Våldsvåg i Stockholm, sträcker sig till Sundsvall
Den 24 åriga nyckelpersonen för de senaste tidens våldsdåd i Stockholm med omnejd, pekas ut som den som styr knarkhandeln i Sundsvall.
En 24-årig man, som enligt SVT:s uppgifter är en nyckelperson för de senaste tidens våldsdåd i Stockholmsområdet, pekas ut som den som styr narkotikahandeln i Sundvallsområdet. Via ett handskrivet brev från häktet försökte 24-åringen ge detaljerade instruktioner till sina underhuggare i Sundsvall – men avslöjades av personalen.
- Redigerat 2023-01-22 15:47 av Draken
Kurdiske Räven förefaller vara inblandad i en del händelser.
Jo verkar så.
Skjutsade hem svärdottern igår. Hon och sonen bor i området där han tros befinna sig just nu.
Det kryllade av poliser. Stockholmspolisen är inkallad för att hjälpa till med spaningarna, då de tydligen känner till honom, och, som jag har förstått det, skall han utlämnas till Stockholmspolisen om de får tag på honom.
Tänk om efterfrågan på knark kunde upphöra. Hörde i dag på Rapport att analyser av vattnet i Sundsvall visar på en hög konsumtion där.
#4 Ja, det vore en samhällsvinst. Dessvärre är det nog ett önsketänkande.
#4: Ja det är fruktansvärt vad det har ökat.
De sprängde ju en härva 2020 där sonen var inblandad och blev häktad. De fick tag på alla huvudmännen, men det hjälpte inte mycket när "knarkkartellerna"i Stockholm började "bre ut sig" här uppe.
Polisinsats i Sundsvall igår kväll, återstår att se vad det leder till.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-01-27 09:19 av Fornöga
#7: Polisen vistas fortfarande dygnet runt i Nacksta. De har fått tag på många av "gängmedlemmarna", men den 24 åriga nyckelpersonen har de inte hittat som jag har förstått det.
Polisen knackar tydligen även dörr i området, de tror visst att någon döljer honom i hemmet. Även sonen har känt av deras närvaro, eftersom poliserna i stan mycket väl vet vem han är.
Varför just Sundsvall? Lokalpolisområdeschef förklarar.
#9: Sundsvall är "porten till Norrland" enligt knarkligorna.
I går lyftes ämnet igen. En polis i Sundsvall lät väldigt uppgiven om möjligheten att göra något, så länge det finns en efterfrågan på exempelvis kokain
Norrlands Guld blev det vita guldet.
Eller om guldet blev till snö…
Det vore bättre om Norrland höll sig till Skogsstjärnan 😉
Skjutsade hem en kompis igår, och det är fortfarande fullt pådrag i det området där 24 åringen troddes var från början. Förmodligen så misstänker de att han kan vara kvar där, att han hålls gömd.
#14: Inte skogsstjärnan, utan skogsblomman.😉
Ytterligare häktningar under den stora insatsen i Sundsvall.
#16 För min del var den alltid känd under Skogsstjärnan 😉
Fast vi pratar kanske inte om samma sak?
#17: Misstänker att det är hembränt du syftar på 😉🤣
#18 👍🏼🤣
Drogerna eskalerar i Åre. Och, som sagt, vad annat är att vänta när det efterfrågas?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/polisen-drogerna-eskalerar-i-populara-skidorten-are
#20: Ja det sprider sig som en löpeld. I Åre kommer de även åt norska "kunder", som vistas i Åre varje helg.
De vill förmodligen komma in i Norge den vägen.
Mer i ämnet, men kanske inga nyheter i denna tråd, om alla de som inte på något sätt lever i något utanförskap men som köper droger. Funderar allt mer på om fler av dessa droger borde legaliseras. Det kanske är det minst dåliga, av två onda ting.
Sedan reagerar jag starkt på "argumentet" att "om inte jag köper gör någon annan det". Tror fortfarande att det främst är efterfrågan som styr.
"Varför har det blivit så?
– Den starka efterfrågan. Det är marknaden som styr.
Inkomsterna för de kriminella nätverken kommer från flera verksamheter, varav försäljningen av narkotika är en stor del, berättar Stewe Alm.
Vilka är köparna?
– Jag vågar påstå att den allra största andelen är människor som fungerar socialt och har ett arbete. De som upplever att de inte har något problem med sitt missbruk utan att det mer fungerar som ett bruk, som ett helgnöje.
Mediemannen säger att det är som att de hamnar i en egen bubbla. Han och säljaren. Där de delar på en hemlighet. Att de gör något kriminellt tillsammans.
