Korrekthetens kultur, den svenska kulturförnekelsen-3
En tredje tråd i ämnet, den föregående finns här.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Peter Esaiasson tar i en ledare i GP upp majoritetsbefolkningens ställning och rättigheter, vilket är ett ovanligt grepp på våra ledarsidor. Esaisson refererar till antologin ”Majorities, minorities and the future of nationhood” av statsvetarna Liav Orgad och Ruud Koopmans, utgiven på förlaget Cambridge University Press (2023).
"Samhällets eliter har bidragit genom att avfärda anspråk på skyddsvärda nationella majoritetskulturer som uttryck för populism, rasism och överdriven nationalism. Denna uppslutning bakom minoriteternas grupprättigheter är en orättfärdig sakernas ordning.
Majoritetskulturen har full rätt att kräva respekt för sina sedvanor, särdrag och kollektiva sätt att vara. Det gäller i synnerhet länder som Danmark och Sverige där majoritetsbefolkningen har en lång historia och där minoriteterna huvudsakligen består av migranter som nyss flyttat till landet."---
"Man kan säga att Orgad och Koopmans visar att andra än kulturvänstern kan vara normkritiska. Förhoppningsvis kan resonemang som deras bidra till att minska kraften i rutinanklagelser för ”populism, rasism och nationalism”. Det vore ett steg framåt för det politiska samtalet."
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2026-02-09 08:58 av Fornöga
En som går utanför korrekthetens kultur??
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vr5AG5/regionfullmaktige-avbrutet-javla-fegis
#2 Han har väl aldrig varit korrekt, så vad han skall tänkas exemplifiera förbigår åtminstone mig…🤷♂️
- Redigerat 2026-02-10 15:32 av Fornöga
Lisa Lundgren, master i statsvetenskap, engagerad i International Youth Think Tank, tänker till på GP Debatt. Här ett utdrag:
"Alla människors lika värde är en självklarhet för mig. Jag tror på jämställdhet mellan könen, frihet att leva som man själv vill och jag anser att vi ska hjälpa människor som behöver fly till Sverige. Men när det visar sig att människor som kommer hit tar med sig kassa värderingar, som att kvinnor är underordnade män eller att homosexualitet är en synd, så vet jag inte hur jag ska tänka. Kan jag förbli tolerant samtidigt som jag fördömer en annan kulturs värderingar – och hur ska jag rösta?"--
Ifall en svenskfödd klasskompis, släkting eller bekant gav uttryck för den här typen av åsikter så hade jag rutit ifrån. Jag hade ifrågasatt personens resonemang och bett den tänka om. Men när den här typen av åsikter kommer från en person som sökt skydd i Sverige tror jag inte att min reaktion blir densamma. Kanske på grund av personens utsatta situation, kanske på grund av att jag inte vill vara moralist på sättet jag beskrev tidigare."---
Ett korrekthetens dilemma…😏
- Redigerat 2026-09-02 08:53 av Fornöga
#4 Kanske är det bättre att framhålla likhet inför lagen.
#4: Det här skrev hon bra men hon skulle också behöva svara på sina egna funderingar hur mycket är folk verkligen värda är vi alla lika värda vi vill tro det men är det så i det verkliga livet eller är det en del av feminismen som åter igen visar det goda hatet det här är lika knivigt och subtilt som alltid.
En jättebra fråga som jag funderat över många år och ställt mig frågan kan jag respektera människor som tycker annorlunda som jag ? eller måste jag respektera själva värderingen ?
Svår fråga men ack så viktig vi har alla olika värderingar i så mångt och mycket vi kan omöjligt tänka lika även om alla människors värde är lika värda och det här med lika värda en person som begår brott mördar våldtar både barn och vuxna, misshandlar utnyttjar dra hela det brottsliga eländet är en sådan person lika värd som den som sköter sig är vänlig och omtänksam den frågan skulle jag vilja ställa till skribenten.
En person som anser sig ha rätt att slå ner hota eller döda en homosexuell är den personen verkligen av lika värde som den som ser på homosexuella med fred och frid i sinnet även om den inte håller med om läggningen ? här behöver skribenten ställa sig många frågor som finns och syns ute i våran verklighet det här är en skruv som feminismen tar för att ställa sig själva i god dager det goda hatet gror men dom vill subtilt få in oss andra på tankar att dom gör det av godhet och jag köper inte den här formen av manipulation som dom för sig med.
Däremot berör hon viktiga frågor om än inlindande sådana vi kan inte vara lika och nej alla har inte lika värde begår vi brott är vi elaka mobbar misshandlar dödar då är vi fasen inte lika värda dom människor som berikar vår jord med äkta kärlek och omtanke dom är få men dom finns och det är dom människorna vi ska se inte självutnämnda offer som tycker synd om sig själva i feminismens falska spår.