Debatt iFokus

Debatt

Etikettsamhället
Läst 273 ggr
[Hayabusa-0001]
1

Kulturvärlden och samerna

Listen to this episode from Kvartal on Spotify. Bokmässan sätter i år fokus på samerna som ett förtryckt naturfolk. Men vem diskriminerar egentligen vem? Ola Wong skriver om kulturvärldens farligt enögda offerberättelse. Inläsare: Staffan Dopping
Fornöga
1

Har inte lyssnat podden, men har hört att det blivit upprörda känslor efter att den samiska kulturen varit ett av huvudämnena på årets bokmässa. Ett av flera saker som väckte känslor var en debatt där ovannämnde Wong medverkade.

Jag är en vän av samisk kultur och reagerar starkt mot det förtryck de under historiens gång varit utsatta för, och det hat som ibland kommer till uttryck ännu idag. Med detta sagt är jag rätt kritisk till den ensidiga nyhetsförmedling som SVT svarar för från sin Sápmiredaktion (liksom Sameradion på SR), som jag tycker gör en ensidig nyhetsrapportering som skiljer sig från övriga lokalredaktioner. Allt verkar läggas till rätta på ett sätt som man annars mest upplever från statskontrollerade nyhetssändningar i andra delar av världen.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Det var den på förhand mest omdebatterade programpunkten på Bokmässan i Göteborg. Känslorna svallade under seminariet ”Samerna – privilegierad minoritet eller utsatt urfolk?”. – Historieskrivningen har i mångt och mycket blivit ett redskap, sade ledarskribenten Peter Wennblad och möttes av burop från publiken.
  • Redigerat 2024-10-08 09:52 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
0

#1 Det som tas upp i podden är en intressant synvinkel.
Att samerna utsatts för en oacceptabel behandling är sant, men det innebär inte att det inte finns andra saker att ta upp.

• Redigerat 2024-10-08 10:25 av [Hayabusa-0001]
Fornöga
1

#2 Ja, där "andra sakerna" bereds sällan eller aldrig plats på SVT:s Sapmiredaktion, som jag upplever det, och inte på några kultursidor heller.

[Hayabusa-0001]
0

#3 Jag har inget emot samerna eller deras kultur, men…det finns en del saker som jag kan reagera mot. Även om det inte berör mig direkt.

Fornöga
0

#4 Berätta gärna, annars blir det ju inte mycket till diskussion. 😉

[Hayabusa-0001]
0

Om besökare till Kullaberg enbart skulle medges till de som var folkbokförda i ”rätt” kommun? Det vore otänkbart, som exempel.

[Hayabusa-0001]
0

#5 Fiskekort t ex. Du måste bo i ”rätt” sameby för att kunna köpa det.
På många sätt är det en exkluderande miljö, så vem är det som är utsatt?

Fornöga
0

#6 Är det detta du menar?

Restauranger läggs ner, fjällstugan Gåsen stängs och öppettider minskar. STF drar ner på verksamheten i Jämtlands län för att motverka turismens störningar på renskötseln – och för att få fortsatt till gång till marken vid stugor och fjällstationer.
Pyttelite
0

#7: Tror att du missförstått ngt - kan du ange källan?

Här finns det möjlighet att köpa fiskekort online - vem brukar du annars köpa fiskekort av?

https://www.natureit.se/sv/area/jiingevaerie-sameby

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Hayabusa-0001]
0

#8 Delvis, men visst kan det finnas skäl att gynna renskötsel. Absolut.
Men om jag som bor i NV Skåne nekas att köpa ett fiskekort helt beroende på att jag inte är folkbokförd på ”rätt” plats så är det märkligt.
#9 Min källa är podden.

Pyttelite
0

#10: Då kanske du ska kolla källan med tanke på hur enkelt det är att köpa fiskekort online.

Återigen hur köper du annars fiskekort och av vem?

• Redigerat 2024-10-08 11:05 av Pyttelite
Pyttelite
0

Observera att det inte är en rättighet att köpa fiskekort utan en förmån som fiskerättsföreningen erbjuder kreti och pleti.

https://www.fiskeratt.se/fiskeratt

[Hayabusa-0001]
0

#11 Det är möjligt att Ola Wong har fel.

Jag köper aldrig fiskekort, min frågeställning var hypotetisk.
Som sagt, det är ett ämne som inte berör mig alls. Dock intressant synvinkel, men att andra har åsikter som går på tvärs är helt i sin ordning.

Pyttelite
0

#13: Det kanske faktiskt är det som kallas för vardagsrasism.

Ja - det kan vara orättvist att man väljer vilka som ska få ta del av den fiskerätt man har/äger men det handlar ju knappast om samer i stort bara för att det i det utpekade fallet, om det nu var så, var en sameförening som ägde fiskerätten.