– Det är en rätt trevlig stämning i bilen, lite av en win-win-situation, säger han och skrattar till.
Hur?
– Jag är på gott humör för jag kommer få droger och vet att det kommer bli en kul kväll. Säljaren är också på gott humör för han får in en massa tusen av mig.
Mediemannen ser sig som en ”sällananvändare”, en som tar kokain några gånger om året. När han var yngre var det oftare, ungefär en gång i månaden.
– Det är en rolig partydrog att använda. Anledningen till att jag använder det är inte annorlunda än varför jag köper alkohol. Det är festligt, man mår bra, jag tycker om sinnesförvrängningen man får.
En kvinnlig jurist som DN träffar delar samma uppfattning. Det är för roligt för att avstå. Hon tar kokain för att nyktra till och festa vidare.
– Alla gör det. Jag har varit på fester där läkare, ingenjörer, psykologer, arkitekter använder droger, säger hon.
Juristen tycker också att Sverige borde legalisera droger. Med tanke på att alkohol är lagligt, argumenterar hon.
– Det är inte rättvist att vi som föredrar droger framför alkohol tvingas leva ett slags dubbelliv, medan de som föredrar alkohol slipper det. Trots att vi drivs av samma sak, en vilja att berusa sig. Hur kan alkohol vara lagligt och inte droger? Det är en snedvriden lagstiftning."
https://www.dn.se/sverige/partyknarkarna-goder-gangen-koper-inte-jag-gor-nagon-annan-det/
- Redigerat 2023-05-07 12:26 av kamera0710
Jag växte upp med en narkoman, det var en synnerligen besvärande upplevelse men det gav mig en insyn på nära håll. Samt incitament för att aldrig röra droger. Och nej…jämför det inte med att ta en öl eller två.
Visst finns det de (vita svenskar)som partyknarkar men att de som dealar skulle vara rena är en villfarelse.
#23 Att säljarna skulle vara rena är, tycker jag, inte det som förmedlas i artikeln. Det är därför jag börjar fundera på om legalisering är ett mindre dåligt alternativ. Men bäst vore såklart om alla (frivilligt) avstod och med det tar bort efterfrågan. Men det kommer väl aldrig att ske.
#24 Det som förmedlas i artikeln är en vinklad bild av droger.
#25 Källhänvisa då gärna.
#26 Det är min åsikt, precis som du är av en annan åsikt. Så källhänvisningen är jag själv.
Narrativet är att det är rika vita svenskar som partyknarkar som bär skuld/ansvar och som bör hamna i sökarljuset. Inte invandrare i utsatta förorter, de har ju inget annat val eftersom de är utsatta för rasism, kapitalism med mera.
Nej, boven i dramat är ju givetvis den tidigare nämnda grupp.
DN, som så ofta, vill gärna rikta bort fokus och vrida perspektivet.
Visst går det att diskutera skillnaden, eller likheten, mellan en joint och en snaps och vad som borde vara legalt eller inte. Men skulle det hjälpa? Nej.
Var drar man gränsen? Amfetamin eller heroin?
Energidryck eller kaffe?
- Redigerat 2023-05-07 12:59 av [Hayabusa-0001]
"Svenska knarkdödligheten – myten politikerna tror på" är rubriken på en premiumkrönika av Helena Gissén i Expressen.
”SVT har gjort en kartläggning av knappt 18 000 personer som dömts för ringa narkotikabrott perioden januari 2021 till augusti 2022.
Sju av tio fällda personer åtalades för bruk eller innehav av cannabis.
Medelåldern bland de dömda är 29 år, den vanligaste åldern 21. Och bland de dömda hade flest ingen inkomst eller en snittinkomst på högst 25 000 kronor per år”
#22 ff Känns som DN m.fl. vill blåsa liv i en gammal debatt som de förra deltog i sjösättningen av.
- Redigerat 2023-05-07 22:33 av Fornöga
#32 Precis.
23 personer ställs inför rätta i Sundsvall för mordplanering och grova vapenbrott. Kopplingar till Stockholms gängmiljö, bl.a. till "kurdiska räven".
- Redigerat 2023-07-27 11:25 av Fornöga
#34 Domar utfärdade i Sundsvallshärvan.
- Redigerat 2023-11-01 14:26 av Fornöga
Aftonbladets reporter Lisa Horn har undersökt om det finns spår av kokain inne på toaletterna på riksdagspartiernas kanslier. Det blev utslag hos Liberalerna, Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.
