationen känns hopplös. Så fort krisen är över vill hon lämna yrket. – Tidigare har jag älskat att det är ett människonära yrke. Nu känns det som att vi straffar oss själva och de vi vårdar. Det är ovärdigt."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLexpV/larmet-inifran-aldreboende-de-har-glomt-oss
Aftonbladets Wolfgang Hansson anser att Sverige på ett skandalöst sätt misslyckats med att skydda sina gamla och utsatta på landets äldreboenden.
"Siffrorna ändras från dag till dag men av de som avlider i covid-19 kommer minst en fjärdedel från äldreboenden. Redan före påsk fanns smittan på 121 av de 300 äldreboenden som finns i Stockholmsregionen. Detta trots att statsepidemiolog Anders Tegnell och ministrar bedyrade att det var högsta prioritet att hindra coronaviruset från att ta sig in i landets äldreboenden.
Värst av allt är att de ansvariga inte kan svara på varför det kunnat ske. Detta ska nu utredas men under tiden de ansvariga funderar kommer givetvis ännu fler äldre människor på boenden runtom i landet att bli smittade."---

Twitterundran
Läser en kommentar från en person som Expressen träffat på stan.
"Jag pratade just med min mamma som är 40-talist som tycker det är tråkigt att folk tycker de är så gamla", säger kvinnan, och jag instämmer med hennes "gamla" mamma - plötsligt ser andra och man själv på en som "gammal". En barndomskamrat som jag talade med häromdagen tyckte likadant- han har aldrig reflekterat över sin och hustruns åldrar förrän nu (72).
Är man 69 är man "ung" och kan röra sig fritt (under allmänna restriktioner förstås"), men som plus sjuttio tar man ett jättekliv på ålderspyramiden. "Läskigt" som de unga (minus sjuttio) brukar säga.
Å andra sidan kan man enligt WHO (2016) se sig som äldre redan vid +42, om det kan vara någon tröst. Kanske en och annan +42 här med ens känner sig gammal…😎
"Det visar sig att allt fler ser negativt på att bli äldre och främst i länder med en rikare befolkning. Dessutom diskrimineras många äldre. Exempelvis om en 50-åring söker nytt jobb eller 65-åringar som tvingas in i pension mot sin vilja. – Det ligger på samma nivå som rasism och sexism låg på för 20, 30 eller 40 år sen, säger John Beard.
WHO vill därför luckra upp pensionsåldern och menar att det inte borde finnas en bestämd pensionsålder. Och de menar också att man ses som äldre när man kommit upp till hälften av landets genomsnittliga medellivslängd. Det betyder alltså att i Sverige så får man ses som äldre när man nått 42 års ålder då medellivslängden ligger på cirka 82 år. Det för att man ska se det som mer positivt att bli äldre."---
#48 Kloka Britta Svensson känner sig som +65 heller inte trygg.
"Det är inte helt fel att fylla 65. Jag slipper dagens besvärliga arbetsliv, men är inte riktigt i riskgrupp än. Det känns som ett guldläge – där man kan förlora allt på en sekund."---
"Men jag har varit i karantän sedan 9 mars enbart av egoistiska skäl. Jag bestämde tidigt att covid-19 inte är en sjukdom jag vill ha. Jag är beredd att gå till extrema ytterligheter för att slippa. Det är därför jag planerar en dags umgänge med ett gäng gullvivor."---
"Mellan 65 och 70 lever jag som i en ficka av inbillat riskfri pensionärstillvaro. Som kan ta slut i samma sekund som någon passerar och hostar åt mitt håll."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/b5vRz3/graskalan-mellan-liv-och-dod-ar-det-varsta
Brittas funderingar får mig att grubbla över om jag själv "bara" varit 65 - hade jag då levt samma "fria" liv som till exempel en fyrtioåring? Troligen. Ändå kan knappast risken för allvarliga följder vara särskilt mycket mindre för en halvknackig född 1954 än en pigg född -49.
48ff De i början rätt utskällda 70-plussarna börjar nu ses som föredömen.
"Bete er lite mer som 70-plussare, och undvik personer du inte umgås med till vardags. Det är smittskyddsläkaren Per Follins skarpa budskap till stockholmarna."---
"Är det att gå ett snäpp längre än myndigheterna?
– Ja och nej. Myndigheterna går ju ut med det här rådet fast till de äldre personerna i syfte att de ska skydda sig själva. Men jag tycker att även personer under 70 år har ett ansvar att både skydda sig själva och äldre. Medelåldern för de som vistas på IVA är 60 år, det vill säga att under 60 år kan man också bli svårt sjuk."---
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/uppmaningen-bete-er-som-70-plussare/
Inte nog med att pensionärerna blir mest drabbade av corona som smittade - de ekonomiska konsekvenserna blir också betungande (N.B. liksom för många andra kategorier givetvis). "Trösten" är väl att det ändå inte är så lätt att göra av med pengar när man sitter i karantän…
"Coronakrisen har gjort att inkomstpensionen räknas ner med 1,5 procent från och med nästa år, skriver Pensionsmyndigheten i dag."---
"Prognosen för inkomstpensionens minskning om 1,5 procent innebär att en inkomstpension på 12 000 kronor minskar med 180 kronor per månad från 2021. Prognosen i februari i år var att inkomstpensionen skulle öka med 0,3 procent. – Inkomstpensionen kommer enligt prognosen att minska med 1,5 procent nästa år. Inkomstutvecklingen styr omräkningen av inkomstpensionen och tilläggspensionen, i rådande läge är den utvecklingen dock mycket mer osäker än vanligt. Pensionsmyndigheten kommer med en ny prognos i slutet av juli, säger Ole Settergren, analyschef på Pensionsmyndigheten."---
https://www.expressen.se/dinapengar/pension/coronasmall-for-aldre-lagre-pensioner-vantar/
SD har begärt en särskild riksdagsdebatt om döden på våra äldreboenden.
https://samtiden.nu/2020/05/doden-pa-svenska-aldreboenden-debatt-begard-i-riksdagen/
Medan FHM flaggar för att det kan bli lättnader i rörligheten för personer utanför riskgrupperna framåt sommaren så verkar det vara fortsatt karantän (med viss frigång) åtminstone över sommaren som gäller för de äldre och övriga riskgruppsplacerade. Påfrestningen riskerar bli hälsofarlig för många, med eller utan närstående att hålla distanskontakt med.
_"Centerpartiets Anders W Jonsson (själv läkare) vädjar till Folkhälsomyndigheten att se över riktlinjerna för äldre som isolerar sig. Ensamheten är ett hälsohot, säger han.
_
– Jag ser en annan mycket stor hälsorisk för den här gruppen nu och det är att man lever mer och mer i ensamhet. Det visste vi redan innan att det är väldigt farligt för den här gruppen eftersom det också leder till kroppsliga sjukdomar."---
#53 Britta Svensson anser i sin kolumn i Aftonbladet att medan de flesta äldre följt samhällets krav och rekommendationer så har samhället svikit de äldre som man själva ansvarat för.
_"Men hur blir det med 70-plussarna? Det är en mycket större fråga för folkhälsan. Det behövs en plan, ett längre, hållbart perspektiv som ser till hela människan, inte bara ett kommando att alla i den åldern ska hålla sig undan, vara tysta och lyda.
_
Vi är många som hållit strikt på karantänen, gjort allt vi ska. När det nu ljusnar i andra länder, vad händer med oss här?
Trots den höga svansföringen har Sveriges folkhälsoexperter och politiker misslyckats att skydda äldreboendena. Detta trots att det handlar om 80 000 boende som är helt utlämnade till myndigheters styrande och inte kan bryta några karantänsregler.
Det jag frågar mig nu, när det värsta verkar vara över, är hur många 70-plussare som egentligen dött genom att handla mat, träffa barnbarnen eller besöka fritidshuset? Jämfört med de stackare som varit förhindrade att göra detta, övervakade varje sekund av kommunens hygienregler och Folkhälsomyndighetens rekommendationer?"---
"Jag inser nu efter två månaders stenhård karantän att en kram från barnbarnen förmodligen varit mycket mindre riskfylld än en plats på Berga äldreboende i Solna. Jag har varit extremt försiktig, och förstår att jag måste fortsätta vara det. Men kanske är det dags att omvärdera en del råd till äldre inför sommaren? Det får inte bli så att de experter och politiker som har misslyckats med att skydda äldreboendena låter övriga 1,6 miljoner äldre svenskar betala priset för det genom fortsatt hård och nedbrytande isolering, som andra länder säger inte behövs."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/dOervq/hur-ska-sveriges-aldre-klara-sommaren
"Omsorgen om de äldre har systematiskt prioriterats ner av våra politiker. Därför saknar Stefan Löfvens (S) utspel om bättre villkor inom äldrevården all trovärdighet", skriver Anna Dahlberg på Expressens ledarsida.
"Alla 70-plussare har buntats ihop och fått samma restriktioner att följa under coronapandemin. Men Folkhälsomyndigheten arbetar för att hitta grupper som löper mindre risk, för att kunna lätta på restriktionerna för dem. Förhoppningsvis till sommarsemestern. – Ja, vi hoppas kunna säga någonting, framför allt om de yngre äldre, friska 70-åringar, säger generaldirektör Johan Carlson i SVT:s Agenda.
Att isolera de äldre har varit en viktig del av Sveriges strategi mot coronasmittan. Men ensamheten kan också leda till hälsoproblem, och Folkhälsomyndigheten ser nu över sina rekommendationer till 70-plussarna. – Vi har levt med den här situationen i två månader, men vi kan inte leva med den i sex månader, säger Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten."---
Undrar hur den lösningen är tänkt att se ut, och kommer man verkligen att hinna sy ihop den före sommaren?
Så var det då, anno februari 2019: "Jag dansar linedance, sjunger och kör och går på feldenkrais, en sorts sjukgymnastik. Jag kom också och tänka på min mamma, som är 99 år men klarar sig helt själv. Kommer jag på besök är det fortfarande hon som lagar lunch till mig." (Kvinna, 72)
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/fullsatt-på-föreläsning-om-ungdomliga-pensionärer-1.13009650
Äldreboenden - ättestupan v.2.0?
"I både Stockholm och Sörmland, två av de län som drabbats hårdast av corona, fortsätter äldre att flytta in på äldreboenden där det redan finns coronasmitta. På ett boende i Stockholm berättar en anställd om en person som flyttade in under pågående smittspridning.
– Jag tyckte det var konstigt att folk fick flytta in eftersom det var nån på nästan varje våning som hade viruset, säger den anställde."---
"Även i exempelvis Solna och Eskilstuna har inflyttningar skett på boenden där coronasmitta konstaterats. Kommunerna säger att man då försöker separera sjuka från friska, och gör noggranna bedömningar innan.
Men de nyinflyttade riskerar också att föra in smittan på boenden där den ännu inte finns. Under påskhelgen skickade Smittskydd Stockholm ut en enkät till äldreboenden i länet. Ekot har tagit del av deras svar. Ett tiotal äldreboenden uppger att just nyinflyttade äldre är den största risken för smitta. Flera boenden menar också att det var så smittan kom in."---
#57 Lena Mellin, själv nybliven +65, upprörs av uppgifterna presenterade av SR.
"Enligt regeringsformen, en av våra grundlagar, ska ”det allmänna motverka diskriminering av människor på grund av kön, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, språklig eller religiös tillhörighet, funktionshinder, sexuell läggning, ålder eller andra omständigheter”.
Men det är helt uppenbart att gamla, sköra människor inte ges samma möjligheter som andra människor. Det tas risker med de gamla som inte skulle drabba andra ålderskategorier."---
"Det finns en strukturell åldersdiskriminering i Sverige. Och just nu drabbar den de allra äldsta och sjuka som aldrig skulle accepteras om det gällde en annan åldersgrupp."
"Äldre håller sig för det mesta i hemkarantän för att vara solidariska med andra men blir lite irriterade de gånger de ändå går ut och möter de unga som har friheten kvar. Det är några av resultaten i en studie som just nu genomförs på Karlstads universitet."---
"Forskarna Johanna Gustavsson, Centrum för samhällsrisker och Linda Beckman Folkhälsovetenskap, vid Karlstads universitet jobbar med studien där de också sett att de äldre ofta är lika oroliga för anhörigas hälsa som för sin egen under coronapandemin.
– Ja, för anhöriga och för andra vänner och bekanta märks det mer av än oron för sig själv. Man vill inte gärna prata om sin egen oro märker vi, säger Linda Beckman."---
Känner igen lite av det där med irritationen över flockbeteendet hos ungdomen när man tvingas "gå på stan". Ensamma utgör de inget problem, men i flock verkar de rätt tanklösa. Men det hör väl ungdomen till och inget att "döma" dem för. Hinner man se skocken går det alltid att ta en omväg.
Åttioåriga danska vänninorna Vivi och Anette firade sin återvunna frihet med att som första gäster slinka in på krogen Øland’s Pub på Frederiksberg i Köbenhamn. De slår sig ner vid ett bord och får in två småflaskor Underberg och en grön öl.
"- Det har varit "helt vilt" att vara instängd. Jag har överhuvudtaget inte haft några gäster. En enda gång har jag varit nere på gatan. När barnen kommit på besök har de stått ute i trapphuset med sina blommor. Och så har jag fått ett smycke på mors dag", säger Vivi och visar stolt upp det för DR:s reporter.
"Vi är sociala båda två, så det har varit ett helvete rent psykologiskt. Jag hade inte rökt på arton månader, men nu har jag börjat igen. Skitkris!", utbrister Anette.
"De första resultaten från antikroppstester för covid-19 i Sverige har nu presenterats vid Folkhälsomyndighetens presskonferens. Resultaten visar att det är stor skillnad mellan åldersgrupper. Bland personer äldre än 65 år är andelen smittade mindre än i den stora gruppen mellan 20 och 64 år", säger Tegnell enligt TT.
På presskonferensen sade Tegnell att det är ett tecken på att de äldre varit bra på att följa utfärdade rekommendationer för sin riskgrupp.
#54 Britta Svensson (65) som suttit i "förtida ålderskarantän" undrar till vilken nytta hon gjort det. "Nästa vecka kommer nya coronaregler för 70-plussare. Det är på tiden", skriver hon.
"Nu aviserar Folkhälsomyndigheten att de nästa vecka ska ändra rekommendationerna. Riskerna har inte så mycket med kronologisk ålder att göra som de sa från början.
Det är uppfriskande att ta del av exempelvis debatten i Storbritannien där läkarförbundet säger att isolering av människor ”baserad enbart på ålder skulle vara både oetisk och olaglig”. I svenska Läkartidningen skriver tre forskare att ”Rekommendationen att alla äldre personer ska hålla sig hemma är ett uttryck för negativa stereotyper som utgår ifrån att äldre är passiva, sårbara och beroende av andra”.
Själv trodde jag absolut inte att jag var osårbar, fast jag är åtta år yngre än Amelia Adamo. Jag gick i frivillig karantän 9 mars och har sen inte åkt kollektivt en enda gång, knappt träffat en kotte och bara helt kort varit inne i någon enstaka affär. Var det nödvändigt?"---
"Hur mycket död är för mycket? Vilket pris är vi beredda att betala för att människor ska överleva? Coronapandemin har sannerligen aktualiserat de gymnasiefilosofiska spörsmålen den här våren", skriver krönikören Johanna Frändén i Aftonbladet, och fortaätter bland annat så här:
"Kort sagt tycks den gå ut på idén att alla länder till slut landar på ungefär samma dödstal, men att vi i Sverige så att säga tar smällen redan nu. Vi river av plåstret utan att för den sakens skull belasta sjukvården till bristningsgränsen, medan länder som Norge och Finland har det jobbiga framför sig. – Sverige ligger bäst till i hela världen, hävdade förrförre statsepidemiolog, den illustre Johan Giesecke för mindre än två veckor sedan. Han slog då fast att övriga Norden ”är ikapp om ett år”.---
"Däremot förstår jag att pratet om att Sverige ligger bäst till i hela världen skaver lite hos de tiotusentals svenskar som förlorat någon nära i covid-19 och som undrar om det hade gått att undvika om man bott i exempelvis Norge. För utöver frågan huruvida rigorösa restriktioner kan hålla nere smittspridningen på en långsiktigt låg nivå, finns ett annat moraliskt dilemma som inte vädrats särskilt mycket: Vad är värdet av att hålla döden borta också i några månader?
Om Johan Giesecke får rätt och övriga Norden har lika många döda som Sverige om ett år – vilket just nu låter smått osannolikt – fanns det då inte ett värde i att låta tusentals människor leva lite längre? Det vill säga: är det inte ett samhälles primära uppgift att se till att människor dör sedan snarare än nu?"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/XgrzGB/bor-inte-manniskor-fa-do-sedan--snarare-an-nu
Paulina Neuding står frågande inför frågan om hur aktiv dödshjälp ("näst intill avlivning") kan äga rum utan reaktion från Socialstyrelsen, som förbjuder sådan i andra sammanhang för människor som faktiskt då önskar få det. Och var blev samhällsdebatten om detta faktum av? Neuding skriver:
"I veckan avslöjades fall där äldreboenden gett Covid-patienter palliativ vård i stället för livräddande behandling. En patient blev frisk efter att anhöriga slagit larm. Nu ses saken över. Men var är reaktionerna?"---
https://www.dagenssamhalle.se/kronika/dodsfallen-ar-inte-ar-inte-langre-tragedi-utan-statistik-32665
#62 Ingen ändring av rekommendationerna för 70+
"Beskedet kommer som en besvikelse för många äldre, enligt Ingmar Skoog, professor och föreståndare för Centrum för åldrande och hälsa vid Göteborgs universitet – Jag tror att det här är en jättechock för de flesta 70-plussar. Folkhälsomyndigheten har ju sedan en tid talat om att de ska rucka på de här besluten och det har funnits jättemycket förväntningar, säger Ingmar Skoog till TT."---
https://www.expressen.se/nyheter/nya-besked-om-friska-70-plussare-vantas2/
Dåligt, var det dagens siffror som gjorde att dom ändrade sig,
Det är tyvärr så, att kan man inte tala för sig, eller har någon som gör det åt en så är risken stor att man prioriteras ner. Det gäller inte enbart dem som är försvagade av ålder, det kan ju vara yngre som drabbas av sjukdom eller har medfödda mentala / fysiska skador som placerar in dem i samma grupp.
