Debatt iFokus

Debatt

Etikettdebatt
Läst 284 ggr
Staffan
1

Åtal för att pussas?

Det finns en artikel på SVT.se:

"En SVT-profil står nu åtalad misstänkt för sexuellt ofredande – han anklagas för att ha pussat en kollega på munnen mot hennes vilja under en personalfest. Det här har väckt en diskussion på ledarsidor och kultursidor om det är rimligt att ett fall som detta blir en rättssak."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/debatt-om-gransdragning-efter-atal-mot-svt-profil

Vad tycker du? Var bör gränsen gå?

// Staffan

En SVT-profil står nu åtalad misstänkt för sexuellt ofredande – han anklagas för att ha pussat en kollega på munnen mot hennes vilja under en personalfest. Det här har väckt en diskussion på ledarsidor och kultursidor om det är rimligt att ett fall som detta blir en rättssak.
Fornöga
3

#0 Svårt att säga, verkar enligt skriverierna som berusningsgraden var rätt hög, vilket inte i och för sig skall vara en ursäkt, men det brukar ju kunna ske missuppfattningar vid sådana tillfällen.

Känns nästan att det ligger en samtyckeslag även för pussar på lur, och det vore olyckligt i tider när polis och tingsrätter har en del annat att ägna tid och kraft åt.

Sedan tycker jag att det var rätt taskigt av Expressen att hänga ut "profilen" med namn och allt. sådant tycker jag att de kan överlåta till Flashback.

Alltnog, personligen tycker jag att en ursäkt borde kunna räcka i detta fall, men…🤷‍♂️

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2025-06-05 12:58 av Fornöga
Carmarino
5

#1: Håller med om att en ursäkt borde räcka i det här fallet. Det var visserligen inte så trevligt uppförande från personen ifråga, men att förstöra hela hans karriär för två pussar känns lite för mycket. Tror nog att det finns en hel del kvinnliga anställda som också har försökt pussa en kollega i fyllan och villan.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Hayabusa-0001]
7

#2 Personligen så anser jag att kvinnor i regel skulle enklare komma undan med ett dylikt tilltag.
Det skulle mest uppfattas som en rolig grej, inte så farligt.

Carmarino
1

#3: Ja, det är jag också rätt säker på.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Fornöga
3

Fallet föremål för rättegång nu, med direktrapport (!) i media.

Micke Leijnegard misstänks ha ”pussat, eller försökt pussa” en kvinna i samband med tv-inspelningen av ”Mästarnas mästare”. Han står åtalad för sexuellt ofredan
Fornöga
2

#5 Leijnegard döms för sexuellt ofredande till 40 dagsböter om 750 kronor, totalt 30 000 kronor och därutöver även 10 000 kr i skadestånd till målsäganden. Domen är dock överklagad till hovrätten.

Källa.

SVT-programledaren Micke Leijnegard döms för sexuellt ofredande. Detta för att han pussat den målsägande kvinnan två gånger på munnen. ”See you in court! Eller
Fornöga
4

#6 Åsa Linderborg i Aftonbladet är kritisk till åtalet och domen. Hon skriver i en krönika bland annat:

"Nu har vi svart på vitt att det är statens uppgift att reglera alla mellanmänskliga relationer som går snett.

Det räcker inte längre med att två människor pratar igenom det som skett, den ene ber om ursäkt och den andre förlåter. Och om det inte går, låter man arbetsgivaren hantera problemet. Nej, polisen måste blandas in. Och åklagarämbetet.

Som om de inte har annat att göra."---

Det här är en skräckens dag.
Maria
6

Det här känns lite som ett hån mot de som verkligen blivit sexuellt ofredade.

/Maria

Fornöga
2

#7 Åsa Linderborg får mothugg i "sin egen" tidning. 😐

Breaking news: det är olagligt att sexuellt ofreda personer i Sverige!
johan
5

Nu är det ju omöjligt att som utomstående verkligen veta vad som hänt och hur det hänt, men av intrycket man får från media - som ju faktiskt oftast brukar vara mer negativ till mannen än kvinnan i sådana här frågor - är att hon visat sexuellt intresse för honom också. T ex läste jag någonstans att hon smekt hans nacke och rygg under skjortkragen. Knappast något man gör i en enbart kollegial relation.

Att hon dessutom redan hade ett förhållande och att det tog så lång tid med anmälan, gör att jag blir mer tveksam till den här domen måste jag säga.

Det är svårt att inte tro att det handlar mer om skuldkänslor och bortförklaringar av en otrohet, än ett sexuellt övergrepp från mannens sida.

Däremot tycker jag att samtycke är fullständigt självklart krav. Mitt enda ifrågasättande är om inte hennes beskrivna beteende kan ses som en form av samtycke.

Jag tror inte det finns några som verbalt eller skriftligt har ett samtycke innan sex. Det är kroppsspråk och gensvar som blir samtycket.

Mvh // Johan

• Redigerat 2025-11-06 20:01 av johan
johan
3

Domaren anklagas för jäv - var vän med kvinnans man och ytterligare vän på Facebook. Dessa var enligt Expressen även närvarande i rådsalen.

https://www.expressen.se/noje/just-nu-leijnegard-overklagar/

Måste säga att det bara blir konstigare och konstigare.

Mvh // Johan

SVT-profilen Micke Leijnegard överklagar domen om sexuellt ofredande.
Maria
2

Märklig historia.
Jag vidhåller att detta inte är bra ur kvinnosynm

/Maria

Crucio
0

#8: Håller med. Det han gjorde var såklart fel om hon inte gett samtycke, men är detta värt polisens och rättsystemets resurser?

Fall som detta får mig dock att tänka att jag borde ha anmält det jag var med om för några år sedan. En killkompis som jag aldrig hade flörtat med, ställde sig i vägen för mig när jag skulle gå förbi på en fest, lyfte upp mig, la ner mig på en soffa, la sig ovanpå och stack in tungan i min mun. Jag var så pass onykter att det tog mig en sekund att reagera. Jag har även tänkt på vad som skulle ha hänt om vi var ensamma (skulle dock aldrig ha varit ensam onykter med honom). Våra två kompisar såg det som hände så han skulle antagligen ha blivit fälld.

Sajtvärd på Skrivlust

Draken
2

När alkoholen går in, går vettet ur.

Att det är värt polisens redan ansträngda resurser tycker jag inte faktiskt. Men en varning från arbetsgivaren och ett ursäkt till "offret" tycker jag är på sin plats.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis