Annons:
Etikettsamhället
Läst 2384 ggr
[Jimmy.L]
2018-09-15 08:34

Fattigpensionär

Fattigpensionären Ing-Marie Forsberg, 65, har ansökt om bostadstillägg för att kunna klara sitt uppehälle. Nu är hon en av tusentals äldre som fastnat i Pensionsmyndighetens väntekaos. – Det är oacceptabelt, säger hon.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEGKzA/fattigpensionaren-ing-marie-65-fast-i-vantekaoset

Annons:
[VSK]
2018-09-17 08:23
#1

Plusartikel så den kan jag inte läsa.

Oavsett vad så är det märkligt att det finns så många fattigpensionärer i ett välfärdsland som Sverige utger sig för att vara.

[Jimmy.L]
2018-09-17 08:47
#2

Dom har en förmåga att ändra intressanta artiklar till plusartikel.

Ja med den politiken som Socialdemokraterna säger sig föra så borde ingen ha så låg pension. men verkligheten är en annan femma.

[Göstage]
2018-11-26 10:14
#3

Pensionsgruppen, en  en hemlighetsfull maktfaktor i riksdagen.

"Pensionsgruppen behöver inte diskutera sina beslut i riksdagen – samtidigt har svenska pensionärer halkat efter sina nordiska grannar. Hur ska medborgarna kunna lita på ett system som de har så liten insyn i och inte heller får ta ställning till?" skriver Jöran Rubensson ( tidigare ordförande i Sveriges Pensionärers Riksförbund) på Expressen debatt.

"För att kunna återupprätta förtroendet för nuvarande pensionssystem krävs en heltäckande översyn av systemet som måste resultera i att det kan leverera pensioner som det går att leva på. Nuvarande prioritering av systemets finansiella stabilitet framför trygga och tillräckliga pensioner måste då omprövas. För resultaten hitintills inger betänkligheter. Till exempel att Sverige nu har högst andel pensionärer i riskgruppen för fattigdom i Norden. För tio år sedan hade vi lägst andel. Och om inget görs kommer pensionerna att bli ännu lägre framöver. 

Pensionsgruppens uppgift är att värna och vårda ålderspensionssystemet samt att ta initiativ till justeringar i detsamma. Från gruppen kan man alltså inte förvänta sig några genomgripande förslag om systemförändringar. Och gruppen, som består av representanter från sex riksdagspartier, behöver inte diskutera sina beslut i riksdagen. Så hur ska medborgarna kunna lita på ett system som de har så liten insyn i och inte heller får ta ställning till? Hemlighetsmakeriet måste få ett slut. Det är hög tid att Pensionsgruppen avskaffas och att riksdagen återtar makten över pensionerna. 

Den nya regeringen måste helt enkelt ha modet att politisera pensionsfrågorna likt andra ekonomiska frågor av vikt. För tänk tanken om detta hade varit fallet de två senaste  mandatperioderna - hade våra politiker då vågat försämra pensionerna så kraftigt för 25 procent av valmanskåren?"

https://www.expressen.se/debatt/hemlighetsmakeriet-kring-pensionerna-maste-upphora/

Pensionsgruppen består av Annika Strandhäll (S) ordförande, Fredrik Lundh Sammeli (S), Teresa Carvalho (S), Mats Persson (L), Lars Gustafsson (KD), Lars-Arne Staxäng (M), Solveig Zander (C) samt Rickard Persson (MP).

"Enligt bestämmelserna ska arbetet i pensionsgruppen ledas av den i regeringen som har ansvar för pensionsfrågor, vilket just nu betyder att socialminister Annika Strandhäll (S) är ordförande. Inte helt förvånande är hon (…) entusiastisk över gruppen och dess sätt att arbeta", skriver PRO i en presentation av gruppen. Nej, det som hade varit förvånande vore ju om hon inte var det…

Fetstilen är debattörens egen.

LBB
2018-11-26 10:27
#4

Att det finns individer med låg eller ingen pension är ingen hemlighet. Och orsaken till det är väl kristallklar för de flesta, man har betalat in för lite och eller under för kort tid. För den sakens skull har vi både en garantipension och ett rätt saftigt bostadsbidrag för den här gruppen..Och i rättvisans namn, gentemot dem som betalt in mer till systemet, så ska det ju ha lönat sig att ha jobbat och betalat in stora summor till systemet.

[Göstage]
2018-11-26 10:38
#5

#4 Men de som tjänat bra och sett om sitt hus kan väl njuta av det?  Personligen har jag ingen överdådig pension men jag klarar mig på den. Men uppenbarligen finns det människor som har jobbat hela livet eller tagit sitt ansvar för barnen under en period som kommit i kläm, och utvecklingen går i motsatt utveckling här än i andra nordiska länder. Då kan man ju tycka att den här pensionsgruppen borde ta bladet från munnen och informera - såväl riksdagskollegor som det svenska folket?

Att skuldbelägga dem som inte får sin tillvaro att gå ihop på äldre dagar tycker jag inte leder till något konstruktivt resultat.

LBB
2018-11-26 10:44
#6

#5

Jag vet inte om det är att skuldbelägga ngn, om denne inte fyllt på sitt sparkonto (vilket pensionskontot i praktiken är). Men för de allra flesta handlar det om val o prioriteringar. Man väljer att stanna hemma med barnen, man väljer att konsumera i stället för att avsätta delar av inkomsten till framtida behov och till sist, man gör ett aktivt val vad det gäller yrke och därmed lön. Hur många av dagens fattigpensionärer gick inte arbetslösa långa perioder under sista 1/4 av förra seklet , för att man valde att inte ta jobb, där de fanns?  som exempel

Annons:
[Jimmy.L]
2018-11-26 10:51
#7

#6 Alla har väl inte råd att spara, redan under 80 och 90-talet pratade man om fattigpensionären. Det finns folk som jobbat och betalat skatt i hela sitt liv som nu mer lever på gatorna och det är en grupp som ökar i kommunerna. 

Alla har ju haft oväntade utgifter så att tro att man kan lägga pengar på hög är naivt. Man måste ju betala för nödvändiga kostnader som kan uppstå.

[Göstage]
2018-11-26 10:52
#8

#6 Bara att googla på "jobbat hela livet fattigpensionär" för att kunna ta del av en mängd livshistorier som utmynnat i ett liv som fattigpensionär -  det är ingen homogen grupp.

Det låter rätt bekvämt att kunna göra ett "aktivt val" för att få ett ett välbetalt jobb. Hade jag vetat det hade jag gjort valet att bli generaldirektör.  Jag hade visserligen inget läshuvud, men… 

Jag får lite Landbygdsbovibbar nu - kan det äga sin riktighet?

LBB
2018-11-26 11:00
#9

#8  LBB är landsbygdsbon som inte kommer åt sitt alter ego.

Naturligtvis är det inte lätt, naturligtvis kan inte alla få välbetalda arbeten.

Men grundorsaken till problemet är ju att vi har ett pensionssystem som i praktiken inte är finansierat eftersom de som befinner sig i produktion idag, betalar dagens pensionärers pension.

Det systemet funkade bra med sextiotalets starka tillväxt o inflation. Men inte med dagens situation Vi har ett skyddsnät som alla erhåller som uppfyller kraven.

Vi som betalat in mer, anser jag ska ha rätt till mer och detta utan att skatter o avgifter ska höjas eftersom vi redan nu ligger bland de högst uppskattade i världen.

[Göstage]
2018-11-26 11:07
#10

#9 Se där ja - jag kände igen argumentationen! 😎

Kan inte se att någon ifrågasätter rätten till goda pensioner för de som jobbat sig till en sådan (däri inbegriper jag inte fallskärmsfolket från politik och förvaltning).

Ett "dilemma" med välbeställda pensionärer är att när fattigpensionärer kommer på tal så uppstår det gärna en "whataboutism" med pensionärer som har det bra som exempel på hur bra "pensionärerna" har det.

