Samhället idag

Fattigpensionär

2018-09-15 08:34 #0 av: Jimmy.L

Fattigpensionären Ing-Marie Forsberg, 65, har ansökt om bostadstillägg för att kunna klara sitt uppehälle. Nu är hon en av tusentals äldre som fastnat i Pensionsmyndighetens väntekaos. – Det är oacceptabelt, säger hon.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEGKzA/fattigpensionaren-ing-marie-65-fast-i-vantekaoset

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Det pågår koordinerad spam på iFokus riktad mot Debatt

Anmäl
2018-09-17 08:23 #1 av: VSK

Plusartikel så den kan jag inte läsa.

Oavsett vad så är det märkligt att det finns så många fattigpensionärer i ett välfärdsland som Sverige utger sig för att vara. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-09-17 08:47 #2 av: Jimmy.L

Dom har en förmåga att ändra intressanta artiklar till plusartikel.

Ja med den politiken som Socialdemokraterna säger sig föra så borde ingen ha så låg pension. men verkligheten är en annan femma.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-11-26 10:14 #3 av: Göstage

Pensionsgruppen, en  en hemlighetsfull maktfaktor i riksdagen.

"Pensionsgruppen behöver inte diskutera sina beslut i riksdagen – samtidigt har svenska pensionärer halkat efter sina nordiska grannar. Hur ska medborgarna kunna lita på ett system som de har så liten insyn i och inte heller får ta ställning till?" skriver Jöran Rubensson ( tidigare ordförande i Sveriges Pensionärers Riksförbund) på Expressen debatt.

"För att kunna återupprätta förtroendet för nuvarande pensionssystem krävs en heltäckande översyn av systemet som måste resultera i att det kan leverera pensioner som det går att leva på. Nuvarande prioritering av systemets finansiella stabilitet framför trygga och tillräckliga pensioner måste då omprövas. För resultaten hitintills inger betänkligheter. Till exempel att Sverige nu har högst andel pensionärer i riskgruppen för fattigdom i Norden. För tio år sedan hade vi lägst andel. Och om inget görs kommer pensionerna att bli ännu lägre framöver. 

Pensionsgruppens uppgift är att värna och vårda ålderspensionssystemet samt att ta initiativ till justeringar i detsamma. Från gruppen kan man alltså inte förvänta sig några genomgripande förslag om systemförändringar. Och gruppen, som består av representanter från sex riksdagspartier, behöver inte diskutera sina beslut i riksdagen. Så hur ska medborgarna kunna lita på ett system som de har så liten insyn i och inte heller får ta ställning till? Hemlighetsmakeriet måste få ett slut. Det är hög tid att Pensionsgruppen avskaffas och att riksdagen återtar makten över pensionerna. 

Den nya regeringen måste helt enkelt ha modet att politisera pensionsfrågorna likt andra ekonomiska frågor av vikt.
För tänk tanken om detta hade varit fallet de två senaste  mandatperioderna - hade våra politiker då vågat försämra pensionerna så kraftigt för 25 procent av valmanskåren?"

https://www.expressen.se/debatt/hemlighetsmakeriet-kring-pensionerna-maste-upphora/

Pensionsgruppen består av Annika Strandhäll (S) ordförande, Fredrik Lundh Sammeli (S), Teresa Carvalho (S), Mats Persson (L), Lars Gustafsson (KD), Lars-Arne Staxäng (M), Solveig Zander (C) samt Rickard Persson (MP).

"Enligt bestämmelserna ska arbetet i pensionsgruppen ledas av den i regeringen som har ansvar för pensionsfrågor, vilket just nu betyder att socialminister Annika Strandhäll (S) är ordförande. Inte helt förvånande är hon (...) entusiastisk över gruppen och dess sätt att arbeta", skriver PRO i en presentation av gruppen. Nej, det som hade varit förvånande vore ju om hon inte var det...

Fetstilen är debattörens egen.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-11-26 10:27 #4 av: LBB

Att det finns individer med låg eller ingen pension är ingen hemlighet. Och orsaken till det är väl kristallklar för de flesta, man har betalat in för lite och eller under för kort tid. För den sakens skull har vi både en garantipension och ett rätt saftigt bostadsbidrag för den här gruppen..Och i rättvisans namn, gentemot dem som betalt in mer till systemet, så ska det ju ha lönat sig att ha jobbat och betalat in stora summor till systemet.