Det är väl snarare en fråga om samfälligheter i stort kopplat till fiskerätter.

• Redigerat 2024-10-08 11:22 av Pyttelite
[Hayabusa-0001]
0

#14 Det är möjligt, men det hindrar inte att man lyssnar på podden.

• Redigerat 2024-10-08 12:40 av [Hayabusa-0001]
[Hayabusa-0001]
0
Det är bara samebyar som har jakt- och fiskerätt inom samebyns område. Det konstaterar renmarkskommitténs ordförande Eric M Runesson i en promemoria.
Pyttelite
0

#16: Å detta skulle vara beviset på att man inte kan köpa fiskekort om man inte är same?

Vem har fiskerätt i söder?

[Hayabusa-0001]
0

”Frågan om fjällfisket har blivit mycket auktualiserad i och med den så kallade Girjasdomen då Girjas sameby i Norrbottens län tilldömdes ensam rätt till att upplåta jakt och fiske på samebyns mark. Samebyn säljer sedan i februari 2020 jakt- och fiskekort enbart till folkbokförda i Norrbottens län.”

https://www.sportfiskarna.se/Fiske/Fjällfiske

Pyttelite
0

#18: Det finns ingen krav på att man ska sälja fiskekort till vem som helst.

Oavsett är det fiskrättsinnehavaren eller samfälligheten som avgör - de behöver överhuvudtaget inte sälja fiskekort.

[Hayabusa-0001]
1

Ljudupptagning av seminariet "Samerna – privilegierad minoritet eller utsatt urfolk?" på Bokmässan i Göteborg, 27 september 2024, med Peter Wennblad, Håkan Jonsson, Ánde Somby och Ola Wong.

Finns nu att lyssna på, på Youtube.

[Hayabusa-0001]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

.

Fornöga
1

"Fyller samerna samma funktion för det politiska korrekta Sverige som invandrarna? Handlar det om att upprätthålla bilden av ett rättfärdigt svenskt samhälle som plikttroget betalar sin skuld gentemot minoriteter och rasifierade? Eller ska vi kanske tänka att samernas särställning i sina gamla hemtrakter borde fungera som modell för en likartad särställning för svenskar i Sverige?" Richard Sörman och Dick Erixon diskuterar på Riks. (33 min.)

Fyller samerna samma funktion för det politiska korrekta Sverige som invandrarna? Handlar det om att upprätthålla bilden av ett rättfärdigt svenskt samhälle ...
[Hayabusa-0001]
0
Listen to this episode from Kvartal on Spotify. Dagens system med samebyar har lett till ett orättvist klassamhälle där majoriteten av samer och andra i ortsbefolkningen saknar inflytande och den som protesterar riskerar att bestraffas, skriver fjällbon och samen Ronny Svarto. Han jämför samebyarnas maktutövning med maffians och föreslår att det hundratal personer som idag lever på renköttsproduktion i stället får bli kulturbevarare av traditionell renskötsel. Inläsare: Staffan Dopping
[Hayabusa-0001]
0

”Det är ju som maffian!”

[Hayabusa-0001]
0

”Cirka 100 renägare har ett särskilt inflytande på 50% av Sveriges yta.”

Fornöga
0

I december visar SVT en serie i fem avsnitt om samiska vandringsleder. De fem programmen är alla en timme långa, tre av de dem är på samiska. Ett av ämnena som man tar upp är turismen, och kanske kommer man där även in på den omdiskuterade överenskommelsen mellan samebyarna och STF.

Men sannolikt ägnar sig inte "Vandringar" åt ett objektivt faktagranskande i den frågan: "Programmet riktar sig i första hand till minoritetspubliken. Men det ska samtidigt vara inbjudande för en större publik, som vill lära sig om historia, natur och kultur", säger projektledaren Roger Nydahl till SVT Sápmi.

En ny tv-serie från Sápmi på SVT i december. ”Vandringar” handlar om vandringslederna i norr. Man får möta människorna där och till och med följa med med på ripjakt. – Fokus är på livet längs lederna. Det blir olika ämnen som turism och renskötsel, säger redaktören Jenny Skoglund.
Fornöga
0

#26 Den samiska kulturen kommer att få ytterligare uppmärksamhet i SVT i december, då ju årets julkalender tilldrar sig i Sápmi.

Nu har inspelningen av julkalendern inför julen 2024 börjat – och för första gången kretsar den kring en samisk familj. SVT Sápmi var på plats när inspelningen började i Kåbdalis i Norrbotten under veckan. – Jag är övertygad om att ”Snödrömmar” kommer att trollbinda hela familjen, säger Anna Croneman programchef för drama på SVT.
[Hayabusa-0001]
0

#26 ”…kanske kommer man där även in på den omdiskuterade överenskommelsen mellan samebyarna och STF.”