LBB
2018-11-26 11:14
#11

#9 Pensionärer är inte en homogen grupp. Man har olika förutsättningar, vad det gäller hälsa, ekonomi, socialt nätverk och så vidare.

En person som drivit ett företag hela sitt liv har en annan inställning sin omgivning än den byggjobbare som slitit sönder kroppen och sitter ensam i en tvåa.

Jag har , peppar/peppar fortfarande tillgång till en frisk kropp, har ett stort nätverk som jag umgås med och en förhållandevis tillåtande ekonomi.  Därför ser jag positivt på min pensionärstillvaro.  Men samtidigt känner jag gamla arbetskamrater som stannade på bruket, när jag hoppade av och gick min egen väg som idag har en tämligen grå vardag som pensionärer. Och hur du vill ändra på det förstår jag inte.

[Göstage]
2018-11-26 11:31
#12

#11 Vad jag vill ändra på  är i det här sammanhanget är att i denna lilla diskussionsgrupp yrka bifall till  Rubenssons krav på att  pensionsgruppen träder fram ur sin kammare istället för att ägna sig åt självförhärligande betygande över hur  bra man fungerar tillsammans. 

Är det tillfredsställande att  Sverige har störst antal äldre som riskerar att falla under fattighetsdefinitionen i Norden?  Jag tycker inte det, och jag tycker att det är en berättigad begäran att Pensionsgruppens värnande  och vårdande av ett ålderspensionssystem som tycks föråldrat ersätts av mer öppenhet och konstruktivitet.

(Låter som du hyser en aning klassförakt - är du helt säker på att vardagen för "de som blev kvar" är mindre grå än din?)

[Thiah]
2018-11-26 14:01
#13

Mina föräldrar sparar en hel del, lever snålt osv. Men mycket av deras sparpengar går till tex tandläkare för det klarar dom inte av att betala på pensionerna varje månad. Att nu pensionärer hamnar i kläm i olika köer är ju värdelöst

Annons:
LBB
2018-11-26 14:03
#14

#12 Ja jag är medveten om att  Sverige har störst antal äldre som riskerar att falla under fattighets-definitionen i Norden. Och jag är även medveten om att Sverige har flest 65+ som inte har en komplett bakgrund vad det gäller inbetalningar till pensionen…det gör att jag är övertygad om att grundorsaken ligger där.

Jag är övertygad om att det är gråare att sitta i en liten tvåa, utan att ha varken fysik eller ekonomi att förgylla vardagen. Än att kunna resa, ha ett brett umgänge och att vara frisk..det har nada med klass att göra.

Vad det gäller pensionen skulle man ha ett personligt konto som storebror inte kan röra. antingen fylls det på med skattade pengar och tas ut skattefritt eller så fylls det på med oskattade pengar och då skattar man när man tar ut det.  Det senare skulle passa småföretagarna bra , då de oftast inte har en bra pension, men de skulle då kunna sälja sitt företag, sätta in beloppet ograverat/oskattat och skatta för det hela när de tar ut pengarna.

[Göstage]
2018-11-26 14:06
#15

#14 Du får väl upplysa Thias föräldrar att de borde gjort som du. Då hade de också kunnat sitta här och vara självbelåtna och se ner på de mindre bemedlade.

Edit.

LBB
2018-11-26 15:26
#16

#15  med det var väl det de gjorde, annars hade de väl inte haft ekonomi att betala tandläkarräkningarna….Men att som 25, 30 åring ignorera detta faktum och leva ur hand i mun…tja då gäller det gamla svenska ordspråket:  - som man bäddar får man ligga.

[Thiah]
2018-11-26 17:10
#17

#16 fast ska du behöva ta av sparpengar för att betala tandläkaren? Det är idiotiskt i min värld.

LBB
2018-11-26 18:44
#18

#17  Hur ska du annars göra, då tandvården i stort ska vara självfinansierad i detta land. Inget parti får mandat till fri tandvård eftersom då skulle kostnaderna bli extremt höga.

[VSK]
2018-11-26 19:05
#19

#18

Du menar kostnaderna för svenskarna skulle bli extremt höga?

LBB
2018-11-26 21:05
#20

#19 Nej varför det? men kostnaderna för negligerad tandvård är dyrt.  Alltför många kommer till tandvården allt för sent.  Det är liksom att laga rost på en bil, ju längre man väntar ju dyrare blir det. Och det gäller väl svenskar såväl som tyskar, italienare eller japaner

Annons:
Ford -57
2018-11-26 21:15
#21

Sen har vi ju ett stort antal som går till "Tandis" för en 50-lapp, legala som illegala, även den pengen e d vi andra som står för + att dom går före i kön. Jojo, Svea i sin prydno.

[VSK]
2018-11-26 21:16
#22

#20

Så varför skall vissa få mer eller mindre gratis tandvård medan andra får sälja arvegods för att ens ta sig till tandläkaren. Är det rättvist tycker du?

Ford -57
2018-11-26 21:21
#23

#22 Nu har du nog misstolkat mej redit.

[VSK]
2018-11-26 21:24
#24

#23

Va menat till #20 (jag ändrar).

Ford -57
2018-11-26 21:34
#25

#24 Okidoki, förstog nästan d.👍

[VSK]
2018-11-26 21:37
#26

🙂

LBB
2018-11-26 22:19
#27

#22 det är inte rättvist.  Den tandvård som dessa individer får, ska inte skilja sig från den som socialbidragstagare får.  Sedan finns där ju en lucka, vilken gäller för alla. Om tandstatusen är så dålig att den utgör ett gravt hälsoproblem så kan sjukvården ta över kostnaden. Det gäller för alla.

Annons:
[VSK]
2018-11-26 22:44
#28

#27

Vad räknas som gravt hälsoproblem idag? Folk som är döende i cancer tvingas söka jobb för att ens få pengar så de klarar dagen. 

Ja luckan gäller för alla som inte är asylsökande. Den luckan betyder inga pengar ingen tandvård. En lite smått komplicerad rotfyllning kan på åtta papp utan vidare. 

En låtsasflykting utan papper kan traska in på vilken folktandvård som helst och kräva vård för tusentals kronor. Han eller hon får en räkning på 50 kr som de kan kasta i papperskorgen eftersom det inte finns några personnummer på personen i fråga. 

Om man inte går på soc och inte har musikalisk plånbok nog. Hur skall den personen få den vård som behövs? Finns tusen och åter tusentals människor i det här landet som detta är vardag för. 

IRL

Kommande vår så har jag haft tre infektioner i käke och tandrot i tre år och jag är inte botad än (väntar på den sk vårdgarantin till käkkirurg som har passerat gå för länge sen). Eftersom du är så påläst så vet du nog om att man kan få blodförgiftning (Sepsis) av infektion. Runda slängar så dör 20% av dessa människor som råkar ut för detta (blodförgiftning).

LBB
2018-11-27 08:58
#29

#28  Om du fokuserar på tänderna, så innebär en totalförlust av tänderna stora svårigheter att äta bra. Det kan innebära psykiska o fysiska   problem ergo hälsorelaterad tandvård. Om och hur avgör sjukvården.

[VSK]
2018-11-27 09:19
#30

#29

Vilken sjukvård då?

LBB
2018-11-27 09:35
#31

#30 kontakta närmaste vårdcentral, så gör de en bedömning

[VSK]
2018-11-27 09:49
#32

#31

Nu börjar det här bli lite väl privat, men jag har ju talat om att jag har remiss och väntar på ledig tid hos tandkirurgen. Jag har gjort två rotfyllningar varav den första komplicerad sådan. Du tycks tro att det bara är att knalla in för en tid. 

Antibiotika biter inte på infektion i käken/tänder så de måste fysiskt avlägsnas (borras bort i det här fallet) vilket misslyckades. 