#66 Aftonbladets Britta Svensson instämmer med dig- det är de ökande inläggningstalen som givit FHM och regering kalla fötter. Sannolikt hade man tänkt sig komma med lättnader, men tvingats tänka om. Svensson tror inte att det är pensionärerna som orsakat rekylen.
"Men Sverige är i svårigheter med sin coronapolitik. Det läggs in fler sjuka i covid-19 igen på sjukhusen, och dödssiffrorna tickar på, även om de gått ner. Friska 70-plussare får nu betala priset hela sommaren för situationen i landet, för katastrofsiffrorna på äldreboendena, det hejdlösa festandet på krogarna och de öppna shoppinggalleriorna.
Det är naturligtvis i grunden viruset som bär skulden, den livsfarliga pandemin som ingen kunde varken förutse eller förhindra. Men nu ser jag framför mig en sommar där de allra flesta under 70 (utom en del av oss rädda och försiktiga 60-plussare) festar, reser och träffas som vanligt. Och 1,6 miljoner alltmer bortglömda och undanskuffade äldre som precis har fått dörren till resten av samhället igenslagen rakt i ansiktet. Det är vi som ska vara solidariska med resten av Sverige genom att sitta ensamma i våra hus och lägenheter. Vem är solidarisk med oss?"
Tittar man på siffrorna på de som vårdas på intensivvården så är medianåldern 61 år. Myndigheterna säger att de äldsta inte klarar intensivvården, men ändå skall de solidariskt tillbringa de sista åren av sitt liv i karantän för att inte bli smittade och ta upp intensivvårdsplatser som man kanske ändå inte kommer att få tillgång till. Klart att det sticker i ögonen då, när man ser livet återgår till nästan normalt för andra.
#67 Risken man löper är ju att karantänsittarna gör gemensam sak med festprissarna och struntar i följderna, vilket vore förödande.
#68 Jag tror många äldre kommer resa ändå.
Ja, och det är egentligen förståeligt. Det är ju de mellan 65 och 75 som fortfarande är relativt friska och rörliga. En stor del av dem har ATP:ns ekonomiska fördelar o plånboken, färdigamorterade boenden och därför en bra ekonomi. Har egna bilar/husbilar/bobåtar. Som de kommer att använda så länge de förmår. Men jag tror nog att den här åldersgruppens andel av flygstolarna kommer att minska.
Folkhälsomyndigheten övervägde att ha separata restriktioner för män respektive kvinnor enligt Tegnell. Nu blev det inte så - den här gången.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-overvagde-sarskilda-restriktoioner-for-man
Nej, det blev varken ko- eller pensionärssläpp den här våren.
"Ensamheten bland Sveriges pensionärer är stor under pandemin. Det visar en undersökning från pensionärsorganisationen PRO som skickades ut till 100 000 av dess medlemmar, rapporterar Svenska Dagbladet.
Av de 23 000 personer som svarade på enkäten säger nästan hälften, 45 procent, att de känner sig mer ensamma än före coronakrisen."---
En sång dagen till ära.
Sverige har väl fram tills nu varit ett av de länder med sämst kontakter över generationsgränserna…en av anledningarna till att så många gamla är så ensamma…
#74 Ja, det sägs ju så. Det som är nytt i den här rapporten är att 45% anser sig vara mer ensamma nu. Förmodar att de som inte känt sig så ensamma tidigare nu har tillkommit. De som kände sig ensamma tidigare har knappast blivit mindre ensamma nu.
Sedan är det ju så, att för de flesta så börjar ensamheten av bekvämlighetsskäl, man gitter inte ta tag i det hela och det är i början inte så betungande. Men till slut inser man det faktumet, att för varje år som går blir det allt svårare att bygga upp en social gemenskap.
#75 Så klart har pandemin påverkat i negativ riktning.
#76 Anledningen till ensamhet kan vara många. En av de vanligaste är ju att partnern avlider - de tenderar ju att göra det i den åldern. Och ibland är det inte bara partnern som försvinner, utan även det sociala umgänge som hörde till. Då är det nog "för de flesta" inte i första hand bekvämlighetsskäl som gör att man inte orkar bygga upp nya relationer och umgängeskretsar.
#78 i många förhållanden, för att inte säga de flesta byggs det sociala nätet huvudsakligen upp av den ena partnern. Då kan det vara rätt bekvämt att bara låta det rulla. För min egen del har jag satt i system, att förutom mina gamla vänner och min sambos vänner, bygga upp ett nätverk av yngre vänner. Genom jakt, segling och andra intressen (inte golf, jag är allergisk) Många av de vänner jag fått på resor är yngre och visst är det jobbigt ibland att hålla kontakter levande. Men gillar man inte ensamhet så ….
#79 Nu gällde väl den undersökning som det relateras till äldre personers känsla av ensamhet nu under coronan, inte konsten att vinna vänner och inflytande?
#80 Vad som kan konstateras är att ensamheten förstärks vid ett utsatt läge. Vare sig det gäller den pandemi vi står inför, som när en individ blir sjuk eller råkar ut för en olycka. Därför är det så viktigt att bygga upp en social trygghet, den är lika värdefull som en ekonomisk trygghet. Det är väl klart för de flesta, att redan innan pandemin så var sannolikheten större för en ensam individ att råka illa ut i systemet jämfört med en individ som har släkt o vänner som hjälper.
Ja, de borde kanske ha tillfrågat dig istället för att göra en undersökning om pensionärer i karantän upplever mer ensamhet nu än innan corona? Då hade de sparat en slant, och fått en föreläsning på köpet.
Jag är bara nyfiken på hur du klarar jakten och seglingen från karantänen. För du sitter väl i karantän som kan uttala dig så tvärsäkert om hur man fixar ensamheten i den situationen?
Social distansering, karantän m.m. påverkar givetvis umgänget, konstigt vore det annars, och vi avråds ju av myndigheterna att besök "de äldre". Då spelar det knappast någon roll hur stor krets av vänner, bekanta & familj personen i fråga har. För de som bor på trygghetsboende (eller liknande) är sannolikt inte jakt & segling ett realistiskt alternativ för att bryta vardagen.
Jag tror dessutom att många som haft ett bra socialt umgänge innan pandemin upplever den nu påkomna ensamheten mer skrämmande än den som är van. Det finns ju även de som trivs med ensamheten, den är värre och kanske farligare för de som inte är vana vid isoleringen.
Och det kan finnas ensamhet i tvåsamheten också.
#84 Så är det säkert. Pandemin påverkar människors social liv & umgänge, det är helt uppenbart.
#82 jakten är inga problem, vid fikat sitter man ngr meter från varandra och det är ute..Seglingen , ja då väljer man sällskapet, men eftersom det sker ute och man befinner sig ute och inte i direkt närhet av varandra så där är nog ok där med.
Och den människa som inte har ett socialt nätverk att ringa till eller skypa till sitter naturligtvis sämre till, då de tillfällen till social kontakt vid Konsum uteblir. Men det tror jag nog de flesta inser.
Observera att alla som är 70 år och över uppmanas dessutom att socialt distansera sig från alla kontakter för att skydda sig mot viruset. Alla som är yngre uppmanas att undvika att besöka äldre och sjuka.
Källa: Folkhälsomyndigheten
#86 Ja,det inser säkert de flesta, så varför du då kände behov av att just här berätta om i vilka kretsar du umgås i din karantänsfria värld kan man ju fråga sig.
Fast man vet ju inte - Frida, 92, kanske går och anmäler sig till en seglingskurs när karantäntiden väl avslutas. Eller vad tror du?
#88 Behov? jag har en sådan uppfostran att jag svarar när någon frågar. Jag stillade ju bara din nyfikenhet "Jag är bara nyfiken på hur du klarar jakten och seglingen från karantänen." som du skrev.. Så det handlade nog mer om ditt behov än mitt 😎
Och det finns ju mängder av verksamheter man kan göra och ända hålla smittorisken vid låg nivå. MC touring i grupp. Kommunikation via telefon och vid rasterna håller man behörigt avstånd, Padla kajak, Vandra, etc. eller så kan man ju sitta framför datorn och skriva monologer
#87 nej inte socialt distansera sig…men väl fysiskt. Det uppmanas väl tvärt om att man ska öka kontakterna med den här gruppen via telefon eller andra media.
#90 Social distansering:
Social distansering[1] (även känt som fysisk distansering[2] och kontaktundvikande[3]) är icke-medicinska åtgärder för att hejda eller sakta ner smittspridning av infektionssjukdomar inom en befolkning. Begreppet syftar på undvikande av normala sociala kontakter,[4] vilket är ett sätt att undvika smittspridning. I samband med epidemiförebyggande smittskyddsåtgärder kan detta kompletteras med rekommendationer om skärpt hygien (till exempel handtvätt). Begreppet har fått hög aktualitet i samband med smittskyddsåtgärder under 2020 års coronaviruspandemi.[5]
Ett relaterat begrepp är karantän, som påverkar en mindre grupp människor som misstänks för smittspridning.
Källa: Wikipedia
#91 och som jag skrev "nej inte socialt distansera sig." Tvärtom, man bör ju använda alla de medel som står till buds att knyta och bibehålla sina sociala kontakter.
Allt smittskydd går ut på att undvika fysisk närhet. Man kan inte smitta via media eller telefon.
#89 Du verkar inte vara intresserad av att sätta dig in i de ensamma äldres situation i karantänen, utan tar istället tillfället i akt till självbespegling av din egen (påstådda) framgång, på samma sätt som du på annan plats halvhånat de som inte placerat sina pensionspengar lika framgångsrikt som du.
Om du nu är en sådan succé socialt och ekonomiskt, hur kommer det sig då att du har behov av att sprida detta på sajter med kanske ett par tiotal regelbundet besökare? Att du inte passar på att leva ut det framgångsrika och karantänsfria liv när du kan istället för att skrodera här?
Tror faktiskt inte att MC-touring i grupp eller kajakpaddlande är lösningen för de som sitter ensamma i sina karantäner.
Kan ju vara intressant att som omväxling uppmärksamma de reella förhållandena för sådana som undersökningen faktiskt omfattade.
"För några dagar sedan hoppades många att dessa rekommendationer skulle ändras men regeringen och Folkhälsomyndigheten meddelade att deras rekommendation att 70-åringar och äldre ska hålla sig isolerade fortsatt gäller.
Något som inte skulle förändrat något för Monica Himmelstrand. Hon har lungbesvär som sätter henne i virusets riskgrupp och skulle isolerat sig oavsett. Pandemin har gjort livet betydligt tråkigare för den sociala 81-åringen.
– Telefon är inte alls samma sak, konstaterar hon samtidigt som hon berättar hur pandemin får hennes tankar att snurra ibland när hon sitter hemma ensam.
– Det slog mig: det kanske är så här mitt liv slutar – att jag får hålla mig undan, säger hon, sittandes i Tessinparken i Stockholm, på behörigt avstånd från alla andra."---
https://www.svd.se/varannan-pensionar-mer-ensam-under-pandemin
#92 Uttrycket är vedertaget och används av myndigheter som t ex Folkhälsomyndigheten. Innebörd finner du i #91. Att du. LBB, har en annan tolkning är en annan femma.
#95 jag tolkar inte annorlunda. Social distansering är , som du säger , en sak. Att socialt distansera sig , en annan. Det senare är att avskilja sig från mänskliga kontakter. Man ringer inte, skriver inte, hälsar inte på de gamla kontakterna man hade. Det kan ha olika orsaker. Och hade du läst vad jag skrev, så skrev jag ju att man inte skulle distansera sig socialt, men väl distansera sig fysisk. Man skulle alltså fortsätta ringa, använda media, skriva brev etc. Men inte fysiskt besöka varandra. Och när du tänker efter så ser du att myndigheterna står på samma linje.
#96 När myndigheter säger så här:
"Observera att alla som är 70 år och över uppmanas dessutom att socialt distansera sig från alla kontakter för att skydda sig mot viruset. Alla som är yngre uppmanas att undvika att besöka äldre och sjuka."
…så är jag övertygad om de allra flesta förstår innebörden.
#97 det innebär exakt det jag beskriver. "så skrev jag ju att man inte skulle distansera sig socialt, men väl distansera sig fysisk. Man skulle alltså fortsätta ringa, använda media, skriva brev etc. Men inte fysiskt besöka varandra."
Så du slår in öppna dörrar….
Eller ska jag behöva förklara min ståndpunkt ytterligare???
#97 det innebär exakt det jag beskriver. "så skrev jag ju att man inte skulle distansera sig socialt, men väl distansera sig fysisk. Man skulle alltså fortsätta ringa, använda media, skriva brev etc. Men inte fysiskt besöka varandra."
Så du slår in öppna dörrar….
Eller ska jag behöva förklara min ståndpunkt ytterligare???
haha.. nu verkar ju samma metoder här användas som av vänstergrupperna på de andra sajterna..tja när argumenten tryter så…
#100 Nu använder du uttrycket "Vänstergrupp" som du i ett inlägg beskyller andra att använda sig av när argumentet tryter? Du ska inte kasta sten i glashus LBB!
#98 & #99…
Du menar alltså att det som står i #97 är exakt det du beskriver - med andra ord så instämmer du i #97, du har inget att invända. Då har jag svårt att förstå din protest (se LBB´s kommentar #90) mot det som står att läsa i #87.
#101 det har här klagats på att vissa grupper/individer använder de inbyggda funktionerna för att tysta obekväma (för dem) åsikter. Bort-röstningar är ett av dessa metoder. Nu användes det här. Samma metoder. Som upplysning, jag har blivit både utkastat och portad på dessa sajter, då jag framfört för dem bekvämligheter. Jag försöker hålla mig till reglerna.
#102 Jag menar exakt det jag skrev. Att man inte ska distansera sig socialt. Man ska hålla de icke fysiska kontaktvägarna öppna. De är ännu mer betydelsefulla idag, då man ska undvika fysisk närhet. Jag klargjorde att man inte ska stänga in sig i en kokong. Och om du lyssnar till de råd som myndigheterna framför så omfattar de ju bland annat att man ska hålla kontakt och hjälpa varandra. Med den begränsningen att man undviker fysisk närhet alltså är en Social distansering inte det samma som att distansera sig socialt. Social distansering är det begrepp myndigheten avvänder för att beskriva att man ska undvika social fysik närhet, inget annat.
Men som sagt, det tror jag nog de flesta förstår, om de tänker efter en smula.
#103 Tro inte du är unik att få dina inlägg bortröstad det sker hos många men jag kan inte sitta här dygnet runt och lägga tillbaka dom så sitt ner i båten och va tyst! Jag lägger tillbaka inlägg så fort jag hinner.
Gillar du inte det så prova en annan sajt att skriva på.
#105 Nej jag är inte unik, tystna kommer jag nog inte att göra..
Inte oväntat ringer många, inte bara äldre eller andra i karantän, i dessa dagar till olika akutlinjer. I artikeln som det länkas till finns det telefonnummer för den som känner behov av tröst.
"En stor andel av de som ringer in till Självmordslinjen är äldre. Personer över 70 år är också en grupp som har påverkats kraftigt av Folkhälsomyndighetens rekommendationer om isolering."---
"Margda Waern säger att tröskeln till socialt umgänge är högre än vanligt just nu när föreningsliv, religiösa sammankomster och annat har tagit en paus.
Hon oroar sig mest över dem som är äldre än 75 år. Många inom den ålderskategorin är inte lika vana vid att kommunicera digitalt och kanske inte längre har samma fysiska förmåga att komma ut och röra sig, vilket är viktigt för ens psykiska hälsa."---
"När GP pratar med Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog Anders Tegnell säger han att den psykiska hälsan hos personer över 70 år är jätteviktig, men påpekar samtidigt att det finns sätt att umgås även med restriktionerna."---
"Han understryker att 70-plussares eventuella motvilja mot att hörsamma restriktionerna inte bara är ett individuellt risktagande, utan ett risktagande för hela samhället eftersom de riskerar att bli allvarligt sjuka och därmed kräva sjukhusvård."---
"Hur länge tror du 70-plussarna är villiga att ställa upp på restriktionerna?
– Det är jättesvårt att veta. Än så länge har alla i Sverige varit extremt lojala mot det här, och de undersökningar som vi gör visar att de allra flesta i samhället fortfarande tycker det är relevanta åtgärder som vi föreslår och följer dem väldigt väl."---
#103 Kan bara svara för egen del - jag har inte röstat emot ett enda inlägg i tråden. Däremot har jag försökt att hålla den till det ämne den är ägnad för, nämligen situationen för äldre - såväl i allmänhet som under coronapandemin. I övrigt tiger jag fortsättningsvis åter i församlingen när diskussionen är på väg att ta egna vägar utanför trådämnet.
