Debatt iFokus

Debatt

Etiketterdebattbrottslighet
Läst 303 ggr
Crucio
1

Palmemordet.

Jag har varit intresserad av detta ämne sedan något år tillbaka, och tänker att det måste finnas fler här som är det. Vem eller vilka tror ni i så fall är skyldig/a, och varför?

Sajtvärd på Skrivlust

kamera0710
1

Lutar kanske mest åt Christer A, som ägde ett vapen av rätt sort. Men han lät inte polisen provskjuta vapnet, utan hävdar att han sålt det till en för honom okänd person.

Crucio
0

Jag lutar också åt honom, men tror inte längre enbart på honom som jag har gjort tidigare. Har bl.a. lyssnat en del på Gunnar Walls böcker och tittat och lyssnat på diverse av de dokumentärer och podcasts som kom ut nu kring 40-årsdagen, och det är svårt att ignorera att det också finns väldigt många tecken på någon typ av sammansvärjning.

Ang. CA och att han påstod att han hade sålt vapnet till en "knarklangare i Kungsträdgården", har du hört att den storyn var exakt vad Lasermannen John Ausonius hade uppgett, vilket hade stått i ett reportage om honom i en av dagstidningarna, jag tror att det var DN, bara ett par månader innan CA sa samma sak? Det var en tidning som man vet att CA prenumererade på, och han uppgav den storyn när polisen ringde honom, så man kan anta att han inte hade tid att förbereda en historia och drog till med något som han kom på off the top of his head. Kungsträdgården var tydligen Plattan fast för vapen på den tiden. 😅😏

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2026-03-22 07:34 av Crucio
Fornöga
0

Debatten har pågått i fyrtio år varav snart tjugo i olika iFokustrådar och dessvärre får vi nog leva i ovisshet. Som svar på frågan i TS så står jag, liksom som så många andra som enbart har medias uppgifter att gå på, fast vid Christer Pettersson som gärningsman så länge inga nya uppgifter från trovärdigt håll framkommer.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Crucio
1

Det hindrar inte sådana som mig, som nyligen har blivit intresserade, från att vara nyfikna på att fortsätta diskussionen.

Ang. CP: trots att han är friad? Det borde väga rätt tungt att hans fall togs upp igen, vilket är väldigt ovanligt, och att det inte ansågs finnas något som bevisar hans skuld. Jag finner det märkligt att en domstol kan komma fram till det och att många ändå menar att han är skyldig. Vad baserar man då det på?

Om man läser på om fallet så finns det många andra möjliga gärningspersoner som har lika mycket, och i vissa fall mer, som talar för dem än CP har. CA är en av dem.

Sajtvärd på Skrivlust

Fornöga
2

#4 Ja, Christer Petterssons friades ju i domstol och skall väl därmed ses som oskyldig i juridisk mening. Jag respekterar ditt nyväckta intresse för fallet, för min del nöjer jag mig att upprepa vad jag skrev i den här tråden för tre år sedan:

"Ja, det är ju där vi är idag, och det är därför jag har slutat att grubbla över vad som egentligen skedde. Massor av utredare av vad som skall ha varit högsta kompetens har haft tillgång till "hyllkilometer" med underlag, privatspanare har stöpt i bly och murvlar har dammsugit ledtrådar. Och ändå sitter vi här idag och har våra egna teorier. Det är tragiskt."

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Draken
2

Skall jag vara ärlig så tror jag inte detta fall någonsin kommer lösas.

Men jag står fast vid att jag tror det är Christer Pettersson som har mördat honom, trots att han friades i rätten.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Vargnatt]
0

Jag håller med dig TS det här är intressant jag är väl inte så insatt i det mer än det jag läst och alla önskar vi en lösning på mordet men det blir nog väldigt svårt men vet vet kanske dyker det upp något spår som leder rätt.

Jag minns ett postrån som var 1983 i Mockfjärd där vi bodde i 7 år när det rånet skedde så hade vi flyttat därifrån på sommaren det här var oktober och vapnet som användes då blev också utredning i Palmemordet som så många andra vapen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-vapnen-som-utretts-kring-palmemordet

Det här var oerhört stort på den lilla orten och när jag googlar och bilder kommer fram så är där bara bekanta på posten med Grabb Gunnar som blev skjuten och att sen vapnet som användes blev till utredning för Palmemordet det var stort för orten.

Pettersson jag tvekar faktiskt han stötte jag på då och då i det jobb jag hade förr det var en artig trevlig prick men kände honom gjorde jag inte jag bara stötte på honom några gånger däremot var han skräning och stökig men inte otrevlig tvärtom förvånansvärt artig.

Han kom väl från ett fint hem har jag för mig det stått i någon tidning var inte båda föräldrarna advokater eller blandar jag ihop det med någon annan det här är ju så längesedan.

Visst kan han ha gjort det som så många andra misstänkta men hur var det med DNA på den tiden hade dom något sånt att gå på då och jag tänker idag kan såna spår finnas kvar någonstans på vapen kläder ja vad som helst som med dagens teknik skulle kunna avslöja mycket mer i Palmeutredningen.