Det där med vårdgaranti 90 dagar. Glöm det.

LBB
2018-11-27 09:59
#33

#32  Jag är klart medveten om vårdens begränsningar. Men jag kan ju bara diskutera det regelverk som existerar. Problem med tänderna är ett helvete. Inte bara att det tar bort njutningen av mat, det påverkar både fysiskt och psykiskt.

[Hayabusa]
2018-11-27 10:13
#34

På tal om tandvård - blev oerhört förvånad när den lokala folktandvården meddelar mig att: "…du kan inte gå på kontroll varje år, det får räcka med vartannat år." När jag undrar varför, jag betalar ju 1.500,- SEK varje gång för att undvika eventuella framtida problem så blev svaret: "…det handlar om resurser.".

Annons:
LBB
2018-11-27 10:15
#35

#34  går sedan jag började tjäna egna pengar till privat tandvård..samma klinik, men har avverkat tre tandläkare vid det här laget..obetydligt dyrare än folktandvården.

[Hayabusa]
2018-11-27 10:18
#36

#35 Jo, men det förändrar inte min förvåning.

[VSK]
2018-11-27 10:24
#37

#33

Jag njuter inte av mat så det problemet slipper jag iaf. Mat är gott när maten befinner sig i munnen, sen kvittar det. Ja det ska väl vara om man njuter av att rapa. 

Ska man hårdra det hela så finns det ingen fysisk smärta, men det beror ju på lite hur man vill se på saken. Men jag köper att man delar upp smärta i fysisk och psykisk smärta (för det jag gör jag själv). Men nu tycker jag det här börja likna diskussionen jag hade med en medlem gällande elräkning och denne tyckte att 100 kr per månad var tillräcklig. 

Jag vet inte vart du bor nånstans men du måste inse att det är stora differenser inom vården beroende på vart man bor nånstans. Sen vad det står i regelverket är rätt ointressant då de flesta regelverk är satta ur spel.

Tror vi nöjer oss med detta va.

LBB
2018-11-27 10:49
#38

ok

[Thiah]
2018-11-27 11:55
#39

Munhälsan är ju otroligt viktig så jag förstår inte alls varför man inte sköter grunden. Mina föräldrar är otroligt noggranna men mamma lider tyvärr av tandlossning och enligt deras tandläkare ska det kosta runt 100 000 att fixa alla mammas tänder. Sådana otroliga fantasisummor. Jag har själv knappt råd att gå till tandläkaren och då borde jag gå ofta pga psoriasis…

[VSK]
2018-11-27 12:05
#40

#39

I mitt fall så bet jag sönder en tand, och fick antagligen en spricka i käken (man kan inte se småsprickor i röntgen enligt tandläkare). Det var så det hela började kan man säga. Man såg iaf tre st infektioner och dessa bakterier löser upp skelettet så därför så kan sjukdomar och skador i munnen ställa till det rejält för ens hälsostatus. 

Så allt som händer i munnen behöver inte ha med munhygien att göra. 

När man opererat bort tanden så får jag ansöka om stifttand, men kommer få avslag då det är för dyrt (finns inga pengar helt enkelt). Protes skall vara totalt värdelöst då man får ta ut den och göra rent den flera ggr per dag. 

En stifttand kostar väl runt 20 papp, men det har nog å göra med vilken tand som skall ersättas får jag förmoda. 

Tänk om det kunde vara lika för alla, så himla bra det vore.

[Thiah]
2018-11-27 12:07
#41

#40 äsch så värdelöst det låter. Mamma sa att hon sätter inte 100 000 kr på rejälare tänder utan klarar sig med billigare. Samt så väljer hon att vänta till skiten trillar ut själv, som hon säger. Dyrt hur man än gör. Men pure mat är ju gott ;)

Annons:
[VSK]
2018-11-27 12:25
#42

#41

Men då har hon ju iaf råd med 100 papp. 

Livet är bra märkligt. Man föds tandlös och många ggr så dör man tandlös. Blöja som gäller när man är bebis och blöja när man är gammal. 

Man får väl hoppas på att skrönan om tandfen stämmer.

Tick
2018-11-27 16:07
#43

ush stakare!:(

[Thiah]
2018-11-27 16:59
#44

#42 jo, den "turen" har hon just nu. Dör min far före henne måste hon ha sparpengar till hyran för hon har "bara" varit undersköterska hela sitt liv…

[Göstage]
2019-05-12 08:01
#45

#3 Chris Forsne på Ledarsidorna lider med alla de pensionärer som har svårt att få ihop ekonomin att gå ihop, inte minst gäller det kvinnor som inte alltid under välordnade anställningsförhållanden under sitt yrkesliv och nu får betala för det.

"Det som verkligen ger ångest för många är tandläkarkostnader och glasögon enligt Christina Rogestam. Men hon vill också påpeka att trots att Göran Persson var statsminister när pensionsreformen genomfördes så är det han som gått ut nu ett flertal gånger och varnat för de konsekvenser den har fått och han har uppmanat sina förra politikerkollegor att se om systemen och rätta till bristerna. Lite bekvämt har man myntat begreppet fattigpensionärer – dvs de som inte jobbat och slitit hela sitt liv och därför inte heller har en pension att leva på…

Men alla de andra, de som på pappret har lite mer, lite, lite mer? Var är den statistiken? Var är statistiken över alla som lider i tysthet? På grund av skammen. Istället för att ropa ut att det är vår riksdag, där de förtroendevalda själva röstat för en egen guldkantad ålderdom, som borde känna skammen. Var är statistiken över de som aldrig klarat sig utan hjälp från sina barn – eller i avsaknad av sådana –  eller hjälp från Stadsmissionen och andra frivilligorganisationer.

Christina Rogestam tror att ett av skälen till att detta får fortgå är våra riksdagsledamöters dåliga kunskap om pensionssystemen. Ofta hänvisar de helt enkelt till sina respektive partiers representanter i den så kallade pensionsgruppen. Andra som var med på nittiotalet när pensionssystemet gjordes om erkänner att de känner sig lurade. De förstod inte konsekvenserna av de beslut som togs."---

"Vi som vill vara det moraliska föredömet för omvärlden och hjälpa all världens fattiga och utsatta, vi  väljer att låta så många av våra egna äldsta åldras i fattigdom.  Så många av våra riksdagspolitiker har röstat igenom goda avgångsvillkor för sig själva men slår dövörat till för de som givit dem sitt förtroende. Hos dem ligger skulden."

https://ledarsidorna.se/2019/05/skammen-ar-kvinnornas-skulden-ar-politikernas/

[[eskils_]]
2019-05-17 10:48
#47

#45 Chris Forsne har rätt! "Så många av våra riksdagspolitiker har röstat igenom goda avgångsvillkor för sig själva men slår dövörat till för de som givit dem sitt förtroende." 🤓

Socialdemokraterna sviker sina vallöften till pensionärerna, sin största väljargrupp! Nu har pensionärsorganisationerna protesterat i ett gemensamt upprop:

"”Varför togs satsningen på Äldrelyftet bort, regeringen?”

”Vår förvåning och besvikelse över att regeringen väljer att plocka bort en satsning i budgeten som (S) hade som vallöfte och som Moderaterna och Kristdemokraterna hade sett till skulle ha blivit verklighet är stor”, skriver företrädare för Riksidrottsförbundet och pensionärsorganisationerna."

