Debatt iFokus

Debatt

Etikettersamhälletsäkerhetspolitikförsvarsmaktensocialamedier
Läst 109 ggr
Carmarino
2

Tiktok säkerhetsrisk?

Ja, det anser åtminstone FBI.

[FBI:s chef Christopher Wray] menar att den kinesiska regeringen kan använda Tiktok för att styra mjukvara på miljoner telefoner och för att sprida desinformation och så splittring i politiska frågor. Desinformationen skulle också kunna spridas på ett sätt som gör det svårt att upptäcka, enligt FBI-chefen.

– Det här är ett verktyg som i slutändan kontrolleras av den kinesiska regeringen och för mig skriker den av problem för den nationella säkerheten, sa Christopher Wray.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.777207/fbi-chefen-tiktok-skriker-sakerhetsrisk

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Snaran kring den kinesiska appen dras åt i USA.
Draken
4

För min del kan de gärna stänga ner hela tjänsten. TikTok kan ju bli livsfarligt om vissa inlägg kommer fram till fel personer.

Några av de vuxna barnen har TikTok, och jag kan inte påstå att jag tycker om det.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Hayabusa-0001]
2

Kan man lita på Kina? Tveksamt.

Missfit
1

Titok hette förut Musical.ly och användes främst av ungdomar som filmade sina danser.
Appen används mer & mer, av folk i USA speciellt verkar det som och praktiskt taget varenda kändis där har ett aktivt konto. Det kanske är skälet till att appen bara stiger i popularitet. Det finns numera Tiktok for business och det lockar företagen dit också.

Om det är en säkerhetsrisk och för vilket land isf har jag noll koll på, men det är väl inte helt otänkbart. Det är å andra sidan inte så säkert med USA-kontrollerade sociala medier heller. CIA är definitivt inga sötnosar har det många gånger visat sig. De har tom agerat övermyndigt på svensk mark och har tonvis med information om civila personer i Sverige som de, när de anser det vara nödvändigt, delar med vår regering. Kan komma med ett par referenser senare ifall det önskas.

Kina å andra sidan påverkar Sverige mest genom ekonomi. MTR tex är ett järnvägsbolag i Sverige som styr och ställer rätt mycket och var bland de första i Sverige som satte munkavle på sin personal, vilket verkar accepteras eftersom de är billiga. Just nu pågår det kaos bland deras personal iom, av svenska politiker, godkänd säkerhetsrelaterad nerskärning.
Många fler bolag man inte skulle kunna tro är kinaägda finns. Tex äger de ju Volvo Personvagnar till 51% (sist jag kollade).

Ang desinformation och sekretess så upplever iaf inte jag att just Tiktok är värre än andra sociala medier så det är bra att vara försiktig innan man skriver i dem. Och källkritik är ju A & O var man än får sin information ifrån.

Lägger in en gammal länk på kinaägda bolag. Kolla en del av namnen ;)

https://www.svd.se/a/1n0r6e/foi-s-unika-lista-alla-bolag-med-kinesiska-agare

Vänlighet & Respekt = vinnande koncept

Totalförsvarets forskningsinstitut FOI har i en unik kartläggning identifierat 65 svenska företag som fått kinesiska ägare sedan 2002. Välkända företag som Volvo Cars, Filmstaden, Spotify, Oatly och Acne är numera hel eller delägda från Kina. Men på listan finns också mindre företag som sysslar med bland annat medicinteknik och militärt känsliga...
  • Redigerat 2023-03-09 17:20 av Missfit
Missfit
0

Vill snabbt bara inflika en sak ur eget perspektiv.
Den som lyckas skrämmas mest är den som får makten. Vi vanliga dödliga är i regel lättare att påverka än vad vi själva tror. Det kan man inte minst se i trender av alla slag, inkl politik och säkerhet. Jag själv vägrar låta mig skrämmas. Jag föredrar att hålla lilla hjärtat och hjärncellen så kalla det är möjligt, och bara leva livet skrämselfritt på egna villkor. För om det kommer en dag då skiten träffar fläkten, finns ändå inte mycket man kan göra. Och av egna erfarenheter vet jag att många som hetsar och spelar modiga/kompetenta ledare, är de de första som lämnar alla i sticket.
Så det är bättre för hälsan att inte låta sig skrämmas… tycker jag.😇

Vänlighet & Respekt = vinnande koncept

• Redigerat 2023-03-09 17:58 av Missfit
Carmarino
4

Patrik Kronqvist på Expressen tycker att Sverige och EU bör följa USA:s exempel och förbjuda Tiktok.

I debatten har fokus i regel riktats mot ryska påverkansförsök. Mer sällan talas det om den enorma möda som Kinas kommunistparti lägger på att tvinga andra länder till underkastelse.

Regimen i Peking använder alla verktyg du kan tänka dig, och några till. Den pressar Hollywood-bolag att skriva om sina manus, straffar förlag som ger ut kritiska böcker, tystar dissidenter i utlandet genom att hota släktingar i Kina och initierar köp-bojkotter mot företag när anställa råkat säga något Kina-kritiskt. Den mutar västerländska politiker, infiltrerar parlament, sätter affärsmän från misshagliga länder i fängelse. Och så vidare.

Det är denna kreativa – och destruktiva – regim som i förlängningen kontrollerar Tiktok, även om företagets svenska taltrattar vill få dig att tro något annat. Kinesiska medborgare och företag är enligt lag skyldiga att bistå säkerhetstjänsten med information.

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/lilla-aktuellt-visar-pa-den-stora-faran-med-tiktok/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Tiktok är ett mäktigt vapen för kommunistregimen i Kina. SVT:s dubbelmoral ger en bra bild av problemet med appen.
[Hayabusa-0001]
4

#5 ”Detta ger Tiktok ett enormt inflytande över västerländska sinnen. Hur man använder den makten är dock höljt i dunkel. Tidigare har det gjorts avslöjanden om hur tjänstens moderatorer har censurerat klipp med kritik mot Kinas behandling av uigurer.”

johan
0

Tror ni det verkligen att det är en slump att det är X och TikTok som är en "säkerhetsrisk" och att dessa två sociala media är i praktiken dom enda som inte kontrolleras av USA's regering och underrättelsetjänst?

Kina må vara ett obehagligt land, men just nu agerar många västländer lika obehagligt när det kommer till att övervaka och kontrollera vad som får sägas online.

Mvh // Johan

johan
0

Vi har sett The Twitter Files. Nu har även Meta (Facebook, Instagram, etc) och andra vittnat om att USA's regeringen tvingar dom att stänga av personer och ta bort innehåll, trots att det inte bryter mot några lagar. Och vi pratar liksom inte nazister, barnporr eller terrorister nu, vi pratar republikaner, eller motståndare till lockdowns under covid, eller nu senast en video som närmast var en kort dokumentär om Robert F Kennedy, som sannolikt är ett större hot än Trump för Biden.

Mvh // Johan