Anmäl
2018-11-26 10:38 #5 av: Göstage

#4 Men de som tjänat bra och sett om sitt hus kan väl njuta av det?  Personligen har jag ingen överdådig pension men jag klarar mig på den. Men uppenbarligen finns det människor som har jobbat hela livet eller tagit sitt ansvar för barnen under en period som kommit i kläm, och utvecklingen går i motsatt utveckling här än i andra nordiska länder. Då kan man ju tycka att den här pensionsgruppen borde ta bladet från munnen och informera - såväl riksdagskollegor som det svenska folket?

Att skuldbelägga dem som inte får sin tillvaro att gå ihop på äldre dagar tycker jag inte leder till något konstruktivt resultat.

Anmäl
2018-11-26 10:44 #6 av: LBB

Jag vet inte om det är att skuldbelägga ngn, om denne inte fyllt på sitt sparkonto (vilket pensionskontot i praktiken är). Men för de allra flesta handlar det om val o prioriteringar. Man väljer att stanna hemma med barnen, man väljer att konsumera i stället för att avsätta delar av inkomsten till framtida behov och till sist, man gör ett aktivt val vad det gäller yrke och därmed lön. Hur många av dagens fattigpensionärer gick inte arbetslösa långa perioder under sista 1/4 av förra seklet , för att man valde att inte ta jobb, där de fanns?  som exempel

Anmäl
2018-11-26 10:51 #7 av: Jimmy.L

#6 Alla har väl inte råd att spara, redan under 80 och 90-talet pratade man om fattigpensionären. Det finns folk som jobbat och betalat skatt i hela sitt liv som nu mer lever på gatorna och det är en grupp som ökar i kommunerna. 

Alla har ju haft oväntade utgifter så att tro att man kan lägga pengar på hög är naivt. Man måste ju betala för nödvändiga kostnader som kan uppstå. 

Anmäl
2018-11-26 10:52 #8 av: Göstage

#6 Bara att googla på "jobbat hela livet fattigpensionär" för att kunna ta del av en mängd livshistorier som utmynnat i ett liv som fattigpensionär -  det är ingen homogen grupp.

Det låter rätt bekvämt att kunna göra ett "aktivt val" för att få ett ett välbetalt jobb. Hade jag vetat det hade jag gjort valet att bli generaldirektör.  Jag hade visserligen inget läshuvud, men... 

Jag får lite Landbygdsbovibbar nu - kan det äga sin riktighet?

Anmäl
2018-11-26 11:00 #9 av: LBB

#8  LBB är landsbygdsbon som inte kommer åt sitt alter ego.

Naturligtvis är det inte lätt, naturligtvis kan inte alla få välbetalda arbeten.

Men grundorsaken till problemet är ju att vi har ett pensionssystem som i praktiken inte är finansierat eftersom de som befinner sig i produktion idag, betalar dagens pensionärers pension.

Det systemet funkade bra med sextiotalets starka tillväxt o inflation. Men inte med dagens situation Vi har ett skyddsnät som alla erhåller som uppfyller kraven.

Vi som betalat in mer, anser jag ska ha rätt till mer och detta utan att skatter o avgifter ska höjas eftersom vi redan nu ligger bland de högst uppskattade i världen.

Anmäl
2018-11-26 11:07 #10 av: Göstage

#9 Se där ja - jag kände igen argumentationen! Cool

Kan inte se att någon ifrågasätter rätten till goda pensioner för de som jobbat sig till en sådan (däri inbegriper jag inte fallskärmsfolket från politik och förvaltning).

Ett "dilemma" med välbeställda pensionärer är att när fattigpensionärer kommer på tal så uppstår det gärna en "whataboutism" med pensionärer som har det bra som exempel på hur bra "pensionärerna" har det.

Anmäl
2018-11-26 11:14 #11 av: LBB

#9 Pensionärer är inte en homogen grupp. Man har olika förutsättningar, vad det gäller hälsa, ekonomi, socialt nätverk och så vidare.