SVT

[[eskils_]]
2019-05-18 17:42
#48

Över 85.000 underskrifter har nu strömmat in till uppropet mot att politikerna inte ser till att ta hand om fattiga hemlösa pensionärer, utan låter dem försöka sova på parkbänkar och nattbussar (!). Uppropet överlämnades till regeringen i samband med manifestationen i Stockholm den 24 april.

https://www.skrivunder.com/inga_fler_hemlosa_fattiga_pensionarer_i_sverige

Initiativtagare är föreningen Vid din sida. ❤️

Enligt Socialstyrelsen fanns 2017 inte mindre än 1 959 hemlösa personer som var 65 år och äldre i Sverige.

https://www.metro.se/artikel/över-10-000-äldre-är-hemlösa-61-årige-adolf-det-värsta-är-att-det-är-kallt

Annons:
Ford -57
2019-05-18 20:38
#49

Ja va F-N ska man säja, å där "uppe" i toppen sitter våra bestämmande parasiter å skor sej nåt alldeles för Jä-lit på våra allmänna medel, helt utan skam i kroppen å dom tycker sej göra rätt för löner, fallskärmar, vederlag å för tidiga pensioner å helt oslitna e dom, å även me såna inkomster försöker dom bluffa till sej ännu mer, d väcks ett sånt otroligt HAT i en så man kunde mörda.

[Jimmy.L]
2019-10-15 07:47
#50

Det faktum att pensionsreformen klubbas igenom utan större protester säger mycket om Sverige. Kanske sitter andra just nu och skriver på texter om det beslut som väntas från riksdagen i morgon. Höjd pensionsålder från och med årsskiftet. 

http://www.smp.se/ledare/till-75-utan-protest/

[VSK]
2019-10-15 08:37
#51

#50

Kanske man får söka asyl sen den dagen man blir ålderspensionär. Jag borde väl tas som en 30-åring, möjligtvis 25 🤔

Siffror som pensionsmyndigheten försökte mörka.

https://samnytt.se/92-miljarder-i-efterlevandepension-till-barn-sedan-2009-ensamkommande-stor-del-av-mottagarna/

Ford -57
2019-10-17 17:21
#52

#51 D e ju rent för J-vligt. Ja e inte rasist, men skattebetalare. "If you're too good you'll soon be dead"

Ford -57
2019-10-17 17:30
#53

1:a Juli höjdes ledarpackets bidrag me 3.500- 4.500/ mån, 1:a Nov, ytterligare 1.500/mån. Åsså har dom mage att tjafsa om pensioner för folk som byggt landet. D e ingen måtta på "Lika villkor". Dom skulle ha prestationsbidrag istället. "Landet byggdes av människor i skitiga arbetskläder, nu raseras landet av individer i rena kostymer."

[VSK]
2019-10-17 19:57
#54

#53

Lika villkor är inte annat än en utopi. 

Tex, varför skall invällare från MENA få 1500 kr mer i månaden i bostadsbidrag än alla andra. Om en norrman flyttar hit så får han samma belopp som den etniska svensken osv.

Ford -57
2019-10-17 21:13
#55

Jaa hur länge ska detta vansinne få fortgå, d krävs snart väpnad aktion, meen d e för sent nu🥵

Annons:
[VSK]
2019-10-17 22:07
#56

#55

Jag har följt på social media riktiga krigsfångar från både Libanon och Balkan i många år (jag har även jobbat åt en Libanes på 90-talet). Jag har även varit i kontakt med vissa. Den bild de ser av det här landet och hur det började i deras egna hemländer är i princip 100% kopia. 

Det PK gör är att förneka sanningen, sprida hat, försöka tysta dessa riktiga krigsflyktingar på det ena och det andra sättet. De är på riktigt väldigt oroade över att behöva fly igen.

Jag tror på en sak och det är karmalagen. Jag tror många som röstat för det här kommer få uppleva vad de röstat fram. Jag vet att många har vaknat och de är nästan panikartad situation och de är mer eller mindre livrädda för vad som skett och sker i det här landet, och framförallt komma skall.

Pensioner som den här tråden handlar om finns snart inte mer. Fattigpensionärer och fattigstugor kommer bli vardag för de som inte har möjlighet att söka sig till ett rikt och ett tryggt land.

Det som förvånar mig är de naiva korkskallar som fortfarande utövar mantrat "vi har råd". 

Ber om ursäkt om jag lät pessimistisk i mitt inlägg men har verkligen ansträngt mig att försöka låta så positiv som möjligt.

Carmarino
2020-03-08 16:49
#57

Samtidigt som antalet fattigpensionärer ökar så finns det dem som lurar till sig pensioner de inte har rätt till. Pensionsmyndigheten har nu börjat kolla upp detta och begära återbetalning.

http://www.news55.se/tt-nyheter/okad-kontroll-av-fusk-med-dodas-pensioner/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

LBB
2020-03-08 17:32
#58

Pensionsreformen var nödvändig. Problem är att den är utformad så att en stor åldersgrupp inte längre kan dra nytta av det gamla atp systemet samtidigt som man inte hunnit bygga upp sina poäng i det nya. Gäller väl främst de som är födda på femtiotalet.

Tanken att livstidsinkomsten ska utgöra grunden för pensionen är riktig.

Men då ska det vara en märkbar skillnad mellan en låglönejobbares pension efter 40 års jobb och den pension som betalas ut till dem som inte kunnat, eller valt att inte jobba.  en 30% netto efter bidrag vore på sin plats.

[Jimmy.L]
2020-11-12 08:59
#59

Var sjunde pensionär i Sverige riskerar att leva i fattigdom, enligt de senaste siffrorna från EU:s statistikorgan Eurostat som kom i höst.

"Britt", som egentligen heter något annat bor i Ronneby och är fattigpensionär.

"Det är så mycket som jag har inom mig och skulle vilja göra, men det går inte, ekonomin räcker inte", säger hon.

https://sverigesradio.se/artikel/7596964

[Göstage]
2020-11-12 09:05
#60

En i dubbel bemärkelse gammal granne konstaterade nyligen: "tack och lov för coronan - nu räcker pensionspengarna nästan hela månaden när man inte kan gå ut och handla något längre." Ja, så kan man också se på det…

A
2020-11-17 10:21
#61

Hej!
Det här med att man själv ska var "duktig" och jobba hela livet för att få en dräglig pension stämmer nog inte i mitt fall. Jag jobbar heltid. Sliter ut kroppen med att städa trappor, butiker och andra allmänna lokaler. Får ut i handen ca 15000 efter skatt. Har en hyra på drygt 8000 och en hel del fasta avgifter t ex el, fack a-kassa, försäkringar mm. Räkningarna brukar landa på ca 11-12000 per månad.
Läste i mitt senaste "orangea kuvert" att jag, om jag jobbar i samma utsträckning som nu till minst 67 års ålder, får ut, med alla typer av pension (tjänste, grund osv), ca 9000 kr efter skatt. Någonting måste ju vara fel nånstans, tänkte jag. Men efter att ha pratat med pensionsmyndigheten verkar det som om det blir min verklighet.
Detta då OM jag fortsätter jobba till minst 67. Jag är 40 nu.
Jag har mycket problem med smärta i kroppen, olika kroniska sjukdomar, sömnproblem osv. Ser framför mig hur jag får gå och städa med rollator om några år. För att gå i förtidspension eller sjukpension funkar ju inte…
Och utgifterna blir ju inte mindre bara för att man slutar jobba.
Försöker spara undan lite varje månad, men en 100ing eller 2 blir ju inte mycket att hurra för, ens på 20 år…
Ser inte direkt fram emot att gå i pension…

[VSK]
2020-11-17 15:05
#62

#61:

Lider med dig och alla andra som har det så där hälsomässigt för alla de kan inte påverka situationen alls genom att spara inför ålderspensionen.

Har tyvärr själv krasslig hälsa där förutom obotlig reumatisk sjukdom även whiplash som slagit ut funktionen (mer eller mindre) för tarmarna så jag får äta två sorters medicin resten av mitt liv enbart för detta problem. Kronisk smärta och kroniska sömnproblem är inget man vill ha så jag förstår lite hur du upplever din situation du beskriver.

