Lokförarna strejkar
Jag håller med lokförarna och stöder deras aktion.
Men att säga så här är ju alldeles fel i mitt tycke
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/mtr-ryter-ifran-en-olaglig-stridsatgard
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Jag ställer mig helt bakom lokförarna för säkerheten den ska alltid komma först den ska alltid i alla lägen prioriteras. Däremot är jag lite förvånad över det här med tågvärdarna förr hette det tågvakt. Jag har 17½ år bakom mig som tunneltågförare men slutade det jobbet för en massa år sedan och vi var helt själva ombord på tågen så det där är lite för mig ett frågetecken för pendeln som vi har en trafikledning med radiobilar (trafikledning) som kan åka ut vid olycka eller andra tillbud det finns resurser som inom en rimlig tid kan vara på plats.
Tunneltåg hade fram till 1980 tror jag det var sk tågvakter dom där togs sen bort och som förare blev man helt själv ombord men det där var före min tid men jag minns att det pratades om det hur det var då innan jag började köra och en del var för andra emot men allteftersom tiden gick blev det en naturlig del av sin arbetsdag att man helt enkelt var själv ombord på tåget.
Jag har full förståelse för pendeltågsförarna för många gånger önskade jag att det fanns fler än jag ombord på tåget så som vid PUT - person under tåg att ha någon att prata med fram till att trafikledning, brandkår, polis, ambulans med flera kommit på plats är både en trygghet men också en oerhört viktig del i ett säkerhetsarbete som man utför när man ska utrymma tåg och att då vara två istället för en är en enorm resurs och tillgång för utrymning av ett tåg tar tid och ska ske efter säkerhetens alla regler oavsett det är tunnelbana, SJ eller pendeltåg där har personal en enorm trygghet och ett stöd av varandra.
Att jag blir förvånad över det här med tågvärdarna är för att jag är van att vara ensam ombord på tåget jag känner inte till något annat men det gör dom som kört pendeln i alla år och är det en trygghet och är det en säkerhetsfråga för dom så ska dom självklart ha sina tågvärdar tillbaka inga diskussioner om den saken så jag stöttar dom till 100% och mer för säkerhetstjänst den tummar man inte på med tanke på hur många människoliv man transporterar.
Det tragiska är när det kommer till trafikföretag oavsett det gäller tåg eller annat så har det i alla tider tummats på säkerheten både vad gäller fordonsunderhåll och den säkerhet en förare förväntas ge men den som åker och den som blir avstängd ja det är den som kör tåget om något inträffar och där brister det som bara fasen för förare rapporterar, facket rapporterar men trafikföretagen dom är inte villiga att ställa upp medan personalen ombord på tåg och buss gör sitt allt för att fullfölja säkerheten.
Nu blev det ett långt inlägg och jag är så arg på det här för hur vore det om företag som bedriver trafik faktiskt lyssnar på sina Medarbetare som finns på plats varje dag som ser varje dag hur både tåg och underhåll fungerar och som har vart med om händelser på plats det är lätt att läsa en trafikhändelserapport men det är något helt annat att uppleva händelsen på plats där brister säkerheten i så många avseenden så inte undra på att lokförarna går ut i strejk det handlar om så mycket mer och jag hoppas att mina gamla kollegor från tunnelbanan följer efter och strejkar.
Jag är inte kvar idag som tunneltågförare men jag är kvar inom säkerhetstjänst i ett annat yrke och jag är en paragrafryttare för det finns inget som någonsin får störa säkerheten oavsett vad det gäller för gör man det ja då äventyrar man andra människors liv. Hårt men sant och här finns det mycket skit att rensa i kan jag lova för det är undermåligt och det är just det lokförarna nu står upp för 😎