En person som drivit ett företag hela sitt liv har en annan inställning sin omgivning än den byggjobbare som slitit sönder kroppen och sitter ensam i en tvåa.

Jag har , peppar/peppar fortfarande tillgång till en frisk kropp, har ett stort nätverk som jag umgås med och en förhållandevis tillåtande ekonomi.  Därför ser jag positivt på min pensionärstillvaro.  Men samtidigt känner jag gamla arbetskamrater som stannade på bruket, när jag hoppade av och gick min egen väg som idag har en tämligen grå vardag som pensionärer. Och hur du vill ändra på det förstår jag inte.

Anmäl
2018-11-26 11:31 #12 av: Göstage

#11 Vad jag vill ändra på  är i det här sammanhanget är att i denna lilla diskussionsgrupp yrka bifall till  Rubenssons krav på att  pensionsgruppen träder fram ur sin kammare istället för att ägna sig åt självförhärligande betygande över hur  bra man fungerar tillsammans. 

Är det tillfredsställande att  Sverige har störst antal äldre som riskerar att falla under fattighetsdefinitionen i Norden?  Jag tycker inte det, och jag tycker att det är en berättigad begäran att Pensionsgruppens värnande  och vårdande av ett ålderspensionssystem som tycks föråldrat ersätts av mer öppenhet och konstruktivitet.

(Låter som du hyser en aning klassförakt - är du helt säker på att vardagen för "de som blev kvar" är mindre grå än din?)

Anmäl
2018-11-26 14:01 #13 av: Thiah

Mina föräldrar sparar en hel del, lever snålt osv. Men mycket av deras sparpengar går till tex tandläkare för det klarar dom inte av att betala på pensionerna varje månad.

Att nu pensionärer hamnar i kläm i olika köer är ju värdelöst

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2018-11-26 14:03 #14 av: LBB

#12 Ja jag är medveten om att  Sverige har störst antal äldre som riskerar att falla under fattighets-definitionen i Norden. Och jag är även medveten om att Sverige har flest 65+ som inte har en komplett bakgrund vad det gäller inbetalningar till pensionen...det gör att jag är övertygad om att grundorsaken ligger där.

Jag är övertygad om att det är gråare att sitta i en liten tvåa, utan att ha varken fysik eller ekonomi att förgylla vardagen. Än att kunna resa, ha ett brett umgänge och att vara frisk..det har nada med klass att göra.

Vad det gäller pensionen skulle man ha ett personligt konto som storebror inte kan röra. antingen fylls det på med skattade pengar och tas ut skattefritt eller så fylls det på med oskattade pengar och då skattar man när man tar ut det.  Det senare skulle passa småföretagarna bra , då de oftast inte har en bra pension, men de skulle då kunna sälja sitt företag, sätta in beloppet ograverat/oskattat och skatta för det hela när de tar ut pengarna.

Anmäl
2018-11-26 14:06 #15 av: Göstage

#14 Du får väl upplysa Thias föräldrar att de borde gjort som du. Då hade de också kunnat sitta här och vara självbelåtna och se ner på de mindre bemedlade.

Edit.

Anmäl
2018-11-26 15:26 #16 av: LBB

#15  med det var väl det de gjorde, annars hade de väl inte haft ekonomi att betala tandläkarräkningarna....Men att som 25, 30 åring ignorera detta faktum och leva ur hand i mun...tja då gäller det gamla svenska ordspråket:  - som man bäddar får man ligga.

Anmäl
2018-11-26 17:10 #17 av: Thiah

#16 fast ska du behöva ta av sparpengar för att betala tandläkaren? Det är idiotiskt i min värld.

Anmäl
2018-11-26 18:44 #18 av: LBB

#17  Hur ska du annars göra, då tandvården i stort ska vara självfinansierad i detta land. Inget parti får mandat till fri tandvård eftersom då skulle kostnaderna bli extremt höga.