Edit.
#104 Det som förbryllar är din reaktion på exakt samma text - i ena stunden heter det "nej inte socialt distansera sig…" för att lite senare låta "det innebär exakt det jag beskriver.". Två tämligen olika reaktioner vill jag påstå.
Men strunt i det, som jag skrev så är jag övertygad om att majoritet förstod vad Folkhälsomyndigheten menade.
Vad det gäller att rösta bort inlägg, så har jag aldrig gjort det. Någonsin.
#108 "nej inte socialt distansera sig…men väl fysiskt. Det uppmanas väl tvärt om att man ska öka kontakterna med den här gruppen via telefon eller andra media."
förklarar ju det mesta. att undvika fysisk kontakt, men att hålla kontakt med telefon, media eller på annat vis. hur du kan få det till olika reaktioner..tja ?
Att ha ett socialt nätverk innebär väl knappast att man sitter i knät på varandra…
#109 Dessa två kommentarer finner jag som två olika:
1: "nej inte socialt distansera sig…" = du håller inte med.
2: "det innebär exakt det jag beskriver.". = du instämmer helt.
#68 Britta Svensson har fått stort gensvar på sin artikel om riskgrupper i karantän.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/wP1aOP/aldre-kunde-lika-garna-sattas-i-kumlabunkern
1)nej inte socialt distansera sig…men väl fysiskt Vilket just är det som rekomenderas dvs att hålla kontakten med släkt o vänner via nätet, telefon eller brev. Och avstå fysiks närhet.
**2)"det innebär exakt det jag beskriver.".
**
hur svårt kan det vara😎
På den här texten:
"Observera att alla som är 70 år och över uppmanas dessutom att socialt distansera sig från alla kontakter för att skydda sig mot viruset. Alla som är yngre uppmanas att undvika att besöka äldre och sjuka.
Källa: Folkhälsomyndigheten"
Reagerar signatur LBB med 2 diametralt olika kommentarer:
1: "nej inte socialt distansera sig…" = du håller inte med.
2: "det innebär exakt det jag beskriver.". = du instämmer helt.
#111 Hur menar du då att man skulle gjort?
Den absoluta merparten av dem som avlidet har erhållit ngn form av vård/hjälp innan pandemin bröt ut.
Alla de som arbetar med de äldre har egna liv utanför jobbet.
Skulle vi stängt in alla?
Fört över resurser från sjukhusen till vårdinrättningarna? (hade förmodligen sparat liv)
Visst finns det saker som, så här med facit i hand , man borde gjort.
Men vi får väl se om 2, 3 år vilken väg som varit den bästa.
Att Ex Tyskland hittills lyckas så bra torde till stor bel bero på att deras sjukvårdssystem håller en så mycket högre klass än den svenska. Deras lockdown sparade liv…men vad händer nu när man öppnar upp till Svenska nivåer?
#114 Svenssons artikel handlar om återkopplingar från riskgruppsplacerade som respekterat myndigheternas restriktioner, inte om svensk coronahantering i stort. Om detta diskuteras i andra trådar, bland annat dessa:
https://debatt.ifokus.se/discussions/5eca2600ce12c4495d00643a-corona-och-aldrevarden?discussions-1
#53ff Lite mer frigång för 70+ i karantän i samband med att FHM hävt beslutet om resande inom landet:
"Men det är ändå fritt fram för friska 70-plussare att resa i sommar.
– Ja, men med iakttagande av de restriktioner vi ger. Man ska inte resa kollektivt i trängsel eller umgås precis som tidigare. Det är resa till sommarställe om man har det, man kan vara ute i naturen, man kan campa, men i grunden hålla sig undan från de risker vi tidigare har pekat på, säger Johan Carlson på Folkhälsomyndigheten."---
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/aven-70-plussare-far-resa-i-sommar/
Ebba Busch kommer i en intervju i Expressen till att ålderismen finns i det svenska samhället.
"Hon tycker att pandemin har avslöjat något i samhällets syn på de äldre.
– Att vi värderar människor olika, medvetet eller omedvetet, baserat på ålder har blivit smärtsamt tydligt under pandemin. Att så många öppet fört resonemang som: de här skulle ändå dö snart, de hade kanske ändå bara ett halvår kvar i livet. Eller några år. Han var ändå 85, han bodde på ett äldreboende, han kunde ha dött närsomhelst av vad som helst. Han skulle ändå dö. Det är ålderism. Det är att värdera människor olika beroende på ålder.
Det finns, säger hon, en fixering vid ungdom i det svenska samhället."---
"– Jag tycker att det har varit ganska hemskt att se hur vi sparkar människor från arbetsplatser till exempel bara för att de har passerat ett visst åldersstreck."---
https://www.expressen.se/nyheter/qs/busch-i-nytt-angrepp-pa-lofven-odesdigert/
När en stor del av de snart 5000 pandemidöda faktiskt varit äldre och långt ifrån alla i dålig allmänkondition så kan man ju undra lite på varför inte "Old Lives Matter" också? Var är alla unga som engagerar sig mot orättvisor i samhället i det fallet?
"Att vi värderar människor olika, medvetet eller omedvetet, baserat på ålder har blivit smärtsamt tydligt under pandemin. Att så många öppet fört resonemang som: de här skulle ändå dö snart, de hade kanske ändå bara ett halvår kvar i livet. Eller några år. Han var ändå 85, han bodde på ett äldreboende, han kunde ha dött närsomhelst av vad som helst. Han skulle ändå dö. Det är ålderism. Det är att värdera människor olika beroende på ålder."
Ålderism är inget annat än en försköning av rasism. Detta får mig att undra över varför de påstådda feministerna är knäpptysta. Inte ett enda ord från de när det handlar om vithyade äldre. Så hur värderar man liv utifrån ålder och hudfärg?.
Hade man som styrande parti tagit ansvar på riktigt så hade denna fråga aldrig behövt ställas. Detta gäller både Reinfeldt men framför allt Löfven.
Nu hade ju Reinfeldt som agenda att urholka svensk välfärd samt ta hit billig arbetskraft (förfinat ord för slavar) framför allt från Afrika. Löfvens agenda är ju socialism (globalism) och han bryr sig noll om de som inte tycker som han. De som tycker som fan förstår nog inte att de själva är offer (indoktrinerade), bara det att de inte har blivit drabbade än.

#117ff "Bara sex av 349 ledamöter är över 65 år. Om riksdagen hade varit representativ för väljarna skulle siffran för 65-plus-kategorin vara cirka 90 av 349. Och de äldre är färre nu än för fyra år sedan."---
https://www.altinget.se/rikspolitik/artikel/allt-fler-aldre-men-inte-i-riksdagen
April 2020: "Sverige har misslyckats med att skydda de äldre från coronasmittan. Det var partiledarna överens om i dagens samtal."---
"TT: Är det alla partiers fel att det blivit så här?
– Jag tycker inte att man i detta läge kan säga att det finns partiskillnader. Här måste alla vara beredda att rannsaka sig, säger Busch."---
Undrar när någon grävare kommer att söka sambandet mellan åldersbilden hos våra bestämmande politiker och hanteringen av de äldre före och under coronapandemin?
Jan Scherman skriver om "Så kändes det att fylla 70 och fösas in i förorten till dödsskuggans dal"
_Jag har nu fösts in i förorten till Dödsskuggans dal. Det är där alla vi 70 plussare nu tvångsplacerats. Detta är ett segregationens mästerverk. Här sitter vi på behörigt avstånd från varandra med skyddshandskar och ansiktsmasker. Det enda flytande som finns i överflöd är handsprit. Den enda 70 plussare som dricker detta skulle väl vara Donald Trump. Vi andra håller förstås händerna rena med denna typ av sprit. Andas inte ens in ångorna.
_
-----
Utvärderingen av hur landets ansvariga skött krishantering ska göras i sådan takt att slutsatserna inte blir klara förrän två månader efter valet 2022. Man tager sig för pannan, med skyddshandskar på förstås, och vill inte tro att det är sant. Först ville statsminister Stefan Löfven överhuvudtaget inte ha en utvärdering alltmedan krisen pågick. Sedan ändrade han sig, och nu har han försinkat tillsättandet av en granskningskommission så länge att den inte kan bli klar i god tid innan vi ska gå till val nästa gång. Det heter att pandemin inte får göras till en politisk stridsfråga!? Det är ju bara i av oss kritiserade regimer som man undandrar väljarna möjligheter att i val belöna eller bestraffa sina företrädare genom att se till att väljarna inte får veta hur de folkvalda skött sig.
-----
Ur ordningssynpunkt är excelarket begripligt. Vi petas in i statiska fack. Siffror är lättare att hantera än individer. Men det är en utveckling som strider mot allt vi kämpat för under lång tid – kampen mot ålderismen. Nu är återgången till gamla dåliga tider fastslagen med corona-experternas hjälp. När risken per definition är större när man blir äldre så blir därmed också undantagen från regeln avförda från dagordningen. Jag förbehåller mig rätten som nybliven 70 plussare att ifrågasätta klokskapen i denna enkla matematiska nyordning. Vid senaste hälsotesten sa min läkare att jag fysiskt var minst 15 år yngre. Den utmärkelsen verkar nu mig vara fråntagen. Plats i korgen gamle man!
Covid-19 är ett hårt slag mot mängder av människor. Mest äldre, men också unga. Tyvärr har pandemin också blivit ett slag mot vårt samhälles goda föresatser bl.a kampen mot åldersföraktet. Pandemin har blivit ett grundskott mot demokratiska ideal, bl.a att det är de folkvalda som ytterst bestämmer och där beslut ska kunna följas och granskas i efterhand genom att allt beslutsunderlag är offentligt. Experter har tagit över mer och mer. Jag undrar i all enkelhet vad som hänt om detta virus varit målstyrt på unga människor, riskgrupp från 20 år till 45? Övertygad om att det hade blivit en snabb och total nedstängning av den modell som gjorts i våra grannländer och i en rad andra länder.
#120 Väl talat!👍
Jag är lite oroad över att ett stort antal äldre har drunknat redan den här sommaren. Visst, det är inte unikt, men kanske finns det anledning att ha en extra koll på den saken just den här sommaren med tanke på karantäntillvaron och isolering och sådant som kan följa i dess spår?
#122 "Den isolering som äldre tvingats till för att undvika coronasmittan får svåra konsekvenser för mångas mentala hälsa. Allt fler äldre ringer till den ideella organisationen Minds telefonlinje och säger att livet tappat sin mening.
– Vi märker en tydlig förändring i vad samtalen handlar om. De äldre som ringer hit pratar allt oftare om att de inte orkar längre, att det inte finns något kvar att leva för nu när de inte kan träffa anhöriga och vänner längre, berättar Margareta Söderström som är volontär på Minds stödlinje för äldre."---
"– Man känner att ”nu vill jag inte det här längre”, att man inte har någonting kvar att leva för, säger Margareta Söderström."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-aldre-har-inget-kvar-att-leva-for
Sorgligt men förståeligt.😕
Samhället tycks nu berett att definitivt hosta upp jätteproppen Orvar.
"I en enkätstudie med öppna reflektioner som forskare fått in svar från över 1000 personer mellan 70 och 75 år gamla är ett av de mest utmärkande svaren att många känner sorg och frustration över att plötsligt inte längre kunna hjälpa till", säger Janicke Andersson, docent i sociologi Högskolan i Halmstad till SR.
"– Det här är människor som är vana att passa barnbarn, jobba politiskt eller i frivillig verksamhet, och helt plötsligt får de inte göra det längre. Då uppstår ett vakuum, det blir en rollförskjutning som blir jättemarkant. Från att vara den som ger omsorg och ger tjänster till att bli den som blir mottagare av sådant istället, säger hon.
Det finns många teorier kring vad vi människor behöver för att uppnå livstillfredsställelse, säger Janicke Andersson.
– En av dem är att vi känner att andra människor eller samhället behöver oss, och en av de hemskaste sakerna är att känna att man ligger till last."---
"Det är ju bara att tugga i sig att det är så här nu", säger Tor, 72.

Egen kategoribild, relaterar ej till inlägget
"Unga äldre" Stina i Göteborg sätter ord på hur det känns att gå från ett aktivt liv till att plötsligt vara ensam. Många i samma situation upplever säkert liknande sorg och måste tillåtas att dela med sig av den.
"Jag har fram till coronarestriktionerna levt ett aktivt frihetsliv som gett mig mycket glädje. Friskis&Svettis softpass, dans, måleri, kurser kvällstid, volontärarbete på Stadsmissionen / Johanneskyrkan…
Allt det där har nu försvunnit. Stängt. Slut. Borta. Över. Jag måste hålla mig borta på grund av corona. Det känns som om framtiden har tagit slut. Den är här nu. Sedan finns ingenting."---
"Nu när alla aktiviteter är borta finns det ingenting att se fram emot. Hur länge kommer detta att pågå? Det vet ju ingen men det talas om 18-24 månader. Hur ska en nyss aktiv och hyfsat glad människa kunna hålla sig på benen från mars och så över sommaren, hösten, vintern … Jag orkar faktiskt inte detta. Och. Jag är säkert inte ensam om att känna så.
Tänk en sommar med restriktioner och inte ens kunna ta båt i Göteborgs skärgård. Alla har ju faktiskt inte sommarstuga och bil."---
https://www.senioren.se/asikter/tyck/distanseringen-tar-knacken-pa-mig/
Så fruktansvärt sorligt och tragiskt.
Brukar man inte kalla Sverige för ett välfärdsland btw. Hade pengar funnits för de svenska äldre så kunde man faktiskt anordna snabbtester för eventuella besökare. Om inte så kunde man se till så att de äldre på boenden fick göra nånting tillsammans som kunde underlätta vardagen och ge de nån form av livsglädje.
Gissningsvis så har de äldre inte ens smartphone/dator så redan där kunde man fixa så att de äldre iaf kunde bildchatta med sina yngre anhöriga.
När jag ska till fysioterapeuten så är dörren låst numera och man får ringa på en plingklocka och innan man släpps in får man frågor om hälsostatus gällande förkylningssymptom mm. Bättre än något.
Äldreboenden idag verkar mer och mer likna koncentrationsläger på många sätt och vis.
Adam Cwejman skriver i GP om vad som blottlagts i äldrevården, i det här fallet främst Göteborg, men mycket stämmer säkert in på läget på andra håll i landet.
"Under coronakrisen har en nyhet blivit smärtsamt uppenbar för de flesta: Den låga kvalitet och underfinansiering som råder inom den svenska äldrevården. På boenden med stora mängder vikarier, undermålig träning i grundläggande hygienarbete och en brist på skyddsutrustning har dödstalen varit mycket höga.
Detta blev i högsta grad uppenbart när det framkom hur många äldre som gick bort på kort tid i Göteborg under våren. GP följde då utvecklingen på Göteborgs äldreboenden och fann på många ställen hjälplös personal, oförberedda chefer och sist, men inte minst, en politisk ledning som uttryckte lika delar förvåning som ovilja att tydligt ta ansvar för situationens allvar."---
"Pandemin blottlade hur djup krisen är för äldreomsorgen i Göteborg. De som bär ansvaret flyr i alla riktningar och pekar bort från sig själva. Problemet med ansvarsutkrävande är en historia för sig."---
https://www.gp.se/ledare/pandemin-blottl%C3%A4gger-%C3%A4ldreomsorgens-problem-1.30592004
"Det kan tyckas som en självklarhet att alla människor i vårt land skall kunna åldras under trygga och värdiga former och att man skall kunna vara säker på att inte behöva bli utsatt för brott eller andra kränkningar på ålderns höst." Så skriver SD i en debattartikel - 2010. Sedan dess har det alltså gått tio år, och det enda som hänt under det här decenniet är att brotten blivit råare och mer förslagna.
Nu kliver ledarskribenterna fram och talar om att coronapandemin avslöjat hur försvarslösa gamla försakats av samhället, men inställningen är ju inte ny. Äldrerånen som vi tvingats leva med efter år efter år avslöjar att det Sverige som bestämmer skiter i de gamla, någon annan förklaring står inte att finna. Coronatragedin är bara ännu ett utslag av den bistra sanningen.
Aldrig det händer att "de goda" skriver att det är fruktansvärt med alla åldringsrån och bedrägerier mot äldre. Och varför det? Jo, därför att i valet med att kanske tvingas ta avstånd från importerad kriminalitet eller blunda och låtsas som om det regnar väljer man det senare.
Nej, Sverige är inget land för de gamla, och det var det heller inte före pandemiutbrottet.
Relaterad tråd: "Brott mot äldre - vem bryr sig?"
#128 Jöran Rubensson, tidigare ordförande i Svenska Pensionärers Riksförbund (SPRF) i krönika i Här & Nu nummer 3 2020 (finns ännu inte på nätet):
"Hur kunde det bli så här? World Values Surveys mätningar pekar på en viktig underliggande förklaring: Sverige är det fjärde sämsta landet i världen på att respektera äldre. Bara en av fem ser med respekt på den som passerat 70. Vi bor alltså i åldersfixeringens högborg där gamla ständigt underskattas till förmån för det unga och släta. När målsättningen istället borde vara `ett gott samhälle för alla åldrar´. För diskriminerar man äldre är risken stor att andra grupper blir nästa offer."---
När en kvinna på ett äldreboende i Östersund bad om mat fick hon klara sig utan. Detta för att personalen inte kunde svenska och inte förstod vad hon ville. Nu har kvinnans gode man gjort en anmälan till kommunen, rapporterar Östersunds-Posten.
https://nyheteridag.se/kvinna-pa-aldreboende-blev-utan-mat-personalen-talade-inte-svenska/
"Runt 1 000 äldre personer har dött i onödan. Det anser professor Yngve Gustafson som redan tidigt varnade för att man inte gjorde tillräckligt för att rädda gamla och sköra från att dö i covid-19.