Sista siffror jag hörde var att numer är pensionen 44% av det man tjänat under ett arbetsliv och när jag var ung och kunde jobba så har jag för mig den låg på 60-70%. Läste nånstans för nåt år sen att om en person som precis börjat jobba skulle klara sig på sin lön/pension så var denne då tvungen att tjäna ~55 tkr i månaden. Möjligt jag inte minns exakt rätta siffror men nånstans där i krokarna var det iaf.

De vi kan tacka vår framtid för är helt och hållet 7-klövern för sen många år tillbaka i tiden.

Tar vi Löfven som är vår sk statsminister så bryr han sig inte ett skit om folket som levt och jobbat hårt hela sitt liv. Han bryr sig inte ett skit om de gamla som byggt upp detta land. Han ljuger konstant och förvillar folket.

Ta bara valet 2018 där man blåste det svenska folket totalt. Ja man blåste även M, SD och KD. Man förhalande regeringsbildandet så att en övergångsregering kunde skriva under Sveriges undergång med FN. För det första så får inte en övergångsregering skriva avtal som kan förändra landet utifrån men det sket man totalt i. En övergångsregering skall alltså inte kunna få straff för sina handlingar -kan man säga. Det får ju inte regeringen ändå men det ska väl va snyggt på pappret.

Hur som, avtalet som borde ogiltigförklaras heter Global Compact on Refugees och det betyder lite kort att det är en mänsklig rättighet för vilken som helst att komma hit och få bostad, bidrag, sjukvård mm. Vilka är det som betalar?

Tyvärr så verkar ju inte folket i landet förstå vilka konsekvenser detta kommer bli i framtiden. Verkar som de flesta är mångmiljonärer och inte behöver bry sig för de tänker ändå lämna landet när det blir pensionsdags.

Jag tror inte pensionssystemet finns så många år kvar utan de mjölkar alla som idag jobbar och sliter för sin trygga pension.

Finns idag bara ett enda parti som bryr sig om Sveriges medborgare och dess framtid. Jag själv förstår inte hur man tex kan rösta på sossarna enbart för att de låtsas bry sig om LAS.

Va inte meningen att ta upp politik i svaret men går ju inte bortse från det politiska.

Åkesson tar upp en del av det du nämnt i hans hösttal.

Annons:
[VSK]
2020-11-17 18:06
#63

Stefan Löfven vägrar att svara på Jimmie Åkessons fråga om pensioner till invandrare. Varför prioriterar Stefan Löfven invandring över de svenska pensionärer som har betalat skatt under ett långt arbetsliv i Sverige?

[Jimmy.L]
2021-01-28 07:17
#64

En lag som skulle hålla bostadspriserna nere har gjort det omöjligt för äldre med låg pension att få ta vanliga bostadslån. Därför kan de tvingas ta lån med mer än dubbelt så hög ränta som vanliga bostadslån.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/darfor-tvingas-fattiga-pensionarer-betala-hogre-ranta

En lag som skulle hålla bostadspriserna nere har gjort det omöjligt för äldre med låg pension att få ta vanliga bostadslån. Därför kan de tvingas ta lån med mer än dubbelt så hög ränta som vanliga bostadslån.
[Göstage]
2021-01-28 17:02
#65

Bittert konstaterande: rekordmånga svenskar räknas som fattiga.

Även om Sverige anses vara ett rikt land så lever sedan 2019 rekordmånga på eller under fattigdomsgränsen. Det visar statistik från Statistiska centralbyrån (SCB).  De senaste åren har andelen fattiga i Sverige ökat, och 2019 nådde antalet den högsta nivån hittills, då över 15 procent av befolkningen räknas som fattiga.  Det handlar här om ”relativ” fattigdomen, […]
[Göstage]
2021-02-04 10:34
#66

Tre tyckare om pensionen.

[Jimmy.L]
2021-03-13 16:42
#67

För Sverigedemokraterna är det självklart att ingen svensk pensionär ska behöva leva på existensminimum och ständigt behöva oroa sig för sista veckan före pensionsutbetalning.

Ingen ska heller behöva arbeta långt över pensionsåldern för att övergången mellan lön och pension ska bli ekonomiskt hållbar.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/aP3M74/vara-aldre-ar-varda-ett-battre-pensionssystem

SD: Ingen ska behöva vara ”fattigpensionär” i ett välfärdsland
jmm
2021-03-22 06:55
#68

#0: SOLIDARITETSPARTIET VILL FÖRBÄTTRA PENSIONEN

https://youtu.be/HFDNa3rIIq4

https://jmm.nu/jmm-intervjuer/I Jmm-intervju #7 intervjuar jag Dan Glimmerås och Göran Dandelo från Solidaritetspartiet. Solidaritetspartiet har som främsta ...
[Jimmy.L]
2021-05-23 20:02
#69

När medellivslängden ökade och ekonomin inte längre rusade i 1900-talets slut gjordes pensionssystemet om. Och det finns dem som tillhörde det tidigare systemet som nu ser konsekvenserna av omläggningen på nära håll.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pensionaren-eili-vi-ar-blasta

När medellivslängden ökade och ekonomin inte längre rusade i 1900-talets slut gjordes pensionssystemet om. Och det finns dem som tillhörde det tidigare systemet som nu ser konsekvenserna av omläggningen på nära håll.
Annons:
[VSK]
2021-05-23 20:09
#70

#69:

Allt fler pensionärer har nu insett hur blåsta de blivit. Dock så fortsätter vissa av de att fortsätta rösta på svenskfientliga S.

[Jimmy.L]
2021-05-25 06:49
#71

Pensionärer som vanligtvis har extrainkomster vid sidan av pension har haft det tuffare med sin privatekonomi under pandemin.

Pensionärernas Riksorganisation, PRO, bekräftar att denna typ av inkomst är bland de första som försvinner när samhällsaktörer sparar in.

För Gunvor Höijer Andréason i Södertälje är bortfallet av 200 kronor per månad svårt att hantera. "Man måste spara på allt, man måste köpa billigt och äta ärtsoppa". Säger Gunvor.

https://sverigesradio.se/artikel/artsoppa-och-risgrynsgrot-till-middag-for-att-klara-ekonomin

Pensionärer som vanligtvis har extrainkomster vid sidan av pension har haft det tuffare med sin privatekonomi under pandemin. Pensionärernas Riksorganisation, ...
[Jimmy.L]
2021-06-07 08:07
#72

Stina Ståhl och Christina Gustavsson, har båda omkring 2000 kronor över till mat och sociala aktiviteter när räkningarna är betalda.

I Blekinge lever drygt 13 000 pensionärer liksom de under EU:s fattigdomströskel, enligt Statistiska Centralbyrån.

https://sverigesradio.se/artikel/de-jagar-standigt-laga-priser-pa-mat

Stina Ståhl och Christina Gustavsson, har båda omkring 2000 kronor över till mat och sociala aktiviteter när räkningarna är betalda. I Blekinge lever ...
[VSK]
2021-06-07 08:57
#73

#72:

Det minsta vore ju att hon iaf har samma som bidragsturisterna.

[Jimmy.L]
2021-09-08 08:40
#74

Sveriges pensionärer skulle få mer i plånboken, max 600 kronor.
Men Eila Danielsson från Traryd i Markaryds kommun, fick ett pensionstillägg på 23 kronor, ett besked hon slängde i soporna.

https://sverigesradio.se/artikel/eila-danielssons-pensionstillagg-23-kronor-innan-skatt

Sveriges pensionärer skulle få mer i plånboken, max 600 kronor. Men Eila Danielsson från Traryd i Markaryds kommun, fick ett pensionstillägg på 23 kronor, ...
[Jimmy.L]
2021-09-13 18:09
#75

Fiolspelande pensionären Lilian Möller har blivit en snackis i sociala medier.