Anmäl
2018-11-26 19:05 #19 av: VSK

Du menar kostnaderna för svenskarna skulle bli extremt höga? 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-11-26 21:05 #20 av: LBB

#19 Nej varför det? men kostnaderna för negligerad tandvård är dyrt.  Alltför många kommer till tandvården allt för sent.  Det är liksom att laga rost på en bil, ju längre man väntar ju dyrare blir det. Och det gäller väl svenskar såväl som tyskar, italienare eller japaner

Anmäl
2018-11-26 21:15 #21 av: Ford -57

Sen har vi ju ett stort antal som går till "Tandis" för en 50-lapp, legala som illegala, även den pengen e d vi andra som står för + att dom går före i kön. Jojo, Svea i sin prydno.

Anmäl
2018-11-26 21:16 #22 av: VSK

Så varför skall vissa få mer eller mindre gratis tandvård medan andra får sälja arvegods för att ens ta sig till tandläkaren. Är det rättvist tycker du? 

Anmäl
2018-11-26 21:21 #23 av: Ford -57

#22 Nu har du nog misstolkat mej redit.

Anmäl
2018-11-26 21:24 #24 av: VSK

Va menat till #20 (jag ändrar).

Anmäl
2018-11-26 21:34 #25 av: Ford -57

#24 Okidoki, förstog nästan d.Tummen upp

Anmäl
2018-11-26 21:37 #26 av: VSK

Glad

Anmäl
2018-11-26 22:19 #27 av: LBB

#22 det är inte rättvist.  Den tandvård som dessa individer får, ska inte skilja sig från den som socialbidragstagare får.  Sedan finns där ju en lucka, vilken gäller för alla. Om tandstatusen är så dålig att den utgör ett gravt hälsoproblem så kan sjukvården ta över kostnaden. Det gäller för alla.

Anmäl
2018-11-26 22:44 #28 av: VSK

Vad räknas som gravt hälsoproblem idag? Folk som är döende i cancer tvingas söka jobb för att ens få pengar så de klarar dagen. 

Ja luckan gäller för alla som inte är asylsökande. Den luckan betyder inga pengar ingen tandvård. En lite smått komplicerad rotfyllning kan på åtta papp utan vidare. 

En låtsasflykting utan papper kan traska in på vilken folktandvård som helst och kräva vård för tusentals kronor. Han eller hon får en räkning på 50 kr som de kan kasta i papperskorgen eftersom det inte finns några personnummer på personen i fråga. 

Om man inte går på soc och inte har musikalisk plånbok nog. Hur skall den personen få den vård som behövs? Finns tusen och åter tusentals människor i det här landet som detta är vardag för. 

IRL

Kommande vår så har jag haft tre infektioner i käke och tandrot i tre år och jag är inte botad än (väntar på den sk vårdgarantin till käkkirurg som har passerat gå för länge sen). Eftersom du är så påläst så vet du nog om att man kan få blodförgiftning (Sepsis) av infektion. Runda slängar så dör 20% av dessa människor som råkar ut för detta (blodförgiftning).

Anmäl
2018-11-27 08:58 #29 av: LBB

#28  Om du fokuserar på tänderna, så innebär en totalförlust av tänderna stora svårigheter att äta bra. Det kan innebära psykiska o fysiska   problem ergo hälsorelaterad tandvård. Om och hur avgör sjukvården.

Anmäl
2018-11-27 09:19 #30 av: VSK

Vilken sjukvård då?

Anmäl
2018-11-27 09:35 #31 av: LBB

#30 kontakta närmaste vårdcentral, så gör de en bedömning

Anmäl
2018-11-27 09:49 #32 av: VSK

Nu börjar det här bli lite väl privat, men jag har ju talat om att jag har remiss och väntar på ledig tid hos tandkirurgen. Jag har gjort två rotfyllningar varav den första komplicerad sådan. Du tycks tro att det bara är att knalla in för en tid. 

Antibiotika biter inte på infektion i käken/tänder så de måste fysiskt avlägsnas (borras bort i det här fallet) vilket misslyckades. 

Det där med vårdgaranti 90 dagar. Glöm det. 