– Det är emot all läkaretik, säger han."---
"Yngve Gustafson är professor i geriatrik vid Umeå universitet och slog larm tidigt när han såg och hörde om äldre människor som inte fick korrekt vård. I olika debattartiklar och intervjuer varnade han för riskerna.
– Man drabbades av panik och gav rutinmässigt äldre som fick symptom en palliativ vård. I stället för att ge syrgas, näringsdropp och blodförtunnande som hade kunnat rädda deras liv fick de morfin, midazolam som är ett ångestdämpande preparat och medel mot illamående som tillsammans gjorde att de kvävdes till döds, säger Yngve Gustafson som säger att på vissa äldreboenden har det funnits instruktioner där det har stått att palliativ vård ska sättas in vid feber och hosta.
Efter hand har läkare, sjuksköterskor och berättelser från allmänheten givit honom rätt.
Även Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, bekräftar att det i början fanns instruktioner i vissa regioner att det skulle göras generella bedömningar och att patienter inte skulle få komma till sjukhus."---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50PLdb/professorn-1-000-aldre-har-dott-i-onodan
Kommer säkert att smygas bort i någon undersökning.
Torbjörn Nilsson i Expressen anar att det mullrar i den karantänsittande generationen efter massdöd och nedlåtande behandling. Kommer det en strike back, eller har de till sist blivit uppgivna?
"I toppolitiken finns snart inga 40- och 50-talister. Snittåldern för partiledare är 48 år nu. Rekordgenerationerna utgör nästan en tredjedel av väljarunderlaget, men några ynka procent av de som fattar beslutet. I riksdagen har antalet ledamöter över 65 år minskat under lång tid och var förra mandatperioden nere på 2,6 procent.
De äldre saknar representation helt enkelt. Precis som en gång kvinnorna, invandrarna, bögarna."---
"Kvar i kommunerna sitter de äldre politikerna. Men ansvaret för sådant som äldreomsorg i sina knän. Men utan några egentliga resurser att tala om.
Sådant kan väl göra vem som helst förbannad."---
"Äldres intressen måste förstås kunna företrädas också av yngre. Politik som handlar om äldres liv kan lika gärna formas och debatteras av yngre. Absolut. Men accepterar 40-talisterna det? Denna den mest självcentrerade av generationer, som gått först i ledet, mentala storasyskon, som sluppit krig, fått fin exportutveckling, välfärd, teknikens under, allt en rasande fart, som fått bestämma. Kommer de efter corona att acceptera att bli bestämda över? Kommer ens 50-talisterna det?"---
"Äldre människor blir äldre. De har inte lust till konflikt längre. De kanske inte vill. Det kanske slutar med att Ulf Lundell sitter framför Youtube och hittar en gammal film och blir nostalgisk och blödig och inte längtar efter något uppror alls. I sitt sommarprat säger han:
”Det kändes som en hemkomst. Försoning, en förlåtelse. Sådant man kan vinnlägga sig om när åren har gått. När man inte rusar framåt längre. När man har stannat upp och ser klarare och skoningslös på var man har varit. Sådana blir vi som bäst innan vi dör. Livskriget avkastat. Det är mitt hopp. Försoning och klarhet.”
https://www.expressen.se/nyheter/qs/i-tegnells-sverige-finns-inte-langre-nagra-garantier/
Hur länge skall Sverige, som i övrigt sticker ut med sin öppenhet under pandemin, fortsätta att med tvång eller rekommendationer hålla sin äldre befolkning isolerad, när man ändå varit så dåliga på att skydda dem?
Frågan aktualiseras av 27 läkare och forskare i en debattartikel i Aftonbladet, där de undrar hur länge de äldre i Sverige måste leva utanför samhället.
"Med 5.700 döda sticker den svenska coronastrategin ut. Men vad syftade den egentligen till? Bevarad ekonomi? Flockimmunitet?
Det enda som uttalats glasklart är: Är du 70 plus ska du göra allt för att inte bli smittad! Är du 70 plus ska du undvika kontakter.
Men resultatet av dessa tudelade råd – yngre kan leva nästan som vanligt, äldre ska isolera sig – är att smittan dramatiskt minskat bland de äldre, men fortsatt är utbredd i samhället.
Så de som är 70 plus måste fortsatt stanna hemma.
Men hur länge orkar en människa isolera sig?"---
"En annan åtgärd som tillämpas i de flesta länder är att nära kontakter till smittade sätts i karantän. Men på Folkhälsomyndighetens hemsida står det alltjämt: ”Så länge syskon eller andra familjemedlemmar inte har några symtom kan de göra som vanligt och gå till skolan, förskolan eller jobbet.”
Ännu ett obegripligt inslag i den svenska coronastrategin.
Hur länge tänker sig svenska myndigheter att äldre människor, och de med riskfaktorer, ska klara sig utan att omges av nära och kära?
Det är dags att ändra strategin så att smittan når samma nivå som i våra grannländer, och våra äldre och de med riskfaktorer kan kunna komma ut, och leva ett normalt liv.
Som Mahatma Gandhi sa: ”Varje samhälle bör bedömas efter hur det behandlar sina mest utsatta.”
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e8be0y/obegripliga-inslaget-i-kampen-mot-pandemin
Jag håller med.
"Överdödligheten på äldreboenden under coronapandemin är ett skamligt kvitto på åldersdiskrimineringens yttersta konsekvens.
Nu behövs en nystart för landets äldreomsorg", skriver Birgitta Sevefjord och Brit Rundberg i Tantpatrullen på Expressen debatt.
https://www.expressen.se/debatt/det-ar-skamligt-att-ni-latit-de-gamla-do-av-corona/
Relaterad tråd:
https://debatt.ifokus.se/discussions/5eca2600ce12c4495d00643a-corona-och-aldrevarden
#131 "Hans sommarprogram spelades in i början på juni och kommer att sändas den 13 augusti. Men Yngve Gustafson, professor i geriatrik, fick inte tala fritt i etern. Numera är han känd som en kritiker av hur vården av sjuka på äldreboenden har gått till.
– Sveriges Radios jurister har granskat mitt program och det har tagits bort en hel del, säger Yngve Gustafson som också säger att producenten Peter Öberg även delvis har skrivit om hans program.
– Jag får tydligen inte kritisera någon som inte kan försvara sig, men jag har inte ens nämnt någon person vid namn. Att Sveriges Radio har den policyn gör mig ganska överraskad, säger han."---
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/4q5mx9/aldreforskaren-jag-blev-censurerad-av-sr
Lite märkligt, eftersom Björn Olsen fick kritisera Anders Tegnell- han benämnde honom som "statsepidemilogen", men det finns ju inte många sådana att välja på…
Åldersdiskriminering eller omtanke? Det är en fråga Diskrimineringsombudsmannen har att ta ställning till efter flera anmälningar om banken SEB:s negativa särbehandling av äldre kunder.
"Bankernas säkerhetssystem är bland annat till för att stoppa bedrägerier och penningtvätt. Men frågan är om säkerheten diskriminerar äldre.
Det hävdar i alla fall 75-årige Göran Lande i Huddinge, som flera gånger försökte föra över 5 000 kronor till sin son. Efter flera telefonsamtal gick han till bankkontoret
– Jag kände mig hindrad att genomföra transaktioner, så jag var tvungen att gå till banken. Där träffade jag två yngre människor som var tjänstemän på banken. Den ena var väldigt trevlig men den andra var kanske mindre trevlig. Han sa till mig att jag är alldeles för gammal för att hantera IT-system och därför spärrar banken kontot. Och det tyckte jag var diskriminerande därför att jag har jobbat 20 eller 25 år med IT-system både inom industri och försvaret."---
Britta Svensson, pensionärskrönikör i Aftonbladet har blivit något av ett lyssnande öra och tröstande röst för förtvivlade äldre och deras anhöriga. Hon uppmärksammar nu den råa tonen som förekommer tongivande coronaexperter emellan i synen på den äldre generationen.
”Stuva undan de äldsta är nog bra”. Så iskallt uttrycker sig en expert på smittskydd i coronatider. Det avslöjar den nedlåtande synen på äldre."---
"Men man inser ju att precis det hände. Äldre svenskar stuvades undan i sina bostäder, tusentals stuvades undan på bårhus. Sen har stora delar av det övriga samhället gradvis kunnat börja leva ungefär som vanligt."---
"Lars Ekborg sammanfattade det så här, på sitt makabra sätt:
”Gammalt folk som är i vägen, dom ska man bara bunta ihop och slå ihjäl”.---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jmxp3/det-avslojar-den-nedlatande-synen-pa-aldre
"Sommar i P1" med Yngve Gustafson.
"Jag vill berätta om möten med mycket gamla människor som delat med sig av sin livsvisdom. Men också om forskning som visar vad som krävs för att äldre skall få en god ålderdom i Sverige – trots att de lever i ett land med många negativa attityder till gamla människor."
Tyckt om programmet:
"Upprörande om den svenska äldrevården."
"Yngve Gustafson ser verkligen det fulla och okränkbara människovärdet. Han ser hur det hotas av åldersdiskriminering och tvingar oss andra att göra det med."
#140 Finns att lyssna på här:
#140 Gretas och Tegnells sommarprat slog Expressen upp stort, men Yngve verkar inte lika spännande- inte en rad om det. Recensenten kanske gick och badade istället?
"Nu visar ny forskning från Karolinska institutet att skörhetsgrad är ett bättre mått än ålder för att förutse dödlighet i covid-19.
– Det har varit mycket prat om specifika åldrar och att alla över 70 år ses som en riskgrupp. När vi har tittat på personer över 70 år som varit i behov av geriatrisk vård för covid-19 så är det inte åldern som är det viktiga – det är hälsan, säger Sara Hägg som är docent i molekylär epidemiologi vid Karolinska institutet och en av huvudförfattarna bakom studien.
I studien har forskarna tittat närmare på 250 äldre covidpatienter som skrevs in på den geriatriska kliniken på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge mellan den 1 mars och 11 juni. 76 procent av patienterna överlevde vårdtiden."---
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/studie-skorhet-battre-matt-an-alder-i-vard-av-covidsjuka
Fast sådana fakta biter nog inte på Folkhälsomyndigheten…
Britta Svensson uppmärksammar nyheten som kom bort - att vacciner mot covid-19 har sämre eller kanske ingen verkan alls på äldre personer. Hon gör en "gardellare" och kräver ministeravgång om inte förhållandena för de karensålagda förbättras så att de kan leva ett drägligt liv utan skydd av vaccin.
"Utan hopp om vaccin behöver tänket kring 70-plussare göras om. Anders Sönnerborg säger i Läkartidningen att ”det här viruset kommer vi att få leva med under många, många år”.
Alltså behöver det byggas upp en mer smittsäker infrastruktur där 70+ kan fungera. Ytterligare några månaders isolering kommer inte att räcka.
Det kanske blir så att vi kan glömma ett fungerande vaccin. Då håller det varken med förlängt besöksförbud på äldreboenden, eller att 70+ ”bör fortsatt låta bli att åka med kollektivtrafiken som exempelvis buss, tunnelbana eller spårvagn, handla i butiker eller vistas i lokaler där det finns många människor samtidigt. Ta istället hjälp av anhöriga eller grannar för att till exempel handla mat eller uträtta ärenden”, som det står i dagens regler."---
"Det behövs snabba beslut.
När Jonas Gardell krävde kulturminister Amanda Linds avgång för att kulturarbetare lider så svårt i coronatider, tog det 18 dagar innan hon aviserade de lättnader och lagändringar som han krävt.
Mitt förslag är att ansvarig minister Lena Hallengren tar tag i situationen för gruppen 70+. Hon får 18 dagar på sig.
Fixar hon inte det på den tiden tycker jag faktiskt att hon ska avgå."
Eva Eriksson, förbundsordförande för SPF Seniorerna, skriver att de "yngre äldre" har tagit tillräcklig hänsyn till såväl "de äldre äldre" som "de äldre yngre" vid det här laget, och vill se konkreta åtgärder från politiker och myndigheter för att underlätta gruppens situation.
"I mars månad visste vi och omvärlden för lite om smittrisker, effektiva åtgärder och sjukdomsförlopp. Vi hade förståelse för att riskgrupper då rekommenderades att begränsa fysiska kontakter och hålla oss hemma. Dessa råd har vi följt, trots farhågorna kring att jämställa en frisk 70-åring med en multisjuk 90-åring.
Långvarig isolering och betydande inskränkningar av människors frihet medför allvarliga hälsorisker samt stora kostnader på sikt. Det handlar om depression och ensamhet, ovisshet och oro, liksom risk för sjukdom.
Nu börjar sommaren gå över i höst, det blir allt svårare att umgås utomhus. Under samma tid har kunskap om smittspridning och åtgärder tillkommit, i exempelvis våra grannländer finns inte längre några begränsningar för riskgrupper. Ändå förväntas vi fortsatt isolera oss och ställa upp som om det vore en bagatell i sammanhanget. Det är en ohållbar hållning."---
"Utan ändrat fokus i strategin står vi inför risken att seniorer börjar tröttna på att fortsatt få ta den hårdaste smällen, och inte orkar följa rekommendationerna. Det måste undvikas. Bland yngre och medelålders sviktar motivationen att hålla i och hålla ut, och detta agerande påverkar vår frihet i allra högsta grad.
Alla måste nu uppmuntras att hjälpas åt och återigen bli bättre på att hålla avstånd och bry oss om varandra."---
"Vi 70 år och äldre är dessutom inte en homogen grupp där alla kan behandlas över en kam. Idag vet vi tillräckligt mycket för att identifiera de grupper av äldre som verkligen är riskgrupper. Att fortsätta isolera 1,6 miljoner människor fyllda 70 år samt riskgrupper och från myndigheter och regerings sida nonchalera vår situation och vår roll i samhället är en ohållbar strategi."---
https://www.expressen.se/debatt/sluta-stuva-undan-oss-aldre-borja-smittspara/
Britta Svensson uppmärksammar på Aftonbladet att de värst drabbade inte får komma till tals i MSB:s undersökning om den folkliga upplevelsen av pandemin.
"Hur tänker MSB när de frågar om hur vi klarar coronan? Över 570 000 vuxna utestängs från enkäten. Enda orsaken är att de är äldre än 79 år.
I veckan berättade en chef på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap att de ”följer människors uppfattning under pandemin” med hjälp av en enkät, som sen i mars besvarats av totalt 16 000 personer.
Men ingen frågar 80-plussarna.
Det är läsaren Eva, 81, som uppmärksammar mig på detta. Bara personer 18-79 år ingår. ”Har inte 80-åringar och äldre rösträtt längre?”, undrar Eva."---
"Dagens enkäter är webbaserade. Varför skulle inte 80-plussare klara en sådan, om de kan mejla mig via sina mobiler, Ipads och datorer? Men MSB borde förstås samla in äldres åsikter även på andra sätt", tycker Britta.
Förra statsepidemilogen Annika Linde är kritisk till den svenska strategin i fråga om förståelsen för de äldres situation i Coronasverige och kallar det en form av åldersdiskriminering.
"Linde är i grunden inte emot den svenska strategin, men menar att isoleringen har tärt hårt på många äldre och påpekar att ensamhet är en enorm riskfaktor för andra sjukdomar.
– Det finns väldigt många som inte har kommit ut och de är ganska desperata vid det här laget."---
"– Sveriges strategi har varit en form av åldersdiskriminering, även om den varit till för att skydda oss. Det hade varit en annan sak om unga lytt Folkhälsomyndighetens råd, men det finns väldigt många exempel på att de inte bryr sig. Det är hänsynslöst mot oss äldre – ju större smittspridning, desto större risk är det för att bli smittad."---
Professor Yngve Gustafson ser med bitterhet hur synen på äldre blir allt mer cynisk i vårt land.
"Han berättar om fattigpensionärer i Västerbotten, ofta kvinnor, som lever ensamma och utblottade. Människor som inte gör något väsen av sig, men som enligt vår lagstiftning har rätt till omsorg. Yngve Gustafson anser att det svenska samhället är åldersdiskriminerande. Han spårar det tillbaka till 1800-talets fattigstugor och fattigauktioner, där äldre och svaga auktionerades ut till den som krävde lägst ersättning för att ta emot dem. De orkeslösa ansågs värdelösa. 1918 upphörde systemet, och sockenstugan blev fattighuset som sedan blev ålderdomshem. Att behöva flytta dit var en social skam. Fram till 1945 förlorade människor rösträtten när de flyttade in på ålderdomshem."---
"– Fram till någon gång på 1900-talet hade den äldre generationens kunskap om jordbruk och annat betydelse för samhället. I dag är deras erfarenheter inte så viktiga längre. Då blir de själva inte så viktiga heller. Jag har varit en hel del i Japan där man tidigare hade en högre värdering av äldre. Men ju mer kunskap man kan hämta oberoende av de äldre desto mer förändras attityden. I vårt samhälle ska man vara effektiv, produktiv och nyttig och är man inte det får man inget värde, säger Yngve Gustafson.
