Grön omställning
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Grön omställning.
.
Det är så synd om stackars Henrik.
Men det funkar. Här är de iklädda samma offerkofta.
— Maths Nilsson (@mattanurret) September 8, 2024
För visst funkar det. Man kan t o m bli årets svensk enligt Fokus.
(I egenskap av medelålders farbror: Anledningen till att jag inte tar er på allvar är att er argumentation är på pajasnivå. Varsågod för åsikt). pic.twitter.com/fS46tQofdr
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
T om Public Service rapporterar om situationen, så…
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/haller-en-gron-bubbla-pa-att-spricka
Tråden handlar inte om Henrik Jönsson eller vad någon (Maths Nilsson?) anser om Henrik. Det är en avledande manöver som är helt ovidkommande.
Ämnet har relevans.
#5 ff Dock skall sägas att Rebecca Weidmo Uvell (vars röst hörts allt mer sällan i debatten sedan hon satte betallås på sin plattform) meddelar avvikande åsikt.
#8 Personligen tror jag att det finns en rad förvecklingar och händelser om man lyfter på locket till den gröna omställningen.
Man får tycka vad man vill om Henrik, men han gläntar på locket till många frågeställningar.
Lite komiskt att X används av de som avskyr Trump & Musk.
När det gäller naturvetenskapliga frågor föredrar jag andra källor än såväl Henrik Jönsson som Rebecca Weidmo Uvell.
Ska försöka ta mig an boken Norrsken. Har läst flera andra böcker av samma författare.
https://www.bokus.com/bok/9789188965646/norrsken-drommen-om-den-grona-industrin/
- Redigerat 2024-09-14 09:13 av kamera0710
#10 Det som tas upp av Henrik och Public Service handlar inte först och främst om naturvetenskap.
- Redigerat 2024-09-14 09:19 av [Hayabusa-0001]
Att t ex Northvolt har stora ekonomiska problem handlar inte om naturvetenskap…
- Redigerat 2024-09-14 09:20 av [Hayabusa-0001]
Jag skulle säga att det handlar om naturvetenskap i allra högsta grad. Exempelvis mängden metaller som finns att nyttja.
#13 Northvolts ekonomiska bekymmer handlar om annat än naturvetenskap.
Hur jordens resurser ska/bör användas är en fråga om ekonomi.
”Ordet ekonomi kommer från det grekiska ordet oikonómos och betyder hushållning. Med det menas planering av resurser för att hålla dem inom önskade gränser. Resurser i det här fallet kan vara pengar, varor eller andra tillgångar. Vardagsekonomin handlar om balans mellan inkomster och utgifter.”
Källa: Internet
Tidskriften Fokus sammanfattar läget rätt bra, tycker jag. (Ej låst artikel i nuläget.)
”Northvolt har haft felbyggda rör som läckt den giftiga kemikalien NMP återkommande. Det kan SVT avslöja. Skälet är att anläggningen där man tar emot kemikalieleveranserna inte är byggd för att klara kylan i Skellefteå.
NMP används i batteritillverkningen. Det är ett giftigt lösningsmedel som kan ge fosterskador, frätskador och skada luftvägarna. Det är så farligt att EU har begränsat användningen av det.”
"Krisen i Northvolt sätter fingret på riskerna med att investera för mycket och för snabbt i ny teknik. Satsningarna på grönt stål kan bli en ännu större smäll för de svenska skattebetalarna," skriver Håkan Boström i en ledare i GP som avslutas:
"Det kan tyckas överdrivet pessimistiskt att varna för allt som kan gå fel med de stora investeringar som görs nu. Men Sverige är globalt sett en liten ekonomisk aktör, relativt sett väger Sverige mindre tungt än landet gjorde för 50 eller 100 år sedan. Samtidigt är konkurrensen på världsmarknaden skarpare. Det är inte alls givet att ett litet land som Sverige ska ta så stora risker som nu görs, inte sällan med skattemedel i potten. Omfattningen av risktagandet och investeringarna talar för att det här är en typ av beslut som i dagens värld hör hemma på EU-nivå."
Om det är en bubbla, så är det en ekonomisk bubbla och inte en teknisk bubbla rörande grön teknik. Jag är inte främmande för att det är en bubbla likt dotcom-bubblan 2001, men det som sprack var sinnessjuka värderingar och kapital till vad fan som helst. Tekniken överlevde och var grunden till allt vi tar för givet idag.
Allt man kastar riskkapital och bidrag på kommer få samma effekt. Men varken AI eller grön teknik kommer försvinna. Men dom osunda affärsmodellerna kommer dö ut.
Det handlar heller inte om brist på råvaror. Det kommer behövas plockas upp mindre material ur jorden med en omställning än att fortsätta på dagens sätt.
Det jag tror vi behöver är färre regleringar där allt är förbjudet "by default" och istället låta mer vara tillåtet "by default" och förbjuda det som bevisligen är skadligt.
Då kanske vi hade fått fram fler miljövänliga material, istället för att få plastkorkar som sitter kvar på pappförpackningar.
Mvh // Johan
”AP-fonderna kritiseras nu för att ha förlorat 6 miljarder kronor i Northvolt. Men deras agerande har möjliggjorts och uppmuntrats av politiker från höger till vänster, skriver Christian Sandström.”
”Sverige har betalat miljarder i klimatbonus för bilar som sedan har exporterats till utlandet.
En stor bilimportör i Skåne har fått 14 miljoner kronor i klimatbonus – för bilar som kort därefter har försvunnit ur landet.
– Det är totalt bedrövligt att en stor aktör utnyttjar systemet så här, säger tidigare klimatminister Isabella Lövin (MP).”
”Svenska skattebetalare har bidragit med över 22 miljarder kronor i klimatbonus till köpare av nya elbilar och laddhybrider. Syftet var att snabbt öka antalet miljöanpassade bilar som rullar i Sverige”
”Många bilar som ska säljas i Norra Europa kommer till Malmö hamn. HD:s och Sydsvenskans granskning visar att Sverige har betalat miljarder i klimatbonus för bilar som därefter har exporterats till utlandet.”