Detta när hon har spelat i Nordstan i Göteborg för att få ihop pengar för att kunna besöka en vän och spelmansstämma i Värmland.

https://sverigesradio.se/artikel/lilian-spelar-for-att-kunna-resa-till-varmland-vill-traffa-sin-van

Fiolspelande pensionären Lilian Möller har blivit en snackis i sociala medier. Detta när hon har spelat i Nordstan i Göteborg för att få ihop pengar för ...
[Göstage]
2021-09-13 18:31
#76

Rebecca Weidmo Uvell granskar äldreförsörjningsstödet.

"Jag tycker att det är orimligt att vi har svenska pensionärer som arbetat och betalat skatt i Sverige, kanske ett helt arbetsliv, som inte har en rimlig pension när vi helt utan några krav och spärrar låter migranter ta hit sina gamla släktingar och skicka notan för allt till skattebetalarna.

Vänstern brukar säga att utan invandring stannar Sverige. Nu är det i sig hittepå men varje person som invandrar som arbetar heltid och har en lön som är rimlig bidrar till systemet.

Men en invandrare som kommer hit när de fyllt 65 år är de facto bara en belastning. De bidrar inte ett smack.

Äldreförsörjningsstödet är ytterligare en kran från välfärden som går direkt ner i utlandsföddas fickor utan att de bidragit med skatt från lön.

Hur många fler hål systemet har verkar få veta eftersom ingen undersöker det. Men jag har begärt ut mer statistik. Så fler inlägg kommer om åtminstone vissa delar av välfärden."

Socialdemokraterna, framför allt Ardalan Shekarabi, har länge fört någon slags kampanj mot sig själva vad gäller pensionerna.  Principen för pensionssystemet är att reglerna bestäms tillsammans med övriga partier i pensionsgruppen, och att man betalar in pension på sin lön. Man betalar in till systemet för att sedan kunna plocka ut när man fyllt 65 år,
Annons:
[Göstage]
2021-09-16 13:55
#77

#76 Weidmo Uvell fortsätter granskningen.

Jag fortsätter min granskninga av välfärden med garantipensionen, eftersom regeringens valfläsk presenteras i strid ström. Garantipension är den lägsta formen av pension. Det är en grundnivå du får om du haft låg eller ingen inkomst.  Du måste ha bott minst 40 år i Sverige för att få den.
[Jimmy.L]
2021-12-17 08:25
#78

På Jacobsgatan i Kävlinge finns det ett helt bostadsområde i kommunal regi som är eluppvärmt. För pensionären Marica Pettersson och ensamstående mamman Marina Radby gör de höga elpriserna att de inte har råd att värma upp sina hem.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/marika-bor-pa-40-kvm-i-kavlinges-kommunala-bostadsbolag-har-elrakningar-pa-tusentals-kronor

På Jacobsgatan i Kävlinge finns det ett helt bostadsområde i kommunal regi som är eluppvärmt. För pensionären Marica Pettersson och ensamstående mamman Marina Radby gör de höga elpriserna att de inte har råd att värma upp sina hem.
[Jimmy.L]
2022-01-29 11:47
#79

När pensionären Eva Larssons mediciner blev dyrare hade hon inte längre råd med hyran och vräktes.

Trots en pension på drygt 7 000 kronor vägrade kommunen att ge henne bistånd.

”Du behöver hushålla med din ekonomi”, skriver socialtjänsten i sitt utlåtande.

”Ekonomiskt bistånd utgår i regel ej till individer som väljer att gå i förtidspension. Du har valt att ta ut din pension i förtid vilket medför att du inte bedöms stå till arbetsmarknadens förfogande i tillräcklig utsträckning.”
Några dagar senare, när hon sent en kväll satt vid en busstation, kom en kvinna fram till henne som också var hemlös.

– Hon tog mig till Centralstationen i Stockholm. Jag visste inte var annars jag skulle ta vägen.

Där började det verkliga livet som hemlös.

– Man får aldrig sova. Man måste ut därifrån en timme varje natt. Det är fruktansvärt.

Ruth Nordström är advokat och ger Eva Larsson juridisk stöttning pro bono.

Hon anser att socialförvaltningen i Solna stad inte tar hänsyn till flera delar av förvaltningslagen.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Xqe7E7/pensionen-rackte-inte-till-hyran--eva-65-blev-hemlos

Ingen hjälp av kommunen: ”Hushåll med din ekonomi”
[Göstage]
2022-01-29 12:16
#80

#79 Tragisk historia- skyddsnäten är nog inte så finmaskiga som man kanske vill tro…🤔

[Jimmy.L]
2022-01-29 12:27
#81

#80: Ja man undrar hur dom tänker.

Cojimar
2022-06-25 08:29
#82

Gästkolumnisten Kajsa Dovstad på GP:s ledarsida hoppas att alla som är med och betalar pensionsuppgörelsen mellan grönvänstern och vilden genomskådar numret.

"De så kallade fattigpensionärerna har ju bra skydd mot ökade kostnader, och en redan inbyggd gas för sina inkomster. Varför låtsas vänstersamarbetet som att denna grupp är extra utsatta just nu? Eller har de inte koll på hur systemet fungerar?"---

#76 #77 "I dag får alla som har bott minst 40 år i Sverige garantipension – men flyktingar får räkna med tiden i sina hemländer."---

"Den som är helt utan pension får äldreförsörjningsstöd. Både garantipensionen och äldreförsörjningsstödet är dock högre än det vanliga försörjningsstödet, trots att omkostnaderna knappast är högre."---

"Pensionärer är en stor väljargrupp, men förtjänar inte att behandlas som röstboskap. Framförallt förtjänar de inte att bli föremål för politisk kohandel där pengar tas från deras barn och barnbarn. Särskilt inte nu, när det är vi unga och medelålders som förlorar på inflationen."


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Garantipensionen höjs redan automatiskt med inflationen. Var är då rättvisan i att ta från alla som går till jobbet varje dag? Det är en dyr midsommar i år.
  • Redigerat 2022-06-25 08:30 av Cojimar
Carmarino
2022-06-25 08:54
#83

Har hon frågat "de så kallade fattigpensionärerna" innan hon påstår att de "har ju bra skydd mot ökade kostnader, och en redan inbyggd gas för sina inkomster"? Tror inte det är så många av dem som håller med henne där.

Visst har de flesta pensionärer fått det bättre, men det är inte de som räknas till fattigpensionärerna, utan de som haft en hög inkomst hela livet och haft ett hus de sålt med bra förtjänst.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Cojimar
2022-06-25 09:05
#84

Jag tycker att det borgerliga förslaget med kompensation till pensionärskollektivet som sådant var mer rättvist. Visst har många pensionärer en hög pension och klarar sig bra, men bland dem finns sådana som haft en hög pensionsgrundande lön på grund av slitsamma jobb och obekväma arbetstider. De får nu en god pension, men på bekostnad av hälsa och fysik i många fall.

Många, inte minst kvinnor, har tjänat sämre i slitjobb, det är helt riktigt, men att det i den potten slinker med sådana som kommit hit som anhöriginvandrade ålderspensionärer utan att ha bidragit till samhällsbyggandet är knappast till gagn för den allmänna moralen.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Riksdagen har idag röstat igenom regeringens vårändringsbudget, och en höjning av garantipensionen. "Det gläder oss att samtalen och diskussionerna har resulterat i ett bättre förslag för Sveriges pensionärer, men vi går allt längre bort från ett inkomstrelaterat pensionssystem mot ett grundtrygghetssystem" säger Eva Eriksson.
  • Redigerat 2022-06-25 09:11 av Cojimar
Carmarino
2022-06-25 09:56
#85

#84: Ja, regeringens förslag verkar inte särskilt genomtänkt, utan mest valfläsk.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2022-08-19 12:50
#86

#84 ff Tack snälla regeringen för att jag fick behålla min pension och slapp sänkning. Vi som inte tillhör den grupp ni prioriterar drabbas ju inte av några förhöjda levnadsomkostnader. 🙄


Re:tired.