– Jag är så gammal, är det verkligen lönt att satsa på mig? Så många gånger har jag hört det sägas."---
https://www.fokus.se/2020/09/den-svenska-synen-pa-aldre-blev-knapptyst-fran-kommunen-under-krisen/
Den som sett ättestupan i filmen "Midsommar" kanske känner igen delar av debatten.
*Jan Scherman: Det vilar något sorgligt över FHMs brist på empati
Så här under pandemins andra halvår för oss i Sverige börjar en del självklarheter äntligen bli sanningar. Sålunda utropar tidigare stadsepedemiologen Annika Linde i DN att restriktioner för äldre är en form av åldersdiskriminering. Hon listar sedan initiativ som kunde tagits för längesedan, typ särskilda evenemang för riskgrupper för att bryta isoleringen. Hon föreslår inte mer boule, som ju blev generaldirektör Johan Carlssons paradnummer. Linde talar istället om bio, teater och bibliotek där hon tycker att man kan ha särskilda satsningar för äldre. Hon efterlyser krafttag i säkerhetsfrågor på äldreboenden så att människor med kort tid kvar i livet ska få en möjlighet att träffa sina anhöriga.
Att det fortfarande inte skett är under all kritik och ännu ett exempel på en annan del av den svenska modellen – mycket snack och extremt lite verkstad. Frågan verkar enbart vara verbalt prioriterad. Möjligtvis med tillägget att man tillsätter en liten utredning, eller ett fingerat krafttag i form av en kommission.
I vilken typ av samhälle låter man ett sådant missförhållande bara pågå? Hur stämmer denna passivitet i kombination med beordrad isolering med FN-stadgan om alla människors lika värde? Är diskriminering tillåten om syftet påstås vara gott? Vad säger DO, diskrimineringsombudsmannen? Räcker det att säga att det saknats resurser för att fastanställa fler inom äldrevården för att öka säkerheten på landets äldreboenden där covid-19-döden varit omfattande? Hur djup och långvarig måste diskrimineringen vara för att det ska betraktas som ett brott? Hallå DO, dags att ta tag i detta! Men frågorna verkar vara tabubelagda. Det är de konungsliga orden som ligger i luften – nu vänder vi blad i den här historien och går vidare. Mot bättre tider?*
- Redigerat 2020-09-10 13:15 av Carmarino
Amelia Adamo tycker till om ålderismen i Sverige.
Sverige är ett väldigt materialistiskt land. Om man inte kan bidra så åker man ut. Jag vet inte om det finns något annat land i världen där man inte vill anställa folk som har fyllt 47 år. Jag tror att de flesta andra samhällen värderar äldres kunskap, men det tycker jag inte tycker att man gör i Sverige, säger Amelia.
https://news55.se/nyheter/artiklar/amelia-adamos-kamp-mot-alderismen/
Medan de stora elefanterna strider för lättnader i publikmängd vid kultur- och idrottsarrangemang så är det väl bara Britta Svensson som efterlyser vad som händer med de utlovade lättnaderna för de äldre. Efter att de unga varit ute och lekt rommen av sig under sommaren som om pandemin aldrig existerat så tar ju smittspridningen fart igen, så de där eventuella lättnaderna känns lika långt borta som i våras…
#151 Tegnell har mage att på nytt påstå att riskgrupperna isolerat sig mer än de behövt. Är det så konstigt i så fall, med alla uppmaningar och skrämskott? Till skillnad från vissa andra kategorier tar riskgrupperna sitt ansvar (med vissa beklagliga undantag givetvis).
Han ger nu ett halvkvävt löfte om möjliga lättnader i karantäntänket, men kan man lita på att de lyckas hitta någon sådan lösning?
"– Vi jobbar väldigt hårt med att hitta strukturer så att man kan vara i lite mer kontakt med sina nära och kära, och jag tror att vi är rätt nära att hitta en bra modell för det", säger han enligt SVT.
- Redigerat 2020-10-10 10:03 av [Göstage]
#152 Märkligt. Jag upplever det som att myndigheterna balanserar hit & dit, pekar gärna finger åt andra. Någon rät linje har jag svårt att se och halvhjärtade "modeller & lösningar" blir nog inte mer än så.
"Vi får se…Jag säger inte nej, men inte heller ja".
#152: Vad hände med att antalet smittade stiger och uppmaningen med att inte belasta sjukvården. 😔
#154 Ja, det gäller väl bara när det passar…
#152 ff "Att Folkhälsomyndigheten ser över sina råd till äldre och riskgrupper visar hur tonen har ändrats", enligt äldreforskaren Ingmar Skoog. "Han är kritisk till bilden att 70-plussare missförstått råden och isolerat sig för mycket."---
"– Om de äldre missuppfattade råden så var det för att de uppmuntrades att missförstå dem, säger han."---
"Skoog påminner om att över en och en halv miljon svenskar är över 70 år, och att det är en grupp med väldigt olika förutsättningar. Att de behandlats som en grupp med gemensamma riktlinjer har inneburit att fler än nödvändigt isolerat sig, med flera negativa hälsoeffekter."
– Min uppfattning är att det blir mer och mer klart att de som avlider i covid-19 är de sköraste äldre – de som bor på äldreboenden och de som har hemtjänst. Om de över 70 går över till samma riktlinjer som det är för alla andra, men med lite mer försiktighet, så tycker jag att det är väldigt bra, säger Ingmar Skoog.---
https://www.gp.se/nyheter/sverige/forskare-tonen-kring-riskgrupper-har-%C3%A4ndrats-1.35354975
- Redigerat 2020-10-10 14:40 av [Göstage]
#152 ff PRO-ordföranden Christina Tallberg, 77, väntar på lättnaderna för 70 plus. Hoppas att hon inte blir besviken.,,
"De sköraste skulle skyddas och pensionärer tog lydigt till sig myndigheternas riktlinjer i mars. Sedan dess har 70-plussare begränsat sina sociala kontakter, deras barn och barnbarn har ställt matkassar utanför ytterdörrar och vinkat genom fönsterrutor."
Nu menar statsepidemiologen Anders Tegnell att graden av isolering kan ha varit för hög.
– Folkhälsomyndigheterna har sagt att de här reglerna gäller, då följer många äldre dem. Nu har det gått väldigt lång tid sedan dess, säger Christina Tallberg.
Just nu jobbar Folkhälsomyndigheten på nya riktlinjer för 70-plussare. – Hur det kommer att se ut vet vi inte riktigt, men blir det lite lättare vet jag att många äldre kommer att lyssna på exakt det Folkhälsomyndigheten säger. Man har en väldig hög tilltro till dem."---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRJdyB/pros-lattnad-efter-tegnells-besked-vi-har-langtat
- Redigerat 2020-10-12 09:04 av [Göstage]
Det inte minst bland äldre populära SVT-programmet "Det sitter i väggarna" skall läggas på is eftersom kanalen vill satsa på yngre tittarkategorier. Detta har väckt något av en tittarstorm mot beslutet.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/wePpoP/tittarna-rasar-mot-att-det-sitter-i-vaggarna-pausas
#158 "Det sitter i väggarna" är räddat - åtminstone en säsong till. 😊
https://www.expressen.se/noje/svt-backar-det-sitter-i-vaggarna-far-fortsatta/
"Torsdag den 22 oktober klockan 08:15 presenterar socialminister Lena Hallengren och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson nya allmänna råd för personer som är 70 år och äldre", skriver Regeringen på sin hemsida.
Törs nog inte ha så stora förhoppningar om förändringar, allra minst som smittspridningen ökar nu. Förmodligen bara tips om att det är okej att motionera där det är lite folk i rörelse, och att det är viktigt att hålla kontakt med de nära. Allt annat skulle överraska.
- Redigerat 2020-10-21 17:01 av [Göstage]
Det är ju inte bara gamla över 70 som diskrimineras utan det börjar ju redan när man passerat en bit över 40 tycker jag då blir man plötsligt mycket mindre intressant på arbetsmarknaden samtidigt som politikerna vill att vi jobbar till 67 det går inte riktigt ihop.
Angående pandemin så tycker jag det verkar som många gamla nu struntar i det, jag har lika många gamla kunder nu som förut. Jag hade en pigg 92årig dam som handlade av mig igår. Tyvärr verkar även många av de äldre som vandrar runt nu även strunta i det där med att hålla avstånd och en del ser förvånade ut eller reagerar inte alls när jag ber dem hålla avstånden i kön, så jag tror en del inte lyssnar längre på vad som sägs och skrivs längre.
Ålderrism jo tack nu upplever jag det redan i 54 år ålder , är jag helt ute nu ? jag som var med för så nära i tid ? jag som med min musik var ute i världen, jag som med mina tal var med i världen.
Men tänk ni som nu anser er som unga, vi är föregångarna utan oss finns inget men det är lätt att säga vi är ute ur spelet men utan oss så fanns ni inte 😎
#161 Javisst, det finns ju många sorters diskriminering, även om just den här tråden är avsedd att handla om den variant som berör de äldre.
Jo, den där åldersdiskrimineringen som börjar tidigt på arbetsmarknaden känner jag väl till, jag har själv sysslat en del med rekrytering för rätt länge sedan nu, och redan då talade jag med många uppgivna som inte ens hade fyllt femtio och kände sig utslagna på arbetsmarknaden. Det har säkert inte blivit bättre sedan dess…
Kan tänka mig att det finns äldre som släppt på marginalerna ute i samhället. Tror att det kan finnas ett visst mått av bitterhet. Budskapet var ju bland annat att hålla sig undan för att belastningen av sjukvården inte skulle bli för stor. "Belöningen" blev att medan äldre ändå gallrades bort i intensivvården i våras så kom det en sommar där många yngre kört på som vanligt, och det märks av nu när det är allt fler yngre som är smittade.
Jag kan förstå de äldre som känner att då kan även de lika gärna köra på, den knappa tid de har kvar. Jag hör dock själv inte till dem som lever som förr, utan är rätt disciplinerad, och jag tycker att det är fel att göra avkall på säkerheten, oavsett vilken ålderskategori man tillhör.
- Redigerat 2020-10-21 17:56 av [Göstage]
#161: Jag upplever att alla håller avståndet i kön i matvarubutiker som tur är, värre i SL-trafiken.
#160 Ganska överraskande har regeringen och FHM beslutat att ta bort de speciella karantänsrekommendationer som gällt för riskgrupperna. Det innebär helt enkelt att samma försiktighetsmått nu gäller alla i samhället.
Personligen kommer jag fortfarande att leva som jag gjort hittills under pandemin för att försöka undvika att bli smittad, men jag är glad om det inte kommer att tittas snett på riskgruppspersoner som vågar sig ut i vimlet.
- Redigerat 2020-10-22 08:30 av [Göstage]
#165: Jag hoppas att dom i riskgruppen är försiktiga även efter detta besked.
#165 Ja, många riskgruppsplacerade inser nog faran vid det här laget och förstår vikten av att skydda sig själva- kanske bättre än många yngre som tror att de själva är "riskfria".
#160 Britta Svensson på Aftonbladet utvärderar dagens budskap:
"Människor över 70 år får samma rättigheter som alla andra att leva i det här samhället. Att vi är drabbade av en pandemi, och att alla gemensamt ska ta ansvar, det är självklart.
Det hade varit logiskt att ta bort de särskilda rekommendationerna till 70+ senast det aviserades, i slutet på maj. Då hade 1,6 miljoner svenskar fått ett bättre liv under sommaren.---
"Annars låg det i farans riktning att rekommendationerna till de äldre att stanna hemma, begränsa sina sociala kontakter och ta hjälp med att handla mat, skulle ligga kvar hela vintern.
Att så nu inte sker, tror jag inte kommer att påverka smittspridningen. Den större risken för äldre finns kvar, och även människor över 70 år kan läsa, se på tv, lyssna på radio, och dra egna slutsatser på grundval av den information de får.
De allra flesta kommer att fortsätta vara försiktiga. Vissa kommer även fortsatt hålla sig helt isolerade, av rädsla för att smittas. Andra kommer, som de redan har gjort tidigare, leva som vanligt och liksom Anders Tegnell anse sig osårbara.---
"Nu får vi under 70 en jätteuppgift: att se till att de över 70 får en bra vinter, en härlig jul, och lite glada upplevelser. Nu är det vår tur att följa rekommendationerna lika noga och solidariskt som de äldre har gjort, och visa att vi är ett samhälle där alla får plats, och där vi håller ihop."
- Redigerat 2020-10-22 11:20 av [Göstage]
Lotta Gröning i Expressen tvivlar inte på att äldre i allmänhet kan ta ansvar för sig själva och andra.
"Varför utgår ansvariga politiker och tjänstemän från att 70-plussare har svårt att tänka själva, att ta ansvar och inte förstå sitt eget bästa? Varför tror de att unga människor är betydligt bättre på att ta ansvar för att minska smittspridningen?
Det vi sett av coronasmittan säger oss att förhållandet är det motsatta. Människosynen som den framkommit under pandemin är skrämmande. Det är ingen tillfällighet att Sverige ligger i topp när det gäller diskriminering mot äldre. Det börjar redan i 50-årsåldern. Vid 70 plus tycks samhället tro att människor bara väntar på döden.
Många blir säkert chockade när 70-plussarna jublar över att få samma villkor som alla andra. Äntligen fick de lite människovärde."---
"För egen del är jag inte särskilt orolig för de äldre nu när det är officiellt att de får ta eget ansvar, jag mer orolig för de yngre generationerna som inte ens tycks bry sig om pandemin."
Fetstilen är Grönings.
- Redigerat 2020-10-22 14:20 av [Göstage]
Expressens ledarsida manar till större varsamhet mot varandra, inte minst mot de mest sårbara.
"Alla svenskar kan göra skillnad. Ju större samhällsspridningen blir, desto hårdare drabbas de äldre – det sambandet kan ses överallt.
Om alla håller avstånd minskar spridningen. Alla kan inte göra det hela tiden, men varje individ kan minimera sin roll som länk i en smittkedja.
70-plussarna har burit en tung börda sedan i mars. Nu är det dags att 70-minus-gänget tar över.
https://www.expressen.se/ledare/det-gar-att-skydda-de-aldre-fran-smitta-om-viljan-finns/
Låter trevligare än de rop som hörs på att de äldre åter skall hållas isolerade- tycker jag, som ändå fortsätter att leva karantänsliv, endast med nödtvungna avbrott.
Ropen "oren" "oren" kunde anas snabbt efter att restriktionerna för riskgrupperna likaställdes med övriga gruppers. Britta Svensson på Aftonbladet:
"Den nu ökande smittspridningen har enligt rapporterna drivits av 20-49-åringar vid tillfällen som after work, fester, ishockeyträningar och diverse andra aktiviteter med trängsel i samband med arbete, studentliv och idrott.
Knappast ställen där 70-plussarna samlas och sprider smittan. Ändå är ryggmärgsreflexen från den ena efter den andra att den rätta vägen nu vore att än en gång ”stuva undan” äldre medmänniskor.
Det ropades snabbt på att återinföra besöksförbud på äldreboenden och sen att ta tillbaka de rekommendationer som allvarligt begränsat äldres liv i nästan åtta månader.
Det var hemskt att se hur snabbt äldre utmålades som syndabockar för den ökade smittspridningen, fast de inte hann vara i frihet mer än några dagar."---
- Redigerat 2020-11-05 13:15 av [Göstage]
Brösttoner från Löfven, Hallengren med flera på Aftonbladet debatt. Att de inte skäms!
"Den pågående pandemin har skakat om hela vårt samhälle. Den har också understrukit styrkorna med vår välfärdsmodell."---
"Att bygga världens bästa äldreomsorg är en stor uppgift. Det är just därför den är så passande för vårt parti."
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/X88QBb/vi-ska-bygga-varldens-basta-aldreomsorg
Danmark valde att inte ha några särskilda restriktioner för riskgrupper, och har fortsatt att hålla den linjen.
"I Danmark har äldre fått följa samma regler som resten av befolkningen genom pandemin.
– Det är om man har vissa kroniska sjukdomar som gör att man är utsatt. I Danmark har man valt att säga att vi alla sitter i samma båt och att vi ska beskydda varandra, säger Katrine Lester, direktör för pensionärsföreningen Danska seniorer.
Men även om äldre i Danmark inte omfattats av speciella rekommendationer, så var det ändå många som valde att stanna hemma under våren, enligt Katrine Lester.---
"När Danmark nu börjar stänga ner igen har många äldre blivit uppgivna eftersom de hoppats på att det värsta var över och bävar för en mörk och jobbig vinter. Men det finns ett förtroende för regeringens agerande, enligt Katrine Lester.
– De äldre i Danmark förstår i stort restriktionerna och sluter upp kring dem. De är glada för den danska regeringens hantering och jämför med Sverige och ser att vi har många färre döda i Danmark."---
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/s%C3%A5-har-%C3%A4ldre-danskar-hanterat-pandemin-1.36606495
Vet inte om jag missat det i tråden, men på tal om Danmark så har man för ett par dagar sen beslutat om att avliva alla minkar i alla ~1400 minkfarmar. Tydligen så skall detta "minkvirus" ha hittats i södra delarna av Sverige.
Två personer med en mängd titlar, bland annat epedemilog och vaccinforskare, skriver på Aftonbladet debatt att alla +60 i arbetslivet bör arbeta hemifrån, och kan de inte det kan de tillfälligt förtidspensioneras.