"Men det är inte en krogtoa på Stureplan vi pratar om, inte en plats där börsmäklare och busschaufförer trängs med justitieråd i Högsta domstolen och gängkriminella.
Det här är maktens hårt bevakade centrum, där ingen släpps in utan att ledsagas av någon med passerkort.
Att vissa misstankar riktas mot politiker och deras svans är inte illasinnat eller att gå för långt.
Och när den tanken ha slagit rot är det inte svårt att sucka lite över vad som onekligen framstår som hyckleri.
Sveriges osedvanligt repressiva drogpolitik är inte bara misslyckad, vi är hårdast i Norden och har samtidigt Nordens högsta narkotikarelaterade dödlighet.
Om det dessutom visar sig att vissa riksdagsledamöter själva tittar djupt i kokainpåsen, finns onekligen utrymme för åsikter.
Det är nämligen inte orimligt att ställa höga moraliska krav på dem som stiftar de lagar vi alla måste följa."
- Redigerat 2024-01-17 17:08 av kamera0710
#36 ”Kokainspåren har hittats på toaletterna som tillhör Liberalerna, Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet, som alla skriver i sina svar till Aftonbladet att det handlar om gästtoaletter, som andra än partiets ledamöter och anställda har tillgång till.”
#37 Stämmer inte detta: "Det här är maktens hårt bevakade centrum, där ingen släpps in utan att ledsagas av någon med passerkort."
#39 Vet ej, men är det gästtoaletter det handlar om så är det möjligen personer som inte är knutna till namngivna partier.
Kontroll eller inte.
Illa nog, givetvis, men drogerna finns överallt.
#36 Blir bara lite förvånad över att ingen i media verkar ha tänkt i banorna att det kan vara lokalvårdare som gnuggat in något/några av avtrycken, från sig själv eller från sin utrustning.
- Redigerat 2024-01-17 22:22 av Fornöga
#41 Visst kan det vara lokalvårdare, även om de behöver ledsagas av någon med passerkort på dessa partikanslier.
#42 Bara en hypotes jag har. Och oavsett vilket tror jag inte att någon lokalvårdare skulle ha snortat på toaletten- substanserna kan ju bäras med på händer, handskar och annat.
Sedan kommer det knappast som en chock att det finns brukare på partikanslierna- som samhället ser ut vore det nästan underligt annars.
Expressens ledarsida kommenterar Aftonbladets avslöjande.
"Partierna som tagits med koks i lasten måste agera resolut. Frivilliga drogtester av personal och förtroendevalda borde vara en självklarhet – det är politiker ju ofta pigga på att ordinera både kommunanställda och skolelever. Erbjud eventuella Medarbetare som har drogproblem hjälp, och ge partyknarkarna en reprimand.
Ingen står över lagen. Allra minst de som stiftar den."
https://www.expressen.se/ledare/linda-jerneck/sveriges-eget-partygate-vem-ar-forvanad/
#44 Dock är det lite synd att historien slutar där den egentligen borde ha gått vidare. Det vimlar av så kallade grävande journalister i media, här hade åtminstone Aftonbladet chans att göra något mer av det hela än att redovisa några trasor med olika grader av blå markeringar som en reporter som inte verkade befinna sig så högt på karriärstegen bad en polis titta på.
Större är knappast spelplanen mellan politiker, kanslianställda på partierna och journalistkåren än att de stöter samman på krogen då och då. Någon reporter borde väl ha haft sina aningar om att det dras linor även i det politiska kotteriet (och så klart även inom presskåren)? Här hade de chansen att göra något större men försatt den chansen medan Lisa Horn bör ha "guldspaden" som i en liten ask.
Alla andra tycks tagna på sängen- såväl politiker, säkerhetsansvariga journalister som ledarskribenter. "Vem är förvånad?", frågar Jerneck. Kanske hon själv? Bland andra i hennes bransch. 🤔
- Redigerat 2024-01-19 17:28 av Fornöga
#45 Verkar som om polis, åklagare och riksdagens säkerhetschef har varit tidigt informerade men lagt locket på och sedan avblåst utan partiernas vetskap. Knepigt…🤔
- Redigerat 2024-01-19 18:06 av Fornöga
Har nu lyssnat på denna bok om svensk narkotikapolitik. Författaren är väldigt kritisk till den svenska nolltoleransen.
Boken tar också upp mycket som debatterats här på sajten, som mediernas roll, yttrandefrihet, myndighetsaktivism med mera.
Om det sistnämnda framförs en hel del kritik mot polisen, som tydligen varit pådrivande om att även eget bruk ska vara olagligt.