Dags att deklarera
Har ni deklarerat än? Jag skickade in min deklaration kl. 06.12 idag, helt utan problem. Det gick väldigt snabbt, så jag gissar att de som attackerade sajten inte hade vaknat än. 😁
https://omni.se/problem-att-logga-in-pa-skatteverket/a/dRB8g1
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Och jag väntade tydligen tills de var klara. Märkte inte heller nåt av det. 😀
Jag bidar min tid till den 2 maj.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Jag städade undan det igår fm, hade inga problem.
Rekordmånga "hängde på låset" i år enligt Skatteverket.
#4 Gissar att det är många som bara vill ”få det gjort”.
Så klart. Definitivt så för mig. Jag är nog en av de få som blir glad när räkningarna kommer. Man vet ju att de kommer och då är det skönt att få det avklarat, tycker jag. Så är man liksom fri sen.
Jag har så enkel deklaration också, bara min pension. Jag läser inte ens igenom, kollar bara att jag inte får nån oväntad kvarskatt. I år får jag 125 kr tillbaka. Det är i den storleksordningen det håller sig.
#6: Ungefär samma för mig, fast med den skillnaden att jag får tillbaka lite mer än du (ca 3.500 kr). Troligtvis för att jag har ändrat skattesatsen från "standard" 30% till 31%. I år har jag ändrat till 32%, eftersom jag såg att skatten här i kommunen är över 31%.
Tror jag får mer ränta på skattekontot än på mitt bankkonto. Räntan på det har sjunkit från 3,5% i augusti förra året till 0,80% den här månaden. Fem eller sex sänkningar på ett halvår. 🤬 Banken gjorde reklam för sitt Sparkonto i början av 2024, och lockade med 3,5% ränta, så jag skaffade ett sådant. Då känns det surt att de nästan direkt sviker sitt löfte och skyller på "omvärlden".
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2 Deklarationen avklarad per SMS.
- Redigerat 2025-03-25 14:24 av Fornöga
Det är ivf EN sak som är bättre än förr! 😀
Återbäringen börjar betalas ut nästa vecka för den som redan lämnat in deklarationen.
- Redigerat 2025-04-06 16:22 av Fornöga
#10: Trevligt. Får se om jag hör till dem som får återbäringen sist i år igen. Det brukar bli så. 😖😊
Rasslade in åttahundra plus några tior på kontot i förrgår.
#12 8 paket kaffe 🤣
#12: Inga pengar här än. Om jag minns rätt blev det drygt 3.700 kr tillbaka. 😊
#13 "Ändå något", som f-n sa när han såg Åmål. 😏
#15: Ja, mycket bättre än de senaste åren. Då har jag antingen fått restskatt eller bara några hundralappar. Egentligen fick jag bara ca 3.500 kr, men eftersom jag sparar 200 kronor i månaden på skattenkontot så blev det lite extra. Började med det när jag var arbetslös och inte ville få en restskatt på ett par tusen som jag inte hade pengar till. Sedan har jag insett att för tillfället är räntan på skattekontot högre än på bankkontot. Det har sjunkit från 3,5 till 0,8 procent sedan i augusti förra året. Tror dessutom inte att de kommer att höja den även om läget blir bättre. 😖
De första åren som pensionär fick jag kvarskatt varje år, och jag trodde att det var omöjligt att få något tillbaka, men sedan vände det och numera blir det åtminstone "kaffepengar" åter årligen.
#17: Har inte fått restskatt sedan jag blev pensionär, men det var å andra sidan inte så länge sedan. 😁
#14: Hade fel. Glömde ju att jag fick pengarna - 5.703 kr - redan den 7 april. 😁
#19 Hittade du dem i brödburken nu? 😁
#20: Nej, jag råkade titta på kontoutdraget. 😁
#15 Alla bidrag, stora som små 💶
Fick för första gången på evigheter tillbaka pengar. Annars har det brukat bli omkring 600 kr i kvarskatt.
Restskatt är ett billigt lån av staten.
Men, under strecket är det enbart en balansering av den skatt man betalt in.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så var det då- fast på den tiden var det den 15 februari som gällde.
-Är du klar?
-Va, vadå "klar"?
-Men det är ju den 2 maj idag!
-Ja?
-Deklarationen! Det är ju sista dagen!
Nej, idag låter det knappast så. men det fanns en tid då det rådde en stämning någonstans mellan panik och folkfest denna dag. Ni minns väl?
- Redigerat 2025-05-02 15:29 av Fornöga