Pensionärer bör hålla sig hemma och inomhus, utom om de skall träffa vänner och anhöriga - då kan de göra det utomhus. Skall de träffas inomhus bör besökarna först genomgå testning.
De två påminner om uppfinnaren i Lorry, han med en massa galna idéer…
- Redigerat 2020-11-12 07:51 av [Göstage]
Solies 1,6 miljon kronor på banken var inte värda någonting när hon ansökte om att få en hyreslägenhet.
Hennes låga pension var det enda som räknades – vilket kom som en chock.
– Jag är riktigt förbannad över att det ska vara så här, säger 72-åringen.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/dlOoJo/solie-72-ar-miljonar--anda-nekades-hon-hyresratt
#176 Det handlar dock inte om ålderism för så är det för ALLA, när jag pluggade som vuxen hade jag ett stort sparande på banken inte 1,6miljoner men flera hundra tusen + jag var tjänstledig från ett heltidsjobb. Jag fick veta att jag inte var välkommen att hyra heller inte ens om jag betalade 1-2års hyra i förskott för reglerna var att man ska ha en viss inkomst varje månad. Banken var dock snäll och lånade mig lite pengar så jag kunde köpa en bostadsrätt i stockholms utkant och det var min bästa affär någonsin för ett par år senare steg priserna här runt 300%.
Inte minst inom politiken och inom journalistiken är ålderismen påtaglig. Susanna Birgersson på Expressens ledarredaktion uppmärksammar det senare:
"Hudfärgsfokuseringen skymmer också andra, minst lika viktiga mångfaldsperspektiv, till exempel detta: Varför tvingas journalister som uppnått pensionsåldern att sluta? Till och med skickliga och populära nyhetsankare på tv som själva skulle vilja jobba ett tag till tvingas bort vid en viss ålder.
Ålder är en faktor som åtskiljer människor. Tillvaron som 75-åring är väldigt annorlunda än tillvaron som 30-åring. Förutsättningarna är helt olika, liksom framtidsutsikterna. Det borde vara en tillgång att ha personer på redaktioner som var vuxna redan på 70-talet, som hunnit bli medelålders innan internet kom, människor som vet hur det var att vara tonåring innan 1968, journalister som minns tiden innan politiken likriktade all utbildning, och folk som vet hur det känns att ha artros i knäna.
En allt större del av Sveriges befolkning blir allt äldre. Medieredaktioner med genuina mångfaldsambitioner borde bli bättre på att försöka spegla också den demografiska förändringen."
Gordon Ramsay, 54, uppskattar inte att bli kallad farfar till sin egen son.
Kändiskocken har tröttnat ordenligt på folk som inte förstår att Oscar, 19 månader, är hans barn.
– Om jag blir kallad farfar en enda gång till, då kommer jag gå i taket, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/391wKA/gordon-ramsays-ilska-over-aldershanet
#179 I så fall riskerar väl PG att bli kallad farfars far? 😁
https://www.expressen.se/noje/barnens-ilska-efter-pg-gyllenhammars-karleksbarn/
😁😁😁
#179:
Undras om denna låten finns skriven på engelska. Vore väl lämpligt att mejla Gordon denna isf. För att Gordon inte skall känna sig så gammal så kommer här en modernare version (cover) som svänger loss lite. Kanske farfar ehhh Gordon svänger med i takterna 😅
Ann-Charlotte Marteus i Expressen tittar med viss avundsjuka på listan över ministrar i USA, som skiljer sig markant från vår ifråga om utbildning och erfarenhet.
"Men det är inte bara formella meriter som värderas högt i USA – erfarenhet rankas också högt. Medelåldern hos de sju Medarbetare som Joe Biden presenterade i tisdags är 61 år. Många vässade sina förmågor under Obama. Janet Yellen, 74 vårar, har varit centralbankschef.
Stefan Löfven, å sin sida, var jättenöjd 2014 när han presenterade sina rekordunga ministrar, 27-åriga Aida Hadzialic och 29-årige Gabriel Wikström. Statsministern tyckte att deras brist på erfarenhet var en viktig erfarenhet i en mångfaldsvänlig regering.
De blev inte långlivade, som bekant.
Är alla välutbildade och grånade personer kapabla och omdömesgilla? Självklart inte. Kan man vara superkompetent trots att man knappt har gått gymnasiet? Naturligtvis. Men de senaste kullarna med svenska politiker har inte styrt landet på ett lysande sätt, tvärtom. Det har gått åt fanders, på många sätt, inte minst inom utbildningspolitiken.
Sverige behöver en politisk kultur där excellens smäller högre än i dag.
- Redigerat 2020-11-26 06:51 av [Göstage]
Hanteringen av sjuka åldringar under pandemin kan bli ett fall för DO. "-Det är allvarligt, det som har kommit fram", säger nya diskrimineringsombudsmannen Lars Arrhenius till Expressen.
"– Det finns en utbredd åldersdiskriminering i Sverige. Våra studier visar att äldre känner sig negligerade av såväl politiker som sjukvården. Och enligt OECD ligger vi i botten i Europa vad gäller synen på äldre människor.
Att utsättas för gruppbedömning, bara för att man råkar bo på en viss adress eller ha en viss ålder, handlar om diskriminering, anser även SPF Seniorernas ordförande Eva Eriksson.
– Det här får inte hända igen, säger hon till tidningen Senioren."---
https://www.expressen.se/nyheter/sveket-mot-aldre-mitt-i-pandemin-dott-i-fortid/
Geriatrikprofesson Yngve Gustafson säger att det rör sig om "många fall" av vållande till annans död och även aktiv dödshjälp. I så fall kan ju tycka att det vara självklart för polis och åklagare att agera.
- Redigerat 2020-12-01 19:50 av [Göstage]
#184 IVO om regionernas ansvar under pandemin:
"IVO granskar regionerna: En omfattande journalgranskning har genomförts med fokus på de boenden som drabbats värst under pandemin under granskningsperioden.
Studien har framförallt tittat på hur personer i åldrarna 85 till 95 behandlats.
– 16 till 22 procent har inte fått en individuell läkarbedömning. Det är en väldigt hög siffra enligt IVO:s bedömning. Det är viktigt att inte bara se detta som siffror. Det handlar om människor, säger Sofia Wallström.
– En sådan här hög siffra är inte acceptabel.---
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ivo-allvarliga-brister-i-aldrevarden-under-pandemin
Coronakommissionen om regeringens och myndigheternas ansvar för pandemidöden inom den svenska äldrevården:
"Nu konstaterar coronakommissionen i sin första delrapport att Sverige har misslyckats med att skydda de äldre – och att nuvarande och tidigare regeringar bär ansvaret.
"Regeringen styr riket, konstaterar kommissionen, och borde därför ha tagit ”de initiativ som behövts för att äldreomsorgen skulle stå bättre rustad för en kris av detta slag”.
Både Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen får sig också en känga för att förhållandena på äldreboenden inte uppmärksammades tidigare.
”I synnerhet då det redan fanns kunskap om att sjukdomen var särskilt allvarlig för den gruppen. Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen borde omgående ha lagt mera vikt vid förhållandena på särskilda boenden”, skriver kommissionen."---
https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/kommunal-halsa/coronakommissionen-regeringen-bar-ansvaret/
#4 Britta Svensson i Expressen 22 februari förra året.
"Enligt World Values Survey är Sverige fjärde sämsta landet i världen på att respektera äldre. Bara lite mer än 20 procent av svenskarna ser på medmänniskor som är över 70 år med respekt.
Det är uselt. Vi tillhör bottenskiktet, fyra från slutet i världen. Och vi vet ju alla att det är en sann beskrivning av verkligheten."---
- Redigerat 2020-12-15 19:52 av [Göstage]
Är ålder och livserfarenhet i politiken något försumbart? Henrik Höjer funderar över ämnet på Kvartal.
Förlöjligar SVT rutinmässigt mogna damer i sina underhållningsprogram? En före detta Medarbetare på SR upplever det.
Sveket mot de äldre under pandemin. Äldreforskaren Ingmar Skoog sammanfattar sin syn i åtta punkter på Kvartal.
"Som äldreforskare har jag varit chockad av den okunskap om åldrandet och de fördomar mot äldre som genomsyrat diskussionerna om äldre från Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter, politiker (oavsett partitillhörighet), smittskyddsexperter, infektionsläkare, virologer, mikrobiologer och andra amatörexperter på åldrande."---
Epilog:
"Att kalla det epilog när vi är mitt inne i en tredje våg kanske låter lite märkligt. Det är dock noterbart att man inte längre pratar om de sköra 70-plussarna, trots att smittspridningen och trycket på sjukvården varit större än någonsin. Antagligen har Folkhälsomyndigheten kommit fram till att den ökade risken för 70-plussare utan äldrevård inte var så stor som man framhöll under våren.
Den felbedömningen innebar att man gav speciella restriktioner till 70-plussare i över ett halvår helt i onödan och att man ökade den redan stora ålderismen i Sverige. Ibland används ordet äldre fortfarande synonymt med att man bor på äldreboende. Coronakommissionen fastslog att handläggningen av covid-19 inom äldrevården varit katastrofal och att grunden låg i strukturella problem utformade under många år. Man lade ansvaret på nuvarande och tidigare regeringar, regionansvariga och kommunledningar över partigränserna. Den politiska diskussionen därefter har inte direkt dominerats av självrannsakan.
Kanske skulle äldrevården ha en bättre chans att förbättras om alla partier rannsakade sig själva och analyserade de misstag de själva gjort på alla nivåer, på regeringsnivå, regionnivå, och kommunnivå. Samtidigt kanske man också kunde ha en viss självrannsakan över på vilket sätt man bidragit till den ålderism som finns i samhället och som ökat under covid-19-pandemin."
- Redigerat 2021-03-10 08:07 av [Göstage]
Anmälningarna till DO har ökat, däribland sådana om åldersdiskriminering, visar en färsk sammanställning från DO som kan läsas som pdf här.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/fler-aeldre-anmaeler-diskriminering.QwOO8CKAt
Den under pandemin uppkomna aversionen mot inhysande av seniorerna på äldreboenden har varit av godo för diskussionen om samhällets syn på de äldre. Elisabeth Precht på Kvartal:
"Långsamt går det också att få till en väl fungerande äldreomsorg. En verksamhet som kanske bättre än något annat visar hur vi värderar de äldre i samhället. Här har pandemin blottlagt chockerande förhållanden på sina håll: Inspektionen för vård och omsorg rapporterar att en ansenlig del av de covidsjuka på äldreboenden har inte fått någon individuell läkarbedömning och det vi kallar vård i livets slutskede har inte skett i enlighet med gällande regelverk."---
Storm i ett läskglas, eller kommandorafasoner? Döm själv!
Nyligen beslöt Gislaveds kommun att dra in läsken på sina äldreboende. Kommunens kostchef motiverade det med att "man vill servera sina äldre sådant som de mår bra av".
Forts.
- Redigerat 2021-04-25 08:03 av [Göstage]
#191 Detta upprörde handlaren Kim, som körde 480 liter dryck till äldreboendet, men han anade nog vad som skulle följa...
Forts.
#192 För följden blev att kostchefen lät köra läsken till tippen- vilket kanske upprört mer än den indragna läsktillgången.
Forts.
#193 För det är nu debatten drar igång ordentligt.
"Beslutet har dock rört upp känslorna hos många som kallar beslutet obegripligt förmynderi. Läkaren och debattören Agnes Wold skriver på Twitter:
"Och varför ska man äta "nyttigt" på den sista stationen i livet? Är det inte maximal trivsel man ska ägna sig åt i det läget? Inte ens den mest förhärdade folkhälsofanatiker kan väl tro att man förbättra deras hälsa vid det laget med 'nyttig' mat?"
Aftonbladets ledarskribent Anders Lindberg kallar beslutet för "förmynderi och gammal äktsvensk byråkrati som lägger människors liv tillrätta efter eget skön".---
(Fast om kostchefen varit sosse och inte liberal hade han nog inte Lindberg skrivit något alls.)
Forts.
- Redigerat 2021-04-25 08:10 av [Göstage]
#194: Jag begriper inte det beslutet.
#194 "Jag hoppas att Gislaveds kostchef blir behandlad likadant när hon blir gammal", utbrister Bitte Assarmo på DGS.
Forts.
- Redigerat 2021-04-25 08:01 av [Göstage]
#196 Och Rebecca Weidmo Uvell är inte heller nådig.
#191ff Gissar att den klåfingriga kostchefen vid det här laget önskar att hon låtit läsken fått stå kvar i kylarna på kommunens äldreboenden…😉
Upprörande. Hur kan sådana människofientliga varelser få bestämma över andra? Se till att förflytta dem till enklare jobb, där de inte kan fördärva tillvaron för andra. Kanske kunde de klara av att räfsa upp löv i parker och klippa gräs med en gammal gräsklippare. Ha med människor att göra har de ju visat sig vara synnerligen olämpliga till.
Inte konstigt att många i min ålder är rädda för att en dag komma i sådana människors våld.
citat: "Jag hoppas att Gislaveds kostchef blir behandlad likadant när hon blir gammal", utbrister Bitte Assarmo på DGS.
Varför vänta? Låt henne smaka sin egen medicin nu!!! Hon ska väl inte behandlas som om hon har mer värde som människa än de äldre?
Bra sagt:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvp/aldreforskaren-om-laskforbud-valmenande-alderism-/
Det tänkte jag också när jag läste om hur de burit sig åt. Man blir ju inte omyndigförklarad för att man blir äldre. Konfiskera gåvor för att man vill bestämma verkar väldigt illa.
#191 ff Kan innehålla spår av reklam.😉
- Redigerat 2021-04-25 11:56 av [Göstage]
Gislaved kommun ska verka för att dra tillbaka sitt beslut om att stoppa läsken på sina äldreboenden.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/gislaved-aendrar-beslut-om-laesk.uauEfq1DU
#202 Se där ja! 😉
Läskigt vad makten kan stiga en person över huvudet. Har precis kollat igenom flera videointervjuver på expressen om detta.
Håller med om att det är egenmäktigt förfarande av personen/rna, som såg till att forsla bort läsken till soptippen.
Och uttalandet "Det är i alla fall ett bär i saften" skrattretande.
Hoppas de äldre får tillbaka sin rätt att välja även läsk till maten.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Människovärdet vi fordrar tillbaka!
Människovärdet vi fordra tillbaka.
Kämpa för rättvisa frihet och bröd! (och läsk till de äldre)
- Redigerat 2021-04-25 13:12 av Emo
#191 ff Kommunens försök att gjuta olja på läskvågorna verkar ännu inte ha dämpat upprördheten. Gislaveds handläggning är polisanmält av ett lokalt parti, och ännu vet ingen var den konfiskerade läsken egentligen hamnade.
#206: Kommunledning bär avgå omedelbart.
#193 I motsats till vad kostchefen påstått har den skänkta läsken inte körts till tippen, utan kommunen har tagit den i förvar.
"Under söndagen fick Kim Lindström, efter ett samtal med Gislaveds kommun, veta att var läsken var och att den inte hade slängts.
– Jag fick veta att den inte är förstörd utan kommunen har tagit hand om den och förvarat den, säger Kim Lindström.
Det betyder dock inte att läsken kommer att gå till de äldre.
– Personen som ringde upp mig sa att de fortfarande inte kommer att ge läsken till de äldre så de vidhåller att läsken inte ska till dem, säger Kim Lindström."---
#208: Hoppas han anmäler dom för stöld.
Efter beskedet om att Gislaved slutat servera läsk på äldreboendena har kommunen fått ta emot hundratals reaktioner.
Ja vad säger man om denna ursäkt??
https://www.expressen.se/kvallsposten/kims-lask-stoppades-kan-vara-fororenad/
_
#211: En mycket dålig ursäkt.
Jo jag hörde detta:
https://sverigesradio.se/artikel/kommunen-ber-kim-om-ursakt
Ska de kontrollera alla gåvor, så får de att göra, men det har de väl tid till.
Om nu den här kostchefen handlat självsvåldigt utan kommunens vetskap så vore det åtminstone skäl att omplacera henne. Hon kan ju sköta drickaskafferiet, till exempel.😉
- Redigerat 2021-04-27 08:03 av [Göstage]
Gislaveds kommun svänger på nytt i läskfrågan. Kim Lindströms läsk kommer nu att levereras till de äldre.
Under tisdagen sitter ansvariga i kommunen i krismöte för att bestämma hur de ska hantera situationen, enligt uppgifter till Kvällsposten.
– Kommunen ringde mig och bad om ursäkt för det bemötandet jag hade fått och hur de behandlade den här frågan, säger Kim Lindström.
https://www.expressen.se/kvallsposten/kommunen-svanger-igen-aldreboenden-far-lasken/
Nästa steg är en staty utanför stadshuset, föreställande handlanden med en läskflaska i handen. 😉
#216: 😎
#191 ff Nu så!😉
Kanske har kostchefen helt oavsiktligt skapat uppmärksamhet på att det finns ett mervärde med läsk till äldre? Britta Svensson i Aftonbladet:
"Sanningen är att läsk kan vara viktigt för äldre.
Under rubriken ”Tips för att öka aptiten hos äldre” på 1177 Vårdguiden står att den som har fått minskad aptit på grund av ålder riskerar vätskebrist. Då rekommenderas ”juice, saft, öl, läsk eller en annan dryck som ger energi”.
