Debatt iFokus

Debatt

Etikettersamhälletövrigtkrissituationsamhällsfunktioner
Läst 176 ggr
Fornöga
1

Orkanen Gudrun 2005

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det vankas oväder de närmaste dygnen, förhoppningsvis inte med den kraft som orkanen Gudrun hade när hon drog in över Sverige sent på kvällen den 8 januari 2005.

Även om vi som var med om orkanen 1969 i Västsverige upplevde den som värre än Gudrun så klassas Gudrun som den värsta naturkatastrofen som drabbat vårt land i mannaminne, och många har säkert minnen från hennes framfart.

Inte bara privatpersoner gjorde nya erfarenheter den gången för 20 år sedan, utan även myndigheterna kunde dra lärdom av det inträffade.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Januaristormen Gudrun och dess följder för tio år sedan blev en väckarklocka för hela landet. Med smärtsam tydlighet blottlade den vårt beroende av elkraft, fungerande tele- och datakommunikationer och farbara vägar.
Fornöga
0

Många dramatiska berättelser berättades i stormens spår. Förr blev sådana här händelser en del av folkminnet och traderades i generationer, numera dokumenteras de på annat sätt för eftervärlden.

Natten till den 8 januari 2005 slog stormen Gudrun till, den största naturkatastrofen i Sverige i modern tid. I den strömlösa byn Lyngsåsa väntar en familj ...
[Hayabusa-0001]
2

Precis som många andra minns jag händelsen mkt väl.
Särskilt i minnet är hur vinden, som i ett slag, ökade dramatiskt. Det var som om någon slog på en strömbrytare. Hur strömmen gick och det blev oerhört mörkt! Inga ljus överhuvudtaget! Det var som att blicka ut över ett kolsvart hav, totalt fritt från någon form av ljus. Ljudet av vind som om det vore en magisk kraft som slet och drog i allt runt omkring. Träd som knakade och brakade, som föll och for omkring. Samtidigt som man inte såg ett skit av vad som hände.
Dock klarade vi oss relativt bra, dagen efter var strömmen tillbaka.

• Redigerat 2025-01-05 10:06 av [Hayabusa-0001]
Emo
1

Här var strömmen borta några dagar. Ville vi telefonera till någon fick vi köra en bit hemifrån. Det var det enda obehag vi nåddes av.

Vi visste ju långt tidigare att sådant kan hända så vi hade reserver.

Just nu retar det mig mycket att andra bestämmer hur mycket man får gardera sig emot. Den senaste versionen av om kriget eller krisen läses av sådana som inte upplevde kristiden på 40-talet, så mitt största problem när det gäller att förbereda sig för vad som kan hända är att jag inte fick köpa ut den medicin jag behöver, motiveringen var att jag hade medicin för flera dagar. Det hade fungerat om mjn dåliga balans inte hindrat mig för att ta mig till apoteket och det är ingen nytta med att skicka medicinen till ett ulämningsställe som ligger så långt borta att det tar mig mer än en vecka att krypa dit och innan jag kommit så långt har jag frusit ihjäl.

Nu hoppas jag , för min hunds skull, att jag överlever tills jag kan få min medicin.

Jag har gett upp.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[solljust]
2

Jag minns också det här så bra men drabbades inte däremot läste jag om det och blev förskräckt över vilka enorma krafter Gudrun förde med sig och alla skador dödsfall och förödelser det var oerhörda krafter men att det fanns dom som tog livet av sig pga förluster kan jag inte minnas just nu att jag läste om men blir inte förvånad dom förlorade ju allt, tragiskt hur det kan bli.

V bjuds på orange varning i morgon och på Tisdag snö och vind så vi får se hur hårt det slår mot oss allt kan komma så lokalt men orange varning ytterst sällan har vi det här det brukar vara gul men jag har förberett mig ifall ström och sånt går ifall vi blir helt insnöade det återstår att se hur hårt det här vädret blir men jämföras med Gudrun lär det inte kunna göra.

Undrar hur dom som förlorade skog och mark för 20 år sedan hur mycket det har hunnit växa upp förhoppningsvis får dom tillbaka sina skogar och värdet på skog och mark ökar rejält bra på 20 år.

Fornöga
0

En artikel med några år på nacken sammanfattar Gudruns verkningar.

Naturkatastrofen som drabbar Sverige den 8 januari 2005 är ett av de värsta någonsin. Förödelsen uppgår till ett värde av 23,3 miljarder kronor.
Fornöga
0

Det fanns många hjältar som slet i ovädret och inte minst åtgärdade dess skadeverkningar när det dragit förbi.

Skogsröjare och el- och telefonlinjearbetare hörde till dem.

https://www.sveaskog.se/skogen-pa-djupet/varierat-skogsbruk/sveaskogs-medarbetare-minns-stormen-gudrun/

https://www.elinstallatoren.se/2020/02/sa-minns-vi-stormen-gudrun-det-var-fel-att-ge-sig-ut-och-jobba-i-den-blasten/

Värsta naturkatastrofen Sverige drabbats av, enligt många bedömare. I januari 2005 gjorde stormen Gudrun över 700 000 elkunder strömlösa. 15 år senare är minnena fortfarande starka för de linjemontörer som försökte få tillbaka strömmen.
[Hayabusa-0001]
2

#6 Verkligen! Ett exempel på ”unsung heroes” som, faktiskt, finns i vårt samhälle. Mycket sällan de får den uppmärksamhet de förtjänar.

Bo§e
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var dramatiskt…!
Vi besparades från strömavbrott, men vi miste en stor och präktig tall (som lyckligtvis inte träffade något av värde).

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-01-06 18:40 av Bo§e
[Hayabusa-0001]
1
Natten till den 9 januari 2005 slog stormen Gudrun till. SVT Nyheter har kartlagt stormens framfart, skadorna, kostnaderna och sannolikheten för att en lika hård storm ska drabba områdena igen.
Carmarino
2

Årets bild 2006. Tror nog de flesta känner igen den fortfarande.

https://almedalsveckan50ar.se/artiklar/arets-bild-2006/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2025-01-06 23:18 av Carmarino
Bo§e
1

#10: Ja, den bilden minns jag…🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Fornöga
1

#11 Ja, det är en klassiker! 👍

Draken
2

Låg på Neonatal med sonen som var född 3 månader för tidligt. Kommer ihåg personalens oro. Det var full aktivitet och alla batteripackar och reservgeneratorer sågs över.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fornöga
0

Floriane "ligger i lä" s.a.s. jämfört med de här ovädren. Inte läslåst artikel f.n.

#13 Ja, den oron kan man förstå!

Det finns oväder – och så finns det rejäla oväder. Med hjälp av SMHI och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap tittar SvD närmare på några av de värsta som drabbat Sverige.