Debatt iFokus

Debatt

Etikettsamhället
Läst 88 ggr
Liz85
1

Dagens blippsamhälle..

Jag tillhör den lilla skaran som spärrat min blippfunktion hos banken. Av säkerhetsskäl. Nu har jag inte tappat något kreditkort än men i det fall det skulle ske en vacker dag är jag trygg med att ingen kan gå omkring och blippa kortet till höger och vänster och köpa saker på min bekostnad.

Ikväll var jag på ett event där de byggt upp en provisorisk bar i en sal. Där beställde jag en cider, som följdes av en framsträckt kortläsare.. Som hur mycket jag än vred och vände på manicken inte kunde hitta något hål att stoppa in kortet i. När jag frågade så skakade han på huvudet och försökte beslutsamt ett antal gånger att blippa det. Samtidigt som jag tydligt både gestikulerade och sa till honom gång på gång att "Det går inte. Den funktionen är spärrad." Tog till slut tillbaks kortet och då tog han (förstås, inget konstigt i sig) tillbaka cidern.

Fick istället be en kollega köpa cidern åt mig så swishade jag henne efteråt istället.

Såg sen i nedre baren (platsbyggd/fast) att de hade en vettig kortläsare. Så, nu har jag lärt mig att är du (särskilt) på ett event med provisoriskt uppbyggd bar, kolla först vad de har för kortläsare.

För jag tänker då rakt inte låsa upp blippfunktionen bara för att samhället vill ha kontaktfritt och kodfritt för att man ska slippa minnas sin kod och ta 10 sekunder att trycka in den och godkänna. Då ser jag hellre till att välja andra betalvägar. Eller så får man väl helt enkelt parta med kollegor utan en dryck i handen. Det går utmärkt det också om det är enda alternativet..

Vad tycker ni om denna utveckling?

• Redigerat 2025-04-04 00:45 av Liz85
[solljust]
4

Jag har som dig spärrat en del funktioner just av orsaken säkerhet och det ska finnas alternativ så vi kan använda dom betalsätt vi själva valt och det här påtvinga förvänta sig att alla har exempelvis blipp det är något jag inte alls tycker om valmöjligheter måste finnas.