Läs gärna det en gång till.
"Äldre är inte dagisbarn. Vi SKA i vissa lägen dricka läsk.
Socialstyrelsen rekommenderar läsk till äldre för att förhindra fallolyckor. Under rubriken ”Bra att tänka på om mat” skriver de att äldre med minskad aptit ska tänka på att välja ”drycker som till exempel mjölk, juice eller sötad dryck om aptiten blir sämre eller vikten minskar”.---
- Redigerat 2021-04-29 11:32 av [Göstage]
#218: Bra att dom ändrar sig.
#219 Britta Nilsson noterar också (länk ovan) hur kostchefen svängde sig med det nedsättande uttrycket "våra äldre". Så här skrev PM Nilsson på DI i maj 2020 om uttrycket "våra äldre":
"Ibland ryms ett helt problemkomplex i hur man talar om människor. Ingen minister talar i dag om ”våra barn”. De är sina egna, kanske till och med föräldrarnas. Ingen talar heller om ”våra sjuka”, de är självklart snart friska och talföra individer. Men minister efter minister och myndighetsgemensamma topptjänstemän talar varje dag om ”våra äldre”, som om de var ett enhetligt kollektiv. Med de klassificeringsregler de använder sig av inkluderas Volvo Cars vd, Swedbanks ordförande och nuvarande EU-ministern i begreppet ”våra äldre”. Samt statschefen.
En kvardröjande paternalistisk attityd till ”våra äldre” är kanske en förklaring till varför svensk äldreomsorg har gjort motsatt resa jämfört med barnomsorgen."---
#220 Ja, de fick rädda vad som räddas kunde efter kostchefens försök till maktdemonstration.
- Redigerat 2021-04-29 11:40 av [Göstage]
#221: Jo precis kritiken blev tydligen för stor.
Perfekt exempel på hur makten kan missbrukas:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlEXOj/arne-83-blev-felaktigt-omyndigforklarad
_
#215 Gislaveds kommun svänger nu återigen och vidhåller att de äldre inte skall erbjudas läsk som måltidsdryck. 🤦♂️
- Redigerat 2021-05-04 21:41 av [Göstage]
Björn Ulvaeus, 76, tycker att Folkhälsomyndigheten sprider klichébilder av äldre i sin vaccinationsreklam.
#224 Det går att välja lättöl till maten, men inte läsk?
_
#226: Ja det är konstigt.
Makten över de gamla är viktigare än trivseln, så tolkar jag det. Hur tolkar ni andra det?
#228 Ja, det är väl en rest av det gamla förmyndarsamhället.
1984 kallades vi 40-talister "jätteproppen Orvar", som hindrade sextiotalisterna från att få in en fot på arbetsmarknaden. Idag har tjugotalisterna hittade motsvarande hatobjekt i "Britt-Marie, 45", som hänger i fikarummet.
Noterar (med viss skadeglädje, det medges) hur denna fiktiva fyrtiofemåring kallas "äldre medarbetare" i DN. Ålderismen kryper nedåt i åldrarna…
45-åriga Britt-Marie är Cufs fiktiva exempel på en person som hindrar unga från att få en fast tjänst – samtidigt som hon själv fastnat i fikarummet. Men bilden av äldre Medarbetare som lata stämmer inte med verkligheten, enligt en rapport från Ifau.
– Personer i 40-årsåldern har den högsta produktiviteten, säger Olof Åslund, gästprofessor vid nationalekonomiska institutionen vid Uppsala universitet."---
- Redigerat 2021-05-21 08:34 av [Göstage]
_
Professor Ingmar Skoog är sommarpratare den 1 augusti.
"Ingmar Skoog har under pandemin pratat och skrivit mycket om äldres rättigheter samt kritiserat politikers och myndigheters dåliga kunskaper om äldre. Sommarpratet kommer av naturliga skäl att beröra detta, men absolut inte enbart, betonar han.
– Det kommer att vara en blandning av både allvarliga och roliga saker. Jag kommer att prata om livet, en del forskning, starka upplevelser och om fördomar kring vad som händer när vi blir äldre, säger Ingmar Skoog."---
I snart två år har pandemin varit en realitet. I den rätt stora kommun där jag bor har under den tiden inget hörts från kommunen eller dess politiker till de medborgare som inte har direktkontakt med kommunfolket via dagis, skolor eller äldrevård.
Inte så mycket som en koll från kommunen och valda politiker på hur äldre människor klarade sig under karantänstiden, utan det var frivilliga i olika former som hjälpte till att fixa matinköp med mera för de som saknar släkt i sin närhet av olika anledningar.
Nu är det valår, och då kommer vi åter att mötas av våra lokalpolitiker på gator och torg, med vädjanden om att stödja just dem och deras partier. Då skall jag fråga dem var de har varit de här två åren när de hade ett förtroende att leva upp till från
människor som hade behövt höra av dem. En kommunal coronarådgivare, ett brev på posten med en fråga om vad kommunen kunde göra för sina medborgare och politikerna för sina väljare - något som åtminstone givit en känsla att någon brydde sig. Men icke! En blank röstsedel i kommunalvalet, det är vad de får från mig som "tack" för visat ointresse.
Birgitta Sparf på DGS tycker att många med all rätt kritiserat Jan Guillou för hans nedsättande och fisförnäma angrepp på Sofie Löwenmark i LVU-debatten. Nu är dock Guillous nedsättande syn på kvinnor inget som kommit på senare år, påminner Sparf, och hon undrar därför varför hans ålder blivit ett slagträ i debatten.
"Många, men inte alla, som kritiserar Guillou för hans krönika om Löwenmark bemöter honom delvis i sak men riktar främst in sig på hans ålder.
För dem verkar Guillous främsta förbrytelse vara att han haft den dåliga smaken att fylla 78 år.
Därför borde han sannerligen ha vett att hålla tyst. Eftersom han genom detta smaklösa tilltag blivit både ”gammal”, ”gaggig”, ”senil”, ”passé” och en ”föredetting”. För att bara nämna några av de epitet jag sett.
Går den magiska gränsen för rätten att yttra sig vid fyllda 70?"---
"Som sagt, Guillou har än en gång skrivit en rent vidrig krönika som är kvinnohatande, konspiratorisk och islamistkramande, baserad på salongskommunistiska idéer. En praktik han ägnat sig åt under väldigt många år.
Men är det detta faktum eller hans höga ålder som gjort att han för längesedan förlorat all sin relevans och trovärdighet? Eller vid exakt vilken ålder bör man tystna?"
- Redigerat 2022-02-22 08:45 av [Göstage]
#234 Jag har förvisso själv i någon tråd uttryckt att Jan Guillous bästföre-datum är passerat, men det har mindre att göra med åldern i personbevisen som hans produktion. När vänstern nu vågar närma sig sin ikon gör man det däremot inte genom att ifrågasätta hans åsikter, utan man tar det vägen via hans "prästbetyg". Birgitta Sparf får medhåll av Bitte Assarmo på DGS:
"Precis som Birgitta Sparf tycker jag det är beklagligt att så många kritiker ondgör sig över Guillous ålder. Har man inte bättre argument än så? Det här är ju inte en åldersfråga överhuvudtaget, utan en fråga om när man gjort sig omöjlig och förlorat sin relevans."---
"Därför borde de stora mediehusen för längesen ha gjort sina plattformar otillgängliga för honom. Hans ålder har ingenting med det att göra.
Ändå är det symptomatiskt för det svenska samhället att slå ner på åldern hellre än andra egenskaper. Den skeva synen på åldrandet går som en röd tråd genom det offentliga Sverige och det märks i de flesta sammanhang. Ungdomen framför allt, som om denna i sig skulle utgöra något slags garant för fräschör och klokhet. I själva verket är det ju ofta precis tvärtom. Vilket vi faktiskt också kan se på Jan Guillou, som var lika extremt rödbrun när han var ung som han är nu."
#235 Instämmer 👍🏼
"Många har sett reklamfilmen om att ta lån, där ett gammalt lån symboliseras av en hantverkare i bakgrunden som sitter och fiser.
Reklamombudsmannen har nu fällt inslaget: ”Framställningen av mannen förmedlar en nedvärderande bild av äldre hantverkare på ett sätt som är diskriminerande.”---
"Reklamombudsmannen, RO, har fått in 13 anmälningar från privatpersoner. Enligt anmälningarna är reklamen åldersdiskriminerande, diskriminerande mot hantverkare och misskrediterande.
RO sammanfattar deras anmälningar: ”Byggarbetarkåren utpekas på ett, stereotypt, nervärderande och kränkande sätt. Reklamen är oetisk, omodern och elitistisk. Det raljeras, rynkas på näsan och himlas med ögonen över mannens utseende och uppträdande. I reklamen framställs äldre människor som något man måste dras med, som en belastning, liksom att hantverkare är skitiga och luktar illa. Det är förnedrande mot en äldre människa.”---
Skönt att den reklamfilmen fälldes, och företagets andra reklaminslag är f.ö. inte mycket mindre sexistiska och åldersdiskriminerande.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#237 På tiden!
Artur Ringart ryter till om ålderismen:
Det har nyligen beslutats av riksdagen, att vi måste arbeta längre innan vi kan gå i pension. Grundorsaken är att vi i allmänhet mår bättre högre upp i åldern och lever längre. Men bli inte av med ditt arbete under resans gång. Redan som femtioåring tillhör du inte de hetaste kandidaterna till ett arbete. Det är tveksamt om du ens blir kallad till anställningsintervju. Att vara yngre är däremot en merit. Så ser verkligheten ut på arbetsmarknaden idag.
Det råder en utbredd åldersdiskriminering på den svenska arbetsmarknaden.
Så ser det dessvärre ut även i Sveriges riksdag. Livserfarenhet värderas inte. Vi har just nu vår yngsta riksdag någonsin och det ser dessvärre inte ut att bli bättre efter höstens val. Den slutsatsen kan man dra då riksdagspartierna inte har äldre på valbar plats på sina vallistor.
https://news55.se/erfarna-tankar/artiklar/artur-ringart-stoppa-alderismen-nu/
Suzanne Axell har ilsknat till över det faktum att så många äldre inte har råd att gå till tandläkaren längre.
Fler och fler äldre i vårt land, har inte råd att fixa sina tänder och det påverkar mycket – hälsan, självförtroendet, och inte minst det sociala bemötandet. Tandraden betyder mycket.
Vad gör då en människa som inte har råd att laga tänderna? Jo, det dåliga alternativet blir att dra ut tanden. Det är billigare trots allt än att laga den. Den ännu värre lösningen är att tanden får sitta kvar, tills den ramlar ut av sig själv. Definitivt billigare men plågsammare och leder ofta till inflammationer och värk.
Idag finns det forskning som visar att dåliga tänder försämrar hjärtat och kärlen i kroppen. Magen tar stryk och munhälsan är extra viktig för medborgare med demens.
Idag när matkostnaderna skenar, väljer många äldre hellre ett mål mat per dag än att sköta om tänderna som ska tugga maten. Det är för dyrt att gå till tandläkaren, helt enkelt, men är det värdigt Sverige? Att alla de stora generationer som nu bli gamla ska tvingas välja mellan maten och tänderna? Att där många har arbetat fram till pensionsåldern ska tvingas skämmas för sina munnar, för att de inte har råd att göra något åt det?
https://hälsa55.se/halsotankar/artiklar/suzanne-axell-lat-vara-aldre-ha-ratt-till-friska-tander/
#240 Ja, det är många äldre som tvingas prioritera bort tandläkarbesöken, eller som hon säger, dra ut tänderna istället för att göra en dyr lagning.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#241: Suzanne avslutar artikeln med följande ord:
Så skriv på namninsamlingen för 65+Reformen och tänderna! Skriv på namninsamlingen och visa att det är viktigt att alla äldre i Sverige får ha bra tänder.
Synd bara att hon missar att länka till namninsamlingen. Så då gör jag det åt henne istället. Tyvärr är jag inte gammal nog att kunna bocka för "Jag vill ta del av ett extra tandvårdsbidrag på 1000 kr nu". 😊
- Redigerat 2022-06-20 15:14 av Carmarino
Det här med tandvård är väldigt viktigt för allmänhälsan och visst ör det sant att det är kostsamt.
För många äldre, helt säkert, men även många i yngre generationer.
Dock har staten, tydligen, råd med många andra fina saker och projekt. Som t ex en kommunpoet.
Det kan ju varit fint att lyssna på, även om det saknas några tänder här och där.
En kromad äppelskrutt är också fint.
Jag tycker tandvårdsbidraget bör höjas för ALLA inte bara för 65+. Många äldre skulle kunna ha bättre tandhälsa ifall de gått till tandläkaren oftare när de var yngre. Alla har vi ju tandvårdsbidrag men de mellan 24-64 har ju lägst bidrag och många i den gruppen har ingen aning om att de ens har ett bidrag. Det finns de som inte går alls till tandläkaren för förebyggande vård och det visar sig ju sedan då man fyllt 65 med mycket sämre tänder, långt gången tandlossning mm.
#244: Ja, det är oerhört märkligt att varken tänderna eller ögonen hör till kroppen när det gäller sjukvården. Inte konstigt att många inte kan tugga maten ordentligt och att många kör bil utan att se ordentligt.
Gunnar Ljunggren tycker att äldres kunskap slängs på tippen - det finns inte en enda som tituleras pensionär bland årets sommarpratare.
Man frågar kollegor med mer erfarenhet. Av något märkligt skäl har denna uppbyggda kunskap inte spridit sig in i Radiohuset. I alla fall inte till de som väljer ut sommarvärdar. Sveriges radio har presenterat 58 sommarvärdar som ska berätta om sina liv och sina erfarenheter. Ingen av de 58 presenteras som pensionär. Ingen.
Av de 2,3 miljoner svenskarna som har allmän pension finns det uppenbarligen ingen som är representerad som pensionär. Det finns ett tiotal som är över 65 men ingen av dem har titeln pensionär. Det är väl inte fult att vara en person som varit med länge och har mer erfarenhet än yngre personer.
Nu är det dom som oftast redan har publika plattformar att uttrycka sig i, som återkommer. Kändisgalleriet dominerar. 16 författare, 9 artister, 7 journalister, 5 skådespelare och andra kändisar finns på listan över sommarvärdar.
Men lämnar man radiohuset och frågar vanligt folk vem de vill lyssna på så händer något. 67-årige Bengt Einar ”sotarn” Johansson valdes av lyssnarna till årets sommarvärd. Han är inte författare, skådespelare eller journalist.
https://e55.se/startsidan/artiklar/gunnar-ljunggren-sa-slangs-aldres-kunskap-pa-tippen/
#246 Förstår Ljunggrens motivering och vill gärna instämma. Dock tycker jag väl att Siw Malmqvist, 85, och Bert-Åke Varg, 90, är förtjänta att kallas pensionärer, även om de inte tituleras som sådana i "startlistan".
- Redigerat 2022-06-21 10:21 av Cojimar
#247: Ja, han nämner ju att det finns några som är över 65, men jag gissar att han tycker det är tråkigt att ingen kallar sig pensionär - precis som om det hade varit något fult. 🙂
Håller däremot med om att det är trist att det är "samma gamla namn" som dyker upp. Sverige har inte tillräckligt med kändisar helt enkelt. Å andra sidan kommer jag ihåg förr när Thorsten Ehrenmark varje år avslutade säsongens Sommar. Det var väl nästan det enda program jag lyssnade till någorlunda uppmärksamt. 😊
- Redigerat 2022-06-21 10:30 av Carmarino
#248 Ja, det kan man ju instämma i. Fast kanske är pensionsgränsen lite mer svävande för artister. Som Lill Lindfors, 82 säger: " Jag vill hellre kalla mig passionär än pensionär".
#249 Det är definitivt skillnad mellan en folkkär artist och oss ”vanliga”.
Vilket dock inte hindrar att jag kan unna den förstnämnda gruppen lite glädje.
News55 har tema ålderism den här veckan. En del av artiklarna är betalspärrade, men dessa går att läsa (åtminstone för tillfället).
Jan Scherman: Dags för en äldrerevolt
När riksdagen samlades efter valet 2018 var bara sex av 349 ledamöter över 65 år. Äldst var liberalen Barbro Westerholm, som faktiskt ingen skrattar åt. Hon gör nu sitt sista riksdagsår, och har valt att kliva av. Skulle representationen i riksdagen spegla hur ålderssammansättningen ser ut bland oss väljare så borde det finnas ett 90–tal 65–plussare.
Siffror räknas i alla andra sammanhang, men när det gäller äldre biter uppenbarligen ingen matematik. Fördomarna forsar fram som vore vi ett ytterst litet särintresse. 65–plussare är faktiskt var femte person som bor i Sverige. Vakna, se er omkring! Vi är inte 2 miljoner människor som älskar att mata duvor med torra brödsmulor. Vi är många. Vi är en stor grupp av enskilda individer där många både kan och vill.
Meg Tivéus: Respekt för äldre har aldrig funnits!
– Respekten för äldre har aldrig funnits i den svenska kontexten, tror jag. Redan i Bondesamhället talar man ju om att man satte de gamla på “Undantag”. Lagstiftning om attityder har man inte kunnat göra. Däremot talar man ju numera om en rättighet att jobba till 68 år.
Marianne Rundström: Pensionsfrågan kan avgöra valet!
Över en tredjedel av valmanskåren är 60+ och nu inför årets val är plötsligt pensionärerna största maktfaktorn.