  • Redigerat 2022-08-19 12:52 av Fornöga
Carmarino
2022-08-19 15:17
#87

#86: Träffade några pensionärer igår och inte en enda av dem hade fått en krona mer i pension, så du är inte ensam om det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2022-08-19 16:46
#88

#87 Nej, som Eva Eriksson konstaterade för två månader sedan (se länk #84) så kommer två av tre pensionärer inte att se någon skillnad i plånboken.


Re:tired.

  • Redigerat 2022-08-19 16:46 av Fornöga
Carmarino
2022-08-24 11:22
#89

På Sveriges Äldreriksdag 2022 igår diskuterades bl.a. pensionerna och samtliga riksdagspartier är överens om att de behöver höjas. Hur det ska göras råder det däremot delade meningar om.

https://news55.se/nyheter/artiklar/sa-vill-riksdagspartierna-hoja-pensionerna/

Sändningen kan ses i sin helhet på YouTube.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pensionerna behöver höjas, det är samtliga riksdagspartier överens om. Skillnaden är hur det ska göras. Det framkom under tisdagens Äldreriksdag, som arrangeras av News55 tillsammans med pensionärsorganisationerna.
Fornöga
2022-08-29 19:42
#90

#84 #86 m.fl. Nya siffror från SPF Pensionärerna visar att inom vissa yrkeskategorier hade det lönat sig bättre att aldrig ha jobbat om man ser till pensionsutfallet.

"– Det här är fel. Någon jävla ordning får det ändå vara, säger SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson i en kommentar till Aftonbladet."---

"Den senaste höjningen av garantipensionen och den kommande uppräkningen från årsskiftet innebär att den som aldrig har jobbat som mest kan få ut 16 483 kronor i månaden efter skatt.

Det är alltså 1 400 kronor mer än vad en undersköterska med en slutlön på 32 000 kronor får efter 40 års arbete.

– Det är helt oacceptabelt, naturligtvis. Det ger ju en signal om att det inte lönar sig att arbeta, säger Eva Eriksson till Aftonbladet.

– Det här är någonting som vi har påtalat för regeringen gång på gång. När man går in och skruvar i systemet med upprepade höjda bidrag för en enda grupp så blir det helt fel i slutändan. Det säger sig självt."---


Re:tired.

I många vanliga yrken lönar det sig inte längre att ha jobbat. Det visar nya siffror från SPF Seniorerna.
  • Redigerat 2022-08-29 19:44 av Fornöga
Annons:
[Fredrika00]
2022-08-29 20:27
#91

#90: Katastrofalt fult gjort av S-regeringen! 😠

Självklart måste det löna sig att arbeta och att ha arbetat! Skräp till s. k. "arbetareparti" att inte fatta det!

Ärliga arbetande människor som gör rätt för sig blir nu alltså straffade -- fy f-n. Ska vi då sluta arbeta allihop kanske? Vore bättre om S-regeringen packade ihop innan ekonomin kraschar helt.

  • Redigerat 2022-08-29 20:40 av [Fredrika00]
Fornöga
2022-08-29 21:11
#92

#91 Ja, och om inte de borgerliga gör detta till en valfråga så missar de en straffspark mot öppet mål. 🙄


Re:tired.

Fornöga
2022-08-30 19:43
#93

#92 SD först ut (?) på Expressen debatt:

"Med Socialdemokraternas politik minskar nu också respektavståndet mellan de som arbetat och de som inte arbetat. Industriarbetaren som slitit ut kroppen i 40 år har nu samma pension som asylsökande välfärdsmigranter från Mellanöstern.

Samtidigt får undersköterskan, som jobbat ett helt yrkesliv och lyckats samla ihop strax över 15 000 kronor innan skatt, noll kronor med regeringens förslag. Noll kronor.

Socialdemokraterna säger sig värna pensionärer men har höjt pensionsåldern, försämrat möjligheterna att spara privat och saboterat premiepensionen. Magdalena Andersson och Ardalan Shekarabi ger med ena handen och tar desto mer med den andra."---


Re:tired.

Över en miljon pensionärer får noll kronor av regeringens pensionshöjning. Faktum är att Magdalena Andersson ger med ena handen och tar desto mer med den andra, skriver Jimmie Åkesson och Oscar Sjöstedt (SD) i en replik till Magdalena Andersson (S).
Fornöga
2022-09-05 12:56
#94

#90 ff Sossarna raggar in i det sista röster hos den del av pensionärskollektivet där de tror sig ha störst chans att få respons.


Re:tired.

De pensionärer som har det sämst ställt samt personer med sjuk- och aktivitetsersättning får mer i plånboken från årsskiftet. Flera olika ersättningar ur socialförsäkringarna
  • Redigerat 2022-09-05 13:00 av Fornöga
[Fredrika00]
2022-09-05 13:14
#95

#94: Oärligt valfläsk från sossarna som vanligt.
En kommentar under artikeln: "Sverige har fortsatt sämst pensioner i Norden och bland dom lägsta i hela Europa enligt Sveriges pensionärsförbund (SPF )".

  • Redigerat 2022-09-05 13:15 av [Fredrika00]
Fornöga
2022-09-05 13:29
#96

#95 Mer från SPF :

"Förändringarna ger fel signaler – att man inte behöver arbeta och att det inte lönar sig att ha arbetat, menar SPF Seniorerna. I stället kommer alltså staten och ser till att man får sin pension i alla fall.

– Det är en förolämpning gentemot grundtanken med systemet som är att man arbetar ihop sin pension, understryker Eva Eriksson.

Seniorer med ett långt arbetsliv bakom sig, och som satt av delar av sin lön till pension, behandlas respektlöst, anser Eva Eriksson.

– När vi går i pension vill vi kunna göra det med stolthet och respekt och med en pension vi själva tjänat ihop i den mån vi har kunnat."---


Re:tired.

Nära två av tre kvinnor får nu utbetalningar från garantipension, visar nya siffror från Pensionsmyndigheten. "Det här var inte tanken med systemet", säger SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson.
[Fredrika00]
2022-09-05 14:01
#97

#95: "I Norge är lägsta pensionen dubbelt så hög som i Sverige och i Danmark följer pensionerna löneutvecklingen. På Island är folkpensionen 19 000 per månad och i Finland baseras pensionen på alla dina arbetsår. Men i Sverige fortsätter pensionerna att halka efter.

Eva Eriksson, SPF Seniorernas förbunds-ordförande.
– Det är konstruktionen av pensionssystemet som har gett de här effekterna med låga pensioner och stora inkomstskillnader. Det är därför SPF Seniorerna tycker att vi måste se över hela systemet. Det har gått 25 år nu sedan systemet gjordes om och omständigheterna har förändrats. Systemet måste renoveras."

Nej, Sverige står sig inte så bra i jämförelse med våra nordiska grannländer -- vare sig det gäller pensioner, coronabekämpning eller brottsbekämpning…

Vilka var det nu som har haft ansvaret här i åtta år? Visst ja, det var S+MP+V. Då röstar vi bort dem på söndag!

#96: Bra rutet SPF! 👍

I Norge är lägsta pensionen dubbelt så hög som i Sverige och i Danmark följer pensionerna löneutvecklingen. På Island är folkpensionen 19 000 per månad och i Finland baseras pensionen på alla dina arbetsår. Men i Sverige fortsätter pensionerna att halka efter.
Annons:
Carmarino
2022-09-05 15:54
#98

Suzanne Axell undrar "När ska vi börja ta hand om våra äldre i Sverige?"

Nu skärs valfläsket i tjocka skivor och läggs i stekpannan som är vårt land. Flottet rinner ned över oss medborgare i strida strömmar och budskapet är:”Vi har det väl ändå riktigt bra, här i Sverige! Har vi?"

Organisationen ” Vid din sida” vittnar om att 90-åriga kvinnor, när hyran är betald, måste gå till soppköket vid Stockholms Central för att åtminstone en kväll i veckan äta sig riktigt mätta.