I jakten på Olof Palmes mördare har polisen provskjutit över 400 vapen. Mordvapnet tros vara av kaliber .357 eftersom kulorna som hittades på Sveavägen var avsedda för den typen av revolver. Här är några vapen som varit aktuella i utredningen kring mordet.
kamera0710
0

Personligen har jag VÄLDIGT svårt att tro på någon sammansvärjning i detta fall.

Bo§e
1

Jag tror att vi (åtminstone) kommer att landa på Mars innan någon avgörande sanning kommer i dagen.
Kanske via någons testamente, eller postumt utgivna memoarer…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-03-22 22:55 av Bo§e
Crucio
1

#5, #6: Ni får gärna svara på följdfrågan "varför", vilket är det jag är mest intresserad av. Särskilt när det gäller en av de enda två som är prövade och friade. Vad ser man som pekar på hans skuld? For the record så är jag inte övertygad om motsatsen heller, jag undrar bara vad man baserar denna teori på.

Som Lasse Lampers sa i SVT:s Kriminalarkivet: "Jag är ganska fascinerad över alla de som har trott så hårt på hans skuld. […] Vad har de sett som inte jag har sett? Vad finns det för gyllene bevis som man [de som inte tror att CP är skyldig] inte känner till?"

CP fälldes framför allt på att Lisbeth sa att det var han, vid en riggad lineup gjord tre år efter mordet. Det var även ett par personer som vittnade mot honom, individer som han hade beef med i den kriminella världen, m.a.o. verkligen inte personer som kan anses objektiva. Lisbeth var sedan själv med på att han skulle frias då hon insåg hur svårt det är att peka ut någon så långt efteråt (och det att hon var utbildad psykolog bidrog troligen till att hon hade en del kunskap om det mänskliga minnets brister och hur dåliga vi är som vittnen).

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2026-03-24 02:17 av Crucio
Crucio
1

#7: Det enda hoppet som finns kvar är väl att någon levande anhörig till gärningsmannen har något som bevisar personens skuld, och att det kommer fram när de går bort. Vapnet finns det nog inget hopp om då Leif GW konstaterade att om det hittas så lär det ha legat nedgrävt eller i vatten sedan mordet, och metallen kommer därmed att ha degraderat för mycket för att det ska gå att matcha mot kulorna.

Det verkar inte vara CPs föräldrar som var advokater, hans pappa hade ett annat jobb och då det inte står något om mamman så var hon troligen hemmafru. Det står dock att de var medelklass och verkar ha haft det ordnat så det är svårt att förstå att han blev kriminell så tidigt, redan som barn.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2026-03-24 02:15 av Crucio
kamera0710
1

Gör lite reklam även här för boken Statsministermordet, av Hans-Gunnar Axberger. Hade svårt att lägga den ifrån mig innan den var utläst.

Den är intressant också i det den tar upp om mordet på Anna Lindh, några år senare. Det han skriver om Säpo och deras bedömning att Anna Lindh inte behövde livvakter har inte stärkt min tilltro till denna myndighet.

https://www.bokus.com/bok/9789113145617/statsministermordet/

Köp Statsministermordet av Hans-Gunnar Axberger. Finns i lager. Fri frakt över 249 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
Bo§e
1

I grunden instämmer jag med #3, men utesluter inte #9, då detta brott har en sådan magnitud, att en plats i historieböckerna kan kännas som en oemotståndlig lockelse för en narcissistiskt lagd gärningsman, även om bekännelsen måste ske postumt.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-03-24 12:34 av Bo§e
[Vargnatt]
1

#11: Jag har nog rört ihop det med något jag läste samtidigt då på den tiden men att det var bra familj så visst är det konstigt att han hamnade så på fel väg. Ser just nu på google det du skriver om fadern verkmästare och modern hemmafru.

[Vargnatt]
2

Jag tror att jag aldrig kan tröttna på den här debatten den kan kännas uttjänt för många men den innebar ett mord på en Stadsminister i vårt land det är något som kommer att prägla oss många år framöver det hände 1986 i en helt annan tid än vi är nu.

Det här är fall som kanske aldrig uppklaras men vi får aldrig glömma vi får aldrig bortse från säkerheten vad gäller våra valda politiker vi ska inte ha fler mord i vårt land det tror jag dom flesta är överens om men vi har Palme och vi har Lind på en tid i Sverige som inte ser ut som det gör idag.

Diplomatstaden och dom hot som finns där vi ska inte vara blinda för Sverige har blivit farligt även om vi fortfarande har ett fint land men vi går in i en tid där krig råder som vi dras med i.

Vi ska kämpa för fred vi ska kämpa för att inte fler mord och skjutningar sker det är det normala men så ser inte världen ut för brottslingar och terrorister dom lever ett helt annat liv utanför oss helt vanliga Svenskar och är det några som ska ta tillbaka Sverige så är det vi helt vanliga skötsamma medborgare.

1986 hände något som tog oss med storm det här var vi inte beredda på i Sverige vem fan skjuter en stadsminister det fanns inte på kartan men det hände.

Vi får aldrig ge upp kan vi på något vis lösa Palmemordet så ska vi hur inaktuellt det än må låta så är det en verklighet vi också lever idag med alla hot mot våra politiker sen skit samma vilka dom är dom ska inte leva under dom här hoten pga politisk åsikt.