Anmäl
2018-11-27 09:59 #33 av: LBB

#32  Jag är klart medveten om vårdens begränsningar. Men jag kan ju bara diskutera det regelverk som existerar. Problem med tänderna är ett helvete. Inte bara att det tar bort njutningen av mat, det påverkar både fysiskt och psykiskt.

Anmäl
2018-11-27 10:13 #34 av: Hayabusa

På tal om tandvård - blev oerhört förvånad när den lokala folktandvården meddelar mig att: "...du kan inte gå på kontroll varje år, det får räcka med vartannat år." När jag undrar varför, jag betalar ju 1.500,- SEK varje gång för att undvika eventuella framtida problem så blev svaret: "...det handlar om resurser.". 

Anmäl
2018-11-27 10:15 #35 av: LBB

#34  går sedan jag började tjäna egna pengar till privat tandvård..samma klinik, men har avverkat tre tandläkare vid det här laget..obetydligt dyrare än folktandvården.

Anmäl
2018-11-27 10:18 #36 av: Hayabusa

#35 Jo, men det förändrar inte min förvåning. 

Anmäl
2018-11-27 10:24 #37 av: VSK

Jag njuter inte av mat så det problemet slipper jag iaf. Mat är gott när maten befinner sig i munnen, sen kvittar det. Ja det ska väl vara om man njuter av att rapa. 

Ska man hårdra det hela så finns det ingen fysisk smärta, men det beror ju på lite hur man vill se på saken. Men jag köper att man delar upp smärta i fysisk och psykisk smärta (för det jag gör jag själv). Men nu tycker jag det här börja likna diskussionen jag hade med en medlem gällande elräkning och denne tyckte att 100 kr per månad var tillräcklig. 

Jag vet inte vart du bor nånstans men du måste inse att det är stora differenser inom vården beroende på vart man bor nånstans. Sen vad det står i regelverket är rätt ointressant då de flesta regelverk är satta ur spel.

Tror vi nöjer oss med detta va. 

Anmäl
2018-11-27 10:49 #38 av: LBB

ok

Anmäl
2018-11-27 11:55 #39 av: Thiah

Munhälsan är ju otroligt viktig så jag förstår inte alls varför man inte sköter grunden.
Mina föräldrar är otroligt noggranna men mamma lider tyvärr av tandlossning och enligt deras tandläkare ska det kosta runt 100 000 att fixa alla mammas tänder. Sådana otroliga fantasisummor.

Jag har själv knappt råd att gå till tandläkaren och då borde jag gå ofta pga psoriasis...

Anmäl
2018-11-27 12:05 #40 av: VSK

I mitt fall så bet jag sönder en tand, och fick antagligen en spricka i käken (man kan inte se småsprickor i röntgen enligt tandläkare). Det var så det hela började kan man säga. Man såg iaf tre st infektioner och dessa bakterier löser upp skelettet så därför så kan sjukdomar och skador i munnen ställa till det rejält för ens hälsostatus. 

Så allt som händer i munnen behöver inte ha med munhygien att göra. 

När man opererat bort tanden så får jag ansöka om stifttand, men kommer få avslag då det är för dyrt (finns inga pengar helt enkelt). Protes skall vara totalt värdelöst då man får ta ut den och göra rent den flera ggr per dag. 

En stifttand kostar väl runt 20 papp, men det har nog å göra med vilken tand som skall ersättas får jag förmoda. 

Tänk om det kunde vara lika för alla, så himla bra det vore. 

Anmäl
2018-11-27 12:07 #41 av: Thiah

#40 äsch så värdelöst det låter. Mamma sa att hon sätter inte 100 000 kr på rejälare tänder utan klarar sig med billigare. Samt så väljer hon att vänta till skiten trillar ut själv, som hon säger. Dyrt hur man än gör.

Men pure mat är ju gott ;)

Anmäl
2018-11-27 12:25 #42 av: VSK

Men då har hon ju iaf råd med 100 papp. 

Livet är bra märkligt. Man föds tandlös och många ggr så dör man tandlös. Blöja som gäller när man är bebis och blöja när man är gammal. 

Man får väl hoppas på att skrönan om tandfen stämmer.

Anmäl
2018-11-27 16:07 #43 av: Tick

ush stakare!:(

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.