#251 Ja, man önskar att den äldre generationen kunde organisera sig politiskt- det finns ju många kompetenta krafter. Att knorra i Ring P1 i all ära så leder det ju knappast inte till några politiska resultat.
Det här valet är väl "kört" med tanke på att valsedlarna är fyllda, och vad jag förstår kommer det inte att innebära någon höjd medelålder i riksdagen.
För inte alls länge sedan gjordes det stora ögon i Sverige över att det serveras sprit på danska äldreboenden. Att det nu tillåts en liten nubbe till midsommarmaten på vissa äldreboenden i vårt land känns faktiskt som en seger för medmänskligheten och ett nederlag för förmyndarsamhället. (Och risken för överkonsumtion är nog större på andra håll i samhället den här helgen…)
#253: Det är märkligt resonemang att man inte får dricka alkoholhaltiga drycker på hemmet.
Klart att man får pröjsa själv men att det skulle vara alkoholförbud är verkligen en inskränkning i livskvalitet.
Eva Eriksson: Så åldersdiskrimineras jag!
– Jag märker den bland annat när jag inte längre kallas till screening för olika cancerdiagnoser. Eller då man förutsätter att jag ska vara på ett visst sätt bara för att jag har fyllt 75.
https://news55.se/nyheter/artiklar/eva-eriksson-sa-aldersdiskrimineras-jag/
Sverker Olofsson: Jag känner mig väldigt lurad!
Pensionsfrågan kan nu avgöra valet. Sverker berättar att han först tyckte det var så "läckert" att alla partier månade om pensionärerna, men nu är han besviken, för trots att partierna ligger så nära varandra vill de inte komma överens.
– Jag känner mig så väldigt blåst för det var inte alls med syfte att gynna pensionärerna. Det var bara ett spel för att få pensionärernas röster!
https://news55.se/nyheter/artiklar/sverker-olofsson-jag-kanner-mig-valdigt-lurad/
#256 Javisst! Vart fjärde år återupptäcker partierna pensionärerna och inser att de fortfarande har rösträtt. 😏
#257: Ja, och varje gång hoppas de på att pensionärerna är lika lättlurade som förra gången. 😖
#258 De tror väl att vi blivit fyra år äldre och dummare, och tänker inte på att det skett nyrekryteringar nerifrån åldersstegen sedan senast. 😁
#259: Ja, eller också hoppas de på att alla gamlingar har blivit senila eller dött. 😖
#260 Tji fick dom…😉
#261: 😁
Antalet anmälningar om åldersdiskriminering går nu upp, men ingen döms. Lagen räcker inte till. Nu lovar DO skärpning, fler ska få upprättelse!
Flera vetenskapliga studier har visat att åldersdiskriminering leder till både fysisk och psykisk ohälsa, ibland även med mer negativa hälsoeffekter än både rasism och sexism. Trots det döms nästan ingen för åldersdiskriminering.
För sju år sedan skrev vi på News55 att få döms för åldersdiskriminering. Sedan lagen infördes 2009 hade då endast två arbetsgivare fällts.
Sedan dess har anmälningarna ökat, men endast en har fällts. År 2021 inkom totalt 3 278 anmälningar om diskriminering till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Av dessa anmälningar rörde 624 stycken diskriminering som har samband med ålder. Förra året gällde alltså hela 19 procent av anmälningarna åldersdiskriminering, vilket kan jämföras med endast 10 procent 2015.
Ännu värre är det om man jämför 2020 med 2021. Då var årsökningen hela 26 procent! Eller i siffror från 497 till 624.
https://news55.se/nyheter/artiklar/darfor-doms-ingen-for-aldersdiskriminering/
Kanske inte ålderism direkt, men Lasse Kronér är ordentligt arg.
Det är nu bestämt att det populära programmet Doobidoo, som ses av miljontals tittare, flyttas från fredagar till lördagar. Till Aftonbladet säger programledare Lasse Kronér att han är besviken på beslutet och tycker att cheferna inte tar hänsyn till det som är viktigt.
– Jag är så jävla trött på att det sitter 14-åriga chefer där uppe i Stockholm som inte har en jävla aning om vad folklighet är, säger han.
https://news55.se/nyheter/artiklar/svt-profil-ryter-ifran-trott-pa-14-ariga-chefer/
#264 Passa dig så du inte får barnombudsmannen på dig, Lasse! 😁
#251 #252 Dock: medan äldre blir allt mer sällsynta i riksdagen råder motsatsen i lokalpolitiken på många håll: allt färre unga tycks intresserade av att engagera sig partipolitiskt.
Det ses, säkert berättigat, som ett samhällsproblem. Samtidigt skulle man ju kunna önska att samma syn skulle råda om bristen på rikspolitiker i mogen ålder.🤔
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2022-07-25 10:02 av Fornöga
#266: Ja, det är märkligt att de ses som ett problem med äldre och mer erfarna kommunpolitiker, men att unga oerfarna riksdagspolitiker välkomnas med öppna armar.
#267: De unga går väl enklare att manipulera.
#268: Förmodligen.
#269: Det bästa av många olika anledningar är väl att mixen representerar samhället i stort både avseende ålder, kön, utbildning och härkomst, funktionsnedsättningar osv.
Ålder är kanske inte den viktigaste parametern. Det finns många kloka unga och en hel del äldre som borde veta bättre.
- Redigerat 2022-07-25 11:11 av Pyttelite
#270: Ja, det borde ju egentligen vara samma representation per åldersgrupp som det är i samhället, men de äldre är väldigt underrepresenterade på riksplanet och de yngre tydligen på lokalplanet. Sedan är det väl också svårt att få folk att engagera sig, så det är förmodligen inte så lätt att få ihop en lista med jämn åldersfördelning jämfört med hur det ser ut i Sverige.
Att pengarna styr i vården av de äldre är känt sedan länge, men ibland blir det på gränsen till groteskt. På ett äldreboende i Stockholm, drivet av ett stort privat omsorgsbolag, avled en av de boende. De som sedan hände är som hämtat ur en skräckfilm.
"I dörröppningen stod rummets egentliga boende och skrek"
Strax efter att den äldre gått bort kom chefen ner till avdelningen och ville visa lägenheten där den döde bott.
Chefen förklarade att bolaget inte får betalt för tomma rum. Personalen på avdelningen kunde väl rulla in sängen i något av de andra rummen under visningen?
Alla rum var dock upptagna och personalen hade vägrat.
Det rimliga hade varit att vänta ett par timmar med visningen. Istället hade en annan chef kommit och tillsammans hade de två cheferna rullat in den döde på ett annat rum.
Den som bodde där var ute på promenad. Så med lite tur skulle hen inte märka något.
Cheferna hade inte tur.
https://nyamitten.se/2022/08/17/i-dorroppningen-stod-rummets-egentliga-boende-och-skrek/
- Redigerat 2022-08-19 11:38 av Carmarino
Artur Ringart på News55 föreslår att vi som röstar, [ska] kryssa för en person med lång livserfarenhet på vallistan. Det är ett sätt att påverka höstens val och minska Ålderismen i riksdagen.
Sverige är unikt i världen när det gäller diskriminering på grund av ålder, ålderism. Trots att vi har lagar mot ålderism följs de inte. Diskrimineringslagen förbjuder diskriminering som har samband med ålder. Lagen gäller inom arbetsliv, utbildning, hälso- och sjukvård, varor, tjänster och flera andra samhällsområden. Det finns alltså en lag, som ingen tycks bry sig om.
https://news55.se/erfarna-tankar/artiklar/artur-ringart-folj-arets-aldreriksdag/
#273 Det tar jag med mig på onsdag! 👍
#274: 👍
#273 ff Claes Elfsberg och Marianne Rundström återvänder till sin gamla arbetsplats med åtta program för och om Sveriges 60-plusväljare inför höstens val. (De presenterar konceptet på Go´kväll idag.)
Jan Scherman på News55 tycker att riksdagen är Sveriges skamfläck.
Vi har i sommar fått se hur ålderssegregerade områden som musik– och modebranscherna sprängts i bitar. Det är förstås mycket kvar. Och framförallt en sektor, som egentligen borde varit först med att bryta fördomar mot äldre. Jag tänker på politiken där vi äldre tycks vara både portförbjudna och föraktade.
. . .
Det var som sagt en underbar sommar där ålderssegregeringen föll i bitar inom bransch efter bransch. Riksdag och regering förblir dock en skamfläck, trots att de borde föregå med gott exempel. Visa vägen, så att säga.
Hur lång tid ska det ta innan denna fördomsfulla bastion faller?
https://news55.se/nyheter/artiklar/jan-scherman-riksdagen-ar-sveriges-skamflack/
Igår genomfördes Sveriges Äldreriksdag 2022, den tredje i ordningen. Den finns att ses i sin helhet på YouTube.
Meningen med tisdagens debatt med representanter från de åtta riksdagspartierna var att få klara besked om i frågor som berör äldre. Debattledare/moderator var Sverker Olofsson som är van att kräva klara och raka svar. Tre olika ämnen debatterades: pensioner, äldreomsorg och ålderism. Varje ämne inleddes av ett kort anförande. Liza di Paolo Sundberg, SKPF Pensionärerna, Ylva Thörn, PRO, om äldreomsorg och Eva Eriksson, SPF Seniorerna, om ålderism. Första ämnet för debatten var pensionerna. Samtliga politiker var överens om att de behöver höjas, men det skiljer sig åt hur de vill att det ska gå till.
https://news55.se/nyheter/artiklar/aldreriksdagen-spanstigt-i-diskussionerna/
#276 Samtalserien "Valet 60+" startar i Go´kväll onsdag. "Vilka satsningar kan väljarna över 60 år förvänta sig av riksdagspartierna? I kvällens program samtalar journalisterna Marianne Rundström och Claes Elfsberg med Johan Pehrson, Liberalernas partiledare." Inslagen är cirka 12 minuter.
#279: Finns även att se på SVT Play.
#278: Artur Ringart om årets Äldreriksdag: "En tankeställare"
Äldreriksdagen gjorde mig glad av många skäl. Vi fick klart för oss att pensionerna kommer att höjas nästa år. Det finns två olika lösningar på det från de bägge blocken i riksdagen, bägge vill höja pensionerna. Jag tror också att debatten om ålderismen gav panelen en tankeställare. Många i riksdagen är unga och tycks inte vara medvetna om vilken kompetens som går förlorad när äldres kunskap inte tillvaratas. Det finns en poäng i att även riksdagsledamöter inser att de också kommer att bli äldre.
Framför allt gladdas jag åt den ton som samtalen höll. Man respekterade varandra och föredrog att lyfta fram sin egen politik istället för att smutskasta motståndarnas. Vid några tillfällen gavs det till och med beröm över blockgränserna. Det var länge sedan jag upplevde det i en politisk debatt.
https://news55.se/nyheter/artiklar/artur-ringart-om-arets-aldreriksdag-en-tankestallare/
- Redigerat 2022-08-28 15:03 av Carmarino
#273 I och med att KD placerat Ebba Busch överst på alla distriktens valsedlar till riksdagen hotas bland annat riksdagens ålderspresident Tuve Skånberg (f.1956) plats i församlingen. Han får hoppas på personkryss, skriver Altinget i en delvis betalbelagd artikel.
- Redigerat 2022-08-29 10:18 av Fornöga
#188 (m.fl.) "Coronapandemin satte ljuset på betydande brister inom äldreomsorgen. Ändå är de äldres villkor knappt uppe till diskussion i valrörelsen – som hittills dominerats av smutskastning. Det är ovärdigt", skriver Håkan Boström på GP:s ledarsida.
"Inspektionen för vård och omsorg (IVO) påtalade häromdagen på DN Debatt (26/8) att problemen kvarstår trots alla politiska utfästelser. I en delstudie byggd på enkäter och journalgranskningar konstaterar den statliga myndigheten att det råder stora brister i omsorgen."---
- Redigerat 2022-08-29 19:35 av Fornöga
#283 Tre professorer och en medicine hedersdoktor uppmärksammar på GP Debatt IVO:s svidande kritik över den medicinska vården vid särskilda boenden för äldre, som man kallar för en bedrövande läsning.
"Rapporten är en bedrövande läsning som på varje punkt visar att kommunernas vård och omsorg av äldre behöver förstärkas med ökad kompetens och bättre kunskaper i svenska språket. I rapporten framkommer det att Patientlagens intentioner om medinflytande från brukare i vården och närstående inte följs på flera olika punkter. Mellan raderna konstateras att den kommunala äldrevården ser varken vårdtagare eller närstående som personer som har inflytande över den egna vården utan snarare som objekt som är föremål för insatser. Med andra ord kommunerna arbetar inte personcentrerat.
Rapporten är överraskande kritisk. Vi får intrycket att verksamheten sker oplanerat och reduceras till att hantera de behov som är mest akuta. Det reser frågor om det finns förutsättningar i riktlinjer och styrning för den kommunala vården?"---
Aina Bergvall på News55 konstaterar "Valresultatet är klart – de årsrika förlorar".
I år är inte mindre än en femtedel av alla svenskar pensionärer. Enligt siffror från Statistiska Centralbyrån har drygt 2,1 miljoner personer som fyllt 65 rätt att delta i riksdagsvalet. I gruppen 75 år och äldre ökar antalet röstberättigade med 150 000 personer, jämfört med 2018 års val en rejäl uppgång. Som politikstrategisk amatör kan man tycka att det borde märkas i debatten, i alla utfrågningar, i tidningar, radio och tv. Det gör det nästan inte alls, så vitt jag kunnat se.
Att pensionärsgruppen är klart underrepresenterad i riksdagen kommer inte att förändras den här gången heller. Den ambitionen lyser också med sin frånvaro såväl i valtal som i valmanifest och intervjuer.
Av 349 ledamöter är efter det senaste valet 2018 bara 11 över 65. Medan det statistiskt sett, för en rimlig representation, borde handla om så många fler – och dessutom i en tid när vi ideligen hör att ”70 är det nya 50”! Dagens pensionärer är ofta både pigga och aktiva, de besitter såväl kunnande som erfarenheter som riksdagen – och Sverige – skulle kunna dra nytta av.
https://news55.se/erfarna-tankar/artiklar/aina-bergvall-valresultatet-ar-klart-de-arsrika-forlorar/
(Ännu inte betalartikel.)
#285 Samtidigt som 20 procent av svenskarna är över 65 år är endast 12 ledamöter av 349 i den nya riksdagsförsamlingen äldre än 64 år, det vill säga 3%.
Peter Kadhammar i Aftonbladet om ett ämne som försvann i valrörelsen.
"Nämnde någon äldrevården i valrörelsen?
För ett och ett halv år sedan var äldrevården viktigast av allt. Det var under pandemin. Politikerna tävlade om att utlova bättre vård för de äldre. Den breda allmänheten suckade över att vi varit så försumliga. Äntligen såg vi klart vad som är viktigt här i livet! Vi ska ta hand om varandra!
I dag talar varken politiker eller allmänhet om äldrevården."---
Håller Kristersson sitt löfte om en äldreminister, undrar Britta Svensson i Aftonbladet.
"I den sista valdebatten, i TV4, kom ett löfte från M-ledaren Ulf Kristersson när en kvinna i publiken, Lilian, 85, fick svaret på en fråga:
”Jag håller med, man behöver en äldreminister. Min regering kommer ha en sådan”.
"Det återstår att se om det blir verklighet."*---
- Redigerat 2022-09-22 12:00 av Fornöga
Jöran Rubensson, tidigare ordförande i Sveriges Pensionärers Riksförbund, skriver på Expressen debatt att äldre personers boendesituation varit en ickefråga under den avgående regeringen, något som han hoppas att det blir en ändring på denna mandatperiod.
"Den demografiska utvecklingen pekar entydigt på behovet av många fler äldreboenden samtidigt som den politiska viljan att hörsamma problemet präglas av likgiltighet. Hade äldreboenden varit en prioriterad fråga, hade nuvarande brist naturligtvis inte uppstått. Under valrörelsen var äldres boendesituation märkligt frånvarande, trots att endast två av tio ger godkänt till regeringens bostadspolitik för pensionärer."---
"De flesta äldre saknar inte en bostad att flytta från, utan en anpassad och prisvärd bostad att flytta till. För att stimulera äldres rörlighet på bostadsmarknaden måste bostadspolitiken därför bättre planeras utifrån individuella behov i fråga om tillgänglighet, trygghet och social gemenskap.
Den krackelerande kopplingen mellan bostadspolitik och socialpolitik för äldre har kommit till vägs ände och måste få ett slut. Bostadsmarknadens många och sammanhängande problem kräver nu att våra nyvalda politiker prioriterar de äldres behov framför mer röststarka grupper. Känner sig någon manad att ta ansvar?"
På Dagens Nyheters kultursida är det uppenbarligen fritt fram att framföra nedsättande och hånfulla åsikter om äldre människor, skriver Britta Svensson i Aftonbladet.
"Det är alltså den där ansiktslösa gruppen av judar, bögar eller människor med utländsk bakgrund som skribenten inte står ut med?
Eller stopp, hon skrev ju om pensionärer? Är inte det en grupp som det är tillåtet att håna och uttrycka fördomar om?
Den svenska diskrimineringslagen främjar lika rättigheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder."---
(Artikeln i DN är låst, men personen som uttalar sig är journalisten och artisten Ametist Azordegan, 28.]
- Redigerat 2022-09-29 12:13 av Fornöga
Dags att fortsätta i nya spår.