Jag gissar: nej.

Fornöga
1

Stolarna i sanningskommissionen verkar t.o.m. mer obekväma än de i Svenska Akademien. 😏

"I september förra året tillträdde Anders Lidén som ordförande för Sanningskommissionen efter att Kerstin Calissendorff, som avslutat uppdraget på egen begäran. Men på torsdagen valde även Lidén att lämna sin post. Han förklarar för SVT Sápmi att det är flera orsaker bakom beslutet."---

"Tidigare i höst hoppade även de båda ledamöterna Ulf Mörkenstam och Eivind Torp av.---

"Sedan tidigare, redan innan arbetet påbörjades, lämnade Britta Marakatt-Labba och Mikael Svonni. I september 2023 valde dessutom huvudsekreteraren Jon Dunås att lämna."---

Källa

Han har bara varit ordförande för Sanningskommissionen i drygt ett år. Men på torsdagen avgick Anders Lidén från sin post. – Vi har haft lite olika syn på hur vi taktiskt ska gå tillväga, säger han.
[Hayabusa-0001]
1

Kanske ligger det något i #23-25..

Pyttelite
0

#30: Nu var det väl så att Liden avgår för att han tycker att kommissionen består av för få renägande individer och alla sidor inte blir täckta.

[Hayabusa-0001]
0

#29 ”Tidigare i höst hoppade även de båda ledamöterna Ulf Mörkenstam och Eivind Torp av.
Torp berättade för Sameradion att han inte kom överens med övriga ledamöter och ansåg att för få icke renskötande samer fick komma till tals i arbetet.”

Pyttelite
0

#32: Ok då uppfattade jag fel. Tack för förtydligandet.

Fornöga
1

"Turerna kring Sanningskommissionen för det samiska folket visar på det direkt olämpliga i att blanda samman historieskrivning och dagspolitiska krav från olika intressegrupper", skriver Håkan Boström på GP:s ledarsida. Boström instämmer i åsikten att kommissionen borde läggas ner.

"Den här sammanblandningen av roller är djupt problematisk. Kommissionens arbete beskrivs i kvasivetenskapliga termer som att den genomför en historisk kartläggning. I själva verket har man ensidigt slagit fast att samerna har tolkningsföreträde av hur deras historia ser ut. Man kontrollerar inte fakta utan röstar om vad som är sant och vad som skett i historien. Det kan låta helt barockt, men liknande sanningsrelativism har på sina håll tyvärr tagit sig in även i forskningen kring politiskt känsliga ämnen som minoriteters ställning. Det är inte konstigt att det uppstår konflikter när själva verklighetsbeskrivningen blir en fråga om politisk förhandling."---

"Det är bara att instämma i Peter Wennblad krav att Sanningskommissionen borde läggas ned. En borgerlig regering borde inte finansiera och legitimera ren ideologiproduktion av det här slaget, ensidiga perspektiv som syftar till att stärka en liten grupps ekonomisk-juridiska privilegier på andras bekostnad."

Turerna kring Sanningskommissionen för det samiska folket visar på det direkt olämpliga i att blanda samman historieskrivning och dagspolitiska krav från olika intressegrupper.
Denna kommentar har tagits bort.
Fornöga
2

En inte oväntad diskussion har uppstått om att årets julkalender på SVT är politisk indoktrinerande av målgruppen, barnen.

"Storsvenskar" som kommunalrådet Lena och hotellgästen "matinfluensern" utmålas som näriga, beräknande och töntiga medan ursprungsbefolkningen (med Gretakopia och allt) framställs som ädla och rättrådiga.

Årets julkalender Snödrömmar utspelar sig i en samisk miljö, och handlar om att familj som driver en skidort som inte fått nån snö.Julkalendern har fått ...
Fornöga
2

#36 Samtidigt har det gått en serie på SVT där systrarna Graaf söker sitt samiska ursprung (som resulterade i att de återtagit sitt samiska efternamn tillsammans med sitt nuvarande). Jag tycker det var en serie med glimten i ögat och uppfriskande nyfikenhet, och som heller inte väjer för att även ta upp åtminstone några av de obekväma frågorna.

De flesta svenskar har koll på systrarna Magdalena och Hannah Graaf men få känner till deras samiska ursprung. I UR:s nya programserie Typiskt samer plockar systrarna fram sina koltar och beger sig till fjällen för att lära känna den samiska kulturen. Tittarna får följa med på en personlig upptäcktsresa genom Sápmi som innefattar jojkskola, renrace, samisk dans och mycket mer.
  • Redigerat 2024-12-20 08:59 av Fornöga