På ett sjukhem i centrala Stockholm berättar personalen om att en färdigbehandlad 80-åriga kvinna, utan eget hem, sänds ut i natten med budskapet ”klara dig själv” från biståndshandläggaren som hade hand om hennes fall.

Det handlar om äldre människor, kvinnor och män som byggt upp vårt samhälle. Som gått till jobbet varje dag utan att klaga. Som aldrig drömt om att ta emot bidrag och att leva på andra. Som har kämpat, ända till slutet.

Vi blir ju alla äldre, om vi har turen att få leva ett långt liv. Ett bra liv. Men idag rasar äldres tänder för de inte har råd att gå till tandläkaren, deras hem kliver man in i och snor åt sig det man kan. Deras bankkonton kapas, och deras ihop-arbetade pengar försvinner och så ska de ändå vara så fruktansvärt tacksamma för ”vi har det ju så bra i Sverige”. Jojo.

Dags att börja peta hål på den myten?

https://hälsa55.se/halsotankar/artiklar/suzanne-axell-nar-ska-vi-borja-ta-hand-om-vara-aldre-i-sverige/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Nu skärs valfläsket i tjocka skivor och läggs i stekpannan som är vårt land. Flottet rinner ned över oss medborgare i strida strömmar och budskapet är:”Vi har det väl ändå riktigt bra, här i Sverige! Har vi?'
Fornöga
2022-11-17 08:53
#99

"Från årsskiftet höjs inkomstpensionerna med 3,0 procent. Men garantipensionerna höjs med betydligt mycket mer – 8,7 procent.

Resultatet: För pensionärer med låga och medelhöga inkomster lönar det sig allt mindre att ha arbetat. I vissa fall får man efter ett långt arbetsliv ut mindre än vad garantipension och bostadstillägg ger till dem som inte arbetat en enda dag.

Det är inte första gången SPF Seniorerna visar på vad man anser vara en av pensionssystemets allvarligaste dysfunktioner. Men siffrorna är nya – och de går inte åt rätt håll", skriver pensionärsorganisationen SPF i sin tidning Senioren.


Re:tired.

Det lönar sig allt mindre att ha arbetat, visar nya siffror från SPF Seniorerna.
Fornöga
2022-11-17 08:53
#100

#99 "Det är absurt att den som jobbat i ett låglöneyrke får lägre pension en den som inte arbetat" skriver Karin Pihl i en kommentar på GP:s ledarsida angående larmrapporten från SPF.

" I Sverige ska ingen åldring behöva panta burkar för att få mat på bordet. Men det faktum att vi i dag har ett pomperipossa-system där man kan förlora på att arbeta vittnar om ett systemfel. Att man kan gå back på att ha arbetat urholkar förtroendet för systemet och skapar bitterhet.

Den nya regeringen måste ta initiativ till en översyn av pensionerna, där värden som livsinkomstprincip, respektavstånd och rättvisa mellan generationerna värnas."


Re:tired.

Höjningen av garantipensionen innebär att det inte längre lönar sig att arbeta i Sverige. Det är ett hån mot svensk arbetarklass.
  • Redigerat 2022-11-17 08:54 av Fornöga
Carmarino
2022-11-17 10:20
#101

#100: Håller helt med Karin Pihl. Det uppmuntrar ju inte direkt till att arbeta hela livet när man kan få mer pension utan att ha gjort ett dugg.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-01-31 16:53
#102

"Sverige är ett av världens mest jämlika länder. En del av den ekonomiska ojämlikhet som trots allt finns i Sverige är politiskt motiverad och samhälleligt önskvärd", skriver Widar Andersson (S) i Folkbladet.

"Det handlar kort sagt om att "det ska löna sig att arbeta"; som högern brukar säga. Eller om att "alla som kan arbeta, ska arbeta", som det oftast sägs från S-sidan. Denna fundamentala arbetslinje bottnar i insikten om att välfärdsstaten finansieras av skatteintäkter. Ju fler som arbetar och desto bättre löner som skatten ska beräknas på, desto högre intäkter till välfärdsstaten. Denna välfärdsstat är i sin tur en mycket stor jämlikhetsleverantör."---

" På det allmännas bekostnad upplåts anständiga bostäder, barnen går i avgiftsfria skolor, sjukvården är tillgänglig för alla och en mängd bidrag till barn, familj och levnadsomkostnader gör det möjligt att leva hyfsat ekonomiskt anständiga liv. "---

"Olika särintressen gör vad de kan för att ge bilden av väldiga klyftor i Sverige. Det problematiska med en sådan bildsättning av vårt land är att folk och politiker kan få för sig att det är sant. Risken finns att politikerna ger sig på att försöka laga sådant som inte är trasigt och således ger sig på arbetslinjens ojämlikheter. Vilket i förlängningen kan leda till försörjningsproblem för välfärdsstaten och legitimitetsproblem för skattesystemet. Det finns vissa oroande tecken på en sådan utveckling när det gäller ålderspensionen.

Politikerna har på senare år gått in med alltmer skattemedel för att förstärka den så kallade garantipensionen; den delen av pensionen som inte har en koppling till tidigare arbetsinkomster. Vilket betyder att de som står för avgifterna i pensionssystemet nu också får ta ett växande ansvar för pensionerna som skattebetalare."---


Re:tired.

Sverige är ett av världens mest jämlika länder. En del av den ekonomiska ojämlikhet som trots allt finns i Sverige är politiskt motiverad och samhälleligt önskvärd.
  • Redigerat 2023-01-31 16:54 av Fornöga
H
2023-01-31 16:59
#103

#102 Ligger en hel del i det.

Fornöga
2023-10-22 12:55
#104

Allt fler äldre som mist sitt boende hamnar på gatan, speciellt i storstäderna, larmar Frälsningsarmén.

Källa.


Re:tired.

Frälsningsarmén vittnar om att allt fler pensionärer som blivit av med sin bostad hamnar på gatan. Något som märks särskilt tydligt i Stockholm, Malmö ...
  • Redigerat 2023-10-22 12:55 av Fornöga
Annons:
Honestyisdead
2023-10-29 17:09
#105

Där snackar vi om folk som inte har pengar och göra något hos hönsen om hur detta ska lösas?

Pyttelite
2023-10-29 17:12
#106

Frågan är varför de mist sin bostad men det framgick visst inte för då passade inte storyn.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Fornöga
2023-10-29 17:19
#107

#104 ff TT har en utförligare artikel om problemet.


Re:tired.

Pensionärer som blivit av med sin bostad och hamnat på gatan har blivit en allt vanligare syn hos Frälsningsarmén.<br/>Och organisationen befarar att den gruppen hemlösa bara kommer att öka.<br/>– Man faller igenom och hamnar på en nattbuss till Centralen, säger Per-Johan Fernström på Frälsningsarmén.
  • Redigerat 2023-10-29 17:23 av Fornöga
Pyttelite
2023-10-29 17:23
#108

Observera att gruppen som är fattigpensionärer inte bara kommer från de med dålig pension pga av att de inte tjänat in så mycket pengar under sitt verksamma arbetsliv där är även de som kommer från gruppen med sjukersättning.

Läs mer om hur det fungerar här:

https://www.forsakringskassan.se/nyhetsarkiv/nyheter-press/2022-12-01-hojd-pensionsalder-paverkar-ersattningar-fran-forsakringskassan


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Vid årsskiftet höjs pensionsåldern i Sverige med ett år. Det påverkar även åldersgränserna inom vissa ersättningar i socialförsäkringen, bland annat sjukpenning, sjukersättning och assistansersättning.
  • Redigerat 2023-10-29 17:24 av Pyttelite
Honestyisdead
2023-10-29 18:11
#109

#108: jag kommer ju tex få det minsta. Om man alls lever så länge.

Upp till toppen
Annons: